Lastenkasvatus

Anonyymi-ap

Minun mielestäni jotkut vanhemmat suojelevat lapsiaan liikaa, toiset eivät taas aseta mitään rajoja. Ihmisen elämään kuuluu iloa, surua, tylsyyttä, pettymyksiä, vastoinkäymisiä ja kaikenlaista epämukavuutta. Esim. lapsella on oikeus surra jos lemmikki kuolee ja lemmikille voi pitää pienen hautajaistilaisuuden aivan kuten ihmiselle. Pienen lapsen voi ottaa hyvin mukaan hautajaisiin, siitä ei ole mitään haittaa lapselle, vaan ihan päin vastoin. Minä itse aikoinani olen ollut mukana ensimmäistä kertaa hautajaisissa 3-vuotiaana, tosin en itse muista niistä mitään, mutta valokuvat ovat todisteena minun mukana olosta. On hyvä, että oma äiti tai isä suree jotain kuollutta läheistään ja jopa itkee ääneen ja lapsikin saa oppia, että hän itse saa olla surullinen, kun joku läheinen on kuollut ja saa itkeä ääneen.
Mutta lapsi saa olla iloinen, minusta on aivan ihanaa, kun näkee joskus oikein iloisen lapsen, joka leikkii innostuneena ja nauraa ääneen ja jakaa ilonsa jonkun ihmisen kanssa. Pienestä lapsesta huomaa hyvin, jos hänellä on ollut sellainen isä tai äiti, joka on leikkinyt hänen kanssaan ja jutellut myös paljon lapsen kanssa. Tälläiset lapset leikkivät inostuneesti ja haluavat jutella jonkun kanssa ja kertovat omia juttujaan.
Ihan pienelle lapselle, alle 2-vuotiaalle ei missään tapauksessa saa antaa kännykkää. Niin pienen lapsen aivot ovat vasta alkaneet kehittymään hyvin ja ihmisen aivot kehittyvät aina ainakin 20-vuotiaaksi asti. Siksi riittävä uni on erittäin tärkeää kaikille kouluikäisille ja teini-ikäisille lapsille. Muutenkin murrosikäisen kasvu ja kehitys on niin huimaa ja nopeaa, että siksikin murrosikäinen tarvitsee riittävästi unta, 8-tuntia mieluiten. Väsyneenä ei ole kiva olla koulussa, eikä silloin pysty keskittymään eikä oppimaan hyvin uusia asioita.
Ulkona oleminen on erittäin tärkeätä kaikille 0-20 vuotiaille kehittyville ihmisen aluille. Pieni lapsi kannattaa viedä metsään, sillä metsässä on paljon uutta ja ihmeellistä nähtävää pienelle lapselle: On marjoja, sieniä, kasveja, pensaita ja puita. Niin ja metsäsää voi nähdä vaikka pieniä myyriä, oravia, jäniksiä, kettuja ja peuroja. Niitä minä olen itsekin tänä kuluneena kesänä nähnyt kun olen käynyt metsässä kävelemässä. Minulle tulee aina metsässä hyvä mieli, olen sitten ollut jostakin syystä jännittynyt, hermostunut, pettynyt ihmisiin tai surullinen, niin minun mieliala kohenee aina kun olen tehnyt pitkän, rauhallisen metsälenkin.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

        ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
        Ikävä
        87
        4688
      2. Ei sinussa ollut miestä

        Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
        Ikävä
        134
        4203
      3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

        Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
        Ensitreffit alttarilla
        36
        2785
      4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

        Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
        Maailman menoa
        209
        1817
      5. Olet elämäni rakkaus

        On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
        Ikävä
        37
        1357
      6. Missä Steffe hiihtää?

        Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
        Kotimaiset julkkisjuorut
        25
        1339
      7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

        Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
        Lappajärvi
        12
        1316
      8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

        Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
        Sinkut
        67
        1278
      9. Milloin nainen, milloin?

        Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
        Ikävä
        61
        1233
      10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

        Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
        Suomalaiset julkkikset
        2
        1212
      Aihe