Käyttöiän suositus on yleisesti tuo 6 vuotta ja tämä lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.
Renkaiden käyttöikä riippuu ajotavoista ja renkaan laadusta. Parhaatkin renkaat säilyttävät ominaisuutensa kuitenkin maksimissaan 6 vuotta, sillä ajan myötä kumi kovettuu ja menettää pitoaan.
Aktiivisessa ajossa ja etenkin Suomen vaihtelevilla teillä monen renkaat tulevat tiensä päähän usein jo monta vuotta enne kuin tuo kuuden vuoden raja on tullut vastaan. Renkaat kovettuvat vuosien saatossa myös ajamattakin. Älä aja liian vanhoilla renkailla.
Älä aja liian vanhoilla renkailla - 6 vuotta on maksimi auton renkaille
27
402
Vastaukset
- Anonyymi
Autoni oli 7 v vanha ja katsastuksessa inssi kertoi että renkaat ovat vielä hyvät. Ilmeisesti sitten poikkeuksia on. Sen jälkeen myin auton, joten en tiedä kauanko uusi omistaja piti autoa.
- Anonyymi
Moni luulee riittävän urasyvyyden olevan merkki siitä, että renkaat olisivat vielä kunnossa. Itselläni oli kerran 8 vuotta vanhat talvirenkaat, joissa vielä hyvät ura ja kuviot sekä nastat tallessa. Yhtenä äitienpäivänä tuli 15 cm lunta ja tuliterät kesärenkaat vaihdettu alle. Tuliterissä kesärenkaissa oli kuitenkin parempi pito lumisohjossa, kuin noissa vanhoissa kovettuneissa talvirenkaissa.
- Anonyymi
Uusilla on tietysti parempi pito, mutta kyllä hyvillä vanhoilla pärjää normaalissa ajossa erittäin hyvin. Vanhat renkaat ilmoittavat liukkaan kelinkin paljon nopeammin, ja näin ei tule yllätyksiä sitten tiukanpaikan tullen. Liian hyvä pito luo vaarallisen turvallisuuden tunteen, eikä sitten osaakaan varautua pahimpaan.
- Anonyymi
Mitään testiä tai rajaa ei ole renkaiden kovettumisen suhteen. Kumi on tuoretavara, jolla on "parasta ennen" päivä, jonka jälkeen ominaisuudet ovat liian huonot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään testiä tai rajaa ei ole renkaiden kovettumisen suhteen. Kumi on tuoretavara, jolla on "parasta ennen" päivä, jonka jälkeen ominaisuudet ovat liian huonot.
Testivaihtoehtoja on! Jonkin sortin kovuussuosituskin on koska rengashotskun portsari oli mitannut kaikki talvirenkaani ja todennut vähän ajetuista kitkarenkaista yhden liian kovaksi.
Tuskin ne kolme muutakaan ovat enää mitään pitomestareita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testivaihtoehtoja on! Jonkin sortin kovuussuosituskin on koska rengashotskun portsari oli mitannut kaikki talvirenkaani ja todennut vähän ajetuista kitkarenkaista yhden liian kovaksi.
Tuskin ne kolme muutakaan ovat enää mitään pitomestareita.Mikään taho ei taida sakottaa, tai määrätä ajoneuvo ajokieltoon liian vanhojen tai kovettuneiden renkaiden vuoksi. Asiaa ei siis testata, eikä asian suhteen ole mitään määritteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään taho ei taida sakottaa, tai määrätä ajoneuvo ajokieltoon liian vanhojen tai kovettuneiden renkaiden vuoksi. Asiaa ei siis testata, eikä asian suhteen ole mitään määritteitä.
Rengasliikkeissä mitataan harkinnan mukaan!
Ajokieltoon tai sakotukseen johtavia perusteita ei liene olemassa mutta renkaan ominaisuuksien tuntemus. ml. kovuuden vaikutus pitoon, liittynee liikenneturvallisuuteen ja ajotapaan.
Kaikkien asioiden ei tarvitse olla kieltojen ja sakkouhkien takana! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengasliikkeissä mitataan harkinnan mukaan!
Ajokieltoon tai sakotukseen johtavia perusteita ei liene olemassa mutta renkaan ominaisuuksien tuntemus. ml. kovuuden vaikutus pitoon, liittynee liikenneturvallisuuteen ja ajotapaan.
Kaikkien asioiden ei tarvitse olla kieltojen ja sakkouhkien takana!En ole vielä koskaan nähnyt sellaista tapahtumaa, jossa mitataan renkaan kovuutta. Minkälainen sellainen renkaan "kovuusmittari" on?
- Anonyymi
Renkaan valmistuttua alkaa ilman otsoni kovettamaan kumia.
Useita vuosia varastoitunut rengas on menettänyt kimmoisuuttaan joka vaikuttaa pitoon.
Ostettuani yhden renkaan havaitsin sen pykivän. Vähänkin taipuessa siihen ilmestyi tuskin silmin havattavia viiruja.
Menin myyjän luoksen renkaan kanssa kertoen havaintoni. Myyjä kieltäytyi edes katsomasta.
Jäljitin renkaan valmistajan ja ko. valmistaja oli lopettanut toimintansa jo 7 vuotta aikaisemmin eli rengas oli viihtynyt vähintään nuo vuodet jossakin varastossa otsonia nauttien.
Rengashotellini "portsari" ilmoitti vastaavasta ilmiöstä yhden 7 vuotta sitten asennetun talvirenkan kohdalla. Muut 3 olivat myös asennetut autoon samaan aikaan. Ajelen talvirenkailla enintään 2000km/talvi ja nekin matkat suurimmalta osin motarilla ja hieman kaupunkiajoa, joten en ryhdy uusimaan hyväpintaisia kitkarenkaita mutta kumin koveneminen on otettava huomioon ajotavassa.- Anonyymi
Kuluttajalle myytiin uudet auton renkaat, joilla olikin ikää kuusi vuotta – Asiantuntijan mukaan ne ovat aivan liian vanhat
https://www.apu.fi/artikkelit/liian-vanhat-renkaat-myytiin-uusina-asiantuntija-varoittaa
"Kuinka pitkään rengasta voi sitten myydä uutena?
– Asiaa on ihan tutkittukin jo 2000-luvun alkupuolella niin meillä kuin Ruotsissakin. Tutkimusten perusteella rengasta voi myydä uutena kolme vuotta valmistuspäivämäärästä. Kolme vuotta on uuden raja. Sen jälkeen myyjän tulee ilmoittaa ostajalle renkaan ikä."
- Anonyymi
Renkaiden merkinnöistä löytyy tieto iästä, samalla se suositeltu takaraja!
- Anonyymi
Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä olevasta DOT-merkinnästä. Valmistusajankohta merkitään nelinumeroisella tunnuksella. Esim. 0818 tarkoittaa viikkoa 8 vuonna 2018.
Esimerkki merkinnästä: DOT B94W HWNX 3913
- B9: Tehtaan koodi, jossa rengas on valmistettu.
- 4W: Valmistajan oma kokokoodi.
- HWNX: Vapaaehtoinen valmistajan oma koodi.
- 3913: Renkaan valmistuspäivä. Rengas on valmistettu viikolla 39 vuonna 2013.
Itse pitää muistaa ja huomioida, koska on ottanut renkaan käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä olevasta DOT-merkinnästä. Valmistusajankohta merkitään nelinumeroisella tunnuksella. Esim. 0818 tarkoittaa viikkoa 8 vuonna 2018.
Esimerkki merkinnästä: DOT B94W HWNX 3913
- B9: Tehtaan koodi, jossa rengas on valmistettu.
- 4W: Valmistajan oma kokokoodi.
- HWNX: Vapaaehtoinen valmistajan oma koodi.
- 3913: Renkaan valmistuspäivä. Rengas on valmistettu viikolla 39 vuonna 2013.
Itse pitää muistaa ja huomioida, koska on ottanut renkaan käyttöön.Ja mitä merkitystä asiassa on sillä milloin renkaat on otettu käyttöön?
Materiaali vanhenee ja menettää ominaisuutensa riippumatta käyttöönottohetkestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä olevasta DOT-merkinnästä. Valmistusajankohta merkitään nelinumeroisella tunnuksella. Esim. 0818 tarkoittaa viikkoa 8 vuonna 2018.
Esimerkki merkinnästä: DOT B94W HWNX 3913
- B9: Tehtaan koodi, jossa rengas on valmistettu.
- 4W: Valmistajan oma kokokoodi.
- HWNX: Vapaaehtoinen valmistajan oma koodi.
- 3913: Renkaan valmistuspäivä. Rengas on valmistettu viikolla 39 vuonna 2013.
Itse pitää muistaa ja huomioida, koska on ottanut renkaan käyttöön.Katsastajan tehtävänä on huomioida asia, onhan se oleellinen auton turvallisuuteen liittyvä seikka!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä merkitystä asiassa on sillä milloin renkaat on otettu käyttöön?
Materiaali vanhenee ja menettää ominaisuutensa riippumatta käyttöönottohetkestä.Renkaat alkavat kovettumaan nopeammalla aikavälillä, kun renkaat altistuvat käytölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsastajan tehtävänä on huomioida asia, onhan se oleellinen auton turvallisuuteen liittyvä seikka!
Ajoneuvon kuljettajan vastuulla on huolehtia kuljettamansa ajoneuvon kunnosta ja että se on tieliikennekelpoinen. Kyseistä vastuuta ei voi sysätä muille.
- Anonyymi
Ollaan vaihdettu talvitenkaita 5-6 vuotiaana. Pojan kaverit ovat laittaneet autoonsa. Talvirenkaathan eivät ainakaan meidän ajossamme juuri kulu.
- Anonyymi
Kuluminen ja materiaalin vanheneminen ovat kaksi täysin eri asiaa!
Tekninen kumi vanhenee vaikka sitä ei ikinä missään käytettäisi, kumipuun kumista en tiedä mutta sitä ei ehkä enää ole meillä käytössä... - Anonyymi
Metsään mennään. Juuri nuoret pojat tarvitsisivat autoonsa kunnolliset talvirenkaat, kun ajokokemusta on rajallisesti ja omat ajotaidotkin pahasti yliarvioidaan, usein taipumusta ajaa liian lujaa, eikä riskejä tunnisteta/tunnusteta. Vaikka kulutuspinnaltaan uutta vastaavat mutta yli-ikäisinä pinnaltaan kovettuneet nastarenkaat alla, niin kostealla lumella tuleekin yllätys, kun risteykseen jarruttaessa vaan luistaa ja luistaa ja KRÄSHHH...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsään mennään. Juuri nuoret pojat tarvitsisivat autoonsa kunnolliset talvirenkaat, kun ajokokemusta on rajallisesti ja omat ajotaidotkin pahasti yliarvioidaan, usein taipumusta ajaa liian lujaa, eikä riskejä tunnisteta/tunnusteta. Vaikka kulutuspinnaltaan uutta vastaavat mutta yli-ikäisinä pinnaltaan kovettuneet nastarenkaat alla, niin kostealla lumella tuleekin yllätys, kun risteykseen jarruttaessa vaan luistaa ja luistaa ja KRÄSHHH...
Jepulista. Huonoista renkaista loppuu pito myös aikaisemmin ja KRÄSHHH tapahtuu sen myötä hitaammissa vauhdeissa. Kunnon renkailla KRÄSHHH ei kenties sitten tapahdu ollenkaan.
- Anonyymi
Uudet rengassäännöt astuvat voimaan tänä talvena – Huomioi nämä
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ff4ce2ca-c7e6-4ed1-85f1-3c56ceef4b89
"Traficom muistuttaa joulukuun alusta voimaan tulevasta muutoksesta, jossa muun muassa kitkarenkaissa pitää olla lumipitomerkintä."- Anonyymi
"Kitkarenkaita käyttäviä autoilijoita koskeva siirtymäaika menee pian umpeen. Tähän saakka autoilija on voinut käyttää talviajossa kitkarengasta, jossa on M+S-merkintä (mud and snow). 1. joulukuuta lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä. Talvikäytössä olevassa kitkarenkaassa pitää olla 3PMSF-merkintä, eli niin sanottu vuoristomerkintä, tai renkaan on oltava nastoitettu.
Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio kertoo Talouselämälle, että autoilija syyllistyy liikennerikkomukseen, jos hän käyttää joulukuun alun jälkeen talvirenkaiden käyttöpakon aikana Liikenne- ja viestintäviraston määräyksen vastaisia M+S-merkinnällä varustettuja renkaita. Poliisi voi määrätä liikennerikkomuksesta 100 euron liikennevirhemaksun."
- Anonyymi
Kolme vuotta vanhat renkaat ja auto. Talvirenkaiden vaihtovrengashotellin yhteydessä ensi viikolla. Yöpakkasia on jo ollut. Onneksi ei ole pakko lähteä autolla mihinkään.
Siili- Anonyymi
Parin vuoden päästä kannattaa kenties sitten miettiä uusia renkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parin vuoden päästä kannattaa kenties sitten miettiä uusia renkaita.
Juu ehkäpä.
Siili
- Anonyymi
Paskat, itselläni vasta 10-vuotiaat renkaat. Vasta sisäänajettu.
- Anonyymi
Huono provokaatioyritys. Kokeile jotakin parempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1404411- 902094
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152061Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi721841Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541512Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421512VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041375- 751306
- 991248
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201099