Tietokoneeni ei ole kovin nykyaikainen ja kun noudatan Linux ohjeita ja yritän asentaa niin DVD-levyltä ei enää onnistu kun jakeluissa on ilmeisesti niin paljon turhaa tavaraa jota tietokoneeni ei pysty käsittelemään.
Onko Usb-tikku nykyään ainoa helppo vaihtoehto jos haluaa kokeilla livenä ja sitten asentaa?
En tiedä torrentista mitään mutta lähimmät latauspaikat yleensä löytyy Ruotsin puolelta. Onko Ruotsi paras alue ladata Iso-tiedostoja?
Olen kohta eläkeläinen ja kalja maistuu mutta Linux käyttöjärjestelmä on mielestäni mielenkiintoisinta mitä mökkihöperö ihminen voi kokea ennenkuin joutuu hoitolaitokseen tai kuukahtaa tietokoneen ääreen.
Iso tiedoston lataaminen ja siirtäminen DVD tai Usb-tikulle?
10
166
Vastaukset
- Anonyymi
Voit ladata iso-imagen(sen tiedoston) mistä lähteestä haluat. Tämän jälkeen pitää käydä hakemassa md5- tai sha256-summatiedosto, jonka avulla kyseisen iso:n oikeeellisuuden voi varmentaa. Ruotsista ei yleensä saa kovin suuria latausnopeuksia vaan parhaat yhteydet taitaa olla jostain saksankielisistä maista kuten sveitsistä. Kotikäyttäjälle tällä tosin ei ole mitään väliä. Myös eestiä kannattaa kokeilla.
USB-tikku on nykyään kätevämpi ja nopeampi vaihtoehto. Mikään ei tietenkään estä tekemästä DVD:tä asennusmediasta - samalla tavalla kuin ennenkin. Kaikilla distroilla taitaa olla ohjeet kotisivuillaan. - Anonyymi
Lataa haluamasi Linux distron .iso-tiedosto distron kotisivuilta.
Lataa Rufus sovellus, jolla luodaan käynnistettävä usb-tikku.
Asenna Rufus tietokoneelle.
Kytke muistitikku usb-liitäntään.
Käynnistä Rufus.
Tarkista, että Rufus on havainnut oikean muistitikun.
Valitse lataamasi .iso-tiedosto.
Paina Aloita-painiketta.
Hyväksy näytettävät asiat ja varoitukset.
Odota tikun valmistumista.
Nyt voit käyttää muistitikkua Linuxin asentamiseen.- Anonyymi
Linuxeissa levyn ja tikun teko!
Mm. Brasero tai Burner tai ImgBurn tai Nero tai se paras K3b, ohjelma polttaa iso-imagen levylle. !!!!; Jos kone on hidas, valitse pienin kirjoitusnopeus!!!!!
USB-Tikun teko on "Luo käynistyslevy" tai Balena Etcher tai USB-levykuvan kirjoittaja
Windows Usb-tikun voi tehdä WoeUsb ohjelmalla! - Anonyymi
Rufus on Windows ohjelma!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rufus on Windows ohjelma!
Niin on ja aloittajalla ei näytä olevan Linuxia, koska haluaa siihen tutustua ennen kuin kuukahtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on ja aloittajalla ei näytä olevan Linuxia, koska haluaa siihen tutustua ennen kuin kuukahtaa.
Miksi hän sitten puhuu "Linux ohjeista"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mini levy asennin on vain noin 50mb sillä voi tehdä täyden asennuksen kun se lataa loput netistä asentaessaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
dvd-poltto on nykyään kernelissä ja sen voi käynnistää vaikkapa shell:istä
$ growisofs -dvd-compat -speed=4 -Z /dev/dvdrw=ubuntu-mate-16.04.2-desktop-i386.iso
Eli DVD-polttoon sopii hyvin growisofs.
Jos haluaa muuten itse tehdä iso-imagen, sekin onnistuu:
# mkisofs -J -r -f -o /root/pictures.iso /home/user/pictures
CD:n polttaminen onnistuu cdrecord:lla(ts. wodim:lla)
$ cdrecord dev=0,0,0 speed=8 fs=4MB -eject -fix isofile.iso
ISO-imagen teko on järkevä välivaihe, koska siinä selviää monta polton mahdollisesti katkaisevaa asiaa samalla. Jos imagen teko onnistuu, onnistuu sitten poltto myöskin. Imagen voi pitää myös tallessa kovalevyn kulmalla ja polttaa vasta tarvittaessa DVD:lle. Tällöin sille kannattaa laskea md5sum tai sha256sum saman nimisillä ohjelmilla ja pistää talteen. Itse asiassa saman voi tehdä vaikka kaikille tiedostoille iso-imagen sisällä ja polttaa tämänkin levylle. Pitkä säilytysaika kun voi helposti nakertaa tiedostoja.
- Anonyymi
Windows on vaikee ja telee susi dvd:tä hyvin helposti!
Windows kannatta ottaa pois netistä varttia ennen ja sitten vasta kirjoitaa levy!- Anonyymi
Paljastapa mikä tauti sinua vaivaa. Olet jo sen verran kerinnyt ikääntymään, ettei noin lyhyessä tekstissä pitäisi virheitä olla mutta vaikuttaa siltä ettet pysty kirjoittamaan virheetöntä lausetta ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569