Lenteleekö kotonasi pikkukärpäsiä, multakärpäsiä tai banaanikärpäsiä ?

Anonyymi-ap

Helppo banaanikärpäsansa auttaa pääsemään eroon banaanikärpäsistä
Ansa banaanikärpäsille valmistetaan kahdesta aineesta: mehusta ja käsiastianpesuaineesta.

Ainesosia tarvitaan vain pieni määrä. Näiden lisäksi tarvitset vain tavallisen juomalasin, mukin tai muun astian ansaa varten.

Mehu voi olla mitä tahansa mehua, omenasta sitrushedelmiin tai rypäleisiin. Makea mehu houkuttelee banaanikärpäsiä luokseen.

Käsiastianpesuaineella on tässä ansassa tärkeä rooli. Mehun sekaan laitettu astianpesuaine rikkoo nesteen pintajännityksen, jolloin mehuun lentävät banaanikärpäset uppoavat ja hukkuvat.

Ansa on siinäkin mielessä hyvä, ettei sen toteuttamiseen tarvita muovia tai kelmua, toisin kuin joissain muissa ohjeissa.

Banaanikärpäset pörräävät yleensä keittiössä. Ansan voi jättää esimerkiksi keittiön tiskipöydälle, mahdollisimman lähelle paikkaa, jossa kärpäset lentelevät eniten.

Tarvikkeet:
-hieman mehua
-pari tippaa käsiastianpesuainetta
-lasi, muki tai muu astia

Tee banaanikärpäsansa näin:
Kaada lasiin tai muuhun astiaan mehua. Mehua ei tarvitse kaataa paljoa. Jo muutama sentti lasin tai muun astian pohjalla riittää.
Kaada mehun sekaan muutama tippa käsiastianpesuainetta. Astianpesuaine rikkoo nesteen pintajännityksen.
Aseta lasi tai muu astia esimerkiksi keittiön tiskipöydälle lähelle paikkaa, jossa banaanikärpäsiä pörräilee ja odota kärsivällisesti.
Lisää mehua ja käsiastinpesuainetta, jos ansa on kauan paikoillaan ja neste uhkaa kuivua astiasta.
Muut banaanikärpäsiä houkuttelevat asiat, kuten biojäteastia, kannattaa puhdistaa ja tyhjentää usein.

9

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuunnelkaa Filttiketjua! T. Vaasa.

    • Anonyymi

      Omenia laittaessani niitä tuli. Vaikka pidän parvekkeella sekä omppuja että jämiä, en ymmärrä miten pääsevät keittiöön. Kyllä ne siitä häipyy kun omenat loppuu, näin on käynyt joka syksy. Varmaan ihan hyvä kikka, en ainakaan just nyt laita. Vein juuri kaikki jätteisiin, saa nähdä miten on huomenna. Ei ole roskis rähmässä.

    • Anonyymi

      Mistä ne tulee ? Minä en syö banaaneja.

    • Anonyymi

      Minulla on paljon huonekasveja. Muhevasta mullasta kasvaa pikku kärpäsiä.
      Olen yrittänyt hunajalla pyydystää kukkakärpäisiä, joita tulee mullasta,
      mutta hunaja ei maistu niille. Olen laittanut tilkan hunajaa lautaselle
      ja ajatellut, että siihenpähän jäätte kiinni, mutta ei !
      Ne eivät vahingossakaan menee hunajaa maistamaan.
      Pitää kokeilla aloituksen vinkkiä.

    • Anonyymi

      Ei minua häiritse muutama pikkukärpänen.

    • Anonyymi

      Näin syksyllä nuo banaanikärpäsiksi sanotut tahtovat tehdä valloituksen keittiöön. Onneksi ne on helppo tappaa, ei tarvitse mitään kärpäslätkää edes kun ovat niin heiveröisiä.

    • Anonyymi

      Kärpäset ja hyönteiset katosi, banaaneja on vaikka kuinka paljon.

      • Anonyymi

        Meiltä taas hävisi banaanit.
        Kärpäset ja hyönteiset jäivät.
        Epäilen vahvasti vaimoani.


    • Anonyymi

      Kärpäset häviää nopeasti, kun niillä ei ole enää mitään syötävää. Huolellinen siivous ja ruuantähteet pois pöydiltä. Ei saa jäädä edes hedelmäveistä pöydälle eikä mehulasia. Kaikki pitää huuhtoa.
      Biojätteet kannelliseen astiaan jääkaappiin ja päivittäin poisvienti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe