Naurumaratonin ristikko

Laitoin Ylelle ohjelman pohjalta seuraavan palautteen https://sanaristikot.fi/naurumaraton liittyen:

"Vikin ja Köpin naurumaratonissa oli ritikon kimpparatkontasuus. Viki ja Köpi kokivat sen kivana.
Vähän saman tapaisen kokemuksen voisi netissä sada Magma-ohjelmalla. Siihen voi tuoda ristikon. Ohjelmaan voi kutsua kavereita mm. s-postilla ja WhatsApp-ohjelmalla. Kukin kimpan jäsen voi kirjoittaa kommentteja. Ohjelmassa on myös puhemahdollisuus, mutta ilmaisversiolla on rajoitettu puheaika. Jonkun täytyy olla "kirjurina" joko sormin tai kynällä piirtäen ratkaisusanat. Olen ratkonut ohjelmalla satoja ristikoita, pääosin yksin, mutta muutaman kerran myös kimpassa. Kivaa kimpparatkonta on ollut. Miten kimpparatkonta sujuisi naurumaratonin ristikon kanssa, sitä voi kokeilla https://magma.com/d/y5KSnTOz2J"

25

315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naurumaratonissa ratkonta alkaa 1 t 14 min 15 sekunnin kohdalta.

• Anonyymi

Ja mikähän tämän aloituksen tarkoitus oli?

• Tarkoitus oli, että joku kokeilisi kotona kimpparatkontaa joidenkin kaverien kanssa. Ainakin S-postilla tai WhatsApp-sovelluksella voi kutsua kavereita. Ilmaisversiossa on kyllä rajoitettu määrä osallistujia.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Tarkoitus oli, että joku kokeilisi kotona kimpparatkontaa joidenkin kaverien kanssa. Ainakin S-postilla tai WhatsApp-sovelluksella voi kutsua kavereita. Ilmaisversiossa on kyllä rajoitettu määrä osallistujia.

Olisiko kannattanut oikolukea viesti ennen lähettämistä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisiko kannattanut oikolukea viesti ennen lähettämistä?

Huomioi, että kyseessä oli naurumaraton. Siksi Tapsa teki palautteessaan tarkoituksella hauskoja kirjoitusvirheitä, jotta nauru pidentäisi ikää vieläkin enemmän.

• Anonyymi kirjoitti:

Huomioi, että kyseessä oli naurumaraton. Siksi Tapsa teki palautteessaan tarkoituksella hauskoja kirjoitusvirheitä, jotta nauru pidentäisi ikää vieläkin enemmän.

Kirjoitin muistiossa, jossa ei virheellisille sanoille ei tullut siksak-kuvioita. Välillä kyllä tulee nekin joskus jäävän vaille riittävää huomiota. Eipä ole asiasta kommenttia tullut.

• Sanarisin toiminnan puolesta olen toiminut. Voin hävittää ristikon kopion netistä, jos Sanaris kokee sen olevan toimintaansa vastaan. Toivon ihan oikeasti Vikin ja Köpin asian huomioivan.

• Anonyymi

"Sanarisin toiminnan puolesta olen toiminut."

Joo, tänäänkin taas öyhötät heidän palstallaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sanarisin toiminnan puolesta olen toiminut."

Joo, tänäänkin taas öyhötät heidän palstallaan.

Haluan vain ja ainoastaan auttaa. Sanaris ei ymmärrä omaa parastaan, Magma tämän maailman pelastaa. Minulla on oikeus hyvän asian vuoksi rikkoa minulle annettua porttikieltoa ja tuoda Magma epätietoisuuden laaksossa vaeltavien tykö. Miksi Eki ei ymmärrä, että haluan vain ja ainoastaan auttaa? Minussa ei ole mitään vikaa, minä saan rikkoa Sanarisin kieltoa, mutta minun foorumilla ei saa käyttäytyä niin kuin minä teen: jos näin käy, esitän valitukset ainakin tässä foorumissa ehkä myös Sanarisissa. Sanaris ei ole kiinnostunut Magmasta eikä muustakaan, mitä minä esitän, mutta minä haluan tehdä itsestäni pellen ja uhmata Ekiä. Minulla on paljon hyviä ideoita, mutta minä en osaa käyttäytyä, ja minun on toitotettava kaikki näkemykseni palstalle, jonne en saa kirjoittaa (Sanaris siis). Jos olisin aikoinaan osannut käyttäytyä, ehkä nyt saisin kehittää sanaristikko-skeneä paremmaksi Ekin kanssa, mutta nyt olen persona non grata. Minun pitäisi mennä itseeni ja miettiä kaikkia tekemiäni vääryyksiä ja vaieta vähäksi aikaa, ja ehkä minä puhtaalta pöydältä aloittaen ja anteeksipyynnön myötä voisin saada näkemykseni paremmin julki (myös sillä, etten touhottaisi joka paikassa kaikista pikku detaljeista), mutta minä olen oman roolini valinnut ja haluan olla tämän roolin vanki. En siis halua muuttua ja aion jatkaa Ekin ja Sanarisin ärsyttämistä.

• Anonyymi kirjoitti:

Haluan vain ja ainoastaan auttaa. Sanaris ei ymmärrä omaa parastaan, Magma tämän maailman pelastaa. Minulla on oikeus hyvän asian vuoksi rikkoa minulle annettua porttikieltoa ja tuoda Magma epätietoisuuden laaksossa vaeltavien tykö. Miksi Eki ei ymmärrä, että haluan vain ja ainoastaan auttaa? Minussa ei ole mitään vikaa, minä saan rikkoa Sanarisin kieltoa, mutta minun foorumilla ei saa käyttäytyä niin kuin minä teen: jos näin käy, esitän valitukset ainakin tässä foorumissa ehkä myös Sanarisissa. Sanaris ei ole kiinnostunut Magmasta eikä muustakaan, mitä minä esitän, mutta minä haluan tehdä itsestäni pellen ja uhmata Ekiä. Minulla on paljon hyviä ideoita, mutta minä en osaa käyttäytyä, ja minun on toitotettava kaikki näkemykseni palstalle, jonne en saa kirjoittaa (Sanaris siis). Jos olisin aikoinaan osannut käyttäytyä, ehkä nyt saisin kehittää sanaristikko-skeneä paremmaksi Ekin kanssa, mutta nyt olen persona non grata. Minun pitäisi mennä itseeni ja miettiä kaikkia tekemiäni vääryyksiä ja vaieta vähäksi aikaa, ja ehkä minä puhtaalta pöydältä aloittaen ja anteeksipyynnön myötä voisin saada näkemykseni paremmin julki (myös sillä, etten touhottaisi joka paikassa kaikista pikku detaljeista), mutta minä olen oman roolini valinnut ja haluan olla tämän roolin vanki. En siis halua muuttua ja aion jatkaa Ekin ja Sanarisin ärsyttämistä.

Joku voisi kirjoittaa niin, ettei edes asiaa parodisoidessaan kirjoita ikään kuin toisena henkilönä.

• Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Joku voisi kirjoittaa niin, ettei edes asiaa parodisoidessaan kirjoita ikään kuin toisena henkilönä.

Ihan oikeasti on monta kertaa järkevämpää ratkoa ristikoita piirtämällä Magmassa kuin tulostaa ristikoita mustesuihkutulostimella. Toki edellyttää järkevän kokoisen kosketusnäyttöisen laitteen omistamista.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Ihan oikeasti on monta kertaa järkevämpää ratkoa ristikoita piirtämällä Magmassa kuin tulostaa ristikoita mustesuihkutulostimella. Toki edellyttää järkevän kokoisen kosketusnäyttöisen laitteen omistamista.

Anna hyvä ihminen ratkojien tehdä niin kuin he itse haluavat!

• Anonyymi kirjoitti:

Anna hyvä ihminen ratkojien tehdä niin kuin he itse haluavat!

Lisäsin vähän demoa https://magma.com/d/y5KSnTOz2J yhteyteen. 10-13 tuuman laitteella on oikeasti erittäin helppoa sormin piirtää ristikkoon ratkaisusanat. Alle 10' laite on liian pieni ja yli 13' on epäkäytännöllisen iso.

• Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Lisäsin vähän demoa https://magma.com/d/y5KSnTOz2J yhteyteen. 10-13 tuuman laitteella on oikeasti erittäin helppoa sormin piirtää ristikkoon ratkaisusanat. Alle 10' laite on liian pieni ja yli 13' on epäkäytännöllisen iso.

Ongelma on toki itse ohjelman käytön opettelu.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Eikö tarvitse edes ristikkohanskaa?

• Anonyymi

Tapio-Huuhaan tämänpäiväinen kommentti erääseen pääpalstan kirjoitukseen (josta hän ensin lainaa pätkän):

"Mustesuihkulla printtavaa kouristaa sydämen läheltä, jos lompakko on povitaskussa". Jos omistat 10-13 tuuman kosketusnäyttö laitteenkokoinen on epäkäytännöllinen), ristikoita on varsin helppo sormin kirjaimet piirtäen ratkoa ristikoita - ei kulu mustetta eikä paperia.

• Anonyymi

Nimimerkki Iso S servaa Tapion huolella.

• Anonyymi kirjoitti:

Nimimerkki Iso S servaa Tapion huolella.

Harmitti, että tekstistä jäi pois yksi sulkumerkki ja yksi sana. Yksi sana oli myös liikaa. ,Ei siis ihme, että teksti ei ollut täysin ymmärrettävää.

Teksti oikein olisi ollut:
        "iso S "Mustesuihkulla printtavaa kouristaa sydämen läheltä, jos lompakko on povitaskussa". Jos omistat 10-13 tuuman kosketusnäyttö laitteen ( muun kokoinen on epäkäytännöllinen), on varsin helppo sormin kirjaimet piirtäen ratkoa ristikoita - ei kulu mustetta eikä paperia.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Harmitti, että tekstistä jäi pois yksi sulkumerkki ja yksi sana. Yksi sana oli myös liikaa. ,Ei siis ihme, että teksti ei ollut täysin ymmärrettävää.

Teksti oikein olisi ollut:
        "iso S "Mustesuihkulla printtavaa kouristaa sydämen läheltä, jos lompakko on povitaskussa". Jos omistat 10-13 tuuman kosketusnäyttö laitteen ( muun kokoinen on epäkäytännöllinen), on varsin helppo sormin kirjaimet piirtäen ratkoa ristikoita - ei kulu mustetta eikä paperia.

Kohdasta "Jos omistat 10-13 tuuman kosketusnäyttö laitteenkokoinen on epäkäytännöllinen)" jäi sulku ja yksi sana pois.

po. "Jos omistat 10-13 tuuman kosketusnäyttö laitteen (muun kokoinen on epäkäytännöllinen)"

Jos ei tarvitse kynää eikä kumia vaan sormi hoitaa sekä kynän että kumin virkaa, ei homma sen osalta ole vielä helpompaa?

Kosketusnäyttölaitteella ei käytännössä voi ratkoa ristikoita digilaitteelle tarkoitetulla kynällä muuten kuin käyttämällä eristävää hansikasta käden ja lasin välissä. Mutta jos ratkoo istualtaan, voi piirtävän käden tukea vartaloon, sormella ratkoo ihan hyvin kun laittaa ristikon sopivan kokoiseksi näytöllä.

Ainoa haitta on opetella ohjelman käyttö ja löytyy itselle sopivat säädöt. En ole vuosikausiin ratkonut juuri paperiristikoita enkä niitä ainakaan viiteen vuoteen ole tulostanut.

• Anonyymi kirjoitti:

Kohdasta "Jos omistat 10-13 tuuman kosketusnäyttö laitteenkokoinen on epäkäytännöllinen)" jäi sulku ja yksi sana pois.

po. "Jos omistat 10-13 tuuman kosketusnäyttö laitteen (muun kokoinen on epäkäytännöllinen)"

Jos ei tarvitse kynää eikä kumia vaan sormi hoitaa sekä kynän että kumin virkaa, ei homma sen osalta ole vielä helpompaa?

Kosketusnäyttölaitteella ei käytännössä voi ratkoa ristikoita digilaitteelle tarkoitetulla kynällä muuten kuin käyttämällä eristävää hansikasta käden ja lasin välissä. Mutta jos ratkoo istualtaan, voi piirtävän käden tukea vartaloon, sormella ratkoo ihan hyvin kun laittaa ristikon sopivan kokoiseksi näytöllä.

Ainoa haitta on opetella ohjelman käyttö ja löytyy itselle sopivat säädöt. En ole vuosikausiin ratkonut juuri paperiristikoita enkä niitä ainakaan viiteen vuoteen ole tulostanut.

No tulipa tänne kopioitua, mitä halusin sanoa, sillä jossakin vaiheessa tekstini poistetaan.
        Toivottavasti jonkin virikkeen antaisi muillekin.

Pitäisi kirjoittaa huolellisemmin, ettei tarvitsisi paikata kirjoitettua.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

No tulipa tänne kopioitua, mitä halusin sanoa, sillä jossakin vaiheessa tekstini poistetaan.
        Toivottavasti jonkin virikkeen antaisi muillekin.

Pitäisi kirjoittaa huolellisemmin, ettei tarvitsisi paikata kirjoitettua.

Onnistuuko Magman käyttö ristikkohansikkaan kanssa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onnistuuko Magman käyttö ristikkohansikkaan kanssa?

Uuden tablet-laitteen kanssa käytän käsinettä. Tekemäni hanskan hukkasin. Nykyisin minulla on kaksi sellaista villakäsinettä päällekkäin, joista puuttuu sormiosa. Millään kosketusnäyttölaitteella ei kynän kanssa ratko ilman jonkinlaista käsinettä, sillä millään kokeilemallani laitteella ei ns. palm-rejection toimi kunnolla. Palm-rejection ei toiminut kunnolla Applen iPadissa, ei Huaweissa eikä OnePlussan tablet-laitteessa enkä usko, että toimii kunnolla missään muussakaan laitteessa.

Palm rejection tarkoittaa sitä, että kun laskee käden näytölle, se ei aiheuta mitään näytöllä. Mutta usein käden nostaessa ja laskiessa tulee väkisin ylimääräisiä pisteitä ja viivoja. Niitä saisi jatkuvasti olla pyyhkimässä pois. Ristikoita pitää siis ratkoa kosketusnäytöllä joko sormin tai käsineen kanssa kynän kanssa.

Sormin voi ratkoa siksi erittäin hyvin, että käden voi sohvalla istuen tukea vatsan kohdalta vartaloon.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Uuden tablet-laitteen kanssa käytän käsinettä. Tekemäni hanskan hukkasin. Nykyisin minulla on kaksi sellaista villakäsinettä päällekkäin, joista puuttuu sormiosa. Millään kosketusnäyttölaitteella ei kynän kanssa ratko ilman jonkinlaista käsinettä, sillä millään kokeilemallani laitteella ei ns. palm-rejection toimi kunnolla. Palm-rejection ei toiminut kunnolla Applen iPadissa, ei Huaweissa eikä OnePlussan tablet-laitteessa enkä usko, että toimii kunnolla missään muussakaan laitteessa.

Palm rejection tarkoittaa sitä, että kun laskee käden näytölle, se ei aiheuta mitään näytöllä. Mutta usein käden nostaessa ja laskiessa tulee väkisin ylimääräisiä pisteitä ja viivoja. Niitä saisi jatkuvasti olla pyyhkimässä pois. Ristikoita pitää siis ratkoa kosketusnäytöllä joko sormin tai käsineen kanssa kynän kanssa.

Sormin voi ratkoa siksi erittäin hyvin, että käden voi sohvalla istuen tukea vatsan kohdalta vartaloon.

Ks. https://i.ibb.co/HXS5zkF/kasi.jpg

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kaksi kuvaa on suoraan esillä
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/ristikoiden-ratkonta-tablet-laitteella/?view=all#post-33786

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      74
      1862
    2. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      113
      1722
    3. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      252
      1295
    4. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      240
      1267
    5. Millainen luonne sinä olet?

Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      185
      1236
    6. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1117
    7. Mukavaa maanantai päivää

Hyvää huomenta. 🐺❄️⚜️☕🧡
      Ikävä
      212
      1064
    8. Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...

...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös
      Maailman menoa
      293
      942
    9. Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle

"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm
      Maailman menoa
      221
      920
    10. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      56
      807
    Aihe