Tietääkö Ford-kansa oikean vastauksen?
Meillä on kaverin kanssa kiistaa Fordin kansalaisuudesta. Hän väittää Fordin olevan saksalainen, minä taas englantilaisen (tai jenkin).
Aikoinaan oli esim Anglia, joka on takuuvarmasti englantilainen auto. Toisaalta oli myös jenkki- Fordit, esim. Mustang, ja eikös nuo puusivu-farmarit ole pääasiassa Fordejä. Vieläkin on näitä Galaxyjä ym. Henry Ford oli kai jenkki, ja eikös nimikin viittaa englanninkieliseen maahan (F.O.R.D - For Our Repair Daily)?
Missä vaiheessa Fordista muka tuli saksalainen ja miksi? Sitä kieltämättä kootaan Saksassa. Mutta eivät saab, talbot ja porsche ole suomalaisia, vaikka niitä koottiin / kootaan Uudessakaupungissa.
Vai onko kyseessä vain mainoskikka, vähän samaan tapaan kuin tojotalla muutama vuosi sitten "uusi eurooppalainen toyota...".
Sinänä outoa, jos englantilaisuus pyritään salaamaan, ei Englantilaisilla kai varsinaisesti huono maine ole. Ovat vähän kummallisia, sellaisia perinteikkäitä, Austin-taksit ovat samannäköisiä kuin jo ennen sotia, Jaguar, Rover, Rolls Roycesta puhumattakaan, arvokkaita merkkejä. Toki englantilaiset ovat / olivat omine Lucas-sähköjärjestelmineen ja väärinpäin olevine akunnapoineen kummallisuuksia, mutta kuitenkin.
Minä maalainen on Ford?
20
3283
Vastaukset
- Ford
amerikkalainen firma. Fordin perustaja Henry Ford oli perusamerikkalainen. Ford Europe sijaitsee Saksassa. Firma on tytäryhtiö USA:n Fordille. Eli emoyhtiö on USA:ssa.
Onhan Nokia samassa tilanteessa! Valmistus tehdään ympäri maailmaa.
"uusi eurooppalainen toyota..." tarkoitta, että auto on suunniteltu eurooppalaisen "standardin" mukaan. Me vaadimme aivan jotain muuta kuin esim USA:ssa missä autot ovat pehmeitä laivoja.
Japanissa taas autot ovat pieniä. Japsit ovat pieniä kooltaan ja siellä sinulla pitää olla todistus omasta parkkipaikasta mikäli ostat auton (esim. Tokiossa), jossa on yli 600 cm3 moottorin!- Vedonlyöjä
Kiitos vastauksesta. Vielä jäi kuitenkin ihmetyttämään nuo takavuosien Fordit, varsinkin Anglia, mutta miksei myös Cortina ja mitä niitä nyt olikaan. Pidin niitä selkeästi 'englantilaisina' autoina. Mitä yhtyettä lienee Anglialla ja Englannilla?
Uudemmat, jo Taunuksesta alkaen on vaikeampi sijoittaa, voisivat olla hyvin vaikka 'saksalaisia'. - Ford
Vedonlyöjä kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Vielä jäi kuitenkin ihmetyttämään nuo takavuosien Fordit, varsinkin Anglia, mutta miksei myös Cortina ja mitä niitä nyt olikaan. Pidin niitä selkeästi 'englantilaisina' autoina. Mitä yhtyettä lienee Anglialla ja Englannilla?
Uudemmat, jo Taunuksesta alkaen on vaikeampi sijoittaa, voisivat olla hyvin vaikka 'saksalaisia'.Esim Anglia, Consol ja Cortina tehtiin muistakseni vain Englannissa. Saksassa tehtiin Granada ja Taunus. Osa Escorteista tehtiin Englannissa toiset ainakin Saksassa.
Focukset tehdään Saksassa ja Mondeot muistakseni belgiassa. Fiestat tehdään taas Espanjassa.
Olen lukenut lehdistä, että osa Focuksista aletaan tehdä Pietarin seudulla joskus tulevaisuudessa :-(
Fordeja tehdään myös Mexicossa, Australiassa (Madza-pohjaisia), Turkissa (ainakin vanha Taunus malli oli TM:ssä muutama vuosi sitten!), Etelä-Afrikassa.... - EmJay
Vedonlyöjä kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Vielä jäi kuitenkin ihmetyttämään nuo takavuosien Fordit, varsinkin Anglia, mutta miksei myös Cortina ja mitä niitä nyt olikaan. Pidin niitä selkeästi 'englantilaisina' autoina. Mitä yhtyettä lienee Anglialla ja Englannilla?
Uudemmat, jo Taunuksesta alkaen on vaikeampi sijoittaa, voisivat olla hyvin vaikka 'saksalaisia'.Minun ymmärtääkseni Englannin Ford ja Saksan Ford yhdistettiin Ford of Europeksi joskus 70-luvulla, sitä ennen kummallakin oli omia malleja. 80-luvulla ainoastaan nimet olivat osin erilaisia, esim. viimeinen Taunus oli Cortina, ensimmäinen Scorpio Granada ja niin edelleen.
Nykyäänkin Englannissa tehdään Fordeja, mutta ymmärtääkseni lähinnä sikäläisille markkinoille. Muualla Euroopassa tehtaita on Saksan lisäksi ainakin Belgiassa, Espanjassa, Turkissa ja Portugalissa, josta tulevat Galaxy-tila-autot. Eurooppaan tuotavat Ranger-pickupit tulevat muuten Thaimaasta.
Muualla maailmassa tehtaita on USA:n lisäksi Australiassa, Etelä-Afrikassa, Meksikossa, Kanadassa, Argentiinassa, Brasiliassa, Intiassa. - Hessu
Ford kirjoitti:
Esim Anglia, Consol ja Cortina tehtiin muistakseni vain Englannissa. Saksassa tehtiin Granada ja Taunus. Osa Escorteista tehtiin Englannissa toiset ainakin Saksassa.
Focukset tehdään Saksassa ja Mondeot muistakseni belgiassa. Fiestat tehdään taas Espanjassa.
Olen lukenut lehdistä, että osa Focuksista aletaan tehdä Pietarin seudulla joskus tulevaisuudessa :-(
Fordeja tehdään myös Mexicossa, Australiassa (Madza-pohjaisia), Turkissa (ainakin vanha Taunus malli oli TM:ssä muutama vuosi sitten!), Etelä-Afrikassa....Tarkennuksena:Fiestaa tehdään pääosin Fordin Kölnin tehtailla, moottorit tulevat Espanjasta.
- Pave
EmJay kirjoitti:
Minun ymmärtääkseni Englannin Ford ja Saksan Ford yhdistettiin Ford of Europeksi joskus 70-luvulla, sitä ennen kummallakin oli omia malleja. 80-luvulla ainoastaan nimet olivat osin erilaisia, esim. viimeinen Taunus oli Cortina, ensimmäinen Scorpio Granada ja niin edelleen.
Nykyäänkin Englannissa tehdään Fordeja, mutta ymmärtääkseni lähinnä sikäläisille markkinoille. Muualla Euroopassa tehtaita on Saksan lisäksi ainakin Belgiassa, Espanjassa, Turkissa ja Portugalissa, josta tulevat Galaxy-tila-autot. Eurooppaan tuotavat Ranger-pickupit tulevat muuten Thaimaasta.
Muualla maailmassa tehtaita on USA:n lisäksi Australiassa, Etelä-Afrikassa, Meksikossa, Kanadassa, Argentiinassa, Brasiliassa, Intiassa.Joskus sotien jälkeen Fordilla oli myös ranskalaisia malleja. Mutta mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin kyllähän Ford on yksiselitteisesti yhdysvaltalainen yhtiö.
- Hemmo
Ford kirjoitti:
Esim Anglia, Consol ja Cortina tehtiin muistakseni vain Englannissa. Saksassa tehtiin Granada ja Taunus. Osa Escorteista tehtiin Englannissa toiset ainakin Saksassa.
Focukset tehdään Saksassa ja Mondeot muistakseni belgiassa. Fiestat tehdään taas Espanjassa.
Olen lukenut lehdistä, että osa Focuksista aletaan tehdä Pietarin seudulla joskus tulevaisuudessa :-(
Fordeja tehdään myös Mexicossa, Australiassa (Madza-pohjaisia), Turkissa (ainakin vanha Taunus malli oli TM:ssä muutama vuosi sitten!), Etelä-Afrikassa.......että Consulia tehtiin vain englannissa. Sitä tehtiin myös Saksassa. Valmistenumeron eka kirjain kertoo missä tehty. Niin ja tyyppikilvessä lukee tehdas. Mulla oli Consul joka oli Saksassa tehty.
- Ford
Hemmo kirjoitti:
...että Consulia tehtiin vain englannissa. Sitä tehtiin myös Saksassa. Valmistenumeron eka kirjain kertoo missä tehty. Niin ja tyyppikilvessä lukee tehdas. Mulla oli Consul joka oli Saksassa tehty.
toisinpäin, että Consol tehtiin Saksassa ja Granada Englannissa? Consol nimi poistui sittemmin ja "yhdistyi" Granadaan malliuudistuken myötä?
Siitä on niin pitkä aika, että kaikki "faktat" ovat ulkomuistista... - pekka
Vuosi sitten kävin Irlannin matkallani pyhiinvaelluspaikassa Corkin kreivikunnassa pienessä Ballinascarthyn kylässä.
Mitäpä siellä? Kyseisestä kylästä muutti aikoinaan USAan maanviljelijä nimeltään William Ford. Hänen poikaansa ei kuulemma AIV:n teko isommin kiinnostanut. Tekniikka sitäkin enemmän. Pojan nimi oli Henry ja loppuhan onkin historiaa.
Ai niin, sitä AIV:tä ei tainnut silloin vielä olla. Milläkö autolla liikuin siellä? VAADIN vuokraamon punapukuiselta virkailijattarelta: "Most definitely I need to get a FORD!" - Hemmo
Ford kirjoitti:
toisinpäin, että Consol tehtiin Saksassa ja Granada Englannissa? Consol nimi poistui sittemmin ja "yhdistyi" Granadaan malliuudistuken myötä?
Siitä on niin pitkä aika, että kaikki "faktat" ovat ulkomuistista...no ei kun niitä tehtiin molemmissa maissa yhtäaikaa. Consulia (joka samannäkönen kuin Granada) tehtiin 72-75 ja sen jälkeen vain Granadan nimellä.
- Henry
Autojen massatuotannon aloitti Henry Ford v.1914.Sitä ennen hän oli perustanut oman tehtaan v.1908 jossa valmistettiin T-mallin fordia joka oli väriltään musta koska se nopeutti värin kuivumista fordin mukaan.Ford oli maailman ensimmäinen varsinainen käyttöauto ja jonka "kuka tahansa" saattoi ostaa,tuohonsaakkahan autoja väsättiin nyrkkipajoissa yksittäisiä kappaleita jotka olivat vain rikkaiden hankittavissa.Ford kehitti autojen liukuhihnatuotannon joka alensi tuotantokustannuksia tuoden auton tavallisten amerikkalaisten saataville.Voidaan sanoa että Henry Ford nosti maailman pyörilleen.Sittemmin fordeja on tietysti valmistettu eri puolilla maailmaa,onhan ford maailman suurmpia autotehtaita.
- FORDISTI.
OLIN LOMALLA ESPANJASSA.YLLÄTYIN KUN KULJIN TEOLLISUUS ALUEELLA.JOSTAIN KUMMAN SYYSTÄ NÄIN FORDEJA TEHTÄVÄN SIELLÄ.MAA ON ON SIIS ESPANJA.KUMMA JUTTU.
- Pave
Espanja on merkittävä autoteollisuusmaa, jossa valmistetaan "oman" Seatin lisäksi mm. juuri Fordeja, Opeleita, VW:tä, Nissania, PSA:n autoja (Citroen & Peugeot). Ei siis kovinkaan kumma juttu ja ihan yleisesti tiedossa vähänkään alaa seuraavilla.
- Erkki
Missä ihmeen "teollisuusalueella"?Valmistuspaikka on Valencia,Espanja jossa on fordin uusimpiin kuuluva suuri autotehdas.Mm.porrasperäiset focukset valmistetaan siellä. -Muuten sää et ole edes espanjassa käynytkään,ilmeisesti et kotikylää pidemmällä.Ota paremmin selvää asioista jos tänne kirjottelet.
- tellisuus alueella.
Erkki kirjoitti:
Missä ihmeen "teollisuusalueella"?Valmistuspaikka on Valencia,Espanja jossa on fordin uusimpiin kuuluva suuri autotehdas.Mm.porrasperäiset focukset valmistetaan siellä. -Muuten sää et ole edes espanjassa käynytkään,ilmeisesti et kotikylää pidemmällä.Ota paremmin selvää asioista jos tänne kirjottelet.
Siellä niitä kasattiin lähellä Las Palmasin lentokenttää.Ajettiin linja-autolla ja kuski esitteli Fordin valmistus paikkaa,varmaan siis jossain Espanjaa kuitenkin
- Erkki
tellisuus alueella. kirjoitti:
Siellä niitä kasattiin lähellä Las Palmasin lentokenttää.Ajettiin linja-autolla ja kuski esitteli Fordin valmistus paikkaa,varmaan siis jossain Espanjaa kuitenkin
Ei niitä kanarian saarilla tehdä! Valencia sijaitsee espanjan itärannikolla ja tarkempi valmistuspaikka on Allmussafety jossa alkaa myös uuden sukupolven fiestan valmistus.
- MMS
Erkki kirjoitti:
Missä ihmeen "teollisuusalueella"?Valmistuspaikka on Valencia,Espanja jossa on fordin uusimpiin kuuluva suuri autotehdas.Mm.porrasperäiset focukset valmistetaan siellä. -Muuten sää et ole edes espanjassa käynytkään,ilmeisesti et kotikylää pidemmällä.Ota paremmin selvää asioista jos tänne kirjottelet.
AIKA TYKKI TOI ESCORT MKII
TOINEN TYKKI ON QUATTRO
- topi
Ford on USAlainen.
- Arei
Ford on amerikkalainen,sen perusti mies nimeltä Henry Ford joskus vuonna kaks ja kolme...sittemmin se laajenti toimintaansa eurooppaan. suurin osa suomessa rullaavista fordeista on eurooppalaista valmistetta joista osaa ei edes viedä usa:an. Fordeja tehdään niin englannissa kuin saksassa... mutta FoMoCo eli Ford motor Company on amerikkalais omistuksessa johon kuuluu myös "euroopan-ford"
- Anonyymi
SIIS EIKÖ TOI FORDIT TULEVAT SAKSASTA TEKSTI OLE BELGIASTA SAARLOUIS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34888201 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12571Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692348- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91391- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227