https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010769715.html
Eipä tässä pitkään aikaan ole ollutkaan kuin ylähuuli leivän päällä . . .
terveisin pieneläkeläinen koillismaalta
Kaikki leikkeleet pois leivän päältä on uusi ravitsemussuositus
83
523
Vastaukset
- Anonyymi
"Leikkeleissä on tarpeetonta suolaa ja rasvaa ruokavalion kokonaisuutta
katsottaessa"
Tutkimusnäyttö on ravitsemustieteen professori Schwabin mukaan hyvin yksiselitteistä.
”Teen myös potilastyötä ja henkilökohtaisesti ajattelen, että monelle leikkeleiden suosituksen muutos voi olla isompi asia kuin lihamäärän vähentäminen aterian
verran viikossa.”- Anonyymi
Höpöhöpö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö
Tiede ei ole mielipide.
- Anonyymi
Henekeitto on (ilman lihaakin) terveellisimmästä päästä ruokaa.
Syönkin sitä viidesti viikossa.
Palkokasvit (esim. heneet) ovat esimerkiksi hyviä B-vitamiinien, raudan, kaliumin, magnesiumin, sinkin ja fosforin lähteitä. B-vitamiineihin kuuluvaa folaattia suomalaiset saavat keskimäärin suosituksia vähemmän, joten erityisesti runsaasti folaattia sisältävien soijapavun, härkäpavun ja papujen käytön lisäämistä suositellaan.
Palkokasveissa on myös runsaasti kaliumia ja vain vähän natriumia, mikä ylläpitää normaalia verenpainetta. Lisäksi palkokasveissa on runsaasti proteiinia ja monipuolisesti kuitua.- Anonyymi
Minä teen hernekeiton porkkanan kanssa ja hyvää tulee , ja ne jotka laihduttavat pitävät sitä hyvänä ratkaisuna .
- Anonyymi
heRRRRneet tietenkin
- Anonyymi
Itse en ole syönyt kasviksia 76 vuoteen mennessä yhteensäkään edes 1 kg verran.
- Anonyymi
Et yhtään perunaakaan ? Perunasta saa c-vitamiinia ja muutakin.
Peruna on terveellistä. - Anonyymi
Arvostan
- Anonyymi
Ravistsemusrikkaat palkokasvit (herneet, pavut ja linssit) pitäisi olla osana ruokavaliota edes noin 50-100 g päivässä. Vihreissä salaateissa ole juuri mitään
muuta kuin vettä.- Anonyymi
Joopa joo, palkokasvit ovat esim. kihdin aiheuttajina niitä pahimpia, syö palkosi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joopa joo, palkokasvit ovat esim. kihdin aiheuttajina niitä pahimpia, syö palkosi...
Syön onnellisena palkokasveja, hernekeittoa, papuja ja linssejä.
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon !Sokeriarvotkin saa samalla ylös
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon !Minä onnelisena syön punaista lihaa joka ainut päivä,viikon loppuna sitten iso paisti uuniin nyt hirvestä🤗nam nim merkillä yli 70vuotta tervettä elämää👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syön syön ja lenkkiä oikein urakalla :)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sokeriarvotkin saa samalla ylös
Herneitten sokeri on eri kuin valkoinen sokeri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reumaliitto opasta näin...
https://reumaliitto.fi/reuma-aapinen/kihti-ja-ravinto/?srsltid=AfmBOoovnKFdhHMFpHDiWtejkrjYPrOkpoYP1z_xzm3Rzd9E6wE-VRg6 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon !Valkoiset pavut tomaattikastikkeessa on mielestäni todella hyviä.
- Anonyymi
Voisitko mitenkään olla tietoisempi, kun kerran opastat ja ohjaat täällä.
- Anonyymi
Pierua, pierua lisää pierua.
- Anonyymi
Ei pieretä, jos ei ole herneissä olevan sokerin pilkkoutumisongelmia
ja ihminen pieree muutenkin 7 litraa ilmaa vrk:ssa.
- Anonyymi
En koskaan laita leivälle muuta kuin sipaisun kasvislevitettä,
joskus en sitäkään.- Anonyymi
Kasvilevitteet aiheuttaa syöpää
- Anonyymi
No silloinhan se on sama jättää koko leipäkin syömättä🤣
Siili- Anonyymi
Siis turhaa hiilarihöttöä.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis turhaa hiilarihöttöä.
SiiliSuomalainen on leipä on hitsin maukasta ja terveellistä, ei se kaipaa lisukkeita.
Valkoinen leipä on tyhjää hiilarihöttöä eli pullaa, ei leipää. - Anonyymi
Millä logiikalla ?
- Anonyymi
Leipä yleensä aika mautonta tarvii jotain makua antamaan, terveellisiä vaihtoehtoja löytyy roppa kaupalla kun on mielikuvitusta. Vähärasvaisia tuotteita leivän päälle, kanaa, kalaa, juustot, tomaatti, kurkku jne. kala-kallen mätiä tarvii sipaisu jo on makua.
- Anonyymi
Vähärasvainen juusto ja kevyesti savustettu ohuenkohut kinkkusiivu joissa sydänmerkit. Niistä en luovu mutta nuo muut mainitsemasikin käy. Paitsi mätitahnaa en muistakaan minä vuonna olisin ostanut.
Siili - Anonyymi
Kaikkien noitten sörsseleitten kanssa ei leivän maku enää voi maistukaan sieltä
alta. - Anonyymi
Pulla ehkä on sinusta "maukkaampaa", mutta minusta suomalainen leipä
on maukasta. Varsinkin kun saa käsiinsä jonkun paikallisen pienemmän leipomon
tuoretta leipää esimerkiksi kauppahallista. - Anonyymi
"Leipä yleensä aika mautonta tarvii jotain makua antamaan, terveellisiä vaihtoehtoja löytyy roppa kaupalla kun on mielikuvitusta. Vähärasvaisia tuotteita leivän päälle, kanaa, kalaa, juustot, tomaatti, kurkku jne. kala-kallen mätiä tarvii sipaisu jo on makua."
Leivän ei ole tarkoitus olla pizza. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien noitten sörsseleitten kanssa ei leivän maku enää voi maistukaan sieltä
alta.Ruisleipä jossa kuitua vähintään 6g kyllä maistuu juusyo-tai kinkkusiivun ja kasvisten alta.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähärasvainen juusto ja kevyesti savustettu ohuenkohut kinkkusiivu joissa sydänmerkit. Niistä en luovu mutta nuo muut mainitsemasikin käy. Paitsi mätitahnaa en muistakaan minä vuonna olisin ostanut.
SiiliVähärasvaisia näyttää monet täällä suosivan .
Meidän pitäjän vanhusten hoitokodissa alettiin käyttämään voita leivän päälle , juomaan oikeaa maitoa eikä mitää rasvatonta.
Ovat hyväkuntoisia ja nukkuvat hyvin , sillä se on ravintoa mitä ovat syöneet jo lapsesta asti .joten en ole koskaan ymmärtänyt tuota rasva hysteriaa, ihmisen keho tarvitsee rasvaa kuten aivotkin toimiakseen . Kaikkea kohtuulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähärasvaisia näyttää monet täällä suosivan .
Meidän pitäjän vanhusten hoitokodissa alettiin käyttämään voita leivän päälle , juomaan oikeaa maitoa eikä mitää rasvatonta.
Ovat hyväkuntoisia ja nukkuvat hyvin , sillä se on ravintoa mitä ovat syöneet jo lapsesta asti .joten en ole koskaan ymmärtänyt tuota rasva hysteriaa, ihmisen keho tarvitsee rasvaa kuten aivotkin toimiakseen . Kaikkea kohtuulla.Vanhojen ihmisten, joilla on aineenvaihdunta hidastunut ja ruokahalu heikko on hyvä saadakin energiaa rasvankin muodossa. Pää-asia että ruoka maistuu. Epäterveellinen ruoka on tuossa vaiheessa jo tehtävänsä tehnyt.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähärasvaisia näyttää monet täällä suosivan .
Ovat hyväkuntoisia ja nukkuvat hyvin , sillä se on ravintoa mitä ovat syöneet jo lapsesta asti .joten en ole koskaan ymmärtänyt tuota rasva hysteriaa, ihmisen keho tarvitsee rasvaa kuten aivotkin toimiakseen . Kaikkea kohtuulla.Kannattaakin tulla sinne hoitokotiin kun kunto paranee hyväksi rasvaisella ruoalla😁.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruisleipä jossa kuitua vähintään 6g kyllä maistuu juusyo-tai kinkkusiivun ja kasvisten alta.
SiiliRuisleipä, kinkku ja tomaatti on tosiaan minunkin herkkuani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruisleipä, kinkku ja tomaatti on tosiaan minunkin herkkuani.
Hiivaton juureen leivottu ruisleipä nam!
Siili
- Anonyymi
Ahaa, nyt tämmöstä tällä kertaa. Mitähän seuraavaksi.. Jokin kielto menossa säännöllisin väliajoin. Miksihän niitä ruokia sitten valmistetaan, kun niin vaarallisia ovat. Eikä tänne maapallolle kukaan jää ja kaikki elollinen sairastaa niin kasvit, eläimet kuin ihmisetkin. Vuorollaan. Ja poistuu elämästä.
- Anonyymi
Onhan se hyvä antaa "herätyksiä" ihmisille ruokailutottumuksiin. Moni
mättää leipiensä päälle niin paljon kaikkea, että se vastaa yhtä päivän ateriaa.- Anonyymi
Taitaa kirjoittaja itse olla se mättäjä...missä hän ihmisten aamupalojen kokoja olisi kyttäämässä..?
- Anonyymi
Miksiköhän nämä rasvattomat ihmiset eivät elä useinkaan hyvin. Vanhaksi , mutta ne jotka käyttävät oikeaa rasvaa ovat hyväkuntoisia kauemmin .
Tämä rasvattomuuden palvelu alkoi pikkuhiljaa. Jo 60 luvulla ja näyttää olevan kovasti tapeetilla , kun juodaan rasvatonta maitoa ja sivellään leivän päälle jotain kasvis mömmöä ja kuvitellaan että ollaan niin terveellisiä ..
Normaali ihminen tarvitsee tietyn määrän rasvaa kehon kunnossa pitämiseen.
Kohtuullahan sitäkin käytetään .
Yhteen aikaan ei muka saanut syödä kananmuniakaan kun kuulemma kolesterolitasoa vaikeuttivat. Jokainen ihminen voi ihan hyvin syödä yhden kananmunan päivässä eikä se ole haitaksi. - Anonyymi
Mitä se sulle kuuluu mitä minä syön??? Pidä huoli omista asioista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu mitä minä syön??? Pidä huoli omista asioista
Terveydenhuollollemme se jotensakin kuuluu, koska jos et osaa syödä oikein, olet nopeammin kuin osaat ajatellakaan yksi sen liian monista potilaista.
- Anonyymi
Kyllä se vaan on niin hyvvää, kun sian kylkeä pannulla tiristää
ja siihen kastaa ruisleipää - - - jos ei satu lenkkiä olemaan, millä herkutella.- Anonyymi
No voin sanoa, että tätäkin tehtiin silloin kun olin lapsi, kouluun oli 3,5 kilometriä matkaa isällä oli hevonen,,,, mutta hän oli meijärikuski eli kuljetti maidot meijäriin, eli me lapset kuljettiin kävellen matkat.
- Anonyymi
Ideologia ja ilmasto edellä tehty suositus.
- Anonyymi
Juuri niin.Viherspedeilyä
- Anonyymi
www.ruokavirasto.fi/ikääntyneet
Ikääntyvien ruokasuositukset ottavat huomioon ikääntyvän ravinnontarpeen ruokahalun heiketessä ja aineenvaihdunnan hidastuessa.
Siili - Anonyymi
Kukin tietää itse mitä syö. Näiden "ravitsemusneuvojen" taustalla on useinkin vain: raha. Ruuan hävikki (ylituotanto) tai salainen, vaaniva ruokapula (= ei riitä kaikille).
Kun Suomessa aikoinaan kasvoi nk. voivuori, oli ravitsemusneuvo: "Syökää voita, voi on terveellistä!"- Anonyymi
Sekä ideologia ettei lihaa pidä syödä
- Anonyymi
Ihan niin , keho tiedoittaa mitä ihminen tarvitsee eikä hoitohenkilökunta . Pohjoismaissa kun ei oliivit edes kasva niin ei oikein oliiviölyäkään voi sanoa että se muka olisi pohjoismaiselle ihmiselle hyvin tärkeä .tehdään öljyt kasveista mitä Pohjoismaissa kasvaa koska ne soveltuu meidän metaboliaan paremmin kun jostain lämpöisten maiden tuodut tavarat
Luulen että jokainen tietää ihan itse mikä ruoka kulloinkin on hyväksi .
Kun kuuntelee tarkasti kehoaan niin oppii mitä kulloinkin tarvitsee.
- Anonyymi
No en varmasti jätä.Olen ihminen enkä jänis
- Anonyymi
Oioi, juuri eilen söin maukkaan kauraleivän, jonka päällä oli metwurstia ja olipas se hyvää. En todellakaan aio luopua leivänpäällisistä, olipa suosituksen mitkä tahansa.
Olen onnellinen, elämänmyönteinen ihminen ja elän oman näköistä elämääni jatkossakin - Anonyymi
Niinhän se on uusi suositus ettei punaista lihaa, leikkeleineen, aikuisen tulisi syödä 350gr/viikko enempää.
Mutta mikä suositus on nykyään voimassa leivän syönnissä? Onko se yhä 6 siivua päivässä? Tai onko siihenkin tullut grammasuositus? - Anonyymi
Taas joku höpötutkimus.
- Anonyymi
Ihmettelen kovasti ettei edes kokolihaleikkeleitä sallittaisi, vaikea uskoa että joku broilerin kokolihaleike olisi pahaksi, sitä samaa tavaraa kun syödään muussakin muodossa. Rasvaiset ja jauhoiset makkarat ja turhan rasvaiset juustotkin voi leipänsä päältä poistaa, tai niin minä olen tehnyt jo aikaa sitten. Leivän päälle vain broilerin kokolihaleikettä tai vähärasvaista juustoa, tai ei mitään.
- Anonyymi
Voileivän päälle voi laittaa vaikka hedelmiä. siivuttaa päärynää, omenaa tai banaania. Entäs paistetut ohuet lanttusiivut, miten maukkaita. Puhumattakaan paistetusta kalasta tai lihapullista. niitäkin voi leikata ohuiksi siivuiksi ja ovat hyviä säilöttyjen punajuurien kanssa.
Ei se ole aina pakko olla leikkeleitä ja juustoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voileivän päälle voi laittaa vaikka hedelmiä. siivuttaa päärynää, omenaa tai banaania. Entäs paistetut ohuet lanttusiivut, miten maukkaita. Puhumattakaan paistetusta kalasta tai lihapullista. niitäkin voi leikata ohuiksi siivuiksi ja ovat hyviä säilöttyjen punajuurien kanssa.
Ei se ole aina pakko olla leikkeleitä ja juustoa.Yök
- Anonyymi
Broilerin rasva on kaikkein epäterveellisintä.
- Anonyymi
Broileri- nimistä lintulajia ei ole olemassakaan...
Kanalinnuissa rasva on pääosin nahassa ja nahka jauhetaan mukaan esim. makkaravalmisteisiin. Kanalintujen nahkaa pidetään yhtenä voimakkaimmin kihdille altistavista elintarvikkeista joten jos kihti on joskus vaivannut, ainakin kana- ja kalkkunanakit yms. on syytä jättää syömättä. Itse olen jättänyt kaikki makkaravalmisteet niiden rasvankin takia.
- Anonyymi
Kaikkein epäterveellisintä on harhaoppi rasvalevetteistä ja muotoon puristetuista xjuustoista".
Nämä arkijuustot ja olttermannit jotka eivät ole oikeaa juustoa nähneetkään. (Ellei nyt sitten ns. juustohyllyssä.)
Kevyt kalkkunat ja kinkkuhärpäkkeet on suoranaista myrkkyä.
Samanlainen täyskielto kuin tupakalle!
Ihminen on sekasyöjä.
Lihaa pitää syödä. Nyt syksyllä kävimme diabetes hoitajan kanssa läpi mitä syön, siinä yhteydessä tuli esille leikkeet, ei moitteita kun käyttää mitä on suositus listalla. Leivänkin leipoisi itse ilman suolaa, veli vainaa valmisti itse leivän leipäkoneella, illalla tarpeet koneeseen ajastin päälle niin leipä aamulla valmis.
- Anonyymi
Olin tässä vastikään diabetesliiton verkkokurssilla koskien ravitsemusta.
Siellä ohjeistettiin tarkistamaan ravintosisällöstä seuraavat asiat jos tuotteessa ei ole sydänmerkkiä:
Leipärasvat ja kasvislevikkeet:
Tarkista kovan rasvan määrä. Kovsa eli tyydyttykyttä rasvaa enintään 30% kokonaisrasvan määrästä. Rasvaprosenttisuositus ainakin 60%
Leipä:
Tarkista suolan ja kuidun määrä. Leivässä kuitus vähintään 6g/100g. Ruisleivissä kuidun rajana voi pitää 10%, koska kuitupitoisia ruisleipiä on hyvin tarjolla. Leuvässä suolaa enintään 0.9g/100g. Jos tällaisia leipiä ei saatavilla ylärajana voi pitää 1g/100g (1%).
Nestemäiset maitotuotteet ja vastaavat kasvipohjaiset tuotteet:
Tarkista kovan rascan määrä. Kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa enintään 1g/100g
Viljalisäkkeet ja pasta:
Tarkista kuidun määrä# kuitua vähintään 6g/100g
Valmisruoat:
Tarkista kovan rasvan ja suolan määrä. Kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa enintään 30% kokonaisrasvan määrästä. Suolaa enintään0.8g/100g. Jos tällaisia valmisruokia ei tarjolla ylärajana voi pitää 1g/100g
Proteiinisuosituksiakin oli esimerkkejä paljonko proteiinia saa tietyistä annoksista leikkeleistä, kananmunasta, raejuustosta, maidosta, jogurtista, kypsästä lihasta tai kalasta, kasviksista, grillimakkarasta, pavuista, linsseistä, pähkinöistä esim.
Siili
- Anonyymi
Useimmille sopivin ja helpoin tapa saada vähemmän suolaa ja rasvaa ym. olisi syödä vähemmän. Vähemmän ruokaa, vähemmän liikaläskiä vartalolla ja parempi vointi.
- Anonyymi
Tuo on totta. Monikin ehkä minäkin otaksuu syövänsä terveellisesti mutta ruoka-annokset tuppaa olemaan liian suuria.
Siili - Anonyymi
Ei pidä paikkaansa. Ihmiset no. syövät liian vähän oikeaa, ravitsevaa ruokaa ja sitten, kun se vähä ei pidä nälkää, syödään välipaloiksi mitä makeaa ja mättöä sattuu. "Liikaläskiä" ei tule ruuasta, vaan siitä kaikesta muusta.
- Anonyymi
Nuista tiiä
Ite syön kesoilinfinoililla joka päivä
Mahan täyteen niin ei tartte illalla ku voileipee - Anonyymi
Tällä hetkellä valmistuu padassa iso määrä tarjous-naudanpaistista leikeltyjä lihanpaloja, mausteita joukossa, ei kermaa ei mitään muuta rasvaa, vain nesteenä vesi. Siitä laitan kippoihin ja pakkaseen, osaa tietenkin syön kolmena joka toisena päivänä, sen aikaa säilyy jääkaapissa. Siellä on jo Cittarin tarjoukset, kahden kilon pussit porkkanoita, punajuuria ja lanttuja. Siitä mukaan päivittäin annos keittämällä.
Leivän päällä 10 tai 15 %sta Polaria. Muita leikkeleitä ei tarvitse. Kyllä jaksaa.- Anonyymi
...osaa tietenkin syön kolmena joka toisena päivänä...voiko sitä selkeämmin asiaa ilmaista..?
Minulta jos joku kysyy paljonko kello on, vastaan että se on varttia vaille viisi yli puoli...
Terveellinen ruoka hyvä ajatus mutta kuinka saada siihen makua.
- Anonyymi
Ei mitenkään jos ei tykkää lihasta. Mausteet maistuvat mausteilta. Vaan kun minä tykkään lihan mausta sinällään. Se on sisäinen ominaisuus, etu ja siunaus, niin asian katson.
Olen passannut vuosikausia ihmistä jolla oli ´korkean tason maku´. Iso määrä ruokia oli vastenmielisiä. Siksi ymmärrän ettei se ole kiinni oikuttelusta ainakaan aina. Sitkeydellä voi eri makuihin oppia. Ja sitten on katsottava mikä on tärkein. Onko se herkullisuus, elimistölle terveellisin vai seuranautinto. On siinä paljon valintaa mutta ei voi syödä hernekeittoa jos inhoaa sitä, se oli yksi passattavani inhokki. Anonyymi kirjoitti:
Ei mitenkään jos ei tykkää lihasta. Mausteet maistuvat mausteilta. Vaan kun minä tykkään lihan mausta sinällään. Se on sisäinen ominaisuus, etu ja siunaus, niin asian katson.
Olen passannut vuosikausia ihmistä jolla oli ´korkean tason maku´. Iso määrä ruokia oli vastenmielisiä. Siksi ymmärrän ettei se ole kiinni oikuttelusta ainakaan aina. Sitkeydellä voi eri makuihin oppia. Ja sitten on katsottava mikä on tärkein. Onko se herkullisuus, elimistölle terveellisin vai seuranautinto. On siinä paljon valintaa mutta ei voi syödä hernekeittoa jos inhoaa sitä, se oli yksi passattavani inhokki.Hyvä salaatti ok ateriaan, vaatii kekseliäisyyttä.
- Anonyymi
Happamuus, yrtit, suolattomat mausteseokset, chili, valkosipuli.
Siili - Anonyymi
Käytä erilaisia kokonaisia pippureita pataruoassa,sopassa, kastikkeissa ,mielellään liemikuutioita riippuen mitä ruokaa tekee. Suolaa ei ole pakko lisätä jos on liemikuutio tai soijaripaus ruoassa.
Sitruuna käy moneen ruokalajiin kohottamaan makua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytä erilaisia kokonaisia pippureita pataruoassa,sopassa, kastikkeissa ,mielellään liemikuutioita riippuen mitä ruokaa tekee. Suolaa ei ole pakko lisätä jos on liemikuutio tai soijaripaus ruoassa.
Sitruuna käy moneen ruokalajiin kohottamaan makua.Eli jos haluat mahdollisimman paljon kemikaaleja ruokaasi, käytä liemikuutioita...
Vihreään siirtymään ruokailussakin?
Minulta se onnistuisi hyvin, jopa jättää punainen liha ja leiivänpäällykset (paitsi juusto) kokonaan pois, mutta perheen kaksi miespuolista laittaisivat kyllä hanttiin.
Toisaalta, jos 75-vuotiaana siirtyy kokonaan kasvirasvoihin 350 gr. viikossa lihaan miten paljon se sitten pidentää elämää tai parantaa elämänlaapua, kun ollaan jo loppusuoralla?
Jos veriarvot ovat edelleenkin hyvät ja ylipainoa ei ole grammaakaan?
Jos samat farkut mahtuu nyt kuin 19-vuotiaana?
Nyt aluksi lisään kyllä salaatin joka ateriaan ja höyrytetyn vihanneksen. Tuoremehun ja hedelmän päivän ensimmäiselle aterialle kuten tähänkin saakka. Kokojyväleipää ja alan ujuttamaan enemmän juureksia ja vihanneksia ja vähentämään lihan osuutta pääruuassakin.
Tapasvadissa ehkä yksi meetwursti tai savukinkku, nyt aluksi, yhdessä osiossa paprikaa ja kurkkua ja tomaattia :)
Katsotaan mitä tapasmies siihen sanoo .- Anonyymi
Onhan leikkeleissäkin vaihtoehtoja ja valinnan varaa. Ei tarvitse valita rasvaisinta ja paksuinta lajia, kun muutakin on.
- Anonyymi
Voihan ne leikkeleet, jotka siinä 100gr - 150gr paketissa ovat, puolittaa ennenkuin kiskaisee leivän päälle yhden puolikkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan ne leikkeleet, jotka siinä 100gr - 150gr paketissa ovat, puolittaa ennenkuin kiskaisee leivän päälle yhden puolikkaan.
Mun paketissa on 300 g ohuen ohuita. Joskus kyllä puolitan senkin, jos leipä on pikkuruinen, yleensä sämppy.
- Anonyymi
Juusto kermainen on parasta leivällä ja sämpylällä.
- Anonyymi
Juusto sopii jotenkin paremmin kuin makkara leivälle.
- Anonyymi
Nää on näitä suosituksia jotka muutaman vuoden välein aina muutetaan. Onhan nämä nähty.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101246Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 65838