matkailu Madeira FUNCHALIIN

Olemm eläkeläisiä ja haaveemme on matkustaa 6.1 25 kahdeksi viikoksi Funchaliin. Onko kaupungilla kovin mäkistä? Jos hotellista kapungille bussilla tai taksilla ja takaisin mutta kaupungilla vaeltaisimme. Ikää on jo meillä kaikilla yli 75v.

Kiitos!

8

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se ihan ydinkeskusta siinä meren rannalla on tasaista, mutta jos vähänkin haluaa siitä pidemmälle, on joka puolella mäkiä. Lidon hotellialueelta keskustaan on käytännössä alamäkeä, takaisin päin melkoinen nousu siinä Santa Catarinan puiston kyljessä, eli bussi/taksi on poikaa. Bussit vaan on todella täysiä, jos istumaan haluaa, kannattaa nousta kyytiin ensimmäiseltä pysäkiltä. Paikalliset kyllä antaa vanhuksille (jopa minulle, kohta 70 vuotiaalle) tilaa, turistit tahtoo olla tylympiä.
      Kaupungin nähtävyyksistä varmaan se suosituin, Monten puutarha on vuoren kyljessä. Polut kulkee siksakkia alas, ylös kapuaminen on todella raskasta. Alhaalta saa rahalla kuljetuksen ylös, jonkinlaisella mönkkärillä.
      Katamaraani- ja purjelaivareissut on tietysti vaivattomia, tietty jos keli sallii merelläkäynnin. Siinä purjelaivassa (Santa Maria) on kähynen wc kannen alla, huonojalkainen ei sinne pääse.
      Kiertoajelut ympäri saarta ovat helppoja tapoja nähdä koko saari, ilman isompia kävelyjä.

      • Anonyymi

        Kiitos


    • Anonyymi

      Mekin olemme menossa smoihin aikoihin, miten noissa hotelleissa onko lämmitys, tuohon aikaan ei varmaan säät ole erityisen lämpimät.

      • Anonyymi

        Minä taas kerran tammikuun puolesta välistä kaksi viikkoa. Kertaakaan en ole tuolla lämmitystä huoneeseen kaivannut, lämmöt vastaa Suomen suvea, 18-20 astetta päivällä ja yöllä lämpösempää kuin täällä.


      • Anonyymi

        Tämän vuoden tammikuun päivä- ja yölämpötilat: https://www.accuweather.com/en/pt/funchal/274344/january-weather/274344
        Ja Helsingin kesäkuu: https://www.accuweather.com/en/fi/helsinki/133328/june-weather/133328?year=2024
        Onhan villasukat jalassa ja lämmitys päällä kesäkuussa?


    • Anonyymi

      Hei te jotka olette olleet Funchalissa. Kertoisitteko hyviä keskihintaisia ruokapaikkoja itse kaupungissa ja sitten Lidon hotellialueella. Entä hintaso noin yleensä?
      Mikä on muuten hintataso ruoka- ym.kaupoissa? Käykö visa kaupoissa vai pitääkö olla käteistä.
      Kiitos paljon jos viitsitte vastata noviisimatkailijalle

      • Anonyymi

        Ruokapaikkoja kannattaa halutessaan etsiä Tripadvisorista: https://www.tripadvisor.com/Restaurants-g189167-Funchal_Madeira_Madeira_Islands.html Itse tykästynyt itämaisiin ruokiin, eli noi Lidon alueen itämaiset ruokapaikat on kaikki kelattu läpi, suosikkina toi Indian Palace. Ravintoloiden hintatasot aika lähellä Suomea, halvimmillaan samaa luokkaa lounasravintoloiden kanssa. Esim. kiinalainen buffet (Plaza Buffet), olikohan toi viimeksi 10.50 per annos.
        Kaupan hintatasoa voi seurata esim. paikallisen Pingo Doce -ketjun viikottaisesta lehtisestä: https://folhetos.pingodoce.pt/2024/poupe-esta-semana/madeira/S39/?page=1 Elintarvikkeet pääosin halvempia kuin Suomessa vastaavat, poislukien tuontitavara, joka kalliimpaa. Alkoholijuomat halvempia.
        En muista, etteikö Visa olisi kelvannut, ainakin kaikissa noissa kaupoissa on käynyt, yleensä kuitenkin maksanut käteisellä. Käteinen kannattaa nostaa paikallisista automaateista, pieninä seteleinä, viisikymppisen rikkominen on työn ja tuskan takana


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokapaikkoja kannattaa halutessaan etsiä Tripadvisorista: https://www.tripadvisor.com/Restaurants-g189167-Funchal_Madeira_Madeira_Islands.html Itse tykästynyt itämaisiin ruokiin, eli noi Lidon alueen itämaiset ruokapaikat on kaikki kelattu läpi, suosikkina toi Indian Palace. Ravintoloiden hintatasot aika lähellä Suomea, halvimmillaan samaa luokkaa lounasravintoloiden kanssa. Esim. kiinalainen buffet (Plaza Buffet), olikohan toi viimeksi 10.50 per annos.
        Kaupan hintatasoa voi seurata esim. paikallisen Pingo Doce -ketjun viikottaisesta lehtisestä: https://folhetos.pingodoce.pt/2024/poupe-esta-semana/madeira/S39/?page=1 Elintarvikkeet pääosin halvempia kuin Suomessa vastaavat, poislukien tuontitavara, joka kalliimpaa. Alkoholijuomat halvempia.
        En muista, etteikö Visa olisi kelvannut, ainakin kaikissa noissa kaupoissa on käynyt, yleensä kuitenkin maksanut käteisellä. Käteinen kannattaa nostaa paikallisista automaateista, pieninä seteleinä, viisikymppisen rikkominen on työn ja tuskan takana

        Kiitos viestistä! Katsoin tuon Plaza buffetin, ihan hyvän näköstä. Toi av.Infante missä se on on vissiin kaupungilla?
        Indian palace olisi myös kiinnostava, mutta harmi et mies ei tykkää intialaisesta.
        Hyvä vihje tuo et viiskymppiset hankala rikkoa ja Pingo Docen lehtinen myös kiva katsoa.
        No joo alkoholi on tosiaan joka paikassa halvempaa kuin Suomessa, mutta minulle ihan sama, koska en käytä.
        Hyviä matkoja Madeiran matkailijoille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe