Nordean palvelunestohyökkäyksissä hyödynnetty tavallisten suomalaisten laitteita ja kodinkoneita

Anonyymi-ap

"Mella kertoo Turun Sanomille, että käytännössä hyökkääjät ovat siis nyt käyttäneet hyväkseen suomalaisia ja pohjoismaisia, verkkoon liitettyjä kodinkoneita ja -laitteita, joissa on heikko suojaus."

Lähde: https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/405d7a66-81ca-4963-8f77-ed849751c219

Jokainen suojaamaton ja päivittämätön laite, joka kytketään internettiin, muodostaa uhan. Uhka on paitsi omia laitteita kohtaan, niin myös koko yhteiskuntaa kohtaan. Ei ole väliä mikä laite on kyseessä, jos se vain on yhteydessä internettiin.

36

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mun leivänpaahdin on vain aamuisin pari minsaa käytössä.

      • Anonyymi

        Mun leivänpaahdinta ei oo käytetty moneen kuukauteen. Nyt ei edes uskalla paahtaa jos paahdin tekee jotain arveluttavaa. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun leivänpaahdinta ei oo käytetty moneen kuukauteen. Nyt ei edes uskalla paahtaa jos paahdin tekee jotain arveluttavaa. .

        Jos se on andrioid- pahdin jolle voi antaa käskyjä kuten

        Parempaa leipää

        ja pahdin ottaa käskyn vastaan niin Putin voi kuunnella pahdinta


      • Anonyymi

        Minun leivänpaahdin ei ole liitetty nettiin, joten se saa olla vaikka koko ajan käytössä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun leivänpaahdinta ei oo käytetty moneen kuukauteen. Nyt ei edes uskalla paahtaa jos paahdin tekee jotain arveluttavaa. .

        Voiko leivän psahdinta kuunnella? Se toimii, kun laitan töpselin sentään, onko se tieto kone kumminkin. Tää mummo on jo ihan sekasin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko leivän psahdinta kuunnella? Se toimii, kun laitan töpselin sentään, onko se tieto kone kumminkin. Tää mummo on jo ihan sekasin

        On todettu, että kiinalaiset ovat ympänneet pikkuruisia vakoilupiirejä mukaan eri tuotteisiin, jotka valmistetaan kiinassa. Todennäköisyys, että sellainen on leivänpaahtimessasi, on kuitenkin hyvin pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todettu, että kiinalaiset ovat ympänneet pikkuruisia vakoilupiirejä mukaan eri tuotteisiin, jotka valmistetaan kiinassa. Todennäköisyys, että sellainen on leivänpaahtimessasi, on kuitenkin hyvin pieni.

        Minulla on leivänpaahdin, ostettu 14 v sitten. Ei taida olla tietokoneistettu kun ei siinä ole mitään diginäyttöä tai ajastinta :) eikä ole Kiinassa valmistettu edes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se on andrioid- pahdin jolle voi antaa käskyjä kuten

        Parempaa leipää

        ja pahdin ottaa käskyn vastaan niin Putin voi kuunnella pahdinta

        Mun leivänpaahtimen pohjassa lukee Made in DDR. Lähettääkö se nyt tietoja maahan, jota ei ole enää olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun leivänpaahtimen pohjassa lukee Made in DDR. Lähettääkö se nyt tietoja maahan, jota ei ole enää olemassa?

        Luit väärin varmaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun leivänpaahdin ei ole liitetty nettiin, joten se saa olla vaikka koko ajan käytössä.

        Hyvä juttu, ei tarvi murehtia....


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko leivän psahdinta kuunnella? Se toimii, kun laitan töpselin sentään, onko se tieto kone kumminkin. Tää mummo on jo ihan sekasin

        Ne nämä jutut ovat omaa luokkaansa , ei kiinalaisilla ole mitään hyötyä mitenkään kuunnella suomen kieltä vanhan mummon kodissa, taas joku pökerö keksinyt vainoharhaisena omiaan. Vakoilu on ihan toista kun tavallisten ihmisten kyttäämistä . Joten vainoharhaisella mennyt vaaan aivot liian kuumaksi .
        Vakoilu taas in ihan eri tasolla . Siellä mistä luullaan saavan maan tietoja . Joten ole huoleti ja paahda leipäsi ihan rauhassa .


    • Anonyymi

      Eihän auton omistajakaan osaa korjata ja huoltaa autoaan, kuinka sitten me 7kymppiset ulkovessa-aikaa eläneet tietokoneita?

      • Anonyymi

        Niiltä tädeiltä pitäisikön ottaa autot pois


      • Anonyymi

        Sitten ei kannata valittaa, jos ei esim. pääse kirjautumaan pankkiin. Näin siis kävi Nordean tapauksessa, kun ei huolehdita nettiin liitettyjen laitteiden kunnosta ja tietotuvasta, kuten esim. niiden päivityksistä. Vihamielinen taho kaappasi näitä laitteita ja käytti niitä hyväkseen.


      • Anonyymi

        Jokainen laite on omanlaisensa. Itse joutuu ottamaan selvää siitä, miten oma TV, tabletti, reititin, ilmalämpöpumppu, kännykkä, tietokone tms. internettiin liitetty laite päivitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen laite on omanlaisensa. Itse joutuu ottamaan selvää siitä, miten oma TV, tabletti, reititin, ilmalämpöpumppu, kännykkä, tietokone tms. internettiin liitetty laite päivitetään.

        Kukaa noita jaksaa murehtia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiltä tädeiltä pitäisikön ottaa autot pois

        Mee ottamaan, huitaisevat käsilaukulla...!


    • Anonyymi

      Nordealla lonksuttaa keskusttietokone 80- luvulta diotit hehkuen.

    • Anonyymi

      PS tietää ehkä tästä enemmän, koska epäiltynä on Venäjä.

      • Anonyymi

        Taidat olla putinin trolli?


    • Anonyymi

      Päivittämättömät laitteet ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle. Suojelupoliisi kehotti vuosi sitten hankkimaan reitittimet teleoperaattorilta, koska ne päivittyvät automaattisesti (kannattaa hankittaessa varmistaa, että näin todella on). Kaikkien muiden laitteiden päivittäminen on sitten käyttäjän omalla vastuulla. Myös reitittimen päivittäminen on omalla vastuulla, jos hankkii sen muualta.

      • Anonyymi

        Reititin, tuleeko nimitys sanasta reitti?


    • Anonyymi

      näköjään ette huomanneet että yhdessä aloituksessa kerrotaa
      leskiämmän tv-talonetistä kun se on muuttanut

      ja siinä on toinen samanlainen joka kertoo
      kytkevänsä kaapelin suoraan talon reikään
      jolla siis on ilmeisesti = varmasti on yleiskaapelointi

      eli sen kone on suoraan kytketty seinään ilman modeemia ja rei titti tatti mia

      eli se näkyy suoraan Putinin hyökkäysarmeijalle
      eikä siinä ole palomuuria
      ellei ämmätosaa itse rakennella sellaista koneeseensa

      kaapeli seinässä ilman mitään laitetta

      kukaan ei varota niitä tästä

      • Anonyymi

        Ei haittaa, suurelta osin pelkkää median huomiohakuisuutta.


    • Anonyymi

      Savolaisella seinäkytkyt Mikkelissä .

      • Anonyymi

        Mikkelissä on Naton uusi keskus, kansainvälistä touhua.


      • Anonyymi

        Nato-keskus aloittaa Mikkelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nato-keskus aloittaa Mikkelissä.

        Kansainväliseksi muuttuu pikkukaupungin meno siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansainväliseksi muuttuu pikkukaupungin meno siellä.

        Varmaan asukkaat tykkäävät kun saavat vähän eloa taajamaan.


    • UUSI

      Mikkeli on Suomen turvallisin paikka, siksi täällä oli sotien aikaan Päämaja, jos aiotte junalla Mikkeliin on oltava ajoissa asemalla, juna on saattanut männä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe