Sähköpyörille promilleraja 0,5

Anonyymi-ap

Nyt se sitten de factum !

25

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja tämän hetken lainvalmistelutietojen mukaan promillereja tulisi koskemaan sähköskuutteja sekä sähkömoottorillaVARUSTETTUJA polkupyöriä, eli teknisesti sanottuna L1e-A luokan ajoneuvoja.
      Ei sähköAVUSTEISIA polkupyöriä joita liikenteessä olevista luokkaa 90%:a
      Sähköavusteinen polkupyörä on ajoneuvolain mukaisesti polkupyörä.

      • Anonyymi

        Aika turhia nämä promillerajat, kun niitä ei kukaan valvo? Ainoa hyvä juttu on että kun päihtyneenä ajellaan ja onnettomuus sattuu niin vakuutukset eivät korvaa, voi tulla kovat laskut?


    • Anonyymi

      On esitetty promillerajaa mutta mitään ei ole vielä päätetty.

      • Anonyymi

        Ehdotus on lausuntokierroksella juurikin siksi, että laki voimaan tullessaan olisi mahdollisimman hyvä. Sinne vaan ehdotuksia tekemään. lausuntopalvelu.fi

        Kannattaa ensin kuitenkin lukea esitys, ettei mene nolaamaan itseään. Ehdotuksessa on kuitenkin vain noin 100 sivua. Lausunnot annetaan vahvan tunnistautumisen alaisena. Kaikki lausunnot luetaan ja tarpeeksi kannatusta saaneet ajatukset menevät kyllä lakiesitykseen asti.


    • Anonyymi
      • Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "

        Kuvitellaan tilanne että luomupyöräilijä palaa pubireissultaan muutaman promillen räkäkännissä ja samaan poliisiratsian haaviin päätyy L1e-A kuski 0,51 promillen humalassa ja tämä jälkimmäinen vain saa sakot.
        Eli kyllä luomupyöräily on tässäkin parempi tapa liikkua.


    • Anonyymi

      Vakuutus noille myös, ja rekisterikilvet!

    • Anonyymi

      Ei ne hyvää tarkota, vaan yrittä pääst pelko ja kiusa ja ehkä rahastus. Tod näk joku kade tai useampi tänkin unelman takana jotka on epävarmoja itsestään haluaa muille pahaa naamioituna hyvätekeväisyyeks, mutta ei tavallinen lammas tätä ymmärrä, vaan luulee et ois joku hyvä juttu hyväntekeväisyys... ja ne järjestöt on ja et älkee lähtekö niihin lampaat hyväuskoset sinisilmäset.+

      • Anonyymi

        Salaliittohörhöt uskovat mitä uskovat.


    • Anonyymi

      Sähköpyöräilijöille perselegginsit.

    • Anonyymi

      Sähköavustettu polkupyörä on huumepäisille tappoväline.

      Hyvä että tulee promilleraja ja ratsiat.

    • Anonyymi

      Vain vaseliinin puutetta, niin lainvääntäjillä kuin persrerkeiltä.

    • Anonyymi

      Ajatuksena on ihan hyvä, että aiheuttaja maksaa.
      Kukaan ei halua ajaa humalaisten joukossa, toisaalta se ei estä itseä ajamasta maistissa.

      Kun halutaan lisää ihmisiä pyörän selkään, se lisää väistämättää ruuhkia ja nopeuden vaihteluita. Yksi menee sähköllä ja toinen lihaksilla kauppakassi stongalla. Tarkkuutta vaaditaan, kun pitää mennä aina heikoimman mukaan, kuten liikenteessä muutenkin.

      • Anonyymi

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.


      • Anonyymi

        Tämähän on lievennys.

        Tähänkin mennessä töppäilijä on joutunut vastuuseen.
        Nyt skuuteissa ja sähköpyörissä pakollinen vakuutus, joten jos raja vedetään 0,5 promilleen, vakuutus maksaa , jos on alle sen.

        Tähänkin mennessä on voitu laittaa huumekoira haistamaan muut päihteiden käyttäjät kävelytien varteen. Ei siihen erillistä lakia tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.

        Tämä meni sitten väärään paikkaan, sorry. Asia ei silti ole muuttunut mihinkään.


    • Anonyymi

      Terassipyöräksi Jopo tai mummis, helppo kellahtaa.

    • Anonyymi

      Just lähdössä pyörä lenkille kunhan saan tän kaljan juotuu

      • Anonyymi

        No ilmankos, näkyi kaksi pyrstötähteä. Polkenut ei kumpainenkaan.


    • Anonyymi

      Alkoholi vaikuttaaa lihaksistoon ja jos kärsii lihasheikkoudesta niin sellaisille vaikutus on vielä normaalia voimakkaampi.
      Hyvä että lihasheikkoudesta kärsivien ajopeleille on laitettu promillerajat.

    • Anonyymi

      Maan käytännön mukaan varmaan jos C-kortin vaatimuksen mukaisesti ei tee kuten käsketään, lähtee myös kaikki muut ajo-oikeudet eli jos puhaltaa yli 0,5 niin lähtee KAIKKI ajo-oikeudet!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

      Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      113
      3420
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

      ...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      523
      2810
    3. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

      Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      95
      1821
    4. Vaikka pidät minua

      Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1376
    5. Nainen, tilanne on nyt tämä

      että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      82
      1334
    6. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

      Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1188
    7. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

      niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      88
      1063
    8. Pandatalo

      Pandatalo myyty. 👍👍👏👏
      Ähtäri
      37
      1037
    9. Sielusi on kaunis, nainen samoin

      Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      87
      1006
    10. Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan

      Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal
      Maailman menoa
      103
      1004
    Aihe