En uskalla tästä kavereilleni lähtee juttelemaan joten laitan nyt tänne. Oon 25v ja kumppani 23v. Ollaan oltu 6 vuotta yhessä. Tyttöystäväni tulee rikollisperheestä ja on itse alottanut vanhempien mukana näissä hommissa jo 5-6 vuotiaana. Hän on nykyyän siis täysin kunnon työssäkäyvä normaali ihminen. Suhteen alussa hän oli edelleen mukana perheensä toiminnassa, mutta tein selväksi että suhde loppuu jos hän jatkaa hölmöilyään ja hän lopetti sen. Eli hän on lapsesta asti nähnyt ja ollut mukana asioissa missä ei normaalit ihmiset ole. Tiedän paljon, mutta on varmasti paljon mitä hän ei ole kertonut. Hän on lapsesta asti joutunut kuulemaan/näkeemään sairaita asioita joita en edes lähde tänne kertomaan. Hän on hyvin rakastava ja empaattinen minua ja eläimiä kohtaan, mutta siihen se aikalailla jää. Olen hänelle siitä sanonut että hänellä on tosi huono empatiakyky, josta hän on loukkaantunut, koska hän on ottanut sen sillä tavoin että vihjaan häntä psykopaatiksi. En tiedä johtuuko heikko empatian kyky juuri kaikesta mitä hän on joutunut lapsuudessaan ja nuoruudessa tekemään ja näkemään. Itseäni se vähän vaivaa sillä ei ole kivaa/helppoa olla tilanteessa jossa joku itkee tai jotain sattuu ja kumppaniani ei hätkäytä se yhtään. Annan esimerkkitilanteen serkkuni kaveri syylistyi murhaan ja olin todella shokissa siitä. Kerroin asiasta kumppanille ja näin kuinka se ei häntä paljoa hetkauttanut sanoin suoraan että olen todella järkyttynyt ja kysyin miksi hän on noin tyyneä ja vastaus oli ”ei tuo nyt tunnu missään ” ja yritti perustella sillä koska hän ei itse tunne uhria eli se ei myöskään sentakia satu. Sama kun hänen naapuri kuoli hän nauroi, tähän hän kyllä sanoi että nauraa aina jos on joku epämukava tilanne ja se kyllä pitää paikkaansa hän ei osaa välttämättä reagoida huonoihin uutisiin muutenkuin nauramalla/hymyilemällä. En tiedä vaivaako tämä asia tavallaan turhaan minua koska hän ei ole esim ilkeä ikinä kenellekään tai itsekeskeinen, todella rakastava ja ystävällinen minulle aina.
Empatiakyvytön kumppani
10
470
Vastaukset
- Anonyymi
Keksitty juttu?
- Anonyymi
No ei ole, mutta kiitos kysymästä.
T. AP - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole, mutta kiitos kysymästä.
T. APSiinä tapauksessa mieti onko hän sinulle tulevaisuudessa turvallinen vaihtoehto?
- Anonyymi
On varmaan todellinen tarina, mutta niin kaukana mun kuplasta, että vaikea on sanoa mitään. Näin yleisellä tasolla ajattelen, että jos puolisoiden arvot ei vastaa toisiaan, niin vaikea on yhteistä tulevaisuutta kuvitella. Toisaalta olette jo 6 vuotta olleet ja kasvaneet yhdessä, että eiköhän se kasvu voi jatkuakin edelleen, teillä yhdessä ja molemmilla erikseen.
- Anonyymi
Moni nauraa kun on joku vaikea tilanne, se ei ole mitään outoa jotenkin aivot vaan käyttäytyy päin vastoin . Empatiasta puheen ollen en usko että sitä reagoi voimakkaasti silloin kun ei tunne ihmisiä. Reagoiitko sinä voimakkaasti kun näet sodan jaloissa olevia ihmisiä uutisia .
Jokaisella on oma tyylinsä reagoida. Mutta jos sinua kovasti huolestuttaa hänen erilaisuutensa niin lopeta suhde, sillä silloin kun aletaan vikoja huomaamaan niin se on sen merkki ettei suhde tule kestämään jos kaksi ihmistä tulevat eri olosuhteista. Niin se on aina vaikeaa . Sen olen nähnytkin monen parin suhteessa .äja se on aina pitänyt paikkansa.
Hänen taustaansa on kun reppu mukana koko ajan , ja sitä ei voi mitenkään tehdä tekemättömäksi , jäljet ovat ikuiset ihmisessä,. - Anonyymi
Ei kuulosta kauhean rakastavalta ja myötätuntoiselta että hän reagoi tuolla tavalla sinun järkytykseesi serkun kaverin tapauksessa. Usein on parasta kysyä jos on epävarma ja myös kertoa mitä itse tarvitsee. Jos toinen ei halua kuunnella, tai välitä, niin sitten on ehkä aika pohtia haluaako sellaista ihmissuhdetta vaalia.
- Anonyymi
"Sama kun hänen naapuri kuoli hän nauroi..." I mean...honestly, that's just relatable ✨
- Anonyymi
En ota kantaa tapaukseen kun en teitä tunne, mutta mielestäni parisuhdetta ei kannata aloittaa/sitouttaa itseään tyyppiin, jos huomaa että toisella on heikot tunnetaidot/tunnekylmyyttä/persoonallisuushäiriöihin viittaavaa käytöstä/ todella heikot sosiaaliset taidot/empatiakyvyn heikkoutta/autismiin viittaa käytöstä/joka näkyy negatiivisesti ns tunnekylmyytenä/välipitämättömyytenä/huonona käytöksenä.
- Anonyymi
Luulisi 6 vuodessa suhde olevan sillä tasolla, jotta voit keskustella ja kysellä kaikkea häneltä? Jos lapsuuden lähtökohdat on noin kun mainitsit, miksi edes ihmetellä, ettei kaikki tunnu yhtä pahalta kuin sinusta?
Voi olla joutunut kokemaan sellaisessa perheessä asioita, mitkä vaikuttanut pakosti tunteiden säätelyyn.
Katso epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön kriteerit osuuko siitä mikään mielentilanteeseensa. Ole utelias häntä kohtaan. Älä tuomitse keskustellessa, tai morkkaa huonosta empatiakyvystä. Mene ymmärrys edellä, kunnes tiedät taustat paremmin ja kysy oikeita asioita.
Aivan tavallista ettei empaattisellakaan ihmisellä tule kauheasti tunteita, jos uhri ei ollut mikään tuttu. Kysymys kuuluukin millä lailla hän tuki sinua silloin? Lohduttiko ym?
Nauraminen oudoissa asioissa voi olla vain yksi selviytymismekanismi.
Ylipäänsä tarvitaan, tai sinä tarvitset lisää tietoa.
Sekin onko hän edes käsitellyt kokemuksiaan kenenkään kanssa, mitkä voi olla jopa traumaattisia. Olisiko valmis käymään ammattilaisen puheilla? - Anonyymi
Ihmiset voivat feikata pitkään, jopa vuosikymmeniä olevansa muuta kuin ovqt. Kriisitilanteissa todellinen minä tulee esiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783