On erikoinen käytäntö nykyisin jos ylinopeus menee päiväsakoille, niin syyttäjä vain vahvistaa poliisin sakkomääräyksen, tämä siis jos syyllistyt vakavaan piittaamattomuuteen. Poliisi sitten määrittelee ajokiellon pituuden joka on 1-3 kk. Tämä siis jos olet "ensikertalainen", tarkoittaa viiden vuoden moitteettomuutta liikenteessä. Tällä on haettu helpotusta tuomioistuimen ruuhkiin. Poliisillahan ei ole resursseja näitä sitten käsitellä kovin ripeästi, jolloin tullaan tilanteeseen jossa loukataan kansalaisen oikeusturvaa tilanteessa jossa ajokielto jäisi lyhyeksi. No tässä maassa oikeuksia tuntuu olevan vain römmeillä ja mooringeilla.
Ajokielto, kuinka pitkä
2
218
Vastaukset
- Anonyymi
Vähän nyt sinne päin. Syyttäjä vahvistaa poliisin antaman sakkomääräyksen, jos hän on poliisin kanssa samaa mieltä. Ajokiellon pituus riippuu päiväsakkojen lukumäärästä ja siitä, onko sakotettu ensikertalainen, rikoksen uusija, vai moninkertainen rikoksen uusija.
Jos päiväsakkoja tuli vakavasta piittaamattomuudesta ensikertalaiselle 28, tai enemmän, on ajokielto 12 viikkoa, liukuma on 10 viikkoa - 6 kuukautta.
Jos päiväsakkoja tuli 24 - 28 on ajokielto 6 viikkoa, liukuma 1 kk - 8 viikkoa.
Totta on, että v. 2020 poliisille annettiin tuomiovaltaa oikeusistuinten ruuhkien vähentämiseksi, mutta sillä edellytyksellä, että sakotettu siihen suostuu. Silloin sakko ei mene enää syyttäjän vahvistettavaksi. - Anonyymi
Sama asia kapulakielellä, mutta mikä oli pointti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322275- 792168
- 951976
- 351775
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329