Sähköpyörille promilleraja 0,5

Anonyymi-ap

Nyt se sitten de factum !

49

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja tämän hetken lainvalmistelutietojen mukaan promillereja tulisi koskemaan sähköskuutteja sekä sähkömoottorillaVARUSTETTUJA polkupyöriä, eli teknisesti sanottuna L1e-A luokan ajoneuvoja.
      Ei sähköAVUSTEISIA polkupyöriä joita liikenteessä olevista luokkaa 90%:a
      Sähköavusteinen polkupyörä on ajoneuvolain mukaisesti polkupyörä.

      • Anonyymi

        Aika turhia nämä promillerajat, kun niitä ei kukaan valvo? Ainoa hyvä juttu on että kun päihtyneenä ajellaan ja onnettomuus sattuu niin vakuutukset eivät korvaa, voi tulla kovat laskut?


    • Anonyymi

      On esitetty promillerajaa mutta mitään ei ole vielä päätetty.

      • Anonyymi

        Ehdotus on lausuntokierroksella juurikin siksi, että laki voimaan tullessaan olisi mahdollisimman hyvä. Sinne vaan ehdotuksia tekemään. lausuntopalvelu.fi

        Kannattaa ensin kuitenkin lukea esitys, ettei mene nolaamaan itseään. Ehdotuksessa on kuitenkin vain noin 100 sivua. Lausunnot annetaan vahvan tunnistautumisen alaisena. Kaikki lausunnot luetaan ja tarpeeksi kannatusta saaneet ajatukset menevät kyllä lakiesitykseen asti.


    • Anonyymi
      • Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ote esityksen tekstistä:

        "Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:

        0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen"

        Ja koska kyse lainvalmistelusta niin määrittelyt oletuksellisesti oikeiden lakitermien mukaisesti ja nyt kun seuraavaksi katsotaan mikä on sähköavausteinen polkupyörä ja mikä on moottorilla varustettu polkupyörä:
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h."


        Eli tuossa nyt pitää tajuta että nuo ovat kaksi eri luokkaa olevaa ajoneuvoa joista toinen on polkupyörä ja toinen L1e-A luokan ajoneuvo ja tämän hetkisten tietojen mukaan vain tuota L1e-A ajoneuvojo tulisi tuo promilleraja koskemaan,
        "

        Kuvitellaan tilanne että luomupyöräilijä palaa pubireissultaan muutaman promillen räkäkännissä ja samaan poliisiratsian haaviin päätyy L1e-A kuski 0,51 promillen humalassa ja tämä jälkimmäinen vain saa sakot.
        Eli kyllä luomupyöräily on tässäkin parempi tapa liikkua.


    • Anonyymi

      Vakuutus noille myös, ja rekisterikilvet!

    • Anonyymi

      Ei ne hyvää tarkota, vaan yrittä pääst pelko ja kiusa ja ehkä rahastus. Tod näk joku kade tai useampi tänkin unelman takana jotka on epävarmoja itsestään haluaa muille pahaa naamioituna hyvätekeväisyyeks, mutta ei tavallinen lammas tätä ymmärrä, vaan luulee et ois joku hyvä juttu hyväntekeväisyys... ja ne järjestöt on ja et älkee lähtekö niihin lampaat hyväuskoset sinisilmäset.+

      • Anonyymi

        Salaliittohörhöt uskovat mitä uskovat.


    • Anonyymi

      Sähköpyöräilijöille perselegginsit.

    • Anonyymi

      Sähköavustettu polkupyörä on huumepäisille tappoväline.

      Hyvä että tulee promilleraja ja ratsiat.

    • Anonyymi

      Vain vaseliinin puutetta, niin lainvääntäjillä kuin persrerkeiltä.

    • Anonyymi

      Ajatuksena on ihan hyvä, että aiheuttaja maksaa.
      Kukaan ei halua ajaa humalaisten joukossa, toisaalta se ei estä itseä ajamasta maistissa.

      Kun halutaan lisää ihmisiä pyörän selkään, se lisää väistämättää ruuhkia ja nopeuden vaihteluita. Yksi menee sähköllä ja toinen lihaksilla kauppakassi stongalla. Tarkkuutta vaaditaan, kun pitää mennä aina heikoimman mukaan, kuten liikenteessä muutenkin.

      • Anonyymi

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen ajamaan tilanteeseen sopivalla nopeudella. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.


      • Anonyymi

        Tämähän on lievennys.

        Tähänkin mennessä töppäilijä on joutunut vastuuseen.
        Nyt skuuteissa ja sähköpyörissä pakollinen vakuutus, joten jos raja vedetään 0,5 promilleen, vakuutus maksaa , jos on alle sen.

        Tähänkin mennessä on voitu laittaa huumekoira haistamaan muut päihteiden käyttäjät kävelytien varteen. Ei siihen erillistä lakia tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on.

        Pyöräilymaissa kulttuuri on jalostuneempi.
        Hollannin kaupungeissa vauhti on keskimäärin 15 km/h ja siellä pohditaan pyöräteille 20 km/h nopeusrajoitusta, jotta kaikki pysyisivät mukana.

        Kaduille puolestaan ollaan laittamassa 30 km/h rajoitusta, joka koskee myös pyöräilijöitä. Sähköllä tai sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autojen vauhdissa siinä nopeudessa.

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen on rajoitettu 25 kmh mutta omin voimin poljettavalla pääsee kyllä 30 kmh ja ylikin.

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kuitenkaan.

        Suomessa maantielaillinen sähköpyörä on tehty niin, että se avustaa tai antaa muuten ajaa sähköllä enintään 25km/h. Sitä lujempaa saa ajaa, mutta ilman sähkömoottorin antamaa energiaa.

        Mielenkiintoinen lisäpiirre on sähkömoottorilla varustetun polkupyörän sääntö vakuutuksista. Pyörä on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen sähkömoottori(e)n teho on yli 250 mutta alle 1000W _tai_ omapaino yli 25kg. Tuhatta wattia tehokkaammat tai sähköllä yli 25km/h kulkevat pyörät ja niihin rinnastettavat ajoneuvot ("Wolt-mopo, skuutti tms.) ovat yksinkertaisesti laittomia suomalaisessa tieliikenteessä, eikä niille saa liikennevakuutuksia.

        Tämä meni sitten väärään paikkaan, sorry. Asia ei silti ole muuttunut mihinkään.


    • Anonyymi

      Terassipyöräksi Jopo tai mummis, helppo kellahtaa.

    • Anonyymi

      Just lähdössä pyörä lenkille kunhan saan tän kaljan juotuu

      • Anonyymi

        No ilmankos, näkyi kaksi pyrstötähteä. Polkenut ei kumpainenkaan.


    • Anonyymi

      Alkoholi vaikuttaaa lihaksistoon ja jos kärsii lihasheikkoudesta niin sellaisille vaikutus on vielä normaalia voimakkaampi.
      Hyvä että lihasheikkoudesta kärsivien ajopeleille on laitettu promillerajat.

    • Anonyymi

      Maan käytännön mukaan varmaan jos C-kortin vaatimuksen mukaisesti ei tee kuten käsketään, lähtee myös kaikki muut ajo-oikeudet eli jos puhaltaa yli 0,5 niin lähtee KAIKKI ajo-oikeudet!

    • Anonyymi

      Pyöräilijälle tulee puhallutus mutta promillerajaa ei ole eli nollatoleranssiko?

      Kohta ei voi enää lähteä töihin pyörälläkään kun töissä voi altistua alkoholille!
      - Kaupan ala (käsidesi)
      - Sote (käsidesi)
      - ambulanssi (tilojen desifiointi, käsidesi)
      - lentohenkilöstö (tilojen desifiointi, käsidesi)
      - graafinen ala (liuottimet)
      - huoltoala (liuottimet)

      Pahin on tuulilasin pesuneste sekä retkeilyssä Sinol. Nekin liikkumiset jätettävä.

      - erilaiset ruoka-aineet: kaikki käymistuotteet kuten kotikalja, sima, kefiiri, hapan
      kaali, viili, jugurtti, kombutsa , karkit kuten kaikki lakritsia sisältävä, Da Capo yms.

      - tietyt lisäravinteet kuten D-vitamiinitipat, luontaistuotteista kaikki uutteet.

      Nyt EUsta tulossa taas uusi ajokorttidirektiivi. Siinä tulee myös suositus nollatoleranssista sekä ajokortin voimassaolo 10 vuoteen (maassamme 5 v
      perustuen siihen jos sitä voi käyttää tunnistautumiseen)

      Suomesta löytyy hallitus joka jo kerran on ajanut nollatoleranssia....

      • Anonyymi

        Jos sähköpyöräililöillä on noin paha alkoholismi että käsidesi ja liuottimet maistuu aina kun sellaisia jossain näkee niin hyvä että tulee rajat.


    • Anonyymi

      Mistä löytyy tietoa, että on "de factum"?

    • Anonyymi

      Tänä aamuna luin lehdestä ja tarkistin lakitekstistä että sähköpyörän kuljettaminen alkoholin vaikutuksen alaisena on kiellettyä. Raja on se 0,5 promillea. Laissa ei yksilöidä pyörän tehoaluetta vaan todetaan ainoastaan moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamisen olevan kiellettyä

      • Tähän asiaan olen kommentoinut aikaisemminkin.

        Ajoneuvojen luokittelu löytyy ajoneuvolaista ja sen asetuksista.

        Moottorilla varustettu polkupyörä on ajoneuvolain määrittelemä oma ajoneuvoluokka määriteltyine tehoineen yms. Tämä ajoneuvo kuuluu siis ajoneuvoluokkaan L1e-A

        Ja taas kerrattuna uudestaan, ajoneuvolaissa myös määritelty sähköAVUSTEINENpolkupyörä EI OLE MOOTTORILLA VARUSTETTUpolkupyörä vaan polkupyörä.


      • Anonyymi

        Pitää paikkansa. Asiaan liittyen löytyy tämä faktatieto:

        "17 a §

        Kielto kuljettaa moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa päihtyneenä

        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että kuljettajalla tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa. Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veressä on ajon aikana tai sen jälkeen huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää."


        Muitakin lakimuutoksia on tänään astunut voimaan ja astuu voimaan myös elokuussa.

        https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=4008


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tähän asiaan olen kommentoinut aikaisemminkin.

        Ajoneuvojen luokittelu löytyy ajoneuvolaista ja sen asetuksista.

        Moottorilla varustettu polkupyörä on ajoneuvolain määrittelemä oma ajoneuvoluokka määriteltyine tehoineen yms. Tämä ajoneuvo kuuluu siis ajoneuvoluokkaan L1e-A

        Ja taas kerrattuna uudestaan, ajoneuvolaissa myös määritelty sähköAVUSTEINENpolkupyörä EI OLE MOOTTORILLA VARUSTETTUpolkupyörä vaan polkupyörä.

        Joo, sähköavusteinen polkupyörä ja moottorilla varustettu polkupyörä ovat eri asioita.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tähän asiaan olen kommentoinut aikaisemminkin.

        Ajoneuvojen luokittelu löytyy ajoneuvolaista ja sen asetuksista.

        Moottorilla varustettu polkupyörä on ajoneuvolain määrittelemä oma ajoneuvoluokka määriteltyine tehoineen yms. Tämä ajoneuvo kuuluu siis ajoneuvoluokkaan L1e-A

        Ja taas kerrattuna uudestaan, ajoneuvolaissa myös määritelty sähköAVUSTEINENpolkupyörä EI OLE MOOTTORILLA VARUSTETTUpolkupyörä vaan polkupyörä.

        Moottorilla varustetun polkupyörä on L1e-A luokan ajoneuvo, vaikka puhutaan polkupyörästä. Se on kieltämättä vähän hämäävää.

        Sähköavusteinen polkupyörä on taas polkupyörä.


    • Anonyymi

      Sähköavusteisessa pyörässä on moottori ja lakitekstissä ei sanota mitään avustuksen tasosta eikä määritellä minkälainen moottori tulee olla. Siinä ei puhuta mitään "sähköavusteisesta", vain pyörästä jossa on moottori.

      • Anonyymi

        Lakitekstissä 17 a § otsikossa mainitaan moottorilla varustettu polkupyörä, joka on eri asia kuin sähköavusteinen polkupyörä.

        "Kielto kuljettaa moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa päihtyneenä"

        Sähköavusteinen polkupyörä ja moottorilla varustettu polkupyörä ovat eri asioita. Hämäävää on se, että moottorilla varustettu polkupyörä ei nimestään huolimatta ole polkupyörä, vaan L1e-A luokan ajoneuvo. Sähköavusteinen polkupyörä taas on polkupyörä.

        - Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        - Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1 kW. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.

        Kahdesta eri ajoneuvotyypistä on tuossa kyse.


      • Nyt pitää tajuta Suomen lainsäädännön rakenne ja kuinka se toimii.

        Kaikkea ei yksittäisessä laissa määritellä aina uudestaan jos / kun asia löytyy toisesta laista.
        Tässä tapauksessa tieliikennelaissa mainittuja ajoneuvoja (mm. tuo moottorilla varustettu polkupyörä) ei tarkemmin määritellä tieliikennelaissa, koska ajoneuvoista ja niiden määrittelyistä on olemassa oma lakinsa, eli ajoneuvolaki jossa taasen määritellään tarkemmin ajoneuvot ja eri ajoneuvoluokat, vaikkapa nyt sitten polkupyörän ja moottorilla varustetun polkupyörän määrittelyt ja mihin luokkaan taasen (ja millä teknisillä edellytyksillä)sähköavusteinen polkupyörä kuuluu (=polkupyörä).


      • Anonyymi

        Sähköavusteisessa polkupyörässä on toki sähköllä toimiva moottori, mutta se ei ole sama asia, kuin moottorilla varustettu polkupyörä. Moottorilla varustettu polkupyörä on oma ajoneuvotyyppinsä ja sähköavusteinen polkupyörä omansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteisessa polkupyörässä on toki sähköllä toimiva moottori, mutta se ei ole sama asia, kuin moottorilla varustettu polkupyörä. Moottorilla varustettu polkupyörä on oma ajoneuvotyyppinsä ja sähköavusteinen polkupyörä omansa.

        Onhan niissä moottori.


    • Anonyymi

      Minä en löytänyt ajon kieltävästä 17§ mitään määritelmää millekään. Sähköavusteisessakin on moottori vaikka se avustaa vain 25kmh nopeuteen. Tästä pitäisi olla selvä määritelmä ettei lakipykälä koske sähkö avusteista sähköpyörää. Silloin se olisi yksiselitteinen.

      • Lue ajatuksella eilennä 09:39 kirjoittamani vastaus lainsäädännöstä.

        Jos et tämänkään jälkeen tajua, niin loppujen lopuksi aivan sama. ei lakeja aivoheikkoidesta kärsivien takia uudestaan kirjoiteta ”selkosuomella”.


      • Anonyymi

        Omapa on häpeäsi, jos et löytänyt. Tai et tajunnut. Vaikeaselkoinen on, mutta itselleni kyllä selvisi, kun aikani pähkäilin lakitekstejä.


      • Koitetaan nyt sitten vielä kerta ihan lakiteknisesti asia "vääntää", jos tällä ei tajua, niin sitten kannattaa olla kysymättä koska kukaan ei sinulle ilmeisetsi asiaa pysty selittämään.

        Tuo uusi tieliikennelain lainkohtahan menee sanasta sanaan näin:
        https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2025/304
        "17 a §
        Kielto kuljettaa MOOTTORILLA VARUSTETTUA POLKUPYÖRÄÄ tai KEVYTTÄ SÄHKÖAJONEUVOA päihtyneenä
        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että kuljettajalla tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa."

        Nyt sitten kun on kyse laista ja lakitekstistä niin sitäpitää osata lukea niin kuin lakia luetaan (on ihmisiä jotka opettelavat lukemaan lakia vuosikausia, heitä kutsutaan lakimiehiksi, niin ei ole yllättävää että asiat eivät kaikille aina aukea).
        Ensinnäkin pitää ottaa käsittelyyn tämän samaisen tieliikennelain
        "2 §
        Määritelmät:
        21) ajoneuvolla ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitettua maalla kulkevaa laitetta, joka ei kulje kiskoilla;"


        Tämä kohta laista kertoo sen että tieliikennelaissa käsiteltävät ajoneuvot löutyvätkin toisen lain puolelta ja tieliikennelaki käyttää näitä määritelimä mitä ajoneuvolaissa määritellään.

        Eli seuraavaksi mennään tuonne ajoneuvolain puolelle ja sen uusimpaan säädösversioon 81/2021 joka alkaa näin:

        1 §
        Soveltamisala
        Tämä laki koskee tieliikennelaissa (729/2018) tarkoitetulla tiellä ja muualla käytettävien ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien:

        1) luokitusta;
        2) rakennetta, hallintalaitteita, järjestelmiä, komponentteja, erillisiä teknisiä yksiköitä, osia ja varusteita;
        3) ympäristöominaisuuksia;
        4) hyväksymistä liikenteeseen ja rekisteröintiä;
        5) ajoneuvon kunnon ja rekisteriin merkittyjen tietojen tarkastamiseksi ja muuttamiseksi suoritettavia katsastuksia."


        Eli käänteisesti ajoneuvolaki kertoo että siitä itsestään löytyy tieliikennelaissa mm.käytettävät ajoneuvojen luokitukset.
        Joten tähän asti pitäisi olla selvää? Eli sekä ajoneuvolaki että tieliikennelaki kertovat samaa, eli tieliikennelaissa käytettävien ajoneuvojen luokitukset löytyvät ajoneuvolain puolelta.

        Sitten seuraavaksi etsitään ajoneuvolain puolelta seuraavien ajoneuvoluokkin luokitukset:

        "21 §
        Kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot ja nelipyörät
        Luokituksesta L-luokan ajoneuvoiksi ( kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot ja nelipyörät ) säädetään L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa."

        Tämä lainkohta kertoo sen että L-luokan ajoneuvoista on oma puiteasetuksensa joten seuraavaksi otetaan se esille.
        ja se sanoo seuraavaa:
        "4 artikla
        Ajoneuvoluokat:
        a) luokan L1e ajoneuvo (kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo); alaluokat seuraavasti:
        Tätä asetusta sovellettaessa käytetään seuraavia ajoneuvoluokkia ja -alaluokkia sellaisina kuin ne on kuvattu liitteessä I:
        i) alaluokan L1e-A ajoneuvo (MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ)
        ii) alaluokan L1e-B ajoneuvo (kaksipyöräinen mopo);"

        Ja sitten tämä liite I: kertoo seuraavaa tuon Lie-A:n kohdalta:
        L1e-A MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ:
        (9) pääasiallisesti polkemisen tueksi asennetulla apukäyttövoimalaitteella varustetut polkupyörät
        (10) apukäyttövoimalaitteen tehonsyöttö katkeaa ajoneuvon nopeuden ollessa ≤ 25 km/h
        (11) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho (1) ≤ 1 000 W
        (12) moottorilla varustettu kolmi- tai nelipyöräinen polkupyörä, joka täyttää alaluokitukseen käytettävät lisäperusteet 9–11, luokitellaan teknisesti
        kaksipyöräistä L1e-A-ajoneuvoa vastaavaksi"


        Eli tuossa on tuon MOOTTORILLA VARUSTETUN POLKUPYÖRÄN MÄÄRITTELYT.
        Noh, sittenhän varmastikkin sanot että tuohan sopii myös sähköavsuteiseen polkupyörään, kyllä joo, mutta seuraavaksi mennäänkin sitten ajoneuvolain määritelmään POLKUPYÖRÄSTÄ, se määritellään seuravasti:

        "28 §
        Muut moottorittomat ajoneuvot
        POLKUPYÖRÄLLÄ tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. POLKUPYÖRÄ VOI MYÖS OLLA VARUSTETTU sellaisella yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla SÄHKÖMOOTTOREILLA, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( SÄHKÖAVUSTEINEN POLKUPYÖRÄ ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa."


        Eli tässä on nyt haettu ihan lakitekstien kautta se miksi asia menee niin kuin menee, isoin asia on tajuta että tuossa lakimuutoksessa olevat MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ ja KEVYT SÄHKÖAJONEUVO ovat tarkasti ajoneuvolain määrittelemät AJONEUVOLUOKAT, ei vain joku mystinen mututuntumalla määritelty ajoneuvo.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Koitetaan nyt sitten vielä kerta ihan lakiteknisesti asia "vääntää", jos tällä ei tajua, niin sitten kannattaa olla kysymättä koska kukaan ei sinulle ilmeisetsi asiaa pysty selittämään.

        Tuo uusi tieliikennelain lainkohtahan menee sanasta sanaan näin:
        https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2025/304
        "17 a §
        Kielto kuljettaa MOOTTORILLA VARUSTETTUA POLKUPYÖRÄÄ tai KEVYTTÄ SÄHKÖAJONEUVOA päihtyneenä
        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että kuljettajalla tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa."

        Nyt sitten kun on kyse laista ja lakitekstistä niin sitäpitää osata lukea niin kuin lakia luetaan (on ihmisiä jotka opettelavat lukemaan lakia vuosikausia, heitä kutsutaan lakimiehiksi, niin ei ole yllättävää että asiat eivät kaikille aina aukea).
        Ensinnäkin pitää ottaa käsittelyyn tämän samaisen tieliikennelain
        "2 §
        Määritelmät:
        21) ajoneuvolla ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitettua maalla kulkevaa laitetta, joka ei kulje kiskoilla;"


        Tämä kohta laista kertoo sen että tieliikennelaissa käsiteltävät ajoneuvot löutyvätkin toisen lain puolelta ja tieliikennelaki käyttää näitä määritelimä mitä ajoneuvolaissa määritellään.

        Eli seuraavaksi mennään tuonne ajoneuvolain puolelle ja sen uusimpaan säädösversioon 81/2021 joka alkaa näin:

        1 §
        Soveltamisala
        Tämä laki koskee tieliikennelaissa (729/2018) tarkoitetulla tiellä ja muualla käytettävien ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien:

        1) luokitusta;
        2) rakennetta, hallintalaitteita, järjestelmiä, komponentteja, erillisiä teknisiä yksiköitä, osia ja varusteita;
        3) ympäristöominaisuuksia;
        4) hyväksymistä liikenteeseen ja rekisteröintiä;
        5) ajoneuvon kunnon ja rekisteriin merkittyjen tietojen tarkastamiseksi ja muuttamiseksi suoritettavia katsastuksia."


        Eli käänteisesti ajoneuvolaki kertoo että siitä itsestään löytyy tieliikennelaissa mm.käytettävät ajoneuvojen luokitukset.
        Joten tähän asti pitäisi olla selvää? Eli sekä ajoneuvolaki että tieliikennelaki kertovat samaa, eli tieliikennelaissa käytettävien ajoneuvojen luokitukset löytyvät ajoneuvolain puolelta.

        Sitten seuraavaksi etsitään ajoneuvolain puolelta seuraavien ajoneuvoluokkin luokitukset:

        "21 §
        Kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot ja nelipyörät
        Luokituksesta L-luokan ajoneuvoiksi ( kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot ja nelipyörät ) säädetään L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa."

        Tämä lainkohta kertoo sen että L-luokan ajoneuvoista on oma puiteasetuksensa joten seuraavaksi otetaan se esille.
        ja se sanoo seuraavaa:
        "4 artikla
        Ajoneuvoluokat:
        a) luokan L1e ajoneuvo (kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo); alaluokat seuraavasti:
        Tätä asetusta sovellettaessa käytetään seuraavia ajoneuvoluokkia ja -alaluokkia sellaisina kuin ne on kuvattu liitteessä I:
        i) alaluokan L1e-A ajoneuvo (MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ)
        ii) alaluokan L1e-B ajoneuvo (kaksipyöräinen mopo);"

        Ja sitten tämä liite I: kertoo seuraavaa tuon Lie-A:n kohdalta:
        L1e-A MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ:
        (9) pääasiallisesti polkemisen tueksi asennetulla apukäyttövoimalaitteella varustetut polkupyörät
        (10) apukäyttövoimalaitteen tehonsyöttö katkeaa ajoneuvon nopeuden ollessa ≤ 25 km/h
        (11) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho (1) ≤ 1 000 W
        (12) moottorilla varustettu kolmi- tai nelipyöräinen polkupyörä, joka täyttää alaluokitukseen käytettävät lisäperusteet 9–11, luokitellaan teknisesti
        kaksipyöräistä L1e-A-ajoneuvoa vastaavaksi"


        Eli tuossa on tuon MOOTTORILLA VARUSTETUN POLKUPYÖRÄN MÄÄRITTELYT.
        Noh, sittenhän varmastikkin sanot että tuohan sopii myös sähköavsuteiseen polkupyörään, kyllä joo, mutta seuraavaksi mennäänkin sitten ajoneuvolain määritelmään POLKUPYÖRÄSTÄ, se määritellään seuravasti:

        "28 §
        Muut moottorittomat ajoneuvot
        POLKUPYÖRÄLLÄ tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. POLKUPYÖRÄ VOI MYÖS OLLA VARUSTETTU sellaisella yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla SÄHKÖMOOTTOREILLA, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( SÄHKÖAVUSTEINEN POLKUPYÖRÄ ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa."


        Eli tässä on nyt haettu ihan lakitekstien kautta se miksi asia menee niin kuin menee, isoin asia on tajuta että tuossa lakimuutoksessa olevat MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ ja KEVYT SÄHKÖAJONEUVO ovat tarkasti ajoneuvolain määrittelemät AJONEUVOLUOKAT, ei vain joku mystinen mututuntumalla määritelty ajoneuvo.

        Ja sitten tietysti tuossa vielä tosiaan oli OLENNAINEN asia tuo ajoneuvolain määrittely POLKUPYÖRÄSTÄ. Vaikka sähköavusteisessa polkupyörässä on tuo avustava moottori, niin nuo ajoneuvolaissa määritellyt ehdot täyttäessään se katsotaan polkupyöräksi/moottorittomaksi ajoneuvoksi.

        Jokainen saa tietysti olla sitä mieltä asiasta kuin haluaa olla, mutta lakinäkökulmasta asia on hyvin hyvin selkeä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja sitten tietysti tuossa vielä tosiaan oli OLENNAINEN asia tuo ajoneuvolain määrittely POLKUPYÖRÄSTÄ. Vaikka sähköavusteisessa polkupyörässä on tuo avustava moottori, niin nuo ajoneuvolaissa määritellyt ehdot täyttäessään se katsotaan polkupyöräksi/moottorittomaksi ajoneuvoksi.

        Jokainen saa tietysti olla sitä mieltä asiasta kuin haluaa olla, mutta lakinäkökulmasta asia on hyvin hyvin selkeä.

        Joo, ja saksassa ollut laki määritteli mm. 1939-luvulla xxxxxxxx ja xxxxx ja xxxxxxxxxx ja niin edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ja saksassa ollut laki määritteli mm. 1939-luvulla xxxxxxxx ja xxxxx ja xxxxxxxxxx ja niin edelleen.

        Saksan lait eivät ole voimassa Suomessa. Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saksan lait eivät ole voimassa Suomessa. Suomen lait koskevat kaikkia suomessa asuvia ja oleskelevia.

        Mutta valitettavasti lakiteksti saattaa olla aivoheikkoidesta kärsiville liian vaikeaselkoista, joten he pysyvät mielummin omassa mutuilussaan kuin siinä miten asiat oikeasti ovat.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mutta valitettavasti lakiteksti saattaa olla aivoheikkoidesta kärsiville liian vaikeaselkoista, joten he pysyvät mielummin omassa mutuilussaan kuin siinä miten asiat oikeasti ovat.

        Toki. Sitten on vielä asennevammaisten joukko, jotka eivät edes halua noudattaa sääntöjä ja lakeja.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Koitetaan nyt sitten vielä kerta ihan lakiteknisesti asia "vääntää", jos tällä ei tajua, niin sitten kannattaa olla kysymättä koska kukaan ei sinulle ilmeisetsi asiaa pysty selittämään.

        Tuo uusi tieliikennelain lainkohtahan menee sanasta sanaan näin:
        https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2025/304
        "17 a §
        Kielto kuljettaa MOOTTORILLA VARUSTETTUA POLKUPYÖRÄÄ tai KEVYTTÄ SÄHKÖAJONEUVOA päihtyneenä
        Moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ei saa kuljettaa siten, että kuljettajan veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että kuljettajalla tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa."

        Nyt sitten kun on kyse laista ja lakitekstistä niin sitäpitää osata lukea niin kuin lakia luetaan (on ihmisiä jotka opettelavat lukemaan lakia vuosikausia, heitä kutsutaan lakimiehiksi, niin ei ole yllättävää että asiat eivät kaikille aina aukea).
        Ensinnäkin pitää ottaa käsittelyyn tämän samaisen tieliikennelain
        "2 §
        Määritelmät:
        21) ajoneuvolla ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitettua maalla kulkevaa laitetta, joka ei kulje kiskoilla;"


        Tämä kohta laista kertoo sen että tieliikennelaissa käsiteltävät ajoneuvot löutyvätkin toisen lain puolelta ja tieliikennelaki käyttää näitä määritelimä mitä ajoneuvolaissa määritellään.

        Eli seuraavaksi mennään tuonne ajoneuvolain puolelle ja sen uusimpaan säädösversioon 81/2021 joka alkaa näin:

        1 §
        Soveltamisala
        Tämä laki koskee tieliikennelaissa (729/2018) tarkoitetulla tiellä ja muualla käytettävien ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien:

        1) luokitusta;
        2) rakennetta, hallintalaitteita, järjestelmiä, komponentteja, erillisiä teknisiä yksiköitä, osia ja varusteita;
        3) ympäristöominaisuuksia;
        4) hyväksymistä liikenteeseen ja rekisteröintiä;
        5) ajoneuvon kunnon ja rekisteriin merkittyjen tietojen tarkastamiseksi ja muuttamiseksi suoritettavia katsastuksia."


        Eli käänteisesti ajoneuvolaki kertoo että siitä itsestään löytyy tieliikennelaissa mm.käytettävät ajoneuvojen luokitukset.
        Joten tähän asti pitäisi olla selvää? Eli sekä ajoneuvolaki että tieliikennelaki kertovat samaa, eli tieliikennelaissa käytettävien ajoneuvojen luokitukset löytyvät ajoneuvolain puolelta.

        Sitten seuraavaksi etsitään ajoneuvolain puolelta seuraavien ajoneuvoluokkin luokitukset:

        "21 §
        Kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot ja nelipyörät
        Luokituksesta L-luokan ajoneuvoiksi ( kaksi- ja kolmipyöräiset ajoneuvot ja nelipyörät ) säädetään L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa."

        Tämä lainkohta kertoo sen että L-luokan ajoneuvoista on oma puiteasetuksensa joten seuraavaksi otetaan se esille.
        ja se sanoo seuraavaa:
        "4 artikla
        Ajoneuvoluokat:
        a) luokan L1e ajoneuvo (kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo); alaluokat seuraavasti:
        Tätä asetusta sovellettaessa käytetään seuraavia ajoneuvoluokkia ja -alaluokkia sellaisina kuin ne on kuvattu liitteessä I:
        i) alaluokan L1e-A ajoneuvo (MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ)
        ii) alaluokan L1e-B ajoneuvo (kaksipyöräinen mopo);"

        Ja sitten tämä liite I: kertoo seuraavaa tuon Lie-A:n kohdalta:
        L1e-A MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ:
        (9) pääasiallisesti polkemisen tueksi asennetulla apukäyttövoimalaitteella varustetut polkupyörät
        (10) apukäyttövoimalaitteen tehonsyöttö katkeaa ajoneuvon nopeuden ollessa ≤ 25 km/h
        (11) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho (1) ≤ 1 000 W
        (12) moottorilla varustettu kolmi- tai nelipyöräinen polkupyörä, joka täyttää alaluokitukseen käytettävät lisäperusteet 9–11, luokitellaan teknisesti
        kaksipyöräistä L1e-A-ajoneuvoa vastaavaksi"


        Eli tuossa on tuon MOOTTORILLA VARUSTETUN POLKUPYÖRÄN MÄÄRITTELYT.
        Noh, sittenhän varmastikkin sanot että tuohan sopii myös sähköavsuteiseen polkupyörään, kyllä joo, mutta seuraavaksi mennäänkin sitten ajoneuvolain määritelmään POLKUPYÖRÄSTÄ, se määritellään seuravasti:

        "28 §
        Muut moottorittomat ajoneuvot
        POLKUPYÖRÄLLÄ tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. POLKUPYÖRÄ VOI MYÖS OLLA VARUSTETTU sellaisella yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla SÄHKÖMOOTTOREILLA, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( SÄHKÖAVUSTEINEN POLKUPYÖRÄ ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa."


        Eli tässä on nyt haettu ihan lakitekstien kautta se miksi asia menee niin kuin menee, isoin asia on tajuta että tuossa lakimuutoksessa olevat MOOTTORILLA VARUSTETTU POLKUPYÖRÄ ja KEVYT SÄHKÖAJONEUVO ovat tarkasti ajoneuvolain määrittelemät AJONEUVOLUOKAT, ei vain joku mystinen mututuntumalla määritelty ajoneuvo.

        Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. En ole tyhmä vaan laiska. En viitsinyt etsiä polkupyörän määritelmää. Toisaalta on aivan idioottia kun polkupyörä tarvitsee noin monimutkaisen määritelmän. Se pitäisi olla siten että vain polkimilla kulkeva on polkupyörä ja kaikkinaisten sähkö avustusten/vetojen asentaminen siihen tekee siitä jonkin muun ajoneuvon. Sanon vielä ettei niitä skuutteja olisi koskaan pitänyt hyväksyä tieliikenteeseen. Vain suljetulla alueella temppuiluun.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      234
      4512
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2944
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2443
    4. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1747
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1419
    6. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      21
      1291
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      83
      1222
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      939
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      918
    10. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      884
    Aihe