Tällaista on tulossa. HE 135/2024 vp
Osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärää pienennettäisiin siten, että se olisi 35 prosenttia siitä työmarkkinatuesta, jota vanhempiensa taloudessa asuvalle työnhakijalle muutoin työmarkkinatukena maksettaisiin.
Hallitus haluaa viedä nuorilta vähäisetkin rahat ja mahdollisuudet nousta köyhyydestä. Sekä toivon paremmasta tulevaisuudesta.
Miksi lyödä lyötyä?
Nuoren kotona asuvan työmarkkinatuki -35%
39
771
Vastaukset
- Anonyymi
Siis onko tarkoitus kannustaa nuoria muuttamaan pois kotoa. Millä rahalla?
- Anonyymi
Hulluutta leikata tuota olematonta kiturahaa. Kokoomuksen ihmissusia pitäisi ruveta jahtaamaan ihan tosissaan.
- Anonyymi
Juurikin näin. Kylmäksi vaan.
- Anonyymi
Eikös tuo ole työhön kannustava toimenpide , sitä ei ole asua kotona tai vanhempien omistamassa asunnossa .
- Anonyymi
Hah kuka lapsensa pois ajaa ?
- Anonyymi
Muotia savossa
- Anonyymi
Ei ne kaikki ole juoppoja
Jotka kotona asuu
Mulla on ainakin maailman paras poika joka on välillä töissä ja koulussa mutta työpaikka on paha saada .
Niitä ei ole. - Anonyymi
Mihin vitun työhön,kun ei ole enään kunnon töitä. Työttömiä tulee koko ajan vain lisää,näiden ihmissusien huseeratessa eduskunnassa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin vitun työhön,kun ei ole enään kunnon töitä. Työttömiä tulee koko ajan vain lisää,näiden ihmissusien huseeratessa eduskunnassa..
Aivan. Helppo huudella.
- Anonyymi
Huomioikaa myös odotusaika:
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#lisatietoa-odotusajasta - Anonyymi
Jos vanhemmalla on 3000 e tulot per kk sen ymmärtää että pystyy elättämään aikuisen lapsensa.
- Anonyymi
Näinkö saadaan hyviä uusia veronmaksajia?
Eikö tuolla suorastaan estetä nuorta itsenäistymästä ja lähtemästä kotoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinkö saadaan hyviä uusia veronmaksajia?
Eikö tuolla suorastaan estetä nuorta itsenäistymästä ja lähtemästä kotoa?Just päinvastoin.
- Anonyymi
Eipä elätä. Minä maksan heille vuokraa siitä, että saan asua kotona. Sinne menevät ne kaikki työttömyysrahat, mitä saan.
Eli tuollainen 280 euroa kuussa. Tilillä 0 euroa.
- Anonyymi
On vaikea tajuta tätä politiikkaa, jossa eriarvoistetaan tukien saajia eri perusteilla. Tässä nyt yksi esimerkki. Toinen on ansiosidonnaisen porrastukset.
Tulee vain lisää byrokratiaa, kun pitää laskea uudestaan mahdolliset muutkin tuet. Kelalle lisää töitä, kun pitää näitä kotona asuvia taas pyytää selvittämään, kustantaako vanhemmat elämisen vai pitääkö itse maksaa. Silloin tuota vähennystä 35%:iin normaalista tuesta ei tehdä.
Sama juttu ansiosidonnaisen porrastusten kanssa. Pienellä ansiosidonnaisella -20% alennus voi tarkoittaa, että asumistuki pitää laskea uudestaan. Voi tulla oikeus toimeentulotukeen.
Eikös näitä eri tukien saamisia pitänyt yhdenmukaistaa ja selkeyttää.- Anonyymi
Se on sitten seuraava piikki toimeentulotuen saajien tilastossa.
- Anonyymi
Paremminkin tuo on henkistä pahoinpitelyä. Olet huonompi kuin muut työttömät. Rahaakin vähemmän kuin muille.
Muutenkin koko työmarkkinatuki on vain n.590e/kk verojen jälkeen tilille. Katsoa vaikka telkkarista mainoksia. Yksi takki maksaa alennuksessa 99e. Mieti kun saat työmarkkinatukea 35% normaalista eli noin 260e/kk. Ostat yhden takin, niin sitten jää 5e päivässä ruokaan. Muuta et sitten ostamaan koko kuukauden aikana.- Anonyymi
Sitten on vielä sekin, kun autoa ei ole ja pitää maksaa julkisella matkustaminen. Oman kunnan monopoliliikenne on vielä helvetin kallista, kuukauden bussilippukin 75 euroa. Siihen vielä päälle satasen opintolainamaksut ja 20% etuusverot, niin mulle ei jää kuukaudessa käteen kuin 50 euroa.
Ja vanhemmat vie tuon 50 euroa ruokakuluihin. Tilillä on siis täysi nolla kuukauden päätteeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten on vielä sekin, kun autoa ei ole ja pitää maksaa julkisella matkustaminen. Oman kunnan monopoliliikenne on vielä helvetin kallista, kuukauden bussilippukin 75 euroa. Siihen vielä päälle satasen opintolainamaksut ja 20% etuusverot, niin mulle ei jää kuukaudessa käteen kuin 50 euroa.
Ja vanhemmat vie tuon 50 euroa ruokakuluihin. Tilillä on siis täysi nolla kuukauden päätteeksi.Eli kuukauden pakolliset menot vanhempien luona asuessa 225 euroa. Paljonko arvelisit niiden olevan yksin asuessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kuukauden pakolliset menot vanhempien luona asuessa 225 euroa. Paljonko arvelisit niiden olevan yksin asuessa?
Ei työtön saa vuokra-asuntoa ? Ellei ole esim opiskelija yms
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei työtön saa vuokra-asuntoa ? Ellei ole esim opiskelija yms
tottakai saa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tottakai saa
Miten niin ?
Kyllä tytär opiskeli ja sai mutta opiskelu tarvittiin - Anonyymi
Tuskin sinä takkia ostat joka kuukausi. Ensi kuussa farkut, sitä seuraavana tatuointi, sitten kengät. Sen jälkeisenä kuukaudena onkin takin vuoro kun edellisen hankkimisesta mennyt jo pitkä aika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin ?
Kyllä tytär opiskeli ja sai mutta opiskelu tarvittiinEi työttömyys ole mikään este vuokra-asunnon saamiselle. Arveletko, että kaikki Suomen työttömät asuvat vanhempien luona tai omistusasunnossa?
- Anonyymi
Onko siinä tuloraja vanhemman tuloissa siis ?
- Anonyymi
Tuen saa täytenä, jos vanhempien tulot ovat yhteensä enintään 1 781 e/kk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuen saa täytenä, jos vanhempien tulot ovat yhteensä enintään 1 781 e/kk.
ok siis jos aikuinan lapsi asuu vanhempansa kanssa niin pienet tulot ei vie mitään pois. lasketaanko leskeneläke tuloksi näissä?
- Anonyymi
Koska hallitus lyö lyötyä
- Anonyymi
Koska tämmönen tulee?
- Anonyymi
Se on jo voimassa. Vuoden 2025 alusta.
1. Osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärä pienenee
Osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärä pienenee. Jatkossa osittainen työmarkkinatuki on aina vähintään 35 prosenttia täydestä työmarkkinatuesta.
Työmarkkinatuki myönnetään osittaisena työttömälle, joka asuu vanhempiensa kanssa. Tuen saa täytenä, jos vanhempien tulot ovat yhteensä enintään 1 781 e/kk.
https://www.kela.fi/ajankohtaista/leikkauksia-tyomarkkinatukeen-liikkuvuusavustukseen-ja-tyottomyystuen-korotusosaan-vuoden-2025-alussa#mika-muuttuu-tyomarkkinatuessa
- Anonyymi
Jos siis mä en siis vastaa jos joku outo numero soittaa kelasta tai sillee,, siin tuntuu ihan sillee et ou mai gaad tai tollee.
mä meen nyt ottaan selfieitä veskii ja chattaileen kuppilaan ja sillei.
cy. - Anonyymi
Olin nuorena vastaavassa tilanteessa. Työmarkkinatuki oli kotona asuvalle erittäin pieni. Kaupungin vuokra-asuntoa jonotin vähintään viisi vuotta ja 30-vuotiaana muutin kotoa 25 neliön asuntoon. Kerrostalossa oli paljon alkoholiongelmaisia. Sain kuitenkin täyden työmarkkinatuen ja asumistuen.
Sain myös täyttä työmarkkinatukea sillä tavalla että irtisanoin vuokra-asuntoni ja ilmoitin osoitteekseni Poste Restante.
Joskus minulle soitettiin jostain virastosta että minulla pitäisi olla oikea osoite esimerkiksi sen takia että poliisi löytää minut.
Ei kannata alistua poliitikkojen päätöksiin. Täyden työmarkkinatuen saamiseen tarvitaan vain osoite josta hakea posti. Kotona voi asua edelleen.- Anonyymi
"Täyden työmarkkinatuen saamiseen tarvitaan vain osoite josta hakea posti. Kotona voi asua edelleen." Toivotaan, että tähän "porsaanreikään" puututaan, jos näin ollut käytäntö!
- Anonyymi
Noita parhaassa työ-iässä olevia vetelyksiä jotka asuvat vanhempiensa omistamissa asunnoissa ja rahoilla on todella paljon , nuo pitää potkia töihin keinolla millä hyvänsä , nuo ovat opetelleet elämään muiden varassa .
- Anonyymi
Ei todellakaan meillä ainakin on ollut työssä välillä ja käy koulua..... ei ole mitään loisimista ollut. Hän on ollut palkkatuen jäähyajan kotona vain mutta muuten työssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan meillä ainakin on ollut työssä välillä ja käy koulua..... ei ole mitään loisimista ollut. Hän on ollut palkkatuen jäähyajan kotona vain mutta muuten työssä.
Käy koulua, siis alle 18 v ? Mikä jäähyaika?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä niin , mulla naapurina muutamia , ovat jo vuosia tuossa keikkuneet päivät pitkät kalja kädessä ja jos johonkin määrätty niin heti ollaan sairaana ja kainalosauvoilla kävellään sitten , semmosta myrkkyä työnteko tms .näyttää olevan .
- Anonyymi
Sen sanoin mitä sanoin. Muuta en sano.
- Anonyymi
Tässä on hyötyä vanhemman pienistä tuloista
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1461970
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3031177Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.83989- 35888
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31829- 53799
Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta18756- 71754
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos56709Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44701