Ruokavaliossa suola on ylivoimainen syy verenpaineen nousuun

Anonyymi-ap

Pääsääntöisesti suomalaisilla tulee ravinnosta liikaa suolaa. Miehillä määrä on melkein tuplasti se, mikä olisi sopivaa.

Suolan saanti koostuu pienistä virroista. Leipä ja leivän päälle laitettavat juustot
ja leikkeleet ovat tyypillinen esimerkki. Voi kuulostaa vähäiseltä, mutta jo sillä on merkitystä, onko sadassa grammassa leipää 1 vai 1,5 grammaa suolaa.

Vältätkö liiallista suolankäyttöä vai lisäätkö suolaa ruokaa jopa ennenkuin
olet maistanut ruokaa ?

29

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se on totta ainakin omalla kohdallani. Vähensin suolankäytön lähes
      olemattomiin ja verenpaineeni laski, mutta lääkkeitä tarvitsen silti.

• Anonyymi

Sekin on asia mikä ei suinkaan nosta kaikilla mitenkään verenpainetta . Joten miksi aina yleistetään niin kovasti, itse olenaika suolainen tyyppi , ja verenpaine normaalin rajoissa vaikka ikää on aina tavalla . Totta on että Liikasen aina liikaa , mutta sekin on tiedettävä missä on sen liian rajat

• Anonyymi

Jos suola olisi sellaista myrkkyä kuin aloituskin väittää niin miten oli aiemmin eläneillä ihmisillä mahdollista elää niinkin vanhoiksi kuin usein elivät vaikka lähes kylpivät suolassa: Ennen kylmäkaappeja ja pakastimia kun kaikki säilöttiin ja säilytettiin suolalla, lihat, kalat jne. ja niitä tuotteita syömällä saatiin väkisinkin valtavan paljon suolaa, suola oli myös ruokapöydän perusmauste jonka käytössä ei kitsasteltu.

• Anonyymi

Ennen kuoltiinkin paljon nuorempana.

• Anonyymi

Ihan niin ihminen tarvitsee suolaakin, ja se määrä joka sopii yhdelle ei ehkä sovi toiselle.
        Ei kukaan nyt suolaa työkseen syö.
        Minun tätini lopetti kokonaan niin suolan kun sokerinkin ja maito vaihtui veteen, ja voi johonkin joka muistutti voita vaan ei maistunut miltään. Kuoli puolivuotta näiden muutosten jälkeen vähän yli 50 vuotiaana . Niin että se joka syö kevyt tuotteita syököön , mutta ei maisnostaisi niitä niin kovasti netissä sillä annetaan kunkin päättää itse. Ei vanhalle inhoselle juotua mitään kevyt maitoja eikä voileipäänkään laiteta muuta kun ihan vaan tavallista voita .
        Joten annetaan ihmisten päättää ruoka asiansa ihan itse, se kun varoitellaan niin kovasti jostain yleistetystä asiasta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen kuoltiinkin paljon nuorempana.

Juuri tuota kommenttia odotinkin ja tulihan se sieltä ja onhan se tottakin. Mutta mietitäänpäs vähän: Yleiset elinolosuhteet ovat radikaalisti kohentuneet viimeisen reilun puolen vuosisadan aikana, enää ani harva rämpii märissä vaatteissa kylmällä ja viimassa erilaisissa ulkotöissä tai muuten ylirasittavissa töissä, ani harvalla on pulaa ruoasta jne.
        Pelkästään lapsikuolleisuuden huomattava alentuminen nostaa keski- ikiä mutta erityisen paljon ikiä nostaa nykyinen tehokas lääkitys, meistä yli 70- vuotiaista suurin osa kitkuttaa syöden verenpainelääkkeitä, verenohennuslääkkeitä, niitä ja näitä lääkkeitä, on rokotuksia niihin ja näihin bakteereihin ja viruksiin vastalääkkeeksi jne.
        Ilman noita kaikkia apuja meistä useimmat olisivat jo kupsahtaneet, suolan kanssa tai ilman...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin ihminen tarvitsee suolaakin, ja se määrä joka sopii yhdelle ei ehkä sovi toiselle.
        Minun tätini lopetti kokonaan niin suolan kun sokerinkin ja maito vaihtui veteen, ja voi johonkin joka muistutti voita vaan ei maistunut miltään. Kuoli puolivuotta näiden muutosten jälkeen vähän yli 50 vuotiaana . Niin että se joka syö kevyt tuotteita syököön , mutta ei maisnostaisi niitä niin kovasti netissä sillä annetaan kunkin päättää itse. Ei vanhalle inhoselle juotua mitään kevyt maitoja eikä voileipäänkään laiteta muuta kun ihan vaan tavallista voita .
        Joten annetaan ihmisten päättää ruoka asiansa ihan itse, se kun varoitellaan niin kovasti jostain yleistetystä asiasta

"Kuoli puolivuotta näiden muutosten jälkeen vähän yli 50 vuotiaana"

Tuskin terveellisempään ruokavalioon kuoli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suosittelen 6.11 klo 17:59 kommentoijaa lukemaan kirjan TAIGAN ERAKOT, tositarinan Lykovin perheestä joka uskontonsa käskemänä eli täysin ulkopuolisista erillään Altain vuoristossa yli 30 vuotta. Heillä ei sinä aikana ollut käytössään suolan muruakaan, eivät saaneet suolaa edes lähistön pienestä joesta kun se oli täysin makeavetinen.
        Ihminen huomasi ensin suolan säilöntävaikutuksen ja vasta sitten, syötyään suolalla säilöttyä lihaa ym. hän tottui suolaan ja alkoi käyttää sitä myös mausteena. Nykyihmisen tiedetään olleen olemassa ainakin 240000 vuotta, siitä ehkä 200000 vuotta meni ilman suolaa...

• Anonyymi

Leipomalla ja valmistamalla ruuat itse voisi välttää parhaiten suolan käyttöä.

• Anonyymi

ALOITTAJA VÄÄRÄÄ TIETOA. !

• Anonyymi

Missä lukee, että liika suola on terveellistä ?

• Anonyymi

Olen käyttänyt jonkin aikaa mineraalisuolaa jossa natriumia 70% kun itse teen ruokaa ja jos ostan einesruokaa, maistuu tosi suolaiselle.

• Anonyymi

Ruoasta saadun suolan määrään voi vaikuttaa myös syömällä vähemmän...
      Suomalaisetkin voisivat noin keskimäärin hyvin puolittaa ruokansa määrän ja samalla voida jopa paremmin kuin lihavina.

• Anonyymi

Nykyihmisen tiedetään olleen olemassa ainakin 240000 vuotta, siitä ehkä 200000 vuotta meni ilman suolaa...

täyttä valetta

Lahtinen: ihminen on ollut alkujansa kala.

eli siis suolaisen veden nisäkäs ja juonut suolavettä
      Mitä tapahtuu ihmiselle jos se yrittää nousta merestä
      suolattomaan jokeen? eli siihenkin meni miljoonia vuosia?
      https://www.nature.com/articles/nature21072
      ihmisen esi-isä pussiolio

• Anonyymi

tämä esi-isyys on tietysti oletus, eikä oikea vastaus ratkea koskaan ajanpuutteen vuoksi
        mutta siis suolavesinisäkkäästä ihmisessä on kyse

• Anonyymi

Ja kuka on tämä Lahtinen, joku tiedemieskö?
        Käsite nykyihminen tarkoittaa tieteessä ihmistä sellaisena jollainen nykyään elävä ihminen yhä on. Tiedetään myös nykyihmisen sukupuuttoihin tai nykyihmiseen assimiloituneita rinnakkaishaaroja jotka jo hekin olivat paljolti nykyihmisen kaltaisia pystyihmisiä mutta joilla meidän kanssamme oli myös esim. pääkalloluissa selkeitä eroja. Ko. rinnakkaishaarojen tiedetään eläneen alkaen ainakin noin 450000 vuotta sitten...
        Olisi hyvä lukea historiankirjoitusta hieman enemmänkin kuin muutaman lyhyen lehtiartikkelin verran, alkuun voisin noin ulkomuistista suositella vaikkapa suomeksikin löytyvää kirjaa nimeltä VAIN YKSI JÄI...

• Anonyymi

eli mitä tapahtuu suolavedessä elävälle ihmisen esi-isälle
      jos se yrittää nousta jokeen ja siitä edelleen maalle?

ymmärrättekö näistä asiosta jotasin vai soitatteko täällä vain suutanne?

• Anonyymi

Suolan puute voi aiheuttaa jossain olosuhteissa vakavia ramppeja, korjaantuu suolan avulla.

• Anonyymi

Ramppi on liityntätie, moottoritieramppi tms. eikä siinä syntyvälle kiihkolle ole lääkettä.

• Anonyymi

JOS HALUA AOYSYÄ TERVEENÄ syö seuraavia ruokia. :
      VOI
      SUOLA
      KANANMUNAT
      PUNAINEN LIHA
      TÄYSITASVAISET MAITOTUOTTEET
      PERUNAT
      KAHVI
      TUMMA SUKLAA

• Anonyymi

Aivan OK mutta lisäisin tuohon KAHVI:n perään vielä liköörin. D

• Anonyymi

Menee kirjoitustaito kun SYÖÖÖÖKLLIIKKWSAADHIKOLOPAAAAA......

NIM:TÄYSITASVAINEN TUOTE

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan OK mutta lisäisin tuohon KAHVI:n perään vielä liköörin. D

Liköörit on turhia.

• Anonyymi

Niitä leikkeleitä ja juustoa voi syödä vähemmänkin, ei tartte vetää niin et napa naukuu, itsekuria on oltava.

• Anonyymi

Mun kissa syö kalkkunaleikkelettä ja alkaa naukumaan jos se ei saa sitä. Söisin itsekin kalkkunaleikkelettä mutta siitä ei riitä minulle kun kissat syö aina kaiken. Jää aina nälkäinen olo itselle. ;(

• Anonyymi

Yleensä lähdetään siitä, että aina pitää laskea verenpainetta. Ei kaikkien tarvitse, mutta kukaan ei saisi syödä suolaa. Isälläni oli noin 80v yläpaine 110. Lääkäri kehotti syömään suolkurkkua ja metukkaa.

• Anonyymi

Siitä EI lähdetä että veranpainetta aina pitää laskea,, jos verenpaine ei ole liian korkea, sitä ei tarvitse laske...110 yläpaineena on kyllä varsin matala, siinä on vaarana huimauskohtaukset seisomaan noustessa yms.
        Mutta voihan matala verenpaine kieliä myös sydämen vetelevän viimeisiään, ei siinä silloin suolatkaan pitkälle auta...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitä EI lähdetä että veranpainetta aina pitää laskea,, jos verenpaine ei ole liian korkea, sitä ei tarvitse laske...110 yläpaineena on kyllä varsin matala, siinä on vaarana huimauskohtaukset seisomaan noustessa yms.
        Mutta voihan matala verenpaine kieliä myös sydämen vetelevän viimeisiään, ei siinä silloin suolatkaan pitkälle auta...

Jos on läpi koko iän matala verenpaine, niin sydän ei matkalla rasitu, ja se jaksaa tikata, vaikka ihminen ei enää jaksaisi.

• Anonyymi

Ensin määrättiin koko tabletti verenpaineeseen, ruokavalio vaikutti etten tarvitse kuin puolikkaan, tietyssä vaiheessa ei pärjää ilman lääkitystä se on hyväksyttävä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3482
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      2159
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      1985
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1530
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1368
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1344
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1297
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1217
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1055
    Aihe