Sähköpyörille promilleraja 0,5

Anonyymi-ap

Nyt se sitten de factum !

28

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja tämän hetken lainvalmistelutietojen mukaan promillereja tulisi koskemaan sähköskuutteja sekä sähkömoottorillaVARUSTETTUJA polkupyöriä, eli teknisesti sanottuna L1e-A luokan ajoneuvoja.
      Ei sähköAVUSTEISIA polkupyöriä joita liikenteessä olevista luokkaa 90%:a
      Sähköavusteinen polkupyörä on ajoneuvolain mukaisesti polkupyörä.

      • Anonyymi

        Aika turhia nämä promillerajat, kun niitä ei kukaan valvo? Ainoa hyvä juttu on että kun päihtyneenä ajellaan ja onnettomuus sattuu niin vakuutukset eivät korvaa, voi tulla kovat laskut?


    • Anonyymi

      On esitetty promillerajaa mutta mitään ei ole vielä päätetty.

      • Anonyymi

        Ehdotus on lausuntokierroksella juurikin siksi, että laki voimaan tullessaan olisi mahdollisimman hyvä. Sinne vaan ehdotuksia tekemään. lausuntopalvelu.fi

        Kannattaa ensin kuitenkin lukea esitys, ettei mene nolaamaan itseään. Ehdotuksessa on kuitenkin vain noin 100 sivua. Lausunnot annetaan vahvan tunnistautumisen alaisena. Kaikki lausunnot luetaan ja tarpeeksi kannatusta saaneet ajatukset menevät kyllä lakiesitykseen asti.


    • Anonyymi
      • Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "

        Kuvitellaan tilanne että luomupyöräilijä palaa pubireissultaan muutaman promillen räkäkännissä ja samaan poliisiratsian haaviin päätyy L1e-A kuski 0,51 promillen humalassa ja tämä jälkimmäinen vain saa sakot.
        Eli kyllä luomupyöräily on tässäkin parempi tapa liikkua.


    • Anonyymi

      Vakuutus noille myös, ja rekisterikilvet!

    • Anonyymi

      Ei ne hyvää tarkota, vaan yrittä pääst pelko ja kiusa ja ehkä rahastus. Tod näk joku kade tai useampi tänkin unelman takana jotka on epävarmoja itsestään haluaa muille pahaa naamioituna hyvätekeväisyyeks, mutta ei tavallinen lammas tätä ymmärrä, vaan luulee et ois joku hyvä juttu hyväntekeväisyys... ja ne järjestöt on ja et älkee lähtekö niihin lampaat hyväuskoset sinisilmäset.+

      • Anonyymi

        Salaliittohörhöt uskovat mitä uskovat.


    • Anonyymi

      Sähköpyöräilijöille perselegginsit.

    • Anonyymi

      Sähköavustettu polkupyörä on huumepäisille tappoväline.

      Hyvä että tulee promilleraja ja ratsiat.

    • Anonyymi

      Vain vaseliinin puutetta, niin lainvääntäjillä kuin persrerkeiltä.

    • Anonyymi

      Ajatuksena on ihan hyvä, että aiheuttaja maksaa.
      Kukaan ei halua ajaa humalaisten joukossa, toisaalta se ei estä itseä ajamasta maistissa.

      Kun halutaan lisää ihmisiä pyörän selkään, se lisää väistämättää ruuhkia ja nopeuden vaihteluita. Yksi menee sähköllä ja toinen lihaksilla kauppakassi stongalla. Tarkkuutta vaaditaan, kun pitää mennä aina heikoimman mukaan, kuten liikenteessä muutenkin.

      • Anonyymi

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.


      • Anonyymi

        Tämähän on lievennys.

        Tähänkin mennessä töppäilijä on joutunut vastuuseen.
        Nyt skuuteissa ja sähköpyörissä pakollinen vakuutus, joten jos raja vedetään 0,5 promilleen, vakuutus maksaa , jos on alle sen.

        Tähänkin mennessä on voitu laittaa huumekoira haistamaan muut päihteiden käyttäjät kävelytien varteen. Ei siihen erillistä lakia tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.

        Tämä meni sitten väärään paikkaan, sorry. Asia ei silti ole muuttunut mihinkään.


    • Anonyymi

      Terassipyöräksi Jopo tai mummis, helppo kellahtaa.

    • Anonyymi

      Just lähdössä pyörä lenkille kunhan saan tän kaljan juotuu

      • Anonyymi

        No ilmankos, näkyi kaksi pyrstötähteä. Polkenut ei kumpainenkaan.


    • Anonyymi

      Alkoholi vaikuttaaa lihaksistoon ja jos kärsii lihasheikkoudesta niin sellaisille vaikutus on vielä normaalia voimakkaampi.
      Hyvä että lihasheikkoudesta kärsivien ajopeleille on laitettu promillerajat.

    • Anonyymi

      Maan käytännön mukaan varmaan jos C-kortin vaatimuksen mukaisesti ei tee kuten käsketään, lähtee myös kaikki muut ajo-oikeudet eli jos puhaltaa yli 0,5 niin lähtee KAIKKI ajo-oikeudet!

    • Anonyymi

      Pyöräilijälle tulee puhallutus mutta promillerajaa ei ole eli nollatoleranssiko?

      Kohta ei voi enää lähteä töihin pyörälläkään kun töissä voi altistua alkoholille!
      - Kaupan ala (käsidesi)
      - Sote (käsidesi)
      - ambulanssi (tilojen desifiointi, käsidesi)
      - lentohenkilöstö (tilojen desifiointi, käsidesi)
      - graafinen ala (liuottimet)
      - huoltoala (liuottimet)

      Pahin on tuulilasin pesuneste sekä retkeilyssä Sinol. Nekin liikkumiset jätettävä.

      - erilaiset ruoka-aineet: kaikki käymistuotteet kuten kotikalja, sima, kefiiri, hapan
      kaali, viili, jugurtti, kombutsa , karkit kuten kaikki lakritsia sisältävä, Da Capo yms.

      - tietyt lisäravinteet kuten D-vitamiinitipat, luontaistuotteista kaikki uutteet.

      Nyt EUsta tulossa taas uusi ajokorttidirektiivi. Siinä tulee myös suositus nollatoleranssista sekä ajokortin voimassaolo 10 vuoteen (maassamme 5 v
      perustuen siihen jos sitä voi käyttää tunnistautumiseen)

      Suomesta löytyy hallitus joka jo kerran on ajanut nollatoleranssia....

      • Anonyymi

        Jos sähköpyöräililöillä on noin paha alkoholismi että käsidesi ja liuottimet maistuu aina kun sellaisia jossain näkee niin hyvä että tulee rajat.


    • Anonyymi

      Mistä löytyy tietoa, että on "de factum"?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1254
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      695
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      672
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      659
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      637
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      625
    Aihe