Saattohoidon hinta

En muuten aiheesta mutta kuuntelin radiota " Pyöreä pöytä " siinä keskusteltiin mm. saattohoidosta ja sen kalleudesta onko Suomen hallituksella varaa kustantaa viisipäivää saattohoitoon, Ruotsissa suositaan saattohoitoon satapäivää ja Tanskassa rajattomasti siihen aikaa.
Keskustelija toivoi ettei pihistettäisi kivun poistossa, vaan matkamies saisi oman toivomuksensa mukaisen lääkityksen, Eutanasia johtuuko se joittenkin politiikkojen vakaumuksesta ettei sitä hyväksytä.

Miksi tämän laatuisista asioista pitää edes käsitellä.

19

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Palliatiivinen hoito ja saattohoito ovat kaksi eri asiaa.

      Terveyskylä.fi : Saattohoito on osa palliatiivista hoitoa, sen viimeinen vaihe. Saattohoito tarkoittaa hoitoa ja tukea potilaan elämän viime vaiheissa,
      kun kuolema on odotettavissa lähipäivinä tai -viikkoina.

      Kun palliatiivinen hoito on siinä vaiheessa että kuolema on jo aika lähellä siirrytään saattohoitovaiheeseen

      Esim. Minun äitini saattohoito kesti 5vrk ympärivuorokautisessa palveluasuasumisessa. Saattoi olla että nuo päivät ilmoitettiin sitten kaupungin vanhustyöhön joka myönsi asumiseen palvelusetelin. Sitä en tiedä vaikuttiko jotenkin laskutukseen, meille lisälaskua ei tullut.
      Siili


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota tähän, toki ymmärrän mikä saattohoidon tarkoitus herkkään aiheeseen.

        https://areena.yle.fi/podcastit/1-71794965

        Monisyinen eikä niin helppo asia. Tosin en ole tuota pidcastia vielä kuunnellut
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monisyinen eikä niin helppo asia. Tosin en ole tuota pidcastia vielä kuunnellut
        Siili

        Äläkä kuuntelekaan. Pyöreässä pöydässä puhutaan puutaheinää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläkä kuuntelekaan. Pyöreässä pöydässä puhutaan puutaheinää.

        Olen joskus jotain podcastia kuunnellut.
        Ihan mielenkiintoisia juttuja osa ainakin.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen joskus jotain podcastia kuunnellut.
        Ihan mielenkiintoisia juttuja osa ainakin.
        Siili

        Siis tarkennan että sieltä pyöreästä pöydästä.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tarkennan että sieltä pyöreästä pöydästä.
        Siili

        Siinä ei ole päätä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis tarkennan että sieltä pyöreästä pöydästä.
        Siili

        Mulla tapana kuunnella radion asiaohjelmia päivittäin, aina pitää tiedostaa varauksella aiheesta riippuen ja ketkä keskustelemassa. Politiikkojen juttuihin pitää suhtautua epäilevästi, heillä aina ketun häntä kainalossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä ei ole päätä

        Onko häntä😁?
        Siili


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Mulla tapana kuunnella radion asiaohjelmia päivittäin, aina pitää tiedostaa varauksella aiheesta riippuen ja ketkä keskustelemassa. Politiikkojen juttuihin pitää suhtautua epäilevästi, heillä aina ketun häntä kainalossa.

        Kyllä näin. Sisareni on enemmän bodcadt-ihmisiä. Hän aina välillä vinkkaa jos on kuunnellut jonkun sellaisen jonka otaksuu minuakin kiinnostavan. Itse kuuntelen äänikirjoja paremmin.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläkä kuuntelekaan. Pyöreässä pöydässä puhutaan puutaheinää.

        Puutaheinällekin on aikansa ja paikkansa. Kuten täälläkin.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko häntä😁?
        Siili

        Heiluttaako koira häntää, vai häntä koiraa, ideologia heiluttaa puoluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin. Sisareni on enemmän bodcadt-ihmisiä. Hän aina välillä vinkkaa jos on kuunnellut jonkun sellaisen jonka otaksuu minuakin kiinnostavan. Itse kuuntelen äänikirjoja paremmin.
        Siili

        Siis podcast 😏


    • Anonyymi

      Halvin saattohoito on 9mm. Burana.

    • Anonyymi

      Kuuntelin tuon podcastin ja minulla on aivan erilainen kokemus palliatiivisesta hoidosta ja siihen kuuluvasta saattohoidosta.

      Ohjelmassa kerrottiin, ettei potilas saa riiittävästi kipulääkkeitä hoidon aikana, koska se tulee liian kalliiksi. Lisäksi siinä kerrottiin, että palliatiivinen hoito aloitetaan liian myöhään.

      Olin sisareni hoitajana koko palliatiivisen hoidon ajan. Hän sai kipulääkkeitä (opioideja) aivan riittävästi.
      Saattohoitovaiheessa hän siirtyi Kotisairaalan (Espoon) hoidon piiriin. Siis lääkäri ja sairaanhoitaja kävivät hänen kodissaan seuraamassa sisareni vointia ja antamassa suonensisäisesti lääkkeitä tarvittaessa.
      Viimeisen viikon aikana hän joutui ottamaan kipulääkkeitä 3:n tunnin välein ja nukkui seuraavaan lääkesatsiin asti. Hän kyllä söi ja joi normaalisti.
      Se viimeinen viikko oli kyllä hänelle hirvittävä lääkityksestä huolimatta, eikä se minullekaan helppoa aikaa ollut.
      Paras vaihtoehto olisi ollut palliatiivinen sedatio, mutta hän halusi kuolla kotona, eikä sairaalassa.

      Ohjelmassa puhuttiin hieman eutanasiastakin.
      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos potilaan kivut ovat sietämättömiä, niin hänellä pitäisi halutessaan olla oikeus eutanasiaan.

      Kertomani on vain yksi tapaus ja jokainen tapaus on erilainen.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Kirjoitat että paras vaihtoehto olisi ollut sedatio muta hän halusi kuola kotona. Mikä sedaation este se koti on? Muuten kuvaamasi hoito on ollut todella hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat että paras vaihtoehto olisi ollut sedatio muta hän halusi kuola kotona. Mikä sedaation este se koti on? Muuten kuvaamasi hoito on ollut todella hyvää.

        Sedaatiota ei anneta edes sairaaloissa joka paikassa. Siinä annetaan rauhoittavaa ja/tai vahvaa kipulääkettä suoraan suoneen. Kipupumppuja ( ihon alle) sen sijaan käytetään kotihoidossakin kotisairaalan valvomana.
        Siili


      • Anonyymi

        Mihinhän tuo perustuu että palliatiivinen hoito aloitettaisiin liian myöhään. Lääkäri päättää milloin on aika siirtyä palliatiiviseen hoitoon, mieluusti potilaan itsensä tai omaisten kanssa yhteisymmärryksessä. Tähän liittynee mm elvyttämätäjättämispäätökset, ei sairaalasiirtoja -ohjeistukset tai ei tiputuksia, nenämaha-tai peg-letkuja.

        Ennen vanhaan kipulääkkeiden annossa kitsasteltiin..voinakadta kipulääkettä sai antaa vain neljän tunnin välein esim sillä perusteella ettei potilas tottuisi lääkitykseen tai että vahva kipulääke lamaisi hengitystä.

        Eutanasia oikeaan aikaan oikealle potilaalle hänen omasta tahdostaan kun mitenkään muutoin ei voida hänen kärsimyksiään lievittää voisi tulla kyseeseen. Ymmärrän kuitenkin miksi lääkäriliitto sitä vastustaa tai yksittäiset lääkärit. Lääkäreiden pitää saada itse päättää haluavatkonosallustua eutanasian toteuttamiseen jos ha kun sellainen Suomessa joskus hyväksyttäisiin.

        Kun elämä alkaa paeta elimistöstä ja yksi elin toisensa jälkeen lakkaa toimimasta se tuottaa lonenlausia oireita# saattohoidon kejittämisessäkin on paljon tekemistä vaikka edistystäkin on tapahtunut.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat että paras vaihtoehto olisi ollut sedatio muta hän halusi kuola kotona. Mikä sedaation este se koti on? Muuten kuvaamasi hoito on ollut todella hyvää.

        Sedatio olisi annettu infuusiona, eikä Kotisairaalan resurssit olisi siihen riittäneet, vaan sisareni olisi siirretty sairaalaan, minne hän ei halunnut mennä kuolemaan.

        Hyvän hoidon hän sai omassa kodissaan, kuten toivoikin.

        kylmätotuus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe