Hei, olen hoitajana (55vuotias) työssä ja aloittanut työn uudessa paikassa 1 kk. sitten, työn osaan, olenhan tehnyt hoitotyötä 35 vuotta jo. Mutta ongelmia on monia, vakityöporukka ei ota mukaan porukkaan, ei neuvo "helpoissa asioissa" ns. kirjoittamattomissa säännöissä. Niitä ei minulle kerrota ja sitten selän takana juorutaan ettei se osannut edes tätä tehdä! Sitten on muutama omasta mielestään tehokas työnkaveri, ja hänen kanssaan on melkein mahdoton tehdä parityönä vuoteeseen hoidot, ensinnäkin hän kävelee edeltä rivakasti huoneeseen ja ottaa nopeasti pesulaput ja aloittaa työn ennenkuin olen ehtinyt edes kävellä huoneeseen. Siis, miten minun tulisi toimia? Kun en pääse yhtä lujaa kävelemään ja en myöskään ole yhtä nopea kuin tämä tehokas hoitaja, kyllä turhauttaa tässä paikassa työskentely. Auttaako ystävällinen sanominen ko. hoitajalle vai olenko hiljaa ja kerron ongelmasta esihenkilölle?
Auttakaa hoitajat
10
228
Vastaukset
- Anonyymi
Esimiehelle kerrot
- Anonyymi
No en lähtisi uutena työntekijänä heti uusista kollegoista esimiehelle selän takana valittamaan.
Oletko, aloittaja, avannut suusi ja kysynyt niistä "helpoista asioista" vai oletko vain odottanut että sinulle kerrotaan?
Oletko suunnitellut työsi ja ennakoinut tilanteita, jotta olisitkin ensimmäisenä siellä huonessa ottamassa tarvikkeita esille?
Oletko kertonut, että olet tottunut toiseenlaisiin toimintatapoihin ja että kestää tovi oppia uusille?
Eihän koko työyhteisö voi sinun vuoksesi omia tapojaan muuttaa, vaan siinun tehtäväsi on opetella talon tavoille. Ja jos niissä on jotain "vikaa", on sinun tehtäväsi ottaa asiat puheeksi ja ehdottaa uusia, toimivampia tapoja.
Jos taas olet vain hidas, ei muiden tarvitse omaa tahtiaan hidastaa sinun takiasi, siitähän kärsii koko osasto. Ja vain kuukauden jälkeen monen turhautuminen kuulostaa kyllä minun korviini siltä, että itse luot itsellesi ongelman.- Anonyymi
Siinä oikein tyypillinen työpaikkakiusaaja.. Tottahan kaikki on aina uuden syy, eikä vanhojen vastaaotossa ole mitään vikaa... 🙈 Ei se ole teiltä "vanhoilta" pois, jos uusille kerrotaan ja opetetaan talon käytäntöjä. Luulis olevan ennemminkin edullista että, uusi otetaan mahdollisimman nopeasti osaksi työyhteisöä ihan jo hommien sujuvuuden kannalta. Mutta kun ei. Se vaan on jostain syystä kivempaa käyttäytyä kusipäisesti ja myrkyttää työilmapiiriä. Omaa oksaanne siinä vaan sahaatte, kun maine huonosta työyhteisöstä kiirii, joten turha valittaa, että mennään vajaalla, kun kukaan ei tule tai viihdy tuollaisessa työpaikassa. Muuttakaa ensin oma asenteenne ja käytöksenne, niin saatatte saada joskus apuvoimia ja omakin työ olis piirun verran helpompaa, kun on tarpeeksi tekijöitä.
- Anonyymi
Tästä päästäänkin kysymykseen voisiko tuon tulkita jo työpaikkakiusaamiseksi? Kun annetaan ymmärtää, että olet niin hidas, ja pitääkö koko osaston muuttaa toimintatapoja takiasi, aloittajahan kysyi vain miten toimia joidenkin kanssa, jotka juoksevat kuin tuliperseenalla touhottaen, kuin näyttääkseen tälle hitaammalle kuinka ahkeria ja aikaansaavia he itse ovat. Lisäksi aloittaja kertoi ettei saa tarpeeksi tietoa kaikista asioista, ja kun ei ole jotain osannut kysyä, ja on toiminut väärin, niin alkaa arvostelu selän takana neuvomisen sijaan.
- Anonyymi
Työtehtävät alkavat työpäivän alussa, ei niitä voi suunnitella, ei sinne huoneeseen voi mennä ennakkoon ennen raportin päättymistä. Kun raportti on päättynyt alkaa aamupesut ja niihin menee 2 hoitajaa yhdessä ja jos olet tämän hätäisen kanssa työparina, niin et ehdi siihen aloitukseen, koska ja kun tällä hätäsellä on niin kauhea kiire tehdä työt, ja aivankuin näyttääkseen tälle hitaammalle kuinka täällä tehdään nyt töitä oikein urakalla. Eikä kaikki osastolla ole tämmöisiä työntekijöitä, mutta muutama on tämmöinen ilmapiirin myrkyttäjä.
- Anonyymi
Onkohan tämmöinen kovin yleistä, kun itsellä samanlainen kokemus. Mistä johtuu tuo tietojen pimittäminen? Ja onko se mukavaa kun voi uutta työkaveria tylyttää sillä ettei hän pysy työtahdissa mukana. Jokaiseen asiaan syntyy rutiini ja uudella työntekijällä ei sitä rutiinia ole vielä muodostunut, niin kaikki käy hitaammin, jo sen kaapin löytäminen mihin pesulaput on laitettu kestää...
- Anonyymi
"Työtehtävät alkavat työpäivän alussa, ei niitä voi suunnitella, ei sinne huoneeseen voi mennä ennakkoon ennen raportin päättymistä."
Saat kuitenkin raportin. Sitten aamupesut ym. Ja 35 vuotta olet tehnyt hoitotyötä?
Mihin tarvitset opastusta? Etkö osaa siis aamutoimia tehdä ilman opastusta?
"Kun raportti on päättynyt alkaa aamupesut ja niihin menee 2 hoitajaa yhdessä ja jos olet tämän hätäisen kanssa työparina, niin et ehdi siihen aloitukseen, koska ja kun tällä hätäsellä on niin kauhea kiire tehdä työt, ja aivankuin näyttääkseen tälle hitaammalle kuinka täällä tehdään nyt töitä oikein urakalla."
Siis miten hidas oikein oletkaan, jos toinen on jo ehtinyt ottaa tarvikkeet esille ja aloittaa työt, ennenkuin sinä ehdit edes huoneeseen kävellä?
Pitäisikö tehokkaasti työskentelevän hoitajan mielestäsi tosiaan istuskella penkillä odottamassa, että sinä pääset liikkumaan muutamia kymmeniä metrejä?
"Eikä kaikki osastolla ole tämmöisiä työntekijöitä, mutta muutama on tämmöinen ilmapiirin myrkyttäjä."
No mikä sinua estää kysymästä niitä neuvoja ja opastuksia niiltä muilta hoitajilta?- Anonyymi
Samoja asioita ihmettelin minäkin. Aloittaja ei taida nyt olla ihan realistinen miten hommat toimii vaikka on noin kauan alalla ollut.
- Anonyymi
Kuule. Anna sen toohottajan mennä omaa vauhtia. Sehän tekee sunkin työt. Hyvähän se vaan on. Ihan naurattaa tollanen.
Mulle sanottiin jo ekassa työpaikassa, että nämä ei ole urakkatöitä. Eikä ollut mikään pieni yritys. - AnonyymiUUSI
Kaikki on määrätyn opastaja ja esihenkilön vastuulla; mitä et tiedä edes kysyä, ei ole teikäläisen vastuullla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1213348- 781748
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151511Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos491280VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911155Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat901084- 681039
- 65944
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k78873Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä19867