Auttakaa hoitajat

Anonyymi-ap

Hei, olen hoitajana (55vuotias) työssä ja aloittanut työn uudessa paikassa 1 kk. sitten, työn osaan, olenhan tehnyt hoitotyötä 35 vuotta jo. Mutta ongelmia on monia, vakityöporukka ei ota mukaan porukkaan, ei neuvo "helpoissa asioissa" ns. kirjoittamattomissa säännöissä. Niitä ei minulle kerrota ja sitten selän takana juorutaan ettei se osannut edes tätä tehdä! Sitten on muutama omasta mielestään tehokas työnkaveri, ja hänen kanssaan on melkein mahdoton tehdä parityönä vuoteeseen hoidot, ensinnäkin hän kävelee edeltä rivakasti huoneeseen ja ottaa nopeasti pesulaput ja aloittaa työn ennenkuin olen ehtinyt edes kävellä huoneeseen. Siis, miten minun tulisi toimia? Kun en pääse yhtä lujaa kävelemään ja en myöskään ole yhtä nopea kuin tämä tehokas hoitaja, kyllä turhauttaa tässä paikassa työskentely. Auttaako ystävällinen sanominen ko. hoitajalle vai olenko hiljaa ja kerron ongelmasta esihenkilölle?

18

652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Esimiehelle kerrot

• Anonyymi

No en lähtisi uutena työntekijänä heti uusista kollegoista esimiehelle selän takana valittamaan.
      Oletko, aloittaja, avannut suusi ja kysynyt niistä "helpoista asioista" vai oletko vain odottanut että sinulle kerrotaan?
      Oletko suunnitellut työsi ja ennakoinut tilanteita, jotta olisitkin ensimmäisenä siellä huonessa ottamassa tarvikkeita esille?
      Oletko kertonut, että olet tottunut toiseenlaisiin toimintatapoihin ja että kestää tovi oppia uusille?
      Eihän koko työyhteisö voi sinun vuoksesi omia tapojaan muuttaa, vaan siinun tehtäväsi on opetella talon tavoille. Ja jos niissä on jotain "vikaa", on sinun tehtäväsi ottaa asiat puheeksi ja ehdottaa uusia, toimivampia tapoja.

Jos taas olet vain hidas, ei muiden tarvitse omaa tahtiaan hidastaa sinun takiasi, siitähän kärsii koko osasto. Ja vain kuukauden jälkeen monen turhautuminen kuulostaa kyllä minun korviini siltä, että itse luot itsellesi ongelman.

• Anonyymi

Siinä oikein tyypillinen työpaikkakiusaaja.. Tottahan kaikki on aina uuden syy, eikä vanhojen vastaaotossa ole mitään vikaa... 🙈 Ei se ole teiltä "vanhoilta" pois, jos uusille kerrotaan ja opetetaan talon käytäntöjä. Luulis olevan ennemminkin edullista että, uusi otetaan mahdollisimman nopeasti osaksi työyhteisöä ihan jo hommien sujuvuuden kannalta. Mutta kun ei. Se vaan on jostain syystä kivempaa käyttäytyä kusipäisesti ja myrkyttää työilmapiiriä. Omaa oksaanne siinä vaan sahaatte, kun maine huonosta työyhteisöstä kiirii, joten turha valittaa, että mennään vajaalla, kun kukaan ei tule tai viihdy tuollaisessa työpaikassa. Muuttakaa ensin oma asenteenne ja käytöksenne, niin saatatte saada joskus apuvoimia ja omakin työ olis piirun verran helpompaa, kun on tarpeeksi tekijöitä.

• Anonyymi

Tästä päästäänkin kysymykseen voisiko tuon tulkita jo työpaikkakiusaamiseksi? Kun annetaan ymmärtää, että olet niin hidas, ja pitääkö koko osaston muuttaa toimintatapoja takiasi, aloittajahan kysyi vain miten toimia joidenkin kanssa, jotka juoksevat kuin tuliperseenalla touhottaen, kuin näyttääkseen tälle hitaammalle kuinka ahkeria ja aikaansaavia he itse ovat. Lisäksi aloittaja kertoi ettei saa tarpeeksi tietoa kaikista asioista, ja kun ei ole jotain osannut kysyä, ja on toiminut väärin, niin alkaa arvostelu selän takana neuvomisen sijaan.

• Anonyymi

Työtehtävät alkavat työpäivän alussa, ei niitä voi suunnitella, ei sinne huoneeseen voi mennä ennakkoon ennen raportin päättymistä. Kun raportti on päättynyt alkaa aamupesut ja niihin menee 2 hoitajaa yhdessä ja jos olet tämän hätäisen kanssa työparina, niin et ehdi siihen aloitukseen, koska ja kun tällä hätäsellä on niin kauhea kiire tehdä työt, ja aivankuin näyttääkseen tälle hitaammalle kuinka täällä tehdään nyt töitä oikein urakalla. Eikä kaikki osastolla ole tämmöisiä työntekijöitä, mutta muutama on tämmöinen ilmapiirin myrkyttäjä.

• Anonyymi

Onkohan tämmöinen kovin yleistä, kun itsellä samanlainen kokemus. Mistä johtuu tuo tietojen pimittäminen? Ja onko se mukavaa kun voi uutta työkaveria tylyttää sillä ettei hän pysy työtahdissa mukana. Jokaiseen asiaan syntyy rutiini ja uudella työntekijällä ei sitä rutiinia ole vielä muodostunut, niin kaikki käy hitaammin, jo sen kaapin löytäminen mihin pesulaput on laitettu kestää...

• Anonyymi

"Työtehtävät alkavat työpäivän alussa, ei niitä voi suunnitella, ei sinne huoneeseen voi mennä ennakkoon ennen raportin päättymistä."

Saat kuitenkin raportin. Sitten aamupesut ym. Ja 35 vuotta olet tehnyt hoitotyötä?
      Mihin tarvitset opastusta? Etkö osaa siis aamutoimia tehdä ilman opastusta?

"Kun raportti on päättynyt alkaa aamupesut ja niihin menee 2 hoitajaa yhdessä ja jos olet tämän hätäisen kanssa työparina, niin et ehdi siihen aloitukseen, koska ja kun tällä hätäsellä on niin kauhea kiire tehdä työt, ja aivankuin näyttääkseen tälle hitaammalle kuinka täällä tehdään nyt töitä oikein urakalla."

Siis miten hidas oikein oletkaan, jos toinen on jo ehtinyt ottaa tarvikkeet esille ja aloittaa työt, ennenkuin sinä ehdit edes huoneeseen kävellä?
      Pitäisikö tehokkaasti työskentelevän hoitajan mielestäsi tosiaan istuskella penkillä odottamassa, että sinä pääset liikkumaan muutamia kymmeniä metrejä?

"Eikä kaikki osastolla ole tämmöisiä työntekijöitä, mutta muutama on tämmöinen ilmapiirin myrkyttäjä."

No mikä sinua estää kysymästä niitä neuvoja ja opastuksia niiltä muilta hoitajilta?

• Anonyymi

Samoja asioita ihmettelin minäkin. Aloittaja ei taida nyt olla ihan realistinen miten hommat toimii vaikka on noin kauan alalla ollut.

• Anonyymi

En tarvitse opastusta miten pesut tms. tehdään, kyse ei ollut alunperinkään siitä, että en osaa jotain.
        Kyse oli siitä etten tiedä miten asiat hoidetaan ko. paikassa, ja myös siitä missä hoitotarvikkeet ovat ja miten työt on hoitunut helpommin.
        Olisi kiva/ystävällistä, kun kokeneempi hoitaja kertoisi/opastaisi uutta miten hoitotyöt sujuvat helpoiten, ja miten juuri tätä asiakasta tulisi hoitaa, että lopputulos olisi paras mahdollinen.
        Ottaisi uuden hoitajan tasavertaisekseen työkaveriksi, kulkisi rinnalla, eikä edellä, ja opastaisi miten juuri tätä henkilöä on hyvä hoitaa. Onko tämmöinen käytös ihan uutta ja outoa joillekin hoitajille??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tarvitse opastusta miten pesut tms. tehdään, kyse ei ollut alunperinkään siitä, että en osaa jotain.
        Kyse oli siitä etten tiedä miten asiat hoidetaan ko. paikassa, ja myös siitä missä hoitotarvikkeet ovat ja miten työt on hoitunut helpommin.
        Olisi kiva/ystävällistä, kun kokeneempi hoitaja kertoisi/opastaisi uutta miten hoitotyöt sujuvat helpoiten, ja miten juuri tätä asiakasta tulisi hoitaa, että lopputulos olisi paras mahdollinen.
        Ottaisi uuden hoitajan tasavertaisekseen työkaveriksi, kulkisi rinnalla, eikä edellä, ja opastaisi miten juuri tätä henkilöä on hyvä hoitaa. Onko tämmöinen käytös ihan uutta ja outoa joillekin hoitajille??

Mä kyllä ymmärsin pointin, mutta täällä on porukalla hirveä kiire haukkumaan ja syyllistämään ihmisiä. Mikä teitä eukkoja oikein vaivaa, kun aina pitää olla ilkeä toiselle?? Eikö siellä kotona uskalla ukolle kiukutella ilman turpaan tuloa, vai miksi pitää kiusata työkavereita? Hankkikaa apua tuohon kiusaamisongelmaanne!

Ne ei näköjään halunneet tajuta, että ne töiden tekemiset sinänsä ei varmaankaan ole ongelma, vaan se, että kuten missä tahansa muuallakin, on ihmisillä omia tapoja ja henkilökohtaisia tarpeita, miten heitä hoidetaan parhaiten hyvässä yhteistyössä. Uutena et voi tietää, että Marjatta haluaa pestä hampaat aina ensimmäiseksi ennen alapesuja ja taas Irmeli vasta aamupalan jälkeen, näin esimerkkinä. Tai että suihkussa Pentti saa vielä pestyä hiuksensa itse, kun taas Heikkiä joudut auttamaan joka asiassa, kun hän on jo niin dementti, ettei ohjeistuksetkaan ei enää mene perille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä kyllä ymmärsin pointin, mutta täällä on porukalla hirveä kiire haukkumaan ja syyllistämään ihmisiä. Mikä teitä eukkoja oikein vaivaa, kun aina pitää olla ilkeä toiselle?? Eikö siellä kotona uskalla ukolle kiukutella ilman turpaan tuloa, vai miksi pitää kiusata työkavereita? Hankkikaa apua tuohon kiusaamisongelmaanne!

Ne ei näköjään halunneet tajuta, että ne töiden tekemiset sinänsä ei varmaankaan ole ongelma, vaan se, että kuten missä tahansa muuallakin, on ihmisillä omia tapoja ja henkilökohtaisia tarpeita, miten heitä hoidetaan parhaiten hyvässä yhteistyössä. Uutena et voi tietää, että Marjatta haluaa pestä hampaat aina ensimmäiseksi ennen alapesuja ja taas Irmeli vasta aamupalan jälkeen, näin esimerkkinä. Tai että suihkussa Pentti saa vielä pestyä hiuksensa itse, kun taas Heikkiä joudut auttamaan joka asiassa, kun hän on jo niin dementti, ettei ohjeistuksetkaan ei enää mene perille.

Ymmärsit hyvin mitä yritin sanoa. Voi Kumpa sinun kaltaisia hoitajia olisi paljon enemmän.

• Anonyymi

Kuule. Anna sen toohottajan mennä omaa vauhtia. Sehän tekee sunkin työt. Hyvähän se vaan on. Ihan naurattaa tollanen.

Mulle sanottiin jo ekassa työpaikassa, että nämä ei ole urakkatöitä. Eikä ollut mikään pieni yritys.

• Anonyymi

Voi ihana kuulla, että on myös inhimillisiä hoitajia. Ei saisi olla urakkatyötä, ja minnekä niillä hoitajilla on kiire? Istumaanko kahville?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi ihana kuulla, että on myös inhimillisiä hoitajia. Ei saisi olla urakkatyötä, ja minnekä niillä hoitajilla on kiire? Istumaanko kahville?

No tämä käsitys on monella muullakin, että kahvihuoneeseen niillä on kiire juoruamaan paskaa kollegoista ja puukottamaan selkään. Onneks itse olen kotihoidossa, niin siellä ei ehdi istuskella työkaverin kanssa kahvilla juoruamassa, jolloin työilmapiirikin on parempi. Hyvä, että välillä ehdit nähdä niitä työkavereita ollenkaan työpäivän aikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tämä käsitys on monella muullakin, että kahvihuoneeseen niillä on kiire juoruamaan paskaa kollegoista ja puukottamaan selkään. Onneks itse olen kotihoidossa, niin siellä ei ehdi istuskella työkaverin kanssa kahvilla juoruamassa, jolloin työilmapiirikin on parempi. Hyvä, että välillä ehdit nähdä niitä työkavereita ollenkaan työpäivän aikana.

Juu kotihoidossa harvemmin on ylimääräistä aikaa, niin että ehtisi istua ja puhua paskaa, valittaa kuinka on kiire kokoajan....mitään ei ehditä tekemään.
        Kyllähän tuo paskanjauhaminenkin ottaa aikaa, ei sitä ihan jokaisessa työpaikassa ehditä harrastaa.

• Anonyymi

Mutta kun ei tee. Tämäpä alkaakin laskemaan mitä itse on jo tehnyt, eikä tee enempää. Laskee tarkasti kuinka monta on syöttänyt ja laittanut nukkumaan, ja siinä sivussa on ehtinyt kyttäämään mitä toiset on tehnyt. Ja sanoo selvästi, että minä olen nyt osuuteni tehnyt, vaikka jokainen on tehnyt saman ajan töitä. Kun ei tämä reppana ymmärrä, että toisen hoitaminen vie aikaa enemmän kuin toisen, typeränä vain luettelee määriä. Mistä näitä tasapäitä sikiääkään??

Tulee mieleen myös sanonta tämän tasapään kohdalla; laiska töitään luettelee

• Anonyymi

Kaikki on määrätyn opastaja ja esihenkilön vastuulla; mitä et tiedä edes kysyä, ei ole teikäläisen vastuullla.

• Anonyymi

Tietenkin vastuu on esihenkilöllä, mutta on se vaan ahdistavaa/tukalaa työskennellä tuommoisessa ilmapiirissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      104
      4641
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      391
      1391
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1072
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1062
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      970
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      901
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      892
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      877
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    Aihe