Onko karting saavuttanut lopullisen käännepisteen?
Karting on ajautunut tilanteeseen, jossa kulurakenne karkaa käsistä, varikkoja dominoi tiimit jotka ottavat mitä saavat menestysrikkailta vanhemmilta ja näiden lisäksi jäljelle jää vain kaupalliset sarjat. Ongelmista ei voida puhua niiden oikeilla nimillä vaan asiat peitellään ja maalataan positiivisimmaksi. Tilanne on kuitenkin äärimmäisen huolestuttava. Harrastajat eivät osallistu enää alueensa seuratoimintaan eikä alueiden kilpailuihin vaan kaikki tehdään maksutiimien ehdoilla aina vain nuoremmasta iästä lähtien kansallisissa kilpailuissa tavoitteena kansainvälinen ura. Lopputuloksena tästä tulee olemaan pajukkoa kasvavat karting radat ympäri Suomen.
Jo nyt 8-vuotiaat ajavat valmennuksen alla ulkomaisissa kilpailuissa ja 10-vuotias on melkein myöhässä ja sinä vuonna kun täytät 12-vuotta ajat MM- ja EM-sarjassa, mutta jos et ole huipputiimissö, rahaa kuluu, tulosta ei tule. Kausihinta 12v lähentelee kartingissa jo Suomessa kymmeniätuhansia ja maailmalla satojatuhansia. Moottoriurheilu on kallista, mutta tarviiko sitä tehdä keinotekoisesti vielä kalliimmaksi? Varsinkin kun ei ole pakko.
Nyt tarvittaisiin kattojärjestöiltä ja tiimien vetäjiltä pelisilmää tämän kierteen katkaisemiseksi. Autourheilun puolelta puuttuu täydellisesti valmennus seuratasolla ja jos jonkun yksittäisen toimijan saa avuksi on päivätaksa sitä luokkaa ettei monellakaan siihen ole varaa. Tämän lisäksi kotimainen sponsoriraha ei enää riitä päästäkseen edes kartingissa mihinkään, edes kotimaassa. Ja jos kaikki tehdään rahalla, lopputuloksena suomalainen moottoriurheilu näivettyy kun kilpailu kapenee ja haastajat puuttuu.
Harrastemoottoriurheilu näyttäisi rallin puolella paikkaavan sitä mihin AKK ei ole haluttomuudessaan pystynyt. AKKssa ei myöskään haluta nähdä sitä ongelmaa mikä heillä on käsissään jolloin tarvetta korjausliikkeelle ei löydy. Tätä edusti lajipäivät viimeiseltä kolmelta vuodelta. Samoin tekevät harrastajat, jotka maksavat mitä vain oman lapsen menestymisestä ja siloittavat tietä paksuilla rahatukoilla.
Jos 6000-7000€ karting viikonloppuun käytetty raha suomessa on ok, silloin jatketaan niin, mutta kuljettajia tulee olemaan vähemmän.
Muutetaanko järjestelmää, Yhdessä?
Vai keksitäänkö lisää luokkia (u10) että jokainen Jani-Petteri voi voittaa?
Onko karting saavuttanut loppullisen käännepisteen?
8
625
Vastaukset
- Anonyymi
"Muutetaanko järjestelmää, Yhdessä?"
Muutetaan vain, laitatko vielä konkreettisia tekoja mitä ja miten muuttaisit että laji saadaan uuteen nousuun?- Anonyymi
Et tuonut itsekkään kaverin kirjoitukseen vaihtoehtoa, vastinetta tai ehdotuksia.
Lajipäivillä oli yksi vaihtoehto, se ei käynyt.
Samaa mieltä aloittajan kanssa, taitaa vain olla tilanne "sillassa" eikä kotimaassa ole kuin kulu sarjoja - Anonyymi
Tyypillinen pelisilmän puute, ongelma tuodaan esille, oma vastaus on että kerro miten muutetaan niin voin sitten vastustaa. Kai lajin pitää antaa kuolla ennenkuin uskalletaan muuttaa.
- Anonyymi
Tyypillinen pelisilmän puute, ongelma tuodaan esille, mutta ei esitetä mitään konkreettista mitek asioita haluttaisiin muuttaa. Kai lajin pitää antaa kuolla ennenkuin uskalletaan muuttaa.
- Anonyymi
Melko vaikea lähteä muuttamaan koko systeemiä. Maailmalle tähtäävien täytyy mukautua KV ”aikatauluun”. Ikärajojen lasku on tehnyt sen että hinnat nousevat, koska aika jonka kuskit viettävät kartingissa on lyhentynyt. Kannattaa joskus laskea kustannuksia ihan oikeasti mitä tiimeilläkin on, ei se ole heillekkään ilmaista.
Kaupallisia sarjoja on tuskin mitään tarvetta tukistaa. Kuskeilla pitäisi olla vapaus valita itse mitä haluavat ajaa, jos ei AKK osaa tehdä houkuttelevaa SM sarjaa, tuskin vika on silloin kaupallisella puolella. - Anonyymi
Rikkaiden temmellyskentäksi mennyt myös kaupalliset sarjat Iame ja Rotax.
- Anonyymi
Niin? Mitä sitten? Ei karting mikään persaukisten laji ole ollut vuosiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin? Mitä sitten? Ei karting mikään persaukisten laji ole ollut vuosiin?
Sitä sitten että jos toivotaan kilpailuja missä on ruudut täynnä joka viikonloppu niin tällä tavalla niin ei tapahdu. Mutta mitä näitä vänkäämään, suunta on valittu onneksi voi myös itse valita mitä harrastaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345638Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4942584JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t51575Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271409En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171129Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7984Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4907- 62892
Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv43883HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei194807