Autojen kehitys 1974-2024

Anonyymi-ap

Kehityksen ja ylläpidon parissa koko työurani työskennelleenä inssinä hieman harmittaa puheet siitä että tuotekehitys ei olisi kehitystä.
Tässä kuvassa on 1974 mallin Lada 1200 moottori ja nykyaikaisen sähköauton moottori. Kehitystä ei kuulema ole tapahtunut laisinkaan 50 vuoden aikana ja vain sähkönippeleitä on tullutlisää, mainitsee Simonkylän autotohtori. https://aijaa.com/g1GZ48
Hän korjaa lausuntoaan ja kertoo puhuneensa perustekniikasta. Mikäpä olisi enemmän perustekniikkaa kuin moottori, joka toimii auton voimanlähteenä.
"Perustekniikka" poikkeaa melkoisesti ulkonäöltäänkin, kuten tarkkasilmäisimmät havaitsee kuvasta.

Otetaan ensin muutamat asiat, jotka ovat muuttuneet täyssähköautoissa.
Vaihteisto, jäähdytin, vesipumppu, kaasutin, bensapumppu, polttoainejärjestelmä, sytytystulpat, nokka-akseli, pakosarja, pakoputkisto, laturi, starttimoottori, moottorin ilmansuodatin, öljynsuodatin, puola, kytkin, nokkaketju, kampiakseli, männät, ilmanottoaukot keulassa yms.

Nuo poikkeaa 1974 Ladasta siten että niitä ei sähköautossa enää ole. Valtavasti vähemmän mekaanisia hajoavia osia.

Lada 1974 autossa ei ollut ohjaustehostajaa eikä jarrutehostajaa. Nykyisissä on kaikissa autoissa. Moottorin lohko oli Ladassa valurautaa. Nykyisissä autoissa ne on alumiiniseoksesta. Ladassa oli rumpujarrut takana, nykyisissä autoissa ei ole enää missään. Valot ja vilkut oli Ladassa onnettomia ja tehottomia.
Ladassa oli hevosia 59 hp, nykyään ei missään ole niin vähää. Iskunvaimentimet toimivat nykyisissä eri periaatteella kuin 1974 mallin Ladoissa.
Lada 1974 renkaat olivat sisäkumilliset rättirenkaat peltivanteilla, nykyisissä autoissa on paljon kestävämmät ja pitävämmät tubelessit aluvanteilla.

Tulee mieleen vain yksi osa nykyisissä autoissa, jossa ei kehitystä ole tapahtunut kuin materiaalin laadussa ja se on kierrejousi. Se on samalainen ja samalla periaatteella toimiva, kuin 1974 Ladassa.
Sähköautojen kehitys on valtaisaa ja polttomoottoreista tehdään kevyempiä, tehokkaampia, taloudellisempia tarpeen mukaan.
Insinöörilehdissä ennustetaan että akkutekniikka jatkaa kehitystään ja että kymmenen vuoden päästä nauretaan nykyiselle tekniikalle. Sitä ennen kaikki kehityksen vaiheet testeineen on käytävä läpi.

Täydellisyyttä ei ole olemassa, siitä pitää huolen kehitys. Kaikessa materiassa on valtaisa atomienergia, jota emme osaa valjastaa vielä hyötykäyttöön ydinvoimaloissakaan, kuin murto-osan potentiaalisesta energiasta. On laskettu että paperinpalasessa on niin paljon todellisuudessa energiaa, että se riittäisi koko Suomen energiantarpeeseen vuodeksi.
Tyhjiön kvanttifluktuaatiot selittävät nykyisen arvion mukaan pimeän energian aiheuttaman antigravitaation. Universumissa on tuntemattomia valtaisia voimia.

Sähköautoja seurannee vetyautot.

laiffila, DI, TkL, erikoistunut hydrauliikkaan, pneumatiikkaan, robotiikkaan, automaatioon ja ohjelmistotekniikkaan.

16

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Paroni von Possolalla on vaan niin yksiavioinen rakkaussuhde vanhaan kunnon kammella varustettuun Kaalihaukkaan, että sitä rakkautta ei faktat nujerra.

      Lada on ja pysyy kuningasautona, ja se lähtee 75 asteen pakkasella käyntiin ennenkuin ehtii vääntää avaimesta. Tuulilasia ei ehdi raapata, kun se on jo sula ja karvalakin läpät voi nostaa sivulle.

      Ladan isolohko- rivinelosen hypnoottinen jylinä kaikuu maanisena, kun avaruustekniikan hallitsijoiden luomus nelistää Kotkasta Kouvolaan lakutehtaalle, äänen tunkeutuessa maalaisten uniin ja aiheuttaen heissä outoja väristyksiä.

      Kissamaisesti kehräävää vauhtia ja voimaa, aistikasta linjakkuutta, notkeutta, sulavuutta ja ergonomiaa, jossa ajetaan autoa polvet koukussa mutta kädet suorina.

      Ladalla ja Harleylla on se yhteistä, että kummankin kanssa on pidettävä vartin välein tauko, kun paikat puutuu. Tauon aikaan kiristetään löystyneet osat ja veivataan Ladan itsestään auenneet ikkunat takaisin kiinni.

      Harleyn osia käydään silmämääräisesti vielä etsimässä kävellen pari kilsaa takaisinpäin.

      Ennen kuin istahdat Laatokan penkille takaisin, katso ettei sieltä penkistä törötä jousi tai muovinpala, joka johtuu pakkasilla palasiksi menneestä muovipäällisestä.

      Ladassa tiedät rohinasta ja rahinasta aina sen milloin se on käynnissä ja moottorin lämmetessä puhaltimen ritilän välistä tulee paksu, kitkerä ja sinertävä savuefekti, josta tiedät moottorilämmön kohonneen.

      Tällöin on aika pitää tauko ja tuulettaa kulkupeli. Levähdysalueella voi paiskata juttua muiden ladamiesten kanssa siitä milloin jäit työttömäksi ja millainen lääkitys on päällä.

      Ladamiehet myös pullistelevat karvahatuillaan. Toinen kun sanoo että hattunsa on supia niin toinen keksii omansa olevan aitoa Meriketun nahkaa Siperiasta, ja siksi niin lämmin että pään lämpötila on talvisinkin reilusti yli 40 astetta.

      2010

      • Anonyymi
        UUSI

        Voi teitä rakkaat lapset, asia nyt vaan on niin että autot eivät ole kehittyneet lainkaan 50 vuodessa perustekniikaltaan, avauksen kuvassa on kaksi täysin erilaista rakennetta vasemman puoleinen ottomoottori ja oikeanpuoleinen sähkömoottori, kuten sanoin edelleenkin ottomoottorilla varustettu auto on samanlainen kuin vuonna 1974 kuin vuonna 2024... tuo sähkömoottori on jokin härpäke, joka ei juurikaan poikkea tuosta ladan starttimoottorista.


        Vai oikein dippi-inssi, melkoisen paljon on koulutustaso laskenut kun herra di aijailee kattiloita, päätyökseen ja kertoo syylistään työkseen, ja hk:n mainos mies tiedätkö poika mikä koulu on otaniemessä, 5555555, voi voi voiko kukaan olla idiootimpi


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi teitä rakkaat lapset, asia nyt vaan on niin että autot eivät ole kehittyneet lainkaan 50 vuodessa perustekniikaltaan, avauksen kuvassa on kaksi täysin erilaista rakennetta vasemman puoleinen ottomoottori ja oikeanpuoleinen sähkömoottori, kuten sanoin edelleenkin ottomoottorilla varustettu auto on samanlainen kuin vuonna 1974 kuin vuonna 2024... tuo sähkömoottori on jokin härpäke, joka ei juurikaan poikkea tuosta ladan starttimoottorista.


        Vai oikein dippi-inssi, melkoisen paljon on koulutustaso laskenut kun herra di aijailee kattiloita, päätyökseen ja kertoo syylistään työkseen, ja hk:n mainos mies tiedätkö poika mikä koulu on otaniemessä, 5555555, voi voi voiko kukaan olla idiootimpi

        Ei sähköauto kylläkään toimi Ladan starttimoottorilla, koska se on starttimoottori.
        Kuvaile omin sanoin se, mikä osa autosta on samanlaista tekniikkaa kuin 1974 Lada?
        Siten siis, ettei se ole kehittynyt.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sähköauto kylläkään toimi Ladan starttimoottorilla, koska se on starttimoottori.
        Kuvaile omin sanoin se, mikä osa autosta on samanlaista tekniikkaa kuin 1974 Lada?
        Siten siis, ettei se ole kehittynyt.

        Ei tietenkään toimi mutta sähköauton toimintaperiaate on tarkalleen sama kuin ladan starttimoottorilla, se pyörii, sähkövirralla, kummassakin on virta sisään, sähköautossa virran voimakkuus on vain suurempi, että se pystyy pyrittämään pyörää... mutta tekniikka on sama, starttimoottorissa vain pienemmässä mittakaavassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään toimi mutta sähköauton toimintaperiaate on tarkalleen sama kuin ladan starttimoottorilla, se pyörii, sähkövirralla, kummassakin on virta sisään, sähköautossa virran voimakkuus on vain suurempi, että se pystyy pyrittämään pyörää... mutta tekniikka on sama, starttimoottorissa vain pienemmässä mittakaavassa.

        ja miten tuo vahva ja heikko vuorovaikutus, joka on fysikaalinen ilmiö liittyy autotekniikkaan, ressukka... kaskun et sotke tähän vielä painovoimaa joka ei itseasiassa ole painovoimaa vaan avaruuden massan aiheuttamaa kaltevuutta...
        ps. isäni ostin minulle sähköauton jo 10 vuotiaan, siinä oli sähkömoottori, joka vei autoa eteenpäin ja joskus taaksepäin, kunhan vaihdoin vain uudet durasellit, edellisten hyytyessä, ihan sama on nykyisissä sähköautoissa, joten sähköautot ovat olleet olemassa kohta 60 vuotta, periaatteltaan.... 55555 olet sinä reppana melkoinen pelle, vai oikein diplomi-insinööri... ja tekniikan lisensiaatti 55555 voi vinetto hörhö.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ja miten tuo vahva ja heikko vuorovaikutus, joka on fysikaalinen ilmiö liittyy autotekniikkaan, ressukka... kaskun et sotke tähän vielä painovoimaa joka ei itseasiassa ole painovoimaa vaan avaruuden massan aiheuttamaa kaltevuutta...
        ps. isäni ostin minulle sähköauton jo 10 vuotiaan, siinä oli sähkömoottori, joka vei autoa eteenpäin ja joskus taaksepäin, kunhan vaihdoin vain uudet durasellit, edellisten hyytyessä, ihan sama on nykyisissä sähköautoissa, joten sähköautot ovat olleet olemassa kohta 60 vuotta, periaatteltaan.... 55555 olet sinä reppana melkoinen pelle, vai oikein diplomi-insinööri... ja tekniikan lisensiaatti 55555 voi vinetto hörhö.

        muuten siinä sähköautossa oli myös ratti ohjaimessa joten sen sai hauskasti ajamaan ympyrää, 555555


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään toimi mutta sähköauton toimintaperiaate on tarkalleen sama kuin ladan starttimoottorilla, se pyörii, sähkövirralla, kummassakin on virta sisään, sähköautossa virran voimakkuus on vain suurempi, että se pystyy pyrittämään pyörää... mutta tekniikka on sama, starttimoottorissa vain pienemmässä mittakaavassa.

        Tuolla vertauksella myös höyrykoneen keksimisen jälkeen ei ole tapahtunut kehitystä.
        Höyrykoneella tarkoitetaan männällisiä moottoreita ja höyrykoneessa "polttoaineena" on vesihöyry bensiinin tai dieselin sijaan. Höyrykone on myös polttomoottori, koska vesi siinä kiehutetaan tulella.
        Puukaasuautoilla on ajettu aikoinaan Suomessakin presidentin autoa myöten.
        https://www.kaleva.fi/weteraaniauto-liikkuu-puulla/2016516

        Höyrykoneesta nykyisiin polttomoottoreihin on varsin pitkä taipale, en jaksa googlailla mutta muistelisin että höyrykoneet on keksitty jo noin 1700 luvun alkupuolella. Yli 300 vuotta siis.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla vertauksella myös höyrykoneen keksimisen jälkeen ei ole tapahtunut kehitystä.
        Höyrykoneella tarkoitetaan männällisiä moottoreita ja höyrykoneessa "polttoaineena" on vesihöyry bensiinin tai dieselin sijaan. Höyrykone on myös polttomoottori, koska vesi siinä kiehutetaan tulella.
        Puukaasuautoilla on ajettu aikoinaan Suomessakin presidentin autoa myöten.
        https://www.kaleva.fi/weteraaniauto-liikkuu-puulla/2016516

        Höyrykoneesta nykyisiin polttomoottoreihin on varsin pitkä taipale, en jaksa googlailla mutta muistelisin että höyrykoneet on keksitty jo noin 1700 luvun alkupuolella. Yli 300 vuotta siis.

        Totta osittain olet oikeassa, höyrykone ja ottomoottorien, toimintaperiaate on varsin pitkälle sama, siinä vaan tuotetaan liike-energia eri tavalla, toinen höyryllä, toinen fossiilisilla polttoaineilla, tosin sähköautokaan ei poikkea tästä paljonkaan siinäkin liike-energia tuotetaan voimalaitoksessa, monessa paikassa fossiilisilla polttoaineilla... Tiedätkö että ensimmäinen sähkökäyttöinen auto kehitettiin jo 1800 luvulla, mutta hankaluus sähkönvarastointiin oli iso ongelma, joka rajoitti auton myyntiä, sähkön varastointi on edelleenkin hyvin hankalaa, siksi akustot maksavat aivan helvetisti,


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta osittain olet oikeassa, höyrykone ja ottomoottorien, toimintaperiaate on varsin pitkälle sama, siinä vaan tuotetaan liike-energia eri tavalla, toinen höyryllä, toinen fossiilisilla polttoaineilla, tosin sähköautokaan ei poikkea tästä paljonkaan siinäkin liike-energia tuotetaan voimalaitoksessa, monessa paikassa fossiilisilla polttoaineilla... Tiedätkö että ensimmäinen sähkökäyttöinen auto kehitettiin jo 1800 luvulla, mutta hankaluus sähkönvarastointiin oli iso ongelma, joka rajoitti auton myyntiä, sähkön varastointi on edelleenkin hyvin hankalaa, siksi akustot maksavat aivan helvetisti,

        jos se sähköauto tekniikka olisi kehittynyt yhtälaisesti kuin elekroniikka, ja sähkötekniikka, se ajo energia voitaisiin ladata sokeripalan kokoiseen kappaleeseen, sillä ajaisi 10.000 kilsaa, se maksaisi 0.3 euroa... eli oikeastaan se sähköautotkaan ole kehittyneet mihinkään, ainoastaan akkutekniikka on parantunut kännyköiden kehittyessä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Numban rinnalle toinen paroni von Münchhausen ;-) Oikeen pippeli-inssi!

    • Anonyymi
      UUSI

      Outoa !?

      Täytyyhän inssin ymmärtää, että sähköautojen kehittymättömin osa ryhmä on akusto !?

      Ihan järjetöntä, eli liikaa massaa, vaatii liikaa pinta-alaa ja sitoo erittäin paljon pääomaa ?

      Jos tapahtuu vahinko jota takuu ei kata, niin 15000-40000€ maksaa !?

      • Anonyymi
        UUSI

        Akkutekniikka on vasta alkutaipaleella mutta nyt kun sen tarve kasvaa huikeasti, sen kehitykseen panostetaan huikeasti. Tarjolla on jo nyt varaosa-akkupaketteja jotka maksavat vain pienen osan alkuperäisestä, mutta niiden ongelma on se että valmistaja luopuu takuista jos käytät niitä. Tesla pudotti jo nyt akkupakettien hintoja 10.000 dollaria. Kohta ne ei enää maksa kuin muutaman tonnin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkutekniikka on vasta alkutaipaleella mutta nyt kun sen tarve kasvaa huikeasti, sen kehitykseen panostetaan huikeasti. Tarjolla on jo nyt varaosa-akkupaketteja jotka maksavat vain pienen osan alkuperäisestä, mutta niiden ongelma on se että valmistaja luopuu takuista jos käytät niitä. Tesla pudotti jo nyt akkupakettien hintoja 10.000 dollaria. Kohta ne ei enää maksa kuin muutaman tonnin.

        Kaiketi herra injööri tajuaa että sähköautoilun suurin ongelma on vielä kokonaan ratkaisematta, pitää raahata mukana helvetin painavaa akkua, joka itseasiassa "astiana", kuluttaa valtaosan siiten tallennetusta kapasiteetista, kw:sta, akun siirtäminen paikasta toiseen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Nyt täytyy hiljentyä. Uutta Einsteinia on odotettu ja sanotaan ettei sellaista synny edes jokaisena vuosisatana. Mutta nyt on syntynyt. Kirkas tähti syttyi Simonkylän taivaalle ja siellä suuri ajattelija Pasanen ratkaisi painovoiman eli gravitaation salat kertomalla että painovoima "ei itseasiassa ole painovoimaa vaan avaruuden massan aiheuttamaa kaltevuutta..."

      Tätä ei vielä muut tienneetkään, ei edes Einstein. Painovoiman mekanismia kun ei tunneta vieläkään, paitsi nyt kun Vantaalla välähti.

      • Anonyymi
        UUSI

        Täytyyhän Pasasen tuolla 150 kilon massalla olla painovoima-asiantuntija! Siinä muuta mekanismia tarvita kuin silkkaa läskiä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Pasasen massa aiheuttaa familonin patjaan kaltevuutta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe