Amerikanmädätys iskee taas

Anonyymi-ap

Voiko olla teennäisempää, inhottavampaa ja kaupallisempaa hillumista kuin tämä halloween? Lapsetkin puetaan hirviöiksi ja lähetetään ihmisten oville ruinaamaan karkkia, muuten seuraa kostokepponen.

26

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei pidä mennä mukaan. Halloween koristeet pois portailta. Nehän ovat kutsu kerjääjille.
      Pääsiäisnoitien kierrokset vielä kestää.

• Anonyymi

Kuuluu kai värikkääseen kansainväliseen halloveeniin pidellä jonkun pääkalloa käsissään. Eikö se ole vainajan häpäisyä?

• Anonyymi

Onko se samana ajankohtana kuin vainajien muistopäivä ?

• Anonyymi

Meillä se on kirkollinen pyhä "Pyhäinpäivä". Havut ja kynttilät haudoille.

• Anonyymi kirjoitti:

Meillä se on kirkollinen pyhä "Pyhäinpäivä". Havut ja kynttilät haudoille.

Pyhäinpäivä ja Halloween eivät välttämättä ole samana päivänä. Halloween on aina 31. 10 ja Pyhäinpäivä alunperin 01.11, vaikka nykyisin sitä vietetään liukuvana 31.10 -06.11 launtaina.
        Lasten ja nuorten halloween-juhlat eivät ole mitään saatananpalvontaa eikä pyhien asioiden pilkkaa, vaana ivan harmiton perinne kelttiläisestä vuodenvaihteen vietosta.

• Anonyymi

Ensi viikonloppuna pyhäinpäivä

• Anonyymi

Mikä yhteys sillä on Suomeen ?

• Anonyymi

Jenkeissä se on kamalaa.

• Anonyymi

Meillä kekri eli keyri.

• Alunperinhän se on kelttiläinen sadonkorjuujuhla.
      Tavan vei Amerikkaan irlantilaiset ja muistaakseni skotlantilaiset siirtolaiset.
      Tällä nykymuodolla ei liene paljon yhteistä, alkuperäisen asian kanssa.Lienee tekemistä myös sillä, että kristinusko halusi häivyttää pakanallisia tapoja, ja liitti vanhoja juhlia omaan uskontoonsa sopivaksi.

• Kirkko on vuosisatojen aikana ujuttanut omia juhlapyhiään nimenomaan pakanallisten juhlapyhien päälle tai yhteyteen. Vappu tai Valburgis on vain päälleliimattu pyhän Valpurin päivä kelttiläisen Beltanen riittien päälle, Pyhäinpäivä on Samhain, jolloin iäisyyden portit heilahtivat moempiin suuntiin kelttien vuoden vaihtuessa ja Pääsiäinen on kevään ja uudelleensyntymisen jumalattaren muistopäivä (Easter).

Lapsille ja nuorille Halloween on nykyisin vain eräänlainen syyskarnevaali, jolloin he saavat pukeutua naamiaisasuihin ja syödä karkkeja. Katselin juuri kuvia amerikansukulaisistani, siellä oltiin ulkona kadulla kolmen pienen taylor swiftin kanssa. Ei sen tarvitse olla sen vaarallisempaa :)

• Paloma.se01 kirjoitti:

Kirkko on vuosisatojen aikana ujuttanut omia juhlapyhiään nimenomaan pakanallisten juhlapyhien päälle tai yhteyteen. Vappu tai Valburgis on vain päälleliimattu pyhän Valpurin päivä kelttiläisen Beltanen riittien päälle, Pyhäinpäivä on Samhain, jolloin iäisyyden portit heilahtivat moempiin suuntiin kelttien vuoden vaihtuessa ja Pääsiäinen on kevään ja uudelleensyntymisen jumalattaren muistopäivä (Easter).

Lapsille ja nuorille Halloween on nykyisin vain eräänlainen syyskarnevaali, jolloin he saavat pukeutua naamiaisasuihin ja syödä karkkeja. Katselin juuri kuvia amerikansukulaisistani, siellä oltiin ulkona kadulla kolmen pienen taylor swiftin kanssa. Ei sen tarvitse olla sen vaarallisempaa :)

Juuri näin.
        Asiat hämärtyy, koska nykyään vaan ´´mesotaan´´ eikä vaivauduta ajattelemaan asioiden juuria.
        Joskus tuntuu, että kaikki vääristyy.

• Anonyymi

Olen viettänyt halloween ja heti perään joulun jenkeissä ja oli se järkyttävä kokemus.

• Olen viettänyt monta halloweenia ja joulua sekä jenkeissä että E-Amerikassa. Olemme järjestäneet monet halloween-juhlat lapsille. Kaikilla oli hauskaa ja mitään piruja ei seinille ripustettu.
        Tänä vuonna paria feikkikurpitsaa ja oransseja kynttilöitä lukuunottamatta en noteeraa hallloweenia mitenkään erikoisesti. Se on nuorten ja lapsien harmitonta iloittelua syyspimeässä. Mielikuvitus, fantasia ja luovuus valloillaan.

• Anonyymi

Aivan varmaan oli järkyttävää USAssa

Olisi kannattanut viettää juhlat Kremlissä tai Pjingguojuanissa, joka ei ole pKorean pääkaupunki vaan metroasema Beijingissä

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olen viettänyt monta halloweenia ja joulua sekä jenkeissä että E-Amerikassa. Olemme järjestäneet monet halloween-juhlat lapsille. Kaikilla oli hauskaa ja mitään piruja ei seinille ripustettu.
        Tänä vuonna paria feikkikurpitsaa ja oransseja kynttilöitä lukuunottamatta en noteeraa hallloweenia mitenkään erikoisesti. Se on nuorten ja lapsien harmitonta iloittelua syyspimeässä. Mielikuvitus, fantasia ja luovuus valloillaan.

Niin, mitä tarkoitat tuolla?

Enkö olisi saanut sanoa mielipidettäni kokemuksestani?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan varmaan oli järkyttävää USAssa

Olisi kannattanut viettää juhlat Kremlissä tai Pjingguojuanissa, joka ei ole pKorean pääkaupunki vaan metroasema Beijingissä

Sinäkö tiedät USA:n lisäksi vain nämä kaksi muuta maata? :)

Sinä varmaan sitten tunnet tuon Kremlin tavat paremmin, kuin minä. Minulla muistikuva, ettei siellä joulua, eikä halloweeniä juhlita.

• Anonyymi kirjoitti:

Kokemukseni halloweenin vietosta USA:ssa poikeavat paljon sinun kokemuksistasi. Enkö olisi saanut kertoa sitä?

Jokaisella on oma mielipiteensä milaiset markkinat olivat, sen mukaan miten heillä itsellään meni siellä.

Olko sinulla ja ennestäänjonkunlainen käsitys tai ennakkoasenne miten tulisi suhtautua halloweeniin?

Minkä ikäisenä koit halloweenin USA:ssa?
        (Itse olin 21 vuotta)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olen viettänyt monta halloweenia ja joulua sekä jenkeissä että E-Amerikassa. Olemme järjestäneet monet halloween-juhlat lapsille. Kaikilla oli hauskaa ja mitään piruja ei seinille ripustettu.

Eikö mielikuvitus ja fantasia ole sama asia? Kovin luovaa tuo hössötys ei ole, ostetaan krääsäkaupasta pirun sarvet tai luuranko puku ja lähdetään kinuamaan rahaa tai karkkia vierailta ihmisiltä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sait sanoa, mutta sanomaasi sai myös kommentoida!

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö mielikuvitus ja fantasia ole sama asia? Kovin luovaa tuo hössötys ei ole, ostetaan krääsäkaupasta pirun sarvet tai luuranko puku ja lähdetään kinuamaan rahaa tai karkkia vierailta ihmisiltä..

Lukemattomat vanhemmat ja lapset maailmalla tekevät itse naamiaisasunsa. Meksikolainen kasvojenmaalaus on todellista taidetta.
        https://stock.adobe.com/se/images/mexican-couple-in-traditional-clothes-with-painted-faces-mexican-holiday-of-the-dead-and-halloween-cinco-de-mayo-colorful-mexicans-culture/594520659

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kokemukseni halloweenin vietosta USA:ssa poikeavat paljon sinun kokemuksistasi. Enkö olisi saanut kertoa sitä?

Jokaisella on oma mielipiteensä milaiset markkinat olivat, sen mukaan miten heillä itsellään meni siellä.

Olko sinulla ja ennestäänjonkunlainen käsitys tai ennakkoasenne miten tulisi suhtautua halloweeniin?

Minkä ikäisenä koit halloweenin USA:ssa?
        (Itse olin 21 vuotta)

Kerroin halloween ja joulun kokemuksestani vain sanalla järkyttävä.
        Se ei mielestäni vielä kerro, kuinka paljon ne poikkeavat.

Ennakkoasenne?

Olin toki viettänyt halloweetä ja joulua muualla ennen jenkkien kokemusta.

Kokemukseni jenkeistä ei rajoittuu vain noin 6 vuoteen ja vain yhteen hallowee/jouluun.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Lukemattomat vanhemmat ja lapset maailmalla tekevät itse naamiaisasunsa. Meksikolainen kasvojenmaalaus on todellista taidetta.
        https://stock.adobe.com/se/images/mexican-couple-in-traditional-clothes-with-painted-faces-mexican-holiday-of-the-dead-and-halloween-cinco-de-mayo-colorful-mexicans-culture/594520659

Zapatisteilla oli äsken maanjäristys niitä on rutosti siellä päin https://www.infobae.com/mexico/2024/10/25/sismo-en-mexico-temblor-magnitud-58-con-epicentro-en-cd-hidalgo/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerroin halloween ja joulun kokemuksestani vain sanalla järkyttävä.
        Se ei mielestäni vielä kerro, kuinka paljon ne poikkeavat.

Ennakkoasenne?

Olin toki viettänyt halloweetä ja joulua muualla ennen jenkkien kokemusta.

Kokemukseni jenkeistä ei rajoittuu vain noin 6 vuoteen ja vain yhteen hallowee/jouluun.

Hyvä että täsmensit jenkkeilyäsi
        Olitko enemmän nykissä kuin losissa?

• Anonyymi

Asiat hämärtyy, koska nykyään vaan ´´mesotaan´´ eikä vaivauduta ajattelemaan asioiden juuria.
      Joskus tuntuu, että kaikki vääristyy

Aivan. Tälläkin palstalla on runsaasti hesariotsikkoihin ja wikipediaan perehtyneitä syvällisiä juurevia rouvia asioiden kimpussa

• Anonyymi

Ei ole pakko juhla. Ei kosketa minua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe