Miten pääset yli tämän pimeän kauden? Ei ole luntakaan valostamassa maisemaa. Ei ole vielä jouluvalojen aika, vaikka kaupat on jo täydessä joulutällingissä. Pitäis ihmisenkin päästä talviunille ja herätä vasta maaliskuussa.
Minä aloitin jouluglögien testaamisen.
Kaamoskikkoja
22
402
Vastaukset
- Anonyymi
Siinähän se menee puuhaillessa niinkuin muutkin vuodenajat,
ainoa ero, että on pimeämpää.
Pyrin olemaan ottamatta etukäteen sitä asennetta, että "kauheaa, kun tulee
taas kaamos".
Kevättä kohtihan tässä taas mennään ! - Anonyymi
On kausivalojen aika.
- Anonyymi
Itse kaivoin kirkasvalolampun esille, kynttilöitäkin, mutta päätin kuitenkin olla niitä käyttämättä. Mietin, miksi pistää vastaan luonnonjärjestykselle, mikä minä olen sitä muuttamaan mieleisekseni sensijaan että mukautuisin siihen ?
Jospa nyt olisi hiljaisuuden ja mietiskelyn aika ? Ja lukemisen ?
Onhan tässä kaunis kesä ja syksy takana, ja "aina ei päivä paistaa voi"..))
demeter1- Anonyymi
Nyt on syytä pitää kirkasvalolaite päällänsä. Jopa lääkäri katsovat siitä olevan monille ihmisille etua.
- Anonyymi
Kausivaloja, kynttilöitä, tuikkuja, kohdevaloja nurkissa. Mukavaa nauttia rauhasta, katsoa televisiota tai kuunnella radiota, ja tietysti selata nettiäkin.
Seuraan paljon erilaisia livekameroita ympäri maailmaa, ja niiden chattejä. - Anonyymi
En odota joulun aikaa kun otan lamppuketjun esille tai kynttilän. Jo pitkään ovat illat olleet hyvin pimeät. Kirkasvalolamppu ilman muuta. Ollut käytössä jo parisenkymmentä vuotta. Silloin otin kun asia oli uusi.
- Anonyymi
Se on vaan kuulemma totuttava tulevaisuudessakin tämmöiseen.
Alakerran naisella on ollut joulutähti jo marraskuun alusta keittiön
ikkunassa palamassa.Laitan kyntteliköt itsenäisyyspäivänä ikkunaan
ja saavat olla uuteen vuoteen.Tänään laitoin isän päivän kunniaksi
kynttilän parvekkeen pöydälle.Mutta ulkona pimeetä ja sumua pakko
se on tottua ( ilmaston muutokseen ) Joskus mietin että voisi nukkua marraskuusta maaliskuuhun kuin karhu talviuntaan.
Maaliskuussa alan yleensä herätä kunnolla henkiin.Kirkasvalot huonekasveille olohuoneen suurella erkkeri-ikkunalla auttavat valaisemaan päivää.
Kohta alan ripustelemaan kausi/jouluvaloja, ensiksi rapunpieleen, pihalle tuijiin ja sitten ensimmäisestä adventista jo sisällekin, ainakin kyntteliköt ja adventtitähdet.- Anonyymi
Olen tehnyt joka syksyistä, marraskuista suursiivousta eli "alustavaa joulusiivousta": pessyt mattoja koneessa, suihkutellut ja rätillä pyyhkinyt kaikkea, huoneet kerrallaan. Ja olen hyvin pysynyt aikataulussa. Vaihtanut liinoja. Käytän muuten myös nk. ruokailu-serveettejä myös pieninä "pöytäliinoina" joidenkin tavaroiden alla, niitä on erikokoisia. Antavat väriä huoneeseen.
Vaihdoin aikoja sitten kaikki mattoni sellaisiksi pienemmiksi puuvillamatoiksi ("räsymatoiksi"), että mahtuvat pesukoneeseen ja kuivuvat päivä kerrallaan, vuorollaan huoneenlämmössä (joko kylppärissä, tai isommat sitten keinutuolin selkänojalla, tmv:lla) kun on taloyhtiössä keskuslämmitys päällä. Pesen niitä yleensä marraskuussa ja mahd. keväällä ennen pääsiäistä, ennen kuin keskuslämmitys suljetaan. Räsymatto kuivuu vrk:ssa.
Vielä on puuhaa, sillä kun huoneet on siistitty tulevaan joulunajan kuntoon, sitten on pestävä tyynyt ja peitto koneessa. Mutta adventiksi tämä kaikki kyllä onnistuu tehtyä.
Teen aina yhden kohteen kerralla, tämä on myös jokin japanilainen kikka masentuneille: ota kohteeksi vaikka yksi huoneen nurkka ja siivoa se hyvin. Sitten lepää. Ja sitten seuraavaksi toinen nurkka, tai hylly tmv. Sitten lattia ja matot. Jne. Näin tulee koti hyvin siivottua, eikä rasitu. Itse olen jakanut itselleni tehtävät kännyn kalenteriin ja aina huokaisen kun yhdelle päivälle suunnittelemani asiat on kunnialla tehty!
Kaapin siivouksen kanssa sama juttu: hylly kerrallaan... ja: lepo. Erittäin hyviä siivousvinkkejä edellisessä, kiitos!
Kokeilin joskus kirkasvalolamppua aamiaispöydässä, kun piti aloittaa pirteänä työpäivä pimeinä aamuina, mutta en useinkaan malttanut suositeltua puolta tuntia sen vaikutuspiirissä oleilla, lämmin suihku auttoi nopeammin. Eläkeläisenä päivän saa aloittaa hitaasti ja lempeästi, untakin riittää jopa yhdeksään. En ole Paloman tapaan kirkasvaloa huonekasveille antanut, vaan varsinaisilla kasvilampuilla valaissut kymmenisen tuntia marraskuusta helmikuun lopulle. Sisällä on optimivalaistus, hyvä valosuunnittelu on jo turvallisuuskysymys. Myös ulkona on tarpeeksi valaisimia paitsi ovilla ja kulkuväylillä, myös pienen havukasviryhmän kohdevalaisuna. Lisäksi ripustelen kohti joulua valosarjoja.
Elävän tulen lyhdyistä olen luopunut, en sisälläkään polta aitoja kynttilöitä kuin silloin, kun istutaan juhlapöydässä. Takkatuli palaa varsinkin pakkasaikaan joka päivä, saahan varaavasta takasta myös sähkölaskuun helpotusta ja kotoisan tunnelman. Kun kaamosaikaan oleillaan enemmän sisällä , kotiin tekee mieli pehmeyttä ja lämpimiä värejä, lukemispesiä ja neulomissopukoita sohvan nurkkaan ja nojatuoliin. Värikkäät villalangat houkuttavat, sukkia valmistuu.
Keittiön pöydällä pitää olla aina tuore kukkakimppu, usein tuunaan marketin edullisesta ruusu-, tulppaani- tai neilikkakimpusta oksilla runsaamman ja persoonallisemman. Minulla on myös ylimääräinen peikonlehti ja asparagus , joista saan kimppuihin vihreää, eivätkä ne napsimisesta pahastu, tuuhettuvat vain. Ostan joskus kukkakaupasta eucalyptuksen oksia, jotka saa kestämään moneen kimppuun ja voi kuivatakin. Myös tuoreet yrtit ja niiden tuoksu keittiössä virkistää. Sesongin hedelmien värit ja muodot ilostuttavat, nyt nautin eriyisesti persimomeista ja tuoreista viikunoista juuston kera , ananaskirsikka on kukkamaisen kaunis kakun koristeena ja granaattiomenan siemenistä saa punaisena loistavaa pirteyttä salaattiin. Kastanjoitakin on kaupoissa, voisikohan niitä itse paahtaa, joulutoreilla niitä olen tuoksutellut ja maistellut? On sanottu, että kaamosaikaan maistuu haudutetut lihapadat ja suklaa , mutta kyllä väreissä ja tuoreudessa on enemmän voimaa.
Marttaterveisin ;)- Anonyymi
Hengityssairauksien liitto on julkaissut tiedotuksia kynttilöiden polton vaaroista terveydelle. Kynttilöiden palamisesta syntyy vahingollisia pienhiukkasia, sama vaikutus kuin tupakoisi samassa huoneessa. Sitten tuo tulipalon vaara, onneksi on noita led kynttilöitä ja valosarjoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hengityssairauksien liitto on julkaissut tiedotuksia kynttilöiden polton vaaroista terveydelle. Kynttilöiden palamisesta syntyy vahingollisia pienhiukkasia, sama vaikutus kuin tupakoisi samassa huoneessa. Sitten tuo tulipalon vaara, onneksi on noita led kynttilöitä ja valosarjoja.
Varsinkin tuikkujynttillät vaarallisia kuumentaessaan alustansa/ astiansa ja syttyy tulipalo. Kerran syttyilehti palsmaan kun aamupala pöydässä paloi kynttilä ja lehden sivu osui siihen. Enää ei ole edes tulitikkuja minulla. Muutama led kynttilä on , ovat kuin aitoja kun näyttävät lepattavan. Sähkökynttelikön laitan ikkunalle adventtina.
- Anonyymi
Kohta pistän saunan lämpiämään ,kyllä se siitä :)
Gubbe 75 - Anonyymi
Olipas komee punainen auringonlasku! Jos pysyy pilvettömänä, niin kuun möllikkä ilmaantuu!
- Anonyymi
https://youtu.be/cWGE9Gi0bB0
Tuli mieleen ku tuossa löylyjen välissä vilvoittelin :)
Gubbe 75 - Anonyymi
Punaisen Amarylliksen alku pöydälle kynttilälyhdyn viereen kasvamaan. Kiva seurata kun mukulasta
Kasvaa kaunis kaksivanainen joulukukka. - Anonyymi
Väriä kaipaa harmauteen. Minäkin ostan kukkia kotiin ja värkkäsin parvekkeelle kanervista ja havun oksista asetelman. Onneksi on led valoja, tuon elävän tulen kanssa en uskalla enää touhuta.
- Anonyymi
Minä aloitan nyt glögikauden, ostin viime joulun jälkeen ison määrän pahvitötsiä tosi halvalla, ovat säilyviä. Näin viikonlopun ja saunaillan kunniaksi lorautan vähän kirkasta viinaa joukkoon, kivasti lämmittää ja rentouttaa. Ostin jopa pipareita, en viitsi leipoa kun kaupasta saa hyviä edullisesti.
- Anonyymi
Teen glögiä ruusunmarjateestä. Kolme pussia noin litraan kiehuvaa vettä, mukaan kahvinsuodattimesta tehty nyytti valmista glögimaustetta likoamaan. Mukin pohjalle vähän rusinoita ja sopivasti sokeria. Voi myös terästää.
- Anonyymi
Sekuntien määrä kuitenkin sama kuin kesäkuussakin. Mitä häntä 86400 tienoilla.
Mutta hirmuista on pimeän hiipiminen Pohjan-alueille. - Anonyymi
Tänään sulatin jääkaapin ja pakastimen ja pesin koneessa viimeisen, paksun vaahtomuovityynyn.
Nyt on syyssuursiivous / alustava joulusiivous tehty. 🦘
Minullakin amaryllis on nupullaan, luultavasti avautuu ihan parin päivän sisään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268