Onko täällä orkideankasvattajia ?

Anonyymi-ap

Kokemusasiantuntijat, antaisitteko tietoa ja ohjeita orkideoitten hoidosta,
kiitos ! (laitoin saman aloituksen 70 plussaan, koska arvelen, että
orkidea ei ole yleinen kukka kodeissa)

Kukkivat kukat olisivat piriste pimenevässä syksyssä, mutta tarvitsevatko
orkideat ensiksikin kukkavalon talvisin ? Ovatko ne vaativia vai kasvavatko ne "itsekseen", kunhan kastelee ja kuinka usein ? Viihtyvätkö ne viileässä vai
lämpimässä huoneessa ? Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon ?
Tekee mieli hankkia muutama orkidea, ne ovat niin kauniita
https://www.plantagen.fi/orkideat/?utm_source=Voyado&utm_medium=email&utm_campaign=FI_W39_Thursday&eclub=EsiiOSE6JOg6p8Drx7LZ9YMYfhdpIWfDRtH9O2VRELECvtni9kZZ6o7lm_sKxBx2glJmP4ZQaRR_4sj8NNzVXp49hu0IXdPs9Zndu0Xl-c62-xkXfylxXruAFeLS2ZcRasAzi-f2ftzD1u7S7fduuvId5LWHtNjdDnC-nhaOuVyAH2mTqcKh-ijKgk6cmUJ7jkpL0mU_ayg8j_ytl-07_w

28

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En osaa ohjeita antaa, ihailen vain, että orkideat ovat kauniita, mutta kauanko
      orkidea kestää ja kukkii ? Onko se "kertakäyttökukka" ? Se on aika hintava,
      jos se ei kauan kestä. Toisaalta pari pientä kukkakimppua maksaa saman verran
      ja ne kestävät noin viikon verran vain.

• Minulla on kahdeksan kappaletta, olleet jo vuosikausia, jotkut yli 10 vuotta vanhoja.
      Orkidea ei ole vaikea hoidettava,, kastelukin voi olla harvakseen, mutta pari kertaa kuussa ne on hyvä upottaa pariksi tunniksi sankoon, jossa on raikasta vettä, että ilmajuuret saavat takaisin vihreän värinsä.
      Ei tarvitse kasvivaloa talvellakaan, mutta ilman kosteus on tärkeää, sikis pidän ilmankostuttimena pientä suihkulähdettä lähellä pohjoisikkunaa, jolla ne minulla viihtyvät.
      Kun orkidea on löytänyt oman paikkansa (ei suoraa auringonvaloa) niin se kukkii pitkään, minulla kerran vuodessa noin kuukauden pituiset kukinnat, joillakin olen kuullut että kukkivat pari-kolmekin kuukautta yhtä mittaa.
      Läpinäkyvä ruukku ja erityinen orkideamulta /kaarna tärkeää.
      Kastelen joskus raakariisin keitinvedellä tai liotan riisiä vedessä vuorokauden ja kastelen orkideat liotusvedellä. Sain vinkin riisivedellä kastelusta thaimaalaislta orkideankasvattajilta.
      Netistäkin löytyy hoito-ohjeita runsaasti.
      Olen kasvattanut orkideoita siitä saakka kun anoppi Kolumbiassa lahjoitti minulle upean Cattleya Trianaen, joka ei kukkinut koskaan hänen patiollaan. Minulla se viihtyi ja puhkesi kukkaan kohta sen jälkeen kun olin sen ripustanut sisäpihalleni.
      https://travaldo.blogspot.com/2017/12/grow-and-care-cattleya-trianae-orchid.html

• Anonyymi

Suurkiitos sinulle ! Kirjoituksessa oli melkein kaikki uutta tietoa minulle.
        Vaikeinta taitaa olla tarvittavan kosteuden aikaansaaminen.
        Orkideoille myydään ilmeisesti erikoismultaa ? Onko siinä kaarnaa seassa vai mitä
        kaarna tarkoitti ?
        Olen lukenut orkideanhoito-ohjeita netistä, mutta usein parhaat kukkien hoito-ohjeet
        saa joltakin, jolla on omakohtaista kokemusta.
        Ohjeet eivät aina "osu" kaikessa kohdalleen. Kukat ovat usein mukautuvaisempia
        kuin ohjeista saa kuvan.
        Upea kukka Cattleya Trianaessa ! Sinä olet todellinen viherpeukalo.

• Anonyymi

Minä olen sitä mieltä, että orkidea tarvitsee määrätynlaista valoa ja ilman kosteutta. Niihin on hankala vaikuttaa kerrostaloasunnossa. Veljelläni oli valois olohuone, johon aurinko ei suoraan paistanut. Hän huolehti kasvin kosteudesta siten että antoi joka aamu ruokalusikallisen vettä juurille. Ei muuta kastelua. Hänen orkideansa menestyivät upeasti. Perin ne häneltä, ja onnistuin saamaan ne hengiltä muutamassa viikossa.
        Mkr.

• Anonyymi kirjoitti:

Orkideoille myydään ilmeisesti erikoismultaa ? Onko siinä kaarnaa seassa vai mitä
        kaarna tarkoitti ?
        Olen lukenut orkideanhoito-ohjeita netistä, mutta usein parhaat kukkien hoito-ohjeet
        kuin ohjeista saa kuvan.

Kuva Cattleya Trianaesta oli netistä, en ole onnistunut hankkimaan niitä täällä Pohjolassa. Kaikki tämänhetkiset orkideani ovat perhosorkideoita, Kaakkois-Aaasiasta.
        Orkideamullassa on kaarnanpaloja valmiina. Orkidea ei tarvitse oikeaa multaa, koska se kasvaa luonnontilassa korkealla puiden oksilla (epifyytti), saa ravinnon suoraan ilmasta jossa liikkuu kasvien osia tai humuksesta joka on kasveista peräisin. Ei ole parasiitti, joka imee emokasvista voimaa. Jotkut orkideat kasvavat maanpinnassa sammaleella tai humuksessa maassa.
        Minä vien orkideani useimmiten kesäksi ulos, samoin kuin esim. lehtikatkukset ja pelargoniat. Ne vahvistuvat ja voimaantuvat ulkoilmassa, mutta eivät siedä suuria lämpötilanvaihteluja, joten tuon ne aikaiseen syyskesästä sisälle ennen kuin lämpötilat romahtavat.
        Kosteus on meidän oloissamme suurin haaste orkideoiden viihtyvyyden kannalta. Mutta tuo mkr kertoma lusikallinen vettä juurille joka päivä on varmaan ihan hyvä. Minä lorautan kastelukannusta tipan juurille samalla kun kastelenmuut sisäkukat perusteellisemmin.Vettä ei saisi kaataa lehtiruusukkeeseen, koska se voi alkaa mätänemään siitä.
        Pohjoisikkuna, tai koillisikkuna, riittävästi valoa, ilman pimennysverhoja tai sälekaihtimia, mutta ei suoraa auringonvaloa. Kun orkidea löytää sen sopivan paikkansa se viihtyy vuodesta toiseen ja kukkii kauniisti. Vähällä vaivalla.

• Anonyymi kirjoitti:

kaarna tarkoitti ?
        kuin ohjeista saa kuvan.

Laitanpa tässä vielä yhden linkin, jota lueskelin juuri, hyviä ohjeita orkideankasvatukseen näillä leveysasteilla.
        Kasvivalon asettaminen orkideaikkunalleni saattaa tulla ajankohtaiseksi, mutta tähönsaakka en ole havainnut niiden kärsineen valon puutteesta talvellakaan.
        https://www.suomenorkideayhdistys.fi/yleista-kasvatuksesta/

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kuva Cattleya Trianaesta oli netistä, en ole onnistunut hankkimaan niitä täällä Pohjolassa. Kaikki tämänhetkiset orkideani ovat perhosorkideoita, Kaakkois-Aaasiasta.
        Orkideamullassa on kaarnanpaloja valmiina. Orkidea ei tarvitse oikeaa multaa, koska se kasvaa luonnontilassa korkealla puiden oksilla (epifyytti), saa ravinnon suoraan ilmasta jossa liikkuu kasvien osia tai humuksesta joka on kasveista peräisin. Ei ole parasiitti, joka imee emokasvista voimaa. Jotkut orkideat kasvavat maanpinnassa sammaleella tai humuksessa maassa.
        Minä vien orkideani useimmiten kesäksi ulos, samoin kuin esim. lehtikatkukset ja pelargoniat. Ne vahvistuvat ja voimaantuvat ulkoilmassa, mutta eivät siedä suuria lämpötilanvaihteluja, joten tuon ne aikaiseen syyskesästä sisälle ennen kuin lämpötilat romahtavat.
        Kosteus on meidän oloissamme suurin haaste orkideoiden viihtyvyyden kannalta. Mutta tuo mkr kertoma lusikallinen vettä juurille joka päivä on varmaan ihan hyvä. Minä lorautan kastelukannusta tipan juurille samalla kun kastelenmuut sisäkukat perusteellisemmin.Vettä ei saisi kaataa lehtiruusukkeeseen, koska se voi alkaa mätänemään siitä.
        Pohjoisikkuna, tai koillisikkuna, riittävästi valoa, ilman pimennysverhoja tai sälekaihtimia, mutta ei suoraa auringonvaloa. Kun orkidea löytää sen sopivan paikkansa se viihtyy vuodesta toiseen ja kukkii kauniisti. Vähällä vaivalla.

Äidilläni oli monta orgideaa ja eteläikkunalla.
        Kukkivat paljon. Hän myös onnistui ottamaan pistokkaita.
        Tyttären ikkunan suuntaa en muista, mutta ne läpinäkyvät ruukut hän oli laittanut suojaruukkuihin, joista ei näkynyt läpi ja silti kukkivat.

Ohjeet on tehty rikottavaksi :)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Laitanpa tässä vielä yhden linkin, jota lueskelin juuri, hyviä ohjeita orkideankasvatukseen näillä leveysasteilla.
        Kasvivalon asettaminen orkideaikkunalleni saattaa tulla ajankohtaiseksi, mutta tähönsaakka en ole havainnut niiden kärsineen valon puutteesta talvellakaan.
        https://www.suomenorkideayhdistys.fi/yleista-kasvatuksesta/

Olen luopunut kaikista huonekasveista.. Vuosien varrella olen langennut keräämään kaunista retrokeramiikkaa ja disainlasia.
        Ne korvaavat huonekasvini ikkunoilla.
        Huushollini muistuttaa wanhain tavaran kauppaa. Mutta viihdyn ilman kukkiakin.
        Mkr.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äidilläni oli monta orgideaa ja eteläikkunalla.
        Kukkivat paljon. Hän myös onnistui ottamaan pistokkaita.
        Tyttären ikkunan suuntaa en muista, mutta ne läpinäkyvät ruukut hän oli laittanut suojaruukkuihin, joista ei näkynyt läpi ja silti kukkivat.

Ohjeet on tehty rikottavaksi :)

"Ohjeet on tehty rikottavaksi :)" Ei päde kaikkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ohjeet on tehty rikottavaksi :)" Ei päde kaikkeen.

Älä ole tosikko.😂

• Anonyymi
    • Anonyymi

Toivottavasti en apeuta orkidean ihastelijoita kun sanon että ihme-sinne-tänne-sojottavia koukeroita. En perusta. Mutta rakas mieheni tykkää, hoitelee kymmentä, upottaa korkeaan pesuvatiin, raahaa kesäksi mökille ja talveksi kaupunkiasuntoon. Ja muistuttaa minua: katso miten taas sain kukkimaan. Kehun häntä ja kukkia. Vilpittömästi iloitsen hänen innostaan, vanha mies hääräämässä kukkien kimpussa.
      Vaalii myös valkoisia verenpisaroita kun vaimovainaa näitä kukkasia joka kesä hankki terassille roikkumaan. Ne ovat minustakin kauniita. Ja pelkkää jumppaa kun poimii valtavan määrän pudonneita kukkia pitkin kesää.

• Minunkin mieheni on varsinainen viherpeukalo ja nyppii pelargonioita ja kokeilee mullan kosteutta sormella. Minulla ei ollut kuin lehtikaktus ja pari orkideaa kun tavattiin 12 vuotta sitten. Nyt hän hoitaa kasvimaan ja pihan, minä kukat ja kasvihuoneen, mutta nyt kasvihuoneen hoito on jo ohi, muutama tomaatti vielä kypsymässä ja kasvimaallakaan ei ole juuri muuta kuin rivi pari pikkuisia punajuuria ja vähän porkkanaa ja perunaa.

• Sen verran vielä orkideoista, että näyttävät viihtyvän erinomaisen hyvin vanhemmissa puutaloissa. Lämpötilaa voi laskea yöksi muutaman asteen. koska monet orkideat pitävät pienestä viileydestä yön aikaanja jotkut lepäävät mielellään talvisaikaan. Kuumat, tasalämpöiset kaupunkiasunnot eivät ole orkidean paras paikka, ilma liian kuivaa talvella ja ikkunat usein etelään.
      Nyt orkideojakin on todella monta eri lajia ja kaikki nämä kasvattamisohjeet eivät päde kaikkiin. Kasvit myös mukautuvat uusiin olosuhteisiin.

• Anonyymi

Kampaajani on kerrostalossa, ikkunat etelään ja orgideat kukkii,

• Anonyymi

Äkkiä ajatellen kuulostaa erikoiselta, että meille eksoottisen lämpimän maan kukka
        viihtyy viileässä (öisin). Mistä orkidea on alunperin kotoisin, onko siellä edes talvea ?
        Luootan kyllä kokemuksiisi ja etu on minun puolellani, asun nimittäin vanhassa
        puutalossa (kaupungissa).
        Huonelämpötila on nyt 18-19 astetta. Se tuntuu oikein mukavan "viileänlämpimältä".
        Ei siis kylmältä. Ainakin entisaikaan kasvit tuntuivat viihtyvän viileämpien
        asuntojen saleissa, jotka eivät myöskään olleet niin tiiviitä kuin uudet elementtitalot.

• Anonyymi

Meillä eletään ihmisten ehdoilla, ei kukkien. Ei meidän kaupunkiasunto ole kuuma eikä kuiva , näitä pattereita voi säätää ja on hyvä ilmastointi, mutta ei vetoisaa ja kosteaa kuten hatarissa ehkä vesivaurioituneissa puutaloissa. Ikkunoita minulla on 2eri ilmansuuntaann, parveke länteen iltaaurinkoon , tämä on avara kolmio.

• Anonyymi kirjoitti:

Äkkiä ajatellen kuulostaa erikoiselta, että meille eksoottisen lämpimän maan kukka
        viihtyy viileässä (öisin). Mistä orkidea on alunperin kotoisin, onko siellä edes talvea ?
        Luootan kyllä kokemuksiisi ja etu on minun puolellani, asun nimittäin vanhassa
        puutalossa (kaupungissa).
        Huonelämpötila on nyt 18-19 astetta. Se tuntuu oikein mukavan "viileänlämpimältä".
        Ei siis kylmältä. Ainakin entisaikaan kasvit tuntuivat viihtyvän viileämpien
        asuntojen saleissa, jotka eivät myöskään olleet niin tiiviitä kuin uudet elementtitalot.

Orkideoja kasvaa ympäri maailmaa, siis ihan pohjoisessakin, mutta nämä meidän huonekasvimme ovat etupäässä joko Kaakkois-Aaasiasta tau Etelä- ja Väli-Amerikasta. Ei talvea, mutta suurin osa orkideoista kasvaa korkeall puiden oksilla ja rungoilla, jonne aurinko ei juurikaan paista (valoa kuitenkin siivilöityy lehtikruunujen läpi) niin lämpötilat laskevat öisin muutaman asteen verrattuna päivälämpötiloihin.

Näissä maissa lämpötila määräytyy useimmin maaston korkeuden perusteella, ja vuorten rinteillä kasvavassa sademetsässä lämpötila saattaa pudota kymmenisen astetta yön aikana.

Anoppini keräsi näitä kasveja tien varrelta metsästä sunnuntaisin, kun ajelimme Calista päivälämpötila 30 astetta C vuorille iltapäiväkaakaolle tienvarsiravintolaan, lämpötila 10 astetta.

• Anonyymi

Suomalainen managerisuuruus Vesterinen kasvatteli orkideoita kuten meteorologi Visa Salojärvikin

• Anonyymi

Muutama vuosi sitten minulle tuttava toi orgidean ja antoi ohjeita hoidosta.
      Ei kiinnostanut ohjeet, koska en pidä kyseisestä kukasta ruukussa.

Vieras, kun lähti, niin minä otin sakset käteen ja leikkasin sen kukkavarren maljakkoon ja loput heitin roskiin.
      Nämä kukkakaupasta ostetut leikko-orgideat on hienoja. Ovat toki hintavia, mutta kestävät maljakossa monta viikkoa.

• Ostan silloin tällöin marketista edullisen perhosorkidean ruukussa , ja ne kukkivat jopa kuukausia ihan vain ajoittaisella päältäkastelulla ja orkidealannoitetta lisään välillä, se on mietoa ja sopii muillekin huonekasveille. Uudelleenkukitusta olen joskus kokeillut heikoin tuloksin, oikeastaan vain joulukaktukseni saan uuteen kukkaan, koska osaan niille järjestää lepokauden, kliivia yllättää joskus ihan oman aikataulunsa mukaan.

Minäkin ostan välillä kukkakaupasta leikko-orkidean, varsinkin Kymbidin oksa on upea yksinkin, toistakymmentä suurta kukkaa samassa varressa. Se kestää maljakossa parikin kuukautta, kun vaihtaa usein vettä ja leikkaa tuoreen imupinnan. Kymbidin kukasta tehty ranneviehe minulla oli tyttäremme häissä, kuten sulhasenkin äidillä ja kaasoilla, sulhasella ja bestmanilla siitä rintakukat, morsiamen kimpussa niitä muiden kukkien rinnalla. Ihastuin tuohon elävään rannekoruun niin, että olen itsekin hiukan floristin taitoja omaavana sitonut niitä merkkipäivinä itselleni ja läheisille lahjoiksi muistakin kukista. Juhlavaan kukkaseppeleeseenkin ne sopivat, voi olla ihan luonnonkukkiakin ja lehtiä mukana. Kymbidi-orkidean kukkia myydään myös yksittäin pieniin vesiputkiloihin laitettuina.

Onnittelut onnistumisistanne teille viherpeukaloille!

• Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

Ostan silloin tällöin marketista edullisen perhosorkidean ruukussa , ja ne kukkivat jopa kuukausia ihan vain ajoittaisella päältäkastelulla ja orkidealannoitetta lisään välillä, se on mietoa ja sopii muillekin huonekasveille. Uudelleenkukitusta olen joskus kokeillut heikoin tuloksin, oikeastaan vain joulukaktukseni saan uuteen kukkaan, koska osaan niille järjestää lepokauden, kliivia yllättää joskus ihan oman aikataulunsa mukaan.

Minäkin ostan välillä kukkakaupasta leikko-orkidean, varsinkin Kymbidin oksa on upea yksinkin, toistakymmentä suurta kukkaa samassa varressa. Se kestää maljakossa parikin kuukautta, kun vaihtaa usein vettä ja leikkaa tuoreen imupinnan. Kymbidin kukasta tehty ranneviehe minulla oli tyttäremme häissä, kuten sulhasenkin äidillä ja kaasoilla, sulhasella ja bestmanilla siitä rintakukat, morsiamen kimpussa niitä muiden kukkien rinnalla. Ihastuin tuohon elävään rannekoruun niin, että olen itsekin hiukan floristin taitoja omaavana sitonut niitä merkkipäivinä itselleni ja läheisille lahjoiksi muistakin kukista. Juhlavaan kukkaseppeleeseenkin ne sopivat, voi olla ihan luonnonkukkiakin ja lehtiä mukana. Kymbidi-orkidean kukkia myydään myös yksittäin pieniin vesiputkiloihin laitettuina.

Hei ! Kliiviasta minulla on vuosien kokemus. Kun sen siirtää talveksi viileään,
        se kukkii seuraavana vuonna. Se on minulla ollut talvisin kuistilla noin
        15-16 asteessa.

• Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

Ostan silloin tällöin marketista edullisen perhosorkidean ruukussa , ja ne kukkivat jopa kuukausia ihan vain ajoittaisella päältäkastelulla ja orkidealannoitetta lisään välillä, se on mietoa ja sopii muillekin huonekasveille. Uudelleenkukitusta olen joskus kokeillut heikoin tuloksin, oikeastaan vain joulukaktukseni saan uuteen kukkaan, koska osaan niille järjestää lepokauden, kliivia yllättää joskus ihan oman aikataulunsa mukaan.

Kiva idea nuo ranne kukkakorut juhlissa! En ole orkideoita leikannut maljakkoon mutta amarylliksiä monasti. Niitten varret tuppaa venymään ja kukat kaatumaan, Maljakossa ne voi nätisti laittaa vaikka kahvipöytään kuten nuo orkideatkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiva idea nuo ranne kukkakorut juhlissa! En ole orkideoita leikannut maljakkoon mutta amarylliksiä monasti. Niitten varret tuppaa venymään ja kukat kaatumaan, Maljakossa ne voi nätisti laittaa vaikka kahvipöytään kuten nuo orkideatkin.

Amaryllis ei kasva hojota liian pitkäksi, kun ensiksikin ostaa sen ihan tynkänä
        ja antaa sille vain noin kahvikupillisen vettä viikossa. Vanhanaikaisen kahvikupillisen.
        Siten se kasvaa hitaasti ja kukkii kauan. Kukat aukeavat hitaasti ja kauniisti.
        Ostan amaryllikset yleensä noin viikkoa ennen joulua ja ne kukkivat vielä tammikuun
        puolivälissä.

• Anonyymi

Hei ! Kliiviasta minulla on vuosien kokemus. Kun sen siirtää talveksi viileään,
      se kukkii seuraavana vuonna. Se on minulla ollut talvisin kuistilla noin
      15-16 asteessa.

• Anonyymi

Minullakin on vanha kliivia, jota pidän sen kauniiden lehtien takia . Ei ole tuollaista viilempää tilaa, mutta on se joskus silti kukkinut. Orkidea on minulle kertakäyttöinen kukka. Se kukkii varsinkin 2 vanaisena kolmekin kuukautta. En uopottele veteen vaan kastelen normaalisti kun kuivalta tuntuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minullakin on vanha kliivia, jota pidän sen kauniiden lehtien takia . Ei ole tuollaista viilempää tilaa, mutta on se joskus silti kukkinut. Orkidea on minulle kertakäyttöinen kukka. Se kukkii varsinkin 2 vanaisena kolmekin kuukautta. En uopottele veteen vaan kastelen normaalisti kun kuivalta tuntuu.

Ei orkideaa minullekkaan. Kukkivana menettelee, vaan ei kuki 12 kuukautta vuodessa.

Ehkä sitten, jos olisi iso asunto, johon nuo raakut saisi vietyä silloin, kun ovat kukiltaan ovat levossa.

• Joskus saa lahjaksi tai sattuu ostaa itsekin markettien perhosorkideoja ja nekin kukkivat uudelleen vuodesta vuoteen, joten orkidea ei ole todellakaan mikään kertakäyttökukka, jos jaksaa vähänkin huolehtia sen hyvinvoinnista. Minulla on orkideoita, ihan vaan lähikaupasta halvalla ostettuja, jotka ovat ainakin 5-7 vuotta vanhoja.
      Nyt etsin cattleya-orkideoita jotka ovat suurikukkaisia ja näyttäviä, mutta ei ole myynnissä ainakaan meidän puutarhakaupoissamme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe