Kohdunkaulan esiastemuutosten hoitopolku

Anonyymi-ap

Kaivelin omakantaa ja totesin, että mulla on jo 2016, 35-v seulonnassa, todettu sekä korkean riskin HPV että LSIL muutoksia. Olen käynyt kaikki seulonnat ja ylimääräiset tarkistukset, joihin on kutsuttu, niin onko tosiaan niin, että tilannetta on ollut ok vain seurata tähän asti, eikä muutoksia olla aiemmin hoidettu, vai olenko epähuomiossa pudonnut jostain jonosta?

Alkuun muutoksia seurattiin tiiviimmin ja otettiin koepalojakin, kunnes ilmoitettiin, että seuraavana on 40 v joukkotarkastus noin 3 vuoden kuluttua, 2021. Muistan sen tutkimuksen tuloksista vain, että löydösten vuoksi tulisi kutsu ylimääräiseen tutkimukseen jossain vaiheessa. Tänä keväänä tuo ylimääräinen kutsu tuli, ja uusimmassa papassa minulla oli yhä korkean riskin HPV ja nyt myös HSIL. Nyt on vihdoin myös loop takana ja odottelen siitä tuloksia.

Selvitellessäni asiaa löysin tiedon, että esiastemuutokset tulisi hoitaa, jos ne eivät parane itsestään kahdessa vuodessa. Vähän siis jännittää tulokset, kun mulla noita muutoksia on ollut nyt ainakin jonkun kahdeksan vuotta. Onkohan se tosiaan yhä esiaste, ja pitäisikö tästä valittaa johonkin, jos tämän ei pitänyt mennä näin?

7

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

suthan on hoidettu kun sulle on tehty loop.Hoidon tavoitteena on poistaa muutosalue kokonaan. Kohdunpoistoa suositellaan harvoin – eli silloin, jos esiastemuutosta ei saada toistetuilla paikallisilla hoidoilla poistettua tai mikäli todetaan rauhassolukon pintasyöpä eikä raskaustoiveita enää ole.

• Anonyymi

Nyt on tosiaan hoidettu. Ihmettelinkin sitä, kuinka siinä kesti kahden vuoden sijaan kahdeksan vuotta. Terveyskirjaston mukaan lievätkin esiasteet pitäisi hoitaa, jos ne eivät parane itsestään kahdessa vuodessa. Kahden ja kahdeksan välillä on pitkä aika.

• Anonyymi

Olihan mullakin 2016 papakokeessa muutoksia mutta ei tullut mitään seurantaa. ja kaikki papakokeet ollut sen jälkeen puhtaita

• Anonyymi

Suurimmalla osalla tosiaan paranee itsestään. Aloittajalla ei.
      Siksi kysymys oli, että eikö muutokset olisi tullut hoitaa kahden eikä kahdeksan vuoden kohdalla.

• Anonyymi

Kysy potilasasiavastaavalta eli potilasasiamieheltä miten valitat asiasta

• Anonyymi

Usein muuten jos erikoislääkäri tekee lähetteen jostain, kun potilas sinne ensin päätyy yleiseltä puolelta yleislääkärin lähetteellä eikä mitään suurta vikaa tutkimuksissa löydykään, putoaa se potilas kokonaan hoidosta, eli yleislääkäri hyvällä tuurilla edes soittaa lopullisista tuloksista, ja se on sitten siinä. Moni potilas ei tajua edes mistä oli kyse, ja putoaa seurannasta,

• Anonyymi

Rukoilen , että loopin jälkeen tulee puhtaat paperit, eikä ole tarvetta valittaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe