Perhe ja minä olemme olleet huolissamme muistini kunnosta.
Unohdan usein tärkeitäkin asioita. Muisti ei vaan aina toimi.
Menin sitten kunnalliseen lääkäriin juttelemaan asiasta.
Käytännössä ensin lääkäriin ja sitten kaksi tai kolme visiittiä hoitajien tekemiin testeihin.
Sitten taas ihan tavis terveyskeskuslääkärien pakeille pari kertaa.
Yksi palaveri geriatrian erikoislääkärin kanssa js sain lähetteen aivojen magneettikuvaan.
Kuvien tietiojen perusteella uusi palaveri geriatrin kanssa. Onneksi ei löytynyt mitään huonoa. Kuulemma aivoissa ei juurikaan ole sitä ikäihmisten kalkkeumaa ja verisuonet hyvässä kunnossa. Joku aivojen muistin toimintaa suorittava osa joka alkaa 4-kymppisellä huononemaan oli ihan normaalilla 65-vuotiaan tasolla.
Lähetti 2:n tunnin palaveriin neutropsykologin kanssa. Tuo oli kiinnostava juttu. Aivoni kuta kuinkin toimii. Äklykkyysosamääräni on vielä pappana yli 100.
Loppupalaveri geriatrin kanssa jolloin geriatri sanoi, että tilanne on ikäiselleni normaali ja antoi ohjeita.
Toivomaani pilleriä joka parantaa tilanteen ei kuulemma ole keksitty. Kehoitti jatkamaan lähes päivittäistä liikuntaani ja jatkamaan terveellistä syömistäni. Kertoi, että harrastamani ihmisten kanssa tekeminen, opettaminen vapaehtoistyössä on hyvää aivojumppaa.
Tämä oli pitkä reissu jonka lopputule on se, että asian takia kantamani iso stressi on poispyyhitty.
SUOSITTELEN vastaavaa reissua jos mietitte samaa ongelmaa.
Koko reissun hinta yhteensä oli loppupelissä alle satasen.
Tarinaa ikämuistista
7
369
Vastaukset
- Anonyymi
Myö lukeminen ja esim. näille palstoille kirjoitteleminen on hyvää aivotreenausta, niin uskon.
Kyllä ja varsinkin tuo kirjoittaminen.
Jotkut harrastavat myös sanaristikoita joka ihan satavarmasti on aivojumppaa parhaasta päästä.
- Anonyymi
Koulussa tykkäsin matematiikasta. Treenaan aivosolujani ratkomalla laskutehtäviä. Laskutaitokin ihmisillä hiipuu, kun kaikki lasketaan laskimella. Päässälaskua ja kynällä ja paperilla, vältetään laskimen käyttöä :)
Netin avulla opettelen myös vieraita kieliä, esim
norjan kieli nyt menossa. Opettelen sanoja ulkoa ym. Ruotsin kielestä vähän on apua. Muutkin skandinaaviset kielet myös kiinnostaa.- Anonyymi
Päässälaskua teen ja lisäksi kauppareissulla en pidä listaa mitä ostaa, vaan mietin mitä puuttuu.
- Anonyymi
Katsoin TV ohjelman kun yksi mies kertoi että hönellä oli ollut vuosi kausia muistin kanssa ajoittain ongelmia. Olivat sanoneet lääkärissä että masentunut. Sitten sai eräänä yönä kohtauksen kovien krampiien kanssa ja vaimonsa soitti ambulanssin . Olivat sanoneet että paniikki kohtaus ja hän tuli kotiin .
Meni pari viikkoa ja taas sai kramppeja silloin oli ollut siellä lääkäri joka oli tutkinut hänet kunnolla ja todennut että hänellä oli ollut epilepsia monta vuotta joka oli ilmennyt muistikatkoina. Ja väsymyksenä Ja hän sai lääkkeet ja ne auttoivat heti , sen jälkeen ei ole muistissa ollut mitään vikaa j mies tekee töitä iloisin mielin ja hänellä on kokoajan lääkitys epilepsiaan . Parasta oli ollut että muisti toimii taas kuten pitääkin
Itsekseni ajattelin että hän oli saanut kärsiä asiasta vuosi kausia ja kukaan ei ollut ottanut häntä vakavasti . Vaan syytellyt masennusta vaikka hän oli sanonut ettei tunne itseään masentuneeksi ainoastaan väsyneeksi toisinaan ja ettei muisti aina pelaa .niin että kaikkea aitä tapahtuukin vielä nykyaikana kun lääketieteen pitäisi ehkä tutkia potilas silloin kun hän itse sanoo ettei tunne että hänellä olisi se diagnoosi minkä sai jok kerta kun haki apua . - Anonyymi00006
Hyviä kirjoituksia. Pitäisi osata mennä heti oikean erikoislääkärin luo.
Suoraan erikoislääkärille pääsee vain rahalla, muuten saa odottaa
puolisen vuotta jos lähetteen ylipäänsä saa terveyskeskuksesta. - Anonyymi00007
Voihan se auttaakin joitain.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20769- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet116519