Avensis -98-03 tärinä

Minä

Onko herkkä renkaitten tasapainotuksen suhteen, itsellä alkuperäiset peltivanteet meinaa ravistaa n. 100-110 nopeudella, vaikka tasapainotettu 2 kertaa. Rengasliikkeen myyjä kertoili että on ollut paljon murheita tämän korimallin Avensiksen kanssa.

Onko muilla ollut samanlaisia murheita ja onko mitään tehtävissä?

Merkkiliikkeessä sanoivat että on aika tarkkoja kaikki nykyajan autot sen suhteen...eli eivät oikein myöntäneet ongelmaa.

22

4253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On varsinainen ongelma tuo täristäminen ja vaikea saada pois. Ilmennyt varsinkin aluvanteiden kanssa. Jotkut sanoo että Toyotalta ostetut aluvanteet ei täristä, mutta ne on aika suolasesti hinnoiteltu.

      Jos täristää vielä peltivanteillakin, niin vaihda ne Nokian renkaat pois. Vai arvasinko oikein että Nokian kiekot on alla?

      • 2.0 sol A wgn

        täristi kyllä niilläkin, alkuperäisrengas kun ei ollut pyöreä, dunlop. vika korjautui päivittämällä auto V.04


      • Minä

        Alkuperäiset Dunlopit, veikkauksesi meni väärin....


    • Aven ongelma

      ovat mm. vaihtaneet paksumpia rattiakseleita. Ei oikein mikään auta.

    • pyöreä

      Contit täristi mullakin. Syy löytyi: kaksi rengasta ei ollut pyöreitä. Suomessa rengasliikkeet myyvät aivan systemaattisesti autoon kaksi priimarengasta ja kaksi sekundaa. Priimat laitetaan eteen ja sitten ongelmat alkavat kun takarenkaat siirretään eteen. Uusia renkaita ostaessanne olkaa erittäin tarkkana ja seuratkaa uusien renkaiden tasapainotusta. Jos rengas ei mene nollaan helposti niin vaatikaa uusi rengas heti tilalle. Uusissa tietokoneohjauissa tasapainotuskoneissa renkaiden valmistusvirheet paljastuvat. Myyjät käyttävät tätä konstia hyödykseen asiakkaiden kusettamisessa. Näin mulle tehtiin Star-renkaassa. Onneksi huomasin kusetuksen heti. Priimarekailla ja vanteilla Avessa ei ole mitään tärinäongelmaa. Tämä vain tiedoksi.

    • Farkku ave vm.2000

      Fox vanteet ja misukat, eikä mitään tärinöitä.
      Kyse siis varmaankin rengastuksesta.
      Vanteissa tosin oltava metalliset sovinpalat !!!
      Muuten vatkaa kyllä.

    • ongelma on

      avessa tärinä...
      Mulla tärinää ei ole saatu pois, vaikka ovat joutuneet takuuseen vaihtaan jo vänkärin eturipustuksenkin kokonaan ja tehostin hajosi myös... ihme homma...

    • kiinni

      Ei peltivanteenkaan keskiön halkaisijassa tarvi paljoa olla heittoa, kun pientä tärinää voi jo ilmetä. Nopeus missä huomaa on yleensä just ton 110:n molemmin puolin. Rengastuksessakin on välillä perää. Joissakin saattaa pystyheitto tehdä tärinöitä. Muttereiden tasainen kiristys myös hyvin tärkeää.
      Yleismallin vaanteessa pitäis olla ehdottomasti metallinen soviterengas. Itsellä -00 Avessa Toyotan orkkis alut (OZ)
      ja päällä Bridgestonet, eikä mitään ongelmia. Ennen peltivanteet ja ensiasennus Misukat täryytti lievästi.

    • Nokian renkailla

      Ave -98 NRT:llä ei täristä, mutta Ave -01 NRVi:llä täristää lievästi.
      Ensin siis kannattaa arpoa renkaita eteen/taakse ja vasta sen jälkeen rengasliikkeeseen..?

    • SIS

      Ostin keväällä -03 uudet Michelin energyt ja toimi hienosti ei tärisseet.Saman vuoden kesällä ave oli ruostesuojauksessa ja kun hain auton pois niin tärinä renkaissa oli melkoinen.Vanteet oli kuitenkin puhtaat(pyörät irroitettuna suojattu) niin tulin siihen tulokseen että vanteen asento navalla vaikuttaa tärinään.Ja eikun testaamaan,pyörä irti ja kääntö toiseen asentoon ja moottoritielle kokeilemaan.Näin kävin kaikki renkaat läpi.Aikaahan siinä tuhrautui ja vaati viitseliäisyyttä mutta eipä täristä edes kotimaisilla mmoottoritienopeuksilla.Kesä-/talvirenkaat laitan aina samalle paikalle ja saman asentoon,mistä olen ne irroittanut ja täristämisongelmaa ei ole sen jälkeen ollut.Oisko noissa vanteissa/navan pulteissa joku mitoitusvirhe kun se on noin tarkka tosta paikasta.(Ave-99,peltivanteet).

      • ylybynsä

        Automerkkiä en tunne, mutta minullekin on sanottu samoin vuosien aikana.

        Tähän kommentoisin, MASSAUKSESTA.
        Minullakin 1970 luvulla massattiin pohja ja tietysti heti tarkkana miehenä sen tarkastin.

        Vetoakselit olivat massattu vain toiselta puolelta, pesin ne massat heti pois liuottimella ja raapimalla.
        Tietysti tämänlaiset voi aiheuttaa tasapainotushäiriöitäkin ja tietysti on eduksi olla puhtaat akselit, kaipa pienikin tärinä aiheuttaa ääntä ja laakerin kulumisia.
        Mutta enemmän vaikuttaa 5 grammaa pyörässä, koska se on kauempana keskiöstä.

        MUTTA minkäänlaiseen renkaiden kääntämiseen en usko, se olikin kirjoitukseni tarkoitus kestoa.


      • SIS
        ylybynsä kirjoitti:

        Automerkkiä en tunne, mutta minullekin on sanottu samoin vuosien aikana.

        Tähän kommentoisin, MASSAUKSESTA.
        Minullakin 1970 luvulla massattiin pohja ja tietysti heti tarkkana miehenä sen tarkastin.

        Vetoakselit olivat massattu vain toiselta puolelta, pesin ne massat heti pois liuottimella ja raapimalla.
        Tietysti tämänlaiset voi aiheuttaa tasapainotushäiriöitäkin ja tietysti on eduksi olla puhtaat akselit, kaipa pienikin tärinä aiheuttaa ääntä ja laakerin kulumisia.
        Mutta enemmän vaikuttaa 5 grammaa pyörässä, koska se on kauempana keskiöstä.

        MUTTA minkäänlaiseen renkaiden kääntämiseen en usko, se olikin kirjoitukseni tarkoitus kestoa.

        En keksinyt muuta syytä tuolle että renkaat alkoi täristämään.Eihän se tasapainoitus pitäisi muuttua mihinkään kun pyörät irroitetaan.Vielä lisäys tohon juttuun että ostin ton auton keväällä -03 ja silloin myös kesärenkaissa oli tärinää ja luulin että renkaat on epätasapainossa tai kuluneet soikeiksi.Koska renkaat eivät olleet enää kauhean hyvät niin en vienyt tasapainoitukseen vaan ostin uudet.Tälle alkuperäisen viestin kirjoittajalle sanoisin että kannattaa ajaessa yrittää tutkia mikä rengas täristää ja aloittaa se paikan etsiminen sieltä.Joka tapauksessa mun ave ei täristä millään nopeudella,ainoa hankaluus on että renkaiden paikkaa ei voi vaihdella vaan eturenkaat kuluu tietenkin nopeammin.


    • ave00'

      00- maliin Avessa oli Tojotan aluilla misukat. Vaihdoin renkaat viime kuussa nokialaisiin. Eipä ole kummatkaan täristäneet. Sen sijaan nokialaiset ovat kyllä äänekkäämmät kuin misukat. Oli ne kyllä halvemmatkin.

    • äläkaik

      Tekisi mieli huutaa 40 v kokemuksella ja selityksiä kuulleena.
      Älä kaikkia usko, vaan ajattele.

      Automerkkiä en tunne, mutta minullekin on sanottu samoin vuosien aikana. Nyt kun olen löytänyt hyvän kumiliikkeen ovat asiani korjaantuneet.

      Kysymys on siitä että rengas pitää laittaa hyvin huolellisesti tasapainotus koneeseen ja myös painot pitää laittaa tarkasti.
      Toisissa koneissa se onnistuu tyhmemmältäkin mutta ei kaikissa.

      Aina rengasliike vetoaa että meillä on niin uusi kone., jne.

      MUTTA PYYDÄPPÄ laittamaan jo irrotetut ja lattialla olevat renkaat uudelleen koneeseen ja katso tulokset, epäilen että niissä on sittenkin tarvetta uudelleen tasapainottaa.
      Ei ole suuri homma näin menetellä.
      Ja tässä vaiheessa älä usko uusiin selityksiin vanteista ym., totuus on että kaikki ei osaa tasapainoittaa, renkaan kiinnityslaitteet eivät kiinnitä rengasta TÄYSIN KESKELLE.

    • kun .

      renkaat joutuu tasapainottamaan vuosittain.
      Kokemukset Avensiksesta ja E Carinasta.

      Esim. ranskalainen Peugeot pärjää ilman korjaustasapainoituksia renkaan iän.

      Vaikuttaa, että Tojon geometria tai ripustusten mitoitus ei ole riittävä.

    • 2.4 STW

      Edelinnen autoni 1.8 -98 Ave tärisi myös vaikka pyöriä painoteltiin kuukauden välein. Lopulta löysin vian (takkun jälkeen kylläkin) kun olin kerran vaihtamassa talvitassuja alle. Niin talvipyörillä (NRQ) tärissyt milloinkaan.
      Misukoitten kyljissä kummallisia muhkuroita jotka ovat merkki kudosvauriosta. Kaikissa neljässä renkaassa sama juttu.
      Kun vaihdoin Misukoitten tilalle Nokian NRVi:t hävisi tärinät kesäkeleillälin.

      Tutun V70 Classikissa missä siis samankokoisen ja saman malliset Misukat, oli sama ongelma. Hän sai takuuseen uudet.

      Suosi Suomalaista, vältä Ranskalaista. Ei enää ikinä Misukoita.

      • good yearissa

        Renkaan sivut aaltoilevat eli pienia kudosvikoja niissä on ( 205 /65 R 15 ). Kun havaitsin ongelman niin ajoin vielä 3-4000 km jolloin alkoi myös tärinä kun renkaat ajautuivat vähitellen epätasapainoon. Onneksi kulutuspintakin oli jo lopuillaan joten mitään tasapainoitusta ei enää kannattanut tehdä vaan koko rengaskerta meni uusiksi. Nyt alla Kumhot jotka ovat hiljaiset ja mukavan tuntuiset ajaa. (Good year oli kumiseva)


    • Nimetön

      juu mulla täristää kans aika kovasti oma avensis mutta menee ensi viikolla vaihtoon ku saan uuden passatin

    • rengasliikettä

      tai tuo mieluummin Saksaan tasapainotettavaksi,nimittäin täällä osataan renkaiden tasapainottaminen,kiitos vapaiden moottoritienopeuksien.

    • Carina e

      -01 Ave stw nokian nrh alkuperäisillä pellivanteilla eikä tärise.

    • avettaa

      Ave -01 stw ostin 16" alut ja 205/55/16 ,ei tärise
      olleenkaan Bridgestonen kumit ..

    • Raffe

      Oli samat oireet,vaihda vetari

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      104
      3627
    2. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      116
      2277
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      19
      2252
    4. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      6
      2173
    5. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      8
      1894
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      36
      1566
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      58
      1026
    8. Oot kyl rakas

      Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      950
    9. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      71
      909
    10. Miten voitkin olla aina niin fiksu

      ...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      47
      860
    Aihe