Miltä tuntuisi omalääkäri

Erikoislääkäri saattaa olla monella, joudun välillä yleislääkärin pakeille niin aina eri lääkäri, mukavan lääkärin jälkeen vähemmän mukava. Oma lääkäri kuin kaveri tuttu, ei kokemusta. Erikoislääkäri moikkaa kun kohdalle sattuu.
Tanskan maalla se on arkipäivää.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010695616.html

101

551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olisihan omalääkäri systeemi paras. Lääkäri oppii tuntemaan potilaansa ja sitä kautta muutoksen terveydessä, kun henkilön tila muuttuu entisestä. Ja muutenkin, olihan tämä joskus vallalla mutta miksi käytäntö loppui?

• Lapsuudesta muistan meillä tavallaan omalääkäri aina tarvittaessa.

• Anonyymi

se on selvä. omalääkärijärjestelmä vaatii massiivisesti lääkäreitä joilla on aikaa
        tutustua potilaaseen niistä kirjoittelu täällä on hullunpuuhaa. Heille pitäisi vielä olla sijaiset jne

minulla on yksityinen lääkäri jolla käyn aika harvoin
        omalääkärin kanssa voi tehdä kokeita koko ajan eli mikä lääke sopii ja määrä
        Kekkosella oli kolme, Sotamaa, Halonen, Kivalo

omalääkärijärjestelmä luo epätasa-arvoinen jos se maksetaan yhteiskunnan varoista

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Lapsuudesta muistan meillä tavallaan omalääkäri aina tarvittaessa.

jokainen elää tavallaan lapsuudessa

• Anonyymi

• Ei minulla ole mitään vastaan yksityisestä, kävin yksityisellä kymmeniä vuosia kunnes jouduin julkisen hoidon piiriin. Hammaslääkäri silmälääkäriä yksityisellä, kaihin leikkaus milloin tulee käy yksityinen.

• Anonyymi

Lääkäriliiton sivuilta:
      Lääkäriliitto esittää, että pitkän aikavälin tavoitteena tulee olla koko maassa toimiva omalääkärijärjestelmä vuoteen 2030 mennessä. Ja, että sen toimeenpano on käynnistettävä NYT. Ja tarkemmin perusteluista voi lukea sieltä.
      Perusterveydenhuollon hoidon jatkuvuus ja saatavuus -työryhmän linjaukset - Omalääkärimalli toteutettava nyt

Olisihan se mahtavaa jos vaikka olisi nimetty lääkäri-sairaanhoitaja kullekkin, tietäisi kenen puoleen kääntyä ja hoidon jatkuvuuden kannalta. Lääkärillekin taattaisiin vain tietty määrä potilaita jotta homma pysyisi kasassa. Asiakas saisi halutessaan vaihtaa lääkäriä.
      Siili

• Anonyymi

lääkäriliitto on ammattijärjestö ja haluaa rahastaa valtion kuiviin

ei omalääkäreitä voi maksattaa yhteiskunnalla

jokainen voi hankkia yksityisen omalääkärin ja saa myös valita
        että henkinen kemia lääkärin kanssa toimii
        se on hyvin tärkeää omalääkärissä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lääkäriliitto on ammattijärjestö ja haluaa rahastaa valtion kuiviin

ei omalääkäreitä voi maksattaa yhteiskunnalla

jokainen voi hankkia yksityisen omalääkärin ja saa myös valita
        että henkinen kemia lääkärin kanssa toimii
        se on hyvin tärkeää omalääkärissä

Kannattaisi perehtyä tarkemmin perusteluihin. Nykyinen perusterveydenhuolto on tehoton ja kriisissä. Ihmiset eivät pääse kiireettömään hoitoon. Kaikki ovat tyytymättömiä.
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisi perehtyä tarkemmin perusteluihin. Nykyinen perusterveydenhuolto on tehoton ja kriisissä. Ihmiset eivät pääse kiireettömään hoitoon. Kaikki ovat tyytymättömiä.
        Siili

sen kuin kannatat se on oikeus

tyytymättömyys ei riitä ihan sama mitä mieltä ovat
        emme elä kansallisvaltiossa vaan globalisaatiossa
        jos ei miellytä hae oikaisua esimerkiksi EU-komissiolta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sen kuin kannatat se on oikeus

tyytymättömyys ei riitä ihan sama mitä mieltä ovat
        emme elä kansallisvaltiossa vaan globalisaatiossa
        jos ei miellytä hae oikaisua esimerkiksi EU-komissiolta

Tyytymättömyys ja systeemin toimimattomuus ja tehottomuus on usein alku muutokselle. Omalääkärisysteemi on kehittämisen arvoinen systeemi. Turha näistä mielipide-erousta on täällä alkaa vääntämään.
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyytymättömyys ja systeemin toimimattomuus ja tehottomuus on usein alku muutokselle. Omalääkärisysteemi on kehittämisen arvoinen systeemi. Turha näistä mielipide-erousta on täällä alkaa vääntämään.
        Siili

en aio maksaa lääkärissäkäyntejäsi enää yhtää enempää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en aio maksaa lääkärissäkäyntejäsi enää yhtää enempää

Itse en ajattele koskaan maksuja lääkärissä käynnistäni ainoastaan sitä että saan tarvittavan hoidon .
        Koko ajan huopataan maksuista , onhan se niinkin että lääkäreidenkin on saatava palkkansa
        Joten kun on tarpeeksi sairas niin se maksu on toissijainen asia , terveys taas on se jota yritetään tavoittaa kun käydään lääkärissä .

• Anonyymi

Tässä Lääkäriliiton ehdotus kokonaisuudessaan.

Sen mukaisesti kotikunnassani on toimittu 20 vuotta.

Omalääkäri/ omahoitaja systeemi palvelee erityisen hyvin monisairaita ja pitkäaikaissairauksista kärsiviä potilaita.

kylmätotuus

• Anonyymi

• Anonyymi

Jaaaa, otsikon kysymykseen jotain sanoakseni,

Aika outo ajatus, lääkäri on aina vuosikymmenet vaihtunu aina on ollu eri lääkäri jos ja kun olen käyny lääkärissä,

oletan,,, näin vanhaa arvattavastikki monisairas,
      siis vaivoja niin paljon ettei yksikää lääkäri jaksaisi paneutua minuun,
      kauhee ajatuski, tai mahdoton ajatus,
      oletan, lääkäri otattas kaikki verikokeet ym. pissa ja soketiarvot,
      syd. film. siisnäpä se ja kattos että ompas mummo huonossa kunnossa, antas jotain ehkä voimakkaampaa kipulääkettä ja käskis kotiin itseäni tarkilemaan ja sanoisi, soita ampulanssi jos tulee huono olo.
      se siitä,
      ei vanhan vaivoja enään voi parantaa,
      päivä päivältä vanhus menee huonompaan kuntoon koska se on luonnon laki,

• Anonyymi

Vaikka olisi keuhkoahtauma.

• Anonyymi

Nuo juoksijat lienevät sitten omalääkäreitä🤣🤣.

• Anonyymi

Tarkoitit itseäsi, lueppa mitä olet kirjoittanut.

• Anonyymi

Kyllä käy KATTEEKSI

minäki HALUAISIN
        MUTTA

sydämen vajaatoiminta estää jopa normaalin liikumisen liikuminen on hidasta RASKASTA varovaista kun pitää varoa rintakehän toimintaa, alkaa kummasti puristamaan ja VOIMAT katoaa liikkuminen on tosi surkeeta,
        muuten syd on hyvässä kunnossa mutta sepelvaltimotauti tukkii suonet veri ei pääse kiertämään normaalistai
        mull ON SYD. tahdistin kyllä apuna mutt ei anna voimia sen enempää
        mutta estää syd. pyshdyksen.

• Anonyymi

Eikö se ole vieläkin niin, että kun lääkäri valmistuu,
      hänen on "pakko" olla pari vuotta terveyskeskuksessa ?

Harva jää sen jälkeen terveyskeskukseen, koska yksityisenä lääkärinä
      tienaa tuhansia euroja enemmän kuukaudessa.
      Siksi on vaikea saada omalääkäriä terveyskeskuksessa.
      Lääkärit tulee ja menee paremmille palkoille.

• Anonyymi

Siinä voisikin pureutua siihen miksi terveyskeskukset eivät kiinnosta kaikkia lääkäreitä. Oisko työ-olosuhteissa ja organisoinnissa ja työn määrässä jotain petrattavaa?
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä voisikin pureutua siihen miksi terveyskeskukset eivät kiinnosta kaikkia lääkäreitä. Oisko työ-olosuhteissa ja organisoinnissa ja työn määrässä jotain petrattavaa?
        Siili

Kyllä lääkärit pysyvät terkkareissa, jos siellä on hyvä henki ja hyvät työolosuhteet.
        Täällä lääkärien ja hoitajien vaihtuvuus on tosi vähäistä-ainakin vielä. Eivät kaikki lääkärit juokse rahan perässä.

kylmätotuus

• Anonyymi

Vain pönttöjen terveyskeskuksessa voi aloitteleva lääkäri toimia omalääkärinä

omalääkäreissä kyse on seniorilääkäreistä ja niitä pitäisi olla rutosti lisää aivan mahdotonta saada

ei kukaan yksityisen omaääkärin ostava ota jotain keltanokkaa omalääkärikseen
      harjoittelijaa terveyskeskuksesta

• Anonyymi

No lueppas tuo Lääkäriliiton tavoite-ehdotelma järjestämisehdotuksineen.
        Toki voit olla mitä mieltä haluat mutta minä nyt olen kiinnostunut siitä mitä itse lääkärit ovat työnsä järjestelyistä mieltä.
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No lueppas tuo Lääkäriliiton tavoite-ehdotelma järjestämisehdotuksineen.
        Toki voit olla mitä mieltä haluat mutta minä nyt olen kiinnostunut siitä mitä itse lääkärit ovat työnsä järjestelyistä mieltä.
        Siili

ole kiinnostunut vaikka siitä

• Anonyymi

Aloitteleva lääkärihän siellä on nytkin sinua hoitamassa usein jopa opiskelija joka juuri ja juuri saa ottaa potilaita yksin vastaan niin että hällä on taustalla tukena joku seniorilääkäri.
        Siili

• Anonyymi

Onko sinulla jokin luulo että yksityiset olisivat jotenkin taitavampia työssään.
        Lääkäri koulutus on sama kaikille lääkäreille, ja moni yksityinen tekee työtä puoliajalla terveyskeskuksessa . Joten moni luulee että yksityis lääkärit olisivat jotenkin enemmän osaavia , niin ei ole . Sana yksityinen on monelle sana joka sanotaan ihan eri äänenpainolla kun kertovat kokemuksistaan Joskus huvittaaa kun tietää sisältä päin näitä hoitoasioita .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla jokin luulo että yksityiset olisivat jotenkin taitavampia työssään.
        Lääkäri koulutus on sama kaikille lääkäreille, ja moni yksityinen tekee työtä puoliajalla terveyskeskuksessa . Joten moni luulee että yksityis lääkärit olisivat jotenkin enemmän osaavia , niin ei ole . Sana yksityinen on monelle sana joka sanotaan ihan eri äänenpainolla kun kertovat kokemuksistaan Joskus huvittaaa kun tietää sisältä päin näitä hoitoasioita .

Hyvä ja tärkeä kommentti.

kylmätotuus

• Anonyymi

Omalääkäri-systeemi lopetettiin, se ei kai toiminut oikein, saa nähdä mitä nyt tulee.

• Anonyymi

Sitä systeemiä ei saa kukaan toimimaan. Siellä on niiin paljon päällikköjä ja pomoja ja mitä sanotaan sopasta, jolla on liian monta keittäjää.

• Anonyymi

Asuinkuntani terveyskeskuksessa omalääkäri/omahoitaja systeemi on ollut käytössä jo 20 vuotta.
      Kunta on jaettu 5:een alueeseen ja jokaisessa on oma hoitotiiminsä.
      Jos potilas ei ole tyytyväinen alueensa hoitotiimiin, hän voi siirtyä toiseen alueeseen.

Systeemi toimi kuin unelma. Hoitojonoja ei ollut, vaan omalääkärille pääsi viimeistään parin päivän päästä. Henkilökunta viihtyi työssään ja sen vaihtuvuus oli vähäistä.

Valitettavasti tilanne heikkeni huomattavasti, kun Hyvinvointialue kaikkine pykälineen ja vaatimuksineen astui kuvaan.
      Nyt puolet lääkärin työajasta menee "paperitöihin" ja se aika on pois potilastyöstä.
      Luonnollisesti tuosta seuraa potilasjonon kasvaminen.

Hallitus lisää edelleen Hyvinvointialueiden tehtäviä, mutta leikkaa rahoitusta. Mitään hyvää hallituksen toimista ei voi seurata.

Harmittaa vietävästi, että hieno omalääkäri/omahoitaja systeemimme on murentumassa.

kylmätotuus

• Anonyymi

Jos omalääkäri saadaan toimimaan tuskin kukaan on sitä vastaan.

• Anonyymi

mutta kysymys kuuluuki

kuinka löytää itseleen mieleisen " oma" lääkärin
      kaikkien kemiat ei toimi
      ja kun on moni sairas, kuinka yksi lääkäri voi kaikki eri vaivat hoitaa jos ja kun on opiksellu vain jonkun elimen hoidon, heh,

• Anonyymi

Lääkärin voi vaihtaa jos haluaa ja jis kenenkään kanssa kemiat ei toimi silloin saanee katsoa peiliin sieltä löytynee vika.

Perusterveydenhuollon lääkärin ei tarvitse olla kaikkien sairauksien erikoislääkäri.

Siili

• Itselläni viisi eri sairautta niihin lääkitys, Essoten sisällä hoituu hyvin onneksi viimeaikoina ei ole tarvinnut rampata sinne joka kuukausi. Viime vuonna lääkäri tapaamisen lopussa sanoi otas vielä silmälasit pois, onko sinun silmäsi punoittanut noin pitemmän aikaan, joo on punoittanut pitkään. Labra kokeisiin niissä selvisi heti diabetes, sain lääkityksen jo muuttui olo ihmismäiseksi eikä väsyttänyt, minä luulin että kehno kunto johtui muista tekijöistä, hyvä kun huomautti ota silmälasit pois. Joku toinen välipitämätön lääkäri olisi jäänyt huomaamatta nyt kaikki hyvin, seuraava kontrolli tapaaminen marraskuussa, ensin labra sitten katsotaan onko lääkitys kohdallaan.

Tämä oli toteamus ei valittaminen.

• Anonyymi

Missä kohtaa luuloa ?

• Anonyymi kirjoitti:

Missä kohtaa luuloa ?

Puska huutelee jostain piilosta, tiedän minkä takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä kohtaa luuloa ?

Mitä missä kohtaa, kuljen missä kuljen

, minä luulin että kehno kunto johtui muista tekijöistä, hyvä kun huomautti

• Anonyymi

Minulla sairauksieni kanssa kontrollit kahden vuoden välein ja tarvittaessa voin olla yhteydessä aiemmin. Verensokerimittarin olen saanut hoitotarvikejakelusta, siihen lansetit ja liuskat pyydettäessä. Hyvin toimii.

Yksityislääkärillä käyn oman harkintani mukaan esim. Ihotautilääkärillä joka sitten laittaa tarvittaessa lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle sitä ein ole onneksi tarvinnut tehdä usein. Silmäkuvaukset kahden vuoden välein erikoissairaanhoidossa julkisella puolen.
        Olen saanut aina jostain avun kun olen tarvinnut. Joskin kiireettömissä ajanvarauksissa terveyskeskukseen kyllä kestää saada aika. Ja siellä aina eri lääkäri jota eibole voinut itse valita.

Siili

Siili

• Anonyymi

Ihan niin , kiva kuulla että lääkäri huomaa asioita joista itse ei ehkä ole noteerannut niin kovasti vaan ajatellut että väsymykset kuuluu vanhuuteen jotenkin. Ätaitaa lääkäri näkee potilaan jo kokonaisuutena kun hän astuu sisälle huoneeseen . Kehonkieli kertoo myös aika paljon ihmisestä ja kehonkieli ei valehtel koskaan .

• Anonyymi

Vainoaja on yliarvioitu jotenkin itsensä . Hän pilaa aina hyvän keskustelun palstalla .
        Tekstistä näkee tason.
        On aina tehtävä ilmoitus ilkeyksistä. Että saataisiin keskustelupalsta sellaiseksi kun se on tarkoitettu .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla sairauksieni kanssa kontrollit kahden vuoden välein ja tarvittaessa voin olla yhteydessä aiemmin. Verensokerimittarin olen saanut hoitotarvikejakelusta, siihen lansetit ja liuskat pyydettäessä. Hyvin toimii.

Yksityislääkärillä käyn oman harkintani mukaan esim. Ihotautilääkärillä joka sitten laittaa tarvittaessa lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle sitä ein ole onneksi tarvinnut tehdä usein. Silmäkuvaukset kahden vuoden välein erikoissairaanhoidossa julkisella puolen.
        Olen saanut aina jostain avun kun olen tarvinnut. Joskin kiireettömissä ajanvarauksissa terveyskeskukseen kyllä kestää saada aika. Ja siellä aina eri lääkäri jota eibole voinut itse valita.

Siili

Siili

Etkös sinä ole entiseltä ammatilistasi hoitsu? Kyllä teikäläisiä kohdellaan pikkasen eri tavalla kuin tallaajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkös sinä ole entiseltä ammatilistasi hoitsu? Kyllä teikäläisiä kohdellaan pikkasen eri tavalla kuin tallaajaa.

Mitennii?
        Siili

• Anonyymi

Omalääkäreitä oli jo -70 luvulla

• Anonyymi

No mihinkä ne ovat tässä välissä hävinneet?

• Taitas olla parempi poistaa aloitus jota ensi kommentit halusi.

• Anonyymi

Älä missään nimessä poista. Vitopäät ei saa päästä määräilemään mitä täällä kirjoitetaan.
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Älä missään nimessä poista. Vitopäät ei saa päästä määräilemään mitä täällä kirjoitetaan.
        Siili

Olkoon aikaa vähän aikaa, en muista milloin olisin tehnyt valitusta ylläpidolle, tein huomautuksen tämä aloituksen muutamista kommenteista ja niitten tekijästä johtakoot tai ei mihinkään. Tämä henkilö vihaa minua niin paljon kirjoitan mitä tahansa käy kimppuun samoilla solvauksilla, turhauttaa.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Olkoon aikaa vähän aikaa, en muista milloin olisin tehnyt valitusta ylläpidolle, tein huomautuksen tämä aloituksen muutamista kommenteista ja niitten tekijästä johtakoot tai ei mihinkään. Tämä henkilö vihaa minua niin paljon kirjoitan mitä tahansa käy kimppuun samoilla solvauksilla, turhauttaa.

Kyllä varmasti turhauttaa ja myös muita kirjoittajia. Pilaa palstan ilmapiirin ja häivyttää asiallisia kirjoittajia.

Lienekkö tuolla Ilmoita-painikkeen käytöllä mitään merkitystä? Ja täällä ei ilmeisesti päde samat lainalaisuudet toisen kirjoittajan vainoamisesta kuin normielämässä. Saa kahjot mellastaa miten haluaa?
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä varmasti turhauttaa ja myös muita kirjoittajia. Pilaa palstan ilmapiirin ja häivyttää asiallisia kirjoittajia.

Lienekkö tuolla Ilmoita-painikkeen käytöllä mitään merkitystä? Ja täällä ei ilmeisesti päde samat lainalaisuudet toisen kirjoittajan vainoamisesta kuin normielämässä. Saa kahjot mellastaa miten haluaa?
        Siili

Ihmettelen että joku vielä käy palstalla.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Ihmettelen että joku vielä käy palstalla.

Niinpä.
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.
        Siili

Niin ja näin, onni sairauksien kanssa ettei ole mitään kipuja tuntunut vuosiin, uupumus etten kesällä käynyt tyttären mökillä vaikka aika lähellä, tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu olla järven rannalla miljoona kertaa, istun nykyään mieluiten kotona.
        Kesä ollut ilmojen puolesta paras ikinä, sai pyöräillä päivittäin kunnes perhanan varas sen vei, niin syksy etten enää viitsi uutta ostaa.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Niin ja näin, onni sairauksien kanssa ettei ole mitään kipuja tuntunut vuosiin, uupumus etten kesällä käynyt tyttären mökillä vaikka aika lähellä, tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu olla järven rannalla miljoona kertaa, istun nykyään mieluiten kotona.
        Kesä ollut ilmojen puolesta paras ikinä, sai pyöräillä päivittäin kunnes perhanan varas sen vei, niin syksy etten enää viitsi uutta ostaa.

Kyllähän sen omassa olemisessaan tietää että ei ole enää nuori eikä jaksa niin kuin nuorempana. Kodista tulee entistä tärkeämpi paikka. Kotonakin on kuitenkin paljon tekemistä. Ainakin minulla rutiinit rytmittää päivän. Koira pakottaa ulkoilemaan parikin kertaa päivässä. Tykkään ulkoilysta säässä kuin säässä. Joku liikuntaharrastus pitää vielä keksiä tässä syksyn kuluessa. Semmonen mieluisa ja itselle sopiva. Ei mitään tiukkaotaista pakkopullaa.
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän sen omassa olemisessaan tietää että ei ole enää nuori eikä jaksa niin kuin nuorempana. Kodista tulee entistä tärkeämpi paikka. Kotonakin on kuitenkin paljon tekemistä. Ainakin minulla rutiinit rytmittää päivän. Koira pakottaa ulkoilemaan parikin kertaa päivässä. Tykkään ulkoilysta säässä kuin säässä. Joku liikuntaharrastus pitää vielä keksiä tässä syksyn kuluessa. Semmonen mieluisa ja itselle sopiva. Ei mitään tiukkaotaista pakkopullaa.
        Siili

Joo jäykäksi kuin rautakanki vetää olla vaaka asennossa, kunto vehkeet melkein käden ulottuvilla, keräilen tässä tarmoa että saan sen toimimaan, ensin 15 minuuttia siitä sitten lisäillen. Koira laittaa liikkeelle se on hyvä juttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siili

Ei aloituksessa ola mitään vikaa, mutta vainoamassa sitäkin enemmän

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Kyllä me muutkin ollaan se vainoaminen huomattu , joten ilmoituksia tehdään ja toivotaan että vainoaja. Lopettaa palstalla koska hän ei ole koskaan saanut aikaan mitään aihetta josta voisi keskustella . Eikä näytä edes ymmärtävän palstan tarkoitusta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo jäykäksi kuin rautakanki vetää olla vaaka asennossa, kunto vehkeet melkein käden ulottuvilla, keräilen tässä tarmoa että saan sen toimimaan, ensin 15 minuuttia siitä sitten lisäillen. Koira laittaa liikkeelle se on hyvä juttu.

Kyllä. Vaikka kotisalla onkin ei kannata vuodepotilaaksi heittöytyä kuitenkaan tai kohta ei pää kestä pystyasentoa lainkaan.
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä me muutkin ollaan se vainoaminen huomattu , joten ilmoituksia tehdään ja toivotaan että vainoaja. Lopettaa palstalla koska hän ei ole koskaan saanut aikaan mitään aihetta josta voisi keskustella . Eikä näytä edes ymmärtävän palstan tarkoitusta .

Joo tehkää ahkerasti ilmoituksia että kaikki muuttuisi paremmaksi, jos ei muutu kaikkein sitkeimmätkin häipyy täältä, joku solvaaja yksin huutaa hei tulkaa takaisin että saan haistattaa teitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Vaikka kotisalla onkin ei kannata vuodepotilaaksi heittöytyä kuitenkaan tai kohta ei pää kestä pystyasentoa lainkaan.
        Siili

Taas valitan, tasapaino menny pikkuhiljaa kehnommaksi ettei viiti tohon ranta kävelypolulle, osti kävelysauvat vähän auttaa muttei tarpeeksi, kävelytie ajoväylän vieressä tasaista mut tylsää kävellä.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Taas valitan, tasapaino menny pikkuhiljaa kehnommaksi ettei viiti tohon ranta kävelypolulle, osti kävelysauvat vähän auttaa muttei tarpeeksi, kävelytie ajoväylän vieressä tasaista mut tylsää kävellä.

Kävelysauvat hyvät tasapainon tueksi ja myöhemmin rollaattorikin. Kauppakassin saa rollaan varusteena ja siinä päällä voi istuakin ja jäädä katselemaan maisemia.
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kävelysauvat hyvät tasapainon tueksi ja myöhemmin rollaattorikin. Kauppakassin saa rollaan varusteena ja siinä päällä voi istuakin ja jäädä katselemaan maisemia.
        Siili

Kaupassa on kärryt, kävelen vielä ilman rollaattoria tasasella alustalla.

Mun Hiiri kuoli, kattelin jos k-city ruoka mikkeli toimittas virkeän hiiren pöytä tietsikalle, kuljetus 4,90 €

• Anonyymi kirjoitti:

Mun Hiiri kuoli, kattelin jos k-city ruoka mikkeli toimittas virkeän hiiren pöytä tietsikalle, kuljetus 4,90 €

Tuo jäi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun äiti aikoinaan alkoi kaatuilla kävelylenkeillä.. Ehdotettiin hälle rollaattoria kävelyn tueksi. Ei voinut ottaa kun hänen mielestään se oli hävettävää kun joutui ottamaan apuvälineen joka oli vanhoille tarkoitettu. Samoin anoppi.

Minä varmaan otan sitten tarvittaessa rekvisiitaksi koirakärryt. Iäkäs koira kärryihin kyytiin ja ite ölövinä koiraa
        lykkäämään. Molemmat hyötyy. Jos saamme elää😊.
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Mun äiti aikoinaan alkoi kaatuilla kävelylenkeillä.. Ehdotettiin hälle rollaattoria kävelyn tueksi. Ei voinut ottaa kun hänen mielestään se oli hävettävää kun joutui ottamaan apuvälineen joka oli vanhoille tarkoitettu. Samoin anoppi.

Minä varmaan otan sitten tarvittaessa rekvisiitaksi koirakärryt. Iäkäs koira kärryihin kyytiin ja ite ölövinä koiraa
        lykkäämään. Molemmat hyötyy. Jos saamme elää😊.
        Siili

Ei minua hävetä rollaattori, nähnyt nuoruuden ajalta kavereita ihan omasta ikkunasta 25 vuoden ajalta minkä asunut tässä kun kävelevät ostoskeskukseen. Kävely normi reipasta, vuodet kuluu vauhti hiljenee hiipuu, avuksi tulee rollaattori menee muutama vuosi, ei näy kulkija tuttua mietin miten hän jaksaa, onko edes elossa.

Kulku väline pitää olla, autoa en tarvitse, olisi pelkkänä vastuksena, ajan taksilla tilaan ruuat kotiin, jos ensi keväänä elo tämä, sata varma ostan kolmipyörän, maisema vaihtuu helposti ylämäetkin, turvallinen saa liikuntaa eri säädöillä, sähköllä tai ilman, voi ajaa kuin mopolla kaikki käy. Tyttären mies jolla jolla paketti uhkasivat tuoda hetimiten pääkaupunki seudulta uuden samanlaisen pyörän mökki reisullaan pihaan asti, no ensi jätän ensi keväälle.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Ei minua hävetä rollaattori, nähnyt nuoruuden ajalta kavereita ihan omasta ikkunasta 25 vuoden ajalta minkä asunut tässä kun kävelevät ostoskeskukseen. Kävely normi reipasta, vuodet kuluu vauhti hiljenee hiipuu, avuksi tulee rollaattori menee muutama vuosi, ei näy kulkija tuttua mietin miten hän jaksaa, onko edes elossa.

Kulku väline pitää olla, autoa en tarvitse, olisi pelkkänä vastuksena, ajan taksilla tilaan ruuat kotiin, jos ensi keväänä elo tämä, sata varma ostan kolmipyörän, maisema vaihtuu helposti ylämäetkin, turvallinen saa liikuntaa eri säädöillä, sähköllä tai ilman, voi ajaa kuin mopolla kaikki käy. Tyttären mies jolla jolla paketti uhkasivat tuoda hetimiten pääkaupunki seudulta uuden samanlaisen pyörän mökki reisullaan pihaan asti, no ensi jätän ensi keväälle.

Ei minuakaan hävetä. Otan sen käyttöön kun tarvin. Tiedä vaikka sähköpyörätuoliniin joskus. Aika ja tarve näyttää.

Mulla on pari vuotta vanha vaihdepyörä. Tänä kesänä tullut ajettua sillä pari kertaa. Pyörävarastossa säilössä. Pyörävarkaiden kaupunki.

Sinulla on kiva kun on tytär perheineen auttelemassa tarvittaessa.
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Ei minuakaan hävetä. Otan sen käyttöön kun tarvin. Tiedä vaikka sähköpyörätuoliniin joskus. Aika ja tarve näyttää.

Mulla on pari vuotta vanha vaihdepyörä. Tänä kesänä tullut ajettua sillä pari kertaa. Pyörävarastossa säilössä. Pyörävarkaiden kaupunki.

Sinulla on kiva kun on tytär perheineen auttelemassa tarvittaessa.
        Siili

Joo yks' tosi huono jalkainen kaveri varmaan viisi vuotta nyhjötti kotona valitti kun tylsää ei pääse minnekään jalkojen takia. Sain hänet houkuteltua ostaa sähkö skootterin, nykyyään ei paljon kotona viihdy. On käteviä sähköpyörätuoleja,, Tyttären lapsi 16 vuotias ajelee mönkijällä 8 km kouluun kesät talvet kelistä riippumatta.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Joo yks' tosi huono jalkainen kaveri varmaan viisi vuotta nyhjötti kotona valitti kun tylsää ei pääse minnekään jalkojen takia. Sain hänet houkuteltua ostaa sähkö skootterin, nykyyään ei paljon kotona viihdy. On käteviä sähköpyörätuoleja,, Tyttären lapsi 16 vuotias ajelee mönkijällä 8 km kouluun kesät talvet kelistä riippumatta.

Nykyään on kulkupelejä moneen lähtöön ja monenlaiselle tarvitsijalle.
        Edellytyksenä lienee vain se että pää pelaa tuolla toisten seassa liikenteessä.
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Nykyään on kulkupelejä moneen lähtöön ja monenlaiselle tarvitsijalle.
        Edellytyksenä lienee vain se että pää pelaa tuolla toisten seassa liikenteessä.
        Siili

Sähköpotkulaudalla en lähtisi liikenteseen.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

mä lähtisin vaikka oon lähes ysikymppinen muori,
        en vaan osaa ottaa sitä käyttöön,
        on mulla kännykkä mutt en tiedä miten se otetaan käyttöön, olen monta kertaa sitä jo tutkinu, mutt en ole keksiny kuinka se otetaan käyttöön,
        kuka vanhusta oapastaisi sähkö-potkulaudan käyttöönotossa ?????????????

KIITOS TIEDOSTA jos joku tietää.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Siinäpä se tyyppinuori nykyisin, sopiva matka fillarilla polkaistavaksi tai vaikka hyvillä keleillä käveltäväksi tuollainen 8 km mutta ei, mönkijä se pitää olla ettei liikaa rasitu eivätkä lihakset kehity...

• Anonyymi kirjoitti:

Siinäpä se tyyppinuori nykyisin, sopiva matka fillarilla polkaistavaksi tai vaikka hyvillä keleillä käveltäväksi tuollainen 8 km mutta ei, mönkijä se pitää olla ettei liikaa rasitu eivätkä lihakset kehity...

Varoitin tytärtä älä osta 16 vuotiaalle tytölle mönkijää sillä kun ajettava autojen seassa ja maksoi 9000 euroa, no ensi vuonna pääsee yrittää auton ajokorttia.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

En minäkään. Ei ole tehnyt mieli edes kokeilla vaikka tuolla kaupungissa niitä nyt lojuu tyrkyllä.
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No aika pitkä matka koulumatkaksi 8km pyöräillä päivittäin saatikka sitten kävellä tai jopa hiihtää.
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

No aika pitkä matka koulumatkaksi 8km pyöräillä päivittäin saatikka sitten kävellä tai jopa hiihtää.
        Siili

Onnen päivä mulla poliisi soitti, kolmipyöräsi on löytynyt ja palauttivat äsken parkki tolpalle, säästyi uuden ostolta.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Onnen päivä mulla poliisi soitti, kolmipyöräsi on löytynyt ja palauttivat äsken parkki tolpalle, säästyi uuden ostolta.

Hienoa! Ehdit vaikka vielä tälle syksylle pyöräilemään.
        Siili

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Varoitin tytärtä älä osta 16 vuotiaalle tytölle mönkijää sillä kun ajettava autojen seassa ja maksoi 9000 euroa, no ensi vuonna pääsee yrittää auton ajokorttia.

Ja sitten se vasta maksaa, ajoluvan hankkiminen, auton osto ja jatkuva rahanmeno siihen...

• Anonyymi kirjoitti:

Ja sitten se vasta maksaa, ajoluvan hankkiminen, auton osto ja jatkuva rahanmeno siihen...

Ainut lapsi voi vaatia, kesällä toi ekan poikaystävän niin oli äidin hyväksyttävä, nukkuvat yhdessä aikaihmisten kotkotukset.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Mahtava juttu. Onnittelut!

kylmätotuus

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Ainut lapsi voi vaatia, kesällä toi ekan poikaystävän niin oli äidin hyväksyttävä, nukkuvat yhdessä aikaihmisten kotkotukset.

Juu ja sitten kun täyttävät 18v näkyy vaan perävalot kun muuttavat samaan osoitteeseen kuten meillä nuorimman kanssa kävi :).
        Siili

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun koulumatkani oli 4km suuntaansa, eikä sen matkan taittaminen painavan koululaukun kanssa herkkua ollut, varsinkaan talvella lumituiskussa tai kovalla pakkasella.

Tuskinpa sinulla on kokemusta pitkästä koulumatkasta kommentistasi päätellen.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun koulumatkani oli 4km suuntaansa, eikä sen matkan taittaminen painavan koululaukun kanssa herkkua ollut, varsinkaan talvella lumituiskussa tai kovalla pakkasella.

Tuskinpa sinulla on kokemusta pitkästä koulumatkasta kommentistasi päätellen.

kylmätotuus

Minulla oli koulumatkaa 120 kilometriä ja pelkkää ylämäkeä molempiin suuntiin.
        Kesät talvet mentiin suksilla ja koululaukulla hätisteltiin susia kauemmas.
        Joskus oli niin paljon lunta, että jouduttiin leipälapiolla kaivamaan hankeen melkein 10 kilometriä pitkä tunneli.

Kun koulueväänä oli vain kirnupiimää ja näkkileivän päällä nokkosenlehtiä ja reppu painoi melkein 50 kiloa, ei kouluaika ollut niin mukavaa.
        Kuitenkin sain kokeissa aina kymppejä, mutta todistukseen tuli vain vitosia, koska otin puolet rahana.

• Anonyymi

Miten se omalääkärisysteemi toimii kun se omalääkäri sattuu olemaan jossain Dubaissa golfaamassa tai itsekin sairaana silloin kun sairastun? Yksityisellä puolella toimii kai vähän paremmin.

• Anonyymi

Tuolla lääkäriliiton tekstissä lukikin et vaikka on omalääkärisysteemi se ei aina takaa sitä että pääsee halutessaan omalääkärille. Kai ne lomat pyörii yksityisilläkin lääkäreillä ja saattavat olla saikulla.
        Siili

• Anonyymi

Sinut ohjataan toiselle lääkärille niin julkisella, kuin yksityisellä puolellakin.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinut ohjataan toiselle lääkärille niin julkisella, kuin yksityisellä puolellakin.

kylmätotuus

Ihanko totta, hyvä kun kerroit, en olisi tiennytkään...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On on ihan totta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kysyttiin, niin vastasin. Nyt tiedät asian sinäkin, joten ole hyvä vaan! En laskuta antamastani tiedosta.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näytti siltä että et tiennyt koska olit huolissasi pääsystädi omalääkärille
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Näytti siltä että et tiennyt koska olit huolissasi pääsystädi omalääkärille
        Siili

Harvinaista näyttää ettei loppu vuotena olisi Essotella käyntejä paisi rokotukset.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Harvinaista näyttää ettei loppu vuotena olisi Essotella käyntejä paisi rokotukset.

Meinaatko ottaa sekä korona- että influenssarokotteen, entä pneumokokki?
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

Meinaatko ottaa sekä korona- että influenssarokotteen, entä pneumokokki?
        Siili

Joo molemmat, pneumokokki piikin sain muutama vuosi sitten.
        Oikea psorias lääke taisi viimein löytyä maksa-arvojen takia joutu käymään labrassa alvariin, eikä vieläkään täysin varma, johtuiko tarkasta ruokavaliosta kun maksa-arvot parantuneet huomattavasti.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Joo molemmat, pneumokokki piikin sain muutama vuosi sitten.
        Oikea psorias lääke taisi viimein löytyä maksa-arvojen takia joutu käymään labrassa alvariin, eikä vieläkään täysin varma, johtuiko tarkasta ruokavaliosta kun maksa-arvot parantuneet huomattavasti.

No hienoa että maksa-arvot korjaantuneet. Ei se jatkuva labrassa ravaaminenkaan mitään herkkua ole.
        Minulla oli aiemmin Marevan, inr ei meinannut millään pysyä hoitotasolla vaan seikkaili matalasta korkeaan. Vaihdettiin viimein uuden polven verenohennuslääkkeeseen jota ei verikokeilla tarvitse jatkuvasti seurata.
        Siili

• Anonyymi kirjoitti:

No hienoa että maksa-arvot korjaantuneet. Ei se jatkuva labrassa ravaaminenkaan mitään herkkua ole.
        Minulla oli aiemmin Marevan, inr ei meinannut millään pysyä hoitotasolla vaan seikkaili matalasta korkeaan. Vaihdettiin viimein uuden polven verenohennuslääkkeeseen jota ei verikokeilla tarvitse jatkuvasti seurata.
        Siili

Ihmisestä pidetään huolta, luulin että essoten käymiset melkein käyty tälle vuodelle eikös mitä tuli sisar valkoiselta soitto olis pari käyntiä ensikuussa essotelle vähään kontrolloitavaa.

• Anonyymi

Omalääkärikokeiluja oli jo joskus 1960- 70- luvuilla. Eihän siitä mitään tullut kun lääkäritkin ainakin maaseutukunnissa tulivat ja menivät.

• Terveydenhoitomme toimii edelleen huoli kuinka jatkuisi tulevaisuudessa miten rahoitus, ettei yksityinen heikennä julkista hallitus voi säädellä mihin rahoitus johdetaan. Minä en ole huomannut, kyse miten näkyy jatkossa. Julkinen toimii 20 prosenttia edullisemmin kuin yksityinen rahan käytössä, edelleen mikä hallituksen tavoite.
        Onko tämä matematiikkaa vai mihin perustuu, julkinen yrittää toteuttaa kansan toiveita,

• Anonyymi

Kuunnelkaa Filttiketjua! T. Vaasa.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      87
      2362
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      20
      2285
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1838
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1492
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      105
      1487
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      161
      1255
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1052
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      70
      971
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      919
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe