Lastenkasvatus

Anonyymi-ap

Minun mielestäni jotkut vanhemmat suojelevat lapsiaan liikaa, toiset eivät taas aseta mitään rajoja. Ihmisen elämään kuuluu iloa, surua, tylsyyttä, pettymyksiä, vastoinkäymisiä ja kaikenlaista epämukavuutta. Esim. lapsella on oikeus surra jos lemmikki kuolee ja lemmikille voi pitää pienen hautajaistilaisuuden aivan kuten ihmiselle. Pienen lapsen voi ottaa hyvin mukaan hautajaisiin, siitä ei ole mitään haittaa lapselle, vaan ihan päin vastoin. Minä itse aikoinani olen ollut mukana ensimmäistä kertaa hautajaisissa 3-vuotiaana, tosin en itse muista niistä mitään, mutta valokuvat ovat todisteena minun mukana olosta. On hyvä, että oma äiti tai isä suree jotain kuollutta läheistään ja jopa itkee ääneen ja lapsikin saa oppia, että hän itse saa olla surullinen, kun joku läheinen on kuollut ja saa itkeä ääneen.
Mutta lapsi saa olla iloinen, minusta on aivan ihanaa, kun näkee joskus oikein iloisen lapsen, joka leikkii innostuneena ja nauraa ääneen ja jakaa ilonsa jonkun ihmisen kanssa. Pienestä lapsesta huomaa hyvin, jos hänellä on ollut sellainen isä tai äiti, joka on leikkinyt hänen kanssaan ja jutellut myös paljon lapsen kanssa. Tälläiset lapset leikkivät inostuneesti ja haluavat jutella jonkun kanssa ja kertovat omia juttujaan.
Ihan pienelle lapselle, alle 2-vuotiaalle ei missään tapauksessa saa antaa kännykkää. Niin pienen lapsen aivot ovat vasta alkaneet kehittymään hyvin ja ihmisen aivot kehittyvät aina ainakin 20-vuotiaaksi asti. Siksi riittävä uni on erittäin tärkeää kaikille kouluikäisille ja teini-ikäisille lapsille. Muutenkin murrosikäisen kasvu ja kehitys on niin huimaa ja nopeaa, että siksikin murrosikäinen tarvitsee riittävästi unta, 8-tuntia mieluiten. Väsyneenä ei ole kiva olla koulussa, eikä silloin pysty keskittymään eikä oppimaan hyvin uusia asioita.
Ulkona oleminen on erittäin tärkeätä kaikille 0-20 vuotiaille kehittyville ihmisen aluille. Pieni lapsi kannattaa viedä metsään, sillä metsässä on paljon uutta ja ihmeellistä nähtävää pienelle lapselle: On marjoja, sieniä, kasveja, pensaita ja puita. Niin ja metsäsää voi nähdä vaikka pieniä myyriä, oravia, jäniksiä, kettuja ja peuroja. Niitä minä olen itsekin tänä kuluneena kesänä nähnyt kun olen käynyt metsässä kävelemässä. Minulle tulee aina metsässä hyvä mieli, olen sitten ollut jostakin syystä jännittynyt, hermostunut, pettynyt ihmisiin tai surullinen, niin minun mieliala kohenee aina kun olen tehnyt pitkän, rauhallisen metsälenkin.

0

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
        Maailman menoa
        146
        4896
      2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
        Maailman menoa
        18
        3527
      3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
        Maailman menoa
        158
        3347
      4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
        Suomalaiset julkkikset
        32
        2808
      5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
        Tunteet
        94
        2560
      6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
        50 plus
        18
        1853
      7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
        Ikävä
        8
        1468
      8. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
        Suomalaiset julkkikset
        10
        1462
      9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
        136
        1389
      10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
        Elokuva
        11
        1267
      Aihe