Tyräleikkaus

???

Olen 21 vuotias mies ja minulla on tyrä joka on painunut kivespusseihin. Mitenköhän nukutus leikkauksessa. Kaasulla vai piikillä?
Kenelläkään kokemusta???

53

49294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukutus

      taidetaan suurimmaksi osaksi hoitaa suonensisäisesti eli tipan kautta.

      • yleensä

        Yleensä tuo tehdään paikallispuudutuksella. Miehelläni oli sen verran suuri tyrä, että lääkäri teki spinaalin eli selkäpuudutuksen. Kesken leikkauksen alkoi kuitenkin tulla kipuja ja anestesialääkäri päätti nukuttaa. Nukutus laitetaan nykyään tosiaan suoneen.

        Mieheni leikkauksesta on 8 viikkoa Vieläkin on kipuja ja kokemus oli muutenkin kauhea. Kivut olivat ekat 4 viikkoa niin kovat, että hän ei pystynyt kunnolla edes kävelemään. En halua pelotella mutta jos tyrä ei vaivaa, ei leikkaukseen kannata välttämättä mennä.


      • ???
        yleensä kirjoitti:

        Yleensä tuo tehdään paikallispuudutuksella. Miehelläni oli sen verran suuri tyrä, että lääkäri teki spinaalin eli selkäpuudutuksen. Kesken leikkauksen alkoi kuitenkin tulla kipuja ja anestesialääkäri päätti nukuttaa. Nukutus laitetaan nykyään tosiaan suoneen.

        Mieheni leikkauksesta on 8 viikkoa Vieläkin on kipuja ja kokemus oli muutenkin kauhea. Kivut olivat ekat 4 viikkoa niin kovat, että hän ei pystynyt kunnolla edes kävelemään. En halua pelotella mutta jos tyrä ei vaivaa, ei leikkaukseen kannata välttämättä mennä.

        Tuo oli uutta tietoa että nukutus aine laitetaan suoneen. Armeijassa kersantti kertoi että hän oli ollut tyrä leikkauksessa ja oli ollut kuulemma kipeä kuukauden päivät.


      • napatyrä
        yleensä kirjoitti:

        Yleensä tuo tehdään paikallispuudutuksella. Miehelläni oli sen verran suuri tyrä, että lääkäri teki spinaalin eli selkäpuudutuksen. Kesken leikkauksen alkoi kuitenkin tulla kipuja ja anestesialääkäri päätti nukuttaa. Nukutus laitetaan nykyään tosiaan suoneen.

        Mieheni leikkauksesta on 8 viikkoa Vieläkin on kipuja ja kokemus oli muutenkin kauhea. Kivut olivat ekat 4 viikkoa niin kovat, että hän ei pystynyt kunnolla edes kävelemään. En halua pelotella mutta jos tyrä ei vaivaa, ei leikkaukseen kannata välttämättä mennä.

        Minulla leikattiin napatyrä 3 kk sitten tai yhden tyrän leikkaukseen minä menin, mutta kun kirurgi rupesi operoimaan vatsaa tähystystekniikalla niin vasta siinä vaiheessa huomattiin, että tyriä olikin kolme, joten eikun avoleikkaus.
        Leikkauksen piti kestää about puoli tuntia(1 tyrän), mutta kun niitä oli kolme niin leikkaus kesti 2 h 5 min.

        Ihan hyvin meni leikkaus,,jälkikivut tottakai on kauheat, kun on aukaistu ja ropeloitu, mutta suosittelen lämpimästi,,kyllä kannatti ja kannattaa mennä leikkaukseen ei ne lääkäritkään tyhjän takia ketään leikkaa.

        Minulla tehtiin kyseinen operaatio spinaalipuudutuksessa..no panik!


      • vilhopekka
        yleensä kirjoitti:

        Yleensä tuo tehdään paikallispuudutuksella. Miehelläni oli sen verran suuri tyrä, että lääkäri teki spinaalin eli selkäpuudutuksen. Kesken leikkauksen alkoi kuitenkin tulla kipuja ja anestesialääkäri päätti nukuttaa. Nukutus laitetaan nykyään tosiaan suoneen.

        Mieheni leikkauksesta on 8 viikkoa Vieläkin on kipuja ja kokemus oli muutenkin kauhea. Kivut olivat ekat 4 viikkoa niin kovat, että hän ei pystynyt kunnolla edes kävelemään. En halua pelotella mutta jos tyrä ei vaivaa, ei leikkaukseen kannata välttämättä mennä.

        kannattaako kulukia munat jalakojen välis lopun ikää.(suosittelen leikkaukseen ja mitä pikimmiten koska munat vaan venyy ja venyy .suolet kattelee uutta paikkaa minne mennä jos on lihava nii otetaan samalla suolesta 2m mois samalla laihtuu ja sellasta


      • Anonyymi
        napatyrä kirjoitti:

        Minulla leikattiin napatyrä 3 kk sitten tai yhden tyrän leikkaukseen minä menin, mutta kun kirurgi rupesi operoimaan vatsaa tähystystekniikalla niin vasta siinä vaiheessa huomattiin, että tyriä olikin kolme, joten eikun avoleikkaus.
        Leikkauksen piti kestää about puoli tuntia(1 tyrän), mutta kun niitä oli kolme niin leikkaus kesti 2 h 5 min.

        Ihan hyvin meni leikkaus,,jälkikivut tottakai on kauheat, kun on aukaistu ja ropeloitu, mutta suosittelen lämpimästi,,kyllä kannatti ja kannattaa mennä leikkaukseen ei ne lääkäritkään tyhjän takia ketään leikkaa.

        Minulla tehtiin kyseinen operaatio spinaalipuudutuksessa..no panik!

        Moikka!
        Minulla on edessä napatyrä leikkaus.. On todella kipeä. Vaivaa kun vähänki kumartelee, nostelee, kyykistelee.
        Painoa olen tiputtanut nyt 11kg ja puntari näyttää vielä 120kg. Eivät päästä leikkaukseen ennekö on vielä toiset 10kg tiputtanut painoa.
        Välillä vaan harmittaa nää jäätävät kivut!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka!
        Minulla on edessä napatyrä leikkaus.. On todella kipeä. Vaivaa kun vähänki kumartelee, nostelee, kyykistelee.
        Painoa olen tiputtanut nyt 11kg ja puntari näyttää vielä 120kg. Eivät päästä leikkaukseen ennekö on vielä toiset 10kg tiputtanut painoa.
        Välillä vaan harmittaa nää jäätävät kivut!!!

        Sinulta unohtui kertoa sukupuoli ja pituutesi. Naiselle tuo 120 kg olisi aika paljon.

        Itse kun aloin laihduttaa ensin hiljalleen, niin painoa oli pahimmillaan 121 kg. Nyt kun tuosta on vajaa vuosi kulunut ja olen tarkemmin laskenut kalorit ja harrastanut kävelyä noin 4 krt/viikko, on paino alkanut putoamaan aika tehokkaasti. Nyt painoni on 96 kg ja pituutta 180 cm, olen mies ja 66v vastikään täyttänyt.

        Napatyrä on vaivannut. Aika harvakseltaan on kuitenkin ollut mahavaivoja. Eilen oli kahteen eri otteeseen oksentelua ja mahakipuja, mutta ei ripulia, vaan päinvastoin oli aamulla ns. kova vatsa. Yritän kyllä huolehtia kuitujen määrästä ruoassa sekä riittävästä veden juonnista.
        En ole vielä leikkausjonossa, olin lääkärin juttusilla. Pudotan painoa lisää ja tarkkailen tyrävaivoja. Niissähän on mahakipujakin. Ilmeisesti pitäisi syödä vähemmän kerrallaan. Itse olen syönyt vain 2 kertaa/vrk, ja jossain vaiheessa vain kerran/vrk. Se ei nettitietojen mukaan ole hyvä, jos on napatyrä todettu.


    • jeppe

      Ihan turhaa pelottelua on, että olis jotain kauheita kipuja leikkausken jälkeen.

      Multa leikattin nivustyrä paikallispuudutuksessa. Ei sattunut kuin ihan vähän. Leikkaus kesti noin tunnin. Kotiin pääsin noin 5h kuluttua. Särkylääkkeitä söin 4 pv jatkuvasti annosta vähentäen, sitte jätin pois kokonaan. Viikon kuluttua sain tikit pois, 1,5 vk kuluttua ei tarvinnut kävellessä varoa, 2 vk kulutttua ei edes juostessa. 3 vk kuluttua pysty alottamaan varovasti salibandyn.

      Kannattaaa se hoitaa kuntoon.

    • jarpppi

      Joko tyräsi on leikattu. Olisi kiva kuulla mielipiteesi millaista oli. On meinaan sama edessä - koht puoleen.. Tosin ei iso tyrä pullistelee vaan ajoittaan alavatsalla...

      • Joku

        Minulla leikattiin nivustyrä 1,5 viikoa sitten. Leikkaus tehtiin nukutuksessa, kun pyysin sitä. Tänään poistatin tikit ja kävin 8 km kävelyllä. Laittakaa nuoret miehet paikat kuntoon. Lukekaa Netistä, kuinka nykyaikainen paikallispuudutusleikkaus tehdään ja pyytäkää sitä lääkäriltä. Kyllä noita miehiä löytyy paljon, jolla on tyrä leikattu ja kaikki ovat kertoneet hyviä kokomuksia. Eka viikko voi olla vaikeaa, mutta kyllä se sen jälkeen alkaa olla parempi, kun ennen leikkaus. Minullakin alkoi olla vaikeuksia vessassa käydessä, kun tyrä painoi rakkoa. että sellaisia terveisiä 48v joku


    • tyrät pois

      iteltä leikaattii tyrät tossa viimevuoden puolella ja se tehtii selkäydin puudutuksessa... ei mitää tuntoa missää ja leikkaus meni hyvin.. nyt jos joutuu joskus uudestaa ni meen samantien ilman mitää pelkoja sinne.. siis ei tunnu missää se leikkaus.. seuraavat 4päivää oli kyllä aikamoista linkkausta mutta kyllä se parempi muutama päivä linkatakki ku sitä tyrää pitää.

    • Ukkeli1

      Jep, elikkäs meikäläisen tyrä sai kyytiä 3 päivää sitten. Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa, tosin en muista sitäkään kun olin jo siinä vaiheessa niin lääkepöllyssä. Yleisestikin ottaen muistikuvani leikkauksesta ovat hatarat. Mutta voin sanoa ettei kivut ja säryt ainakaan omalla kohdallani ole olleet mitenkään järkyttäviä. Hyvin tässä pärjäilee.

    • jel

      Minulta on leikattu nivustyrä. Toimenpiden tapahtui seuraavasti. Menin sairaalaan klo 11.00 ja pääsin saattajan kanssa pois iltapäivällä. Minulle leikkaus suoritettiin ns. spinaalipuudutuksena eli selänpuolelle annnettavana puudutuspiikkinä, itse puudutus ei tuntunut juurikaan miltään. Leikkauksen aikana olin hereillä koko ajan, mutta minulle oli annnettu rauhoittavaa ja olin levollinen. Itse jännitin aivan suotta. pari viikkoa sairaslomaa.

      • mies 63v

        Itselläni nivustyrävaiva oli sellainen, että loppuaikoina päivät olivat sellaisia, että tunti jalkeilla ja sen jälkeen tunti pitkällään, kipu kasvoi niin suureksi. Leikkaus tehtiin nukutuksessa, klo 8.30 alkoi ja herätys klo 10.45. Kotiin pääsin klo 13.10. Kipu tuntui siinä vaiheessa olemattomalta, mutta totuus paljastui seuraavana päivänä, kun puudutus lakkasi vaikuttamasta.
        Ensimmäiset päivät aivan hirveän oloisia, sänkyyn meno ja varsinkin sieltä ylösnousu olivat tosi vaikeita.
        Lisäksi itselläni leikkauspuolen kivespussi turposi ison sipulin kokoiseksi ja väriltään sinipunaiseksi. Samoin kävi myös penikselle, joka täyttyi veren sekaisella nesteellä ja oli aivan sinipunainen (=mustelmilla). Siinä vaiheessa oli vitsit vähissä! Kävelemään aloin kolmen päivän päästä, aluksi vain sisällä, sitten ulkona 200m eka kerralla. Kolmen viikon päästä kävely onnistuu hyvin, mutta askel on lyhyempi kuin normaalisti. Haavaa pitää varoa, on se niin hankalassa ja arassa paikassa.


    • Ukkeli1

      Itse menin heti aikaisin aamulla sairaalaan, ja pääsin sieltä pois illalla vasta kahdeksan aikaan. Mutta asiaan vaikutti se, että sain spinaalipuudutus ainetta tuplamäärän. Sairausloma 4 viikkoa.

    • kivulias

      Olin eile tyräleikkauksessa. sain päättää nukutus vai puudutus. joillekki kuulemma tulee nukutuksesta iha karmee olo mut ite aattelin et ihan tylsää olla kokoaika hereil ni otin nukutuksen. puol kahdeksalta sisää ja neljältä herättyä ulos. kivut on kyl ihan tajuttomat. ei oo mitää asentoa mis ei sattuis. nukkua pitää tuolilla. omasta mielestä itsellä kyl jonkuverran kipukynnystä mut nää pari päivää ollu kyl aivan hirveet. täytyy kyl sanoa et en kyl odottanu ihan tällaista. mut kyllä tää tästä kun ei vaa tulehdu tai mitää.

      • masa69

        Olin nivustyräleikkauksessa 12.4.2007,joka tehtiin perinteisellä puukotuksella,ei tähystämällä.Puudutuksesta tuli huonoja kokemuksia.Leikkaus aloitettiin puudutuksessa, mutta aloin tuntea kipua kesken leikkauksen,jolloin sanoin haluavani nukutuksen mikä myös tehtiin.
        Nukutuksesta herättyäni olo oli oikeinkin hyvä,mitä nyt kurkkua kuivasi jonkin verran.Heräämössä kipulääke meni tipan mukana suoraan suoneen,joten kipuja ei ollut yhtään.
        Useasti kysyttiin onko kipua ja lisätäänkö kipulääkettä,koska kipu pidettiin koko ajan nollatasolla.
        Olin yhden yön osastolla missä kipulääke tuotiin pillereinä aina kun vaan ilmoitti tarvitsevansa.
        Kun 13.4. lähdin sairaalasta,niin sanottiin et 2-3 päivää tästä eteenpäin on hankalimmat,ja olivatkin.
        Sain kahdenlaista kipulääkettä mukaan ja kun vaan otti niitä säännölliseti niin ei paikallaan ollessa ollut kipua juuri lainkaan.Liikkuminen tietysti aiheuttaa kipua vieläkin.Tikit saan pois 26.4. ja sairaslomaa n.1kk.
        Sen sanon et minä en ainakaan anna leikata itseäni enää muuta kuin nukutuksessa.


      • Ukkeli1

        Kovasti tuntuu olevan yksilöllistä tuo kipu...itselläni oli tosiaan iso tyrä, eikä kivut olleet mitenkään mahdottomia. Särkylääkkeitä käytin pari päivää, ja tuntui ettei niitä olisi tarvinnut välttämättä ollenkaan. Toki liikkuminen sattui, mutta ei mahdottoman paljon. Ennemminkin nauratti, kun tunsi itsensä niin vaivaiseksi. :D
        Mutta joo, näköjään olemme kaikki yksiköitä tämänkin asian suhteen.


      • Anonyymi
        masa69 kirjoitti:

        Olin nivustyräleikkauksessa 12.4.2007,joka tehtiin perinteisellä puukotuksella,ei tähystämällä.Puudutuksesta tuli huonoja kokemuksia.Leikkaus aloitettiin puudutuksessa, mutta aloin tuntea kipua kesken leikkauksen,jolloin sanoin haluavani nukutuksen mikä myös tehtiin.
        Nukutuksesta herättyäni olo oli oikeinkin hyvä,mitä nyt kurkkua kuivasi jonkin verran.Heräämössä kipulääke meni tipan mukana suoraan suoneen,joten kipuja ei ollut yhtään.
        Useasti kysyttiin onko kipua ja lisätäänkö kipulääkettä,koska kipu pidettiin koko ajan nollatasolla.
        Olin yhden yön osastolla missä kipulääke tuotiin pillereinä aina kun vaan ilmoitti tarvitsevansa.
        Kun 13.4. lähdin sairaalasta,niin sanottiin et 2-3 päivää tästä eteenpäin on hankalimmat,ja olivatkin.
        Sain kahdenlaista kipulääkettä mukaan ja kun vaan otti niitä säännölliseti niin ei paikallaan ollessa ollut kipua juuri lainkaan.Liikkuminen tietysti aiheuttaa kipua vieläkin.Tikit saan pois 26.4. ja sairaslomaa n.1kk.
        Sen sanon et minä en ainakaan anna leikata itseäni enää muuta kuin nukutuksessa.

        Olin itsekin eilen tyräleikkauksessa,paikallispuudutuksella tehtiin.Tuntui välillä pientä pistelyä kun ropelsivat syvemmältä,sanoin lääkärille,niin tuli lisää puudutetta ja homma jatkui,no panik.Samalla olin tipassa,jossa myös kipulääkitystä ja rauhoittavaa pistettiin välillä sekaan,niin pysyi jalat paikoillaan.Tämä jälkitauti on huomattavasti raaempaa,mut tästäkin selviää!


    • jaakko

      Nivustyrä leikattiin tunnissa paikallispuudotuksella. Kerran leikkauksen aikana (kun mahalaukon tyräosuus ommeltiin) tunsin kipuja joten kirurgi laittoi lisää puudotusta. Muuten henkinen stressi oli pahempi kuin varsinaiset kivut.

      Makasin n. 45 minuuttia osastolla, join kahvia ja sain pari tabletteja kipulääkettä. Kotimatkalla menin taksilla apteekin kautta ja hain lisää pillereitä.

      Kotiin tultaessa (ja taksissa) oli kieltämättä erittäin pahoja kipuja, otin lisää särkylääkettä kotiin tultaessa, ja n. 1.5 tunnin jälkeen ei ollut enää paha olla. Liikkuminen oli kivuliasta vielä seuraavana päivänä, kävelin ehkä 200 metriä. Sängyssä melkein ei tuntunut ollenkaan.

      Toinen päivä leikkauksen jälkeen ja siitä eteempäin kävelin jo 5 Km /päivä ilman suurempia kipuja.

      Kipulääkeet vähensin jatkuvasti ja jätin kokonaan pois 4:nnen päivän jälkeen.

      Tottakai silloin tällöin oli kipuja, mutta ei ne niin pahoja ollut. Yleensä meni ohi muutamassa minuutissa.


      Kannatti ilman muuta tehdä!

      • leikkaukseen

        Huomenna oon menossa nivustyräleikkaukseen.. Saas nähdä miten käy. Lueskelin noita aiempia viestejä ja oon entistä varmempi et haluun sen nukutuksen =) Kirjoittelen myöhemmin miten kävi (jos muistan)


      • leikattu
        leikkaukseen kirjoitti:

        Huomenna oon menossa nivustyräleikkaukseen.. Saas nähdä miten käy. Lueskelin noita aiempia viestejä ja oon entistä varmempi et haluun sen nukutuksen =) Kirjoittelen myöhemmin miten kävi (jos muistan)

        No niin.. Nyt on siis leikkauksesta selvitty.. Niinhän siinä sitten kävi, että ei annettu vaihtoehtoja vaan selkäydinpuudutuksessa leikattiin vaikka olin suunnitellut toivovani nukutusta. Sain tosin sen verran vahvoja rauhoittavia että nukahdin leikkauksen aikana :) Leikkauksesta ja puudutuksesta jäi ainoastaan positiivisia kokemuksia ja henkilökuntakin oli mukavaa.


    • Säkkis30

      Nivustyrä leikattiin 3 päivää sitten pinaattipuudutuksessa. Leikkaus kesti vajaan tunnin muistaakseni (olin sen verran tokkurassa lääkityksestä). Leikkauksen aikana ei tuntunut kipua. Ainoastaan tunne oli että jotain tapahtuu puudutetulla alueella. Puudutuksesta tokeneminen kesti noin kolmisen tuntia. Sain sänkyyn kahvit, konjakit ja naposteltavaa. Pois pääsin noin 6 tunnin päästä saattajan kanssa. Kipua on ollut koko ajan lievästi. Enemmänkin sellaista jomottavaa kipua. Toivottavasti viikonloppuna helpottaa viimeistään.
      Sairaslomaa tuli 3 viikkoa.

      • Jepjeppp

        Keskiviikkona leikattiin nivustyrä tähystämällä nukutuksessa. Itse sairaalassaolo ennen ja jälkeen leikkauksen meni hyvin, ei mitään ongelmia eikä kipuja. Kivut alko kotona seuraavana aamuna jonka jälkeen makasin 3 vuorokautta sängyssä kun ei kertakaikkiaan voinu nousta ylös kipujen takia. Nyt 4. päivänä pystyn jo istumaan ja vähän kävelemään hitaasti.

        Muistakaa pyytää tarpeeksi tujuja särkylääkkeitä ni kyllä sitä hengissä selviää. Muuten voi olla aika tuskaista ne 3 ekaa päivää.


      • Randy
        Jepjeppp kirjoitti:

        Keskiviikkona leikattiin nivustyrä tähystämällä nukutuksessa. Itse sairaalassaolo ennen ja jälkeen leikkauksen meni hyvin, ei mitään ongelmia eikä kipuja. Kivut alko kotona seuraavana aamuna jonka jälkeen makasin 3 vuorokautta sängyssä kun ei kertakaikkiaan voinu nousta ylös kipujen takia. Nyt 4. päivänä pystyn jo istumaan ja vähän kävelemään hitaasti.

        Muistakaa pyytää tarpeeksi tujuja särkylääkkeitä ni kyllä sitä hengissä selviää. Muuten voi olla aika tuskaista ne 3 ekaa päivää.

        Minulta leikattiin nivustyrä 8 päivää sitten selkäydinpuudutuksessa. Alunperin kotiin piti päästä leikkauspäivänä, mutta leikkauksen aikana tuli pieniä ongelmia matkaan ja suunniteltu tunnin leikkaus venyi kahdeksi tunniksi. Jäin yhdeksi yöksi sairaalaan tarkkailtavaksi.
        Kipulääkitystä sain suoraan suoneen sekä pillereinä. Kotiin sain aika jytyt kipulääkkeet ja ovat ne olleetkin tarpeen. Olen vähentänyt niiden ottamista pikku hiljaa. Yötä vasten otan vielä kipulääkettä, jotta saan nukuttua.
        Nauraminen ja varsinkin aivastaminen on koko h...ttiä, tuntuu kuin vatsa repeäisi ja sängystä pitää nousta edelleen hyvin varovaisesti. Kävely luonnistaa jo kohtuullisesti.
        Parin päivän kuluttua lähtevät tikit ja sairasloma jatkuu vielä tästä eteen päin kaksi viikkoa.Vaikka kipuja on ollut, niin en kadu leikkausta, sillä paraneminen kestää kuitenkin vain muutaman viikon.


      • ssall
        Randy kirjoitti:

        Minulta leikattiin nivustyrä 8 päivää sitten selkäydinpuudutuksessa. Alunperin kotiin piti päästä leikkauspäivänä, mutta leikkauksen aikana tuli pieniä ongelmia matkaan ja suunniteltu tunnin leikkaus venyi kahdeksi tunniksi. Jäin yhdeksi yöksi sairaalaan tarkkailtavaksi.
        Kipulääkitystä sain suoraan suoneen sekä pillereinä. Kotiin sain aika jytyt kipulääkkeet ja ovat ne olleetkin tarpeen. Olen vähentänyt niiden ottamista pikku hiljaa. Yötä vasten otan vielä kipulääkettä, jotta saan nukuttua.
        Nauraminen ja varsinkin aivastaminen on koko h...ttiä, tuntuu kuin vatsa repeäisi ja sängystä pitää nousta edelleen hyvin varovaisesti. Kävely luonnistaa jo kohtuullisesti.
        Parin päivän kuluttua lähtevät tikit ja sairasloma jatkuu vielä tästä eteen päin kaksi viikkoa.Vaikka kipuja on ollut, niin en kadu leikkausta, sillä paraneminen kestää kuitenkin vain muutaman viikon.

        minkä nimisiä kipulääkkeitä saa leikkauksen jälkeen?
        itsellä leikkaus on viikon päästä .


    • kipuukko

      niinpä niin paljonhan meitä leikellään mutta itseltäni puukko heilu 13/3 ja nyt saa täällä ihmetellä näitten kipujen kans kun ei näytä löytyvän sellaista tohtoria joka saisi nää kivut pois mutta tehdä ne osaa vaan tehnekkö se kun mulla oli virtsarakko jostakin ihmeen syystä tyrän sisälläja lääkärisetä pyyhkäs haavan siihenkin että semmonentapaus. Että eikait se auta kuin raahautua huommenissa nöyränä poikana takasin lääkärille kun nuo kivut ovat näin iltasin suurinpiirtei riittävän kovat. Siis leikattiin molemmin puolin ja kyseessä oli nivustyrä ja olin siis täysin nukutuksessa että en tiennyt asiasta mitään ennen kui heräämössä. Mutta elämähän tässäkin tapuksessa voittaa vaikka tiukille ottaa JAKSELLAAN

    • not si lucky

      minullakin ens viikol leikataan uusiutunut tyrä. alle vuoden kesti edellinen. viimeks avo leikkaus nyt tähystys..

      • uusinta?

        Minullekin tehtiin tähystysleikkaus vuosi sitten. Laitettiin verkko molemmille puolille. Vuosi meni hyvin. Nyt vanhat oireet ovat alkaneet tuntua uudelleen. Kohtapuolin täytynee mennä lekurin puheille uudelleen. Onko muilla kokemusta vaivojen uudelleentulosta.


      • juu vastauksia..
        uusinta? kirjoitti:

        Minullekin tehtiin tähystysleikkaus vuosi sitten. Laitettiin verkko molemmille puolille. Vuosi meni hyvin. Nyt vanhat oireet ovat alkaneet tuntua uudelleen. Kohtapuolin täytynee mennä lekurin puheille uudelleen. Onko muilla kokemusta vaivojen uudelleentulosta.

        sama ongelma vuodes 2 krt leikattu eka avo sit tähystys.. jotain lekuri puhu et avoleikkaukses laitettu verkko vois aiheuttaa nykyset kivut yms... esim ei voi pitää farkkuja menee tunto jalasta tyrä alue painoarka yms...


    • 54 vee

      Pitäis korjata tuo nivustyrä. Kumpi parempi, avo- vai tähystysleikkaus?

    • asdasdasdasddd

      Eilen olin nivustyräleikkauksessa ja kaikinpuolin meni hyvin. Tällä hetkellä ei istuessa tunnu mitään kipuja. 07.30 menin päiväkirurgiselle, hoitajan ja lääkärin kans juteltiin vielä läpi toimenpide. Sain siinä napin rauhoittavia odotellessani ja noin yhdeksältä vietiin leikkaussaliin. Spinaalipuudutus annettiin. Etukäteen olin pelännyt että sen antaminen sattuisi aivan älyttömästi, muttei se tuntunut miltään.

      Avoleikkauksen aikana nukahdin noin puoleksi tunniksi rauhoittavan vaikutuksesta. UltraPro verkko ( =D ) sinne pistettiin tueksi. Heräämössä meni pari tuntia että molemmat jalat tokenivat puudutksesta. Tosi nopea operaatio oli siis.

      Menin vielä suoraan sairaalasta kello neljältä alkaneisiin labratöihin koululle, joista olin alunperin suunnitellut olevani pois. Olo oli tosiaan niin hyvä että kykenin koululla olemaan ok.

      Kolmisen vuotta kerkesi tuo tyrä olemaan ennenkuin sain aikaiseksi sen mennä poistattamaan. Eipä ollut kyllä häirinnyt ennen suuresti, mutta nyt syksyllä alkoi pyörillessä kiusaamaan. Suosittelen menemään heti vain leikkaukseen kun tuo tyrä alkaa vaivaamaan.

      Tradolan retardeja ja buranaa määrättiin syötäväksi, eipä ole kipua juuri tuntunut ainakaan vielä.

      M-23v

    • SHihminen

      Tyrä ei itsestään mihinkään häviä ja sitten jos se kuroutuu niin onkin kiire tohtorille joten kyllähän se kannattaa hoitaa heti. Myöskään paraneminen ei ainakaan nopeudu yhtään mitä vanhemmaksi ihminen tulee.

      Varmaan yksi isoimmista ongelmista kivunhoidon kanssa on se että potilaat ei kerro kivustaan tai vähättelee sitä. Kyllähän se nyt on selvää että kun kudosta viilletään ja ommellaan verkkoa sekä muutenkin räplätään että kipeä se on varmasti. Kipua on kuitenkin helpompi hoitaa ennenkuin sitä edes on eli sanokaa kun alkaa vähänkään tuntua. Sairaalassa lääkkeitä kyllä riittää ja niin lyhyen käytön aikana edes niihin opioideihin ei jää koukkuun, jos joku sitä pelkää.
      Samoin kotona niitä lääkkeitä kannattaa syödä ohjeen mukaan ainakin ensimmäiset päivät vaikka kipuja ei olisi. Jos kipuja on silti sietämättömän paljon niin ottakaa yhteys lääkäriin. Jos olette kipuherkkä niin sanokaa siitä ennen operaatiota.

    • jeessss

      juu mutta meni tuo luotto jo leikkauksiiin kun uusittu jo parit kerrat niin ei enää haluja kokeilla rajoja.. nyt kesti melkein vuosi ja 8kk edellisestä leikkauksesta ja tyrä taas oireilee. nyt on avona kaiveltu ja sen jälkee tähystelty..... ja tadaa edelleen ongelma.. olisko joku joka osaisi sen tehdä kunnolla kerralla...

      • Eipä niin

        Kannattaa jutella leikkaavan lääkärin kanssa että mikä siinä hommassa mättää. Onko kyse siitä että verkko ei pidä, eikö sitä ole voitu asentaa jostain syystä vai tuleeko tyrä aina uuteen kohtaan. Tyrä on ilmeisesti jollain tasolla periytyvää; joillain vain on heikommat vatsanpeitteet kuin toisilla.
        Keskustele lääkärin kanssa myös siitä millaista työtä teet ja onko sillä vaikutusta asiaan. Oletko ylipainoinen?

        Parhaiten asia selviää kun keskustelet leikanneen lääkärin kanssa. Hän on sen tyrän tilan nähnyt ja tietää mistä on kyse.

        Mutta kuten jo todettu niin se tyrä ei katoa mihinkään jos sitä ei leikkaa. Vaikka en minä sillä, eihän sitä nyt pitäisi vuoden-parin välein joutua leikkauksessa olemaan.


    • jeeessss

      juuh olen ylipainoinen. =) kasvatus alalla. se on nyt kaksi kertaa leikkaajien mielestä onnistunut hienosti mut aina vaan kipeytyy yleensä. flunssan (yskimisen) takia. en polta.. hienosti noi peitteet pomppaa kun yskäsee kunnolla. on tuo tainnut tyrä edetä alaspäin sit viime kerran.. mut juu kaiki okei kun ei vain mene punttisalille, saa potkuja / osumia tyrä alueelle, periaattees kaikki mis tarvitsee tyrä alueen lihaksia rasittaa.. =) elämä on.

    • Zigge1

      Olin 6 päivää sitten nivustyräleikkauksessa Jorvissa,paikallispuudutus,ei tuntunut leikkaus miltään kesti yhden tunnin, 1 tunti senjälkeen lepoa sängyssä ja kotiin.
      Nyt on viikko kulunut,puoli viikkoa meni,että pääsi sohvatuolilta yksin ylös.
      Yskiä ei voi koska sattuu liikaa (yöllähän menee nuharäät kurkkuun). Vieläkään ei voi kunnolla liikkua. Nivustyrän puoleisen vasen kives paisui tuplasti ja pussien väri tuli sinimustaksi.Nyt viikon kuluttua värit normaaleja.Kävellessä täytyy koko ajan varoa,tuntoa ei ol leikkaushaavan ympärillä vieläkään,hidasta on paraneminen. Toivotaa,ettei tule jatkoriesaa. nim.Juha

    • tyräleikkaus

      eli onko nyt niin, että ei tarvitse etukäteen vaatia sitä että tehdään puudutuksessa? jos ei halua nukutukseen?

      • Mies 30

        Spinaalipuudutus ja avoleikkaus plastisella verkolla on yleisen toimenpide nuorilla ja ensimmäisissä tyräleikkauksissa.

        Itseltäni leikattiin oikeanpuolen nivustyrä 30.10. Aamulla polille ,pari diapamia nassuun,munakarvojen poisto ja siitä leikkaussaliin. Kanyyli ranteeseen josta kerta-annos antibioottia,kipulääkettä ja rauhoittavaa. Anestesia lääkäri tuli laittamaan spinaalin selkäydinkanavaan(?), eikä tuo ollut kuin pieni pistos ja säväytys jalassa. Tästä hetki ja alaraajat olivat täysin tunnottomat.

        Itse leikkaus sujui mukavasti pienessä pöhnässä musiikkia kuunnellessa. 45min päästä kirurgi lopetti hommansa ja toivotti hyvää jatkoa.

        Osastolle makoilemaan pariksi tunniksi kunnes jalat alkoi toimia ja sain pissattua pulloon(tämä oli ehkä haastavin osio,tunnin ainakin focusoin itseäni ja lopulta pissa irtosi)

        Kotiin 14.30 ja olin saapunut polille 7.30. Kävelin jonkunmoisen matkan autolle koska puudutus ja kipulääkkeet auttoi tässä vaiheessa vielä.Kotona burana 2x600mg nassuun ja makoilua,kivut olemattomat paikallaan ollessa,mutta ylösnousuissa haastetta,sekä kävely ei oikein onnistunut kuin kyyryssä ja tukia pitkin.

        Seuraavana aamuna aivan järkyttävä kipu,buranaa meni pari settiä ja lähinnä makoilua. Otin siteen pois ja kävin suihkussa--uusi lappu suojaksi. Paljon pelätty ulostaminen sujui helposti onneksi kakan ollessa pehmeää.Virtsaaminen myös täysin kivutonta.

        Leikkauksesta toisena päivänä lappu haavalta pois kokonaan ja pesua. Buranaa meni taas 3x2x600/vrk. Olematonta liikkumista,roskiksen sain vietyä. Illalla kuitenkin kevyttä yhdyntää mutta laukeaminen jäi haaveeksi kivun vuoksi.Taas kakka helposti(pitäkää huoli että maha on löysänä)

        Kolmantena päivänä pientä käppäilyä himassa,edelleen suorana seisominen tuskaa. Panadolia 3x500mg/vrk ja illalla yhdyntä ja laukeaminen (jeeee!)

        Neljäntenä päivänä leikkauksesta jo kaupassa käynti,pientä puuhailua ja ruoan laittoa. Burana ja panadolia muutama.

        Nyt menossa 5. päivä. Siivoilen kotona,lääkettä en ole tarvinut vielä. Parempaan päin,mutta edelleen vasen kankku edelle mentävä sohvalle,sängylle yms. Pitkään ei passaa olla samassa asennossa ,muuten liikkeelle lähtö taas hankalaa.

        Kyllä tästä hengissä selvitään. Haava on erittäin siisti.


    • Hei!

      Tyräleikkaus voidaan tehdä joko nukutuksessa, paikallispuudutuksessa tai selkäydinpuudutuksessa. Ajantasaisen ja tiiviin tietopaketin tyräleikkauksen syistä, esivalmisteluista, toteutuksesta ja jälkihoidosta voit lukea esim. osoitteesta http://klinik.fi/terveysinfo/tyraleikkaus

      Terveisin:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Täysityrä

      Mikä ihme vaivaa??Tietääkö kukaan.Olin 2v.sitten nivustyräleikkauksessa.Joku rätti laitettiin.Leikkaus ei sattunut mutta aikakireälle laitettiin.Menin kyykkyyn ja aivankuin rätti ja joku suoni olisi liikahtanut.Samalla oikealla alavatsalla kipua joka säteilee selästä nivustyrään.Jälkeenpäin leikattiin kivestyrä molemmat kuulat kuukausi sitten ja kipu ei hellitä ja kesätulossa.

    • Tumpelo-2

      Kävin nivustyräleikkauksessa pari päivää sitten. Leikkaus (tähystys) meni hyvin, eikä kipuja ole juurikaan, mutta tuli virtsaumpi, joten on pissapussi mukana toistaiseksi. Syytä tutkitaan miksi moinen. Onko kellään käynyt samoin?

    • AR661

      olen 49-v mies ja olin tyräleikkauksessa 5 pv sitten. nukutuksessa, avoleikkaus. sairaalassa ei paljon kipuja jälkeenpäin, olin yön yli. sanoivatkin että kotona sitten kivuliaampaa koska sairaalassa olivat antaneet vahvempia kipulääkkeitä. taksissa kotiin, meni hyvin, ja kävely hidasta mutta muutoin ok, ja istuin illalla ruokapöydässä jne. kuitenkin seuraavana päivänä kotona oli istuminen ja kävely tuskaisempaa, makuuasennossa ei sitten tunnu melkein miltään. joten olen ollut nyt pääasiassa maaten kolme päivää, vessassa käynyt ja se siis hieman kivuliasta - tuntuu kuin nivusissa/sisäreidessä ns. hiekkapaperi-ihottumaa (siis tunne, ei mitään todellista ihottumaa ollenkaan) ja tuo hankaava, "polttava" kipu kävellessä kipulääkkeistä huolimatta suht kovaa, vielä nytkin, ajattelin ehkä kysyä onko normaalia jos vielä jatkuu pitkään. ehkä se on vähän vähentynyt nyt päivän parin sisällä. haavateipin otin ohjeen mukaan pois parin päivän jälkeen, ompeleet siistejä, vähän verenpurkaumaa /mustelmaa haavan lähistöllä n 1 cm päässä mutta tuo kuulemma normaalia. osa mustelma-alueesta muuttumassa keltaiseksi reunoilta, siis merkki paranemisesta. päivitän tänne jos kuulen tuosta "polttavasta" kivusta jotain tähdellistä, muutoin tässä vaiheessa leimaan sen asiaankuuluvaksi - avoleikkauksessa kivulias vaihe kuulemma tyypillisesti intensiivisempi/pitempi kuin tähystyksessä.

    • AR661

      kommenttina edelliseen, siis polttava/pistävä kipu istuessa/seistessä, verrattuna makuuasentoon, johtuu siitä että alavatsassa sijaitseviin ompeleisiin kohdistuu luonnollisesti enemmän painetta seistessä kuin maatessa. onkohan kuitenkaan normaalia, kun muut eivät ole kommentoineet nimenomaan samasta asiasta, eli johtuuko kipu siitä että ompeleet eivät pidä välttämättä hyvin ja ovat vaarassa esim. ratketa? nyt siis jo 5. päivä menossa.

    • Ilpomennander

      Jorvissa 23.3.17 nivustyrä avoleikkauksella nukutuksessa. Tokapäivänä kotona sohvalla makoilua. Ei meina oikein päästä ylös. Ihan kuin puukkoa kääntäisi vatsassa ja nivusen alueella kun ylös yrittää nousta

    • Tyräeirytky

      Minulta operoitiin eilen molemmat puolet. Tähän mennessä ei pahempia kipuja ole ollut. Avoleikkaus nukutuksessa. Tänään olen päässyt jo hyvin kävelemään. Toivottavasti jatkokin menee yhtä helposti.

    • Eläkeläisukko

      Tyräleikkaus oli perjantaina 13.10.2017 Päijät-Hämeen keskussairaalan päiväkirurgiassa. Vain parin tunnin seurannan jälkeen passitettiin kotiin. Avoleikkaus tehtiin pyynnöstäni nukutuksessa .

      Minkäänlaisia kipuja ole ollut - ei välttömästi leikkauksen jälkeen eikä vielä kolme vuorokautta myöhemminkään, vaikka sellaisiiin neuvottiin varautumaan ainakin ensimmäisen viikon aikana.
      Liikkua olen voinut arkoja vatsalihaksia varoen koko ajan. Lienkö poikkeus.

      • Anonyymi

        /eläkeläisukko :::
        Oudolta kuulostaa yleisellä tasolla-- nukutuksen ja vatsan tikkien kanssa - 2 tunnin päästä ulos ?? Taitaa olla hämylän sairaalat täynnään porukkaa, kun ei ole aikaa tarkkailuun tuon enempää. Vanha juttu tuo, joten ilmeisesti sitten kaikki meni hyvin. Ehkä tuurit kohdallaan.


    • srdtfyughiojklö

      Kaveri kävi joskus 10-15 vuotta sitten ja vieläki välillä helkkarin kipeä. Istuminen myrkkyä.

    • ventiilikumiauvo

      Minulta leikattiin kivekset joissa oli tyrän alkua tai kivekset kyllä jäi mutta sinne joutuneet suolet poistetiin. Puudutus tapahtui pitkällä napaneulalla.

    • Anonyymi

      Videon hemmo selätti oman tyränsä sitkeällä harjoittelulla. Ei ehkä "teknisesti" paranna tyrää,mutta vahvistaa lantion seudun lihaksia huomattavasti. Itselläni todettiin oikean puolen epäsuora nivustyrä, lievänä toistaiseksi, ei kipuja.

      Ruokailuun joutuu kiinnittämään huomiota,ettei suoleen kerääntyisi kaasua,joka sitten saattaa aiheuttaa pullostusta nivusalueella. Tyrävyö hommattu.

      Vaiva parantamiseen/lieventämiseen kotikonsteilla täytyy omistautua, sinnepäin touhuilu ei tuota tulosta. Nuo videon harjoitteet 2-3 kertaa viikossa,täytyyhän lihasten antaa palautuakkin.

      https://www.youtube.com/watch?v=jYCU_uc2MCw&list=PLclvOYTOoq3nJXCw2BT9LPVbaNinnCO0u&index=4

      • Anonyymi

        On muuten mahdollista saada nivustyrä paranemaan ilman leikkausta vaikka muuta väitetäänkin. Omaa kokemusta nimittäin on. Minulla oli aika iso ja välillä pahastikin vaivannut nivustyrä monta vuotta vasemmalla puolella. Mutta kun kammoan lääkäreitä ja sairaaloita niin yritin sen kanssa pärjätä varovaisuudella. Vuosia se pullotteli enempi tai vähempi tilanteesta riippuen mutta jostain kumman syystä se häipyi pian sen jälkeen kun loppui jonkin verran fyysistä ponnistelua vaatinut työni. Vuosina 2012-2017 meni noin 5 vuotta täysin ilman tyrän esiintuloa. Saatoin juosta ja nostella taakkojakin mm. muuttoja tein 3 kertaa niiden vuosien aikana eikä mitään merkkiäkään tyrästä. V. 2017 syksyllä kuitenkin pellolla hyppäsin ojan ylitse ja ilmeisesti äkillinen riuhtaiseva liike aiheutti sen että tyrä palasi takaisin. Harmittaa vieläkin tuo tapaus joka olisi ollut vältettävissä. Tämän jälkeen tyrä on ollut taas kuvioissa mukana muttei mitään kamalia vaivoja ole aiheuttanut vaikka se pullistuu kivespussiin kuten aiemminkin teki. Leikkaukseen en mene ellei ole pakko mutta nyt toivon että saisin sen taas paranemaan kuten jo kerran kävikin. Josko tyrävyö auttaisi kun voisi tyräportti "kasvaa umpeen " jos se ei tule sen läpi pitkään aikaan? Onko muilla kokemuksia tyrän paranemisesta omia aikojaan kuten minulla? Toivon että aiempi ihme tapahtuu taas koska niin voi tosiaan käydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muuten mahdollista saada nivustyrä paranemaan ilman leikkausta vaikka muuta väitetäänkin. Omaa kokemusta nimittäin on. Minulla oli aika iso ja välillä pahastikin vaivannut nivustyrä monta vuotta vasemmalla puolella. Mutta kun kammoan lääkäreitä ja sairaaloita niin yritin sen kanssa pärjätä varovaisuudella. Vuosia se pullotteli enempi tai vähempi tilanteesta riippuen mutta jostain kumman syystä se häipyi pian sen jälkeen kun loppui jonkin verran fyysistä ponnistelua vaatinut työni. Vuosina 2012-2017 meni noin 5 vuotta täysin ilman tyrän esiintuloa. Saatoin juosta ja nostella taakkojakin mm. muuttoja tein 3 kertaa niiden vuosien aikana eikä mitään merkkiäkään tyrästä. V. 2017 syksyllä kuitenkin pellolla hyppäsin ojan ylitse ja ilmeisesti äkillinen riuhtaiseva liike aiheutti sen että tyrä palasi takaisin. Harmittaa vieläkin tuo tapaus joka olisi ollut vältettävissä. Tämän jälkeen tyrä on ollut taas kuvioissa mukana muttei mitään kamalia vaivoja ole aiheuttanut vaikka se pullistuu kivespussiin kuten aiemminkin teki. Leikkaukseen en mene ellei ole pakko mutta nyt toivon että saisin sen taas paranemaan kuten jo kerran kävikin. Josko tyrävyö auttaisi kun voisi tyräportti "kasvaa umpeen " jos se ei tule sen läpi pitkään aikaan? Onko muilla kokemuksia tyrän paranemisesta omia aikojaan kuten minulla? Toivon että aiempi ihme tapahtuu taas koska niin voi tosiaan käydä.

        Pelkösin leikkausta ihan mieleyttömästi, sillä ensimmäinen nukutus elämässäni 66v ....Minulle tehtiin avoleukkaus kome viikkoa sitten ...
        Kaksi päivää sairaalsssa...ihan turhaan pelkäsin, kuvittelin huhujen perusteella, etyä ihan kauheeta.
        Kipulääkitystä käytin n. Viikon ja jätin pois koska oli siedettävä olotila.
        Nyt kulunu kolme viikko ja haava siisti, eikä mitään tuntemuksia enää.
        Varovainen olen ollu ja välttänyt ulkonaliikkumista, kyn liukasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe