Kyseessähän on aivan oikeasti olemassa oleva ongelma jonka kanssa on vain totuttu elämään. Olkoonkin nykyautot ja öljyt kuinka hyviä tahansa tosiasia on se että pakkasella ei koskaan voi olla aivan 100% varma lähteekö polttomoottori käyntiin tai hajooko jotakin.
Luulisi että tämä on jo riittävä syy sähköauto hankinnalle.
Miksi polttisautoilijat vähättelevät talvikäynnistysongelmia
109
543
Vastaukset
- Anonyymi
Patteripetterit eivät ole liialla järjellä siunattuja. Mutta lahkon oppien mukaan pitää silti yrittää valheita levittää. Toden puhumista ei lahkossa suvaita.
- Anonyymi
Tuossa puhutaan polttisautojen käynnitsymisetä joka ei ole niin varmaa kovilla pakkasilla.
Mikä tuossa ottaa sieluun noin kovin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa puhutaan polttisautojen käynnitsymisetä joka ei ole niin varmaa kovilla pakkasilla.
Mikä tuossa ottaa sieluun noin kovin?Määrittele " kova pakkanen " . Minun diiseleillä käynnistyminen on aina onnistunut , tosin pakkasta on enimmillään ollut n. - 30 .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Määrittele " kova pakkanen " . Minun diiseleillä käynnistyminen on aina onnistunut , tosin pakkasta on enimmillään ollut n. - 30 .
Ei se lähteminen ole kuitenkaan mitenkään niin varmaa kuin sähköautolla. Joku kerta se sinun diesel voi vaan yhksinkertaisesti hajota siihen kylmäkäynnistykseen. Dieselöljy melkoista hyytelöä tuollaisella pakkasella joten kyllä ongelma on ihan todellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Määrittele " kova pakkanen " . Minun diiseleillä käynnistyminen on aina onnistunut , tosin pakkasta on enimmillään ollut n. - 30 .
Millainen banaanilaatikko sulla on sen dieselprutkun keulalle teipattuna? Ettei hyydy matkalle...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millainen banaanilaatikko sulla on sen dieselprutkun keulalle teipattuna? Ettei hyydy matkalle...
Keulalla on n.15 cm×25 cm kooltaan oleva merkkikohtainen muovikotelo . Peittää puolet keulan jäähdytys aukosta . 90 astetta on moottorin lämpö pakkasellakin . Polttoaine käyttöistä lisälämmitintä ei ole . Ei vielä ole autoni matka kesken jäänyt , mutta olenkin autoillut vasta 46 vuotta .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se lähteminen ole kuitenkaan mitenkään niin varmaa kuin sähköautolla. Joku kerta se sinun diesel voi vaan yhksinkertaisesti hajota siihen kylmäkäynnistykseen. Dieselöljy melkoista hyytelöä tuollaisella pakkasella joten kyllä ongelma on ihan todellinen.
Ei mikään ole varmaa loppupelissä , mutta 22 vuoteen ei ole diiselini hajonnut kylmäkäynnistykseen . Eikä bensa autoni sitä ennen . Tosin käytän esilämmitystä lähes aina . Ongelma ei minun tapauksessa ole todellinen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se lähteminen ole kuitenkaan mitenkään niin varmaa kuin sähköautolla. Joku kerta se sinun diesel voi vaan yhksinkertaisesti hajota siihen kylmäkäynnistykseen. Dieselöljy melkoista hyytelöä tuollaisella pakkasella joten kyllä ongelma on ihan todellinen.
Talvilaatu diisel kestää pakkasta lähes 40 astetta . Hyytelöt on sulla housuissa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se lähteminen ole kuitenkaan mitenkään niin varmaa kuin sähköautolla. Joku kerta se sinun diesel voi vaan yhksinkertaisesti hajota siihen kylmäkäynnistykseen. Dieselöljy melkoista hyytelöä tuollaisella pakkasella joten kyllä ongelma on ihan todellinen.
Minulla on lämmin kahden auton talli. Sitten jos olen matkoilla ja auto on ulkona pakkasessa, laitan webaston päälle kauko-ohjaimella ja 20 min. kuluttua auto on lämmin sisältä ja moottori myös lämmin, olkoon vaikka. -40 C, diesel lähtee käyntiin heti. Ei pakkanen tuota ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on lämmin kahden auton talli. Sitten jos olen matkoilla ja auto on ulkona pakkasessa, laitan webaston päälle kauko-ohjaimella ja 20 min. kuluttua auto on lämmin sisältä ja moottori myös lämmin, olkoon vaikka. -40 C, diesel lähtee käyntiin heti. Ei pakkanen tuota ongelmia.
Ja silti joka talvi lukemattomat dieselit hyytyy pakkaseen. Samalla kun lämpimät sähköautot ajelee niistä ohi. Sähköautoon menee muuten talvellakin samaa sähköä, ei tarvitse huolehtia erikseen talvilaadusta kuten noissa museoautoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keulalla on n.15 cm×25 cm kooltaan oleva merkkikohtainen muovikotelo . Peittää puolet keulan jäähdytys aukosta . 90 astetta on moottorin lämpö pakkasellakin . Polttoaine käyttöistä lisälämmitintä ei ole . Ei vielä ole autoni matka kesken jäänyt , mutta olenkin autoillut vasta 46 vuotta .
Olet autoillut vaikka miten monta vuotta, mutta sähköautoista et tiedä mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvilaatu diisel kestää pakkasta lähes 40 astetta . Hyytelöt on sulla housuissa .
Sähköautolla on hyvä puoli sekin, että samaa sähköä menee talvella kuin kesällä, eikä tarvitse miettiä noita museoautojen juttuja, että minkä laatuista öljyä nyt seuraavaksi ajokaudeksi pitää ostaa kirnuttavaksi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on lämmin kahden auton talli. Sitten jos olen matkoilla ja auto on ulkona pakkasessa, laitan webaston päälle kauko-ohjaimella ja 20 min. kuluttua auto on lämmin sisältä ja moottori myös lämmin, olkoon vaikka. -40 C, diesel lähtee käyntiin heti. Ei pakkanen tuota ongelmia.
Bull shit. Webasto on muutamankin kerran tyhjentänyt akun. Totta, että Kaukosäätöinen lisälämmitin on hyvä....toimiessaan, vaatii myös akkulaturin ja lämmityspaikan, eli johto kiinni. Lämmitin on aika epävarma laite ja huoltoa vaativa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mikään ole varmaa loppupelissä , mutta 22 vuoteen ei ole diiselini hajonnut kylmäkäynnistykseen . Eikä bensa autoni sitä ennen . Tosin käytän esilämmitystä lähes aina . Ongelma ei minun tapauksessa ole todellinen .
Tuttu talviääni kevväämmällä, kevväämällä kevväämmällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti joka talvi lukemattomat dieselit hyytyy pakkaseen. Samalla kun lämpimät sähköautot ajelee niistä ohi. Sähköautoon menee muuten talvellakin samaa sähköä, ei tarvitse huolehtia erikseen talvilaadusta kuten noissa museoautoissa.
Ei talvilaatua tarvitse huolehtia . Silloin kun sitä käytetään , niin tankkaa vaan normaalisti . Aina on ollut saatavana kun kelit kylmenee .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet autoillut vaikka miten monta vuotta, mutta sähköautoista et tiedä mitään.
Ei ole omakohtaista kokemusta sähköautosta . Viimeksi kun autoa vaihdoin , niin ei ainakaan rahan säästön perusteella sähköautoa minun kannattanut valita . Diiselin ostin .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla on hyvä puoli sekin, että samaa sähköä menee talvella kuin kesällä, eikä tarvitse miettiä noita museoautojen juttuja, että minkä laatuista öljyä nyt seuraavaksi ajokaudeksi pitää ostaa kirnuttavaksi...
Ai sulla on ollut sellaisia autoja , missä käytetään erilaista öljyä talvella . Kerrotko merkin ja mallin , kun en tuollaista autoa tiedä . Samaa 5w 40 öljyä itse käytän ympäri vuoden .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bull shit. Webasto on muutamankin kerran tyhjentänyt akun. Totta, että Kaukosäätöinen lisälämmitin on hyvä....toimiessaan, vaatii myös akkulaturin ja lämmityspaikan, eli johto kiinni. Lämmitin on aika epävarma laite ja huoltoa vaativa.
Lämmitin oli omassa autossa käytössä 67 tkm - 220 tkm ilman mitään huoltoa . Kaukosäätimellä lämmitintä käytin . Erillistä akkulaturia en käyttänyt .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuttu talviääni kevväämmällä, kevväämällä kevväämmällä.
Siis sinulle tuttu ääni , ei minulle .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti joka talvi lukemattomat dieselit hyytyy pakkaseen. Samalla kun lämpimät sähköautot ajelee niistä ohi. Sähköautoon menee muuten talvellakin samaa sähköä, ei tarvitse huolehtia erikseen talvilaadusta kuten noissa museoautoissa.
Menee varmaan ohi noiden vanhojen ikäloppudieseleiden, joiden teini-ikäiset kuljettajat eivät aina jaksa huolehtia autonsa teknisestä kunnosta, vain tuunaus kiinnostaa.
Ja se patteriauto kulkeekin kovilla pakkasilla parhaimmillaan parisensataa kilometriä ilman latausta. Normaalikuntoinen dieselauto ajaa ohi ja on jo petillä, kun patteriautoilija on vasta toisessa latauspaikassa taas pullakahvilla odottelemassa. Jos nyt sattui oleen vapaa latauspaikka. Ehkä sitten olisi jokin ’talvisähkö’ paikallaa, jotta pattereillakinmpääsisi edes mökillä huoletta. Onneksi mökillä kuitenkin on se hidaslatausmahdollisuys, jolla jo vuorokauden latauksella pääsee jonkin pikalausaseman jonoon. Pikalataus sujuukin sitten jo parhaimmillaan jopa alle tunnissa, kun asemat ovat täynnä hytisevät patteriautoilijoita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bull shit. Webasto on muutamankin kerran tyhjentänyt akun. Totta, että Kaukosäätöinen lisälämmitin on hyvä....toimiessaan, vaatii myös akkulaturin ja lämmityspaikan, eli johto kiinni. Lämmitin on aika epävarma laite ja huoltoa vaativa.
Onko patteriautoilija huolissaan akun tyhjenemisistä polttomoottiriautoissa? Koomista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Määrittele " kova pakkanen " . Minun diiseleillä käynnistyminen on aina onnistunut , tosin pakkasta on enimmillään ollut n. - 30 .
Minulla ei ole aina onnistunut. Webasto tyhjensi akkua niin paljon, että -25 asteessa lämmennyt auto ei enää käynnistynyt. Tuli asiaa akkukaupoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvilaatu diisel kestää pakkasta lähes 40 astetta . Hyytelöt on sulla housuissa .
Diesel kesälaatu hyytyy jo alle 10 asteen pakkasessa.
Talvilaatu hyytyy n. 30 asteessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menee varmaan ohi noiden vanhojen ikäloppudieseleiden, joiden teini-ikäiset kuljettajat eivät aina jaksa huolehtia autonsa teknisestä kunnosta, vain tuunaus kiinnostaa.
Ja se patteriauto kulkeekin kovilla pakkasilla parhaimmillaan parisensataa kilometriä ilman latausta. Normaalikuntoinen dieselauto ajaa ohi ja on jo petillä, kun patteriautoilija on vasta toisessa latauspaikassa taas pullakahvilla odottelemassa. Jos nyt sattui oleen vapaa latauspaikka. Ehkä sitten olisi jokin ’talvisähkö’ paikallaa, jotta pattereillakinmpääsisi edes mökillä huoletta. Onneksi mökillä kuitenkin on se hidaslatausmahdollisuys, jolla jo vuorokauden latauksella pääsee jonkin pikalausaseman jonoon. Pikalataus sujuukin sitten jo parhaimmillaan jopa alle tunnissa, kun asemat ovat täynnä hytisevät patteriautoilijoita.Minulla on Citymarketiin matkaa 10 km ja aina on sähköautolla päässyt sinne asti vaikka on ollut -30 astetta. Äläkä ala selittää, että minun pitäisi vetää venetraileri Lappiin kun kerran ei pidä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis sinulle tuttu ääni , ei minulle .
Wouw wouw wooouuuw, voi prkl........
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wouw wouw wooouuuw, voi prkl........
:-)))
- Anonyymi
Minulla ei oikeastaan koskaa ole ollut talvikäynnistysongelmia autojeni kanssa.
Eikä ole lämpiämisongelmia sähköautossa.
En oikien ymmärrä mitä ne ongelmat ovat poltiksissa enkä sähköissä.
Olisko vikana huonoisti käyntiinlähtevissä polttiksissa huollon puute ja sähköautoissa käyttövirhe.- Anonyymi
Yleensä noin .
- Anonyymi
Minullakaan ei ole koskaan ollut autossa vikoja, mutta silti autohuolloissa korjataan autoista vikoja joka päivä. Eikö olekin tilastomatematiikka kerrassaan ihmeellinen asia?
- Anonyymi
No joo. Minun käynnistyongelmani loppui kun ikääntynyt akku vaihdettiin uuteen.
- Anonyymi
Valitsen ennemmin polttiksen joka lähtee joka aamu kuin palmun alta -30 pakkasessa kuin patteriraakileen joka syö ko. lämpöasteilla 50kWh/100km
- Anonyymi
Naapurin uudehko golf ei lähtenyt -30 asteessa mihinkään. Pari kertaa sanoi ” vou vou” ja sitten hiljaisuus.
Teslani toimi oikein hyvin ja kulutus taisi nousta lähes 20 kWh/100 km lukemaan.
On muuten aivan huippu talviauto, koska lämpenee nopeammin kuin yksikään aikaisemmista autoistani. - Anonyymi
Sähköautoni lähtee aina kirjaimellisesti kuin palmun alta, koska sisällä on 16 astetta lämmintä ja kaikki ikkunat sulana kun autolle menee, vaikka olisi reilusti pakkastakin. Kulutus ei mitenkään nouse 50 kWh/100 km tasolle talvella, se pyörii 14-22 kWh välillä ajokelistä, ajomatkasta ym. tekijöistä riippuen. Sanoisin että talven keskiarvo voisi olla jotain 17-18 kWh tasolla satasellle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoni lähtee aina kirjaimellisesti kuin palmun alta, koska sisällä on 16 astetta lämmintä ja kaikki ikkunat sulana kun autolle menee, vaikka olisi reilusti pakkastakin. Kulutus ei mitenkään nouse 50 kWh/100 km tasolle talvella, se pyörii 14-22 kWh välillä ajokelistä, ajomatkasta ym. tekijöistä riippuen. Sanoisin että talven keskiarvo voisi olla jotain 17-18 kWh tasolla satasellle.
Kaksi ID4 autoilijaa "kehui" viime talvena, miten ei välillä lähtenyt sähkövatkaimessa matkustamon lämmitys lainkaan toimimaan tai välillä ei käynnistynyt mittaristo. Mutta ruuhkassa nyt onneksi voi ajaa muiden mukaan, joten nopeusmittarin yms. puute ei ollut ylitsepääsemätön rasite.
Navigointikin toimi silloin kun huvitti ja toimintamatkaennusteet oli sekaisin kuin seinäkello, kun ei paikannus toimi. Tätä epäilivät syyksi myös lämmityksen sekoiluun
Onneksi sentään nämä autot välillä sytytti ajovalot päälle ollessaan latauksessa.
Ei mitään vikaa koskaan sähkövatkaimissa....pitää vaan suhtautua ymmärryksellä hupaisiin pikku bugeihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi ID4 autoilijaa "kehui" viime talvena, miten ei välillä lähtenyt sähkövatkaimessa matkustamon lämmitys lainkaan toimimaan tai välillä ei käynnistynyt mittaristo. Mutta ruuhkassa nyt onneksi voi ajaa muiden mukaan, joten nopeusmittarin yms. puute ei ollut ylitsepääsemätön rasite.
Navigointikin toimi silloin kun huvitti ja toimintamatkaennusteet oli sekaisin kuin seinäkello, kun ei paikannus toimi. Tätä epäilivät syyksi myös lämmityksen sekoiluun
Onneksi sentään nämä autot välillä sytytti ajovalot päälle ollessaan latauksessa.
Ei mitään vikaa koskaan sähkövatkaimissa....pitää vaan suhtautua ymmärryksellä hupaisiin pikku bugeihin.Noi on noita tuon konsernin ongelmia, samat softaongelmat on niiden polttiksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noi on noita tuon konsernin ongelmia, samat softaongelmat on niiden polttiksissa.
No ei tietenkään ole polttomoottoriautoissa yhtään samoja ongelmia! Polttomoottoriautoja ei tuoda keskeneräisinä bugikasoina myyntiin!
Tämä näkyy loistavasti parin edellisen vuoden TM talvitesteissä. Halvoissa (lähtöhinnat alle 30 000) polttomoottoriautoissa ei ole "tekniikan viimeisintä sanaa" eli kaikkia toimintoja lääppimisnäytössä, vaan on vielä fyysiset kytkimet. Kuten pitääkin. Ja tulee olemaan. Vuodesta 2026 lähtien EuroNACP testeissa ruvetaan edellytttämään fyysisiä kytkimiä. Koska lääppimisnäyttöjä ei voi käyttää ilman, että tuijottaa sitä näyttöä sekuntien ajan = turvallisuusriski.
Ja näissä "hinnat alkaen" polttomoottoriautoissa myös luistonesto, kaistapäävahti yms. toimivat paljon paremmin kuin 45-70 tonnin (siis tuplahintaisissa) patterileluissa!
Vaikka patteripetterit uhosi taannoin, että vatkaimien luistonesto on ylivoimainen sähkömoottorin paremman säädettävyyden vuoksi, niin KÄYTÄNNÖSSÄ 2-vetoisten vatkaimien etenemiskyky on surkea juosten kustun luistoneston vuoksi ja 4-veto (mikä taas lisää hintaa 5-10 tonnia) melkein pakollinen varuste.
2-vetoisella polttomoottoriautolla sen sijaan pärjää ihan hyvin ja säästyy 20 tonnia rahaa parempaan käyttöön.
Siihen on syynsä, ettei vatkaimet ole kesän 2023 jälkeen käyneet kaupauksi, vaikka hintoja on tiputettu roimasti. Ja niitä syitä on monta.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tietenkään ole polttomoottoriautoissa yhtään samoja ongelmia! Polttomoottoriautoja ei tuoda keskeneräisinä bugikasoina myyntiin!
Tämä näkyy loistavasti parin edellisen vuoden TM talvitesteissä. Halvoissa (lähtöhinnat alle 30 000) polttomoottoriautoissa ei ole "tekniikan viimeisintä sanaa" eli kaikkia toimintoja lääppimisnäytössä, vaan on vielä fyysiset kytkimet. Kuten pitääkin. Ja tulee olemaan. Vuodesta 2026 lähtien EuroNACP testeissa ruvetaan edellytttämään fyysisiä kytkimiä. Koska lääppimisnäyttöjä ei voi käyttää ilman, että tuijottaa sitä näyttöä sekuntien ajan = turvallisuusriski.
Ja näissä "hinnat alkaen" polttomoottoriautoissa myös luistonesto, kaistapäävahti yms. toimivat paljon paremmin kuin 45-70 tonnin (siis tuplahintaisissa) patterileluissa!
Vaikka patteripetterit uhosi taannoin, että vatkaimien luistonesto on ylivoimainen sähkömoottorin paremman säädettävyyden vuoksi, niin KÄYTÄNNÖSSÄ 2-vetoisten vatkaimien etenemiskyky on surkea juosten kustun luistoneston vuoksi ja 4-veto (mikä taas lisää hintaa 5-10 tonnia) melkein pakollinen varuste.
2-vetoisella polttomoottoriautolla sen sijaan pärjää ihan hyvin ja säästyy 20 tonnia rahaa parempaan käyttöön.
Siihen on syynsä, ettei vatkaimet ole kesän 2023 jälkeen käyneet kaupauksi, vaikka hintoja on tiputettu roimasti. Ja niitä syitä on monta....Kaytännössä sähköauton luistonesto on aivan eri planeetalta kuin jäteäljyvatkaimen luistonesto.
Tesla menee kuin kesällä siitä, mihin 2017 mersulla jäi kuin tossu paskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tietenkään ole polttomoottoriautoissa yhtään samoja ongelmia! Polttomoottoriautoja ei tuoda keskeneräisinä bugikasoina myyntiin!
Tämä näkyy loistavasti parin edellisen vuoden TM talvitesteissä. Halvoissa (lähtöhinnat alle 30 000) polttomoottoriautoissa ei ole "tekniikan viimeisintä sanaa" eli kaikkia toimintoja lääppimisnäytössä, vaan on vielä fyysiset kytkimet. Kuten pitääkin. Ja tulee olemaan. Vuodesta 2026 lähtien EuroNACP testeissa ruvetaan edellytttämään fyysisiä kytkimiä. Koska lääppimisnäyttöjä ei voi käyttää ilman, että tuijottaa sitä näyttöä sekuntien ajan = turvallisuusriski.
Ja näissä "hinnat alkaen" polttomoottoriautoissa myös luistonesto, kaistapäävahti yms. toimivat paljon paremmin kuin 45-70 tonnin (siis tuplahintaisissa) patterileluissa!
Vaikka patteripetterit uhosi taannoin, että vatkaimien luistonesto on ylivoimainen sähkömoottorin paremman säädettävyyden vuoksi, niin KÄYTÄNNÖSSÄ 2-vetoisten vatkaimien etenemiskyky on surkea juosten kustun luistoneston vuoksi ja 4-veto (mikä taas lisää hintaa 5-10 tonnia) melkein pakollinen varuste.
2-vetoisella polttomoottoriautolla sen sijaan pärjää ihan hyvin ja säästyy 20 tonnia rahaa parempaan käyttöön.
Siihen on syynsä, ettei vatkaimet ole kesän 2023 jälkeen käyneet kaupauksi, vaikka hintoja on tiputettu roimasti. Ja niitä syitä on monta....En jaksanut lukea tuota harhaista vuodatustasi alkua pidemmälle, mutta ihan samoja softaongelmia on noissa polttoleluissa, kun niihinkin tulee nykyään kaikenmaailman viihdejärjestelmät yms. kikottimet.
Ero on siinä, että sähköautossa on varmatoiminen sähkömoottori, kun polttoleluissa taas on se moniongelmainen öljykrematorio vielä sen pakollisen sähköpuolen ja elektroniikan lisäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoni lähtee aina kirjaimellisesti kuin palmun alta, koska sisällä on 16 astetta lämmintä ja kaikki ikkunat sulana kun autolle menee, vaikka olisi reilusti pakkastakin. Kulutus ei mitenkään nouse 50 kWh/100 km tasolle talvella, se pyörii 14-22 kWh välillä ajokelistä, ajomatkasta ym. tekijöistä riippuen. Sanoisin että talven keskiarvo voisi olla jotain 17-18 kWh tasolla satasellle.
Tuohan lämmin sisätila , ikkunat sulana, kovillakin pakkasilla on ollut arkipäivää polttiksissa jo vuosikymmeniä. Jos niin auton omistaja on halunnut. Muutamalla kympillä saa sisälämppärin ja kaapelit ehkä satasella asennettuna ja siihen moottorin lämmitin.
Patteriautoilija kirjoittaa tuosta ihan ihmeellisestä asiasta ihannkuinnse olisi joku uusi ihme. No voi se patteriautoilijalle tietysti ollakin. Polttisautoilijoille arkipäivää vuosikymmenten ajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaytännössä sähköauton luistonesto on aivan eri planeetalta kuin jäteäljyvatkaimen luistonesto.
Tesla menee kuin kesällä siitä, mihin 2017 mersulla jäi kuin tossu paskaan.> Kaytännössä sähköauton luistonesto on aivan eri planeetalta kuin jäteäljyvatkaimen luistonesto.
Juuri näin. Etuvetoiset polttomoottoriautot näyttävät vatkaimille takavaloja. Yleisimpiä vatkaimien hinauksen syitä ovat käyttövoiman loppuminen (jämähdetty latausasemalle, jossa ei ole esim. jäätyneen latausluukun vuoksi saatu latausta käyntiin) sekä juuttuminen.
Surkea luistonesto ja 2-2,5 tonnin massa ei ole hyvä yhdistelmä.
sähkövatkainten surkena suunnittelun vuoksi 4-veto on melkein pakollinen varuste. eihän siitä enää tule kuin joku 5-10 tonnia lisää hintaa.
Kelvollisen polttomoottoriauton saa puolet halvemmalla.
Siihen on syynsä, ettei vatkaimet käy kaupaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Kaytännössä sähköauton luistonesto on aivan eri planeetalta kuin jäteäljyvatkaimen luistonesto.
Juuri näin. Etuvetoiset polttomoottoriautot näyttävät vatkaimille takavaloja. Yleisimpiä vatkaimien hinauksen syitä ovat käyttövoiman loppuminen (jämähdetty latausasemalle, jossa ei ole esim. jäätyneen latausluukun vuoksi saatu latausta käyntiin) sekä juuttuminen.
Surkea luistonesto ja 2-2,5 tonnin massa ei ole hyvä yhdistelmä.
sähkövatkainten surkena suunnittelun vuoksi 4-veto on melkein pakollinen varuste. eihän siitä enää tule kuin joku 5-10 tonnia lisää hintaa.
Kelvollisen polttomoottoriauton saa puolet halvemmalla.
Siihen on syynsä, ettei vatkaimet käy kaupaksi.Itselläni alkaa nyt kolmas talvi takavetoisella Teslalla, polttomoottoriautoilla olen ajanut yli 2 miljoonaa kilometriä, joten kokemusta on jonkin verran kertynyt.
Teslan luistonesto on todellakin aivan eri planeetalta, kuin edellisen autoni (MB E200d 2017), joka sekin oli ihan kohtuullinen.
Etuvetoiset on lähinnä huvittavia, koska kiihdytyksessä dynaaminen painonsiirtymä hukkaa loputkin mahdollisuudet edes jonkinlaiselle kiihtyvyydelle.
Ainoa kerta kun joku luukku on aiheuttanut hankaluuksia, tapahtui puolisoni bensa-autolle, kun tankinluukku oli jäätynyt, eikä hän yksin pystynyt yhtäaikaisesti avaamaan sitä sisäkahvasta ja samaan aikaan kampeamaan luukkua auki.
Tesla avaa latausluukun sähköisesti.
Toisille riittää ”kelvollinen”, minä ostin hyvän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan lämmin sisätila , ikkunat sulana, kovillakin pakkasilla on ollut arkipäivää polttiksissa jo vuosikymmeniä. Jos niin auton omistaja on halunnut. Muutamalla kympillä saa sisälämppärin ja kaapelit ehkä satasella asennettuna ja siihen moottorin lämmitin.
Patteriautoilija kirjoittaa tuosta ihan ihmeellisestä asiasta ihannkuinnse olisi joku uusi ihme. No voi se patteriautoilijalle tietysti ollakin. Polttisautoilijoille arkipäivää vuosikymmenten ajan.Oletetaanpa tyypillinen tilanne, ja pakkasta vaikka nyt se 25 astetta, ja lähdet käymään jossain. Sähköauto esilämmitykseen, ja 10-15 min päästä ikkunoista on huurre poissa ja autossa sisällä jo mukavasti lämmintä ja toki myös penkki ja ratti jo valmiiksi lämmitetyt.
Ihan oikeastiko väität että vastaavassa tilanteessa sillä perinteisellä moottorilämmitin/sisälämppäri -yhdistelmällä sulla on vastaavassa tilanteessa max. 15 min päästä lasit kirkkaana ja auto sisältä lämpimänä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi ID4 autoilijaa "kehui" viime talvena, miten ei välillä lähtenyt sähkövatkaimessa matkustamon lämmitys lainkaan toimimaan tai välillä ei käynnistynyt mittaristo. Mutta ruuhkassa nyt onneksi voi ajaa muiden mukaan, joten nopeusmittarin yms. puute ei ollut ylitsepääsemätön rasite.
Navigointikin toimi silloin kun huvitti ja toimintamatkaennusteet oli sekaisin kuin seinäkello, kun ei paikannus toimi. Tätä epäilivät syyksi myös lämmityksen sekoiluun
Onneksi sentään nämä autot välillä sytytti ajovalot päälle ollessaan latauksessa.
Ei mitään vikaa koskaan sähkövatkaimissa....pitää vaan suhtautua ymmärryksellä hupaisiin pikku bugeihin.Ei ole kyllä mitään tuollaisia ongelmia ollut ID:ssä talvella, mutta yksilöitähän nämä ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletetaanpa tyypillinen tilanne, ja pakkasta vaikka nyt se 25 astetta, ja lähdet käymään jossain. Sähköauto esilämmitykseen, ja 10-15 min päästä ikkunoista on huurre poissa ja autossa sisällä jo mukavasti lämmintä ja toki myös penkki ja ratti jo valmiiksi lämmitetyt.
Ihan oikeastiko väität että vastaavassa tilanteessa sillä perinteisellä moottorilämmitin/sisälämppäri -yhdistelmällä sulla on vastaavassa tilanteessa max. 15 min päästä lasit kirkkaana ja auto sisältä lämpimänä?Asun etelärannikolla, jossa tyypillinen talvisää on 5-10 astetta pakkasta, mutta mökkini on Pirkanmaalla.
Tuosta 15 minuutista en osaa tarkkaan sanoa, mutta kyllä autoni on aina ollut lämmin ja ikkunat sulana jäästä, kun liikkeelle kotoa lähden. Mökillä myös, mutta vähän pidempi aika siihen menee.
Kappas kun patteripetteri nyt niin tarkka noista minuuteista auton sisätilojen lämpiämisestä, mutta oleellisemmassa asiassa, eli tankkaus/lataus, tuolla ajalla ei ole merkitystä.
Noin kovilla pakkasilla,jotka sinun asuinalueellasi yleisesti on, joudut lataileen autoasi muutaman sadan kilometrin välein ja sekin on tiukassa, kun lämmittelet autosi sisätiloja. Lataukset autoasi tunteja siinä ajassa kuin polttisauton tankkaa minuuteissa yhtä pitkälle matkalle. Kovati olematon juttu on sisätilan lämmitysaika tuohon verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asun etelärannikolla, jossa tyypillinen talvisää on 5-10 astetta pakkasta, mutta mökkini on Pirkanmaalla.
Tuosta 15 minuutista en osaa tarkkaan sanoa, mutta kyllä autoni on aina ollut lämmin ja ikkunat sulana jäästä, kun liikkeelle kotoa lähden. Mökillä myös, mutta vähän pidempi aika siihen menee.
Kappas kun patteripetteri nyt niin tarkka noista minuuteista auton sisätilojen lämpiämisestä, mutta oleellisemmassa asiassa, eli tankkaus/lataus, tuolla ajalla ei ole merkitystä.
Noin kovilla pakkasilla,jotka sinun asuinalueellasi yleisesti on, joudut lataileen autoasi muutaman sadan kilometrin välein ja sekin on tiukassa, kun lämmittelet autosi sisätiloja. Lataukset autoasi tunteja siinä ajassa kuin polttisauton tankkaa minuuteissa yhtä pitkälle matkalle. Kovati olematon juttu on sisätilan lämmitysaika tuohon verrattuna.Eli aluksi puhutaan kovista pakkasista ja sitten todistellaan sisälämppärin tehoa ihan pikkupakkasissa..eipä taas ole mitään logiikkaa noissa jutuissa. Ei minulla ainakaan aiemmin farkku-Mondeossa Defan 2100 watin sisälämppäri kovemmilla pakkasilla saanut ikkunoita täysin puhtaaksi (2h lämmityksellä).
Sähköautolla pääsee kelissä kuin kelissä minimissään sen 250 km lataamatta. Auto latautuu öisin, ja erittäin harvoin on tarvetta ajaa yhtämittaisesti tuota pidempään. Ja jos onkin niin pidän tauon joka tapauksessa parin-kolmen tunnin ajon jälkeen.
Ei pahalla, mutta kommenteista paistaa läpi ihan puhdas tietämättömyys ja kokemattomuus sähköauton käytöstä ja sen esilämmitysmahdollisuuksista.
- Anonyymi
Joka hemmetin ilta täytyy laittaa lämmitysjohtoa kiinni ja aamulla tempoa irti. Säätää jotain lähtöaikoja tolpasta sormet kohmeessa.
- Anonyymi
Ja silti polttiksen kanssa saa vielä askarella ikkunoita puhtaaksi yms. ennen kuin pääsee lähtemään, kun taas sähköauto on lähtöön valmis ja ikkunat sulana.
- Anonyymi
Onneksi patterivatkainta ei ikinä tarvi laittaa narun jatkoksi.
Eikä tilailla hinausautoa, kun ei lataus onnnistu.
Tilastojen mukaan vatkaimia hinataan PALJON useammin kuin saman ikäisiä polttomoottoriautoja. Yleimmin hinataan latausasemalle uupunutta vatkainta.
Syynä latausasemalle uupuminseen on, ettei latausta ole saatu jonkin ohjelmistobugituksen tai jäätyneen latausluukun vuoksi käyntiin eikä akku enää riitä yhtään pitemmälle.
Pilkkihaalari ja lehmän hermot pitää vatkaimien kuskeilla olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi patterivatkainta ei ikinä tarvi laittaa narun jatkoksi.
Eikä tilailla hinausautoa, kun ei lataus onnnistu.
Tilastojen mukaan vatkaimia hinataan PALJON useammin kuin saman ikäisiä polttomoottoriautoja. Yleimmin hinataan latausasemalle uupunutta vatkainta.
Syynä latausasemalle uupuminseen on, ettei latausta ole saatu jonkin ohjelmistobugituksen tai jäätyneen latausluukun vuoksi käyntiin eikä akku enää riitä yhtään pitemmälle.
Pilkkihaalari ja lehmän hermot pitää vatkaimien kuskeilla olla.Ihan puuta heinää suollat kuten tavallista. Tilastot kertoo, että polttolelut hyytyy useammin, syttyy palamaan useammin ja ovat kaikin puolin vaarallisempiakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti polttiksen kanssa saa vielä askarella ikkunoita puhtaaksi yms. ennen kuin pääsee lähtemään, kun taas sähköauto on lähtöön valmis ja ikkunat sulana.
Mikään ei estä hankkimasta polttiksen sisälämmitintä, jos ikkunoiden raapiminen käy liian rasittavaksi. Muutamalla kympillä saa sähkölämppärin, jos parkkipaikalla on sähkötolppa. Jos ei, niin sitten polttoainetta käyttävä lämmitin.
Ikkunat on sulina ja auto lämmin.
En voi uskoa, että tämä ei ole ollut tiedossa patteriautoilijallakin…. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään ei estä hankkimasta polttiksen sisälämmitintä, jos ikkunoiden raapiminen käy liian rasittavaksi. Muutamalla kympillä saa sähkölämppärin, jos parkkipaikalla on sähkötolppa. Jos ei, niin sitten polttoainetta käyttävä lämmitin.
Ikkunat on sulina ja auto lämmin.
En voi uskoa, että tämä ei ole ollut tiedossa patteriautoilijallakin….Vaan kun ei ole nillä onnettomilla polttisten pikkupuhaltimilla ikkunat kunnolla sulat eikä sisältä muutenkaan kunnolla lämmin. Ehkä aivan nollan tuntumassa vielä onnistuu, mutta sen jälkeen ei. Ja hirveä duuni laittaa johtoja joka ilta ja säätää lähtöaikoja.
Sähköautoissa se puhallin on teholtaan aivan eri luokkaa, kaikesta huomaa että sinulla vaan ei ole tietoa eikä kokemusta sähköautoista. Minulla on, ja voin faktana kertoa että sähkis on parempi. Lämmitykset voi ajastaa kotisohvalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti polttiksen kanssa saa vielä askarella ikkunoita puhtaaksi yms. ennen kuin pääsee lähtemään, kun taas sähköauto on lähtöön valmis ja ikkunat sulana.
Onneksi Webasto on keksitty. Tunnin suuntaansa oleva työmatkani takaa sen, että akku on aina täynnä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi Webasto on keksitty. Tunnin suuntaansa oleva työmatkani takaa sen, että akku on aina täynnä.
Webasto on hyvä, mutta sähköauton esilämmitys nopeampi (jos sillä nyt merkitystä) ja myös parempi, koska siinä lämpenee samalla myös penkki ja ratti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan puuta heinää suollat kuten tavallista. Tilastot kertoo, että polttolelut hyytyy useammin, syttyy palamaan useammin ja ovat kaikin puolin vaarallisempiakin.
Mistä tietää, että patteripetteri valehtelee?
Patteripetteri valehtelee AINA
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9d52a7b6-51ed-4b65-8440-fc0eb7bbc283 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi Webasto on keksitty. Tunnin suuntaansa oleva työmatkani takaa sen, että akku on aina täynnä.
Sähköautossa ei tarvita mitään webastoa, joka on jälleen yksi vikaantuva kötöstys lisää siihen naurettavaan polttohässäkkään. Ja toimii huonommin ja hitaammin kuin sähköauton esilämmitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Webasto on hyvä, mutta sähköauton esilämmitys nopeampi (jos sillä nyt merkitystä) ja myös parempi, koska siinä lämpenee samalla myös penkki ja ratti.
Lämmittäähän Webasto sekä moottorin, että sisätilan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämmittäähän Webasto sekä moottorin, että sisätilan.
Joo, huonosti ja hitaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, huonosti ja hitaasti.
Jos Webasto on ohjelmoitu oikein, niin moottorin- kun sisätilanlämmityksessä ei ole ongelmia..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämmittäähän Webasto sekä moottorin, että sisätilan.
Lämmittääkö se Webasto myös sen penkin ja ratin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan kun ei ole nillä onnettomilla polttisten pikkupuhaltimilla ikkunat kunnolla sulat eikä sisältä muutenkaan kunnolla lämmin. Ehkä aivan nollan tuntumassa vielä onnistuu, mutta sen jälkeen ei. Ja hirveä duuni laittaa johtoja joka ilta ja säätää lähtöaikoja.
Sähköautoissa se puhallin on teholtaan aivan eri luokkaa, kaikesta huomaa että sinulla vaan ei ole tietoa eikä kokemusta sähköautoista. Minulla on, ja voin faktana kertoa että sähkis on parempi. Lämmitykset voi ajastaa kotisohvalta.Voi sinua, voi voi…
Sisälämppäreitähän on monen tehoisia. Tehokkailla auton saa todella lämpimäksi ja sellaisia pakkasia ei ole etteikö,ikkuna sula.
Patteripellen kitinä johtojen kanssa sähelmämisestä on koomista. Arvaaakohan millään miksi.
Kyllä lähtöajasta voi tosiaan säätää vaikka päivittäin erilaisiksi. Ja tekniikka on siinä jokseenkin samanlaista kuin patteriautoillekin. Ja jos lähtöaika on aina sama aamuisin, niin mitään ajastamista ei tietysti tarvikaan,,kun sen voi pitää vakiona.
Näkee selvästi, ettei sinulla ole mitään kokemusta nykyisten polttisautojen esilämmitysmahdollisuuksista. - Anonyymi
Ärsyttävämpää oli polttiksen maskiin jonnekin alas pimeään laittaa Defan vihreää johtoa kiinni kuin nyt sähköauton kunnollista latauspiuhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ärsyttävämpää oli polttiksen maskiin jonnekin alas pimeään laittaa Defan vihreää johtoa kiinni kuin nyt sähköauton kunnollista latauspiuhaa.
Nonni…
Patteripellen argumentit tai kulua loppuun, kun polttiksen latausjohdon kytkeminen silloin tällöin on se iso juttu, mutta patteriautojen jatkuva kytkeminen on se pikkujuttu.
Vihreä väriksi sen tekee?
- Anonyymi
Ihan hyvä sähköauton lataamiseen.
https://www.tokmanni.fi/aggregaatti-2-6-kw-6438114558034
Näitä ostaa vain ne kenellä on varaa. Naapurien kiusaksi tietysti.
Sama kuin lehtipuhaltimet. Itse kuivaan aina autoni sellaisella.
Milläs sä kuivaat autosi? Varmasti pyyhkijänsulat heiluu kun kuivaat autoa.- Anonyymi
Meille tulee sähköt, teille sinne Idarilaan ei vissiinkään tule?
- Anonyymi
Jos polttis on kunnossa, niin se kyllä käynnistyy, jos ei lasketa mukaan Toyotan hybridejä joissa on se tunnettu ongelma.
- Anonyymi
Polttis vaan ikinä ei ole kunnossa, kun se miljoonasta liikkuvasta osasta koostuva ja jatkuvaa huoltoa tarvitseva öljykrematorio on aina enemmän tai vähemmän rikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttis vaan ikinä ei ole kunnossa, kun se miljoonasta liikkuvasta osasta koostuva ja jatkuvaa huoltoa tarvitseva öljykrematorio on aina enemmän tai vähemmän rikki.
Sulla vaan ei ilmeisesti koskaan ollut varaa eikä kykyä ostaa sellaisia autoja, jotka eivät olleet kunnossa.
Maailmahan on pyörinyt viimeiset reilut sata vuotta polttisten voimalla ja avulla. Ja niin pyörii vieläkin pitkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla vaan ei ilmeisesti koskaan ollut varaa eikä kykyä ostaa sellaisia autoja, jotka eivät olleet kunnossa.
Maailmahan on pyörinyt viimeiset reilut sata vuotta polttisten voimalla ja avulla. Ja niin pyörii vieläkin pitkään.…siis olleet kunnossa…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla vaan ei ilmeisesti koskaan ollut varaa eikä kykyä ostaa sellaisia autoja, jotka eivät olleet kunnossa.
Maailmahan on pyörinyt viimeiset reilut sata vuotta polttisten voimalla ja avulla. Ja niin pyörii vieläkin pitkään.Eikun teillä polttopelleillä ei ole, ja siitähän tässä kiikastaa. Polttomoottori yksinkertaisesti on kasa paskaa, monimutkainen ja aina jollain tavalla pois parhaasta vireestä. Et ymmärrä teknologiastakaan mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttis vaan ikinä ei ole kunnossa, kun se miljoonasta liikkuvasta osasta koostuva ja jatkuvaa huoltoa tarvitseva öljykrematorio on aina enemmän tai vähemmän rikki.
Ei ole rikki kun teettää määräikaishuollot ajallaan, eikä teetä niitä millään nyrkkipajoilla. Polttomoottorilla voi ajaa saman matkan vuodenajasta riippumatta. Sähköautolla varsinkin talvella on ajomatka/lataus huomattavasti lyhyempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole rikki kun teettää määräikaishuollot ajallaan, eikä teetä niitä millään nyrkkipajoilla. Polttomoottorilla voi ajaa saman matkan vuodenajasta riippumatta. Sähköautolla varsinkin talvella on ajomatka/lataus huomattavasti lyhyempi.
Edelleenkään ei kaikissa sähkövatkaimissa ole akun esilämmitystä. Sen puuttuessa "pikaladataan" jollain 30 kW teholla alkuun ja akun lämmetessä saatetaan sitten päästä jopa reiluun 50 kilowattiin. Ihan kiva, paitsi että pakkasilla sähköä kuluu 25 kWh/100 km. joten 100 km tankkaus kestää tyyliin kolme varttia.
Tämä sillä edellytyksellä, että saadaan lataus ylipäätään käyntiin. Jos on latausluukku jäässä tai ohjelmistot bugittaa, niin matka jatkuu hinausautokyydillä.
sähköautoja hinataan paljon useammin kuin polttomoottoriautoja ja tyypillisimmin hinausautolla haetaan latausasemalle em. syistä jumiutunut sähkövatkain!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9d52a7b6-51ed-4b65-8440-fc0eb7bbc283
Pilkkihaalarit ja lehmän hermot pakollisia varusteita talvella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikun teillä polttopelleillä ei ole, ja siitähän tässä kiikastaa. Polttomoottori yksinkertaisesti on kasa paskaa, monimutkainen ja aina jollain tavalla pois parhaasta vireestä. Et ymmärrä teknologiastakaan mitään.
Juuri näin. 99% sähköautovastustuksesta johtuu köyhyydestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. 99% sähköautovastustuksesta johtuu köyhyydestä.
Eihän tässäkään keskustelussa ole kyse sähköautojen vastustuksesta, vaan patteripetterien paskanjauhamisesta polttiksista ja niiden oikomisista faktatiedoilla.
Kyse on patteripettereiden herkkänahkaisuudesta faktatiedon esiintulosta ja jostain muusta kummallisuudesta, jonka patteripetterit voivat itse kertoa. Ehkä sittenkään ei ollakaan tyytyväisiä valintaansa….
- Anonyymi
Kyllä sähköautoissa on käynnistysongelmia talvella.
Mutta Tesla käyttää jo uusissa autoissa Li-ion akkuja. Ehkä siksi et ne kevyitä?
Teslan akku on muuten 16V https://www.youtube.com/watch?v=TTQ_c61wWLI&t=19s- Anonyymi
Paljon harvemmin kuin polttiksissa, polttiksissa voi akkujen lisäksi hyytyä moottori, polttoainejärjestelmä ym. ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon harvemmin kuin polttiksissa, polttiksissa voi akkujen lisäksi hyytyä moottori, polttoainejärjestelmä ym. ym.
Älä vaan aja patteriautoasi huonoilla teillä tai huonosti auratuilla talviteillä. Pohjan naarmuttaminen tietää 15.000 - 30.000 euron korjauskustannukset.
Vakuutus voi joissain tapauksessa korvatakin jotain, jos pystyt osoittamaan ettei kyse ollut huolimattomuudesta ja jos ylipäänsä huomaat naarmun syntyneen eikä se tule ilmi vasta katsauksensa hylkynä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä vaan aja patteriautoasi huonoilla teillä tai huonosti auratuilla talviteillä. Pohjan naarmuttaminen tietää 15.000 - 30.000 euron korjauskustannukset.
Vakuutus voi joissain tapauksessa korvatakin jotain, jos pystyt osoittamaan ettei kyse ollut huolimattomuudesta ja jos ylipäänsä huomaat naarmun syntyneen eikä se tule ilmi vasta katsauksensa hylkynä.Ihan tietämättömän urpon horinoita taas. Todennäköisempää tilastojen valossa on se, että polttikseen tulee kallis moottoririkko tai vaihdelaatikkovika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan tietämättömän urpon horinoita taas. Todennäköisempää tilastojen valossa on se, että polttikseen tulee kallis moottoririkko tai vaihdelaatikkovika.
Voi kuule. Polttiksen tuolla patteriauton naarmun hinnalla vaihtaa kaksi-kolme kertaa vaikka koko moottorin uusiksi.
Mitähän tilastoja luetkaan? Yli 20 vuotiaita on runsaasti liikkeellä ja vanhempiakin. Tottakai niissä alkaa jo olla vikoja. Jo yli kymmenen vuotta vanhoja patteriautoja ei kovin paljoa vielä ole, joten isommat ja kalliimmat viat odottelee tuloaan. Noilla ensimmäisillä patteriautoilla on liikuttu harvemmin vaikeammissa olosuhteissa ja hyvien teiden ulkopuolella.
Kn tilastoihin alkaa vetoamaan, niin olisi hyvä ymmärtääkin niistä jotain.
Kyllä pohjalevyjen naarmut ovat hyvinkin yleisiä, jos vähänkin ajaa muualla kuin asfalttiteillä lähiöissä. Silloinkin naarmu voi tulla jo ajaessasi lumivallin ja siellä olikin jäämurskalla sopivasti. Puhumattakaan mökkitiet/metsäautotiet, jalkakäytävien ylitykset, jopa joidenkin katuhidasteiden ylitykset jne, jne…
- Anonyymi
Heh heh..
Polttiksiahan on miljoonittain kylmissä olosuhteissa, eikä mitään ongelmia ole niiden käyttö talviaikana.
Tietysti vialliset yksilöt on oma juttunsa. Eikä patteriautotkaan ole immuuneja vioille, vaikka vielä, kun ne ovat suht uusia, niin vikoja voi olla vähemmän kuin 15-20 vuotta vanhoissa polttiksissa.
Sulla on varmasti joku itsellesi tärkeä syy kirjoitella tuollaista hömppätarinaa, ihmisille jotka ovat vuosikymmeniä ajaneet polttiksilla talvisinkin ilman minkäänlaisia kylmästä johtuvia ongelmia.
En usko, että haluat avautua motiiveistasi…- Anonyymi
No onhan toki ihan helvetisti ongelmia polttoromujen käyttäjillä joka juuttaan talvi. Aika turha lässyttää tollasta sontaa, kun olen itsekin sen polttomoottorilelujen kanssa pelaamisen riemun itsekin kokenut monena kymmenenä talvena...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan toki ihan helvetisti ongelmia polttoromujen käyttäjillä joka juuttaan talvi. Aika turha lässyttää tollasta sontaa, kun olen itsekin sen polttomoottorilelujen kanssa pelaamisen riemun itsekin kokenut monena kymmenenä talvena...
mulla ei oo ollu mitää ongelmia. montakymmentä vuotta ajanu polttiksella ja aina lähteny ku palmun alta. ja lämmintä on aina ollu sisällä. meijän firmassa oli joskus reilu kymmenen vuotta sitte yks paku joka ei lähteny pakkasel ja seki oli akkuvika ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan toki ihan helvetisti ongelmia polttoromujen käyttäjillä joka juuttaan talvi. Aika turha lässyttää tollasta sontaa, kun olen itsekin sen polttomoottorilelujen kanssa pelaamisen riemun itsekin kokenut monena kymmenenä talvena...
Älä viitsi. Jos sulla ei ollut varaa kuin loppuuajettuihin ritsoihin, joissa osaamattomuuttasi vielä et ymmärtänyt niiden talvelle liittyviä ominaisuuksia, niin nuo kokemuksesi todellakaan ei ole muuta kuin sinun ja vastaavien amispoikien.
Koskaan yksikään polttisauto ei ole minua jättänyt talven vuoksi pulaan. Ei edes ne ensimmäiset käytetyt halpisautot. Omista ja työsuhdeautoista kokemusta yli 40 vuotta. Ja viimeiset parisenkymmentä vuotta olen ajanut dieseleitä, jotka ovatkin kaikkein luotettavimpia sekä talvi, että kesäkäytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan toki ihan helvetisti ongelmia polttoromujen käyttäjillä joka juuttaan talvi. Aika turha lässyttää tollasta sontaa, kun olen itsekin sen polttomoottorilelujen kanssa pelaamisen riemun itsekin kokenut monena kymmenenä talvena...
Ketä sinä,yrität noilla horinoillasi vakuuttaa? Polttiautoilijoihin se ei onnistu tietenkään, kun päivittäin talvisinkin liikkuvat ongelmitta.
Sähköautoilijoitako, jotka harkitsevat polttiksen hankkimista? Ja nimenomaan niitä, jotka eivät koskaan ole omistaneet (eikä kokemusta) polttisautoja? - Anonyymi
No kyllä niissä aika helvetisti on ongelmia, mutta niihin vain ollaan totuttu. Kyllä minäkin olen vuosikymmenet ajanut polttiksilla ennen sähköautoa ja tiedän kyllä polttisten ongelmat. Polttiskuskit sen sijaan eivät tiedä sähköautoista yhtään mitään. Eivät ole edes penkillä istuneet paitsi ehkä taksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä niissä aika helvetisti on ongelmia, mutta niihin vain ollaan totuttu. Kyllä minäkin olen vuosikymmenet ajanut polttiksilla ennen sähköautoa ja tiedän kyllä polttisten ongelmat. Polttiskuskit sen sijaan eivät tiedä sähköautoista yhtään mitään. Eivät ole edes penkillä istuneet paitsi ehkä taksissa.
Mitähän ongelmia lienet tarkoittanet? Jos sinulla loppuunajetuissa omissa kotteroissasi sellaisia oli, niin eihän se tarkoita, että tavallisissa autoissa niitä olisi.
Tottahan se lienee, että outoihin ominaisuuksiin ja vaivoihin tottuu. Ovathan patteriautoilijatkin tottuneet siihen, että lataukseen tarvii moninkertaisesti enemmän aikaa ja vaivaa kuin polttiksen tankkaukseen. Ja huomattavasti useammin. En silti kyllä tuota viaksi lue, vaan kiusalliseksi ominaisuudeksi, johon kyllä tottuu.
- Anonyymi
Webasto dieselissäni, samoin sähkövastukset varmistavat auton käynnistämisen.
Webasto ei taida käyttämättömänä toimia? Menee mikä rikki autosta 17 vuotta vanhassa autossa? Menisi edes jokin osa rikki Toyotasta.- Anonyymi
Käynnistyy jos käynnistyy, mutta faktahan on se, että diesel on se kaikkein surkein talviauto. Se on fakta, ja mielipiteilläsi ei ole väliä.
- Anonyymi
Ne Webastot ei toimi yli 25 asteen pakkasessa, turha mukavuusvaruste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käynnistyy jos käynnistyy, mutta faktahan on se, että diesel on se kaikkein surkein talviauto. Se on fakta, ja mielipiteilläsi ei ole väliä.
Ei, vaan diesel on paras ja luotettavin sekä kokonaiskustannuksiltaan ylivoimaisesti edullisimpia, jos oikeasti tarvii autoa ja kilometrejä kertyy ja kuljettajan ajankäytöllekin vähän lasketaan hintaa. Kesät talvet. Ei kai ammattilaiset ja ne ketkä ajavat paljon niitä muuten valitsisikaan ammattikäyttöön . Tämähän on niin fakta kuin vain voi olla.
Sähkö voi joskus tulevaisuudessa päästä samaan, jos nämä akkujen lataukset ja kapasiteetit joskus tulevat riittävän hyviksi. Ja en kyllä epäile, etteikö niin tule joskus käymäänkin.
- Anonyymi
Mun sähköauto. Se ei todellakaan ole mikään talviauto. Täs kaupungissa sil pärjää muttei pitemän matkaan siitei ole syystalvi aikaan. Jos lähtee talvellpitemäll matkalle niin saa istuu yhtenään lataamass akkuu.
Kesällä kyllä pärjää sill jos ilmastointii pitää säästeliääst päällä.
Mun sähkiksesäni on öljyä voimansiirrossa kuten muissakin autoissa ja se pakkaskelillä tuntuu sähkökulutuksessa. On siin ollut jo hinnakaita korjattavis sähkövikojakin. Ei se ole autoo kummempi kampe. Arvonpudotus on huimaa eikä siitä vaihdossa saa paljoo.- Anonyymi
Sinulla ei mitään sähköautoa ole.
- Anonyymi
Mikä sähköauto sinulla on?
Mainitse kaksi korjattua hintavaa sähkövikaa?
- Anonyymi
Alottajalla taitaa olla kokemuksia vanhoista kaasutinautoista. Kyllä nykyauto lähtee käyntiin heti, kun akku on kunnossa, oli pakkasta tai ei. En nyt puhu kuitenkaan Toyotan itselataavista
- Anonyymi
Niillä kuitenkin pääsee liikkeelle jo ennen kuin moottori on käynnissä.
- Anonyymi
Miksi sähköautoilijat eivät tunnusta, että moni sähköauto on talvella kuin jääkaappi.
- Anonyymi
Miksi tunnustaa asiaa mitä ei ole olemassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tunnustaa asiaa mitä ei ole olemassa?
Väitäthän huuhaata polttiksistakin, joten miksi et sitten sähköautoistakin?
- Anonyymi
Ainoa auto missä olen talvella palellut oli nykyaikainen diesel, talvella kylmä kuin jääkaappi tai ennemminkin pakastin.
- Anonyymi
Patterit hyytyy pakkasessa... ja paljonko muuten se akunvaihto maksaa ? ?
- Anonyymi
No on sullakin ongelma...miksi ostit sähköauton ja tuut tänne autoon päätäsi..
- Anonyymi
Ostin sähköauton siksi että pääsisin polttisauton ongelmista eroon. Pensalenkkarit unohtaa sen, että sähköautoilijoilla on kokemusta myös polttisautoista ja sähköautoilija osaa laittaa asiat paremmin oikeisiin mittasuhteisiin kuin sähköautoista täysin käytännön tasolla tietämättömöt polttisautoilijat. Polttisauton pitoon liittyy kustannuksia, huollot ja polttoaineet. Talvella käynnistysvaikeudet tai moottorivauriot ovat aivan oikeasti olemassaoleva mahdollinen ongelma, polttisauto voi itseasiassa hyytyä pakkasella jopa kesken ajon, miksi polttisautoiliat vähättelee asiaa.
Ok käynnistysvaikeudet tai vauriot ei ole asia mikä välttämättä tulee jokaiselle polttisautoilijalle edes koskaan eteen, mutta se riski on olemassa ja polttisautolla sen tiedostaa aina talviautoiilun yhteydessä. Sähköautolla ei tälläisiä ogelmia ole ne on varmatoimisia, lisäksi sähköauton huollot on suoraviivaisia ja edullisia.
Polttisatuon talviajoon liittyvät epävarmuudet on kuitenkin aivan toista luokkaa kuin jotkin sähköauton rangeen tai sen lyhenemiseen talvella liittyvät epäoleelliset kysymykset. Minulle riittää että voin ajaa yhteen menoon 350km oli olosuhteet sitten millaiset vain, sen jälkeen on 20min tauko jo paikallaan.
Huvittavaa on sekin että sähköauton rangen pienenemistä ilman kylmetessä ihmetellään, mutta juurisyy siihen on oikeastaan polttisautojen toivottoman huonossa hyötysuhteessa,
- Anonyymi
Mitkä ihmeen talvinäynnistysongelmat.
Mulla on ollu 21 polttista ja ainoastaan ekassa kinnerissä, vm 63 kuplassa sai jännittää lähteekö kuusvoltin systeemeillä käyntiin kovemmilla pakkasilla. Pari dieseliäkin ollu, eikä käynnistyksen suhteen mitään ongelmia.
Nyt ladattava hybridi ja hyvin on pari talvea pelannut. - Anonyymi
Sähköautolle on myrkkyä talventiestöt ja suolaukset. Jo omistat sähköauton vältä suolattuja väyliä. Suolasumu on pahinta mahdollista myrkkyä autonalustoille ja sähköisillejärjestelmille.
Sama pätee myös polttomoottori autoille mutta eivät ole niin yleisiä eikä kallita korjautta kuin sähköautojen viat. - Anonyymi
Taksin ahkerana käyttäjänä olen joutunut talvisin istumaan usein sähköauton kylmälle muovipenkille. Olen havainnut myös, että taksikuski käyttävät nykyisin pipoja. Ei niitä ennen näkynyt.
- Anonyymi
Onneksi ei ollut pienipäästöinen diesel, niissä kun ei ole lämmitystä ollenkaan.
- Anonyymi
Ainoa auto, mikä aiheutti muutaman kerran "ongelmia" oli Opel Corsa D -mallisarjan auto. Koneena tuossa oli 1.4 Twinport bensaruisku. 1. Kostea sää talvella, aiheutti kerran sen, että auto lähti käyntiin 6:lla yrittämällä. Pidin hetken aikaa kierroksia noin 2000:n tietämillä. Tämä ei toistunut tämän yhden kerran jälkeen. 2. Nopeasti lauhasta säästä lumisateiseksi & kylmäksi muuttunut keli aiheutti sen, että käsijarru jumiutui. Puhdas oma moka, että vedin sen päälle. Jumi avautui klassisella eteen-taakse heijaamisella. 3. Jälleen talvikeli aiheutti haittaa siinä muodossa, että ABS:n merkkivalo paloi, kun lähdin autolla töihin. Auto lämpimään halliin sulamaan, ja ongelma poistui. ABS-anturit ilmeisesti keränneet lunta/jäätä.
- Anonyymi
Tottakai, nykyautoissa tälläiset ongelmat ovat harvinaisia. Faktaa on kuitnkin se että polttisautoissa tälläisiä ongelmia on yli tuplasti enemään kuin täyssähköautoissa. Tästä on ihan tutkittua tietoakin.
- Anonyymi
Tämä on kyllä outoa koska teiden suolaus aiheuttaa monenlaista haittaa polttisautojen matalajännitejärjestelmälle, missä liitosten suojaus ei ole niin hyvä. Ilman matalajännitejärjestelmää polttisauton voimalinja ei edes toimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822