Nuoren kotona asuvan työmarkkinatuki -35%

Anonyymi-ap

Tällaista on tulossa. HE 135/2024 vp

Osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärää pienennettäisiin siten, että se olisi 35 prosenttia siitä työmarkkinatuesta, jota vanhempiensa taloudessa asuvalle työnhakijalle muutoin työmarkkinatukena maksettaisiin.

Hallitus haluaa viedä nuorilta vähäisetkin rahat ja mahdollisuudet nousta köyhyydestä. Sekä toivon paremmasta tulevaisuudesta.

Miksi lyödä lyötyä?

39

771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis onko tarkoitus kannustaa nuoria muuttamaan pois kotoa. Millä rahalla?

• Anonyymi

Hulluutta leikata tuota olematonta kiturahaa. Kokoomuksen ihmissusia pitäisi ruveta jahtaamaan ihan tosissaan.

• Anonyymi

Juurikin näin. Kylmäksi vaan.

• Anonyymi

Eikös tuo ole työhön kannustava toimenpide , sitä ei ole asua kotona tai vanhempien omistamassa asunnossa .

• Anonyymi

Hah kuka lapsensa pois ajaa ?

• Anonyymi

Muotia savossa

• Anonyymi

Ei ne kaikki ole juoppoja
        Jotka kotona asuu
        Mulla on ainakin maailman paras poika joka on välillä töissä ja koulussa mutta työpaikka on paha saada .
        Niitä ei ole.

• Anonyymi

Mihin vitun työhön,kun ei ole enään kunnon töitä. Työttömiä tulee koko ajan vain lisää,näiden ihmissusien huseeratessa eduskunnassa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin vitun työhön,kun ei ole enään kunnon töitä. Työttömiä tulee koko ajan vain lisää,näiden ihmissusien huseeratessa eduskunnassa..

Aivan. Helppo huudella.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Jos vanhemmalla on 3000 e tulot per kk sen ymmärtää että pystyy elättämään aikuisen lapsensa.

• Anonyymi

Näinkö saadaan hyviä uusia veronmaksajia?

Eikö tuolla suorastaan estetä nuorta itsenäistymästä ja lähtemästä kotoa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näinkö saadaan hyviä uusia veronmaksajia?

Eikö tuolla suorastaan estetä nuorta itsenäistymästä ja lähtemästä kotoa?

Just päinvastoin.

• Anonyymi

Eipä elätä. Minä maksan heille vuokraa siitä, että saan asua kotona. Sinne menevät ne kaikki työttömyysrahat, mitä saan.

Eli tuollainen 280 euroa kuussa. Tilillä 0 euroa.

• Anonyymi

On vaikea tajuta tätä politiikkaa, jossa eriarvoistetaan tukien saajia eri perusteilla. Tässä nyt yksi esimerkki. Toinen on ansiosidonnaisen porrastukset.

Tulee vain lisää byrokratiaa, kun pitää laskea uudestaan mahdolliset muutkin tuet. Kelalle lisää töitä, kun pitää näitä kotona asuvia taas pyytää selvittämään, kustantaako vanhemmat elämisen vai pitääkö itse maksaa. Silloin tuota vähennystä 35%:iin normaalista tuesta ei tehdä.

Sama juttu ansiosidonnaisen porrastusten kanssa. Pienellä ansiosidonnaisella -20% alennus voi tarkoittaa, että asumistuki pitää laskea uudestaan. Voi tulla oikeus toimeentulotukeen.

Eikös näitä eri tukien saamisia pitänyt yhdenmukaistaa ja selkeyttää.

• Anonyymi

Se on sitten seuraava piikki toimeentulotuen saajien tilastossa.

• Anonyymi

Paremminkin tuo on henkistä pahoinpitelyä. Olet huonompi kuin muut työttömät. Rahaakin vähemmän kuin muille.

Muutenkin koko työmarkkinatuki on vain n.590e/kk verojen jälkeen tilille. Katsoa vaikka telkkarista mainoksia. Yksi takki maksaa alennuksessa 99e. Mieti kun saat työmarkkinatukea 35% normaalista eli noin 260e/kk. Ostat yhden takin, niin sitten jää 5e päivässä ruokaan. Muuta et sitten ostamaan koko kuukauden aikana.

• Anonyymi

Sitten on vielä sekin, kun autoa ei ole ja pitää maksaa julkisella matkustaminen. Oman kunnan monopoliliikenne on vielä helvetin kallista, kuukauden bussilippukin 75 euroa. Siihen vielä päälle satasen opintolainamaksut ja 20% etuusverot, niin mulle ei jää kuukaudessa käteen kuin 50 euroa.

Ja vanhemmat vie tuon 50 euroa ruokakuluihin. Tilillä on siis täysi nolla kuukauden päätteeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitten on vielä sekin, kun autoa ei ole ja pitää maksaa julkisella matkustaminen. Oman kunnan monopoliliikenne on vielä helvetin kallista, kuukauden bussilippukin 75 euroa. Siihen vielä päälle satasen opintolainamaksut ja 20% etuusverot, niin mulle ei jää kuukaudessa käteen kuin 50 euroa.

Ja vanhemmat vie tuon 50 euroa ruokakuluihin. Tilillä on siis täysi nolla kuukauden päätteeksi.

Eli kuukauden pakolliset menot vanhempien luona asuessa 225 euroa. Paljonko arvelisit niiden olevan yksin asuessa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli kuukauden pakolliset menot vanhempien luona asuessa 225 euroa. Paljonko arvelisit niiden olevan yksin asuessa?

Ei työtön saa vuokra-asuntoa ? Ellei ole esim opiskelija yms

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei työtön saa vuokra-asuntoa ? Ellei ole esim opiskelija yms

tottakai saa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tottakai saa

Miten niin ?
        Kyllä tytär opiskeli ja sai mutta opiskelu tarvittiin

• Anonyymi

Tuskin sinä takkia ostat joka kuukausi. Ensi kuussa farkut, sitä seuraavana tatuointi, sitten kengät. Sen jälkeisenä kuukaudena onkin takin vuoro kun edellisen hankkimisesta mennyt jo pitkä aika.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin ?
        Kyllä tytär opiskeli ja sai mutta opiskelu tarvittiin

Ei työttömyys ole mikään este vuokra-asunnon saamiselle. Arveletko, että kaikki Suomen työttömät asuvat vanhempien luona tai omistusasunnossa?

• Anonyymi

Onko siinä tuloraja vanhemman tuloissa siis ?

• Anonyymi

Tuen saa täytenä, jos vanhempien tulot ovat yhteensä enintään 1 781 e/kk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuen saa täytenä, jos vanhempien tulot ovat yhteensä enintään 1 781 e/kk.

ok siis jos aikuinan lapsi asuu vanhempansa kanssa niin pienet tulot ei vie mitään pois. lasketaanko leskeneläke tuloksi näissä?

• Anonyymi

Koska hallitus lyö lyötyä

• Anonyymi

Koska tämmönen tulee?

• Anonyymi

Jos siis mä en siis vastaa jos joku outo numero soittaa kelasta tai sillee,, siin tuntuu ihan sillee et ou mai gaad tai tollee.
      mä meen nyt ottaan selfieitä veskii ja chattaileen kuppilaan ja sillei.
      cy.

• Anonyymi

Olin nuorena vastaavassa tilanteessa. Työmarkkinatuki oli kotona asuvalle erittäin pieni. Kaupungin vuokra-asuntoa jonotin vähintään viisi vuotta ja 30-vuotiaana muutin kotoa 25 neliön asuntoon. Kerrostalossa oli paljon alkoholiongelmaisia. Sain kuitenkin täyden työmarkkinatuen ja asumistuen.
      Sain myös täyttä työmarkkinatukea sillä tavalla että irtisanoin vuokra-asuntoni ja ilmoitin osoitteekseni Poste Restante.
      Joskus minulle soitettiin jostain virastosta että minulla pitäisi olla oikea osoite esimerkiksi sen takia että poliisi löytää minut.
      Ei kannata alistua poliitikkojen päätöksiin. Täyden työmarkkinatuen saamiseen tarvitaan vain osoite josta hakea posti. Kotona voi asua edelleen.

• Anonyymi

"Täyden työmarkkinatuen saamiseen tarvitaan vain osoite josta hakea posti. Kotona voi asua edelleen." Toivotaan, että tähän "porsaanreikään" puututaan, jos näin ollut käytäntö!

• Anonyymi

Noita parhaassa työ-iässä olevia vetelyksiä jotka asuvat vanhempiensa omistamissa asunnoissa ja rahoilla on todella paljon , nuo pitää potkia töihin keinolla millä hyvänsä , nuo ovat opetelleet elämään muiden varassa .

• Anonyymi

Ei todellakaan meillä ainakin on ollut työssä välillä ja käy koulua..... ei ole mitään loisimista ollut. Hän on ollut palkkatuen jäähyajan kotona vain mutta muuten työssä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei todellakaan meillä ainakin on ollut työssä välillä ja käy koulua..... ei ole mitään loisimista ollut. Hän on ollut palkkatuen jäähyajan kotona vain mutta muuten työssä.

Käy koulua, siis alle 18 v ? Mikä jäähyaika?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä niin , mulla naapurina muutamia , ovat jo vuosia tuossa keikkuneet päivät pitkät kalja kädessä ja jos johonkin määrätty niin heti ollaan sairaana ja kainalosauvoilla kävellään sitten , semmosta myrkkyä työnteko tms .näyttää olevan .

• Anonyymi

Sen sanoin mitä sanoin. Muuta en sano.

• Anonyymi

Tässä on hyötyä vanhemman pienistä tuloista

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      146
      1970
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      303
      1177
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      989
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      888
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      799
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe