Autojen kehitys 1974-2024

Anonyymi-ap

Kehityksen ja ylläpidon parissa koko työurani työskennelleenä inssinä hieman harmittaa puheet siitä että tuotekehitys ei olisi kehitystä.
Tässä kuvassa on 1974 mallin Lada 1200 moottori ja nykyaikaisen sähköauton moottori. Kehitystä ei kuulema ole tapahtunut laisinkaan 50 vuoden aikana ja vain sähkönippeleitä on tullutlisää, mainitsee Simonkylän autotohtori. https://aijaa.com/g1GZ48
Hän korjaa lausuntoaan ja kertoo puhuneensa perustekniikasta. Mikäpä olisi enemmän perustekniikkaa kuin moottori, joka toimii auton voimanlähteenä.
"Perustekniikka" poikkeaa melkoisesti ulkonäöltäänkin, kuten tarkkasilmäisimmät havaitsee kuvasta.

Otetaan ensin muutamat asiat, jotka ovat muuttuneet täyssähköautoissa.
Vaihteisto, jäähdytin, vesipumppu, kaasutin, bensapumppu, polttoainejärjestelmä, sytytystulpat, nokka-akseli, pakosarja, pakoputkisto, laturi, starttimoottori, moottorin ilmansuodatin, öljynsuodatin, puola, kytkin, nokkaketju, kampiakseli, männät, ilmanottoaukot keulassa yms.

Nuo poikkeaa 1974 Ladasta siten että niitä ei sähköautossa enää ole. Valtavasti vähemmän mekaanisia hajoavia osia.

Lada 1974 autossa ei ollut ohjaustehostajaa eikä jarrutehostajaa. Nykyisissä on kaikissa autoissa. Moottorin lohko oli Ladassa valurautaa. Nykyisissä autoissa ne on alumiiniseoksesta. Ladassa oli rumpujarrut takana, nykyisissä autoissa ei ole enää missään. Valot ja vilkut oli Ladassa onnettomia ja tehottomia.
Ladassa oli hevosia 59 hp, nykyään ei missään ole niin vähää. Iskunvaimentimet toimivat nykyisissä eri periaatteella kuin 1974 mallin Ladoissa.
Lada 1974 renkaat olivat sisäkumilliset rättirenkaat peltivanteilla, nykyisissä autoissa on paljon kestävämmät ja pitävämmät tubelessit aluvanteilla.

Tulee mieleen vain yksi osa nykyisissä autoissa, jossa ei kehitystä ole tapahtunut kuin materiaalin laadussa ja se on kierrejousi. Se on samalainen ja samalla periaatteella toimiva, kuin 1974 Ladassa.
Sähköautojen kehitys on valtaisaa ja polttomoottoreista tehdään kevyempiä, tehokkaampia, taloudellisempia tarpeen mukaan.
Insinöörilehdissä ennustetaan että akkutekniikka jatkaa kehitystään ja että kymmenen vuoden päästä nauretaan nykyiselle tekniikalle. Sitä ennen kaikki kehityksen vaiheet testeineen on käytävä läpi.

Täydellisyyttä ei ole olemassa, siitä pitää huolen kehitys. Kaikessa materiassa on valtaisa atomienergia, jota emme osaa valjastaa vielä hyötykäyttöön ydinvoimaloissakaan, kuin murto-osan potentiaalisesta energiasta. On laskettu että paperinpalasessa on niin paljon todellisuudessa energiaa, että se riittäisi koko Suomen energiantarpeeseen vuodeksi.
Tyhjiön kvanttifluktuaatiot selittävät nykyisen arvion mukaan pimeän energian aiheuttaman antigravitaation. Universumissa on tuntemattomia valtaisia voimia.

Sähköautoja seurannee vetyautot.

laiffila, DI, TkL, erikoistunut hydrauliikkaan, pneumatiikkaan, robotiikkaan, automaatioon ja ohjelmistotekniikkaan.

32

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paroni von Possolalla on vaan niin yksiavioinen rakkaussuhde vanhaan kunnon kammella varustettuun Kaalihaukkaan, että sitä rakkautta ei faktat nujerra.

      Lada on ja pysyy kuningasautona, ja se lähtee 75 asteen pakkasella käyntiin ennenkuin ehtii vääntää avaimesta. Tuulilasia ei ehdi raapata, kun se on jo sula ja karvalakin läpät voi nostaa sivulle.

      Ladan isolohko- rivinelosen hypnoottinen jylinä kaikuu maanisena, kun avaruustekniikan hallitsijoiden luomus nelistää Kotkasta Kouvolaan lakutehtaalle, äänen tunkeutuessa maalaisten uniin ja aiheuttaen heissä outoja väristyksiä.

      Kissamaisesti kehräävää vauhtia ja voimaa, aistikasta linjakkuutta, notkeutta, sulavuutta ja ergonomiaa, jossa ajetaan autoa polvet koukussa mutta kädet suorina.

      Ladalla ja Harleylla on se yhteistä, että kummankin kanssa on pidettävä vartin välein tauko, kun paikat puutuu. Tauon aikaan kiristetään löystyneet osat ja veivataan Ladan itsestään auenneet ikkunat takaisin kiinni.

      Harleyn osia käydään silmämääräisesti vielä etsimässä kävellen pari kilsaa takaisinpäin.

      Ennen kuin istahdat Laatokan penkille takaisin, katso ettei sieltä penkistä törötä jousi tai muovinpala, joka johtuu pakkasilla palasiksi menneestä muovipäällisestä.

      Ladassa tiedät rohinasta ja rahinasta aina sen milloin se on käynnissä ja moottorin lämmetessä puhaltimen ritilän välistä tulee paksu, kitkerä ja sinertävä savuefekti, josta tiedät moottorilämmön kohonneen.

      Tällöin on aika pitää tauko ja tuulettaa kulkupeli. Levähdysalueella voi paiskata juttua muiden ladamiesten kanssa siitä milloin jäit työttömäksi ja millainen lääkitys on päällä.

      Ladamiehet myös pullistelevat karvahatuillaan. Toinen kun sanoo että hattunsa on supia niin toinen keksii omansa olevan aitoa Meriketun nahkaa Siperiasta, ja siksi niin lämmin että pään lämpötila on talvisinkin reilusti yli 40 astetta.

      2010

      • Anonyymi

        Voi teitä rakkaat lapset, asia nyt vaan on niin että autot eivät ole kehittyneet lainkaan 50 vuodessa perustekniikaltaan, avauksen kuvassa on kaksi täysin erilaista rakennetta vasemman puoleinen ottomoottori ja oikeanpuoleinen sähkömoottori, kuten sanoin edelleenkin ottomoottorilla varustettu auto on samanlainen kuin vuonna 1974 kuin vuonna 2024... tuo sähkömoottori on jokin härpäke, joka ei juurikaan poikkea tuosta ladan starttimoottorista.


        Vai oikein dippi-inssi, melkoisen paljon on koulutustaso laskenut kun herra di aijailee kattiloita, päätyökseen ja kertoo syylistään työkseen, ja hk:n mainos mies tiedätkö poika mikä koulu on otaniemessä, 5555555, voi voi voiko kukaan olla idiootimpi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi teitä rakkaat lapset, asia nyt vaan on niin että autot eivät ole kehittyneet lainkaan 50 vuodessa perustekniikaltaan, avauksen kuvassa on kaksi täysin erilaista rakennetta vasemman puoleinen ottomoottori ja oikeanpuoleinen sähkömoottori, kuten sanoin edelleenkin ottomoottorilla varustettu auto on samanlainen kuin vuonna 1974 kuin vuonna 2024... tuo sähkömoottori on jokin härpäke, joka ei juurikaan poikkea tuosta ladan starttimoottorista.


        Vai oikein dippi-inssi, melkoisen paljon on koulutustaso laskenut kun herra di aijailee kattiloita, päätyökseen ja kertoo syylistään työkseen, ja hk:n mainos mies tiedätkö poika mikä koulu on otaniemessä, 5555555, voi voi voiko kukaan olla idiootimpi

        Ei sähköauto kylläkään toimi Ladan starttimoottorilla, koska se on starttimoottori.
        Kuvaile omin sanoin se, mikä osa autosta on samanlaista tekniikkaa kuin 1974 Lada?
        Siten siis, ettei se ole kehittynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sähköauto kylläkään toimi Ladan starttimoottorilla, koska se on starttimoottori.
        Kuvaile omin sanoin se, mikä osa autosta on samanlaista tekniikkaa kuin 1974 Lada?
        Siten siis, ettei se ole kehittynyt.

        Ei tietenkään toimi mutta sähköauton toimintaperiaate on tarkalleen sama kuin ladan starttimoottorilla, se pyörii, sähkövirralla, kummassakin on virta sisään, sähköautossa virran voimakkuus on vain suurempi, että se pystyy pyrittämään pyörää... mutta tekniikka on sama, starttimoottorissa vain pienemmässä mittakaavassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään toimi mutta sähköauton toimintaperiaate on tarkalleen sama kuin ladan starttimoottorilla, se pyörii, sähkövirralla, kummassakin on virta sisään, sähköautossa virran voimakkuus on vain suurempi, että se pystyy pyrittämään pyörää... mutta tekniikka on sama, starttimoottorissa vain pienemmässä mittakaavassa.

        ja miten tuo vahva ja heikko vuorovaikutus, joka on fysikaalinen ilmiö liittyy autotekniikkaan, ressukka... kaskun et sotke tähän vielä painovoimaa joka ei itseasiassa ole painovoimaa vaan avaruuden massan aiheuttamaa kaltevuutta...
        ps. isäni ostin minulle sähköauton jo 10 vuotiaan, siinä oli sähkömoottori, joka vei autoa eteenpäin ja joskus taaksepäin, kunhan vaihdoin vain uudet durasellit, edellisten hyytyessä, ihan sama on nykyisissä sähköautoissa, joten sähköautot ovat olleet olemassa kohta 60 vuotta, periaatteltaan.... 55555 olet sinä reppana melkoinen pelle, vai oikein diplomi-insinööri... ja tekniikan lisensiaatti 55555 voi vinetto hörhö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja miten tuo vahva ja heikko vuorovaikutus, joka on fysikaalinen ilmiö liittyy autotekniikkaan, ressukka... kaskun et sotke tähän vielä painovoimaa joka ei itseasiassa ole painovoimaa vaan avaruuden massan aiheuttamaa kaltevuutta...
        ps. isäni ostin minulle sähköauton jo 10 vuotiaan, siinä oli sähkömoottori, joka vei autoa eteenpäin ja joskus taaksepäin, kunhan vaihdoin vain uudet durasellit, edellisten hyytyessä, ihan sama on nykyisissä sähköautoissa, joten sähköautot ovat olleet olemassa kohta 60 vuotta, periaatteltaan.... 55555 olet sinä reppana melkoinen pelle, vai oikein diplomi-insinööri... ja tekniikan lisensiaatti 55555 voi vinetto hörhö.

        muuten siinä sähköautossa oli myös ratti ohjaimessa joten sen sai hauskasti ajamaan ympyrää, 555555


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään toimi mutta sähköauton toimintaperiaate on tarkalleen sama kuin ladan starttimoottorilla, se pyörii, sähkövirralla, kummassakin on virta sisään, sähköautossa virran voimakkuus on vain suurempi, että se pystyy pyrittämään pyörää... mutta tekniikka on sama, starttimoottorissa vain pienemmässä mittakaavassa.

        Tuolla vertauksella myös höyrykoneen keksimisen jälkeen ei ole tapahtunut kehitystä.
        Höyrykoneella tarkoitetaan männällisiä moottoreita ja höyrykoneessa "polttoaineena" on vesihöyry bensiinin tai dieselin sijaan. Höyrykone on myös polttomoottori, koska vesi siinä kiehutetaan tulella.
        Puukaasuautoilla on ajettu aikoinaan Suomessakin presidentin autoa myöten.
        https://www.kaleva.fi/weteraaniauto-liikkuu-puulla/2016516

        Höyrykoneesta nykyisiin polttomoottoreihin on varsin pitkä taipale, en jaksa googlailla mutta muistelisin että höyrykoneet on keksitty jo noin 1700 luvun alkupuolella. Yli 300 vuotta siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla vertauksella myös höyrykoneen keksimisen jälkeen ei ole tapahtunut kehitystä.
        Höyrykoneella tarkoitetaan männällisiä moottoreita ja höyrykoneessa "polttoaineena" on vesihöyry bensiinin tai dieselin sijaan. Höyrykone on myös polttomoottori, koska vesi siinä kiehutetaan tulella.
        Puukaasuautoilla on ajettu aikoinaan Suomessakin presidentin autoa myöten.
        https://www.kaleva.fi/weteraaniauto-liikkuu-puulla/2016516

        Höyrykoneesta nykyisiin polttomoottoreihin on varsin pitkä taipale, en jaksa googlailla mutta muistelisin että höyrykoneet on keksitty jo noin 1700 luvun alkupuolella. Yli 300 vuotta siis.

        Totta osittain olet oikeassa, höyrykone ja ottomoottorien, toimintaperiaate on varsin pitkälle sama, siinä vaan tuotetaan liike-energia eri tavalla, toinen höyryllä, toinen fossiilisilla polttoaineilla, tosin sähköautokaan ei poikkea tästä paljonkaan siinäkin liike-energia tuotetaan voimalaitoksessa, monessa paikassa fossiilisilla polttoaineilla... Tiedätkö että ensimmäinen sähkökäyttöinen auto kehitettiin jo 1800 luvulla, mutta hankaluus sähkönvarastointiin oli iso ongelma, joka rajoitti auton myyntiä, sähkön varastointi on edelleenkin hyvin hankalaa, siksi akustot maksavat aivan helvetisti,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta osittain olet oikeassa, höyrykone ja ottomoottorien, toimintaperiaate on varsin pitkälle sama, siinä vaan tuotetaan liike-energia eri tavalla, toinen höyryllä, toinen fossiilisilla polttoaineilla, tosin sähköautokaan ei poikkea tästä paljonkaan siinäkin liike-energia tuotetaan voimalaitoksessa, monessa paikassa fossiilisilla polttoaineilla... Tiedätkö että ensimmäinen sähkökäyttöinen auto kehitettiin jo 1800 luvulla, mutta hankaluus sähkönvarastointiin oli iso ongelma, joka rajoitti auton myyntiä, sähkön varastointi on edelleenkin hyvin hankalaa, siksi akustot maksavat aivan helvetisti,

        jos se sähköauto tekniikka olisi kehittynyt yhtälaisesti kuin elekroniikka, ja sähkötekniikka, se ajo energia voitaisiin ladata sokeripalan kokoiseen kappaleeseen, sillä ajaisi 10.000 kilsaa, se maksaisi 0.3 euroa... eli oikeastaan se sähköautotkaan ole kehittyneet mihinkään, ainoastaan akkutekniikka on parantunut kännyköiden kehittyessä.


    • Anonyymi

      Numban rinnalle toinen paroni von Münchhausen ;-) Oikeen pippeli-inssi!

    • Anonyymi

      Outoa !?

      Täytyyhän inssin ymmärtää, että sähköautojen kehittymättömin osa ryhmä on akusto !?

      Ihan järjetöntä, eli liikaa massaa, vaatii liikaa pinta-alaa ja sitoo erittäin paljon pääomaa ?

      Jos tapahtuu vahinko jota takuu ei kata, niin 15000-40000€ maksaa !?

      • Anonyymi

        Akkutekniikka on vasta alkutaipaleella mutta nyt kun sen tarve kasvaa huikeasti, sen kehitykseen panostetaan huikeasti. Tarjolla on jo nyt varaosa-akkupaketteja jotka maksavat vain pienen osan alkuperäisestä, mutta niiden ongelma on se että valmistaja luopuu takuista jos käytät niitä. Tesla pudotti jo nyt akkupakettien hintoja 10.000 dollaria. Kohta ne ei enää maksa kuin muutaman tonnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkutekniikka on vasta alkutaipaleella mutta nyt kun sen tarve kasvaa huikeasti, sen kehitykseen panostetaan huikeasti. Tarjolla on jo nyt varaosa-akkupaketteja jotka maksavat vain pienen osan alkuperäisestä, mutta niiden ongelma on se että valmistaja luopuu takuista jos käytät niitä. Tesla pudotti jo nyt akkupakettien hintoja 10.000 dollaria. Kohta ne ei enää maksa kuin muutaman tonnin.

        Kaiketi herra injööri tajuaa että sähköautoilun suurin ongelma on vielä kokonaan ratkaisematta, pitää raahata mukana helvetin painavaa akkua, joka itseasiassa "astiana", kuluttaa valtaosan siiten tallennetusta kapasiteetista, kw:sta, akun siirtäminen paikasta toiseen.


    • Anonyymi

      Nyt täytyy hiljentyä. Uutta Einsteinia on odotettu ja sanotaan ettei sellaista synny edes jokaisena vuosisatana. Mutta nyt on syntynyt. Kirkas tähti syttyi Simonkylän taivaalle ja siellä suuri ajattelija Pasanen ratkaisi painovoiman eli gravitaation salat kertomalla että painovoima "ei itseasiassa ole painovoimaa vaan avaruuden massan aiheuttamaa kaltevuutta..."

      Tätä ei vielä muut tienneetkään, ei edes Einstein. Painovoiman mekanismia kun ei tunneta vieläkään, paitsi nyt kun Vantaalla välähti.

      • Anonyymi

        Täytyyhän Pasasen tuolla 150 kilon massalla olla painovoima-asiantuntija! Siinä muuta mekanismia tarvita kuin silkkaa läskiä.


      • Anonyymi

        Pasasen massa aiheuttaa familonin patjaan kaltevuutta.


    • Anonyymi

      Näin Muonion näkökulmasta nykyauto on pakkasiin täysin arvaamaton. Elektroniikka sekoaa pakkasista. Pakko olla liikkumaväline, joka ei sekoa kylmyydestä. Siis ennen 2010 valmistettu auto, mieluiten 1900 luvun varma laite.

      Edes lämmin talli ei auta, kun käyt kaupassa tai pilkillä ja joku hybriidin ajoakun esilämmitys jää päälle syöden käynnistysakun tyhjäksi jo parissa tunnissa. Samoin kierrätysmuovit ja kierrätysmetallit halkeilevat pakkasista.

      Turhuuksien turhuuksia nykyään tekevät.

      • Anonyymi

        Ei elektroniikka pakkasista säikähdä, tietyntyyppiset akut kuten kannettavien tietokoneiden akut sen sijaan saattaa säikähtää.

        Taitaa autoissa olla niin että lämmönvaihtelu pakkasista lauhaan kondensoi vettä myös sähkölaitteisiin ja se sitten pitkällä aiheuttaa korroosiota liittimiin ja sähkölaitteisiin.

        Muistan kun Sierrasta alkoi sähkölaitteet sekoilemaan kertoen että jossakin on oikosulku ja koriin tulee virtaa. Hajonnut akku saattoi tehdä sellaista, mutta sillä kertaa oli kyse takavalojen virtapistokkeesta, joka oli niin hapettunut että liittimet oli muuttuneet ruostejauhoksi.

        Aika-ajoin piti akunkengät irroittaa, raspia teräsharjalla ja laittaa vaseliinia. Vene jäi kerran selälle, kun maakaapeli oli hapettunut eikä saanut kosketusta.

        Vanhoissa autoissa saattoi esim kattovalo jäädä päälle, koska se ei sammunut automaattisesti kuten nykyisissä.

        Ikuisena anarkistina en laittanut lohkolämmitintä Suomessa juuri koskaan kovimmillakaan pakkasilla, vaikka sitä suuresti suositellaan. Ehdin aina vaihtaa auton, ennenkuin se hajosi.

        Halkeilua en ole havainnut missään muualla kuin kaverin faijan Ladan muovipäällystetyt penkit olivat palapeliä kuin Keith Richardsin naama, mutta kitara se vaan soi! Muistan kuinka kylmä oli Ladassa ja takapenkit olivat kivikovat pakkasilla.

        Ladalla matkustaessa jokainen päivä on tuomiopäivä.

        2010


      • Anonyymi

        Ilmeisesti kestokulutus hyödykkeet on muuttuneet kulutushyödykkeiksi, hinnan kaksin tai kolmin kertaistuneet, onko siinä se kehitys.


    • Anonyymi

      Jollain on lada fobia, monelle se oli ainoa vaihtoehto, paras talviauto koskaan.

      • Anonyymi

        Ladojen lisäksi vanhat Corollat sekä useat Datsunin mallit toimivat ydintalvessa. Teslat sun muut höpö höpö kiinaVolvot eivät nykyään enää.


      • Anonyymi

        Kuten sanoin, niin tuo Kaalihaukan ylistäminen kertoo kaiken sinun todellisista autoiluista.
        Ladamiehillä ei ole 4runnereita, Volvoja eikä Bemareita.

        Kaikki ladamiehet joita meilläpäin oli, olivat täysiä kyrpsätynnyreitä karvalakkeineen.

        Vittumaisia isopäisiä miehiä, jotka vainosi mopopoikia ja leikkivät poliisia luennoimalla liikennesääntöjä. Naapureita he vainosivat myös sääntöineen ja lakipykälineen, ettei vaan naapurin koivusta lennä syksyllä lehteä hänen puolelleen.

        Koira jos sattui olemaan irti ja kävi oman tontin ulkopuolella, niin ladamies oli jo vaatimassa sitä lopetettavaksi. Ladamies sahasi kuusiaitaansa aukot eri puolille, joista hän saattoi tarkkailla naapureita.

        Ladamiehiä oli myös vapaaehtoisissa tiepalveluissa. Eivät he suinkaan ketään auttaneet, vaan halusivat mennä paikalle vilkut päällä vinoilemaan että "hehheh tuo tulee kalliiksi hehheh"

        Kerran sain olla isästäni ylpeä, kun eläkkeellä oleva höyrähtänyt ladamies, entinen poliisi uhkaili koiraamme käsiaseella metsässä. Seurasi minua ja koiraa sinne ja alkoi karjuen käskyttää minua että laita koira kiinni ja piti kättä siten kuin olisi asetta vetämässä.

        Koiramme oli kaiken lisäksi silloin maailman leppoisin noutaja joka vain heilutteli häntäänsä vieraille ja ihmetteli tuota huutajaa.

        Laitoin koiran kiinni ja lähdettiin siitä kotiin, niin eikös tämä ladamies seuraa meitä 100 metrin päästä. Menin kotiin ja isä sattui olemaan pihalla, ihmetteli itkuista olemustani niin kerroin tapahtuneen.

        Ladamies seisoskeli pellolla sadan metrin päässä niin isäukolla kilahti ja hän lähti juosten jututtamaan uhkailijaa.

        Isäukko oli vahva kuin peijooni, ikänsä metsurina sitä aikakautta kun metsurit vielä itse kantoivat pöllit tien varteen pinoon lumihangessa kahlaten. Vartalo oli kuin telinevoimistelijalla.

        Oli nautinnollista katsella kun ladamies yritti karkuun mutta isäukko sai hänet kiinni ja heitteli tätä muutaman kerran kuin tiskirättiä, niin että ladamiehen jalat vaan heilahteli taivasta kohti. Lopuksi isäukko auttoi tämän pystyyn ja potkaisi vielä perseelle että alkaa kalppia kotiinsa.

        Jostakin kumman syystä ladamiehen postilaatikko räjähteli seuraavana neljänä vuonna peräkkäin uutenavuotena ja ajeltiin tarkoituksella porukalla hänen talonsa vierestä ilman äänenvaimenninta mopoilla aamuyöllä.

        Kerran hän oli munasillaan väijyssä pienen lipputangon kanssa pusikossa, kun kuuli mopojen lähestyvän. Yritti kuin Yön Ritari työntää sen pinnojen väliin tai eteen puomiksi, mutta kompuroi ja kaatui mahalleen tien laitaan.

        Pysähdyttiin 20 metrin päähän ja naurettiin vedet silmissä. Tiellä oli karkeaa sepeliä ja ukko paljain jaloin koetti ensin tulla kohti mutta ei siitä mitään tullut ja me vaan naurettiin lisää.

        Oi niitä aikoja!

        2010

        PS: Lada 1200 L oli hirvein auto missä koskaan olen ollut valitettavasti kyydissä ja pihamaalla ajanut.

        Kylmä, meluisa, äärettömän raskas ajaa, luonnoton ajoasento, öljynkäry tuli ohjaamoon, hirveät penkit, suoralla tiellä sitä piti ohjata koko ajan, aliohjautuva eli syöksyi hiekkatiellä mutkasta suoraan ojaan. Jäi jumiin talvella tasaisellekin.

        Ennen kaikkea äärettömän nolo auto jota koiratkin häpesivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin, niin tuo Kaalihaukan ylistäminen kertoo kaiken sinun todellisista autoiluista.
        Ladamiehillä ei ole 4runnereita, Volvoja eikä Bemareita.

        Kaikki ladamiehet joita meilläpäin oli, olivat täysiä kyrpsätynnyreitä karvalakkeineen.

        Vittumaisia isopäisiä miehiä, jotka vainosi mopopoikia ja leikkivät poliisia luennoimalla liikennesääntöjä. Naapureita he vainosivat myös sääntöineen ja lakipykälineen, ettei vaan naapurin koivusta lennä syksyllä lehteä hänen puolelleen.

        Koira jos sattui olemaan irti ja kävi oman tontin ulkopuolella, niin ladamies oli jo vaatimassa sitä lopetettavaksi. Ladamies sahasi kuusiaitaansa aukot eri puolille, joista hän saattoi tarkkailla naapureita.

        Ladamiehiä oli myös vapaaehtoisissa tiepalveluissa. Eivät he suinkaan ketään auttaneet, vaan halusivat mennä paikalle vilkut päällä vinoilemaan että "hehheh tuo tulee kalliiksi hehheh"

        Kerran sain olla isästäni ylpeä, kun eläkkeellä oleva höyrähtänyt ladamies, entinen poliisi uhkaili koiraamme käsiaseella metsässä. Seurasi minua ja koiraa sinne ja alkoi karjuen käskyttää minua että laita koira kiinni ja piti kättä siten kuin olisi asetta vetämässä.

        Koiramme oli kaiken lisäksi silloin maailman leppoisin noutaja joka vain heilutteli häntäänsä vieraille ja ihmetteli tuota huutajaa.

        Laitoin koiran kiinni ja lähdettiin siitä kotiin, niin eikös tämä ladamies seuraa meitä 100 metrin päästä. Menin kotiin ja isä sattui olemaan pihalla, ihmetteli itkuista olemustani niin kerroin tapahtuneen.

        Ladamies seisoskeli pellolla sadan metrin päässä niin isäukolla kilahti ja hän lähti juosten jututtamaan uhkailijaa.

        Isäukko oli vahva kuin peijooni, ikänsä metsurina sitä aikakautta kun metsurit vielä itse kantoivat pöllit tien varteen pinoon lumihangessa kahlaten. Vartalo oli kuin telinevoimistelijalla.

        Oli nautinnollista katsella kun ladamies yritti karkuun mutta isäukko sai hänet kiinni ja heitteli tätä muutaman kerran kuin tiskirättiä, niin että ladamiehen jalat vaan heilahteli taivasta kohti. Lopuksi isäukko auttoi tämän pystyyn ja potkaisi vielä perseelle että alkaa kalppia kotiinsa.

        Jostakin kumman syystä ladamiehen postilaatikko räjähteli seuraavana neljänä vuonna peräkkäin uutenavuotena ja ajeltiin tarkoituksella porukalla hänen talonsa vierestä ilman äänenvaimenninta mopoilla aamuyöllä.

        Kerran hän oli munasillaan väijyssä pienen lipputangon kanssa pusikossa, kun kuuli mopojen lähestyvän. Yritti kuin Yön Ritari työntää sen pinnojen väliin tai eteen puomiksi, mutta kompuroi ja kaatui mahalleen tien laitaan.

        Pysähdyttiin 20 metrin päähän ja naurettiin vedet silmissä. Tiellä oli karkeaa sepeliä ja ukko paljain jaloin koetti ensin tulla kohti mutta ei siitä mitään tullut ja me vaan naurettiin lisää.

        Oi niitä aikoja!

        2010

        PS: Lada 1200 L oli hirvein auto missä koskaan olen ollut valitettavasti kyydissä ja pihamaalla ajanut.

        Kylmä, meluisa, äärettömän raskas ajaa, luonnoton ajoasento, öljynkäry tuli ohjaamoon, hirveät penkit, suoralla tiellä sitä piti ohjata koko ajan, aliohjautuva eli syöksyi hiekkatiellä mutkasta suoraan ojaan. Jäi jumiin talvella tasaisellekin.

        Ennen kaikkea äärettömän nolo auto jota koiratkin häpesivät.

        Käyppä katsomassa vaikka Historic-luokan kisaa.

        Siellä Ladat menee upeasti.


    • Anonyymi

      Nykyautoja vaivaavat helposti syöpyvät johtosarjat ja sähkökomponenttien korroosio.

      Öljyvuotojakaan ei kuluttaja voi havaita, kun laitteet on koteloitu muoviosin.

    • Anonyymi

      Sähköauton hankkiminen on ekoteko :

      (ajat tavallisella avustamattomalla polkupyörällä kaikki mahdolliset liikkumiset)

    • Anonyymi

      Eikös se olekin Sekoomuksen vihervassareiden tavoitteena.

      Hakkarainen puolueeseen takaisin !

      • Anonyymi

        Milloinkas Hakkarainen korvaa Suomussalmen ehtoollisviinit ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloinkas Hakkarainen korvaa Suomussalmen ehtoollisviinit ?

        Hakkaraisen piti olla kansanmies ja sahuri henkeen ja vereen, mutta ei tehnytkään mitään muuta kuin pyöri Hondurasin horoissa, laitatti itselleen uudet hampaat ja elosteli EU:lta saamansa 14000 euroa käteen kuukaudessa ilotaloissa käymättä kertaakaan parlamentissa ja vain kolmasti osallistui istuntoihin videon välityksellä saaden siitä 4000 euroa kuukaudessa kulukorvausta koko kuuden vuoden ajan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakkaraisen piti olla kansanmies ja sahuri henkeen ja vereen, mutta ei tehnytkään mitään muuta kuin pyöri Hondurasin horoissa, laitatti itselleen uudet hampaat ja elosteli EU:lta saamansa 14000 euroa käteen kuukaudessa ilotaloissa käymättä kertaakaan parlamentissa ja vain kolmasti osallistui istuntoihin videon välityksellä saaden siitä 4000 euroa kuukaudessa kulukorvausta koko kuuden vuoden ajan...

        Mitäpä olisit itse tehnyt tuollaisella ilmaisella ansiolla? Juossut Pattayalla maksullisissa naisissa/miehissä, tuonut jonkun lumppusen vielä Suomeen taikka Brysseliin "kodinhoitajaksi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä olisit itse tehnyt tuollaisella ilmaisella ansiolla? Juossut Pattayalla maksullisissa naisissa/miehissä, tuonut jonkun lumppusen vielä Suomeen taikka Brysseliin "kodinhoitajaksi".

        Palkkaa vastaan yleensä tehdään töitä. Kansan valitsema edustaja edustaa kansaa. Petturihan tuo on, luopio ja konna joka kuuluisi linnaan jos oikeutta ja kunniaa olisi maailmassa jäljellä. Unioniin pääsee juuri ne joilla polttaa maa jalkojen alla Suomessa.
        Pasanen ja avustajansa Pikku-Pasanen hommasivat Suomeen vanhan horon joille hommasivat kelakortit ja sitten koko porukka elää Suomen kustannuksella lopun elämäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkaa vastaan yleensä tehdään töitä. Kansan valitsema edustaja edustaa kansaa. Petturihan tuo on, luopio ja konna joka kuuluisi linnaan jos oikeutta ja kunniaa olisi maailmassa jäljellä. Unioniin pääsee juuri ne joilla polttaa maa jalkojen alla Suomessa.
        Pasanen ja avustajansa Pikku-Pasanen hommasivat Suomeen vanhan horon joille hommasivat kelakortit ja sitten koko porukka elää Suomen kustannuksella lopun elämäänsä.

        Hakkarainen on sentään entisessä elämässään tehnyt ihan oikeastikin töitä elääkseen, toisin kuin valtaosa kansanedustajista Arkadianmäellä, joilla ainut kokemus työstä on se huhu, että joku joutuu sitä tekemään elantonsa eteen. Tuntevat hyvin sanonnan "Ei terve ruumis töitä kaipaa", jota kirkko on epätoivoisesti yrittänyt pois kitkeä tavan kansasta, lupaamalla taivaspaikan työnsä hoitaneille.


    • Anonyymi

      Hakkarainen täyttää tietä, jonka Matti Nykänen, eräs kautta aikain suosituin Suomalainen, avasi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      4035
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      88
      1982
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1861
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      57
      1487
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1442
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1385
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1312
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1206
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      94
      1067
    10. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1053
    Aihe