Dopamiinisisustuksesta ja muista muotitrendeistä

kodin sisustuksessa.
Tämän syksyn muotivirtaus sisustuksessa on "dopamiinisisustus", elikkä sisustetaan kotimme asioilla ja esineille jotka tuottavat meille iloa, ei niin että mitä muut ajattelevat.
Vaalean viileä piohjoismainen minimalismi kaikkeen kunniaan; elegantti, esteettinen sisustusmakumme on tehnyt skandinaavisesta sisustuksesta ikoonisen ympäri maailmaa, mutta tekeekö se meistä onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä?
Pitkään olemme sisustaneet nyt feng shui-periaatteiden mukaan: roudanneet kuolleita kukkia ulos ja avanneet väyliä valolle ja ideoiden kiertämiselle, mutta nyt keskitymme asioihinjotka tuottavat meille henkilököhtaista mielihyvää: kukin luonteensa ja taipumuksiensa mukaan
Valolähteitä, kukkia, värejä, taidetta, käsitöitä..kynttilöitä, lyhtyjä, kirjoja.

31

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerro ensin, millainen sinun sisustustyylisi on? Minulla ei ole koskaan ollut mitää tyylin tavoittelua, vain käytännöllistä ja viihtyisää. Lapset sai omat huoneensa sisustaa mieleisekseen.

      • Anonyymi

        tuossahan hän sen kirjoitti:

        "Pitkään olemme sisustaneet nyt feng shui-periaatteiden mukaan: roudanneet kuolleita kukkia ulos ja avanneet väyliä valolle ja ideoiden kiertämiselle, mutta nyt keskitymme asioihinjotka tuottavat meille henkilököhtaista mielihyvää: kukin luonteensa ja taipumuksiensa mukaan
        Valolähteitä, kukkia, värejä, taidetta, käsitöitä..kynttilöitä, lyhtyjä, kirjoja."

        eli näyttää olen massan mukana kulkeva sisustaja.


      • Jos nyt kuitenkin kertoisin itse:
        sisustustyylini on pysynyt lähes samana koko elämäni aikana. En ole koskaan seurannut muoteja enkä trendejä: kotini on aina ollut "minunnäköiseni". Ekleettinen, joka tarkoittaa eri tyylien sekoitusta.
        Amerikkalaista vaikutuste lenevät lämpimät värit ja urbaani boheemius, tekstiilejä, ruukkuja, keramiikkaa, tauluja, kynttilöitä ja kukkia. Etnistä käsityötaidetta mielellään, sisäkasveja, amppeleita ja saniaisia.

        Dopamiinisisustus ei oikeastaan ole minulle mikään uusi trendi. Olen aina kalustanut, sisustanut ja järjestänyt kotiani omannäköisekseni, mitä tulee viihtyvyyteen ja estetiikkaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jos nyt kuitenkin kertoisin itse:
        sisustustyylini on pysynyt lähes samana koko elämäni aikana. En ole koskaan seurannut muoteja enkä trendejä: kotini on aina ollut "minunnäköiseni". Ekleettinen, joka tarkoittaa eri tyylien sekoitusta.
        Amerikkalaista vaikutuste lenevät lämpimät värit ja urbaani boheemius, tekstiilejä, ruukkuja, keramiikkaa, tauluja, kynttilöitä ja kukkia. Etnistä käsityötaidetta mielellään, sisäkasveja, amppeleita ja saniaisia.

        Dopamiinisisustus ei oikeastaan ole minulle mikään uusi trendi. Olen aina kalustanut, sisustanut ja järjestänyt kotiani omannäköisekseni, mitä tulee viihtyvyyteen ja estetiikkaan.

        Miitä on urbaani boheemisuus? Etkös sinä kuitenkin asu landella vanhassa ok talossa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miitä on urbaani boheemisuus? Etkös sinä kuitenkin asu landella vanhassa ok talossa?

        Urban chic, tai moderni boheeminen on sisustustyyli, joka sopii kaikkiin koteihin, uusiin ja vanhoihin, maalle ja kaupunkiin.
        Asumme ja remontoimme klassisen kauden taloa. Urbaanisuutta edustaa tupakeittiön puute, lämmitys ja modernit mukavuudet. Varaava takka ja kaakeliuunit lähinnä sisustusyksityiskohtia.
        Asun pienessä tiheästi rakennetussa, kaupunkimaisessa kyläyhteisössä, lähellä kaupunkeja ja taajamia. Täällä ei ole koskaan viljelty maata eikä pidetty karjaa,


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Urban chic, tai moderni boheeminen on sisustustyyli, joka sopii kaikkiin koteihin, uusiin ja vanhoihin, maalle ja kaupunkiin.
        Asumme ja remontoimme klassisen kauden taloa. Urbaanisuutta edustaa tupakeittiön puute, lämmitys ja modernit mukavuudet. Varaava takka ja kaakeliuunit lähinnä sisustusyksityiskohtia.
        Asun pienessä tiheästi rakennetussa, kaupunkimaisessa kyläyhteisössä, lähellä kaupunkeja ja taajamia. Täällä ei ole koskaan viljelty maata eikä pidetty karjaa,

        Suomen Maaseudulla eletään ja asutaan kaikkien mukavuuksien keskellä , tupakeittiössä on moderni keittiötekniikka ja jopa saareke.
        Ei sitä tarvitse hävetä, että asuu maaseudulla Kyllä siellä sinunkin kotikylässä on varmaan parisataa vuotta sitten viljelty ja karjaa pidetty, mistä se ruoka muten olisi tullut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomen Maaseudulla eletään ja asutaan kaikkien mukavuuksien keskellä , tupakeittiössä on moderni keittiötekniikka ja jopa saareke.
        Ei sitä tarvitse hävetä, että asuu maaseudulla Kyllä siellä sinunkin kotikylässä on varmaan parisataa vuotta sitten viljelty ja karjaa pidetty, mistä se ruoka muten olisi tullut?

        Kylää ympäröivältä maaseudulta, mutta varsinaisen kylän alueella ei ole viljelty eikä pidetty karjaa, koska tämä on vanha tukinuittoyhteiskunta. Kotipuutarhat ja kasvimaat toki useimmilla, nykyisinkin kasvihuoneita ja hedelmäpuita.
        En minä häpeä yhtään että asun pienessä maaseutukylässä. Olen itse valinnut asuinpaikkani n. 12 vuotta sitten kun ostimme täältä.
        Ruotsissa asutaan maaseudulla myös mukavasti ja kodit viihtyisiä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kylää ympäröivältä maaseudulta, mutta varsinaisen kylän alueella ei ole viljelty eikä pidetty karjaa, koska tämä on vanha tukinuittoyhteiskunta. Kotipuutarhat ja kasvimaat toki useimmilla, nykyisinkin kasvihuoneita ja hedelmäpuita.
        En minä häpeä yhtään että asun pienessä maaseutukylässä. Olen itse valinnut asuinpaikkani n. 12 vuotta sitten kun ostimme täältä.
        Ruotsissa asutaan maaseudulla myös mukavasti ja kodit viihtyisiä.

        Pikkukylistä saa halvalla vanhoja taloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkukylistä saa halvalla vanhoja taloja.

        Etkö oikein saa tulta syttymään vaikka miten yrität ,?
        Paloma kuvasi todella kivasti seudun missä hän asuu .
        Siitä sai kivan oman kuvan mieleensä .


    • Kuten tiedät asun mieheni talossa. Hänellä on hyvä maku. Artekkia, lundiaa ja isoja maalauksia. Kirjoja hyllyt täynnä pölyttyneinä. Ei juurikaan kangasverhoja vaan rullaverhoja. Iso ns. viidakko olohuoneen ikkunan edessä.

      Talo on tehty 80-luvulla keittiö on käytännölliseksi suunnitellut. Saarekeeksi sitä kutsutaan nykyisin, oli tuolle ajalle muotia yhdistää ruokapöytä kaarevasti kokonaisuudeksi kiinteisiin kalusteisiin.

      Minun oma maailmani täällä kierreportaiden alla olen tehnyt täysin omaan tyyliini. Tunnesiteitä kaikkialla. Omaa keramiikkaa ja maalauksia sekä minimaailman ihastuttavia taloja ja nukkeja.
      Värimaailma niin värikäs ; )

      Kesämökin huoneissa on vanhan ajan tyyli. Joskus haaveilen, että jos voittaisin lotossa tekisin paikasta sellaisen nykyaikaisen valoisan . Huonekalut uusisin yhtä perintökaappia lukuunottamatta. No, mennään nyt näillä.

    • Anonyymi

      Minulla on vaan ne tavarat esillä mitkä merkitsevät minulle jotakin yksi hylly täynnä pikku esineitä jotka eivät sovi sisustajien. makuun, mutta minulle sopii . Joka pieni esine sisältää muiston jostain . ” dopamiini ” sisustus on kiva juttu , se saattaa ottaa pois sen jäykkyyden mitä sattaa tuntea joissakin ystävien muodin mukaisissa kodeissa.
      Edesmennyt ystäväni omasi taidon tehdä kodistaan viihtyisän jossa saattoi olla ja rentoutunut täysin . Kaipaan hänen kotiaan aina vaan vaikka hän on ollut poissa jo muutaman vuoden , joskus kun olin siellä niin saatoin nukahtaa sohvalle sillä aikaa kun hän laittoi ruokaa , sellaista tunnetta en ole muualla koskaan tuntenut . Hänen kotinsa rauhoitti isommankin huolen tuntevan ihmisen , sen lämmin valoisa ilmapiiri jossa hän oli se tärkein .

    • Anonyymi

      Aivan hömppäaihe. Ei jaksa kiinnostaa. En aio enää muuttaa kotini sisustusta.
      Seuraava ainoa mööpelini on arkku.

      • Olemme erilaisissa elämäntilanteissa. Eihän aiheen tarvitse kiinnostaa, ei sitä ole pakko lukea eikä siihen ole pakko kommentoida.
        Minulle oma ja perheeni hyvinvointi ja viihtyvyys ovat aivan keskeisiä asioita.
        Minä voisin kuvitella sisustavani itselleni arkunkin, joka olisi esteettisesti kaunis ja saisi dopamiinit kulkemaan arkkuni vieressä seisovienkin suonissa.

        Hmmm, seuraava aihe voisi ollakin miten sisustaisin arkkuni?
        Ne jotka suunnittelevat tuhkaamista ei tarvi miettiä asiaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olemme erilaisissa elämäntilanteissa. Eihän aiheen tarvitse kiinnostaa, ei sitä ole pakko lukea eikä siihen ole pakko kommentoida.
        Minulle oma ja perheeni hyvinvointi ja viihtyvyys ovat aivan keskeisiä asioita.
        Minä voisin kuvitella sisustavani itselleni arkunkin, joka olisi esteettisesti kaunis ja saisi dopamiinit kulkemaan arkkuni vieressä seisovienkin suonissa.

        Hmmm, seuraava aihe voisi ollakin miten sisustaisin arkkuni?
        Ne jotka suunnittelevat tuhkaamista ei tarvi miettiä asiaa.

        Olen miettinyt, että tuhkausuurnan voisin valmistaa savesta. Minulla on yksi kerammiikka hahmo Pohjan akka, se on ontto ja vaatisi vain pohjan, joka voisi olla korkkiakin. Pohjan akkaa katsoessani tulee mieleeni, se voisi olla viimeinen leposijani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen miettinyt, että tuhkausuurnan voisin valmistaa savesta. Minulla on yksi kerammiikka hahmo Pohjan akka, se on ontto ja vaatisi vain pohjan, joka voisi olla korkkiakin. Pohjan akkaa katsoessani tulee mieleeni, se voisi olla viimeinen leposijani.

        korppis kuittaa ;)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olemme erilaisissa elämäntilanteissa. Eihän aiheen tarvitse kiinnostaa, ei sitä ole pakko lukea eikä siihen ole pakko kommentoida.
        Minulle oma ja perheeni hyvinvointi ja viihtyvyys ovat aivan keskeisiä asioita.
        Minä voisin kuvitella sisustavani itselleni arkunkin, joka olisi esteettisesti kaunis ja saisi dopamiinit kulkemaan arkkuni vieressä seisovienkin suonissa.

        Hmmm, seuraava aihe voisi ollakin miten sisustaisin arkkuni?
        Ne jotka suunnittelevat tuhkaamista ei tarvi miettiä asiaa.

        Ploma. Jos ei uudet sisustukset kiinnosta, syynä voi olla se, että sisustus on jo täydellinen ja arvokas, sitä ei tarvitse tuunailla. Et mikään poikkeus ole , kaikille oma ja läheisten viihtyvyys ja hyvinvointi on lähinnä sydäntä. Menit taas provoon jotta pääset erinomaisuuttasi kehumaan. Vai oliko oma provosi tuo ruumisarkku? Ei sinusta kyllä rauhan kyyhyky mieleen tule!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ploma. Jos ei uudet sisustukset kiinnosta, syynä voi olla se, että sisustus on jo täydellinen ja arvokas, sitä ei tarvitse tuunailla. Et mikään poikkeus ole , kaikille oma ja läheisten viihtyvyys ja hyvinvointi on lähinnä sydäntä. Menit taas provoon jotta pääset erinomaisuuttasi kehumaan. Vai oliko oma provosi tuo ruumisarkku? Ei sinusta kyllä rauhan kyyhyky mieleen tule!

        Ei tämä ole provo millään tapaa.
        Ainoastaan että käsittelen asiaa kevyellä kädellä.
        Ei tulisi mieleenikään että olisin jotenkin "valmis", että kotini tai elämöni olisi niin täydellistä ja arvokasta, ettei siinä olisi jotain muuntumisen varaa.
        Minun kotini ja elämäni ovat arvokkaita siten että ne ovat vieläkin, aivan loppuun saakka muuntumiskelpoisia, kehityskelpoisia.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei tämä ole provo millään tapaa.
        Ainoastaan että käsittelen asiaa kevyellä kädellä.
        Ei tulisi mieleenikään että olisin jotenkin "valmis", että kotini tai elämöni olisi niin täydellistä ja arvokasta, ettei siinä olisi jotain muuntumisen varaa.
        Minun kotini ja elämäni ovat arvokkaita siten että ne ovat vieläkin, aivan loppuun saakka muuntumiskelpoisia, kehityskelpoisia.

        Jos kirjoittajilla olisi mahdollisuus kohdata toinen kirjoittaja livenä kuten me sinä ja minä olemme tavanneet parikin kertaa, voisi näkemys toisesta kirjoittajasta kokonaisuudessa muuttua.

        Olet rauhallinen ja sopuisa tyyppi, sinulla on terävä kynä kuten minullakin, minä tosin en ole rauhallinen en aina sopuisakaan, mutta kirjoitan itsestäni en hyökkää, puolustaudun tarpeen mukaan.

        Kotini on paikka, jossa saan olla oma itseni omien ja mieheni tavaroitteni keskellä. Eilen illalla kun suljimme television keskustemimme takkahuoneen kalustuksesta. Takkahuone on täällä kierreportaiden alla, se on kalustettu huonekaluillani. Pöydän olen nikkaroinut entisestä keittiön seinään kiinnitetystä baaripöydästä.

        Sen olen liittänyt lasteni mummolan entisen kirjahyllyn keskiosaan. Sitä ympäröi korkeat jakkarat.

        Sohvan edessä on entisöimäni Askon 50-luvun herrain tupakkipöytä, jonka löysin aikoinani kirpputorilta.

        Uusin huonekalu on jenkkisänky, jonka ostin nyt syyskesästä. Nytkin naputtelen tällä sängyllä.

        Mieheni poika katseli paikkoja ja esitti remppaohjelmaa. Emme lämminneet, tämä on hyvä näin. Uusimme kohteita, jotka hajoavat kuten nyt hallin valaisin kun yritimme vaihtaa lamppua valaisin särky käsiin. Siinä onkin minun tämän iltapäivän tehtävä. Etsiä sähkömies asentamaan uutta valaisinta.


      • korppis kirjoitti:

        Jos kirjoittajilla olisi mahdollisuus kohdata toinen kirjoittaja livenä kuten me sinä ja minä olemme tavanneet parikin kertaa, voisi näkemys toisesta kirjoittajasta kokonaisuudessa muuttua.

        Olet rauhallinen ja sopuisa tyyppi, sinulla on terävä kynä kuten minullakin, minä tosin en ole rauhallinen en aina sopuisakaan, mutta kirjoitan itsestäni en hyökkää, puolustaudun tarpeen mukaan.

        Kotini on paikka, jossa saan olla oma itseni omien ja mieheni tavaroitteni keskellä. Eilen illalla kun suljimme television keskustemimme takkahuoneen kalustuksesta. Takkahuone on täällä kierreportaiden alla, se on kalustettu huonekaluillani. Pöydän olen nikkaroinut entisestä keittiön seinään kiinnitetystä baaripöydästä.

        Sen olen liittänyt lasteni mummolan entisen kirjahyllyn keskiosaan. Sitä ympäröi korkeat jakkarat.

        Sohvan edessä on entisöimäni Askon 50-luvun herrain tupakkipöytä, jonka löysin aikoinani kirpputorilta.

        Uusin huonekalu on jenkkisänky, jonka ostin nyt syyskesästä. Nytkin naputtelen tällä sängyllä.

        Mieheni poika katseli paikkoja ja esitti remppaohjelmaa. Emme lämminneet, tämä on hyvä näin. Uusimme kohteita, jotka hajoavat kuten nyt hallin valaisin kun yritimme vaihtaa lamppua valaisin särky käsiin. Siinä onkin minun tämän iltapäivän tehtävä. Etsiä sähkömies asentamaan uutta valaisinta.

        Allekirjoitan sataprosenttisesti huomiosi siitä, miten live-tapaaminen voi muuttaa käsitystä toisesta ihmisestä ja sitten myöskin se että kynnys veetuille jollekin, jonka kanssa on kilistellyt kahvikupposia ja katsonut silmiin on huomattavasti korkeampi. Etenkinjos se toinenkin on ihan hyvä tyyppi ;)


    • Ei hassumpi ajatus!
      Mä voisin varaa itselleni kannellisen valkoisen uurnan jossa olisi rauhankyyhky oliivipuunoksa nokassaan.

      • Anonyymi

        Arkkhsutauksesta äsken puhuit.
        Olet siis mielestäsi rauhankyyhky?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arkkhsutauksesta äsken puhuit.
        Olet siis mielestäsi rauhankyyhky?

        Hautaamisesta noin yleensä.
        Arkku voisi olla olla punaista brasilianpuuta. (Ydinpuu joka hehkuu kuin veri). Valkoisia kyyhkysiä rantuna kannen vieressä.

        Olen aina ollut rauhankyyhky, ihan eka vuosista lähtien, nyt ehkä no parikymmentä vuotta rauhan ja rakkauden sanomaa tuomassa keskustelupaltoille..

        Mutta: kyyhkyilläkin on terävä nokka ja niiden silmille ei hypitä.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Hautaamisesta noin yleensä.
        Arkku voisi olla olla punaista brasilianpuuta. (Ydinpuu joka hehkuu kuin veri). Valkoisia kyyhkysiä rantuna kannen vieressä.

        Olen aina ollut rauhankyyhky, ihan eka vuosista lähtien, nyt ehkä no parikymmentä vuotta rauhan ja rakkauden sanomaa tuomassa keskustelupaltoille..

        Mutta: kyyhkyilläkin on terävä nokka ja niiden silmille ei hypitä.

        """Mä voisin varaa itselleni kannellisen valkoisen uurnan jossa olisi rauhankyyhky oliivipuunoksa nokassaan."""

        """Arkku voisi olla olla punaista brasilianpuuta. (Ydinpuu joka hehkuu kuin veri). Valkoisia kyyhkysiä rantuna kannen vieressä."""

        Meinaatko niinkuin, että se valkoinen uurna sitten sijoitetaan sinne punaiseen (aatteesi väriseen) arkkuun?


      • Tellukka kirjoitti:

        """Mä voisin varaa itselleni kannellisen valkoisen uurnan jossa olisi rauhankyyhky oliivipuunoksa nokassaan."""

        """Arkku voisi olla olla punaista brasilianpuuta. (Ydinpuu joka hehkuu kuin veri). Valkoisia kyyhkysiä rantuna kannen vieressä."""

        Meinaatko niinkuin, että se valkoinen uurna sitten sijoitetaan sinne punaiseen (aatteesi väriseen) arkkuun?

        Meinaan että kaksi eri vaihtoehtoa.
        Ja sinä minun aatteistani et tiedä h.......n huilua.


    • Anonyymi

      Olen aina sisustanut kotini omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan.
      En missään nimessä laita kotiini esineitä, tavaroita, värejä ym. jos en itse niistä pidä ja ihan sama millä nimellä sitä sisustusta kutsutaan.

      Huvittaa, kun näitä vierasperäisiä sanoja pitää nykyisin olla kaikkialla, sisustus, ruoka, vaatteet ja sitten niillä sanoilla korostetaan itseään.

      • Aloitukseen sain aiheen aamutv:stä jossa esitettiin "dopamiinisisustusta". Mies tokaisi vain että sinähön olet aina sisustanut juuri noin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Aloitukseen sain aiheen aamutv:stä jossa esitettiin "dopamiinisisustusta". Mies tokaisi vain että sinähön olet aina sisustanut juuri noin.

        Miten se muutama vuosi sitten tapaamasi mies voi tietää miten ennen olet sisustanut? Eikö hänellä ole sananvaltaa kotinsa sisustukseen?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Aloitukseen sain aiheen aamutv:stä jossa esitettiin "dopamiinisisustusta". Mies tokaisi vain että sinähön olet aina sisustanut juuri noin.

        Kuten muodissa, niin myös sisustuksessa on kiertokulkua.

        Mainitsemasi sisustus ei ole mitään uutta, paitsi, että se on saanut uuden nimityksen.
        Tänään muodissa ja et sitten taas katoaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten muodissa, niin myös sisustuksessa on kiertokulkua.

        Mainitsemasi sisustus ei ole mitään uutta, paitsi, että se on saanut uuden nimityksen.
        Tänään muodissa ja et sitten taas katoaa.

        Ei todellakaan ole mitään uutta, eikä se ole edes mikään yhtenäinen tyyli, vaanvaikutteita tulee seitsemänkymmentä luvulta, maalaisromantiikasta, amerikkalaisesta country-asumisesta ja sitten ihan vaan suomalaista talonpoikasesineistöä joukossa. Suomalainen lasitaide sulassa sovussa Etelä-Amerikan alkuperäiskansojen kutomataiteen kanssa. Asioita ja esineitä jotka tuottavat mielihyvää, muistoja, Aivan sama millä nimellä sitä kutsutaan.
        Uskoisin että tämä tv-keskustelu oli eräänlainen vastakkainasettelu muodikkaan ajankohtaisen yksilöllisen sisustustyylin ja pitkään hallinneen skandinaavisen minimalismin välillä.

        Muodollisesti sisustetut, ylistailatut edustuskodit olivat vertailukohteena.

        Täällä menee telkkarissa ohjelma nimeltään Kuka asuu täällä? jossa osaanottajat käyvät tutkimassa toistensa koteja ja sitten yrittävät arvata kuka asuu missäkin. Kyllä ihmiset asuvat todellakin monella eri tavalla ja satsaavat sisustuksessa hyvinkin erilaisiin asioihin. Yhtään ikean koottavilla hyllyköillä sisustettua asuntoa en ole tässä ohjelmassa nähnyt.


    • Ramoona

      Naisten pesänrakennusvietti yleensä säilyy, vaikka poikasetkin ovat jo vuosikymmeniä sitten omat pesänsä perustaneet. Jo opiskelukämppiin koetin jotain omaa persoonallista leimaa saada, julisteilla se kävi näpsään ja punainen matkahuopa on seurannut minua uskollisesti, samoin rustiikkiset Ruska-teekupit. Ensimmäiseen yhteiseen kotiin sain kummitädiltä kaksi vanhaa Bellman-tuolia, olin niillä aina halunnut kököttää siellä käydessäni, ja siitä sain kipinän "maalaisromanttiseen" tyyliin. Kun isompaa ruokapöytää tarvittiin, teetettiin kyseisiä tuoleja lisää (Juvi valmistaa niitä vieläkin ja ovat todella kestäviä ja tyylipuhaita ). Anoppilan perintönä tuli maalaisrokokoota, vankkaa ja mukavaa käytössäkin, sopii hyvin moderniinkin kotiin. Kaapeiksi aloin valita lasiruudutettuja, niissä kauniit astiat ja kirjat ovat pölyltä suojassa, näkyvät silti.

      Kun lopulta rakensimme tämän nykyisen talon 2000-luvun alkupuolella, perinnetalo tuntui luontevalta valinnalta ja kaavassa määrättiin samantapaisia taloja tällä asuinalueella. Yleisilme on vaalea ja raikas, luonnonvalkoista, murrettuja vihertävää ja vanhaa roosaa , hiukan puolukanpunaa, varaava kakluuni pullonvihreää. Sohvan pitää tietysti olla muhkea ja pehmeä, sama mitä tyyliä edustaa. Korituolit lampaantaljoineen siirtyvät helposti paikasta toiseen. Vaalea puulattia on kaunis sellaisenaan, muutama matto vain kalustetyhmiä "sitomassa". Tärkeintä on valo, raikas ilma ja sopiva lämpö, ikkunoista avautuvat näkymät myös. Varmasti viihtyisin myös melko minimalistisessa kodissa. En pidä paljoa koriste-esineitä kerralla näkyvillä, vaihdan niitä ryhmiksi vuodenaikojen mukaan. Viherkasveja haluaisin enemmänkin, mutta vain muutamat lajit saan menestymään. Tuoreisiin kukkakimppuihin satsaan, ja löytyyhän luonnosta kauniita oksia ja heiniä.

      Oma koti on turvasatama ja hyvän olon tyyssija, olkoon sisustus mitä tyyliä tahansa, asukkaidensa elämän pitää näkyä. Niinkuin moni on kertonutkin, tässä dopamiinityylissä on pyörä keksitty taas uudelleen, noinhan meistä suurin osa on aina pesää rakentanut. Jaksan innostua sisustusaiheesta , vaikka kyllä minä olen viimeistä leposijaanikin jo miettinyt. "Täällä Pohjantähden alla on nyt kotomaamme, mutta tähtein tuolla puolen toisen kodon saamme."

      • Luin aamulla paikallisesta roskalavaryhmästä, että joku halusi antaa ilmaiseksi kaksi Bellman tyyppistä tuolia. Ihastuin, mutta minnepä ne pistäisin. Kun luin sinun viestisi katsoin uudestaan kuvia, kivan näköisiä' mutta ei aitoja Bellmantuolejaa' voi olla jäljitelmiä.

        Miehelläni on hollannissa monivärinen erikoinen desingtuoli. Nimeä en muista' mutta kuvia on paljon. Se on enempi koriste-esine kuin käyttötuoli. Sen ymmärsin kun eka kertaa vierailin hänen kotonaan. Parvekkeella ei vielä ollut aurinkotuoleja joten raahasin kysymättä lupaa sen parvekkeelle. Voi sitä saarnaa minkä sain tuolin väärinkäytöstä.

        Joku vuosi sitten kun siivosin mökin varastoja, kauhistelin miksi ihmeessä minulla on niin paljon tuoleja. Laitoin ilmoitulsen lejteen ja möin niitä pois.

        Tuolit on minulle mieluisia. Olen entisöinyt eräänkin nojatuolin.

        No, tuostapa tuli mieleeni, pitää korjata yhden yläkerran nojatuolin istuinosan katkennut jousi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe