HUOLENA VAATEHUONE !

Anonyymi-ap

Mitä tehdä,
-- vaatehuone ja kaapit ovat ihan liian täynnä ,
eikä r a s k i heittää mitään pois,
kaikki näyttää liian hyviltä niistä luopuakseen,

harmittaa
kun etsii jotain mieleista päällepantavaa täydestä kaapista
EI millää tahdo löytää,
kun on LIIKAA vaateita hengareissa ja hyllyissä,
tuntitolkulla etsin ja etsin, ihan väsyksiin,

mikä neuvoksi,
pitääkö ostaa suurmpi asunto
jossa on useampia vaatehuoneita, heh heh, ja hups, kauhistus,

ei sekää enään tunnu järkevältä,
mutta noi vaatteet ,
kun ei ehdi edes kaikkia pitämään
, ja ostaa aina uutta kun jotain kivaa näkee ja kohdalle sattuu,

onko kenelläkää mulla tämmöstä ongelmaa,
olenko ainoa joka on heikkona kauniisiin vaateisiin ?

38

338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämmöstä se on tämä vanhuuden höperyys,

ei raksi luopua ihanista vaateistaan
      vaikka ei ehdi niitä pitäänkää,

ja se vasta kummalista on
      aina kuitenki lopulta pistää sen vanhan virttyneen rievun päälleen kun lähtee jonnekki,
      mikä niissä kuluneissa vaateissa oikein kiehtoo,

vaikka olis todella nättiä päälle puettavia vaikka kuinka paljon,

muistan nuorena oman puolisoni aikoinaan,
      ostin aina hänelle laadukkaita ihani työvaateita, ym,
      mutta hän tykkäsi aina siitä kuluneesta eniten,
      mun piti tehdä siihen kuluneeseen korjausopeleita vaikka kuinka kauan ,
      ne aina vaan piti korjata ja korjata,
      kai minusta on tullu saman lainen,
      vain vanhat virttyneet kelpaa päälle, höh,
      vanhuus on surkeeta aikaa
      alkaa sekoileen vähän kaikkien asioitten kanssa,
      ei kiva.

• Jälkikasvu ehkä voisi auttaa esimerkiksi kirppispöydän varaamisessa ja järjestämisessä, jotta ainakin niistä siisteimmistä vaatteista, joita ei kuitenkaan koskaan käytä pääsee eroon ja saa siinä ohessa uutta toimintaa ja ehkä vähän tulojakin.

• Anonyymi

JOOOOO mutta ku EI raski luopua mistään

ja täysi vaatekaappi tympii,

pitäisi olla 2 uutta vaatehuonetta tai olis edes yksi lisänä,

ongelma on nyt tullu vanhalle hauraalle höperölle

kuolis pois niin kyllä ne lähtis vikkelään kirpputorille
        jälkeenjäävien toimesta,

sitä se teettää kun yksin jää ja vanhaksi tulee,
        alkaa hamstrakat kaikkia vaikkei taatusti tartte enään mitään,

• Anonyymi

Jos tekis remontin
      purkais saunan ja sen paikalle tekis uuden vaatehuoneen,
      olisko se ratkaisu.

• Anonyymi

Ongelma on tuttu. Ja olenkin merkannut kalenteriin, että pitäisi hiukan seuloa tuota (tavara-) vaatepaljoutta, kerätä johonkin kasseihin ja viedä joko Pelastusarmeijan joulupatoihin tai Helsingissä esim. Pasilan kierrätyskeskukseen.

Pelastusarmeija:
      https://www.pelastusarmeija.fi/uutisia/uutiset/pelastusarmeijan-joulupata-kerays-auttaa-vahavaraisia-tanakin-jouluna?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIsc6Q9MvuiAMVbwuiAx08RR5hEAAYASAAEgKWyPD_BwE

Kierrätyskeskus, Hgin Pasila:
      https://kierratyskeskus.fi/myymala/pasila/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI96vClczuiAMVPVuRBR1Xoy5ZEAAYASAAEgL7gPD_BwE

Jokainenhan voi omalla paikkakunnallaan katsoa olisiko erilaisia hyväntekeväisyys-kirppareita jonne voisi viedä tavaroitaan. Itse suosin lähinnä luonnon- ja eläinsuojelua, ihmisten kohdalla ehkä jo lähinnä kotimaamme omia avun tarvitsijoita.

• Anonyymi

Hyvä ajatus sinulla,

mutta kun nyt vanhana minusta on tullu ihan kummallinen
        EN RASKI luopua niistä,

ja kaikkein hulluinta on kun vuosien varrella ole hävittäny säkki tolokulla vaateita kierrätykseen ja NYT VANHANA kaipaanki niitä,
        nyt ne taas olisi mieleisiä,

ja nyt on vaatehuone taas liian täysi, nyt en kertakaikkiaan RASKI niistä hävittää mitään

siis MIKÄ NEUVOKSI ?

heh heh pitääkö ostaa uusi suurempi asunto
        vatteitten takia, johan pistää nairamaan vanhanki ihmisen,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä ajatus sinulla,

EN RASKI luopua niistä,

ja kaikkein hulluinta on kun vuosien varrella ole hävittäny säkki tolokulla vaateita kierrätykseen ja NYT VANHANA kaipaanki niitä,

ja nyt on vaatehuone taas liian täysi, nyt en kertakaikkiaan RASKI niistä hävittää mitään

siis MIKÄ NEUVOKSI ?

Minulla on vuoden ajan ollut nurkassa laatikko, jossa vanhoja kirjeitä. En kykene laittamaan niitä silppuriin. On tämäkin. Ne eivät ole muille merkinneet mitään ja minullekin vain vähän. Mutta ovat kuin rasittava paperiaarre tuossa nurkassa, vain tuhoamista odottamassa... Odottavat ja odottavat. Parempi kun en niitä edes lue.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä ajatus sinulla,

EN RASKI luopua niistä,

siis MIKÄ NEUVOKSI ?

Älä osta suurempaa asuntoa , minun taloni on suuri ja joka paikka täynnä vaatteita . Takkejakin on vaikka miten paljon . Silti kuljen melkei ån aina samaisia vaatteissa joissa viihdy.
        Pitäisi luopua vaan kun ei voi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä osta suurempaa asuntoa , minun taloni on suuri ja joka paikka täynnä vaatteita . Takkejakin on vaikka miten paljon . Silti kuljen melkei ån aina samaisia vaatteissa joissa viihdy.
        Pitäisi luopua vaan kun ei voi

Olemme näköjään samanlaisia... 🙂

• Anonyymi

Jos et raaski luopua mistään, sinun on lakattava ostamasta mitään uutta.

• Anonyymi

no se vasta huono ajatus, jos on jotain mieleistä kyllä se pitää ostaa
        muuten jää vaivaamaan, miksi en ostanu
        mulle on useiki niin käyny, ja sitten on pitäny mennä kuitenki se kiva oastamaan ja joskus sitä ei enään ole ollukkaa se sitten vastahrmittaa kun oli jo lppunu.

• Minulla on samanlainen ongelm, siis että vaatteita on enemmän kuin säilytystiloja. Olemme nyt aloittaneet vaatteiden lajittelun kierrätykseen, vintille, polttoroskiin. Kirppareille olisi varmaan kelvannut kun oli ihan uusiakin vaatteita, joita en tule koskaan pitämään (olen pudottanut painoa parin koon verran), tyttärelle ei kelpaa (vie kierrätykseen omiaan) ja sitten vielä tuo kun ei RASKi. Vien kesähoneeeseen rekille myöhemmin lajiteltavaksi että saisin tilaa vaatekomeroissani ja .... sitten haen ne takaisin!
      Olen ajatellut ostaa puukirstun, johon säilön naftaliiniin kauneimmat leninkini, asusteeni, jne. niin kuin tehtiin ennen vanhaan. Tytär varmaan säilyttäisi äidin muistokirstun. Pakkasin sellaisen miehen edesmenneen emännän vaatteille, asusteille, pukukoruille, enkelelikokoelmalle. Parfyymeille, hiuskoruille....pojalle ei varmaan kelpaa, mutta sisarentytär on jo ilmoittanut että ellei pojalle kelpaa hän ottaa sen mielellään muistoksi .

• Kelläpä tämän ikäisellä naisella ei olisi vaatetta kertynyt yli tarpeen, ja onhan niihin aikamoinen rahasummakin ajan mittaan sujoitettu. Kauniin vaatteen poisheittäminen tai kierrätyskin voi kirpaista, jos siihen liittyy muisto, olivathan jo ne pikkutytön kuusijuhlaan ja kevätjuhlaan hankitut mekot ihania, odotettuja tapauksia, osa juhlan tunnelmaa. Olen pysynyt samoissa mitoissa ainakin nelikymppisestä, joten vanhatkin vaatteet sopivat, ja työelämän aikaan tuli hankittua paljon laadukkaita klassisia vaatteita, joista en ole katsonut olevan tarvetta luopua. Mukavaa on pukeutua ihan kotonakin nätisti ja vähän laittautua rientoihin. Ostan uusiakin vaatteita, ihan jo senkin vuoksi, että juhlissa otetaan valokuvia enkä halua aina samoissa mekoissa poseerata, uutta ilmettä mummikin kaipaa olemukseensa. Tulee myös uusia ihania ja helppohoitoisia materiaaleja, hyggeilyyn varsinkin. Uimapukuja kuluu , kun harrastan säännöllisesti allasjumppaa ja polskimista, ulkoilu on mukavampaa värikkäissä, ajan- ja asianmukaisissa tamineissa. Kenkien varsinkin pitää olla kunnolliset, jalat eivät anna anteeksi.

Vaatehuoneet on monasti sisustettu syvillä hyllyillä, joita on harvakseen, epämääräisiä vaatepinoja syntyy. Laitettiin jo hankittaessa ritiläkorit vaatekaappeihin, niistä näkee hyvin sisällön. Laatikostot ovat käteviä pienemmille vaatekappaleille ja asusteille. Ritiläkoreja voi lisätä isomman vaatehuoneen lattiatilaankin kerroksittain kuin rullakkona. samoin hyllytiloja jakamaan. Vaaterekit ovat hyviä apulaisia. Hengareihin saa ostaa liitoskoukkuja, jotta saa hengareita allekkain, tulee esimerkiksi puseroille ja jakuille pystysuuntaan monta paikkaa yhden tilaan.

Vien poistettavat yleensä Uffin laatikkoon tai seurakunnan kirppikselle, itse en ole koskaan myyntipöytää pitänyt enkä juurikaan kirppisvaatteita osta. Omien vauvojeni ensivaatteita, -leluja ja -kengät, maitohampaat lasipurkissa, hiustöyhtö ja vauvan kehityskirja sekä neuvolakortti ovat tallessa laatikoissaan , samoin askarteluja ja piirustuksia . Lastenlapsia on 8, heidänkin taidettaan ja lahjoja säästän, mutta olen myös valokuvannut muistoksi , ei mihinkään mahdu eikä ole järkeä ihan kaikkea arkistoida. Sydämessähän ne muistot säilyvät fyysistä tilaa ottamatta.

• Anonyymi

Ramona. Hyvä idea tuo valokuvaus. Minullekkin on kertynyt tuota lasten taidetta valtavasti eikä raski heittää pois, digikuvia kyllä mahtuu rajattomasti tiedostoihin. Jospa valokuvaisin itsenikin vanhoissa vaatteissani joita en raski hävittää, näkisin ettei ne enää näytä hyvältä mun päällä, taitaa napitkin kiristää. :)

• Anonyymi

Minulla sama ongelma , vaatteita joka komero täynnä siltikään ei ole sopivaa jos menee jonnekkin . Ja kun esim tietää ettei tule koskaan käyttämään niitä niin siltikin on vaikea luopua .

• Anonyymi

Mummuni oli läpikäynyt 30-luvun pula-ajan ja hän ei koskaan heittänyt mitään pois. "Jos vielä joskus voisi sitä tarvita". Hän hoiti meitä lapsia kun olimme pieniä.

Isäni toi minulle Ruotsin-matkaltaan kauniin nuken. Mummu ei antanut minun leikkiä sillä, "jotta se säilyisi lastenlapsilleni ja voisin sitten näyttää heille kuinka hienoja nukkeja ennen oli"! Tuo nukke jäikin sitten enemmänkin koristeeksi.

Tuo poisheittämisen neuroosi kai tarttui itseeni. Säästän kaikkea "kaiken varalta".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mummuni oli läpikäynyt 30-luvun pula-ajan ja hän ei koskaan heittänyt mitään pois. "Jos vielä joskus voisi sitä tarvita". Hän hoiti meitä lapsia kun olimme pieniä.

Isäni toi minulle Ruotsin-matkaltaan kauniin nuken. Mummu ei antanut minun leikkiä sillä, "jotta se säilyisi lastenlapsilleni ja voisin sitten näyttää heille kuinka hienoja nukkeja ennen oli"! Tuo nukke jäikin sitten enemmänkin koristeeksi.

Tuo poisheittämisen neuroosi kai tarttui itseeni. Säästän kaikkea "kaiken varalta".

Sodan aikana ja jälkeen ei todellakaan heitetty entisä sopimattomia vaateita pois, niistä ommeltiin uutta vaatetta hiukan muuteltuna,
        sodan jälkeen oli pitkään suomessa kova puute kengistä ja vaateista,
        jokinverran tuli lahjotuksena ameriikasta meille lapsille ja koulualisille asusteita, jotku oli aika hassuja lasten mielestä,
        mutta talvipakkasella kelpasi ku lämmintä piti löytyä päälle pantavaa.

• Anonyymi

joo ei niitä voi pois heittää kun ne on hyviä ja jos vaikka joskus jut niitä haluaa päälleen laittaa,

minullki tahtoo olla ettei ole mitään päällepantavaa
        kun lähtee jonnekki,
        vaikka vaatehuone ja komerot ovat aivan liian täynnä kaikkea kivaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joo ei niitä voi pois heittää kun ne on hyviä ja jos vaikka joskus jut niitä haluaa päälleen laittaa,

minullki tahtoo olla ettei ole mitään päällepantavaa
        kun lähtee jonnekki,
        vaikka vaatehuone ja komerot ovat aivan liian täynnä kaikkea kivaa.

Jos ei ole kahteen vuoteen käyttänyt jotain vaatetta, niin se joutaa kierrätykseen tai myyntiin.

Minä kävin 2 vuotta sitten läpi vaatehuoneeni sisällön ja lahjoitin kirpparille muutaman jätesäkillisen vaatteita ja liinavaatteita. Kyllä tuli tilaa niille vaatteille, jotka jätin itselleni.

Kirpparille vein myös astioita, joita en ollut käyttänyt pitkään aikaan.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei ole kahteen vuoteen käyttänyt jotain vaatetta, niin se joutaa kierrätykseen tai myyntiin.

Minä kävin 2 vuotta sitten läpi vaatehuoneeni sisällön ja lahjoitin kirpparille muutaman jätesäkillisen vaatteita ja liinavaatteita. Kyllä tuli tilaa niille vaatteille, jotka jätin itselleni.

Kirpparille vein myös astioita, joita en ollut käyttänyt pitkään aikaan.

kylmätotuus

noin on viisasta,
        mutt - ku vanha ei raski luopua
        koska JOS vielä tulee aika jolloin niitä tarvitaan ihan ittellä.

moni on kokenu sotajan jollon vanhat pietyt vaatteetki oli trpeellisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

noin on viisasta,
        mutt - ku vanha ei raski luopua
        koska JOS vielä tulee aika jolloin niitä tarvitaan ihan ittellä.

moni on kokenu sotajan jollon vanhat pietyt vaatteetki oli trpeellisia.

Suomessa ei ole sotaa, mutta muualla maailmassa on sotia ja muita katastrofeja. Siellä tarvitaan vaatteita, joita sinäkin voisit lahjoittaa tarvitseville, jos hyvää tahtoa riittää.

kylmätotuus

• Anonyymi

Itse olen ratkaissut asian niin, että otan päälleni kaikkein vanhimmat ja huonoimmat rytkyt ja pidän niitä niin kauan kun kehtaan ettei tuttavat valita hajustani. Sitten heitän ne roskiin. Sillä tavalla säästyy pyykinpesusta aikaa ja rahaa!

• Anonyymi

Tekstiilejä ei saa laittaa sekajätteisiin. Varmaan kotipaikkakunnassasi on niiden keräyspiste.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tekstiilejä ei saa laittaa sekajätteisiin. Varmaan kotipaikkakunnassasi on niiden keräyspiste.

kylmätotuus

Kyllä saa laittaa sekajätteisiin.

• Anonyymi

Minäpä pidän vaatteita niin kauan, kunnes lähtevät itsestään liikkeelle ja kävelevät kompostiin, kun niihin kertyy kaikkea elävää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kylmätotuus

Jos lähin keräyspiste on yli 10 kilsan päässä. Ei omaa autoa, taksillako sitten sinne?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä saa laittaa sekajätteisiin.

Olet oikeassa. Alusvaatteet, sukat, nahka-ja keinonahkaiset vaatteet, likaiset ja homeiset tekstiilit kuuluvat sekajätteisiin.
        Sen sijaan muut puhtaat ja rikkinäiset tekstiilit eivät kuulu sekajätteisiin.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos lähin keräyspiste on yli 10 kilsan päässä. Ei omaa autoa, taksillako sitten sinne?

Helikopterilla. Käy samalla reissulla kaupassa ja apteekissa, jos on tarvis.

kylmätotuus

• Anonyymi

Tässä alku: Kerää pois ne, joita et ole kymmeneen vuoteen kertakaan laittanut päällesi
      ja lahjoita ne johonkin keräykseen.

• Anonyymi

Sauna sellaisenaan on hyvä säilytystila, Pitää vain muistaa löysätä kiukaan varoke sähkökaapista. Niin olen itse tehnyt. Käyn uimahallissa kun siinä jumppa, vesihierontapisteiden anti ja sauna tulevat samaan syssyyn.
      Joku tuolla sanoi että jos ei vaatetta käytä pariin vuoteen, sen voi heittää pois. Hyvänen aika. Otin 80-luvun vaaleat leveälahkeiset pitkikset käyttöön, aivan muotikamaa olivat koko kesän. Hyvää kangasta ja kunnon leikkaukset. Takeista puhumattakaan. Onko sitten eri asia kun on luonne sellainen etten osta mitään jos ei ole pakko. Valkoinen laatukesämekko on ollut käytössä aina silloin tällöin 10 vuotta, ei ihan joka kesä eikä joka toinenkaan mutta viime kesänä oli, kun riehaannuimme juhannustansseihin. Sitä tapahtuu tosi harvoin, enemmän katselua kuin tanssia.

• Anonyymi

Totta enne lankaitten laatuki oli huippuluokkaa, ja myös vaaate ompelu siistiä siis 80- luvun vaateteollisuus oli todella laadukasta
        suomestaki vietiin ulkomaita myöten vaateita, suomalaisella vaatetollisuudella oli silloin valtava arvostus ja kysyntä ulkomaita myöten, ,

kyllä meikäläinen on kaivannu kotimaista vateteollisuutta takaisin,

harmitti niin hiivatisti kun lipponen pääsi valtaa ja hävitti myös vaateteollisuudesn suomesta hetkessä,
        kaikki tehtaat lopetettiin, ja koneet vietiin ulkomaille pilkkahinnalla,
        pisti puolet suomen kansasta TYÖTTÖMÄKSI puolessa vuodessa,

• Anonyymi

Tässä iässä on ihan turhaa säästellä ikivanhoja vaatteita. Ei niitä ehditä loppuun kuluttamaan.

• Anonyymi

Aloittajalle: Laita nyt kesävaatteet vaikka matkalaukkuun säilöön. Jätät sinne kaappiin ainoastaan talvivaatteet. Sitten kokeilet jokaisen talvivaatteen ovatko ne enää edes sopivia. Jos eivät sovi, niin laitat ne toiseen matkalaukkuun. Ehkä ensi talvena mahtuvat.

• Anonyymi

Jos ei omista matkalaukkuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei omista matkalaukkuja.

Osta Biltemasta pahvisia muuttolaatikoita.

• Anonyymi

Tajuatteko, se on yks silmänräpäys, kun kukin meistä on siellä autuaimmilla mailla. Teette karhunpaveluksen ,kun ette siivoa niitä kauniita vaatteitanne pois huushollista. Se on meidän kuoleman jälkeen ihan valtava duuni lasten tai lastenlasten raijata niitä kaatopaikalle.
      Olen kysynyt heiltä niin vaatteiden ,kuin asioidenkin suhteen, mistä pitävät,,,saa viedä kotiinsa.
      Omat käyttämättömät vaatteet +liinavaatteet laitan vaan mustaan jätesäkkiin ja eikun menoksi.
      On kiva pukeutua sellaisiin vaatteisiin ,mitkä sopii tälle mummulla. Aah, ja ihanat uudet lakanat ja pyyheliinat. Näinkin voi tehdä.

• Anonyymi

Anna petivaatteet vaikka pakolaisille , älä vie rodkiin.

• Anonyymi

Paljon olen myynyt torissa, mutta minnekkään en ala raijaamaan ,kun yleisillä , kävellen ja pyörällä liikun. Eikun jätesäkkiin ja molokkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe