Voihan Pönttölä !!

Anonyymi-ap

Nyt se Hämeentie on remontoitu niin ahtaaksi että Vekkat ja Pekolat ei mahdu ohittaan. Ei ole todellista ihan tosissaan! et olisko sitä talvikunnossapitoa voinut tehostaan . Montakohan kertaa ne linjurit ihan oikeesti kohtaa sillä 100m pätkällä.

21

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koko ajan ne siitä ajaa elikkä mahtuu.

    • Anonyymi

      Hämeenlinnassa tienpito, ja varsinkin kevyenliikenteen sellainen, on kasa -askaa. Jos tässä kaupungissa olisi jotain järkeä, mitä siinä ei koskaan ole ollut, eikä tule olemaan, asiasta vastaavat irtisanottaisiin tehtävistään, ja tilalle hankittaisiin, konsulttia käyttäen, osaamista!

      • Anonyymi

        Hämeenlinnassa on vaikea käsittää että ns. kivituhkaa ei ole sentin sepeli tupakantuhkalla höystettynä ja että kävelytien pinta ei kovetu kävelystä.

        Kaupungista siis puuttuu oikeanlainen kävelyteiden pinnoitusaines ja kevyt jyrä, ilmeisesti myös kävelyteiden lanaamisessa käytetty väline jotain muuta kuin suora ja jollain ihmeellä sekin saadaan lanatessa jopa pomppimaan.

        Siksi hyötyliikunta on kaupungissa yhtä tuskaa ja herättää ainoastaan -itutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hämeenlinnassa on vaikea käsittää että ns. kivituhkaa ei ole sentin sepeli tupakantuhkalla höystettynä ja että kävelytien pinta ei kovetu kävelystä.

        Kaupungista siis puuttuu oikeanlainen kävelyteiden pinnoitusaines ja kevyt jyrä, ilmeisesti myös kävelyteiden lanaamisessa käytetty väline jotain muuta kuin suora ja jollain ihmeellä sekin saadaan lanatessa jopa pomppimaan.

        Siksi hyötyliikunta on kaupungissa yhtä tuskaa ja herättää ainoastaan -itutusta.

        Mistä Hämeenlinnaan saataisiin osaamista kevyenliikenteenväylien hoitoon, tai edes lukutaitoisia ihmisiä.

        Väyläviraston ohje 34/2022, Jalankulun suunnittelu:
        "Viheralueella sijaitsevan jalkakäytävän pintamateriaalina voidaan käyttää kivituhkapintaa."
        "Esteetön materiaali on kova ja luistamaton sekä poikkeamat pinnan tasaisuudessa ovat enintään 5 mm."
        "Puistokäytävä on yleensä kivituhkapintaisena toteutettu reitti puistossa."
        "Kuntoreitti tai -lenkki, pintamateriaalina käytetään purua tai kivituhkaa." (ei purua, se lahoaa ja homehtuu)
        https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2022-34_jalankulun_suunnittelu.pdf

        Tielaitos 1998, Kevyen liikenteen suunnittelu:
        "Kivituhkasta eli hienosta kalliomurskeesta (0 - 6 mm tai 8 mm) tehty pinta soveltuu puistokäytäville, ulkoiluteille tai tilapäiseksi päällysteeksi. Kivituhka tiivistyy nopeasti kovaksi."
        https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Tiehallinto/kevliisu.pdf

        Väyläviraston ohje 2/2020, Kävely- ja pyöräilyväylien hoito:
        "Tasaaminen tehdään traktorilanalla sopivassa kosteudessa, yleensä keväällä roudan sulettua. Tasaustyön jälkeen koko poikkileikkaus on tiivistettävä. Sorapintaa ei saa pilata sopimattomalla tasauskalustolla aaltoilevaksi."
        "Riittävästä 0–11 mm murskeen lisäämisestä on huolehdittava ja pinta tiivistettävä. Otollinen ajankohta sorastukselle on varhain syksyllä hyvissä ajoin ennen maan jäätymistä. Mikäli kulutuskerrosta ei ole riittävästi, tasaustoimet voivat nostaa renkaita rikkovia teräviä isoja kiviä väylän pinnalle."
        https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2020-02_kavely_pyorailyvaylien_web.pdf

        Kivituhkan rakeisuusvaatimuksia ei ainakaan maksuttomista dokumenteista heti löydy,
        mutta väyläviraston opasta 4/2022, Tien kiviainesten laadun tarkistaminen,
        kuvaa 10 "soratien kulutuskerroksen murskeen 0/16 Sorateiden kunnossapito - ohjeessa esitetyt rakeisuusvaatimukset" soveltaen,
        ovat kivituhkan 0/8 rakeisuusvaatimukset:
        0.063 mm 10 %, 0.25 mm 10 %, 0.5 mm 10 %, 1 mm 10 %, 2 mm 10 %, 4 mm 20 %, 8 mm 30 %
        https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/opas_2022-4_tien_kiviainesten_laadun_tarkastaminen_web.pdf


        Nyt kevyenliikenteenväylien vääränlaisesta sorapinnoitteesta, luokattomasta tienpinnan tasaamisesta sekä puuttuvasta tien pinnan tiivistyksestä
        seuraa kulkukelvottomia kevyenliikenteen- ja muita -väyliä, vaikeuksia ja vahinkoa ihmisten jaloille sekä kengille, kävelyn ja terveyden vähentymistä,
        kulkemisen vaikeutumista ja estymistä ja seurannaisvaikutuksia.

        Kyseessä on myös varmasti äärioikeistolaisen fasistikaupungin yleinen pyrkimys kyykyttää köyhää kansanosaa ja pitää köyhät pois katukuvasta jalkapohjien kalvojänteiden eli plantaari faskioiden ja muiden nivelien kipuilulla - faskian ollessa sekä fasismin että plantaari faskian kantasana.
        Toisaalta myös yleinen tyhmyys, joka on myös fasismin ydinteema, selittää asian.


    • Anonyymi

      HÄTILÄNKATU/VIERTOKATU/AULANGONTIE uusi risteys hässäkkä on hyvää jatkoa esimerkeille miten suunnitelmat näyttävät hyviltä pöydällä . Lumisateita odotellessa.

    • Anonyymi

      Ahdas pikkukaupunki.

      • Anonyymi

        Ei muuta.


      • Anonyymi

        Tosiaan 1.5 metriä leveät kävelytiet ovat ahtaita ja kohtaamistilanteessa on jomman kumman väistettävä pientareelle tai pyörätielle jos sellainen on.

        Ja nyt puhutaan ns. pääkevyenliikenteenväylistä eri kaupunginosien välillä.


    • Anonyymi

      Tila on rajallinen.

    • Anonyymi

      Voihan voihan.

    • Anonyymi

      Ahdasta siinä on talvella, kun auraus on mitä on. Ihan henkiläautolla kun tulee bussi tai muu isompi vastaan.
      Se on tätä trendikästä nykysuunnittelua, kun tehdään etelän malliin ja lunta ei tule enää koskaan vai miten se meni.

    • Anonyymi

      Ei onnistunut tämäkään homma .

    • Anonyymi

      Kukkahattutätien unelma, höystetty kanttareilla.

    • Anonyymi

      No voehan

    • Anonyymi

      Onneksi täällä ahvenmaalla on kaikki asvaltoitu kävely ja pyörätiet.

      • Anonyymi

        ..Punaisella asfaltilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..Punaisella asfaltilla.

        Aatteen värittämät ajelemassa.


    • Anonyymi

      Edelleen kaupunki älkää alkako vähentämään rahapulassa aurauskalustoa , vaan yrittäkää saada sitä toimimaan yhä pienemmillä väylillä. Kantolaan rahaa vasta kun koulut ja vanhusten hoitopaikat saatte kuntoon. Hätilä- Sairio alueelle ei enään mittanauhavirkamiehiä .

      • Anonyymi

        Kaupungin aurauskalusto tuhoaa kävelytien kävelyteille soveltumattomilla renkailla.
        Parempi olisi kun kaupunki jättäisi tiet auraamatta, muodustuvilla lumipoluille sentään joten kuten voi kävellä, toisin kuin kaupungin auraamilla kävelyteillä, ja useinhan ne jätetään myös auraamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungin aurauskalusto tuhoaa kävelytien kävelyteille soveltumattomilla renkailla.
        Parempi olisi kun kaupunki jättäisi tiet auraamatta, muodustuvilla lumipoluille sentään joten kuten voi kävellä, toisin kuin kaupungin auraamilla kävelyteillä, ja useinhan ne jätetään myös auraamatta.

        Eli kaupunki itseoikaisee toimintaansa jättämällä kävelytiet auraamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungin aurauskalusto tuhoaa kävelytien kävelyteille soveltumattomilla renkailla.
        Parempi olisi kun kaupunki jättäisi tiet auraamatta, muodustuvilla lumipoluille sentään joten kuten voi kävellä, toisin kuin kaupungin auraamilla kävelyteillä, ja useinhan ne jätetään myös auraamatta.

        Nyt se aurausautoterrori taas alkaa. Kesät kadut on -askana, talvet kadut on -askana. Terveisiä pönttölästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kaupunki itseoikaisee toimintaansa jättämällä kävelytiet auraamatta.

        Hienosti on jätetty osa kevyenliikenteenväylistä auraamatta.

        Kaupungin katuluokituksessa kaikki kevyenliikenteenväylät ja kävelytiet kuuluvat 1. lk hoitoluokkaan. No, se o tietenkin samanlaista satuilua kuin lakikirjakin Suomessa.


    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että lumivaraa ei ole otettu huomioon laskelmissa. Lumisena viime talvena tuo Hätilän kirkon ja koulun tienoo oli tukkoinen, vaikka katuja ei vielä oltu kavennettu parilla metrillä.

      • Anonyymi

        Viherkhmerien tietoista toimintaa.


    • Anonyymi

      Voivoivoi

    • Anonyymi

      Vanha Pönthölä.

    • Anonyymi

      Konsulenttien visioima kukkabulevardi (taivastelivat autioitettua keskikaupunkianne).

    • Anonyymi

      Mitä, Onko vanha kotikatuni kavennettu? T: Ulkohämeenlinnalainen!

      • Anonyymi

        Ihmettelinkin millaiset ihmiset niissä purkukuntoisissa mörskissä asuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelinkin millaiset ihmiset niissä purkukuntoisissa mörskissä asuu.

        Katuman kateelliset törisemässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katuman kateelliset törisemässä.

        Asuin laadukkaasti hämeentie 1. Hissillä katutasolle, ovesta ulos ja viereisestä sisään niin oltiin vinkalossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuin laadukkaasti hämeentie 1. Hissillä katutasolle, ovesta ulos ja viereisestä sisään niin oltiin vinkalossa.

        Nyt sielläkin on kävelykadussa jalan mentävä kolonen sadevesikaivon kannen puuttuessa osana kaupungin katurakentamisinfraa.


    • Anonyymi

      Voi voihan

    • Anonyymi

      Voivoivoi.

    • Anonyymi

      Viittaa pönttöuuniin.

    • Anonyymi

      Huono vertaus.

    • Anonyymi

      Tarkoittaa Rengoa.

    • Anonyymi

      Pönttöläsä ahdasta.

    • Anonyymi

      Autot nyt äkkiä pysäköintitaloihin niin aurauskalusto saa vapaat väylät työn alle .

      • Anonyymi

        Osa kevyenliikenteenväylistä ja kävelyteistä auraamatta, vaikka kaikki katuluokituksen mukaan 1. luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa kevyenliikenteenväylistä ja kävelyteistä auraamatta, vaikka kaikki katuluokituksen mukaan 1. luokkaa.

        Kaupunki kertoo palautesivuillaan että sorapintaisia kevyenliikenteenväyliä ei aurata ennen kuin ne ovat jäätyneet, että teiden pinta ei vahingoitu.

        Tosiaan, asvalttipintaiset kevyenliikenteenväylät ovat täynnä auran "hampaiden" uurteita.
        Perunapellon tasolla oleville, vääränlaista sepelipinnoitetta sisältäville kevyenliikenteenväylille pinnan auraaminen olisi tervetullutta, se tasoittaisi pintaa sekä poistaisi pinnasta kulkemiselle vahingollista pinnan irtokiveä.

        Nyt siten asvattipinta jyrsitään piloille ja jo pilalla olevaa sorapintaa suojellaan.
        Mistä siten on kyse? Kevyenliikenteenväylien arvonalennuksesta ja kaupungin tekemisestä hyvätuloisten autoilukaupungiksi, jossa köyhät eivät voi elää, kulkuväylien puuttuessa.

        Tiehallinnon oppaista löytyy tietoa, että tienpintaa voi esimerkiksi sohjo-ajankohtana säästää auroilla joissa tienpintaa pyyhkii kuminen osa, tietä voi myös "aurata" perässä vedettävällä tienpintaa myötäilevällä lanalla.

        Olisiko niin että Hämeenlinnasta puuttuu kevyenliikenteenväylien hoidossa, sekä tarvittava asenne ja tahto, kuin osaaminen, sekä edellisten seurauksena oikeanlainen kalusto ja resurssit. Kyllä se niin taitaa olla, ja siksi asiasta vastuullisille virkahenkilöille, lautakuntaa myöten, olisi syytä osoittaa ovea viroistaan, sekä hankkia tilalle oikealla asenteella ja osaamisella varustautuneet henkilöt.


    • Anonyymi

      Bussit POIS

    • Anonyymi

      Ostan pöntön

    • Anonyymi

      Hyvä nimi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      766
    7. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      673
    Aihe