Ilmastointi

Fordisti

Miten käytätte Focuksen automaatti-ilmastoinnin?

1. Vasemmalla on sisäkierto- ja A/C-painike ylhällä. Onko A/C painike ilmastoinnin ”on/off”-painike?

2. Vasemmalla on tuulettimen painikkeet alhalla. Onko tuuletimessä ”normaalit” 4 pykälää vai onko säätö portaaton? Pienempi ”hyrrä” linee loogisesti tuuletin pienemmälle ja isompi ”hyrrä” isommalle...

3. Keskellä vasemmalla on ”Off”-painike. Saako tästä ilmastointi manuaaliseksi?

4. Oikealla on ilman suuntaitumis-painikkeet. Ne lienevät yksinkertaiset käyttämään, katsoo vain painikkeen kuvasta?

5. Keskellä oikealla on ”Auto”-painike. Siitä(kin?) saa ilmastointi säädetty manuaaliseksi? Loogisesti ilmastointi sekoaa mikäli säädöt ovat automaattiset ja suuntaus manuaalinen, koska silloin anturoissa on poikkeavat lämpötilat (toinen antaa signaalin ilmastointi päälle ja toinen pois...)?

6. Keskellä on ykjsinkertainen(?) lämpötilan säätönäyttö. Sininen aste alaspäin ja punainen aste ylöspäin? Kuinka laaja sakaala on? esitteessä esintyy melkein kaikkialla 19 astetta paitsi ST:n kohdalla: 22 astetta.

7. Löytyykö lämpökanavia takapenkiläisille (jalkatilassa ja/tai pään kohdalla)?

8. Eli onko mahdollista käyttää ilmastoinnin myös mauaalisesti? Esim kun avaa oven useasti automaatti-ilmastointi sekoaa ja säätää tuulettimen maksimiin?

9. Kun astuu ”saunalämpimään” autoon niin pyrkiikö ilmastointi jäädyttämään sisäilman kertaheitolla = tukka hulmuen? Onko silloinsyytä säätä ilmastoinnin, mikäli mahdollista, manuaaliseksi.

10. Onko teillä omia ”ohjelmia”? Eli ”näplätte” painikkeita ajon alussa ennen kuin mielyttävää lkämpötila saavutetaan?

11. Ulkona aurinkoinen ja lämmin kesäpäivä: Säätö korkemmalle (esim. 22-23 astetta)? Ja päinvastaan, ulkona pilvinen päivä niin säätö 19 asteeseen? Esim. Ford-uutisissa sanottiin, että lämpötilaerot ei saa olla liian suuret koska silloin altistuu flunssaan. Eka kerta kun käytin ilmastoinnin nykyisessä autossa sain nuhan niskakivun, koska säädin lämmön kokonaan pois...

12. Kokemuksia käytännössä: Onko automaatti ilmastointi hintansa väärtti (hintaero hinnastossa n. 420 euroa ja lisäksi "S"-mallit sekoittavat hinnastoa. S-Ghia mallissa hintaero 100 euroa). Itse sain ATC:n halvemmalla :-)

Uusi Focus tulee noin kuukauden kulutta ja haluaisin päästä ajamaan, käyttäen kaikki varusteet, heti enkä tarvitsisi opiskella käsikirjaa liikkeen parkkipaikalla! Nyt minulla on manuaalinen ilmastointi.

19

2890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vectra

      Pyydä liikkeeltä Focuksen käyttöopas vaikka lainaksi, jos eivät omaksi anna. Itse sain Vectran tilattuani käyttöoppaan postissa parin päivän päästä, ilmeisesti kuuluu Opelin asiakaspalvelupolitiikkaan tai sitten paikallinen liike oli hyvin huomaavainen.

      • Fordisti

        Myyjä sanoi, että saan lainata Focuksen käsikirjan liikkeestä. Todennäköisesti käytänkin tämän mahdollisuuden viikko ennen auton toimitusta.

        Mutta 1 käyttökokemus voi sanoa enemmän kuin 1000 käsikirjaa. Tämä koska olisi hyvä, että istusisi autossa kun lukee käsikirjaa. Yksi toimeenpide kun johtaa vaikkapa kolmeen vaihtoehtoon. Eli lukemalla kokeilemalla pääsee parempaan tulokseen.

        Lisäksi käsikirjan teksti on monesti liian pelkistetty ja epäselvä.


      • Ford-Man
        Fordisti kirjoitti:

        Myyjä sanoi, että saan lainata Focuksen käsikirjan liikkeestä. Todennäköisesti käytänkin tämän mahdollisuuden viikko ennen auton toimitusta.

        Mutta 1 käyttökokemus voi sanoa enemmän kuin 1000 käsikirjaa. Tämä koska olisi hyvä, että istusisi autossa kun lukee käsikirjaa. Yksi toimeenpide kun johtaa vaikkapa kolmeen vaihtoehtoon. Eli lukemalla kokeilemalla pääsee parempaan tulokseen.

        Lisäksi käsikirjan teksti on monesti liian pelkistetty ja epäselvä.

        Eli : säädät vain lämpötilan ja painat AUTO, silloin automatiikka huolehtii siitä, että lämpötila pysyy vakiona, ilmastoinnin kompurakin menee päälle tarvittaessa. Tosin mm. kostealla kelillä automatiikka päällä tahtoo ainakin Mondeossa ikkunat välillä huurtua, eli joutuu säätämään käsin.

        Jos taas painat jotain muuta nappia, kuten puh. nopeus tai itse A/C-nappia, niin automatiikka putoaa pois päältä, ja sitten säätelet itse ilman suuntauksen ja puhaltimen nopeuden yms. Mielestäni helppo käyttää.


      • Fordisti
        Ford-Man kirjoitti:

        Eli : säädät vain lämpötilan ja painat AUTO, silloin automatiikka huolehtii siitä, että lämpötila pysyy vakiona, ilmastoinnin kompurakin menee päälle tarvittaessa. Tosin mm. kostealla kelillä automatiikka päällä tahtoo ainakin Mondeossa ikkunat välillä huurtua, eli joutuu säätämään käsin.

        Jos taas painat jotain muuta nappia, kuten puh. nopeus tai itse A/C-nappia, niin automatiikka putoaa pois päältä, ja sitten säätelet itse ilman suuntauksen ja puhaltimen nopeuden yms. Mielestäni helppo käyttää.

        Mihin käyttöön on:

        3. Keskellä vasemmalla on ”Off”-painike. Saako tästä ilmastointi manuaaliseksi?

        Eli sulkeeko tämä "off"-painike ilmastoinnin/jäähdytyksen kokonaan pois päältä?


      • Anonyymi
        Ford-Man kirjoitti:

        Eli : säädät vain lämpötilan ja painat AUTO, silloin automatiikka huolehtii siitä, että lämpötila pysyy vakiona, ilmastoinnin kompurakin menee päälle tarvittaessa. Tosin mm. kostealla kelillä automatiikka päällä tahtoo ainakin Mondeossa ikkunat välillä huurtua, eli joutuu säätämään käsin.

        Jos taas painat jotain muuta nappia, kuten puh. nopeus tai itse A/C-nappia, niin automatiikka putoaa pois päältä, ja sitten säätelet itse ilman suuntauksen ja puhaltimen nopeuden yms. Mielestäni helppo käyttää.

        👏🙌👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        👏🙌👍

        Ja tuon aivoituksen laitoit vuoden 2002 ketjuun, vittu mikä nero.


    • Garfield

      1. On

      2. Pykäliä taitaa olla 7.

      3. OFF hiljentää koko systeemin, eli tuuletin ei pyöri eikä lämpötilanäytössäkään lue mitään. Samoin seuraava painallus tuo edeltävän tilan käyttöön, eli aiempi lämpötila, suuntaus jne.

      4. Kyllä. Joka napissa on vielä merkkivalo.

      5. AUTO napilla saat automatiikan päälle, samalla palautuu perusasetus eli A/C päällä ja aiemmin säädetty lämpötila. Ilmansuuntaukset tms putoavat poispäältä.

      6. LO-16...28-HI eli säätö asteen tarkkuudella välillä 16-28C ja sitten ääripäät eli kylmin mahdollinen ja vastaavasti lämmin mahdollinen.

      7. Takapenkin jalkatilaan lie kanavat.

      8. Kyllä

      9. Ei ainakaan näillä n. 20C keleillä. Puhallus tuntuu tulevan ehkä nopeudella 3-4.

      10. Ainakaan vielä ei ole ollut tarvetta. Talvella suuntausta/puhallusnopeutta kannattaa kokeilla jos automatiikka ei pelaa riittävän hyvin.

      11. Käytännössä on joku 20-22C ollut kokoajan, hieman vaatetuksesta riippuen. Oleellisinta lie ettei säädä liian viileäksi.

      12. En tuota pois antaisi vaikkei systeemi ihan samaa tasoa olekaan kuin kalliinpien autojen automaatit.

      • Ford-Man

        ..kun laitat sen AUTOn päälle, niin välttämättä itse ilmastointi ei mene päälle, se riippuu ihan lämpötilasta, koska itse ilmastoinnin kompurahan pyörii vain silloin, kun siihen on tarvetta.


      • Fordisti
        Ford-Man kirjoitti:

        ..kun laitat sen AUTOn päälle, niin välttämättä itse ilmastointi ei mene päälle, se riippuu ihan lämpötilasta, koska itse ilmastoinnin kompurahan pyörii vain silloin, kun siihen on tarvetta.

        Kiitoksia vastauksista!

        Niin, parasta automaatti-ilmastoinnisssa on vissin siinä, että autmaatiikka (säätöjen perusteella) tekee ”päätöksen” milloin ilmastointi on päällä tai ei. Nyt kun on manuaalinen ilmastointi niin monesti kytkee ilmastoinnin päälle lähdössä ja matkan aikana kytkee pois ja päälle muutaman kerran kun ei vitsii pitää jähdytys päällä samalla kun joutuu säätää lisää lämpöä autossa vallitesevan kylmyyden takia! Automaattisessä ilmastoinnissa: Eikun kerran säätää sopiva lämpötila näyttöön ja ilmastointi on ”päälle kytkettynä” aina. Ja automaatikka huolehtii, että ”toimiva” ilmastointi on päällä tarvittaessa :-)


      • Jerry
        Fordisti kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista!

        Niin, parasta automaatti-ilmastoinnisssa on vissin siinä, että autmaatiikka (säätöjen perusteella) tekee ”päätöksen” milloin ilmastointi on päällä tai ei. Nyt kun on manuaalinen ilmastointi niin monesti kytkee ilmastoinnin päälle lähdössä ja matkan aikana kytkee pois ja päälle muutaman kerran kun ei vitsii pitää jähdytys päällä samalla kun joutuu säätää lisää lämpöä autossa vallitesevan kylmyyden takia! Automaattisessä ilmastoinnissa: Eikun kerran säätää sopiva lämpötila näyttöön ja ilmastointi on ”päälle kytkettynä” aina. Ja automaatikka huolehtii, että ”toimiva” ilmastointi on päällä tarvittaessa :-)

        JOS automaatti-ilmastointi on sama kuin uusissa
        Mondeoissa, niin seuraava pätee:

        Automatiikka on hintansa mukainen - melko hyvä,
        mutta ei täysin huoleton.

        Usein unohdetaan hyöty talvella. Autoair hautoo/kerää
        lämpöä alussa ja puhaltaa vasta sitten kun siitä
        on hyötyä. Sähkölämmitys tuulilasissa on hyvä pari
        tälle, koska kesälläkin automaatti heittää
        joskus höyryt ruudulle alussa.

        Kesällä automaatti helposti yliohjaa eli lämmittää
        aluksi yli lämpölukeman. Tätä joutuu hillitsemään
        asettamalla aluksi lämpölukemaksi 19. Jatkossa
        sopii 20 - 23 enemmänkin omasta vaatetuksesta
        kuin ulkolämpötilasta riippuen.

        Ajon alun temppujen jälkeen se sitten hoitaakin
        hommansa hyvin eikä siihen enää tarvitse koskea.


      • Fordisti
        Jerry kirjoitti:

        JOS automaatti-ilmastointi on sama kuin uusissa
        Mondeoissa, niin seuraava pätee:

        Automatiikka on hintansa mukainen - melko hyvä,
        mutta ei täysin huoleton.

        Usein unohdetaan hyöty talvella. Autoair hautoo/kerää
        lämpöä alussa ja puhaltaa vasta sitten kun siitä
        on hyötyä. Sähkölämmitys tuulilasissa on hyvä pari
        tälle, koska kesälläkin automaatti heittää
        joskus höyryt ruudulle alussa.

        Kesällä automaatti helposti yliohjaa eli lämmittää
        aluksi yli lämpölukeman. Tätä joutuu hillitsemään
        asettamalla aluksi lämpölukemaksi 19. Jatkossa
        sopii 20 - 23 enemmänkin omasta vaatetuksesta
        kuin ulkolämpötilasta riippuen.

        Ajon alun temppujen jälkeen se sitten hoitaakin
        hommansa hyvin eikä siihen enää tarvitse koskea.

        Tämä vastaus oli tosi hyödyllinen. Just tämmöisiä käyttövinkkejä tarvitsen koska epäilenkin, että automaatiikka on kovilla matkan alussa. Sitten kun lämpötila on tasantunut toivottuun niin Fordin ”halvempikin jokamiehen” automaatikka riittää mainiosti?

        En minäkään tiedä onko Mondeon ja Focuksen ilmastoinnit identtiset mutta varmastikin samankaltaisia käytössä?

        Päinvastoinhan kävi silloin kun Escorttiin tarjottiin halvemmat jokamiehen ABSsät! Tuote oli muistakseni Lucas-Girlingin ALB-jarrut. Jarrut toimivat niin kuin ABS mutta mekaniikka oli niin hidas, että jarrutusmatka piteni kohtuttomasti talvikelillä!Jarrut kun menivät lukkoon, systeemi irrotti jarrun ja kewsti liian kauan ennen kuin uusi jarrutus tapahtui. Ohjaus säilyi mutta esim. kehä ykkösellä olisi pitänyt väistää ojaan kun jono pysähtyi liian nopeasti... ALB hävisi nopeasti varustelistasta!

        Mutta aikoinaan ABS oli kallis lisävaruste, nyt melkein joka auton vakiovaruste. Niin tulee käymään automaattisen ilmastoinninkin kanssa.


      • Jerry
        Fordisti kirjoitti:

        Tämä vastaus oli tosi hyödyllinen. Just tämmöisiä käyttövinkkejä tarvitsen koska epäilenkin, että automaatiikka on kovilla matkan alussa. Sitten kun lämpötila on tasantunut toivottuun niin Fordin ”halvempikin jokamiehen” automaatikka riittää mainiosti?

        En minäkään tiedä onko Mondeon ja Focuksen ilmastoinnit identtiset mutta varmastikin samankaltaisia käytössä?

        Päinvastoinhan kävi silloin kun Escorttiin tarjottiin halvemmat jokamiehen ABSsät! Tuote oli muistakseni Lucas-Girlingin ALB-jarrut. Jarrut toimivat niin kuin ABS mutta mekaniikka oli niin hidas, että jarrutusmatka piteni kohtuttomasti talvikelillä!Jarrut kun menivät lukkoon, systeemi irrotti jarrun ja kewsti liian kauan ennen kuin uusi jarrutus tapahtui. Ohjaus säilyi mutta esim. kehä ykkösellä olisi pitänyt väistää ojaan kun jono pysähtyi liian nopeasti... ALB hävisi nopeasti varustelistasta!

        Mutta aikoinaan ABS oli kallis lisävaruste, nyt melkein joka auton vakiovaruste. Niin tulee käymään automaattisen ilmastoinninkin kanssa.

        Aivan oikein. Kun haluttu lämpötila on saavutettu, niin
        sen jälkeen tämä "halpaversiokin" hoitaa tehtävänsä
        erinomaisen tarkasti - samaan ei voi manuaalisäädöillä
        tietenkään päästä.

        Eroksi jää siis se, että paremmilla laitteilla tuo tasa-
        paino saavutetaan nopeammin ja tarkemmin.


      • Ford-Man
        Jerry kirjoitti:

        Aivan oikein. Kun haluttu lämpötila on saavutettu, niin
        sen jälkeen tämä "halpaversiokin" hoitaa tehtävänsä
        erinomaisen tarkasti - samaan ei voi manuaalisäädöillä
        tietenkään päästä.

        Eroksi jää siis se, että paremmilla laitteilla tuo tasa-
        paino saavutetaan nopeammin ja tarkemmin.

        Lähinnä olen huomannut automatiikassa sen, että mm. pikkupakkasilla lämmintä tulee lähinnä vain jalkatilan suuttimista, kojelaudan suuttimista ei juuri ollenkaan. Mutta kovemmilla pakkasilla kun automatiikka työntää suuremmalla voimalla ilmaa, tulee sitä myös kojelaudasta.

        Myös näin lämpöasteiden puolella on pieniä ongelmia. Jos ei ole helle, vaan ns. normaali kevätilma, niin ilmanvaihto on aika avutonta AUTO-asennossa, eli kone antaa ilmaa sisään vain tasan sen verran kuin on pakko lämpötilan säilymiseen.

        Jäähdytys korkeammissa lämpötiloissa toimii taas vastaavasti hyvin.


      • Jerry
        Ford-Man kirjoitti:

        Lähinnä olen huomannut automatiikassa sen, että mm. pikkupakkasilla lämmintä tulee lähinnä vain jalkatilan suuttimista, kojelaudan suuttimista ei juuri ollenkaan. Mutta kovemmilla pakkasilla kun automatiikka työntää suuremmalla voimalla ilmaa, tulee sitä myös kojelaudasta.

        Myös näin lämpöasteiden puolella on pieniä ongelmia. Jos ei ole helle, vaan ns. normaali kevätilma, niin ilmanvaihto on aika avutonta AUTO-asennossa, eli kone antaa ilmaa sisään vain tasan sen verran kuin on pakko lämpötilan säilymiseen.

        Jäähdytys korkeammissa lämpötiloissa toimii taas vastaavasti hyvin.

        Olen samaa mieltä. Muitakin heikkouksia on, mutta
        noin yleisesti ottaen riittävä, kunhan saavuttanut
        tavoitelämpötilansa.

        Onkohan säädetty jotenkin "säästöliekille" - esim.
        kun talvella haluaa pudottaa lämpötilaa, niin
        automatiikka tekee sen pienentämällä puhaltamisen
        ja odottelemalla, että lämpö putoaa ikäänkuin
        itsestään. Automatiikka pitää talvella turhan pientä
        ilmanvaihtoa yllä muutenkin.


      • Fordisti
        Jerry kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Muitakin heikkouksia on, mutta
        noin yleisesti ottaen riittävä, kunhan saavuttanut
        tavoitelämpötilansa.

        Onkohan säädetty jotenkin "säästöliekille" - esim.
        kun talvella haluaa pudottaa lämpötilaa, niin
        automatiikka tekee sen pienentämällä puhaltamisen
        ja odottelemalla, että lämpö putoaa ikäänkuin
        itsestään. Automatiikka pitää talvella turhan pientä
        ilmanvaihtoa yllä muutenkin.

        Eikö talvikelillä kannata itse säätää ilmanvaihdon tasoa? Vai onko niin, että kun tottuu automaatikkaan niin sitä tulee käytetty (mukavuus- vai laiskuussyistä?) ympäri vuoden?

        Kesäkuuta odotelleen...


      • Jerry
        Fordisti kirjoitti:

        Eikö talvikelillä kannata itse säätää ilmanvaihdon tasoa? Vai onko niin, että kun tottuu automaatikkaan niin sitä tulee käytetty (mukavuus- vai laiskuussyistä?) ympäri vuoden?

        Kesäkuuta odotelleen...

        Miksi ei käyttäisi automatiikkaa talvella?
        Ei edes korota kulutusta, koska kompura ei käy.
        Harvoin on ongelmatilanteita. Lämmitys tapahtuu
        yleensä lattiaan puhaltamalla,minkä hyvä puoli
        on, että lattiat todella pysyvät kuivina.


      • Fordisti
        Jerry kirjoitti:

        Miksi ei käyttäisi automatiikkaa talvella?
        Ei edes korota kulutusta, koska kompura ei käy.
        Harvoin on ongelmatilanteita. Lämmitys tapahtuu
        yleensä lattiaan puhaltamalla,minkä hyvä puoli
        on, että lattiat todella pysyvät kuivina.

        ...ensi talvena. Voi hyvinkin olla, että meilläkin on "auto"-asento melkein aina päällä.


      • Ford-Man
        Fordisti kirjoitti:

        ...ensi talvena. Voi hyvinkin olla, että meilläkin on "auto"-asento melkein aina päällä.

        ...muistappa se, että talvipakkasella AUTO-asennossa ei homma pelitä ollenkaan, ennenkuin kone lämpiää hiukan. Eli liikkeellelähtiessä täytyy joka tapauksessa olla manuaaliasennossa, jos ei halua ajaa kylmällä autolla.


      • Fordisti
        Ford-Man kirjoitti:

        ...muistappa se, että talvipakkasella AUTO-asennossa ei homma pelitä ollenkaan, ennenkuin kone lämpiää hiukan. Eli liikkeellelähtiessä täytyy joka tapauksessa olla manuaaliasennossa, jos ei halua ajaa kylmällä autolla.

        Jeps, eihän luonnonlakeja voida murtaa. Siksi kirjoitinkin "...melkein aina päällä.", mutta muuten hyvä pointti sinulta.

        Meillä kun ajoista n. 90 % on maantiellä ja tavalisimmat matkat (vaimon työmatka ja matkat molempien vanhempien luokse) kestävät yleensä n. tunnin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe