Miten näitä moderneja auto voi tulevaisuudessa harrastaa museo- tai missään mielessä?
Siis siten, että auton tarkoitus pitää liikenteessä vaikka kesäajossa. Autoissa on kymmeniä moduuleja, kosketusnäyttöjä ja vaikka mitä tingeltangelia. Mitäs jos 2024 autostasi hajoaa kosketusnäyttö 2054, osan valmistus on lopetettu, eikä tuolle oikein mitään kukaan osaa tai voi tehdä. Kaikki auton toiminnot ovat kuitenkin tämän takana. Auton eri laitteet ja moduulit keskustelevat toistensa kanssa, eikä eri autojen osia voi keskenään sovittaa toisiinsa. Monissa uusimissa autoissa näitä ei voi edes osaava paja yrittää sovittaa toisiinsa, vaan pitää ottaa etäyhteys tehtaaseen, jotta osa mahdollisesti suostuu ehkä "puhumaan" auton kanssa.
Eli rautalangasta: Jos löydän ns. ladosta 1972 Toyota Carinan, voin pitää tätä aina hengissä ja liikenteessä viime kädessä soveltamalla vaikka osia eri autoista tai keksimällä eri virityksiä. Katsastuksessa ei tule isompia ongelmia.
Jos löydän ns. ladosta 2070-luvulla 2020-luvun modernin kevythybridin moduuleineen, kosketusnäyttöineen ja hybridiakkuineen, minun on mahdotonta saada tätä katsastuskuntoon todennäköisesti. Näihin ei mitään "sovelluksia" tai muita viritelmiä voi oikein tehdä. Samat päästö, turvallisuus, jne määräykset niitä koskevat silloinkin.
Tulevaisuuden mobilismi
10
649
Vastaukset
- Anonyymi
Nykyisissä autoissa on viimeinen käyttöpäivä. Soveltuvat korkeintaan museoon seisomaan museoesineenä.
- Anonyymi
Carinasi on ruostunut olemattomiin jo kauan sitten.
- Anonyymi
Suurin osa Ta12-carinoista oli valmista kauraa jo ennen ysäriä, mutta niitä harvoja jäljellä olevia yksilöitä olisi kiva nähdä pitkästä aikaa.
Samoin kuin esimerkiksi Talvot Solaroita ja takaveto Galantteja.
- Anonyymi
Mobilisti-lehdessä ei aasialaisia kulkuneuvoja näy ja miksi näkyisikään noita harmaita mielenkiinnottomia hiirulaisia.Ruostekasassa ei ole paljon entisöitävää ja ketä innostaisi joku Corolla?
- Anonyymi
No on siellä kyllä Corolloitakin ollut muutamaankin otteeseen, kuten muitakin japseja. Mitä siellä sitten pitäisi olla?
- Anonyymi
Kumpi kääntää päitä, junakeulainen VW Type 2 vai vanha Hiace?
- Anonyymi
Varmaan normitallustajalla junakeula, mutta kunnon mobilistilla kääntävät kummatkin, Hiace jopa ehkä enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan normitallustajalla junakeula, mutta kunnon mobilistilla kääntävät kummatkin, Hiace jopa ehkä enemmän.
Arvaa kummastako saat kaivaa kuvetta syvemmältä, Kleinbusista vai Hiacesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvaa kummastako saat kaivaa kuvetta syvemmältä, Kleinbusista vai Hiacesta?
En ymmärrä pointtiasi. Varmaan joo, Kleinbusista saa kaivaa enemmän kuvetta, mutta oletko näitä jobbaamassa vai mikä on pointtisi? Mielestäni harrastaja miettii autohistoriaa, eikä sitä, että mistä voi tehdä ns. voittoa.
- Anonyymi
en mä siitä mut glas 1700 ois kova... sehän oli bemarin lisenssillä tehty
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä15311478- 288122
Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.565964Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1664947- 174714
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai374371Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1014265- 903565
- 803280
- 481781