Nyky maailma ja jatkuvat ristiriitaiset
polittiset tilanteet puukotuksineen ym. väkivltaisine tapahtumineen yteisunnassamme ahdistaa vanhusta,
mitä tehdä,
kysyy kauan eläny kaiken nähy uupunu vanhus ?
AHDISTAA !
109
740
Vastaukset
- Anonyymi
eduskuntatalon sotkeminen oli viimenen pisara vanhukselle ymmärtää nyky maailman hulluuutta.
- Anonyymi
Ei enää riitä edes oma maa, vaan on mentävä naapurivaltioon ilkivaltaa tekemään.
- Anonyymi
Kaikkeen yhteiskunnan huonoon kehitykseen ja suureen määrään rikollisutta kaikissa muodoissa on syynä
unohdettu käsky : ym. käskyt selityksineen,
" kunnioita isääsi ja äitiäsi jotta menestyisit ja kauan eläisit maanpäällä "
yksikään isä ja äiti EI kehota lastaan rikollisuuteen eikä
rikkomeen yhteiskunnan lakeja missää muodossa,
kouluissa on unohdettu täekeä oppiaine kokonaan opetusohjelmasta, ja tässä on tulos, koko yhteiskunta on seksi, rikollisuus
ja toisia ihmisiä vahingoittava väkivalta rehottaa jokapaikassa ,
kukaan isä ja äiti ei missää tapauksessa haluaisi lapileen opettaa väkivaltaa ja rikollisuutta
vaan kunnioittamaan ja hyvään käytökseen tahtoo opettaa lapsensa.
mutta
MIKSI KOULUT on unohtanu sivistys-kasvatuksen oppiaineistaan ????
onki hyvä kysymys, ja nyt koko maailma ja yhteikunta VOI PAHOIN :- Anonyymi
Siis aina ei ole se kunnioitustaan joka paikassa oikein .miten lapsi esim voi kunnioittaa vanhempiaan jotka ovat alkoholisteja ja riitelevät juovuspäissään joka asiasta laste nähden .siis kunnioitus ansaitaan ei sitä voi kunnioittaa ihmisiä jotka ovat jättäneet heitteille
- Anonyymi
Koulukiusaajien keskuudessa on havaittu että vanhemmat yllyttävät ja puolustavat jälkikasvujaan jotka on saatu kiinni kouluväkivallasta. Vanhemmat myös vesittävät koulujen säännöt ja ohjeet.
Kasvatus ja lähimmäisen kunnioitus on unohdettu. - Anonyymi
Syytä poliittista ilmapiiriä. Koulutkin joutuvat seuraamaan poliitikkojen lehmänkauppojen laatimia suuntaviivoja.
Kouluilta on lailla viety auktoriteetti. Opettaja ei ole enää "kansankynttilä". - Anonyymi
Suomi on täynnä yhdistyksiä, joilla on arvokkaat tavoitteet. Jokainen löytää omien periaatteittensa mukaiset yhteisöt joissa voi toimia väkivallattomalla tavalla.
Ilkivalta ja vahingonteko ei hyvääkään asiaa edistä.
Mkr.
- Anonyymi
Ahdistusta potee moni elämän tilanteista ja siitä miten yhteiskunta muuttuu .monet voivat todella huonosti ahdistuksensa kassa . Sodat maailmalla, tarttuvat taudit,ilmaston muutokset , ruuan hinnat kaupoissa, sairaudet ja nuorison huumekäytöt jne pitäisi oikeastaan olla välittämättä koska ei voi vaikuttaa mitenkään asioiden kulkuun maailmalla . Päättäviin tehtäviin valitaan populisteja ja ihmiselämälle ei ole arvoa enää. Ja kukaan ei tee mitään
Ihminen on ollut kuussa mutta ei pystytä saamaan kuriin rikollisuutta- Anonyymi
Luovuin televisiosta. En jaksa niitä uutisia.
- Anonyymi
Vahvasti VÄITE :
Jos KOULUISSA vielä otetaan oppiaineeksi
YLEISSIVISTÄVÄT AINEET
yksi niistä ON kristinuskon opetus vaikka vain kerran viikossa oppitunti ja siitä vaikka opetettataisiin k a i k i l l e lapsille 10 käsky selityksineen
ja sen päälle keskustelua kaikisa sen tuomista aiheista
takuulla vaikuttaa lassiin YLEISSIVISTÄVÄSTI kunnioittamaan itseään ja sitä myöten ympäröivää maailmaa ja läheisiään,
mutta kun tämä on unohdttu KYMMENIKSI VUOSIKSI jo kouluissa oppiaineena, NYT näemme sen opetuksen PUUTTEEN SEURAUKSET koko yhteiskunnan PAHOIVOINTINA
TÄMÄ ON TOTUUS nyky yhteikunsatamme,
sillä YKSIN EI vanhemmat pysty noin suuren kokonaisuuden kasvatustyöhön KYLLÄ VAADITAA KOULUJEN VASTUUTA MYÖS lasten kasvatuksessa,
ja väitän
omakohtasena kokemuksena KOULU OLI SUURIN VAIKUTTAJA aikoinaan omassaki elämässä, vaikka omat vanhempani olivat myös maailman parahimmat vanhemmat mitä ikinä maa päällään kantaa,
halooooo,
kouluihin ON palautettava myös vastuu lasten kasvatuksesta IHMISENÄ IHMISYYTEEN !- Anonyymi
Onko uskonnonopetus poistettu koulun oppiaineista?
Milloin se on tapahtunut?
- Anonyymi
Haloooo
päättäjät
herätys
kouluihin e n e m m ä n yleissivistävää yhteikuntaa kunnioittavaa opetusta oppiaineineen,
muuten EI yhteiskuntamme koskaan muutu turvalliseksi
elää ja tehdä työtä koko kansakuntamme parhaksi
ja kansalaisten ITSENSÄ parhaaksi.
eduskunnasta ja politiikasta lähtee koko kansan sivistys ja hyvinvoinin mahdollisuus,
joten KOULUT ovat avainasemassa kun korjataan yhteiskunnan sivistystasoa.- Anonyymi
lisäys, niin kun korjataan rikollisuus pois yhteiskunnastamme,
halooo
katse kääntää kouluihin ja niiten oppiaineisiin, !
Vanemmat kasvattajana EI yksin RIITÄ nyky maailmassa !
- Anonyymi
Joo, joskus ahdistaa, milloin mikäkin. Ystävätär valitti samaa, sanoin, mitä sinäkin ahdistelet, terve, kivan näköinen ja sopivasti rahaa. Hän siihen: Voi kyllä minä aina jotakin keksin.
Itsestä se ahdistuksen poisto lähtee, ei yhteiskunnasta. Eikä ainakaan ketään toista syyttämällä. Olen keinoja keksinytkin, ulkoilu, terveellinen ruoka ja muutama ryhmä, jossa saa hoitaa sosiaalisia suhteita. Silti apeus tulee joskus ja alkaa ajatella liian vakavia. Uni ei ole paras mahdollinen ja jo sen jankkaaminen yhtenä elämän ehdottomana välttämättömyytenä ahdistaa. Kun ei nuku niin ei nuku enkä usko että lääkkeillä tulee juuri sellainen uni, joka ahdistuksen poistaisi. Josko se niin on tarkoitettu, vuoroin kumpaakin, apeaa ja tavallista, joskus iloakin. - Anonyymi
" lepoa lepoa haudan lepoa "
sanoi muinainen kunnaln lääkäri
kun vanhus meni valittamaan väsymystä,
--
sanoi totuuden,
sitä ootellessa kirjoitelaan mukavia tai vähemmän mukavia
ajakuluksi ja viihteeksi,- Anonyymi
jooo mua ahdistaa kokoajan, enkä voi sille itse ainakaa toistaiseksi mitään,
viime yönä taas oli vaikea hengittää,
normaalisti herään ottamaan nitroja kun hengitys muuttuu raskaaksi ja vaikeaksi, mutta kummakyllä viime yönä en herränny ottamaan nitroja
sain sen kohtauksen kaksi kertaa sen vaan muistan että oli tosi paha olla kun ei millä meinannu jaksaa hengittää,
olenki koko päivän ollu hiukan omituinen,
aivan kuin olisi elämäni ulkopuolella, hukkumassa, näkö on omituinen
aivan kuin en näkisi selvästi,
tuntuu että lyön pääni astiakaapin oneen
tai käsi ei osu jääkapin oveen
niin tämäki päivä taas meni iltaan,
oliskohan huomenna parempi päivä,
nyt m u i s t a n yöksi ottaa nitroja kourallisen
nukkumaan mennessä niin hengitys ei pysähdy kokonaan,
eilen illa unohdin ottaa nitroja yöksi, siinä syy ettei jaksanu hengittää yöllä, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
normaalisti herään ottamaan nitroja kun hengitys muuttuu raskaaksi ja vaikeaksi, mutta kummakyllä viime yönä en herränny ottamaan nitroja
sain sen kohtauksen kaksi kertaa sen vaan muistan että oli tosi paha olla kun ei millä meinannu jaksaa hengittää,
eilen illa unohdin ottaa nitroja yöksi, siinä syy ettei jaksanu hengittää yöllä,Lasteni mummo sanoi aina kesälomilla tavatessamme, että heräsin aikaisin ja tänä aamuna olen taas ottanu 9 nitroa 😂. Eli 89-vuotiaaksi?
Uskoo ken tahtoo! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eilen illa unohdin ottaa nitroja yöksi, siinä syy ettei jaksanu hengittää yöllä,Eikö sinulle ole annettu ohjeita nitrojen käyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sinulle ole annettu ohjeita nitrojen käyttöön.
Niin. Jos kourallisen nitroja vetää naamaan niin kyllä silloin jo soppalusikka lentää nurkkaan. Luulisin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eilen illa unohdin ottaa nitroja yöksi, siinä syy ettei jaksanu hengittää yöllä,Helpotat öistäkin oloasi, jos jaksat ottaa nenän kautta sarjan sisäänhengityksiä. Sinä uuvut ja sekoilet jo laskussasi ennen kolmesataa perättäistä sisäänhengitystä.
Se on luvallista dopingia
Toivon tästä menetelmästä mahdollisimman monelle ihmiselle helpotusta.
Kassajonossa, kulkuneuvossa istuessa jne.
Miksi tätä toistelen? Koska se ei maksa mitään. Koska se ei vaadi erityistä paikkaa.
" Normaalit" ihmiset väheksyvät hengitysmenetelmää, koska osaavat synnynnäisesti jo tehokkaasti hengittää.
Miten vajaastihengittäminen voidaan testata? Jälleen automaattinen vaste tähän.
Sinä tai verisukulaisesi tekevät tahtomattaan tehostettuja, pitkiä hengityshörppyjä.
oula
- Anonyymi
Se on varmaa luonnekysymys tuo ahdistus. Olen kartalla maailman menosta, vaikken katso negatiivisia uutisia. Is ja iltalehden sovelluksista i padissa tärkeimmät tupsahtaa silmille. En jää niitä pähkimään. Asiat ,joille en voi mitään sivuutan sujuvasti . Herran haltuun.
- Anonyymi
Suomessa perussuomalaiset ovat lisänneet ahdistusta, koska heidän
tarkoituksensa on saada yhteiskunta jatkuvaan häiriötilaan.
He uhoavat ja riitelevät koko ajan kaikesta ja yrittävät aiheuttaa
niin paljon ristiriitoja yhteiskuntaan kuin mahdollista.
Ikäntyneellä voi olla jo omasta takaa ahdistusta elämässään.
Me ikääntyneet haluamme rauhaa, tyyneyttä, vakautta ja
turvallisuudentunnetta elämämme.
Ei sitä mitä rasistipuolue aiheuttaa eli pelkoa ja turvattomuutta.- Anonyymi
2024- 09-28 10: 52.19
Presiis. Samaa mieltä. Perussuomalaisilla on heikko psykologian tuntemus. Kun heillä ei ole luontaista mielenhallintakeinoa, he kylvävät ympärilleen eripuraisuutta.
Puuttuu se vanhojen puolueiden ihmisten elämänkokemus.
He ovat lähteneet hakemaan jotakin uutta ihan puolueen voimin; paskat sitä tulee. Uutta "jytkyä" Soinin tapaan ei koskaan enää tapahdu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2024- 09-28 10: 52.19
Presiis. Samaa mieltä. Perussuomalaisilla on heikko psykologian tuntemus. Kun heillä ei ole luontaista mielenhallintakeinoa, he kylvävät ympärilleen eripuraisuutta.
Puuttuu se vanhojen puolueiden ihmisten elämänkokemus.
He ovat lähteneet hakemaan jotakin uutta ihan puolueen voimin; paskat sitä tulee. Uutta "jytkyä" Soinin tapaan ei koskaan enää tapahdu.Eipä persut sinänsä "uutta" hae. Heidän aatteensa on vanha, Hitlerin aate,
jota he yrittävät levittää. - Anonyymi
Minä ymmärrän että on vaikeaa hyväksyä oman vakaumuksen vastaista puoluetta. Mutta sitä käsitä että vakavalla naamalla väitetään,että että "puolue pyrkii aiheuttamaan niin paljon ristiriitoja yhteiskuntaan kuin mahdollista".
Täydessä sielun,- ja ruumiinvoimissa olevat ihmiset eivät toimi siten. Mikä olisi lopputulos, jos tavoitteet saavutettaisiin ja yhteiskuntamme vakaus saataisiin sekasortoon?
Mitä siitä seuraisi, esim. sinulle itsellesi?
Mkr.
- Anonyymi
10:52:19
Olet t ä y s i n väärässä,
perussuomalaiset on just se puolue joka tekee kaikkensa saadakseen suomen taloude tasapainoon ja k o k o kansan hyvivoinin
jatkuvasti pysyväksi
sillä vasemmisto sai aikaan vain taloudellisen KAAOKSEN jopa koko suomen suuriin taloudellisiin vaikeuksiin,
jos sinusta tuntuu se hyvältä kun itse sait kaikkea hyvää vasemiston tekemällä valtavan suuren valtion velan turvin on just sen katastroofin saanu aikaan
EI suomen kansaa voi ELÄTTÄÄ pelkän velkarahan turvin,
nyt on pakko vaatia ihmisiä töihin kelan ilmaisen rahan vastineeksi.
jos tätä et ymmärrä niin sille ny ei kukaan voi mitään, '
kun just tyhmyyden takia valtio ON nyt suurissa vaikeuksissa,
KEKKOSTA ikävä KEKKONEN osasi pistää koko kansan töihin ja teki suomesta HYVINVOINTIVALTION
joka sittemmin koko vasemmisto SDP:n toimesta ON TUHONNU ajattelemattomalla politiikallaan ja LÖYSÄLLÄ RAHALLA
sdp teki hetkessä PUOLET suomen kansasta TYÖTTÖMIÄ ja sitä myötä kehitti tämän katstroofin jostanyt koitetaan selviytyä vielä omavariseksi valtioksi vaikka NYT NÄYTTÄÄ TOSI vaikealta koska valtion VELKAA ON LIIKAA suomen kansan maksettavaksi,
että KOITAPPA NYT KESTÄÄ persuja ja kokoomuksen politiikkaa sillä se on ainoa keino suomen selviytyä vielä JOSKUS näistä vasemmiston tekemistä suurista vaikeuksista suomen kansalle !
Perussuomalaiset on suomen SUURIN ja ehdottomasti LUOTETTAVIN puolue
koska perussuomalaisia on 99 % kansalaisista,
myös kokoomus on hyvä puolue tekee kaikkensa korjatakseen vasemmiston tekemät SUURET taloudelliset virheet yhteiskunnasamme. - Anonyymi
Kyllä se on vasemmisto ja erikoisesti vihreitten puolue joka on lisänny ahdistusta yhteiskuntaamme
jo yksistään huumeitten suosiminen
kute kannapiksen kasvattaminen oikein lain mukaa mahdolista
olis jos vihreät saisi päättä yksin humeitten käytöstäki,
vasemmisto on saanu kaiken poahan aikaan yhteiskunnassamme, nyt suomi on taloudellisesti kusessa ,- Anonyymi
Rasistipersut ovat tuhonneet rauhan yhteiskunnasta.
- Anonyymi
13:21:39
ikävä-kyllä ilman nitroja elämä ei enään jatkuisi,
totuus on ikävä,
aikansa elämä vain kestää,
täältä lähdet sinä niikuin minäki sitten kun luoja kutsuu,
turha morkata sairasta vanhusta jos ei tiedä totuutta asiasta. - Anonyymi
Ällös ahdistuko vanhus kuullessasi päivän uutisia mediasta. Me suomalaiset ollaan toistaiseksi suonsilmäkkeestä ylös kömpineitä.
Mut ei tästä kantsi vielä ilon ja riemun karnevaaleja järjestää. Odotetaan ja toivotaan että Iso-Vlad vetäisi joukkonsa pois Ukrainasta.
Aika pahalta näytästää silläkin taholla.
Minuakin syksy ahdistaa. Hoivapaikkakotiin käsky ahdistaa. Kaikki siellä oli niin kliinisen puhdasta ja siistiä. En ollut vielä valmis siihen.
Etsitään toivon kipinöitä.
Kolmen kuukauden päästä ollaan lähestymässä Uuden Vuoden viettoa.
Epäilen, jopa toivon, että lentäisin resu-pekkana jo silloin ukkospilven laitamalla.- Anonyymi
On sentään toivo heränny jospa sota loppuu ukrainassa ainaki suomen presidetnntiä myöten asiasta keskustelee YK-ssa ja jopa yhdysvaltoja myöten jo pohditaan kuinka sota sataisiin loppumaan.
eihän sodassa ole mitään järkeä edes euroopan kannalta katsottuna.
eikä venäjänkää kannalta katsottuna,
venäjä menetti hetkellisesti järkensä kun hyökkäsi Ukrainaan
-- äkki-lähtöä minäki odottelen jo hartaasti,
mutta lähtöön asti sinnillä töppöstä toiseneteen
vaikka hitaasti köpötellen.
- Anonyymi
Halla-Persujen aate on vanha, Hitlerin aate, jota he yrittävät levittää.
Soini oli pelkkä populisti ilman rasismia ja fasismia.- Anonyymi
Nyky-PS on kammottava puolue. Mihin se yrittää suomalaisia viedä ? Pelottaa suoraan
sanoen, kun tietää sen uusnatsitaustan. Lukekaa esimerkiksi historioitsija ja politiikan toimittaja Lauri Nurmen kirja Jussi Halla-aho.
Suomut putoavat silmistänne ja kirja on kuitenkin aika kesy ja ehdottoman
asiallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyky-PS on kammottava puolue. Mihin se yrittää suomalaisia viedä ? Pelottaa suoraan
sanoen, kun tietää sen uusnatsitaustan. Lukekaa esimerkiksi historioitsija ja politiikan toimittaja Lauri Nurmen kirja Jussi Halla-aho.
Suomut putoavat silmistänne ja kirja on kuitenkin aika kesy ja ehdottoman
asiallinen.näitä sinulaisia hörhöjä näyttää jokunen olevan
onneksi normaaleita suomalaisia on enemmistä 99% suomen kansasta,
teikäläisiä on 1 % hah häpeä valheitasi,
oletko suomalaisten vihollinen peräti petturi ,
outoa .
- Anonyymi
16:51:12
ÄLÄ valehtele,
itse olet ikleyttäsi ja kateuttasi keksiny tuonki selityksen,
sinulla on tosi surkea mielikuvitus, hah, onko unohtunu psyykelääkkeet ottamatta,
otahan nyt ettei unohdu ja sekoat vielä enemmän. - Anonyymi
nyt kaikki kusipäät nukkumaan huomenna on parempi päivä,
kauhu unia suurista saksista
ja leikkusrista painajaiunia kaikille. - Anonyymi
>>AHDISTAA !
Anonyymi-ap
2024-09-26 10:56:26
Nyky maailma ja jatkuvat ristiriitaiset polittiset tilanteet puukotuksineen ym. väkivaltaisine tapahtumineen yhteiskunnassamme ahdistaa vanhusta,
mitä tehdä, kysyy kauan eläny kaiken nähy uupunu vanhus ?<<
Onko aloittajalla asiat kunnossa Taivaan Isän kanssa?
Nk. uskoontulo eli uudestisyntymä siirtää ihmisen kuolemasta ja sen pelosta uuteen elämään. Kun on Jeesuksen omana, ei enää niin ahdista. Raamattua lukemalla ja kuuntelemalla asiallisten uskovien hengellisiä puheita, alkaa ymmärtää minkälaisessa pahassa maailmassa elämme, kuinka tähän tilanteeseen jouduimme, mitä on odotettavissa ja mitä voimme itse tehdä.
1. Nk. syntiinlankeemus johti siihen, että hyvään, Jumalan luomaan ihmiseen asettui myös paha.
2. Odotettavissa (Raamatun mukaan) on: ihminen osoittaa oman "viisautensa" ja pahuus vain lisääntyy. Jeesus kuoli puolestamme, sovitti syntimme, mutta kunkin meistä itsemme on tehtävä hengessämme parannus, luovutettava itsemme Jumalan tahtoon ja uskottava, että nyt Jumala huolehtii meistä.
3. Jeesus on luvannut hakea omansa pois maan päältä, ylösnousemuksemme kautta. Hän tuomitsee maailmaan jääneet pahuuden harjoittajat. Sitten Hän myös palaa omineen maan päälle ja hallitsee meitä tuhat vuotta. Tämän jälkeen tulee lopullinen tuomio: pahat hävitetään, Jeesuksen omat saavat elää ikuisesti.
4. Itse voimme tehdä vain sen, että luovumme itse kukin halustamme syntiin ja luovutamme koko elämämme Jeesukselle, otamme Hänet Herraksemme ja Pelastajaksemme, myönnymme elämään Jumalan tahdossa.
Herran Siunaus, ev.lut. papin laulamana:
https://www.youtube.com/watch?v=UdItcDQExq0
Virsi 178 - Myös isämme uskoivat ennen:
https://www.youtube.com/watch?v=hKGP1NSfGXs
Syntisen rukous ja Evankeliumi, lyhyesti:
https://www.youtube.com/watch?v=9Zaj10v88jU
Raamattu / Uusi Testamentti / Johanneksen evankeliumi, 1. luku:
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+1:1&rnd=1727601607376
Siunausta sinulle. ✨- Anonyymi
KIITOS mailman viisaimmasta Jumalan sanasta,
olen saanu lahjan uskoa Jeesukseen kristukseen jo nuorena,
kiitos kuuluu sen aikaisille isovanhemmillenia ja suvulleni
olen saanu kasvaa erikoisesti isovanhempieni vaikutuksen ja opetuksen siipien suojassa ja ohjauksessa,
isovanhempani olivat papin perheen jäseniä,
kasvatteja molemmat, 1800 luvun puolessavälissä ja loppupuolella
joten kiitos kuuluu kauas sukujuurteni taakse
kauas sinne jonneki josta olen monien sukupoven yksi jälekäinen,
olen vahvasti kokenu luojan läsnäolon sujelun ja varjekun koko elämäni ajan
aina ja kaikkialla,
olen ihminen vikoineni kompuroinu pitkän elämän luojaan turvaten
apua huutanu ja pyytäny,
luoja on kaiken kuulu , auttanu ja ohjannu oikeaan,
kiitos vielä youtub linkityksestä
mielelläni kuuntelen niitä jatkossaki aina uudelleen ja uudeleen, kiitos,
koko ikäni olen kuunellut sunnuntaisin Jumalnpalvelut radiosta, tänäänki, ym.
kiitos vielä linkityksestä, siunausta sinnekki.
lisäys : koska olen vain ihminen puutteineni
koen myös ahdistusta nykyisestä ristiriitojen maailmasata,
kaiken keskellä ymmärtää
luoja pitää meistä kuitenki huolen
vaikka ihmisenä tunnemme tuskaa ja huolta maailman myllerrysten keskellä,
----
muistan aikoinaan kun olin ensimmäisessä työpaikassa 15vuotiaana,
työnataja opasti mua sanoen,
" maailma on paha sinun pitää oppia pitämään myös puoliasi "
hassua ettei vanhat asiat noin vain unohdu
vaippa paljon unohtaaki,
mutta joitaki lauseita ei unohda koskaan . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KIITOS mailman viisaimmasta Jumalan sanasta,
olen saanu lahjan uskoa Jeesukseen kristukseen jo nuorena,
kiitos kuuluu sen aikaisille isovanhemmillenia ja suvulleni
olen saanu kasvaa erikoisesti isovanhempieni vaikutuksen ja opetuksen siipien suojassa ja ohjauksessa,
isovanhempani olivat papin perheen jäseniä,
kasvatteja molemmat, 1800 luvun puolessavälissä ja loppupuolella
joten kiitos kuuluu kauas sukujuurteni taakse
kauas sinne jonneki josta olen monien sukupoven yksi jälekäinen,
olen vahvasti kokenu luojan läsnäolon sujelun ja varjekun koko elämäni ajan
aina ja kaikkialla,
olen ihminen vikoineni kompuroinu pitkän elämän luojaan turvaten
apua huutanu ja pyytäny,
luoja on kaiken kuulu , auttanu ja ohjannu oikeaan,
kiitos vielä youtub linkityksestä
mielelläni kuuntelen niitä jatkossaki aina uudelleen ja uudeleen, kiitos,
koko ikäni olen kuunellut sunnuntaisin Jumalnpalvelut radiosta, tänäänki, ym.
kiitos vielä linkityksestä, siunausta sinnekki.
lisäys : koska olen vain ihminen puutteineni
koen myös ahdistusta nykyisestä ristiriitojen maailmasata,
kaiken keskellä ymmärtää
luoja pitää meistä kuitenki huolen
vaikka ihmisenä tunnemme tuskaa ja huolta maailman myllerrysten keskellä,
----
muistan aikoinaan kun olin ensimmäisessä työpaikassa 15vuotiaana,
työnataja opasti mua sanoen,
" maailma on paha sinun pitää oppia pitämään myös puoliasi "
hassua ettei vanhat asiat noin vain unohdu
vaippa paljon unohtaaki,
mutta joitaki lauseita ei unohda koskaan .sori kirj.virheet vaikka
( ei sana vaippa )
aina olen miettiny sanaa " uudesti syntyny ylhäältä "
ehkä sain selityksen linkistä,
uudestisyntyny on kun Jeesus ohja elämää kaikkialla on aina läsnä,
mun uudestisyntymä on siis tapahtunu aikoinaan rippilapsena olessani ehtoolisella,
silloin tunsin kuinka meni jokin lämmin virtaus läpi minun kehon
sillä hetkellä kun pappi siunasi minut ehtoolismaljaa jodessani,
luoja on ollu aina ja joka paikassa elämssäni mukana yöt ja päivät, koskaan en ole kokenu olevani yksin.
nyt olen vanha ja teen kuolemaa kuten kaikki vanhukset aikanaan jotuvat saman kokemaan,
kuolen mielelläni, en vaan tiedä kuinka kauan tätä vanhuuden avuttomuutta
pitää kestää ennekuin kuolema armahtaa,
siihen asti elän päivän kerrallaan kykyni mukaan, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sori kirj.virheet vaikka
( ei sana vaippa )
mun uudestisyntymä on siis tapahtunu aikoinaan rippilapsena olessani ehtoolisella,
luoja on ollu aina ja joka paikassa elämssäni mukana yöt ja päivät, koskaan en ole kokenu olevani yksin.
nyt olen vanha ja teen kuolemaa kuten kaikki vanhukset aikanaan jotuvat saman kokemaan,
siihen asti elän päivän kerrallaan kykyni mukaan,Mukavaa, että sain lohduttaa.
Minullakin on äidin puolella juurissani pappissukua. On ollut evankeelisia sekä Länsi-Suomen rukoilevaisia.
Toisen mummuni sylissä, keinutuolissa, kuuntelimme yhdessä radion iltahartauksia ja muistan hänen sanoneen, että hän pitää lestadiolaisten laulamista kauniista virsistä.
Itsekin pidän nimenomaan wanhan ajan syvällisistä virsistä.
Käyn harvoin HPE:llä, mutta silloin todella keskityn asiaan. Kun otan vastaan leivän ja viinin, niin USKON sillä hetkellä saavani Kristuksen pyhän ruumiin ja veren, meidän puolestamme annetun. Ehtoollinen on pyhä hetki.
🙂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sori kirj.virheet vaikka
( ei sana vaippa )
siihen asti elän päivän kerrallaan kykyni mukaan,Uudestisyntymä on kristityssä tapahtuva sisäinen, HENGELLINEN muutos.
Entisen, lihallisen ymmärryksensä lisäksi ja sijaan hän saa uuden, hengellisen mielen ja ymmärryksen. Uuden Hengen, joka johdattaa häntä Jumalan tahdon mukaiseen ajatteluun ja toimintaan.
Lihallinenkin ajattelumme säilyy jossain taustalla ja nämä kaksi: Liha ja Henki, taistelevat toinen toisiaan vastaan vallasta meissä.
Paavali kirjeissään kirjoittaa tästä paljon.
Siksi meidän tulee "valvoa" ja joka päivä katumuksessa ja uskossa elää parannuksen mielellä. Tunnustaa Jumalalle syntimme ja rukoilla Jumalalta voimaa ja Kristuksen lahjavanhurskautta itseemme, kiittäen Häntä Hänen armostaan ristillä.
- Anonyymi
17:21:53
Kaikkihan me olemme syntisiä ihmisiä ja olettaisin kaikki myös jossainmäärin tekee syntiä vaikka ei sitä tahallisesti tarkottaisikaan,
ja vaikka ei ole rikollinen vaikka kuinka itse luulee eläneensä hyvää elämää , kunniallista elämää,
sillä raamatussahan sanotaan " ajatuksemmeki on jo syntisiä "
siis ihminen ei voi koskaan väittää olevansa synnitön,
sillä liha on heikko vaikka henki olisiki vahva, kaikki me kompuroimme joskus ,
sitäpaitsi luojamme on ARMOLLINEN armahtava Jumala,
luojamme tietää meistä kaiken,
ihminen ei voi piiloutua mikäänlaiseen piloon luojan silmien edestä,
sitä paiksi muistaakseni Jeesuksen kaikein luotettavin opetuslapsiki lankesi syntiin , kun kukko kolmesti lauloi hän kielsi tuntevansa Jeesuksen,
joten
luotan Jumaln sanaan täydellisesti koska luojani tietää jo minusta kaiken aivan kaiken.
olen vanhus , pitkän elämän saanu elää , usein kyselen miksi,
miksi kaikki muut on saanu kuolla nuorempana,
-- kuolen mielelläni
kylläki kuvittelen että pappi rukoilee kuolinvuoteellani perinteisen rukouksen ja synninpäästön,
koska saarnataan että anteeksi pitää pyytää jo täällä maanpäällä,
ennen kuolemaa,
sitä että olen ollu olemassa ja sitä että olen vain ihminen vikoineni vaikka aina olen kuvitellu pyrkiväni tekemään kaiken oikein ,
mutta kaikenjärjenmukaan tavallisnen kiltti ihmineki syylistyy tiuskimaan ja sanomaan joskus pahastikki , riippuu tietenki tilanteista,
-- ihminen ei ole enkeli vaan tavallinen raadollinen ihminen
siis ihminen ei koskaan ole täydelinen eikä voi olla.
vaikka kuvittelee elänsä hyvää elämää kaikkien parhaaksi.
olikohan teksti vaikeasti tajutavaa, sori,- Anonyymi
Joskus mietin pitkän elämäni salaisuutta,
aikonaan kun olin yli tressaantunu työn-uuvuttama ja pientenlasten äiti
yli väsyny,
luulin kuolevani silloin jo nuorena, olin varma etten jaksa elää vanhaksi,
en kuollu,
-- raamtunsanassa sanotaan
" joka uskoo Jeesukseen saa elää ikuisesti, " siinäkö syy,
-- hassu juttu lapsesta asti olen uksonu Jeesuksen olemassaoloon,
ties kuinka kauan vielä olen täällä, jää nähtäväksi. - Anonyymi
Ei ollenkaan vaikeasti tajuttavaa.
Olemme eläneet omanlaisemme elämän kumpikin. Itsekin olisin jo valmis täältä lähtemään, vaikken vielä ehkä ole yhtä iäkäs kuin sinä.
Taivaan kodissa ehkä tapaammekin! - Anonyymi
"Kaikkihan me olemme syntisiä ihmisiä" Ei olla. Synti on raamatusta peräisin oleva
pappien keksimä vedätys saada ihmisiä kirkkoon ja maksamaan kirkollisveroa.
Että muka ihminen olisi syntinen jo syntyessään ? Siinä ei ole järjen hiventä, - Anonyymi
Kerroin tuolla edellä, että itselläni on juuria myös mm. Länsi-Suomen rukoilevaisuuteen. Tämä mummuni kuoli jo ennen syntymääni, joten häneen en koskaan tutustunut.
Olen netin kautta etsinyt tietoa rukoilevaisuudesta ja löytänytkin paljon tietoa, mm. tämän vanhan virren, tai nk. hengellisen laulun, jossa on todella "merellinen tunnelma". Kuvittelen esivanhempani kirkkoon, kuuntelemaan papin meritunnelmaisia saarnoja ja yhdessä laulamaan tätäkin virttä. Tässä on todella elävää, tuon ajan kansantajuista, rantasuomalaisten ja saaristolaisten kristillisyyttä:
Jesuksen veri, se lasinen meri (HSHL 127):
https://www.youtube.com/watch?v=zYwejVMqxRI
Olen tykännyt tv-sarjasta Myrskyluodon Maija. Siinä hyvin ilmenee tuon alueen luterilainen, hengellinen ilmapiiri.
HSHL:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Halullisten_sielujen_hengelliset_laulut
Länsi-Suomen rukoilevaisuus:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rukoilevaisuus
Antti Achrenius:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antti_Achrenius
Bengt Ignatius:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bengt_Jakob_Ignatius
Kuvittelepa näitä ed. poikia tulista evankeliumia saarnaamassa, laulattamassa kirkkoväkeä. Minä ainakin olisin halunnut olla kuulemassa. Luulisin, että monina kesäsunnuntaina kirkon pihanurmikot olivat täynnä kauempaakin tullutta väkeä: istumassa, kuuntelemassa ja syömässä eväitään kuin Jeesuksen Vuorisaarnassa! Laulamassa kotoisia wirsiään.
Lähetyshiippakunta (LHPK):
https://www.lhpk.fi/
Käsittääkseni nk. Lähetyshiippakunta (LHPK) pappeineen ja opetuksineen joko suoraan ovat rukoilevaisia, tai ainakin hengeltään hyvin lähellä tätä.
🎼 🎵 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaikkihan me olemme syntisiä ihmisiä" Ei olla. Synti on raamatusta peräisin oleva
Että muka ihminen olisi syntinen jo syntyessään ? Siinä ei ole järjen hiventä,23:37:44
OLET TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ
sillä jokaisessa ihmisessä ON perisynti olemassa jo syntymähetkellä,
sinäki taatusti olet varmasti ajautksissasi joskus ajatelklu josta pahaa ja pahoja asioita, se yksistään on jo syntiä, siis ihmisessä pahat vihaset ajatuksetki,
mutta luojamme tietää kaiken ja on armollinen ja antaa anteeksi keiken kun vain pyytää anteeksi, omaa vajavuuttaan omaa pahuutaan
ihminen on syntinen vaikka on elämänsä eläny lainkirjainta noudattaen täysin ilman rikollisuutta,
ei täysin synnitöntä ihmistä ole ikinä syntynykkää, vain JEESUS oli synnitön koska oli JUMALAN poika joka tuli pelastamaan ihmiskunnan pahuudenvoimilta
ja toi maailman tietoisuuteen TOTUUDEN ja sen merkityksen ihmisen koko elämään .
empä viitti enempää selittää, jos olet täysijärkinen ihminen kyllä sinä sen tajua jos haluat tajuat, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
23:37:44
OLET TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ
sillä jokaisessa ihmisessä ON perisynti olemassa jo syntymähetkellä,
sinäki taatusti olet varmasti ajautksissasi joskus ajatelklu josta pahaa ja pahoja asioita, se yksistään on jo syntiä, siis ihmisessä pahat vihaset ajatuksetki,
mutta luojamme tietää kaiken ja on armollinen ja antaa anteeksi keiken kun vain pyytää anteeksi, omaa vajavuuttaan omaa pahuutaan
ihminen on syntinen vaikka on elämänsä eläny lainkirjainta noudattaen täysin ilman rikollisuutta,
ei täysin synnitöntä ihmistä ole ikinä syntynykkää, vain JEESUS oli synnitön koska oli JUMALAN poika joka tuli pelastamaan ihmiskunnan pahuudenvoimilta
ja toi maailman tietoisuuteen TOTUUDEN ja sen merkityksen ihmisen koko elämään .
empä viitti enempää selittää, jos olet täysijärkinen ihminen kyllä sinä sen tajua jos haluat tajuat,"Synti" on hengellinen termi ja ymmärtäisin sen tarkoittavan lähinnä "Jumalan tahdon vastainen ajatus ja teko".
On tietenkin otettava huomioon, että maailma on täynnä uskomuksia erilaisista "jumaluuksista", joten on hyvä täsmentää minkä uskonnon tai uskomuksen jumalan tahdon vastaisesta teosta on kysymys.
Vaikka joku ei itse uskoisi Jumalaan, niin itse käsite ja sen tarkoitus ei muutu. Synti ei ole sama asia kuin maallinen rikos. Maallinen rikoskin vaihtelee maailman eri valtioiden rikoslakien mukaan. Käsitteitä "synti" ja "rikos" ei siis pidä sekoittaa toisiinsa.
Aloittajan kanssa keskustelemmekin lähinnä kristinuskon tunnustamasta Jumalasta ja kristittyjen, kristillisten kirkkojen suomentamasta ja tunnustamasta pyhästä kirjasta, Pyhä Raamattu (Biblia 1776, KR33/38 ja KR92).
On hyvä elää herkässä synnintunnossa sekä siitä johtuen myös nk. katumuksessa, uskossa ja parannuksen mielellä. Sillä Jeesus Kristus on nimenomaan Syntisten Vapahtaja, eli Pelastaja. Omasta suostumuksestaan myös syntiemme sovittaja. "Synnittömät" tai tuollaisiksi itse itsensä uskovat / luulevat, eivät voi "tarvita" Jeesusta. Jumala kuulee ahdistuneiden syntisten rukoukset.
Luukas 5: 27-32
27 Ja sen jälkeen hän lähti sieltä ja näki tulliasemalla istumassa publikaanin, jonka nimi oli Leevi, ja sanoi hänelle: "Seuraa minua".
28 Niin tämä jätti kaikki, nousi ja seurasi häntä.
29 Ja Leevi valmisti hänelle suuret pidot kodissaan; ja siellä oli suuri joukko publikaaneja ja muita aterioimassa heidän kanssaan.
30 Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: "Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?"
31 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
32 En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."
Publikaanit olivat Rooman hallituksen virkamiehiä, tullimiehiä, jotka mm. keräsivät veroja ja tullimaksuja keisarille, yleensä samalla myös anastaen noista keräysrahoista osan itselleen. Tästä syystä publikaanit olivat juutalaisten yleisesti halveksimia "rikollisia ja syntisiä".
Vaikka ihminen kokisi nk. uudestisyntymän, hän ei silti muutu täysin synnittömäksi, sillä synnin juuri vaikuttaa vielä hänen nk. inhimillisessä lihassaan. Uudestisyntynyt Jeesuksen oma ei halua enää elää synnissä ja näkee itsessään vielä monenlaisia synninvikoja, mutta samalla haluaa myös jatkuvasti tehdä parannusta: huutaa Jumalan armoa, haluaa elää parannuksessa ja kiittää Jumalaa evankeliumista, Jeesusta Hänen sovitustyöstään.
Henki uudestisyntyy, liha ei, ennenkuin vasta ylösnousemuksessamme.
Nk. Jouluevankeliumi, uutinen, "evankeliumi eli ilosanoma" Jeesuksen syntymästä:
Luukas 2: 1-20
1 Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
2 Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
3 Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
4 Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,
5 verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.
6 Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli.
7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
✨🧚♀️10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!" ✨🧚♀️
15 Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti".
16 Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.
17 Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta.
18 Ja kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat.
19 Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä.
20 Ja paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.
*
Tuo mainittu "Kyrenius" eli Quirinius, oli varsin lyhyen ajan Rooman hallitseman Syyrian maaherrana. Mm. tästä on siis voitu päätellä Jeesuksen syntymäaika, jokseenkin kuukauden tarkkuudella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Synti" on hengellinen termi ja ymmärtäisin sen tarkoittavan lähinnä "Jumalan tahdon vastainen ajatus ja teko".
On tietenkin otettava huomioon, että maailma on täynnä uskomuksia erilaisista "jumaluuksista", joten on hyvä täsmentää minkä uskonnon tai uskomuksen jumalan tahdon vastaisesta teosta on kysymys.
Vaikka joku ei itse uskoisi Jumalaan, niin itse käsite ja sen tarkoitus ei muutu. Synti ei ole sama asia kuin maallinen rikos. Maallinen rikoskin vaihtelee maailman eri valtioiden rikoslakien mukaan. Käsitteitä "synti" ja "rikos" ei siis pidä sekoittaa toisiinsa.
Aloittajan kanssa keskustelemmekin lähinnä kristinuskon tunnustamasta Jumalasta ja kristittyjen, kristillisten kirkkojen suomentamasta ja tunnustamasta pyhästä kirjasta, Pyhä Raamattu (Biblia 1776, KR33/38 ja KR92).
On hyvä elää herkässä synnintunnossa sekä siitä johtuen myös nk. katumuksessa, uskossa ja parannuksen mielellä. Sillä Jeesus Kristus on nimenomaan Syntisten Vapahtaja, eli Pelastaja. Omasta suostumuksestaan myös syntiemme sovittaja. "Synnittömät" tai tuollaisiksi itse itsensä uskovat / luulevat, eivät voi "tarvita" Jeesusta. Jumala kuulee ahdistuneiden syntisten rukoukset.
Luukas 5: 27-32
27 Ja sen jälkeen hän lähti sieltä ja näki tulliasemalla istumassa publikaanin, jonka nimi oli Leevi, ja sanoi hänelle: "Seuraa minua".
28 Niin tämä jätti kaikki, nousi ja seurasi häntä.
29 Ja Leevi valmisti hänelle suuret pidot kodissaan; ja siellä oli suuri joukko publikaaneja ja muita aterioimassa heidän kanssaan.
30 Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: "Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?"
31 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
32 En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."
Publikaanit olivat Rooman hallituksen virkamiehiä, tullimiehiä, jotka mm. keräsivät veroja ja tullimaksuja keisarille, yleensä samalla myös anastaen noista keräysrahoista osan itselleen. Tästä syystä publikaanit olivat juutalaisten yleisesti halveksimia "rikollisia ja syntisiä".
Vaikka ihminen kokisi nk. uudestisyntymän, hän ei silti muutu täysin synnittömäksi, sillä synnin juuri vaikuttaa vielä hänen nk. inhimillisessä lihassaan. Uudestisyntynyt Jeesuksen oma ei halua enää elää synnissä ja näkee itsessään vielä monenlaisia synninvikoja, mutta samalla haluaa myös jatkuvasti tehdä parannusta: huutaa Jumalan armoa, haluaa elää parannuksessa ja kiittää Jumalaa evankeliumista, Jeesusta Hänen sovitustyöstään.
Henki uudestisyntyy, liha ei, ennenkuin vasta ylösnousemuksessamme.
Nk. Jouluevankeliumi, uutinen, "evankeliumi eli ilosanoma" Jeesuksen syntymästä:
Luukas 2: 1-20
1 Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
2 Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
3 Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
4 Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,
5 verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.
6 Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli.
7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
✨🧚♀️10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!" ✨🧚♀️
15 Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti".
16 Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.
17 Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta.
18 Ja kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat.
19 Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä.
20 Ja paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.
*
Tuo mainittu "Kyrenius" eli Quirinius, oli varsin lyhyen ajan Rooman hallitseman Syyrian maaherrana. Mm. tästä on siis voitu päätellä Jeesuksen syntymäaika, jokseenkin kuukauden tarkkuudella.Jouluevankeliumissa mainittu "kuningas Herodes" = Herodes Suuri, kuoli v. 4 eaa, Joten Jeesuksen on siis täytynyt syntyä ennen hänen kuolemaansa, mahd. 5-4 eaa.
Jeesuksen saarnatoiminnan ajan "kuningas Herodes", "se kettu" (Luukas 13:32), oli Herodes Suuren pojanpoika. (Tämä tapatti myös mm. Johannes Kastajan (Matt. 14:1-13.)
Matteuksen evankeliumi 2: 1-23
1 Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetlehemissä kuningas Herodeksen aikana, niin katso, tietäjiä tuli itäisiltä mailta Jerusalemiin,
2 ja he sanoivat: "Missä on se äsken syntynyt juutalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet häntä kumartamaan."
3 Kun kuningas Herodes sen kuuli, hämmästyi hän ja koko Jerusalem hänen kanssaan.
4 Ja hän kokosi kaikki kansan ylipapit ja kirjanoppineet ja kyseli heiltä, missä Kristus oli syntyvä.
5 He sanoivat hänelle: "Juudean Beetlehemissä; sillä näin on kirjoitettu profeetan kautta:
6 'Ja sinä Beetlehem, sinä Juudan seutu, et suinkaan ole vähäisin Juudan ruhtinasten joukossa, sillä sinusta on lähtevä hallitsija, joka kaitsee minun kansaani Israelia'."
7 Silloin Herodes kutsui salaa tietäjät tykönsä ja tutkiskeli heiltä tarkoin, mihin aikaan tähti oli ilmestynyt.
8 Ja hän lähetti heidät Beetlehemiin sanoen: "Menkää ja tiedustelkaa tarkasti lasta; ja kun sen löydätte, niin ilmoittakaa minulle, että minäkin tulisin häntä kumartamaan".
9 Kuultuaan kuninkaan sanat he lähtivät matkalle; ja katso, tähti, jonka he olivat itäisillä mailla nähneet, kulki heidän edellään, kunnes se tuli sen paikan päälle, jossa lapsi oli, ja pysähtyi siihen.
10 Nähdessään tähden he ihastuivat ylen suuresti.
11 Niin he menivät huoneeseen ja näkivät lapsen ynnä Marian, hänen äitinsä. Ja he lankesivat maahan ja kumarsivat häntä, avasivat aarteensa ja antoivat hänelle lahjoja: kultaa ja suitsuketta ja mirhaa.
12 Ja Jumala kielsi heitä unessa Herodeksen tykö palaamasta, ja he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa.
13 Mutta kun he olivat menneet, niin katso, Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja pakene Egyptiin, ja ole siellä siihen asti, kuin minä sinulle sanon; sillä Herodes on etsivä lasta surmatakseen hänet".
14 Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin.
15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani".
16 Silloin Herodes, nähtyään, että tietäjät olivat hänet pettäneet, vihastui kovin ja lähetti tappamaan kaikki poikalapset Beetlehemistä ja koko sen ympäristöstä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli aikaa tietäjiltä tarkoin tiedustellut.
17 Silloin kävi toteen, mikä on puhuttu profeetta Jeremiaan kautta, joka sanoo:
18 "Ääni kuuluu Raamasta, itku ja iso parku; Raakel itkee lapsiansa eikä lohdutuksesta huoli, kun heitä ei enää ole".
19 Mutta kun Herodes oli kuollut, niin katso, Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille Egyptissä
20 ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja mene Israelin maahan, sillä ne ovat kuolleet, jotka väijyivät lapsen henkeä".
21 Niin hän nousi, otti lapsen ja hänen äitinsä ja meni Israelin maahan.
22 Mutta kun hän kuuli, että Arkelaus hallitsi Juudeaa isänsä Herodeksen jälkeen, niin hän pelkäsi mennä sinne. Ja hän sai unessa Jumalalta käskyn ja lähti Galilean alueelle.
23 Ja sinne tultuaan hän asettui asumaan kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret; että kävisi toteen, mikä profeettain kautta on puhuttu: "Hän on kutsuttava Nasaretilaiseksi".
Jostain ilmenee, että Jeesus olisi Egyptistä paluun aikaan olut 2-vuotias. Koska Herodes Suuri kuoli 4 eaa, tästä voisi päätellä Jeesuksen syntyneen n. 6 eaa.
Tuo 4 eaa on kuitenkin yleisimmin uskottu aika. Jeesus kuoli n. 33,5-vuotiaana, ilm. juutalaisen pesachin (eli pääsiäisen) aattona v. 30 jaa.
Kristillisessä ajanlaskussamme olisi näin ollen n. neljän vuoden virhe ja todellinen, Jeesuksen syntymän jälkeinen vuosiluku olisi nyt siis 2028. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että muka ihminen olisi syntinen jo syntyessään ? Siinä ei ole järjen hiventä,Kuka sulle on sanonut, että "syntyessään" ? Ei tietenkään, vauvat ovat enkeleitä. Elämä, maailma ja harhaan johtavat ihmiset tekevät heistä jotain muuta.
- Anonyymi
Ne kaverit, ne kaverit ne ne on
- Anonyymi
Aika ahdistavaa lukea aamun uutisia, kun joka päivä kerrotaan kuolinuutisia. julkisuuden henkilöitä, jotka ovat oman ikäkautemme ihmisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika ahdistavaa lukea aamun uutisia, kun joka päivä kerrotaan kuolinuutisia. julkisuuden henkilöitä, jotka ovat oman ikäkautemme ihmisiä.
samoin tunteva olen,
mutta
toisaaltaan ajattelen elämä on rajallista
jokainen meistä poistuu ajalaan,
toiset nuorempana toiset saa elää vanhuuteen asti,
nyt on meidän vanhusten vuoro olla ensimmäisten joukossa
lähtövalmiina tuonpuoleiseen,
se on luonnonlaki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka päivä kuolee satoja ihmisiä, joita emme tunne.
Eräänä päivänä näin erään henkilön kuolinilmoituksen,
joka oli syntynyt juuri samana päivänä kuin minä.
Ajattelin mielessäni.:"Sinä lähdit jo, minä jäin vielä vähäksi aikaa,
hyvää matkaa sinulle, minä tule perässä !" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eikös se ole hyvä ,kun on vanha ja kovin sairas, että pääsee pois? Minusta se on hyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eikös se ole hyvä ,kun on vanha ja kovin sairas, että pääsee pois? Minusta se on hyvä.
Periaatteessa on, mutta tämä lopun odottelu on tosi hankalaa, kun ei ole enään terve,
päässä huippaa, myös on sekava olo, huomaa myös mistin heittävän niin että itsekki hämmästyy, kaikki toiminta hidastuu , on jo hidasta,
itse koen sekoiluani kaikkein pahimpana,
olen kuin hukkumassa ja epätoivoisena kitan haparoida jostaki kiinni päästäkseni pois sumun takaa, mutta ei onnistu
välillä tajunta kirkastuu , mutta sitten taas sekoaa on sekva olo,
sitäki mietinkuinka jaksaa lähteä lääkäriin , kun ei edes osaa sanoa muuta kuin olen huonossa kunnossa, ja ihan sekasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa on, mutta tämä lopun odottelu on tosi hankalaa, kun ei ole enään terve,
päässä huippaa, myös on sekava olo, huomaa myös mistin heittävän niin että itsekki hämmästyy, kaikki toiminta hidastuu , on jo hidasta,
olen kuin hukkumassa ja epätoivoisena kitan haparoida jostaki kiinni päästäkseni pois sumun takaa, mutta ei onnistu
sitäki mietinkuinka jaksaa lähteä lääkäriin , kun ei edes osaa sanoa muuta kuin olen huonossa kunnossa, ja ihan sekasi.jooo minä en ole enään ihminen,
ja tämä vanhuus on kamalaa, tosi paha olla, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sitäki mietinkuinka jaksaa lähteä lääkäriin , kun ei edes osaa sanoa muuta kuin olen huonossa kunnossa, ja ihan sekasi.Kuulehan ystävä hyvä,
tilanteesi kuulostaa huolestuttavalta ja yksin on kauhea olla tuollaisissa olotiloissa,
tiedän omasta kokemuksestani.
Minullakin on tuollaisia olotiloja aika ajoin, yhä useammin,
ja tunnen olevani satimessa, kun tiedän,
että lääkäreillä ei ole apua antaa enkä tiedä miten järjestäisin asiani.
Kotihoitoa en saa, "edellytykset" eivät kuulemma täyty eikä se paljon auttaisikaan,
jos joku tässä pyörähtäisi kerran päivässä 15 minuuttia.
Vähän turvallisuudentunnetta se voisi tuoda kun tietäisi, että joku tulee vuorokauden
sisällä käymään jos olen täällä kotona kanttuvei.
Turvapuhelin minulla on, mutta ei se oloja paranna.
Apu sieltäkin voi kestää tulla parikin tuntia,
mutta jos ei kykene tarvittaessa soittamaan 112:een
turvapuhelimen nappia toivottavasti ehtii painaa,
kun he vastaavat voi selittää tilanteen jahe voivat soittaa ambulanssin.
Jos ei pysty mitään puhumaan tullaan käynnille joka tapauksessa
ja varsinkin silloin.
Onko sinulla ketään, joka lähtisi tueksesi lääkäriin ?
Me iäkkäät emme voi koskaan tietää saammeko me lääkäriltä apua,
koska oireemme liittyvät ikääntymiseen
eikä niihin kaikkiin ehkä ole lääkettä,
mutta otaksun,
että lääkäri voi edesauttaa ainakin kotihoidon piiriin pääsemään.
Jos saisit jonkun tueksesi lääkärille menoon
mahtaisitkohan sinä saada lähetteen sairaalaan tutkimuksiin ?
Topakka ihminen pitäisi olla mukana vastaanotolla,
ainakin minä olen huono pitämään puoliani ja vaatimaan mitään
ja oirelista minulla pitää olla aina mukana paperille kirjoitettuna,
kaikki oireet ja vaivat,
koska muuten aina unohdan jotakin.
Tsemppiä sinulle ! Pyydä joltakin apua lääkärillemenoon !
Yksin huterassa kunnossa se tuntuu ylivoimaiselta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tulee ajatella ikäihmisestä, jota ahdistaa kuolema. Jopa tuntemattomien ihmisten, joitten elämästä ei ole osaa eikä arpaa omassa elämässä. Käsittämätöntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tulee ajatella ikäihmisestä, jota ahdistaa kuolema. Jopa tuntemattomien ihmisten, joitten elämästä ei ole osaa eikä arpaa omassa elämässä. Käsittämätöntä.
olet typerä, ehkä vähemmänälysäs
tunneköyhä jopa narsisti luonne,
ei semmoselta ihmiseltä voi odottakkaan normaaleia myötäelämisen tunteita
vielä vähemmä huolestumista nyky nuorten pahoivoinnista, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olet typerä, ehkä vähemmänälysäs
tunneköyhä jopa narsisti luonne,
ei semmoselta ihmiseltä voi odottakkaan normaaleia myötäelämisen tunteita
vielä vähemmä huolestumista nyky nuorten pahoivoinnista,Mistäpä tämä sinun kommenttisi kertookaan. Hah.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikäihmistähän kuolema juuri voikin ahdistaa, koska tietää sen olevan lähellä.
Ei se niinkään nuorempia ahdista, koska se on heille vielä kaukainen asia.
Kyllä minullekin tulee mieleen oma "lähtö", kun aikalaisia ja paljon nuorempiakin
poistuu tästä elämästä. Kuolemassa pelkään ehkä sitä jos se on kauhea,
pitkä ja kivulias. Harva saa vaipua ikuiseen uneen unensa jatkoksi tietämättä
asiasta paljon mitään. Kun sydän pettää ehkä havahtuu unissaan siihen,
mutta mitään ei enää voi. Jotkut saavat nukkuessaan aivoverenvuodon
ja kuolevat siihen. Havahtuukohan siihen ollenkaan jos nukkuu ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä ikäinen itse olet tunneköyhä ihminen 20:24 ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä ikäinen itse olet tunneköyhä ihminen 20:24 ?
Olen jo sen ikäinen, että kuoleman ahdistavuus on poistunut tiedon ja käsityksen myötä jonnekin ajattelun tuolle puolelle. Toisin kuin teidän, jotka ette vissiin ole ajatelleet ettekä kohdanneet kuolemaa koko ikänänne.
- Anonyymi
Missä poliittisessa tilanteessa on puukotettu? Vai onko tuo kuvainnollinen ilmaisu?
- Anonyymi
Tarkoittanee, kun persujen väkivaltasiipi, äärioikeistolaiset puukottavat
maahanmuuttajien lapsia.
- Anonyymi
Itse olen vuosikausia valmistanut itseäni tähän, että joudun yksin pärjäämään, näissä oloissani mitkä on. Olen ennalta miettinyt monenlaista ja kuinka selviytyä yksin kun yhteiskuntamme tästä vielä enemmänkin romahtaa. Ja minä itsekin menen huonompaan kuntoon.
Omasta puolestani voisin jo hyvinkin lähteä Tuonilmaisiin, Taivaan kotiin.- Anonyymi
Joskus näin vanhana on tullu ajatus mieleen
kun puoliso on jo kuollu ja jälkeläiet elää omaa elämäänsä eivätkä tajua että me heidän vanhempansa olemme jo osittain avuttomia vanhuksia yksin koitamme tulla toimeen,
niin semmonen ajatus,
jos meistä saman ikäsistä saman elämänkokemukset läpikäyneet
muutais 2 vanhusta yhteen asumaan, meillä olisi sama elämän kokemus ja samntyyliset ajatukset voisimme ehkä viihtyä paremmin keskenään, toinen avuton auttais toista avutonta, ja jonkinverran otettaisiin ulkopuolista apua jolta palvelujen taroavalta firmalta , kuten siivoukseen, ja aina näyttäis mihin muuhun tarvisimme apua,
se haittapuoli ajatuksessa on, ettei tunne ketään saman ikästä eikä samassa asemassa olevaa toista vanhusta , heh joten ajatus on vain ajatuksen tasolla,
mitähän te toiset kamut asiasta ajattelisitte, jos kaksi samanikästä saman kuntosta vanhus asustas loppuelämän yhdessä, olisko heillä seuraa toisistaan niinkaunan kunnes kuolema korjaisi molemmat,
sori näin omituinen ajatus mutta tulipa mieleen ,
mielipiteitä ja ajatuksia olisi mukava lukea, olisko tommosessa vanhushoivassa ja huolenpidossa mitään järkeä : - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun puoliso on jo kuollu ja jälkeläiet elää omaa elämäänsä eivätkä tajua että me heidän vanhempansa olemme jo osittain avuttomia vanhuksia yksin koitamme tulla toimeen,
niin semmonen ajatus,
muutais 2 vanhusta yhteen asumaan, meillä olisi sama elämän kokemus ja samntyyliset ajatukset voisimme ehkä viihtyä paremmin keskenään, toinen avuton auttais toista avutonta, ja jonkinverran otettaisiin ulkopuolista apua jolta palvelujen taroavalta firmalta , kuten siivoukseen, ja aina näyttäis mihin muuhun tarvisimme apua,
se haittapuoli ajatuksessa on, ettei tunne ketään saman ikästä eikä samassa asemassa olevaa toista vanhusta , heh joten ajatus on vain ajatuksen tasolla,
mitähän te toiset kamut asiasta ajattelisitte, jos kaksi samanikästä saman kuntosta vanhus asustas loppuelämän yhdessä, olisko heillä seuraa toisistaan niinkaunan kunnes kuolema korjaisi molemmat,
mielipiteitä ja ajatuksia olisi mukava lukea, olisko tommosessa vanhushoivassa ja huolenpidossa mitään järkeä :Uskallan väittää, että kahden vanhuksen yhteinen elämä ei onnistuisi auvoisesti.
Kymmeniä vuosia omaa elämäänsä elänyt vanhus ei pystyisi joustamaan arjessa. Meillä on omat pinttyneet tapamme, vaivamme ja vakaumuksemme. Pienistäkin asioista voisi tulla vaikeita, kun pitäisi sopeutua toisen elämäntapaan, tai yrittää muuttaa sitä toista omaksumaan oma tyylimme.
Pakko olisi kummallakin olla omat ruuat, tv-ohjelmat, ystävät, musiikkimaku, uskonto tai poliittinen vakaumus, lähiomaiset . . .
Niin hieno ajatus kuin se onkin, saattaisi toteutus olla katastrofi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskallan väittää, että kahden vanhuksen yhteinen elämä ei onnistuisi auvoisesti.
Kymmeniä vuosia omaa elämäänsä elänyt vanhus ei pystyisi joustamaan arjessa. Meillä on omat pinttyneet tapamme, vaivamme ja vakaumuksemme. Pienistäkin asioista voisi tulla vaikeita, kun pitäisi sopeutua toisen elämäntapaan, tai yrittää muuttaa sitä toista omaksumaan oma tyylimme.
Pakko olisi kummallakin olla omat ruuat, tv-ohjelmat, ystävät, musiikkimaku, uskonto tai poliittinen vakaumus, lähiomaiset . . .
Niin hieno ajatus kuin se onkin, saattaisi toteutus olla katastrofi.Kyllä. Jo pelkästään yritykset seurustelusuhteeseen uuden kumppanin kanssa osoittaa, että jo 5-kymppisillä on omat tapansa ja kiistoja syntyy.
Itse olen sitä mieltä, että maitotölkeistä pari kuuluu jääkaapin oveen ja loput siististi kyljellään jonnekin vihanneslaatikon päälle. Miesystäväni taas kaupasta tultuaan heitti kaikki sikin sokin kyljelleen. Ei järjestystä elämässään. Tämä ilmeni monessa muussakin asiassa. Ei tuo ystävyys kovin montaa vuotta sitten kestänytkään.
Itse sinnittelen nyt omin avuin ja elämäni onkin helpompaa kuin "poikaystävän" kanssa. Kaikki on jämptisti järjestyksessä: asiat ja suurin osa tavaroistakin.
Terveyskeskus on kylläkin hylännyt minut. Ei enää vastaa kysymyksiini, kuten kaatumiseeni tuolloin pari viikkoa sitten yöllä. Kirjoitin viestiä ja kysyin jonkin kuntoutuslaitoksen mahdollisuutta. Eivät ole viitsineet vastata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskallan väittää, että kahden vanhuksen yhteinen elämä ei onnistuisi auvoisesti.
Niin hieno ajatus kuin se onkin, saattaisi toteutus olla katastrofi.Niin se voisi olla,
mulla tuli lapsuuteni ystävät mieleen,
harmi vain kun kaikein paras lapsuuden ystäväni on kuollu joten ei onnistuisi enään tommonenkaan ajatus,
metulimme pieninä oikein hyvin toimeen usein yövyin hänen perheessää ja hän joskus meillä,
-- kerran kun hän oli vielä elossa ja kävi muakatsomassa, muisteltiin lapsuuttammen, silloin sanoin hänelle että hänen äitinsä oli myös minun äiti, hänki totesi että niin oliki,
sotajan ihmiset piti niin hyvää huolta toisistaan että naapurinki lapset hoidettiin kuin omat lapset,
luojalle kiitos, kun näin hänet vielä kerran elossa, silloin kun hän oli käymässä
me asuimme tuhannen km päässä toisistamme , hänellä oli oma perhe jälkeläisineen ja samoin minulla oma perhe jälkeläisineen,
usein kuvittelen jos hän eläisi ja olisi yksin vanhuksena vielä hän kanssaan varmaan tultaisiin hyvin toimeen vanhanaki, mutta luoja kutsui hänet pois, ja minä jäin tänne yksin jälkeläisteni lisäksi, jälkeläisilläni on oma elämä elettävänään, joten olen yksin, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se voisi olla,
mulla tuli lapsuuteni ystävät mieleen,
harmi vain kun kaikein paras lapsuuden ystäväni on kuollu joten ei onnistuisi enään tommonenkaan ajatus,
metulimme pieninä oikein hyvin toimeen usein yövyin hänen perheessää ja hän joskus meillä,
-- kerran kun hän oli vielä elossa ja kävi muakatsomassa, muisteltiin lapsuuttammen, silloin sanoin hänelle että hänen äitinsä oli myös minun äiti, hänki totesi että niin oliki,
sotajan ihmiset piti niin hyvää huolta toisistaan että naapurinki lapset hoidettiin kuin omat lapset,
luojalle kiitos, kun näin hänet vielä kerran elossa, silloin kun hän oli käymässä
me asuimme tuhannen km päässä toisistamme , hänellä oli oma perhe jälkeläisineen ja samoin minulla oma perhe jälkeläisineen,
usein kuvittelen jos hän eläisi ja olisi yksin vanhuksena vielä hän kanssaan varmaan tultaisiin hyvin toimeen vanhanaki, mutta luoja kutsui hänet pois, ja minä jäin tänne yksin jälkeläisteni lisäksi, jälkeläisilläni on oma elämä elettävänään, joten olen yksin,Itsekin monesti muistelen lapsuusajan kavereitani. Parhaasta ystävästäni en ole löytänyt mitään tietoja. Kuulin hänestä viimeksi 1980-luvun alulla.
Ilmeisesti hänen poikansa olisi netissä, mutten ole välittänyt ottaa yhteyttä. Luultavasti tuo ystäväni on kuollut tai leskeksi jäätyään uusissa naimisissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin monesti muistelen lapsuusajan kavereitani. Parhaasta ystävästäni en ole löytänyt mitään tietoja. Kuulin hänestä viimeksi 1980-luvun alulla.
Ilmeisesti hänen poikansa olisi netissä, mutten ole välittänyt ottaa yhteyttä. Luultavasti tuo ystäväni on kuollut tai leskeksi jäätyään uusissa naimisissa.Myös minä olen ollut kuoleman kanssa tekemisissä, jo syntymästäni asti. Synnyin ennen aikojani, semmoisena rääpäleenä, ettei lääkäri antanut toivoa eloonjäämisestäni. Vietinkin viisi ensimmäistä viikkoani Hgin Naistenklinikan happikaapissa. Keskosista, jos jäävät eloon, tulee kuulemma tulevassakin elämässään sitkeitä taistelijoita.
Olen työssäni sairaaloissa nähnyt paljon kuolemaa. Myös omassa elämässäni olen useasti käynyt lähellä kuolemaa, aivan rajalla, evytettykin. Kuoleman rajalla saattaa ihmismieli jo luopua elmäntoivosta ja on julmaa palata siitä takaisin elämään, kun mieli kuoli jo.
Kun tällaista paljon kokee, ei enää varmuudella tiedä mikä on: onko elossa vai kuollut vai jotain siltä väliltä?
Tulevaan, lopulliseen kuolemaani suhtaudun vanhalla "kokemuksella", tietäen, mitä itse sillä hetkellä ajattelen: mitä ja mihin uskon, mitä kadun. Yritän nyt tehdä kaiken oikein, niin, ettei kuoleman hetkellä enää kaduttaisi: mitä jätin elämässäni tekemättä.
Tätä kuulemma ihmiset kuollessaan eniten katuvat: eivät niinkään vääriä tekemisiään kuin tekemättäjättämisiään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös minä olen ollut kuoleman kanssa tekemisissä, jo syntymästäni asti. Synnyin ennen aikojani, semmoisena rääpäleenä, ettei lääkäri antanut toivoa eloonjäämisestäni. Vietinkin viisi ensimmäistä viikkoani Hgin Naistenklinikan happikaapissa. Keskosista, jos jäävät eloon, tulee kuulemma tulevassakin elämässään sitkeitä taistelijoita.
Olen työssäni sairaaloissa nähnyt paljon kuolemaa. Myös omassa elämässäni olen useasti käynyt lähellä kuolemaa, aivan rajalla, evytettykin. Kuoleman rajalla saattaa ihmismieli jo luopua elmäntoivosta ja on julmaa palata siitä takaisin elämään, kun mieli kuoli jo.
Kun tällaista paljon kokee, ei enää varmuudella tiedä mikä on: onko elossa vai kuollut vai jotain siltä väliltä?
Tulevaan, lopulliseen kuolemaani suhtaudun vanhalla "kokemuksella", tietäen, mitä itse sillä hetkellä ajattelen: mitä ja mihin uskon, mitä kadun. Yritän nyt tehdä kaiken oikein, niin, ettei kuoleman hetkellä enää kaduttaisi: mitä jätin elämässäni tekemättä.
Tätä kuulemma ihmiset kuollessaan eniten katuvat: eivät niinkään vääriä tekemisiään kuin tekemättäjättämisiään.jaaaaaaaa,
minäki kerran sanoin hyvästi elämälle, arvaa vaan kuinka pettyny oli kun heräsin teho-osatolla valvojen ollessa mun vuoteeni viereesä, olin todella pettyny, varmaan ääneen lausin enkö kuollukaa,
vaihan vitsi, olisi ollu niin helppo kuolla kun tietoisuus oli jopoissa,
nyt elän surkeeta vanhuutta uupuneena, välliin sekavana kipuineni,
noooh loppuu tämä aikanaa, ei tätä ikuisesti kestä,
ei vaan tiedä kuinka kuan tätä pitää kestää ennekuin levon saa ikuisuuteen, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jaaaaaaaa,
minäki kerran sanoin hyvästi elämälle, arvaa vaan kuinka pettyny oli kun heräsin teho-osatolla valvojen ollessa mun vuoteeni viereesä, olin todella pettyny, varmaan ääneen lausin enkö kuollukaa,
vaihan vitsi, olisi ollu niin helppo kuolla kun tietoisuus oli jopoissa,
nyt elän surkeeta vanhuutta uupuneena, välliin sekavana kipuineni,
noooh loppuu tämä aikanaa, ei tätä ikuisesti kestä,
ei vaan tiedä kuinka kuan tätä pitää kestää ennekuin levon saa ikuisuuteen,Onko mitään sellaisia asioita, joista saisit vielä iloa? Talvi on tulossa ja esim. lintujen ja oravien ruokinta voi jo kummasti piristää. Eläinten ystävyys on kaunista.
Pidätkö eläimistä? Itse pidän ja jos jossain vain tulee koiran ulkoiuttaja vastaan, olen aina tervehtimässä pikku hauvelia, ojennan sille käsiäni nuuhkittavaksi.
🌾🐦⬛ 🐿🦆 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin semmonen ajatus,
mielipiteitä ja ajatuksia olisi mukava lukea, olisko tommosessa vanhushoivassa ja huolenpidossa mitään järkeä :Hei 9:57 kirjoittanut, minä ajattelen ja jopa toivon samaa kuin sinä.
Kunpa olisi joku vanha kaveri tai ystävä, jonka kanssa voisi asua yhdessä,
mutta kun he kaikki ovat poisnukkuneet.
Minulle sukupuolella ei olisi väliä.
HUOMIO: En etsi miestä, vaan kaveria tai ystävää.
Elämä tuntuisi paljon mukavammalta, kun olisi toinen ihminen lähellä.
Olisi juttuseuraa, turvaa ja apuakin.
Ei tarvitsisi edes olla puhelias ihminen, kunhan olisi joku läsnä.
Oma huone olisi tietysti kummallakin ja muut tilat yhteisiä.
Saisi mennä omaan rauhaansa, kun haluaa.
En halua tätä yksinäisyyttä ja turvattomuuden tunnetta.
Ilo ja hyöty olisi molemminpuolinen jos samoin ajatteleva löytyisi.
Olen nuoruudessani jakanut montakin kertaa asunnon toisen nuoren kanssa
ja olen sopeutuvainen yksilö.
En ole nalkuttaja enkä päällepäsmäri.
En ole tapoihini pinttynyt.
Kunnioitan ihmisten henkistä vapautta.
Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä,
ne eivät ole koskaan olleet mikään este ystävyydelle tai kaveruudelle.
Kaikesta voi sopia puhumalla ja tietysti etukäteen olisikin keskusteltava
jotkut käytännön asiat selviksi.
Samantapaisen ihmisen kanssa voisin oikein hyvin kuvitella asuvani
elämäni loppuun.
Jompikumpi meistäkin jäisi tietysti yksin jonain päivänä,
mutta olisi mukava kokea vielä inhimillistä läheisyyttä
pitkän yksinäisyyden vastapainoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko mitään sellaisia asioita, joista saisit vielä iloa? Talvi on tulossa ja esim. lintujen ja oravien ruokinta voi jo kummasti piristää. Eläinten ystävyys on kaunista.
Pidätkö eläimistä? Itse pidän ja jos jossain vain tulee koiran ulkoiuttaja vastaan, olen aina tervehtimässä pikku hauvelia, ojennan sille käsiäni nuuhkittavaksi.
🌾🐦⬛ 🐿🦆Kyllä saman lailla ihan kiva jutella vastaantulevan kassa,
lemmikit ovat ihastuttavia katella,
omaksi en halua eläin lemmikkiä,
-- nykyisin hyvin harvoin jaksan lähteä enään ulos,
tai ei ollenkaan,
ennen oli ennen, nyt on nyt,
mun lenkeily tapahtuu nykyisin autolla ,
vanhuus on hankalaa aikaa,
ei kykene ollenkaan samaan kuin ennen terveempänä ollessa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin monesti muistelen lapsuusajan kavereitani. Parhaasta ystävästäni en ole löytänyt mitään tietoja. Kuulin hänestä viimeksi 1980-luvun alulla.
Ilmeisesti hänen poikansa olisi netissä, mutten ole välittänyt ottaa yhteyttä. Luultavasti tuo ystäväni on kuollut tai leskeksi jäätyään uusissa naimisissa.Digi- ja väestövirastosta voi kysyä ihmisten osoitteita, sieltä saa samalla myös kuulla
onko hän jo poistunut keskuudestamme.
Joku syy pitää olla miksi kysyy.
Ehkä siihen riittää vanhan ystävän etsiminen, en tiedä, mutta tällaisen tiedon
luin jostain.
Tyttönimelläkin voi löytyä. On tietysti parempi jos mahdollisimman paljon
henkilötietoja ihmisesta, kun kysyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä saman lailla ihan kiva jutella vastaantulevan kassa,
lemmikit ovat ihastuttavia katella,
omaksi en halua eläin lemmikkiä,
-- nykyisin hyvin harvoin jaksan lähteä enään ulos,
tai ei ollenkaan,
ennen oli ennen, nyt on nyt,
mun lenkeily tapahtuu nykyisin autolla ,
vanhuus on hankalaa aikaa,
ei kykene ollenkaan samaan kuin ennen terveempänä ollessa,En minäkään jaksa enää ottaa omaa lemmikkiä, en myöskään paljon ulkoile, mutta pihallamme istuskelen joskus penkillä. Jos sattuu joku naapurin koira siitä ohi kulkemaan niin kovasti tervehdimme, juttelen, silitän ja rapsutan ja saattaapa koira rakkautensa osoitukseksi nuolaista kättänikin! 😋 🐕
Tuntuu hyvältä kun joku osoittaa vilpitöntä, puhdasta rakkautta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään jaksa enää ottaa omaa lemmikkiä, en myöskään paljon ulkoile, mutta pihallamme istuskelen joskus penkillä. Jos sattuu joku naapurin koira siitä ohi kulkemaan niin kovasti tervehdimme, juttelen, silitän ja rapsutan ja saattaapa koira rakkautensa osoitukseksi nuolaista kättänikin! 😋 🐕
Tuntuu hyvältä kun joku osoittaa vilpitöntä, puhdasta rakkautta.On ne koirat ihan kivoja nähdä lenkkipolulla
varsinki kiltit piene koirat, harvemmi isoja koiria näkeeki,
usein tulee muutama sana vaihdettua,
mun ulkoilut ovat vaan harventunet
siitä onki huono omatunto kun ei saa enään itteään edes ulos, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään jaksa enää ottaa omaa lemmikkiä, en myöskään paljon ulkoile, mutta pihallamme istuskelen joskus penkillä. Jos sattuu joku naapurin koira siitä ohi kulkemaan niin kovasti tervehdimme, juttelen, silitän ja rapsutan ja saattaapa koira rakkautensa osoitukseksi nuolaista kättänikin! 😋 🐕
Tuntuu hyvältä kun joku osoittaa vilpitöntä, puhdasta rakkautta.Luuletko, että se koira sinua "vilpittömästi rakastaa" ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että se koira sinua "vilpittömästi rakastaa" ?
Kyllä. En vain luule, vaan "tiedän".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. En vain luule, vaan "tiedän".
Koira "rakastaa" jokaista, jolta se saa huomiota ja varsinkin niitä,
jotka niille makupaloja antavat.
- Anonyymi
Valvoin taas koko yön.
No, parina ensiyönä ja -päivänä tulee sitten taas nukuttua liian pitkään.
Jos yrittäisi aina rajoittaa unen määrää, ei se auta, sillä jossain vaiheessa univelkaa tulee liikaa...
Ja kierre jatkuu. ☕ - Anonyymi
Ihan totta, se ahdistus alkoi jo koronaan kanss , sitten sodat ja TV suoltaa ikäviä uutisia koko ajan maailmalta .
Poliitikot eivät nykyään ole kypsiä ihmisiä vaan taso on laskenut siinäkin millaisia ihmisiä on päättävissä tehtävissä
Kaikki leikkaukset jotka vaikuttavat monen ihmisen elämään ovat monen kohdalla masentavia .joten herkät ihmiset masentuvat saamatta apua siihenkään .
Pitäisi ajatella jotenkin niin ettei katsele uutisia silloin kun tuntuu että ahdistus on ainoa tunne niitä katsellessa,- Anonyymi
Minä olen jo pitkän aikaa jättäny katsomatta ohjelmia jotka aiheuttavat pahoja ristiriitoja esm. polittisissa keskusteluissa ,
, myös sota uutisia en enään jaksa kattoa,
tulee liian pahaolla kun näkee vain pahuutta ja pommien räjähtelyä ,
tähän asti olen aina ollu hyvin kiinostunu kaikesta uutisoinnista mitä yhteikunnassamme tapahtuu, mutta nyt on tullu tradikaalinen hylkimisreaktio ohjelmien suhteen,
TV:stä etsin vain milenkiintoisia mieltä hyväileviä ohjelmia kuten
" haluatko miljonääriksi " ym. vastaavan tyylisiä jotka on kaukana pahuudesta, siis suljen nyky
pahan pauhaavan maailman pois ajatusmaailmastani
mahdollisuuksien mukaan
koitan elää turvallisessa mielikuvitus maailmassani tämän loppuelämäni,
vaikka joskus tuntuu vaikealta kun joka tuutista kokoajan tulee sotaa sotaa sotaaa ja terrorismiä pahuutta,
tällä hetkellä ympäristöni on kaunis, rauhallinen ulkona näyttää olevan kaunis syyspäivä, nyt hartain toiveeni itselleni on että jaksasin hiukan lähteä nauttimaan kauniista syyssäästä kauniin meren rannalle, vakituiselle ulkoilualueelleni,
olisi minulla paljon tekemistäki, jaksaisi ottaa ompelukoneen esille ja pitäis tehdä korjaus ompelua jonkiverran
lyhennellä lahkeita,
jostain syystä kaikki housut on alkanu näyttämään hitusen liian pitkiltä, olenkohan jotenki vahuuttanu lyhentyny, heh jalat lyhentyneet,
tai sitten uudempien kenkien korko on joku toinen
kuin aikasemmin
kumpikahan syynä heh heh,
hiukan tympii alkaa korjaileen vanhoja housuja, - Anonyymi
Silloin koronan aikoihin minäkin lopetin päämedioidemme valheuutisten lukemiset. Tv-uutisia en ole katsonut n. 8 vuoteen.
Olin tuolloin vielä itse sattumoisin muutamilla uutistapahtumapaikoilla ja näin mitä tapahtui. Kun tulin kotiin ja avasin tv-uutiset, kaikki esitettiin päinvastoin tai muutoin täysin valheellisesti. Sama koski iltapäivämedioita.
Lopetin noiden katsomiset ja lukemiset.
Esim. Ilta Sanomien taso on muutamassa vuodessa alentunut täysin roskaksi: seksiä ja sensaatioita, julkkiksia, tyhjiä ihmisiä joilla ei ole mitään todellista merkitystä. Toimittajien "suomenkieli" on sivistymätöntä, moukkamaista katukieltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin koronan aikoihin minäkin lopetin päämedioidemme valheuutisten lukemiset. Tv-uutisia en ole katsonut n. 8 vuoteen.
Olin tuolloin vielä itse sattumoisin muutamilla uutistapahtumapaikoilla ja näin mitä tapahtui. Kun tulin kotiin ja avasin tv-uutiset, kaikki esitettiin päinvastoin tai muutoin täysin valheellisesti. Sama koski iltapäivämedioita.
Esim. Ilta Sanomien taso on muutamassa vuodessa alentunut täysin roskaksi: seksiä ja sensaatioita, julkkiksia, tyhjiä ihmisiä joilla ei ole mitään todellista merkitystä. Toimittajien "suomenkieli" on sivistymätöntä, moukkamaista katukieltä.Lue vaan persujen vale- ja vääristelynmediaa niin pysyt varmasti tyhmänä lopun
ikääsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Ilta Sanomien taso on muutamassa vuodessa alentunut täysin roskaksi: seksiä ja sensaatioita, julkkiksia, tyhjiä ihmisiä joilla ei ole mitään todellista merkitystä. Toimittajien "suomenkieli" on sivistymätöntä, moukkamaista katukieltä.Samoin minäkin ajattelen. Lähinnä YLE:n uutisten lyhyen koosteen katson tai luen. Se riittäköön!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Ilta Sanomien taso on muutamassa vuodessa alentunut täysin roskaksi: seksiä ja sensaatioita, julkkiksia, tyhjiä ihmisiä joilla ei ole mitään todellista merkitystä. Toimittajien "suomenkieli" on sivistymätöntä, moukkamaista katukieltä.Miksi ihmeessä katson vääriä uutisia? Katso ne, joihin voi luottaa.
- Anonyymi
Se ahdistaa eniten, että monet hullut hallitsevat maailmaa.
Eivät tavalliset ihmiset halua sotia ja kurjuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ahdistaa eniten, että monet hullut hallitsevat maailmaa.
Eivät tavalliset ihmiset halua sotia ja kurjuutta.Juuri noin on asiain laita. Pojot sulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin minäkin ajattelen. Lähinnä YLE:n uutisten lyhyen koosteen katson tai luen. Se riittäköön!
Kuuntelin tänään puolella korvalla Maikkarin uutisia. Ajattelin, että jos nyt edes tällä tavoin yrittäisin osallistua yhteiskuntaamme, jos ehkä ihan kaikki ei olisi valhetta.
Tuo "uutisten", joskin puoli-kuuntelu Mtv3:lta, oli henkinen suoritus joka kannattaa mainita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuntelin tänään puolella korvalla Maikkarin uutisia. Ajattelin, että jos nyt edes tällä tavoin yrittäisin osallistua yhteiskuntaamme, jos ehkä ihan kaikki ei olisi valhetta.
Tuo "uutisten", joskin puoli-kuuntelu Mtv3:lta, oli henkinen suoritus joka kannattaa mainita.Kävi penkillä istumad,.mutta tuli kylmä .
- Anonyymi
Kävin merenrannalla, olipa harvinaisen ihana syyspäivä, auriko helotti kirkkaalta taivaalta aivan kuin kesällä, meri oli peili tyyni,
aivan ihana ulkoilu reissu,
olispa huomennaki.- Anonyymi
Minäkin laittauduin tänään ulos, mutta vain ihan tuohon pihapiiriin. Vein metsään linnuille talipallon sekä joitain jyviä.
Sitten istuin ja ihailin syksyistä auringonlaskua.
- Anonyymi
Mua ahdistaa tämä vanhus,
peräputki kokoajan kippeenä pullistelee, jos ei se niin pierunpauke on koko päiväistä rätinää,
ja kaikein surkeinta on kun voimat katoaa.- Anonyymi
Eikö sulla vatsa toimi kunnolla? Eli, onko kakka liian kovaa?
Pegorion-ummetuslääkejauhe auttaa nopeasti. Ne ovat annospusseissa ja vessassa ähkiessä voi sekoittaa pussillisen vaikka hammaspesu-mukissa hammasharjan varrella veteen ja kulauttaa ja jo kohta alkaa kakka pehmeämpänä tulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sulla vatsa toimi kunnolla? Eli, onko kakka liian kovaa?
Pegorion-ummetuslääkejauhe auttaa nopeasti. Ne ovat annospusseissa ja vessassa ähkiessä voi sekoittaa pussillisen vaikka hammaspesu-mukissa hammasharjan varrella veteen ja kulauttaa ja jo kohta alkaa kakka pehmeämpänä tulla.Ei se nyt niin äkkiä toimi ja on monen suolille liian raju aine ja
kun maha tottuu siihen se ei toimi ilman sitä ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se nyt niin äkkiä toimi ja on monen suolille liian raju aine ja
kun maha tottuu siihen se ei toimi ilman sitä ollenkaan.Ei sekään mukavaa ole kun suoli jatkuvasti löysää kakkaa tulee. Ja vaipat oltava aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sekään mukavaa ole kun suoli jatkuvasti löysää kakkaa tulee. Ja vaipat oltava aina.
ei todellakaan,
olisko siihen vaivaan jokin lääke joka normalisoisi suoliston toiminnana ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei todellakaan,
olisko siihen vaivaan jokin lääke joka normalisoisi suoliston toiminnana ?En tiedä. Kaikkea on kokeiltu. Ja tähustys tehty eikä syöpä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä. Kaikkea on kokeiltu. Ja tähustys tehty eikä syöpä.
Se tahtoo olla niin että
meistä tulee vanhoja ihmisiä ja meidän suolistokaan ei toimi enään niin kuin nuorempana ja terveenä
meikäläisellä on alkanu pukamat haittaamaan, nyt ole lähemmäs ysikymppinen, kauan sain sain olla siinäki suhteessa terve, nyt vasta vajaan vuoden aikana ne haittaa,
tänään mietin oliskohan päräpuikoista apu jos ne aiheuttaisi äkki-tyhjennyksen suoleen ettei pukamat ehtis ärtyä,
en kylläkää tiedä, mutta aattelimpa lähiaikina kokeilla asiaa.
- Anonyymi
Lukemalla Suomen Uutisia, sivistät ja tiedostat itseäsi, pintaa syvemmältä.
- Anonyymi
Älkää lukeko sen valeuutisia ja valehteluja. Se on uusnatsien media.
- Anonyymi
Mua ahdistaa vanhuus , avuttomuus, uupumus, alotekyvyttömyys,
tylsyys, vanhuuden kuiva ärsytys yskä,
ja kokoaikaiset kivut,
siis kokonaisuutenaan vaivanen vanhuus heikkouksineen,- Anonyymi
Siinä vaiheessa mitä kerrot olen minä ja se on masentavaa ja surullista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu tämä on elämäni vaikeinta aikaa,
nuorena ja terveenä saattoi lähteä lenkille jos oli paha ja tressaantunu mieli pitkät lenkit metsä poluilla oli todettaa tervehdyttävää liinkuntaa,
se kaikki on takana päin eikä keksi mitään helpotusta tähän olotilaan kun voimat on ihan huksaa,
tänään tuli aamulla mieleen, jos jaksasisi raahautua lääkäriin ja pyytää jokin lääkitys joka piristää saa tämän aloitekyvyttömyyden pois ja saisi innostuksen tehdä kaikkea mikä vielä on jopa tarpeellista, kuten hieman keskittyä käsitöihin ja hiutsen myös tarttua pölyhuiskaan tai luutuun,
tietenkää mitään suurempaa ei jaksa mutta kaiken tuon pienessä muodossa vielä ehkä jaksasi jos sasi tämän typerän masennuksen vai onko se jokin alotekyvyttömmyss, millä nimellä tätä tilaa voisi kutsua,
mistähän me saisimme vielä apua tähän vanhuuden pahaan oloon, kun liikkuminen on jo liian hankalaa,
ilman DOUPINKKIA
urheilijatki käyttää jotain doupinkkia, voishan ajatella että me vanhuksetki voismme nyt ennen kuolemaa alkaa syömään jotain voimia antavaa douppinkia, vai mitä mieltä te teoiset olette,
kuinka me saisimme ittemmen vielä jokinlaiseen kuntoon ennekuin kuolemme TYLSYYTEEN, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin ku meitä on kaksi samassa jamassa
loppu lähestyy vääjämättä,
oliski mukava pitää suaki kädestä kiinni,
ei tarvis yksin tehdä kuolemaa,
kauankohan tätä vanhuutaa pitää kärsiä enne kuin luoja armahtaa
ja saisi vain kupsahtaa pois ikuisuuden syliin lepoon,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268