Atorvastatiinin selosteessa kerrotaan että voi aiheuttaa lihaskipuja. On oikea käsivarsi kipeä mutten kiinnittänyt huomiota alkoiko lääkityksen alettua lähes vuosi sitten vai oliko jo ennestään.
Jumppaan erilaisia sarjoja ja aina jokin paikka tuntuu vähän aikansa ja sitten paranee. Nyt kun ei käsivarsi olkapään kohdalta ja hauiksesta parane ollenkaan kokonaan, alan miettimään, josko aiheutuisikin lääkkeestä.
(Mietin ensin lääkkeen mahdollisen vaikutuksen ja sitten vasta alan pohtia muita kipuvaihtoehtoja kuten nivelrikkoa. En mene lääkäriin vielä.)
Jos teillä on ollut kipuja, niin MIssä? ja Millaisia kipuja? on tuntunut ja Onko kestäneet pitkään? Oletteko pitäneet paussia lääkkeestä ja onko auttanut?
Siskolla oli pohkeet ja hän lopetti lääkkeen kokonaan, niin että siinä jo minulla yksi esimerkki esiintyvistä kivuista. Mutta onko muita?
Mietin sitäkin onko kivusta jotain pysyvää haittaa, voiko sitä antaa olla jos sen kestää ilman särkylääkkeitä. Tässäpä pulmia.
Jumppaan erilaisia sarjoja ja aina jokin paikka tuntuu vähän aikansa ja sitten paranee. Nyt kun ei käsivarsi olkapään kohdalta ja hauiksesta parane ollenkaan kokonaan, alan miettimään, josko aiheutuisikin lääkkeestä.
(Mietin ensin lääkkeen mahdollisen vaikutuksen ja sitten vasta alan pohtia muita kipuvaihtoehtoja kuten nivelrikkoa. En mene lääkäriin vielä.)
Jos teillä on ollut kipuja, niin MIssä? ja Millaisia kipuja? on tuntunut ja Onko kestäneet pitkään? Oletteko pitäneet paussia lääkkeestä ja onko auttanut?
Siskolla oli pohkeet ja hän lopetti lääkkeen kokonaan, niin että siinä jo minulla yksi esimerkki esiintyvistä kivuista. Mutta onko muita?
Mietin sitäkin onko kivusta jotain pysyvää haittaa, voiko sitä antaa olla jos sen kestää ilman särkylääkkeitä. Tässäpä pulmia.
Vastaukset 21
Vanhimmat
Jalkoja kolottaa. En voi kokonaan lopettaa, koska kolesterolit melko korkeat.
Otan joka toinen päivä nyt...jalkojen kans pärjään.
Kuulemma niitä on muitakin kuin statiinit, mutta teho ei sitten ole niin hyvä.
Käytössä viisi lääkärin määräämää lääkettä päivässä myös kolesteroli lääke, näistä en ole huomannut minkään aiheuttaneen sivuvaikutuksia.
mikä annos 20mg?
kipu harvinainen
lihaskipu on samanlainen kuin vanhuksella joka on jää makaamaan eikä pääse ylös ja tulee verenkiertohäiriö
annosta voi pienentää kokeilemalla eli pyykö LDL alhaalla
kun pienentää puoleen jne
Puolisollani on etureidet kipeänä.
Hän käyttää atorvastatiinia.
Mutta mistä sen tietää johtuuko lääkkeestä vai mistä.
Jos laittaa lääkkeen tauolle joksikin aikaa ja kipu loppuu, niin silloin se johtuu lääkkeestä. Jos kipu jatkuu, niin syy siihen on joku muu seikka.
kylmätotuus
Jos kahvia juodessa tuntee pistävää kipua silmässään, niin se voi johtua lusikasta.
Minulle kokeiltiin viittä eri kolesteroli lääkettä eikä yksikään käynyt. Jalka kivut ja jalkaterät punaisina kuin olisi ollut punaiset nilkkasukat jalassa. Siihen jäi ne statiinit ja sienimyrkyt. Nyt mietitään piikitystä jos menee kelan korvaukseen. Ruokavalio ja liikunta ja siinä tämän hetken lääke, kunnes keväällä katsotaan asiat uusiksi.
oletan kun puhut kolesterolilääkkeestä tarkoitat statiinia'
kiinnostaako kuulla mitä voisit kokeilla statiinin sijaan?
Vuosia sitten lääkäri määräsi minulle Simvastatin 20mg lääkettä. Annos nostettiin 40mg:aan ja silloin alkoivat jatkuvat kivut reisissä ja pohkeissa. Lääke vaihdettiin Rosuvastatin 10mg:aan, eikä siitä ole tullut mitään sivuvaikutuksia.
Kipu on aina oire jostain ja kivun syy kannattaa tutkia.
En ole kuullut kenenkään statiineja käyttävän kertoneen, että lääke aiheuttaisi kipuja olkapäässä tai hauiksessa.
Voihan olla, että kipu johtuu jostain jumppaliikkeestä.
kylmätotuus
En tiedä kolesterolilääkkeiden sivuvaikutuksia, mutta tuo olkapääkipusi vaikuttaa kiertäjäkalvosimen kivulta/tulehdukselta. Olen sairastanut olkapää/hauis/käsivarsi-kipua jo viime joulukuusta saakka. Lääkäri ei terveyskeskuksessa ota noilla oireilla vastaan vaan minut neuvottiin fysikaaliseen, jonne sainkin ajan huhtikuussa. Sieltä ei suurta helpotusta saanut, muutama voimisteluliike ja jääpussia olkapäähän 3-4 kertaa päivässä. Haudoin olkapäätä 6 viikkoa joka päivä jääpussilla 4 kertaa ja oireet helpottivat, mutta ovat nyt taas palaamassa. En tiedä mitä olkapäälle nyt pitäisi tehdä, jääpussilla hautominen kun ei olkapäätä paranna. Toivottavasti sinä saat paremman avun vaivaasi.
Mulla myös joskus aikoinaan kiertäjäkalvodimessactulehdudta ja ns jäätynyt olkapää. Kävin fysiatrilla joka pisti siihen kortisonia sanoi että max kahdesti voi pistää. Tulehduskipulääke ja jumppaohjeet kivun mukaan. Oli todella jäätävän kipeä ja liikeradat olemattomat. Mutta pikku hiljaa alkoi "sulaa" ja sen jälkeen ei ole vaivannut juurikaan.
Siili
Lisään vielä että olkapää myös kuvattiin ja siinä tulehdukseen sopivat muutokset.
Siili
Minullakin on ollut jo vuosia sitten jäätynyt olkapää, mutta se on ihan eri vaiva kuin kiertäjäkalvosimen tulehdus. Jäätyneessä olkapäässä on se "hyvä puoli", että sen voi saada olkapäähän vain kerran, mutta tuo kiertäjäkalvosinvaiva voi uusia koska vaan tai jäädä vaivaamaan pitkäksi aikaa kuten minulla.
Kyllä näin mutta minunkaan kohdalla ei fysiatrinollut varma kumpi oli kyseessä
Inhottavan kipeä vaiva kuitenkin
Siili
Voi olla pelkkä rasitusvammakin, joka paranee itsestään ajan kanssa, kun on hieman varovaisempi liikkeissään, niin kävi mun kantapään alla olleelle luupiikille, 2-3kk vaivasi.
Rosuvastatiiniä söin vajaan vuoden ja seurauksena jatkuvia lihassärkyjä ja fyysisen suorituskyvyn romahdus. Lopetin ja kas kummaa kun taas jaksaa eikä kolota. Lääkärit noita määrää varmuuden vuoksi vaikka ei olisi tarvettakaan.Nisstä voi saada rasvamaksankin kaupan päälle.
Lääkkeen voi vaihtaa, ei ola pakko syödä sitä, mistä on paljon haittaa.
Kiitos kommenteista. Määrä on 20 mg, mutta puolitan omin päin. Kysyin lääkäriltä mutta hän kielsi. Vain huono- (4.5) ja kokonaiskolesteroli 7.5, koholla, muut rasva-arvot ja verenpaine kunnossa. Ei virheitä elintavoissa eikä edes perimää. Joten oikku vain juurin minun kohdalla. En tiedä onko meitä monta. Käypähoidon mukaan ei pitäisi määrätä lääkettä ollenkaan mutta en uskalla kokonaan jättää, jos lääkäri määrää. Finriski-testi näyttää 7,2 mutta lääkäri laittoi omakantaani yli 10. Se ei perustu mihinkään eli silkka valhetta. Toinenkin tk-lääkäri asian myönsi myöhemmin. Olen yrittänyt saada johtavan lääkärin muuttamaan arvon oikeaksi mutta ei suostu. Siitä päättelen että kol.lääke-bisnes on niin voimakas että määräävät niillekin jolle ei saisi.
Yritin päästä itse maksamalla varjoainekuvaukseen katsoakseni, onko minulla tukkeumia, mutta sair.hoit. tuttu sanoi että kuvauksessa on riskejä, ei kannata tehdä jos ei ole aivan välttämätöntä. En uskaltanut, kai ne yksityisellä olisivat rahasta tehneet, en tiedä.
Mutta olkapääkipuun. Jos kellään muulla ei ole kipu olkapäässä, päättelen että tuskin minunkaan atorvastatiinistä johtuu. Ehkä on joku muu diagnoosi. En lopeta ainakaan vielä lääkettä, odotan ensimmäistä testiä kun en ole vielä pitkään syönyt. Ja odotan josko olkapää äityy pahemmaksi, mietin sitten asian uudestaan.
Olkapäähän voi yrittää jotain hierontaa ja venytyksiäkin, varoen.
Olen ko.rohtoa käyttänyt vuodenpäivät. Mitään sivuvaikutuksia en ole havainnut.
Onko kolestroliarvot laskeneet, en tiedä.
Toivottavasti:)))
Etkö meinaa mennä testeihin. Mulle määrättiin testit vuoden kuluttua aloittamisesta.