Oma kurpitsalyhty

Kerroin Rannikon puutarhallekin, joka järjestää kurpitsjuhlia, jonne tullaa satojenkin kilometrien päästä.

Ylivoimaisesti paras kurpitsalajike ulkonäön ja ennen kaikkea pitkäikäisyyden vuoksi on kuvassa oleva näppyläpintainen kurpitsa.
https://ibb.co/Qv44yth

Kuori saattaa kestää kuukausia. Kurpitsan sisuksen voi kovertaa erittäin ohueksi, jopa vain 5-8 mm paksuiseksi. Ensin tein kuviot ja leikkasin ne. Koverruksen tein lopuksi, että lyhty varmasti ei rikkoudu.

Kerroin puutarhalle, että lajikkeesta tehtyjä lyhtyjä ei tarvitse taatusti vaihtaa! Ne eivät taatusti lysähdä kasaan sinä aikana kun ne olisivat heillä esillä.

Kestävyys on myös ongelma. Kuori on erittäin kova. Kerroin, että kuviot olisi oikeastaan syytää tehdä pistosahalla, mikäli niitä tekisi heidän käyttöönsä kurpitsaviikoilla.

Itse käytin isoimman palan irrottamiseen käsisahaa, sillä puukolla homma olisi ollut erittäin työlästä.

Kotikaivertajille olisi iloa pitkästä iästä. Minusta näppylät sopivat mainiosti halloweenin. MUTTA olisi syytä varoittaa kovuudesta, ettei leikkaa haavoja sormiinsa!

Kun viime vuonna sisäosaan tuli hometta, poistin sisäosaa. Kurpitsan muutaman millin kuori voi pitää lyhdyn kasassa, vaikka sisustaa ei olisi juuri ollenkaan.

Saako kurpitsaa muualta kuin kurpitsaviikoilta, en tiedä. Löysin vain yhden tätä lajiketta olevan kurpitsan. Joten sopivan kurpitsan takia ei esim. Turusta tai Helsingistä kannata enää kurpitsaviikoille lähteä.

Jos en olisi löytänyt juuri haluamaani lajiketta, kurpitsa olisi jäänyt ostamatta. Ruokaa tuli kolme litraa kurpitsakeittoa + paahdetut siemenet.

1

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      33
      2929
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      92
      1978
    3. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      9
      1399
    4. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      101
      1324
    5. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1229
    6. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      77
      1177
    7. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      65
      1017
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      12
      979
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      31
      877
    10. Kaikkea hyvää sulle

      Elämään. Toivottavasti löydät vierellesi ihanan naisen, jonka kanssa olet onnellinen. Se en ollut minä. Viimeiset heipa
      Ikävä
      36
      824
    Aihe