https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010769715.html
Eipä tässä pitkään aikaan ole ollutkaan kuin ylähuuli leivän päällä . . .
terveisin pieneläkeläinen koillismaalta
Kaikki leikkeleet pois leivän päältä on uusi ravitsemussuositus
244
1537
Vastaukset
- Anonyymi
"Leikkeleissä on tarpeetonta suolaa ja rasvaa ruokavalion kokonaisuutta
katsottaessa"
Tutkimusnäyttö on ravitsemustieteen professori Schwabin mukaan hyvin yksiselitteistä.
”Teen myös potilastyötä ja henkilökohtaisesti ajattelen, että monelle leikkeleiden suosituksen muutos voi olla isompi asia kuin lihamäärän vähentäminen aterian
verran viikossa.”- Anonyymi
Höpöhöpö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö
Tiede ei ole mielipide.
- Anonyymi
Varmaan monella mennyt överiksi nuo ruoka asiat kun niistä pitää vatvoa. Kukin saa syödä mitä haluaa , ja aikuiset ihmiset kyllä osaavat itse katsoa mitä suuhunsa laittavat .
Ei kai pieni kinkun siivu voileivän päällä ole keltään toiselta pois . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan monella mennyt överiksi nuo ruoka asiat kun niistä pitää vatvoa. Kukin saa syödä mitä haluaa , ja aikuiset ihmiset kyllä osaavat itse katsoa mitä suuhunsa laittavat .
Ei kai pieni kinkun siivu voileivän päällä ole keltään toiselta pois .Kuinka mones kerta: e i v ä t o s a a . Vai miksi luulet terveydenhuollon olevan raha- ym. resurssipulassa? Osaamattomia sairastuneita on liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai pieni kinkun siivu voileivän päällä ole keltään toiselta pois .Tottakai saa kukin syödä mitä haluaa, kukaan ei ole kieltänyt liioin. Mutta kai sitä nyt voi ajatella sitäkin mitä tiede sanoo asioista eikä kuitata sanalla höpö höpö.
Esim se että leikkeleissä on nitriittiä paljon ei ole mitään uutta vaan tiede on huomannut sen että sitä voi saada joskus liikaa .
Itse valmista aina itse sen mitä laitan leivän päälle joten, en mielelläni käytä valmistuotteita .
Ainoastaan kaviaaria ostan ja sitä sitten kananmunia sivujen päälle laitan sellainen voileipä on aika maukas. - Anonyymi
Meikäläinen jolle, joka laittaa itse ruokansa ei nämä "suositukset" vaikuta hevon paskaa. Sääliksi käy päiväkotilaiset, koululaiset ja varsinkin vanhusten huollon asiakkaat jotka joutuu tämän terrorin uhriksi!
- Anonyymi
Henekeitto on (ilman lihaakin) terveellisimmästä päästä ruokaa.
Syönkin sitä viidesti viikossa.
Palkokasvit (esim. heneet) ovat esimerkiksi hyviä B-vitamiinien, raudan, kaliumin, magnesiumin, sinkin ja fosforin lähteitä. B-vitamiineihin kuuluvaa folaattia suomalaiset saavat keskimäärin suosituksia vähemmän, joten erityisesti runsaasti folaattia sisältävien soijapavun, härkäpavun ja papujen käytön lisäämistä suositellaan.
Palkokasveissa on myös runsaasti kaliumia ja vain vähän natriumia, mikä ylläpitää normaalia verenpainetta. Lisäksi palkokasveissa on runsaasti proteiinia ja monipuolisesti kuitua.- Anonyymi
Minä teen hernekeiton porkkanan kanssa ja hyvää tulee , ja ne jotka laihduttavat pitävät sitä hyvänä ratkaisuna .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä teen hernekeiton porkkanan kanssa ja hyvää tulee , ja ne jotka laihduttavat pitävät sitä hyvänä ratkaisuna .
Hernekeittoa joka päivä jeee
. - Anonyymi
Minä teen hernekeiton usein laittamalla lihan sijasta porkkanan paloja , ja yhden lihaliemikuution hyvää tulee .
- Anonyymi
heRRRRneet tietenkin
- Anonyymi
Itse en ole syönyt kasviksia 76 vuoteen mennessä yhteensäkään edes 1 kg verran.
- Anonyymi
Et yhtään perunaakaan ? Perunasta saa c-vitamiinia ja muutakin.
Peruna on terveellistä. - Anonyymi
Arvostan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et yhtään perunaakaan ? Perunasta saa c-vitamiinia ja muutakin.
Peruna on terveellistä.Siis kumma että peruna oli jätetty ruokakolmiosta pois. Ei enää muusia ja nakkeja, itku tulee.
- Anonyymi
Ravistsemusrikkaat palkokasvit (herneet, pavut ja linssit) pitäisi olla osana ruokavaliota edes noin 50-100 g päivässä. Vihreissä salaateissa ole juuri mitään
muuta kuin vettä.- Anonyymi
Joopa joo, palkokasvit ovat esim. kihdin aiheuttajina niitä pahimpia, syö palkosi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joopa joo, palkokasvit ovat esim. kihdin aiheuttajina niitä pahimpia, syö palkosi...
Syön onnellisena palkokasveja, hernekeittoa, papuja ja linssejä.
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon !Sokeriarvotkin saa samalla ylös
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon !Minä onnelisena syön punaista lihaa joka ainut päivä,viikon loppuna sitten iso paisti uuniin nyt hirvestä🤗nam nim merkillä yli 70vuotta tervettä elämää👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syön syön ja lenkkiä oikein urakalla :)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sokeriarvotkin saa samalla ylös
Herneitten sokeri on eri kuin valkoinen sokeri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reumaliitto opasta näin...
https://reumaliitto.fi/reuma-aapinen/kihti-ja-ravinto/?srsltid=AfmBOoovnKFdhHMFpHDiWtejkrjYPrOkpoYP1z_xzm3Rzd9E6wE-VRg6 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niistä saa päivän proteiinit ja paljon muuta - eikä maksa paljon !Valkoiset pavut tomaattikastikkeessa on mielestäni todella hyviä.
- Anonyymi
Voisitko mitenkään olla tietoisempi, kun kerran opastat ja ohjaat täällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valkoiset pavut tomaattikastikkeessa on mielestäni todella hyviä.
Varmaan, en ole maistelleut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen kyllä tietää jos syö ruisleipää ja hernekeittoa mitä seuraa.
Ilmastoaktivistit hoi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen kyllä tietää jos syö ruisleipää ja hernekeittoa mitä seuraa.
Ilmastoaktivistit hoi!Hoi hoi.
- Anonyymi
Pierua, pierua lisää pierua.
- Anonyymi
Ei pieretä, jos ei ole herneissä olevan sokerin pilkkoutumisongelmia
ja ihminen pieree muutenkin 7 litraa ilmaa vrk:ssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pieretä, jos ei ole herneissä olevan sokerin pilkkoutumisongelmia
ja ihminen pieree muutenkin 7 litraa ilmaa vrk:ssa.Siis tarkemmin sanottuna 26 suhua per päivä( tutkittua tiedettä on).
- Anonyymi
En koskaan laita leivälle muuta kuin sipaisun kasvislevitettä,
joskus en sitäkään.- Anonyymi
Kasvilevitteet aiheuttaa syöpää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasvilevitteet aiheuttaa syöpää
Voitko todistaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitko todistaa?
Saa nähdä löytyykö....?
- Anonyymi
No silloinhan se on sama jättää koko leipäkin syömättä🤣
Siili- Anonyymi
Siis turhaa hiilarihöttöä.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis turhaa hiilarihöttöä.
SiiliSuomalainen on leipä on hitsin maukasta ja terveellistä, ei se kaipaa lisukkeita.
Valkoinen leipä on tyhjää hiilarihöttöä eli pullaa, ei leipää. - Anonyymi
Millä logiikalla ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen on leipä on hitsin maukasta ja terveellistä, ei se kaipaa lisukkeita.
Valkoinen leipä on tyhjää hiilarihöttöä eli pullaa, ei leipää.Hapattamaton ruisleipä on pahinta moskaa millä voi suolistoaan rääkätä.
Sen sijaan hapattamalla kohotettu jälkiuunileipä on kaikkein terveellisintä leipää, siinä missä hapattamaton 50% vehnää perus reissumies on myrkkyleipää.
- Anonyymi
Leipä yleensä aika mautonta tarvii jotain makua antamaan, terveellisiä vaihtoehtoja löytyy roppa kaupalla kun on mielikuvitusta. Vähärasvaisia tuotteita leivän päälle, kanaa, kalaa, juustot, tomaatti, kurkku jne. kala-kallen mätiä tarvii sipaisu jo on makua.
- Anonyymi
Vähärasvainen juusto ja kevyesti savustettu ohuenkohut kinkkusiivu joissa sydänmerkit. Niistä en luovu mutta nuo muut mainitsemasikin käy. Paitsi mätitahnaa en muistakaan minä vuonna olisin ostanut.
Siili - Anonyymi
Kaikkien noitten sörsseleitten kanssa ei leivän maku enää voi maistukaan sieltä
alta. - Anonyymi
Pulla ehkä on sinusta "maukkaampaa", mutta minusta suomalainen leipä
on maukasta. Varsinkin kun saa käsiinsä jonkun paikallisen pienemmän leipomon
tuoretta leipää esimerkiksi kauppahallista. - Anonyymi
"Leipä yleensä aika mautonta tarvii jotain makua antamaan, terveellisiä vaihtoehtoja löytyy roppa kaupalla kun on mielikuvitusta. Vähärasvaisia tuotteita leivän päälle, kanaa, kalaa, juustot, tomaatti, kurkku jne. kala-kallen mätiä tarvii sipaisu jo on makua."
Leivän ei ole tarkoitus olla pizza. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien noitten sörsseleitten kanssa ei leivän maku enää voi maistukaan sieltä
alta.Ruisleipä jossa kuitua vähintään 6g kyllä maistuu juusyo-tai kinkkusiivun ja kasvisten alta.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähärasvainen juusto ja kevyesti savustettu ohuenkohut kinkkusiivu joissa sydänmerkit. Niistä en luovu mutta nuo muut mainitsemasikin käy. Paitsi mätitahnaa en muistakaan minä vuonna olisin ostanut.
SiiliVähärasvaisia näyttää monet täällä suosivan .
Meidän pitäjän vanhusten hoitokodissa alettiin käyttämään voita leivän päälle , juomaan oikeaa maitoa eikä mitää rasvatonta.
Ovat hyväkuntoisia ja nukkuvat hyvin , sillä se on ravintoa mitä ovat syöneet jo lapsesta asti .joten en ole koskaan ymmärtänyt tuota rasva hysteriaa, ihmisen keho tarvitsee rasvaa kuten aivotkin toimiakseen . Kaikkea kohtuulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähärasvaisia näyttää monet täällä suosivan .
Meidän pitäjän vanhusten hoitokodissa alettiin käyttämään voita leivän päälle , juomaan oikeaa maitoa eikä mitää rasvatonta.
Ovat hyväkuntoisia ja nukkuvat hyvin , sillä se on ravintoa mitä ovat syöneet jo lapsesta asti .joten en ole koskaan ymmärtänyt tuota rasva hysteriaa, ihmisen keho tarvitsee rasvaa kuten aivotkin toimiakseen . Kaikkea kohtuulla.Vanhojen ihmisten, joilla on aineenvaihdunta hidastunut ja ruokahalu heikko on hyvä saadakin energiaa rasvankin muodossa. Pää-asia että ruoka maistuu. Epäterveellinen ruoka on tuossa vaiheessa jo tehtävänsä tehnyt.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähärasvaisia näyttää monet täällä suosivan .
Ovat hyväkuntoisia ja nukkuvat hyvin , sillä se on ravintoa mitä ovat syöneet jo lapsesta asti .joten en ole koskaan ymmärtänyt tuota rasva hysteriaa, ihmisen keho tarvitsee rasvaa kuten aivotkin toimiakseen . Kaikkea kohtuulla.Kannattaakin tulla sinne hoitokotiin kun kunto paranee hyväksi rasvaisella ruoalla😁.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruisleipä jossa kuitua vähintään 6g kyllä maistuu juusyo-tai kinkkusiivun ja kasvisten alta.
SiiliRuisleipä, kinkku ja tomaatti on tosiaan minunkin herkkuani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruisleipä, kinkku ja tomaatti on tosiaan minunkin herkkuani.
Hiivaton juureen leivottu ruisleipä nam!
Siili
- Anonyymi
Ahaa, nyt tämmöstä tällä kertaa. Mitähän seuraavaksi.. Jokin kielto menossa säännöllisin väliajoin. Miksihän niitä ruokia sitten valmistetaan, kun niin vaarallisia ovat. Eikä tänne maapallolle kukaan jää ja kaikki elollinen sairastaa niin kasvit, eläimet kuin ihmisetkin. Vuorollaan. Ja poistuu elämästä.
- Anonyymi
Nauti kun vielä voit.
- Anonyymi
Onhan se hyvä antaa "herätyksiä" ihmisille ruokailutottumuksiin. Moni
mättää leipiensä päälle niin paljon kaikkea, että se vastaa yhtä päivän ateriaa.- Anonyymi
Taitaa kirjoittaja itse olla se mättäjä...missä hän ihmisten aamupalojen kokoja olisi kyttäämässä..?
- Anonyymi
Miksiköhän nämä rasvattomat ihmiset eivät elä useinkaan hyvin. Vanhaksi , mutta ne jotka käyttävät oikeaa rasvaa ovat hyväkuntoisia kauemmin .
Tämä rasvattomuuden palvelu alkoi pikkuhiljaa. Jo 60 luvulla ja näyttää olevan kovasti tapeetilla , kun juodaan rasvatonta maitoa ja sivellään leivän päälle jotain kasvis mömmöä ja kuvitellaan että ollaan niin terveellisiä ..
Normaali ihminen tarvitsee tietyn määrän rasvaa kehon kunnossa pitämiseen.
Kohtuullahan sitäkin käytetään .
Yhteen aikaan ei muka saanut syödä kananmuniakaan kun kuulemma kolesterolitasoa vaikeuttivat. Jokainen ihminen voi ihan hyvin syödä yhden kananmunan päivässä eikä se ole haitaksi. - Anonyymi
Mitä se sulle kuuluu mitä minä syön??? Pidä huoli omista asioista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu mitä minä syön??? Pidä huoli omista asioista
Terveydenhuollollemme se jotensakin kuuluu, koska jos et osaa syödä oikein, olet nopeammin kuin osaat ajatellakaan yksi sen liian monista potilaista.
- Anonyymi
Kyllä se vaan on niin hyvvää, kun sian kylkeä pannulla tiristää
ja siihen kastaa ruisleipää - - - jos ei satu lenkkiä olemaan, millä herkutella.- Anonyymi
No voin sanoa, että tätäkin tehtiin silloin kun olin lapsi, kouluun oli 3,5 kilometriä matkaa isällä oli hevonen,,,, mutta hän oli meijärikuski eli kuljetti maidot meijäriin, eli me lapset kuljettiin kävellen matkat.
- Anonyymi
Ideologia ja ilmasto edellä tehty suositus.
- Anonyymi
Juuri niin.Viherspedeilyä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vaikeaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoo joku, joka ei tiedä sen enempää ilmastosta kuin ideologiastakaan mitään.
- Anonyymi
www.ruokavirasto.fi/ikääntyneet
Ikääntyvien ruokasuositukset ottavat huomioon ikääntyvän ravinnontarpeen ruokahalun heiketessä ja aineenvaihdunnan hidastuessa.
Siili - Anonyymi
Kukin tietää itse mitä syö. Näiden "ravitsemusneuvojen" taustalla on useinkin vain: raha. Ruuan hävikki (ylituotanto) tai salainen, vaaniva ruokapula (= ei riitä kaikille).
Kun Suomessa aikoinaan kasvoi nk. voivuori, oli ravitsemusneuvo: "Syökää voita, voi on terveellistä!"- Anonyymi
Sekä ideologia ettei lihaa pidä syödä
- Anonyymi
Ihan niin , keho tiedoittaa mitä ihminen tarvitsee eikä hoitohenkilökunta . Pohjoismaissa kun ei oliivit edes kasva niin ei oikein oliiviölyäkään voi sanoa että se muka olisi pohjoismaiselle ihmiselle hyvin tärkeä .tehdään öljyt kasveista mitä Pohjoismaissa kasvaa koska ne soveltuu meidän metaboliaan paremmin kun jostain lämpöisten maiden tuodut tavarat
Luulen että jokainen tietää ihan itse mikä ruoka kulloinkin on hyväksi .
Kun kuuntelee tarkasti kehoaan niin oppii mitä kulloinkin tarvitsee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin , keho tiedoittaa mitä ihminen tarvitsee eikä hoitohenkilökunta . Pohjoismaissa kun ei oliivit edes kasva niin ei oikein oliiviölyäkään voi sanoa että se muka olisi pohjoismaiselle ihmiselle hyvin tärkeä .tehdään öljyt kasveista mitä Pohjoismaissa kasvaa koska ne soveltuu meidän metaboliaan paremmin kun jostain lämpöisten maiden tuodut tavarat
Luulen että jokainen tietää ihan itse mikä ruoka kulloinkin on hyväksi .
Kun kuuntelee tarkasti kehoaan niin oppii mitä kulloinkin tarvitsee.Kuuntelee ja katseleekin kehoaan, iho-oireita tulee väärästä ravinnosta.
- Anonyymi
No en varmasti jätä.Olen ihminen enkä jänis
- Anonyymi
Oioi, juuri eilen söin maukkaan kauraleivän, jonka päällä oli metwurstia ja olipas se hyvää. En todellakaan aio luopua leivänpäällisistä, olipa suosituksen mitkä tahansa.
Olen onnellinen, elämänmyönteinen ihminen ja elän oman näköistä elämääni jatkossakin- Anonyymi
Metwurstia ei kannata syödä, ei.
- Anonyymi
Niinhän se on uusi suositus ettei punaista lihaa, leikkeleineen, aikuisen tulisi syödä 350gr/viikko enempää.
Mutta mikä suositus on nykyään voimassa leivän syönnissä? Onko se yhä 6 siivua päivässä? Tai onko siihenkin tullut grammasuositus? - Anonyymi
Taas joku höpötutkimus.
- Anonyymi
Ihmettelen kovasti ettei edes kokolihaleikkeleitä sallittaisi, vaikea uskoa että joku broilerin kokolihaleike olisi pahaksi, sitä samaa tavaraa kun syödään muussakin muodossa. Rasvaiset ja jauhoiset makkarat ja turhan rasvaiset juustotkin voi leipänsä päältä poistaa, tai niin minä olen tehnyt jo aikaa sitten. Leivän päälle vain broilerin kokolihaleikettä tai vähärasvaista juustoa, tai ei mitään.
- Anonyymi
Voileivän päälle voi laittaa vaikka hedelmiä. siivuttaa päärynää, omenaa tai banaania. Entäs paistetut ohuet lanttusiivut, miten maukkaita. Puhumattakaan paistetusta kalasta tai lihapullista. niitäkin voi leikata ohuiksi siivuiksi ja ovat hyviä säilöttyjen punajuurien kanssa.
Ei se ole aina pakko olla leikkeleitä ja juustoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voileivän päälle voi laittaa vaikka hedelmiä. siivuttaa päärynää, omenaa tai banaania. Entäs paistetut ohuet lanttusiivut, miten maukkaita. Puhumattakaan paistetusta kalasta tai lihapullista. niitäkin voi leikata ohuiksi siivuiksi ja ovat hyviä säilöttyjen punajuurien kanssa.
Ei se ole aina pakko olla leikkeleitä ja juustoa.Yök
- Anonyymi
Broilerin rasva on kaikkein epäterveellisintä.
- Anonyymi
Broileri- nimistä lintulajia ei ole olemassakaan...
Kanalinnuissa rasva on pääosin nahassa ja nahka jauhetaan mukaan esim. makkaravalmisteisiin. Kanalintujen nahkaa pidetään yhtenä voimakkaimmin kihdille altistavista elintarvikkeista joten jos kihti on joskus vaivannut, ainakin kana- ja kalkkunanakit yms. on syytä jättää syömättä. Itse olen jättänyt kaikki makkaravalmisteet niiden rasvankin takia.
- Anonyymi
Kaikkein epäterveellisintä on harhaoppi rasvalevetteistä ja muotoon puristetuista xjuustoista".
Nämä arkijuustot ja olttermannit jotka eivät ole oikeaa juustoa nähneetkään. (Ellei nyt sitten ns. juustohyllyssä.)
Kevyt kalkkunat ja kinkkuhärpäkkeet on suoranaista myrkkyä.
Samanlainen täyskielto kuin tupakalle!
Ihminen on sekasyöjä.
Lihaa pitää syödä. Nyt syksyllä kävimme diabetes hoitajan kanssa läpi mitä syön, siinä yhteydessä tuli esille leikkeet, ei moitteita kun käyttää mitä on suositus listalla. Leivänkin leipoisi itse ilman suolaa, veli vainaa valmisti itse leivän leipäkoneella, illalla tarpeet koneeseen ajastin päälle niin leipä aamulla valmis.
- Anonyymi
Olin tässä vastikään diabetesliiton verkkokurssilla koskien ravitsemusta.
Siellä ohjeistettiin tarkistamaan ravintosisällöstä seuraavat asiat jos tuotteessa ei ole sydänmerkkiä:
Leipärasvat ja kasvislevikkeet:
Tarkista kovan rasvan määrä. Kovsa eli tyydyttykyttä rasvaa enintään 30% kokonaisrasvan määrästä. Rasvaprosenttisuositus ainakin 60%
Leipä:
Tarkista suolan ja kuidun määrä. Leivässä kuitus vähintään 6g/100g. Ruisleivissä kuidun rajana voi pitää 10%, koska kuitupitoisia ruisleipiä on hyvin tarjolla. Leuvässä suolaa enintään 0.9g/100g. Jos tällaisia leipiä ei saatavilla ylärajana voi pitää 1g/100g (1%).
Nestemäiset maitotuotteet ja vastaavat kasvipohjaiset tuotteet:
Tarkista kovan rascan määrä. Kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa enintään 1g/100g
Viljalisäkkeet ja pasta:
Tarkista kuidun määrä# kuitua vähintään 6g/100g
Valmisruoat:
Tarkista kovan rasvan ja suolan määrä. Kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa enintään 30% kokonaisrasvan määrästä. Suolaa enintään0.8g/100g. Jos tällaisia valmisruokia ei tarjolla ylärajana voi pitää 1g/100g
Proteiinisuosituksiakin oli esimerkkejä paljonko proteiinia saa tietyistä annoksista leikkeleistä, kananmunasta, raejuustosta, maidosta, jogurtista, kypsästä lihasta tai kalasta, kasviksista, grillimakkarasta, pavuista, linsseistä, pähkinöistä esim.
Siili
- Anonyymi
Useimmille sopivin ja helpoin tapa saada vähemmän suolaa ja rasvaa ym. olisi syödä vähemmän. Vähemmän ruokaa, vähemmän liikaläskiä vartalolla ja parempi vointi.
- Anonyymi
Tuo on totta. Monikin ehkä minäkin otaksuu syövänsä terveellisesti mutta ruoka-annokset tuppaa olemaan liian suuria.
Siili - Anonyymi
Ei pidä paikkaansa. Ihmiset no. syövät liian vähän oikeaa, ravitsevaa ruokaa ja sitten, kun se vähä ei pidä nälkää, syödään välipaloiksi mitä makeaa ja mättöä sattuu. "Liikaläskiä" ei tule ruuasta, vaan siitä kaikesta muusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta. Monikin ehkä minäkin otaksuu syövänsä terveellisesti mutta ruoka-annokset tuppaa olemaan liian suuria.
SiiliSitäkin on monesti.
- Anonyymi
Nuista tiiä
Ite syön kesoilinfinoililla joka päivä
Mahan täyteen niin ei tartte illalla ku voileipee - Anonyymi
Tällä hetkellä valmistuu padassa iso määrä tarjous-naudanpaistista leikeltyjä lihanpaloja, mausteita joukossa, ei kermaa ei mitään muuta rasvaa, vain nesteenä vesi. Siitä laitan kippoihin ja pakkaseen, osaa tietenkin syön kolmena joka toisena päivänä, sen aikaa säilyy jääkaapissa. Siellä on jo Cittarin tarjoukset, kahden kilon pussit porkkanoita, punajuuria ja lanttuja. Siitä mukaan päivittäin annos keittämällä.
Leivän päällä 10 tai 15 %sta Polaria. Muita leikkeleitä ei tarvitse. Kyllä jaksaa.- Anonyymi
...osaa tietenkin syön kolmena joka toisena päivänä...voiko sitä selkeämmin asiaa ilmaista..?
Minulta jos joku kysyy paljonko kello on, vastaan että se on varttia vaille viisi yli puoli... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...osaa tietenkin syön kolmena joka toisena päivänä...voiko sitä selkeämmin asiaa ilmaista..?
Minulta jos joku kysyy paljonko kello on, vastaan että se on varttia vaille viisi yli puoli...Mitä kello on?
Ai nyt vai?
Terveellinen ruoka hyvä ajatus mutta kuinka saada siihen makua.
- Anonyymi
Ei mitenkään jos ei tykkää lihasta. Mausteet maistuvat mausteilta. Vaan kun minä tykkään lihan mausta sinällään. Se on sisäinen ominaisuus, etu ja siunaus, niin asian katson.
Olen passannut vuosikausia ihmistä jolla oli ´korkean tason maku´. Iso määrä ruokia oli vastenmielisiä. Siksi ymmärrän ettei se ole kiinni oikuttelusta ainakaan aina. Sitkeydellä voi eri makuihin oppia. Ja sitten on katsottava mikä on tärkein. Onko se herkullisuus, elimistölle terveellisin vai seuranautinto. On siinä paljon valintaa mutta ei voi syödä hernekeittoa jos inhoaa sitä, se oli yksi passattavani inhokki. Anonyymi kirjoitti:
Ei mitenkään jos ei tykkää lihasta. Mausteet maistuvat mausteilta. Vaan kun minä tykkään lihan mausta sinällään. Se on sisäinen ominaisuus, etu ja siunaus, niin asian katson.
Olen passannut vuosikausia ihmistä jolla oli ´korkean tason maku´. Iso määrä ruokia oli vastenmielisiä. Siksi ymmärrän ettei se ole kiinni oikuttelusta ainakaan aina. Sitkeydellä voi eri makuihin oppia. Ja sitten on katsottava mikä on tärkein. Onko se herkullisuus, elimistölle terveellisin vai seuranautinto. On siinä paljon valintaa mutta ei voi syödä hernekeittoa jos inhoaa sitä, se oli yksi passattavani inhokki.Hyvä salaatti ok ateriaan, vaatii kekseliäisyyttä.
- Anonyymi
Happamuus, yrtit, suolattomat mausteseokset, chili, valkosipuli.
Siili - Anonyymi
Käytä erilaisia kokonaisia pippureita pataruoassa,sopassa, kastikkeissa ,mielellään liemikuutioita riippuen mitä ruokaa tekee. Suolaa ei ole pakko lisätä jos on liemikuutio tai soijaripaus ruoassa.
Sitruuna käy moneen ruokalajiin kohottamaan makua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytä erilaisia kokonaisia pippureita pataruoassa,sopassa, kastikkeissa ,mielellään liemikuutioita riippuen mitä ruokaa tekee. Suolaa ei ole pakko lisätä jos on liemikuutio tai soijaripaus ruoassa.
Sitruuna käy moneen ruokalajiin kohottamaan makua.Eli jos haluat mahdollisimman paljon kemikaaleja ruokaasi, käytä liemikuutioita...
Vihreään siirtymään ruokailussakin?
Minulta se onnistuisi hyvin, jopa jättää punainen liha ja leiivänpäällykset (paitsi juusto) kokonaan pois, mutta perheen kaksi miespuolista laittaisivat kyllä hanttiin.
Toisaalta, jos 75-vuotiaana siirtyy kokonaan kasvirasvoihin 350 gr. viikossa lihaan miten paljon se sitten pidentää elämää tai parantaa elämänlaapua, kun ollaan jo loppusuoralla?
Jos veriarvot ovat edelleenkin hyvät ja ylipainoa ei ole grammaakaan?
Jos samat farkut mahtuu nyt kuin 19-vuotiaana?
Nyt aluksi lisään kyllä salaatin joka ateriaan ja höyrytetyn vihanneksen. Tuoremehun ja hedelmän päivän ensimmäiselle aterialle kuten tähänkin saakka. Kokojyväleipää ja alan ujuttamaan enemmän juureksia ja vihanneksia ja vähentämään lihan osuutta pääruuassakin.
Tapasvadissa ehkä yksi meetwursti tai savukinkku, nyt aluksi, yhdessä osiossa paprikaa ja kurkkua ja tomaattia :)
Katsotaan mitä tapasmies siihen sanoo .- Anonyymi
Onhan leikkeleissäkin vaihtoehtoja ja valinnan varaa. Ei tarvitse valita rasvaisinta ja paksuinta lajia, kun muutakin on.
- Anonyymi
Voihan ne leikkeleet, jotka siinä 100gr - 150gr paketissa ovat, puolittaa ennenkuin kiskaisee leivän päälle yhden puolikkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan ne leikkeleet, jotka siinä 100gr - 150gr paketissa ovat, puolittaa ennenkuin kiskaisee leivän päälle yhden puolikkaan.
Mun paketissa on 300 g ohuen ohuita. Joskus kyllä puolitan senkin, jos leipä on pikkuruinen, yleensä sämppy.
- Anonyymi
Juusto kermainen on parasta leivällä ja sämpylällä.
- Anonyymi
Juusto sopii jotenkin paremmin kuin makkara leivälle.
- Anonyymi
Nää on näitä suosituksia jotka muutaman vuoden välein aina muutetaan. Onhan nämä nähty.
- Anonyymi
On tosi huono ehdotus!
- Anonyymi
On se kyllä aika hyvä sellainen. Leivän päälle voi panna muutakin kuin paksun ja / tai rasvaisen leikkeleen. Vaihtoehtoja löytyy nykypäivänä - ehkä liikaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se kyllä aika hyvä sellainen. Leivän päälle voi panna muutakin kuin paksun ja / tai rasvaisen leikkeleen. Vaihtoehtoja löytyy nykypäivänä - ehkä liikaakin.
Eikä tarvitse ihan joka päivä leivän päälle laittaa, voi syödä pelkän leivän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä tarvitse ihan joka päivä leivän päälle laittaa, voi syödä pelkän leivän.
No vaikka noinkin, jos maistuu.
- Anonyymi
Hallitus on kampanjassa mukana. Leikkeleet alkavat olla ylellisyyttä
ostovoiman kadotessa. Hyvä, että leipää saa vielä irti samaan aikaan
kun hallituksen etupiirit kauhovat kaviaaria.- Anonyymi
Maalaisjärkeä saa käyttää, eikä syödä mitä tahansa joka päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maalaisjärkeä saa käyttää, eikä syödä mitä tahansa joka päivä.
juu, juustoa leivälle.
Viime päivinä tukiskellut kautta linjan ruokia millä saisin sokeriarvot putoamaan että voisi vähentää lääkitystä, leivän päälle löytyy vaihtoehtoja, samoin leivät kunhan löytyy maukas leipä.
Punaista koko lihaa ei tarvii kokonaan jättää pois, jauhelihaa voi jatkaa soijalla jne, Paras on jokaisen tehdä itselleen sopiva malli ruuan koostumuksesta.- Anonyymi
miten sinunlainen terveytensä pilannut ukkeli pystyy antamaan neuvoja?
Anonyymi kirjoitti:
miten sinunlainen terveytensä pilannut ukkeli pystyy antamaan neuvoja?
En pysty muita neuvomaan, syön kohtuu terveellisesti silti diabetes lääkitys tuplattiin, vaikka diabetes lääkitys aloitettiin puolitoista vuotta sitten, minun ongelma.
- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
En pysty muita neuvomaan, syön kohtuu terveellisesti silti diabetes lääkitys tuplattiin, vaikka diabetes lääkitys aloitettiin puolitoista vuotta sitten, minun ongelma.
oikein, et pysty neuvomaan etkä lääkeukkona tiedä mikä on terveellistä
Anonyymi kirjoitti:
oikein, et pysty neuvomaan etkä lääkeukkona tiedä mikä on terveellistä
En ole neuvomassa muita, eikä muut pysty neuvomaan minua, mitä vielä haluat kertoa.
- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Olethan päässyt ja käynyt ravintoterapeutin vastaanotolla. Ammatti-ihmiseltä ohjeet oikeaan ruokavalioon, jotta voit vähentää lääkkeitä. "Kohtuu terveellisesti" tarkoittaa juuri sitä, että aiheesta ei ole harmaata hajuaistia.
- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Jätä viinakset pois! Konukassa on paljon sokuria.
- Anonyymi
Marskin ruisleipä on hyvää.
Anonyymi kirjoitti:
Olethan päässyt ja käynyt ravintoterapeutin vastaanotolla. Ammatti-ihmiseltä ohjeet oikeaan ruokavalioon, jotta voit vähentää lääkkeitä. "Kohtuu terveellisesti" tarkoittaa juuri sitä, että aiheesta ei ole harmaata hajuaistia.
Kun olisikin noin yksiviivaista.
Kyllä. Kasviksia voi pyrkiä lisäämään joka ruokaan. Silti toisaalta voi olla että sokerit silti vaativat lääkityksen. Diabetes on systeemisairaus. Sydän, aivot, verenkierto, munuaiset, ääreishermosto kärsivät korkeiden soketeiden vaikutuksesta. Normaali terveelliseksi katsottu ruokavalio näille kaikille hyvästä.
Siili4 kirjoitti:
Kyllä. Kasviksia voi pyrkiä lisäämään joka ruokaan. Silti toisaalta voi olla että sokerit silti vaativat lääkityksen. Diabetes on systeemisairaus. Sydän, aivot, verenkierto, munuaiset, ääreishermosto kärsivät korkeiden soketeiden vaikutuksesta. Normaali terveelliseksi katsottu ruokavalio näille kaikille hyvästä.
Lisään vielä yhden linkin:
Terveyskyla.fi
Ruokavalio tyypin 2 diabeteksessa
- Anonyymi
Nää on näitä!! Mikä milloinkin tapetilla!! Jokainen terveellä järjelä ymmärtää mikä on terveellistä mikä ei!! Kohtuudella !?
- Anonyymi
Vaan kun ei ymmärrä. Vai miksi kuvittelet terveydenhuollon natisevan liitoksistaan. Sairaita, tietämättömiä ja ymmärtämättömiä on liikaa.
- Anonyymi
Munakoiso ohjeen mukaan takapuoleen niin hampaat eivät kulu .
- Anonyymi
Just tännään ostin HK,n siivutettua maksamakkaraleikettä 200 g paketin.
Mahottoman hyvää sämpylän puolikkaan päällä, lisättynä juustoviipaleella 24 prosenttista edamia.
Ei muuta kuin syömään!- Anonyymi
Käy välipalasta ihan hienosti.
- Anonyymi
Syöminen on kielletty jo köyhiltä ja työttömiltä ja paskaduunia tekeviltä.
Syyn jo tiedättekin mutta onko se sitten hyvä juttu kun syö halpaa makkaraa ja suorastaan jäteruokaa?- Anonyymi
Onko juominenkin kielletty? voi änkeröinen...
- Anonyymi
Täpäkkä täti suositteli että syö papuja ja herneitä, banaania ja katkarapuja. Ei kahvia eikä viiniä.
Jos istuu iltaa seurassa grillaten ja viiniä maistellen niin ei käy- on kielletty - jos alkaisi jo käyttää monikulttuurisesti sanaa " haram".
Pois sellaiset tavat ettei sairastu. Tosin yksinäisyyteen voi sairastua. kun ei ole mitään mukavaa tarjottavaa kuin pavut ja marjat ja muikku.
Tuima on olo suolattoman ruuan kanssa, mutta suola ei näy missään...- Anonyymi
Kuolis tylsyyteen, jos ei mitään koskaan....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuolis tylsyyteen, jos ei mitään koskaan....
Askeettisesti elävät tyypit elävät kauemmin kuin nautiskelevat ahmatit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Askeettisesti elävät tyypit elävät kauemmin kuin nautiskelevat ahmatit.
Mutta tyytyväisinä?
- Anonyymi
Täti siis oikein suosittelee erityisen tehokkaasti esim. kihtiin sairastumiseen altistavia ruokia kuten palkokasveja ja katkarapuja joista jälkimmäiset ovat myös kolesterolipommeja...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tyytyväisinä?
Jos ihminen itse vapaaehtoisesti valitsee askeettisen elämäntavan, niiin kai hän sitten on siihen myös tyytyväinen. Parempi tapa se on kuitenkin, kuin mässätä itsensä sairaaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ihminen itse vapaaehtoisesti valitsee askeettisen elämäntavan, niiin kai hän sitten on siihen myös tyytyväinen. Parempi tapa se on kuitenkin, kuin mässätä itsensä sairaaksi.
Eikö muuta voi tehdä, kuin mässäillä tai elää askeettisesti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö muuta voi tehdä, kuin mässäillä tai elää askeettisesti?
Woi toki, mutta melko yleisesti ihmiset eivät osaa kulkea keskitietä. Missään aiheessa, se on joko / tai.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Woi toki, mutta melko yleisesti ihmiset eivät osaa kulkea keskitietä. Missään aiheessa, se on joko / tai.
Väitän et yleisesti ihmiset osaa syödä ihan kohtuudella, vähemmistö mässäilee tai asketoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitän et yleisesti ihmiset osaa syödä ihan kohtuudella, vähemmistö mässäilee tai asketoi.
Onko sulla tietoa väitteesi tueksi? Oletko kuullut, millaisessa jamassa terveydenhuolto on näinä päivinä. Se on tukehtumassa sairaisiin, jotka eivät osaa ravita itseään eivätkä muutenkaan valita elämäntapoja, jotka pitäisivät terveenä / terveempänä.
- Anonyymi
Pullat ja kaakut oli unohdettu kolmiosta pois! Ei minkäänlaisia makeita.
- Anonyymi
Kaikkea voi syödä kohtuudella, ei haittaa...
- Anonyymi
Tietysti. Ei niillä ole minkäänlaista ravintoarvoa. Pelkkää jauhoa, rasvaa ja sokeria eli suolen tuketta eli epäterveellistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti. Ei niillä ole minkäänlaista ravintoarvoa. Pelkkää jauhoa, rasvaa ja sokeria eli suolen tuketta eli epäterveellistä.
Mutta kun jauho, rasva ja sokerikin ovat energiaa...niillä on siis energiasisältö ja energiaa ihminen tarvitsee...Ja esim. jauhoista tehdään leipää, puuroja tms. joita ja syödään jotta hengissä pysytään.
- Anonyymi
Minä syön pientä makeaa joka päivä ja olen laiha. Kokonaisuus ratkaisee. Turha kieltäytyä täysin mistään jos osaa ottaa pullaa ja viiniä kohtuudella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun jauho, rasva ja sokerikin ovat energiaa...niillä on siis energiasisältö ja energiaa ihminen tarvitsee...Ja esim. jauhoista tehdään leipää, puuroja tms. joita ja syödään jotta hengissä pysytään.
Energiaa saa kyllä ravintorikkaasta ruuastakin, sen tarvetta ei tarvitse täyttää tyhjällä, jossa ei ole mitään, mitä elimistö tarvitsee. Ja sairastuu.
- Anonyymi
Erinomainen suositus! Toivottavasti vaikuttaa boikottilistalla olevian tuotteiden menekkiä vähentävästi.
Voisi olettaa, että siinä tapauksessa boikottituotteiden hinnat laskisivat ja minä voisin lisätä niiden mussuttamista kukkaron keventymättä nykyistä enemmän. - Anonyymi
Uskotaan! Uskotaan! Tälläkin hetkellä mussutan emmentalia käsipalana ilman leipää.
Kinkku on toinen vaihtoehto mutta tämä on jokailtainen tapani.
Siis ei leikkeleitä livän päälle. - Anonyymi
Onko tämä hallituksen ohjelma, että ihmiset varautuisivat etukäteen
ostovoiman hiipumiseen.- Anonyymi
Sitä se on: Tottukaa syömään ruohoa ! 800 grammaa päivässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko porkkana ruoho? Entä omena, banaani tai mikä tahansa hedelmä. Etkö todella tunne juureksia, vihanneksia, hedelmiä etkä mitään kasvisperäisiä? Mitä muuta sulta on jäänyt väliin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkuin Pohjois-Koreassa. Jotain samaa onkin Lapasen ja Kim Un-Jongin
päänmallissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkuin Pohjois-Koreassa. Jotain samaa onkin Lapasen ja Kim Un-Jongin
päänmallissa.Paa hanskat käteen...
Tasan ei käy onnen lahjat. Toisilla ei ole edes puhdasta vettä juotavaksi. Toisia pitää neuvoa välttämään tiettyjä ruokia patojen äärelle.
- Anonyymi
Tietoa on jaettava, ja myös varoen otettava vastaan, koska kaikki ei ole totta.
- Anonyymi
Monilta leikkeleet on olleet poissa leipien päältä jo pitkään rahan vähyyden vuoksi.
Monet kuittaavat lämpimät ruoat voileivällä ja halpaleikkeleillä. Puhumattakaan kasviksista ja hedelmistä# marjoista.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Monet kuittaavat lämpimät ruoat voileivällä ja halpaleikkeleillä. Puhumattakaan kasviksista ja hedelmistä# marjoista.
Oma syy, jos sairastuu kun syö roskaruokaa tms.
Anonyymi kirjoitti:
Oma syy, jos sairastuu kun syö roskaruokaa tms.
No en tiedä onko aina oma syy. Jos ei ole rahaa laadukkaampaan.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Ei ruoka nyt NIIN kallista ole sentään, kun viitsii itse tehdä jotain kotonaan, ei ole pakko pizzeriassa joka päivä syödä....
Anonyymi kirjoitti:
Ei ruoka nyt NIIN kallista ole sentään, kun viitsii itse tehdä jotain kotonaan, ei ole pakko pizzeriassa joka päivä syödä....
Luuletko että kaikilla on vara pizzerioihin, eibraida sinulla olla koyhyydestä kokemusta.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Luuletko että kaikilla on vara pizzerioihin, eibraida sinulla olla koyhyydestä kokemusta.
Tänään oli lehdessä juttua kolmesta eläkeläisestä, käyvät ruokailemassa ravintolassa, valittivat et alle 10e ei selviä missään. Tekee kuukaudessa yli 300e. Sillä rahalla syö 2-3 kk jos viitsii itse hiemankin keitellä perunoita yms.
Anonyymi kirjoitti:
Tänään oli lehdessä juttua kolmesta eläkeläisestä, käyvät ruokailemassa ravintolassa, valittivat et alle 10e ei selviä missään. Tekee kuukaudessa yli 300e. Sillä rahalla syö 2-3 kk jos viitsii itse hiemankin keitellä perunoita yms.
Arveletkos että nämä kolme on jotenkin tyypillinen eläkeläinen, siis edustava otos kaikista eläkeläisistä? Kaikki eivät pääseceees kodin ulkopuolelle.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Ai ei ole varaa juureksiin ja papuihin? Mitäs se köyhä syö mikä on noita halvempaa?
Anonyymi kirjoitti:
Ai ei ole varaa juureksiin ja papuihin? Mitäs se köyhä syö mikä on noita halvempaa?
Ni mietippä sitä.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Arveletkos että nämä kolme on jotenkin tyypillinen eläkeläinen, siis edustava otos kaikista eläkeläisistä? Kaikki eivät pääseceees kodin ulkopuolelle.
Se on eri asia, mut rahasta ruoka ei ole kiinni, siitä olen varma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Mutta tieto, taito ja osaaminen ovat pääasiat siinäkin aiheessa.
Anonyymi kirjoitti:
No turha inttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Mutta tieto, taito ja osaaminen ovat pääasiat siinäkin aiheessa.
Jokainen menee reppunsa eväillä elämässään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen menee reppunsa eväillä elämässään.
Yeap, niiin männöö, oli se hyvin, huonosti tai hyvin huonosti.
- Anonyymi
Ravintosuositusten mukaan leipää pitäisi syödä 6-9 palaa päivässä ja leivän päälle vain vähärasvaista margariinia.
Mitä noihin höperöihin suosituksiin voi edes kommentoida. Niin täydellisen älyttömiä ne ovat. Ensinnäkin minä jos vedän päivässä ne 6 palaa leipää sen margariinin kanssa niin sillä se vatsa sitten täyttyy että ei muuta mahaan enää mahdu ja taatusti on kauhea olo kun syönyt pelkkää viljaa koko päivän. En aio kokeilla edes yhtä päivää Suomen sairaita ravintosuosituksia. Minun vatsa ei kestä edes yhtä päivää järjetöntä viljan mussutusta.- Anonyymi
Riippuu ihan vain siitä, millaista leipää syöt. Pullaleipämössö täyttää kyllä suolen, mutta ei anna ravinteita elimistöllesi.
- Anonyymi
Eipä tarvi miettiä moisia kun lopetin kaiken leivän syönnin vuosia sitten ja laihduin ja pysyin hoikkana. Hiilaria en pelkää. Juurekset maistuu. Viljakin puurona. Syön vähän lihaa ja paljon terveellistä hiilaria. Ja niihin ei leipä kuulu.
- Anonyymi
Juuri leivässähän sattuu sitä hiilaria olemaan, sitähän sinä ihailet..?
- Anonyymi
Löytyy ja on olemassa myös kokojyväistä leipää, joka on aivan yhtä terveellistä kuin esim. puuro. Pullaleivät valkoisesta vehnäjauhosta ovat aivan ja täysin eri asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri leivässähän sattuu sitä hiilaria olemaan, sitähän sinä ihailet..?
Leivän hiilihydraatit on eri asia kuin sokeriset pullat.
- Anonyymi
Leikkeleet pois leivän päältä saattaa tähdätä suomalaisten lihavuuden
vähentämiseen. Moni ei tajua syövänsä yhden ylimääräisen aterian
päivässä leivän päällisinä.- Anonyymi
Kyllä kohtuudella voi leikkeleitäkin syödä.
Moni korvaa esimerkiksi lämpimän aterian mm leivällä ja leikkeleillä eväänä töissä. Siihen kun lisää kasviksia ja hedelmän ei paha. Ja vaikka rahkan tai jogurtin.
- Anonyymi
Ei mitään ole kielletty, kaikki on suositusta vain. Itse päätät,
mitä syöt. Olet sitä mitä syöt.- Anonyymi
Suurin osa syö ihan hyvin, turha muuta edes luulotella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa syö ihan hyvin, turha muuta edes luulotella.
"Suurin osa syö ihan" mitä sattuu tietämättä ja tajuamatta terveellisyydestä ja ravitsevuudesta yhtikäs mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suurin osa syö ihan" mitä sattuu tietämättä ja tajuamatta terveellisyydestä ja ravitsevuudesta yhtikäs mitään.
Älä höpise,olemme suomalaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä höpise,olemme suomalaisia.
No niiinpä, jo pitkään, kauan aikaa sivistetty kansa, joka ei vieläkään tiedä ja ymmärrä, että ruoka ei ole vain vatsan täyte, vaan siitä pitää saada rakennusaineet koko elimistölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niiinpä, jo pitkään, kauan aikaa sivistetty kansa, joka ei vieläkään tiedä ja ymmärrä, että ruoka ei ole vain vatsan täyte, vaan siitä pitää saada rakennusaineet koko elimistölle.
Jos muutama ei tiedä, niin heitä ei montaa ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos muutama ei tiedä, niin heitä ei montaa ole.
Miksi sitten tämän maan terveydenhuolto on poksahtamaisillaan sairaitten ym. huonosti voivien määrästä.
Ilman muuta laitan leivän päälle jotain kun tuotteessa on sydänmerkki, tomaatti- kurkkuviipale kunhan antaa makua.
Joulu kinkku jää ostamatta, jos ostaisi kokonaisen kalkkunan josta riittää leivän päälle pitkäksi aikaa.- Anonyymi
osta koko nainen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
osta koko nainen
Hammaslääkäri voisi tarkastaa hampaan kolosi.
- Anonyymi
Niin. Onko tuossa mitään ongelmaa edes? Leivän päälle voi laittaa kurkkua, tomaattia ja vegetuotteita. Minä en edes syö keipää kuin kirkeintaan töissä. Aamipuurosta saa hyvin sen päivän kuituannoksen.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Olen joskus ostanut vegejuustoa. Eikös ole kalliimpaa kuin esim. Normi arkijuustot esim.
Vegejuustoa...kuulostaa huijaukselta.
Anonyymi kirjoitti:
Vegejuustoa...kuulostaa huijaukselta.
Vähän niin kuin härkis joka korvaa jauhelihaa.
Siili4 kirjoitti:
Ostin eilen 3 pakettia tarjouksessa 10 euroa Valion Polar kevyt 10 % Juustoa sydän joutsen merkillä,
Mittasin veren sokerin äsken, yli 11Pertikki kirjoitti:
Ostin eilen 3 pakettia tarjouksessa 10 euroa Valion Polar kevyt 10 % Juustoa sydän joutsen merkillä,
Mittasin veren sokerin äsken, yli 11Minä ostan yleensä 17% edam viipaleita. Sitä on ohuen ohuenakin mutta kilohinta on kalliimpi. Vuorotellen ostan tuota Polar 10.
Paastosokeri ? sulla koholla. Nosettiinko jo lääkitystä?Siili4 kirjoitti:
Minä ostan yleensä 17% edam viipaleita. Sitä on ohuen ohuenakin mutta kilohinta on kalliimpi. Vuorotellen ostan tuota Polar 10.
Paastosokeri ? sulla koholla. Nosettiinko jo lääkitystä?Joo nostettiin tuplasti pari viikkoa sitten,
Pertikki kirjoitti:
Joo nostettiin tuplasti pari viikkoa sitten,
Onko vaikuttanu vielä paastosokereihin yhtään? Onko sulle annettu tavoitearvot paaastosokereihin ja aterianjälkeisiin?
Siili4 kirjoitti:
Onko vaikuttanu vielä paastosokereihin yhtään? Onko sulle annettu tavoitearvot paaastosokereihin ja aterianjälkeisiin?
Määrättiin lääkitykseen tupla annostus ei muuta, helmikuussa labra kokeet katsotaan mikä tilanne. Ruuan kautta yritän olla vielä tarkempi jotta sokeriarvot menisi kohdalleen, toinen on liikunta johon on vaikea saada aktiivisuutta, kuntoiluvälineet käytössä. Vähän huolestuttaa mihin johtaa.
Pertikki kirjoitti:
Määrättiin lääkitykseen tupla annostus ei muuta, helmikuussa labra kokeet katsotaan mikä tilanne. Ruuan kautta yritän olla vielä tarkempi jotta sokeriarvot menisi kohdalleen, toinen on liikunta johon on vaikea saada aktiivisuutta, kuntoiluvälineet käytössä. Vähän huolestuttaa mihin johtaa.
No kuitenkin jo helmikuussa verikokeet.
Katsovat silloin riittääkö nostettu tbl-lääkitys. Mulla ohjeistus aina ennen kontrollilabroja ottaa kolmen päivän ajan paastovs ja 2 tuntia pää-aterian jälkeen sitten labrassa pitkä sokeri, maksa-arvot ja muut tarpeelliset verikokeet. Nämä siis kahden vuoden välein mulla. Tavoite-arvoja ei mullakaan mutta jostain tulostin ohjeen et paastotavoite alle 7 ja aterianjälkeinen alle 10 on aika yleinen ohje joten omin sen itelle😁.
En tiedä tarviiko olla erityisen huolissaan. Mulle on sanottu jollain diabeetikon kurssilla että ei tarvitsenottaa stressiä, kannattaa olla armollinen itselleen. Riittää että tekee parhaansa diabeteksen hoitoon liittyvien elämäntapojen suhteen. Mahdollista insuliinihoitakaan ei tarvitse pelätä. Diabetekseen sairastuu pienet vauvatkin joilla sitten yleensä on ykköstyypin diabetes joka on tarkempihoitoinen.Siili4 kirjoitti:
No kuitenkin jo helmikuussa verikokeet.
Katsovat silloin riittääkö nostettu tbl-lääkitys. Mulla ohjeistus aina ennen kontrollilabroja ottaa kolmen päivän ajan paastovs ja 2 tuntia pää-aterian jälkeen sitten labrassa pitkä sokeri, maksa-arvot ja muut tarpeelliset verikokeet. Nämä siis kahden vuoden välein mulla. Tavoite-arvoja ei mullakaan mutta jostain tulostin ohjeen et paastotavoite alle 7 ja aterianjälkeinen alle 10 on aika yleinen ohje joten omin sen itelle😁.
En tiedä tarviiko olla erityisen huolissaan. Mulle on sanottu jollain diabeetikon kurssilla että ei tarvitsenottaa stressiä, kannattaa olla armollinen itselleen. Riittää että tekee parhaansa diabeteksen hoitoon liittyvien elämäntapojen suhteen. Mahdollista insuliinihoitakaan ei tarvitse pelätä. Diabetekseen sairastuu pienet vauvatkin joilla sitten yleensä on ykköstyypin diabetes joka on tarkempihoitoinen.Siis tietenkin kontrollilabroissa diabeteksen hoitoon liittyen myös rasvat ja kolmen päivän verenpaineseuranta aamua iltaa. Diabetes kun on systeemisairaus.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Härkis oli karmeaa syötävää, kyllä pitää olla kova nälkä, et siitä tykkää.
Anonyymi kirjoitti:
Muutaman kerran olen ostanut ja valmistanut siitä ruokaa. Ei paha mutta erilainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommenttisi kertoo, että olet joko ruokaongelmainen tai et osannut valmistaa sitä Härkistä.
- Anonyymi
Ostin juustoa, meetvurstia ja gotleria. Hyvä kuolee nopeammin. Saa itse vaikuttaa kuolemaansa ei tarvii Petteriltä kysyä milloin saa kuolla.
Kansantautien hoitaminen ennen kuolemaa tulee kalliiksi. Siksihän ruokavalio-suosituksia julkistetaan. Ja eihän jonkin aivotspahtuman tai sydäninfarktin sairastaminen mitään miellyttävääkään ole.
- Anonyymi
Siili4 kirjoitti:
Kansantautien hoitaminen ennen kuolemaa tulee kalliiksi. Siksihän ruokavalio-suosituksia julkistetaan. Ja eihän jonkin aivotspahtuman tai sydäninfarktin sairastaminen mitään miellyttävääkään ole.
pertikin mies aivotapahtuu ja kertoo hölötyksiään että sairastaminen on miellyttävää
tai sitten ei mitä se hänelle kuuluu aivotapahtuma - Anonyymi
Ostithan oikeata juustoa, m- leimaa tai vastaavaa, nykyään saa olla tarkkana ettei vahingossa osta jotain kevytjuustoja joissa rasvaa on vain 5- 18 prosenttia!
Diabetes ruokavalioon on hyvät ohjeet, sairaalassa tenttaavat mitä oikein syöt, juotko viinaa tupakoitko, harrastatko liikuntaa, seksi ei ole kiellettyä kunhan kumppani kelpaa.
- Anonyymi
Joulun aikaan saa syödä hieman enemmänkin, vaikka leikkeleitäkin, niuhotus jää hetkeksi.
- Anonyymi
En yleensä osta leikkeleitä koskaan mutta nyt oli aamupalavieras. Ostin ohuenohuita hunajamarinoituja kanaleikkeitä. Niitä jäi ja sitkeästi syön leivän päällä ettei tarvii pois heittää. Vielä jää tämän aamun jälkeen muutama. Ei ole mitään ongelmaa olla ilman leikkeitä. Juustona 10 %:n Polar, jota en jouluna perhepöytään voi laittaa kun sanovat kumisiivuiksi.
- Anonyymi
No voi hyvänen aika. Noiden kanaleikkeiden jälkeen alkoi aivastuttaa mahdottomasti. Mitään muuta erilaista ei aamupalassani ollut. Kyllä mahtaa olla lisäaineita joihin en ole tottunut.
- Anonyymi
Kukaan ei ole kieltänyt, paitsi media, joka vääristeli totuutta.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/406a85d4-4349-4e7e-86b7-0d28113a9f7a
"Schwab osoittaa kritiikkinsä ravitsemussuosituksista uutisoineille tiedotusvälineille.
– Ei kukaan asiantuntijoista ole sanonut, että leikkeleet on kielletty."- Anonyymi
Ei kukaan ole väittänytkään että olisi kielletty, suositukset ovat suosituksia. Jos leikkeleiden käyttö olisi kiellettyä, ei kai niitä saisi edes myydä...
- Anonyymi
Tupakka ja alkoholi on paljon vaarallisempia ihmiselle.
- Anonyymi
Näin on, ainakin kannattaa välttää sellaisia joissa on GLUTAMAATTIA tai se kaltaisia aineita.
Tietysti maksaa myös kannattaa välttää ja kanan lihaa. Niitä on lihapiirakoista , pizzoihin ja valmisruokiin.- Anonyymi
Mitä pahaa on esim. kananlihassa, se ei edes ole ns. punaista lihaa?
- Anonyymi
Iltateetä juodessa söin pari ruisleipää, joitten päälle leikkasin HK:n lenkistä sentin siivuja, maistui .
- Anonyymi
Eli sian kamara ja nahka maittoivat eikä rasvan vähyyskään vaivannut, mitä lukee rasvapitoisuudesta siinä pakkauksen tuoteselosteessa?
- Anonyymi
Leipä myös pois suusta.
Näin sanoo karppaaja.- Anonyymi
Mikäs sitten tiellä pitäisi?
- Anonyymi
He tarkoittavat sitä vehnäpullaa, jota liian monet vieläkin pitävät leipänä. Oikeaa, rehellistä täysjyväviljaista leipää saa syödä. Todellakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He tarkoittavat sitä vehnäpullaa, jota liian monet vieläkin pitävät leipänä. Oikeaa, rehellistä täysjyväviljaista leipää saa syödä. Todellakin.
Vehnä on hyvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vehnä on hyvää.
Niii-in, kokojyväinen versio eli oikea vehnäleipä. Mihin se edellinen kommentti hävisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niii-in, kokojyväinen versio eli oikea vehnäleipä. Mihin se edellinen kommentti hävisi.
Maan viljaa ihmisten ravintoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maan viljaa ihmisten ravintoa.
Jotenkin noin se menee. Ihmiset eivät vain ymmärrä maata rosvotessaan ja köyhdyttäessään.
- Anonyymi
Otan huomioon suositukset, asettelen leikkeleet kahden leivän väliin, sinne saa mahtumaan vaikka mitä ja yhä mennään suositusten mukaan...
- Anonyymi
Siitä vaan, ja sillä lailla.
- Anonyymi
Syöminen on tarpeetonta. Mustalaisen hevonen sen todistaa,,kas heti kun oppi olemaan syömättä kuoli pois.
- Anonyymi
Olet rasisti!
- Anonyymi
Ei se kuollut pois vaan meni syömään lähistön kasvimaille ja puutarhoihin.
Kokemus lapsuuteni kodista. Isäni kävi ottamassa hepan kiinni ja kiinnitti sen mäntyyn käyttäen kiinnitykseen äitini pyykkinarua. Isäni ei raaskinut katkaista pätkää vaan männyn juurelle jäi koko kieppi. Joskus myöhäisillan ja seuraavan aamun välisenä aikana oli sekä heppa, että koko pyykkinarukieppi kadonneet.
Kahden mustalaisperheen paritalo sijaitsi muutaman sadan metrin metsikön takana. Isäni ei uskaltanut lähteä perimään narua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se kuollut pois vaan meni syömään lähistön kasvimaille ja puutarhoihin.
Kokemus lapsuuteni kodista. Isäni kävi ottamassa hepan kiinni ja kiinnitti sen mäntyyn käyttäen kiinnitykseen äitini pyykkinarua. Isäni ei raaskinut katkaista pätkää vaan männyn juurelle jäi koko kieppi. Joskus myöhäisillan ja seuraavan aamun välisenä aikana oli sekä heppa, että koko pyykkinarukieppi kadonneet.
Kahden mustalaisperheen paritalo sijaitsi muutaman sadan metrin metsikön takana. Isäni ei uskaltanut lähteä perimään narua.Vaikuttaa vahvasti eläinrääkkäykseltä jättää hevonen pyykkinarulla mäntyyn sidottuna pitkän yön ajaksi, hyvä jos joku sen siitä vapautti ja vei parempaan hoitoon.
Onko isäsi pelkääväisyys periytynyt? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa vahvasti eläinrääkkäykseltä jättää hevonen pyykkinarulla mäntyyn sidottuna pitkän yön ajaksi, hyvä jos joku sen siitä vapautti ja vei parempaan hoitoon.
Onko isäsi pelkääväisyys periytynyt?Olisiko pitänyt antaa sen mellastaa puutarhassamme vapaasti niin kauan kuin olisi viihtynyt?
Mitä sille olisi muuten pitänyt tehdä
Isäni oli maatalon poika ja tottunut heppojen käsittelyyn joten eiköhän hänellä ollut tuntuma miten pitkän narun päässä pollea voi pitää.
Lähistöllä oli romanien kahden perheen talo ja sen asukeilla, joiden määrästä kenelläkään ei ollut muuta tietoa kuin riittävästi, oli useampiakin hevosia. Seuraavaksi lähin polle oli noin 1,5 kilometrin päässä ja yhden maantien ja rautatien takana. Kyseisen agraarin polle ei tiettävästi koskaan harhaillut ainakaan teiden meidän puolen alueella.
- Anonyymi
Voikakussa tarvitaan vain leipäpala ja sipaisu rasvaa päälle.
- Anonyymi
Olen elänyt tuolla periaatteella vuosikaudet.
Ruisleivän päälle vain itse sekoitettua, vahvasti valkosipulista voita.
Emmentalin ja kinkun syön käsipaloina enkä leivän päällä.
Joskus maustan emmental siivun sinihomejuustolla.- Anonyymi
Ihan kelpaavaa sapuskaa.
- Anonyymi
Maistuvatko leikkeleet tai leipä vai molemmat jotenkin paremmilta kun syö leikkeleet erillään leivästä vai mikä juttu tämä on?
- Anonyymi
Ei vaan vaihtelu on virkistävää, se on se juju.
- Anonyymi
Kyllä maistuvat! Juustot sopivan kokoisina käsipaloina juustoina ja itse leikattu kinkku sopivan paksuisina siivuina päällä Dijon hunajasinappia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan vaihtelu on virkistävää, se on se juju.
Sarkasmin ymmärtäminen ei liene vahvuuksiasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sarkasmin ymmärtäminen ei liene vahvuuksiasi?
Kiitos samoin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos samoin!
Tuo oli jo tyhmyyttä...
- Anonyymi
Suomi on hyvä aliarvioimaan kuluttajaa elintarvikkeissa:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011073762.html- Anonyymi
Suomi ei ole rikas, Ruotsi on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi ei ole rikas, Ruotsi on.
Kyllä Suomi on rikas. Ehkä juuri siksi, että täällä osataan kituuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Suomi on rikas. Ehkä juuri siksi, että täällä osataan kituuttaa.
On rikas, jos aletaan vertaill muihin kuin pohjoismaihin, se on totta.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.812747- 651072
Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.199911Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa85866Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau4845- 34840
Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti39839- 52816
- 43805
- 41788