Kohdun ja munasarjojen poisto

Anonyymi-ap

Mut leikataan ensimmäistä kertaa elämässäni . En ole osannut enkä edes uskaltanut kysyä kiireisiltä hoitajilta. Miten valmistauduitte leikkaukseen ? Voiko sukat pitää jalassa ettei tule ihan kylmä tai "alaston" olo ? Onhan nukutus tarpeeksi syvä ettei kipu tunnu läpi ? Levitetäänkö "paikat" vielä siinä hereillä ? Oliko sänky jo kiikutettu heräämöön ennenkuin heräsitte ? Mitkä toimenpiteet sitä seuraa ? Onko virtsaamista varten kytketty jo katetri vai kannattaako heti alkaa varovaisesti nousta vessaan ja kävellä ? Kai ne mömmöt kehossa vielä puuduttaa sen verran ?
Millä ehdoin kotiin päästetään samana päivänä ? Vai kannattaako olla yön yli sairaalassa ? Kuka nyt sairaalassa haluaa turhaan virua, oma koti on sentään oma koti. Entä toipuminen ? Kahteen viikkoon pitäisi kyllä joitakin kotitöitä sentään tehdä.
Mulla on syöpäepäily, Millaiset näissä tapauksissa on eloonjäämisennusteet ? Miten lääkkeet annetaan, onko aina vain sädetys hoitona ?
Olen siis aivan pihalla, kiitos vastauksista.

10

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ole rauhallisella mielellä. Sinua hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Saat kivun lievitystä kunhan pyydät jos on tarpeen.
      Kaikki tulee menemään hyvin.
      Rukoilen puolestasi.
      Olen käynyt saman läpi ja toivuin tosi hyvin.
      🥰

• Anonyymi

Kiitos kauniista sanoista. Ne on lohdtuksena matkassa.

• Anonyymi

Syöpäennuste munasarjojen kohdalla riippuu mm iästä. Kun leikellään auki, niin ei satu, olet anestesiassa. Sen jlk heräämään. Jälkeen on katetri, kävelyä vähän ja jos kaikki sujuu hyvin, kuten yleensä, toivot noin parissa yössä. Mikäli sinut leikataan auki nii että vatsaan tulee pidempi jälki, eli kohdallasi on avoleikkaus, on toipuminen hitaampaa kuin tähystysleikkauksessa. Voimia leikkaukseen. Ei rarvitse jönnittåä yhtään ja mikäli tarvitset hormonikorvaushoito, pyydä lääkärinlausunto, niin elimistösi toimii kuten ennenkin.

• Anonyymi

Hormonikorvaushoidoista. Niissäkin eroja, mm. Puoliintumisaika, jiten itse pitää päätellä mikä sopii. Tabletin , indivinan voi puolittaa, vaikka vahvuus olisi mikä vain, iästäsi riippuu vaste. Jos olet vanhempi hlö , tarvitset enemmän kuin nuorempi, estrogeeniä suun kautta. Iho ja lisämunuaiset erittävät myös, joten ole huoleti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hormonikorvaushoidoista. Niissäkin eroja, mm. Puoliintumisaika, jiten itse pitää päätellä mikä sopii. Tabletin , indivinan voi puolittaa, vaikka vahvuus olisi mikä vain, iästäsi riippuu vaste. Jos olet vanhempi hlö , tarvitset enemmän kuin nuorempi, estrogeeniä suun kautta. Iho ja lisämunuaiset erittävät myös, joten ole huoleti.

Entäs estrogeenihoito geelin tai laastarin avulla! Minä valitsin sellaisen, koska sen määrää on mielestäni helpompi säädellä, ettei käytä lääkettä liikaa tai liian vähän. En ollut nuori, kun leikattiin kohtu pois alakautta. Sain kuukauden sairasloman, jossa ajassa toivuin täysin ilman komlikaatioita. Kaikki pelitti hyvin sen jälkeen.

• Anonyymi

lisäys. kannattaa pyytää samalla umpilisäkkeen, appendix poistoa, varsinkin jos olet nuori, niin ei tule umpparia tai umpisäkkeentulehdusta , koska umpisuo,i on hyödytön. aina ei sinne asti yllä, mutta jos umpisuolesi on ylhääällä, niin kyllä yltää ja joskus muutoinkin.

• Anonyymi

Jos sinua huolettaa kovinkin niin keskustele vaikka whats upin avulla ihmisten kanssa, tai Facebookissa, mutta kaikki eivöt tykkää Facebookista. Voimia.

• Anonyymi

Kiitos voimaannuttavista viesteistä. Voiko näitä leikkauksia lykätä esim. muutenkin kiireisen joulun jälkeen ? Tai ylipäätään onko leikkaukselle vaihtoehtoja ? Voiko esim.jokin sädetys toimia ilman kohdun ja munasarjojen poistoakin ?

• Anonyymi

jos askarruttaa niin juttele onkologisi kanssa mikä on tilanteesi, kun on epäily kyseessä, tietää vastat, pyydä vastaamaan rehellisesti, suoraan. sano, että anna tulla vaan.

• Anonyymi

No niinpä. Maisassa luki jotakin epämääräistä kuten "tulos poikkeava" tms. Lähinnä sitäkin ihmettelee, että Suomessa tämä leikkaus on aika tyypillinen , siis suuri, vuodessa n. 4400 tapausta. Miksi on näin ?
        Luulisin, että myös kokovartaloröngten kertoo jotakin. Keskustelu siis edessä lekurin kanssa.
        Kohdusta kun poistui n. 11 sentin kiinteä verinen "pötkäle" vuodon yhteydessä, selittääkö tällainen "pötkäle" esim. kohdun limakalvon "paksuuntumista" ultrassa ? Näiden kysymysten kanssa joutuu ihan painimalla painimaan ennenkuin pääsee sinne lekurin pakeille asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe