Elä siipiäs myöten

Anonyymi-ap

Näin ennen Pohjanmaalla on opetettu nuoria. Saman luin Ritva Oksasen haastattelusta, vanha tätinsä oli häntä niin kehottanut. Menestyksen ja julkisuuden myötä opetus oli kuulemma usein unohtunut ja Oksanen sai diivan leiman.
Mitä siipiään myöten eläminen teidän mielestä tarkoittaa ?

16

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voisiko sanonta elä siipiäsi myöten tarkoittaa siipien kantavuutta.
      Etelä mantereella asuvalla pingiviinillä on lyhyet siiven tyngät ja ne elävätkin vain suppealla asuinalueellaan koko elämänsä. Lapintiira taasen tekee tuhansien kilometrien muuttomatkan keväisin ja syksyisin. Se näkee koko maailman, meriä ja mantereita ylittäessään.
      Toiset ihmiset elävät koko ikänsä synnyin seuduillaan ja ovat tyytyväisiä elämäänsä.
      Sitten on heitä joita maailma kutsuu ja heidän siipensä kantavat toteuttamaan unelmaansa..
      tepa

• Anonyymi

Varmaan hyväneuvo, kuten moni muukin sananparsi.
      Suu säkkiä myöten. Älä haukkaa liian suurta palaa. Katso, että rahkeet riittävätEi pidänuolla, ennen kuin tipahtaa.

• Anonyymi

Laiska töitänsä laskee

• Anonyymi

Tuossa on hyvä neuvo.

Ei pidä yrittää ylittää itseään ja jos yrittääkin, niin hyvin varoen. Ihminen voi kehittyä, mutta ihan liian paljon ei pidä yrittää. Pitää ymmärtää omat kykynsä ja rajansa. Rajojen ulkopuolella käy huonosti. Ymmärtää: maailma on paha ja paha on hyvin lähellä. Ihan oven takana.

Äitini sanoi aina minusta: "Kokenut kaikki tietää. Vaivanen kaikki kokee". Tämä kuvaa elämääni: siipeni paloivat monet kerrat, kun en ymmärtänyt oikealla tavalla varoa.

• Anonyymi

Vanhemmat halusivat hillitä lapsiaan kuvittelemasta liikoja itsestään, ettei lapset ylpisty. Pienet siivet, pienet kyvyt.

• Anonyymi

Tuo on juuri se suuuuri vika entisaikain 'kasvatuksessa', siis lapsen ohjauksessa. Lasta pitäisi no. kannustaa ja opastaa kaikessa, mitä lapsi haluaa kokeilla ja tehdä. "Kuvittelemasta liikoja itsestään" on pyttypäinen ajatus ja asenne aikuiselta ihmiseltä.

• Äitini suku oli pohjanmaalta kotoisin ja äidillä oli sellainen muoto tuosta sanonnasta, että eläkää siipisulkianne myöten.
      Ymmärsin sen samanlailla, kun esimerkiksi sanotaan ´´elä ihmisiksi.´´

• Anonyymi

Sananparret ovat yleensä varoituksia ja ohjeita. Nuoren ihmisen piti olla taipuvainen, työteliäs ja vanhempia kunnioittava. Oma ajattelua ei saanut paljastaa, yhteisön mielipiteen mukaan oli elettävä, " että menestyisi ja kauan eläisi maan päällä"
        Mkr.

• Anonyymi

Minä nuorena naisena makasin peiton alla ensimmäistä kertaa pojan vieressä. En halunnut seksiä ja työntelin pojan käsiä poispäin ja uhkasin että hän voi nukkua lattialla. Silloin hän sanoi. No hyvä on, anna mun vaan olla tässä, minä olen ihan siipiä myöten. Ainut kerta kun elämässäni olen tämän sanonnan kuullut. Poika oli e-pohjalainen.

• Anonyymi

Olipas kohtelias poika. Ja hyvin ymmärtänyt tuon sanonnan. Kunnioitti ja otti huomioon sinun siipesi. Kauniisti sanottu.

• Anonyymi

Mielenkiintoinen sanonta. Meitsiltä ne siivet taidettiin, jos ei katkaista, niiin typistää. Kunnolla.

• Ikävää että Sinulle on käynyt noin.
        Onneksi nykyään asiat on jo paremmin,

• Anonyymi

• Anonyymi

Tuohon sarjaan kuuluu äitini opetus. Elä niin ettei tarvitse katua. Se on rajoittanut joissakin asioissa, joissa olisi pitänyt olla rohkeampi. Mutta hyvää äiti tarkoitti. Luulen että on ollut varovaisuudesta hyötyäkin taas toisissa uuteen ryntäämisissä. Ei onneksi siipeni toki kokonaan leikkaantuneet, paljon on kuitenkin kaikenlaista ollut niin että voin sanoa Eläneeni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohon sarjaan kuuluu äitini opetus. Elä niin ettei tarvitse katua. Se on rajoittanut joissakin asioissa, joissa olisi pitänyt olla rohkeampi. Mutta hyvää äiti tarkoitti. Luulen että on ollut varovaisuudesta hyötyäkin taas toisissa uuteen ryntäämisissä. Ei onneksi siipeni toki kokonaan leikkaantuneet, paljon on kuitenkin kaikenlaista ollut niin että voin sanoa Eläneeni.

Jotkut halveksivat meitä "Elämänkoulun käyneitä".

Nyt kun olen elämäni loppusuoralla niin osaan jo olla armelias myös itselleni. Elin niinkuin tuolloin ymmärsin ja osasin. Tein paljon virheitä, mutta... kykenen tuntemaan empatiaa myös muita, kolhuja saaneita kohtaan.

En enää ole niin katkera. En huuda: "MIKSI?!" vaan hyväksyn itsenikin sellaisena kuin olen. Elin parhaani mukaan ja se elämä oli todellista taistelua, täynnä kuolemaa, mutta myös himpun verran onneakin.

Katselen tv-tallenteistani Isä Browneja. Tänään otin oikein talteen eräät Isä Brownin (kausi 3: jakso 8) sanat: "Onni on odottamaton lahja. Se on paradoksi. Se välttelee meitä. Jos onnea tavoittelee, sitä ei koskaan saavuta." ✨️

"Odottamaton lahja." Esim. kun suruissasi kuljet puistotietä, vastaasi kävelee iloisesti häntäänsä heiluttava koira. Se tulee luoksesi aivan kuin ei muuta olisi odottanutkaan kuin saada tavata juuri sinut! Häntä heiluu, koko koira heiluu ja sen silmät loistavat, se kurottelee kuin haluaisi antaa suukon suoraan naamallesi. Ehkä antaakin!

Suru väistyy ja koet hetken mitä syvintä iloa ja onnea, että ainoa ystäväsi koko maailmassa löysi sinut itkuisena juuri tältä lenkkipolulta. ✨️

Näin on itselleni monesti käynyt.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Ikävää että Sinulle on käynyt noin.
        Onneksi nykyään asiat on jo paremmin,

Niiin, on se surullista, että hyvää tarkoittava lapsen suojeleminen kaikelta pahalta ja rumalta, voikin olla väärin ja rajoittavaa ja estää elämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6660
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4184
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3399
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2974
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1960
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1639
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      89
      1479
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      15
      1469
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1419
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe