Moderneja OK-taloja?

Bau

Onko vinkkiä Suomalaisista MODERNEISTA OK-taloista? Ideoita etsitään. Suomalaisista valmistaloista ei oikein löydy esteettisessä mielessä mielenkiintoisia tapauksia. Tarkoitus olisi rakentaa / rakennuttaa itselle PIENI talo.

Runkorakenteena saisi olla esim. täystiili, tosi isot ikkunat, saumapeltikate... riippuu ihan tapauksesta.

Tässä joitakin vanhoja, mutta mielstäni edelleen hienoja taloja:

http://www.brynmawr.edu/Acads/Cities/imgb/imgb3/184b.jpg

http://myhome.naver.com/kimhyoungwoo/images/modern/Mies van der Rohe-Farnsworth house.jpg

http://myhome.naver.com/kimhyoungwoo/images/modern/Le Corbusier-Villa Savoye2.gif

http://myhome.naver.com/kimhyoungwoo/images/modern/Mies van der Rohe-Barcelona Pavilion1.gif

15

2996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Le Corbusier

      Keski-Euroopassa rakennettiin 1920-luvulta alkaen tuollaisia taloja sen ajan rakennustekniikalla.

    • S. Rinne

      kannattaisi suunnata nähdäkseni. Voisitte vaikkapa sanoa, että "haluaisin uuden, pienen talon Aallon hengessä" - esittämänne määreet sopivat nimittäin hyvin Aallon arkkitehtuuriin. Referenssejä kannattanee pyyttää aluksi. Ei välttämättä halvin ratkaisu, mutta voi olla ainoa mahdollisuus haluttuun lopputuloksen pääsemiseksi.

    • Anna

      tsekkaa googlella ruotsalaisen Pinc Housen talot joista ainakin yhtä malliperhettä saa nyt suomestakin.

    • jonees

      www.akirasakamoto.com katos sieltä vähän ns. modernimpaa tyyliä... En tiedä kuinka hyviä tuollaiset olisivat rakennusmestarin mielestä suomen oloissa mutta minusta kauniita rakennuksia.

      • bau

        Tosi hienoja ja pelkkiä. Vain muutama muoto ja valaistus. Joku tuommoinen kokonaisuus olisi hieno. Ei erottuvia rakennusosia vaan mahdollisimman pelkkä muoto. Vaatiikin jo tietoa ja luovuutta, että miten saa eri osat, liitoskohdat, ym. pois näkyvistä.

        Tonttikaupoissa täytyykin olla tarkkana. Ettei asemakaava ohjaa liian tuttuihin ratkaisuihin.


      • abc
        bau kirjoitti:

        Tosi hienoja ja pelkkiä. Vain muutama muoto ja valaistus. Joku tuommoinen kokonaisuus olisi hieno. Ei erottuvia rakennusosia vaan mahdollisimman pelkkä muoto. Vaatiikin jo tietoa ja luovuutta, että miten saa eri osat, liitoskohdat, ym. pois näkyvistä.

        Tonttikaupoissa täytyykin olla tarkkana. Ettei asemakaava ohjaa liian tuttuihin ratkaisuihin.

        www.safa.fi löytyy linkki PDF julkaisuun Pientalosuunnittelijoita 2005.


      • eturauhanen

        melko funkin näköisiä taloja, mutta eikös luonnon valoa olisi mukava saada sisään varsinkin kun meillä on täällä pimeää kauttaa riittämiin. myös noissa rakennelmissa näytti olevan tasakatto, joka ei todellakaan sovellu tänne päin maapalloa. mielesätni myös arkkitehtuuriset kokeiluversiot eivät välttämättä toimi "normaali elämiseen". juuri siitä syystä raknnukset pukkaavat näyttämään siltä miltä suuri osa taloista nykyään näyttää eli käytäntö sanelee "estetiikan".


      • huhuja
        abc kirjoitti:

        www.safa.fi löytyy linkki PDF julkaisuun Pientalosuunnittelijoita 2005.

        Lisäksi Espoossa, Tampereella ja Oulussa koulutetaan arkkitehteja. Näiden koulujen vanhimmat opiskelijat suunnittelevat mielellään pientaloja ehkä halvemmalla kuin valmiit arkkitehdit?


      • zimba
        eturauhanen kirjoitti:

        melko funkin näköisiä taloja, mutta eikös luonnon valoa olisi mukava saada sisään varsinkin kun meillä on täällä pimeää kauttaa riittämiin. myös noissa rakennelmissa näytti olevan tasakatto, joka ei todellakaan sovellu tänne päin maapalloa. mielesätni myös arkkitehtuuriset kokeiluversiot eivät välttämättä toimi "normaali elämiseen". juuri siitä syystä raknnukset pukkaavat näyttämään siltä miltä suuri osa taloista nykyään näyttää eli käytäntö sanelee "estetiikan".

        Noniin,
        taas joku julisti että "tasakatot eivät todellakaan sovellu täkäläiseen ilmanalaan".
        Ihan vain tiedoksi, että Japanissakin sataa vettä ja lunta, paikoitellen vielä paljon enemmänkin kuin täällä.

        Tasakattojen maineen ovat täällä pilanneet tietämättömät ja osaamattomat rakentajat.

        Harjakattokin voi vuotaa.

        Tasakatto on aivan hyvä valinta katoksi täällä Suomessakin, kunhan tietää mitä tekee. Ehkä jokaisen taloa rakentavan ei siihen kannata ryhtyä, kun ei taidot riitä.


      • tasakatot
        zimba kirjoitti:

        Noniin,
        taas joku julisti että "tasakatot eivät todellakaan sovellu täkäläiseen ilmanalaan".
        Ihan vain tiedoksi, että Japanissakin sataa vettä ja lunta, paikoitellen vielä paljon enemmänkin kuin täällä.

        Tasakattojen maineen ovat täällä pilanneet tietämättömät ja osaamattomat rakentajat.

        Harjakattokin voi vuotaa.

        Tasakatto on aivan hyvä valinta katoksi täällä Suomessakin, kunhan tietää mitä tekee. Ehkä jokaisen taloa rakentavan ei siihen kannata ryhtyä, kun ei taidot riitä.

        60-luvulla vedeneristysmateriaalitkaan eivät olleet niin kehittyneitä kuin nykyään. Oikein suunniteltuna ja huolellisesti toteutettuna tasakatto pitää kyllä vettä.

        Alkaa jo kyllästyttää iänikuinen valitus 60-70-luvun tekemisistä – kamoon, siitähän on jo 40 vuotta! tekijät on jo eläkkeellä!


      • func
        eturauhanen kirjoitti:

        melko funkin näköisiä taloja, mutta eikös luonnon valoa olisi mukava saada sisään varsinkin kun meillä on täällä pimeää kauttaa riittämiin. myös noissa rakennelmissa näytti olevan tasakatto, joka ei todellakaan sovellu tänne päin maapalloa. mielesätni myös arkkitehtuuriset kokeiluversiot eivät välttämättä toimi "normaali elämiseen". juuri siitä syystä raknnukset pukkaavat näyttämään siltä miltä suuri osa taloista nykyään näyttää eli käytäntö sanelee "estetiikan".

        voihan sen talon tehdä niin että talo näyttää kauniilta tasakatolta ja varsinainen viisto katto vedenpoistoineen on piilotettu kolmelta sivultaan reunuksen taakse(pulpettikattotyyliin)


      • func

        olipa tosi hienoja ja tyylikkäitä, vielä hienompia kuin oulun messuilla ;)


      • tietoa
        func kirjoitti:

        voihan sen talon tehdä niin että talo näyttää kauniilta tasakatolta ja varsinainen viisto katto vedenpoistoineen on piilotettu kolmelta sivultaan reunuksen taakse(pulpettikattotyyliin)

        tasakattoa ei ole olemassakaan. aina on kallistus johonkin suuntaan. taisi olla 60- ja 70-luvuilla todellisia tasakattoja kun veden usein näkee katolla kelluvan. eikä silloin ollut edes samalla tavalla pitäviä materiaaleja kuin nykyään.

        se siitä tasakattojen kelvottomuudesta.


      • eurooppa
        func kirjoitti:

        olipa tosi hienoja ja tyylikkäitä, vielä hienompia kuin oulun messuilla ;)

        keski-euroopassa kansa on asiantuntevampaa kuin suomessa. taloista tehdään omaperäisiä eikä siellä ole synti rakentaa tasakattoa. siellä on myös kirvesmiestaito paljon suuremmassa kunniassa kuin täällä. siinä syy kauniisiin detaljeihin.

        oulun messutalot olivat detaljoinniltaan suoranaisen kömpelöitä. saattaa olla että kiire oli tullut..


    • Vinkkejä voisi hakea Oulun asuntomessuilta. Ei ole yhtään perinnetaloa eikä talopakettia näytteillä. Tosin useimmat ovat varsinaisia lukaaleja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe