Tänä viikonloppuna ratkotaan hämeenkyröläisen Arto Kuivasen laatimaa ja 2,5 vaikeustasoiseksi arvotettua sanaristikkoa. Tämän ristikon Kuivanen on itse myös kuvittanut.
IS Viikonloppu 16.-17.11.2024
47
608
Vastaukset
- Anonyymi
Ratkoin tämän vidaisen ristikon Magmassa Sadun ja Marcuksen kanssa. Kaakkoiskulma tuotti eniten vaikeuksia, mutta Magman ominaisuuksia (chat) hyväksikäyttäen saimme tiatikon selätettyö.
Onko tämä ikään kuin minun kirjoittamani kommentin kirjoittama kommentti niin hauskaa?
Olen toki ratkonut ristikoita Magmassa Sadun ja Marcuksen kanssa kimpassa eikä se ole mikään salaisuus. Ratkotut ristikot ovat olleet Iisakin Simbergin ristikoita. Muita emme yhtä aikaa ole kimpassa ratkoneet. Sadun kanssa on joskus ratkottu puhumallakin ristikoita.
PuPen ristikoihin erikseen ovat Marcus ja Satu esittäneet kommentteja.
Marcus ja Satu eivät IS:n ristikoita osta. En IS:n ristikoihin tarvitse kimpparatkontaa kenenkään kanssa. Satunnaisesti olen kyllä yksittäisiin vihjeisiin Magmassa heiltä pyytänyt apua vihjeiden ymmärtämiseen.
En ole ristikkoa aloittanut. Oletan, että en tarvitse ristikossa toisten apuja, mutta se on vain oletus. Olen satunnaisesti tulkinnut Kuivasen vihjeitä väärin.Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Onko tämä ikään kuin minun kirjoittamani kommentin kirjoittama kommentti niin hauskaa?
Olen toki ratkonut ristikoita Magmassa Sadun ja Marcuksen kanssa kimpassa eikä se ole mikään salaisuus. Ratkotut ristikot ovat olleet Iisakin Simbergin ristikoita. Muita emme yhtä aikaa ole kimpassa ratkoneet. Sadun kanssa on joskus ratkottu puhumallakin ristikoita.
PuPen ristikoihin erikseen ovat Marcus ja Satu esittäneet kommentteja.
Marcus ja Satu eivät IS:n ristikoita osta. En IS:n ristikoihin tarvitse kimpparatkontaa kenenkään kanssa. Satunnaisesti olen kyllä yksittäisiin vihjeisiin Magmassa heiltä pyytänyt apua vihjeiden ymmärtämiseen.
En ole ristikkoa aloittanut. Oletan, että en tarvitse ristikossa toisten apuja, mutta se on vain oletus. Olen satunnaisesti tulkinnut Kuivasen vihjeitä väärin.Ekan kappaleen ymmärrettävyyttä en miettinyt kunnolla ja tuli kirjoitettua käsittämättömyyksiä.
Onko nyt niin hirveän hauskaa kirjoittaa jotain, joka näyttää ikään kuin minun kirjoittamaltani, mutta ei sitä todellisuudessa ole.
Anonyymi
2024-11-16 07:40:00
kohdalla en usko, että olisi kellekään mennyt täydestä, vaikka en olisi kommenttiin reagoinut Hirveän paljon tällä sivustolla menee matkijoiden kommentit täydestä. Jollakulla on hupi esiintyä minuna. PuPe-säikeessä tuntuu myös siltä, että jollakulla on halu välillä esiintyä myös Sanarisin Ylläpitona.
Tämän osaston toimintakulttuuri on niin huono, että koko ristikko-osio pitäisi pistää alas tai osio pitäisi pistää ainakin joksikin aikaa "jäähylle".
Säikeen aloitus oli kiva ja asiallinen, mutta heti toisessa kommentissa joku halusi johdattaa säikeen sivuraiteelle. Jonkun anonyymin ensisijaisena tarkoituksena tuntuu tällä hetkellä olevan se, että saa pilattua kaikki säikeet.- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Ekan kappaleen ymmärrettävyyttä en miettinyt kunnolla ja tuli kirjoitettua käsittämättömyyksiä.
Onko nyt niin hirveän hauskaa kirjoittaa jotain, joka näyttää ikään kuin minun kirjoittamaltani, mutta ei sitä todellisuudessa ole.
Anonyymi
2024-11-16 07:40:00
kohdalla en usko, että olisi kellekään mennyt täydestä, vaikka en olisi kommenttiin reagoinut Hirveän paljon tällä sivustolla menee matkijoiden kommentit täydestä. Jollakulla on hupi esiintyä minuna. PuPe-säikeessä tuntuu myös siltä, että jollakulla on halu välillä esiintyä myös Sanarisin Ylläpitona.
Tämän osaston toimintakulttuuri on niin huono, että koko ristikko-osio pitäisi pistää alas tai osio pitäisi pistää ainakin joksikin aikaa "jäähylle".
Säikeen aloitus oli kiva ja asiallinen, mutta heti toisessa kommentissa joku halusi johdattaa säikeen sivuraiteelle. Jonkun anonyymin ensisijaisena tarkoituksena tuntuu tällä hetkellä olevan se, että saa pilattua kaikki säikeet.Niin, riittäisi vain kun sanoisit, että "Tuo ei ollut Huuhaata!" Näin langat eivät mene pilalle.
- Anonyymi
Kuivasen ristikosta tuli taas mieleen, että värikuvavihjeet ovat syvältä. Taaskaan niistä ei juuri selvää saa,. Tuo yksikin oli ihan pitsan näköinen, mutta ratkaisun perusteella ei.
Orea jäi ymmärtämättä, tai sitten mulla on virhe siinä kohdassa, kun "ajitaal oora" ei myöskään oikein aukea- Anonyymi
OREA on yleinen vihjetyyppi.
Sain kyllä mielestäni oikein täyteen ja kaikkiin kohtiin tuli kunnon suomea, mutta EI iSKE tuntuu kovin kaukaa haetulta ajatukselta. HÄTÄ V en tavoittanut ollenkaan.
AJITAAL OORA on tupalajekku - lue ensin oikealta vasemmalle ja mieti sitten, mikä toinen jekku siihen sisältyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OREA on yleinen vihjetyyppi.
Sain kyllä mielestäni oikein täyteen ja kaikkiin kohtiin tuli kunnon suomea, mutta EI iSKE tuntuu kovin kaukaa haetulta ajatukselta. HÄTÄ V en tavoittanut ollenkaan.
AJITAAL OORA on tupalajekku - lue ensin oikealta vasemmalle ja mieti sitten, mikä toinen jekku siihen sisältyy.Juu, kyllä mä näen että se on "laatija aroo" toisinpäin,mutten saa tuosta "aroosta" kiinni. Ainakaan se ei sovi vaakaan tulevien koetin- ja tonttuarmeijan-ratkaisujen kanssa. Sitten mulla pukkaa "loisien nyppijöillä"-vihjeeseen täiatulat ratkaisua (ehkä virheellisesti?), joten pystysanaksi tunkee jotakin on.u -ratkaisua...
Ymmällä olen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, kyllä mä näen että se on "laatija aroo" toisinpäin,mutten saa tuosta "aroosta" kiinni. Ainakaan se ei sovi vaakaan tulevien koetin- ja tonttuarmeijan-ratkaisujen kanssa. Sitten mulla pukkaa "loisien nyppijöillä"-vihjeeseen täiatulat ratkaisua (ehkä virheellisesti?), joten pystysanaksi tunkee jotakin on.u -ratkaisua...
Ymmällä olen.Aroo lienee Arto jossa on korvattu kirjain.
- Anonyymi
Vasemman yläkulman keltainen söherö lienee tarkoitettu kuvaamaan pesusientä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, kyllä mä näen että se on "laatija aroo" toisinpäin,mutten saa tuosta "aroosta" kiinni. Ainakaan se ei sovi vaakaan tulevien koetin- ja tonttuarmeijan-ratkaisujen kanssa. Sitten mulla pukkaa "loisien nyppijöillä"-vihjeeseen täiatulat ratkaisua (ehkä virheellisesti?), joten pystysanaksi tunkee jotakin on.u -ratkaisua...
Ymmällä olen.Kyseessä on skytismi.
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/ristikot/kovisristikoiden-oveluudet/skytismit/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasemman yläkulman keltainen söherö lienee tarkoitettu kuvaamaan pesusientä.
Erittäin huono kuva. Leikatut valokuvat on huonoin mahdollinen kuvitustapa, jos tarkoituksena ei nimen omaisesti ole arvuutella sitä, että mitä kuva esittää. Tekoälyllä saisi siistin piirroksen, jos ei itse osaa piirtää.
- Anonyymi
En minäkään luota laatija -juttua pysty selvittämään. Vaikka se olisi siis se Arto. Niin en saa siihen mitään älyllistä sanaa. Ristikon on laatinut Arto Kuivanen. Pitäisikö siitä jotain pystyä säveltämään?
Ja ihan auki on sinisten kaksi viimeistä sanaa.- Anonyymi
Siitäpä juuri on kyse. Laitoin linkin 17.11.2024 09:11 kommenttiin.
- Anonyymi
Täiatulat ei liene oikein. Koska ne sotilaat "ei ole järjestyksessä, vaan..."
Joten niitten atuloitten tilalle on tultava jotain muuta. Mutta mitä. Tuohon ooraan en saa sitten yhtikäs mitään.
Muuten sain valmiiksi.
Periaatteessa kiva ristikko, ei liian hankala, mutta hiukan kumminkin, koska jotain nyt jää ratkaisematta. - Anonyymi
Orea ehkä ymmärretty, jos ratkaisuun liittyy servituutti? Näin täiatulat muuttuisi täiastiat-ratkaisuksi (liekö sekään oikein).
Mutta sitten mulla on kädessäni, tai pikemminkin silmieni edessä ihmeteltävänä ratkaisu "onot"!!!
Edelleen ymmälläni?- Anonyymi
Pikkaisen kökkö ja väkisin tehdyn oloinen vihje. Ilmeisesti takaperin luettuna "T-ON-O", koska t:n paikalle Hämeenkyrössä on tungettu o.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikkaisen kökkö ja väkisin tehdyn oloinen vihje. Ilmeisesti takaperin luettuna "T-ON-O", koska t:n paikalle Hämeenkyrössä on tungettu o.
Lähetin valitukset. Erehtyivät jos luulivat pääsevänsä kuin koira veräjästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Ekiä nyt kuumottaa. Mitä jos asiakkaat kaikkoavat?
- Anonyymi
"Näin täiatulat muuttuisi täiastiat-ratkaisuksi (liekö sekään oikein)."
Ei muutakaan sovi, vaikka vähän kököltä ratkaisusana tuntuu. TÄIATULAT minäkin ensin laitoin.
ONOT on ihan oikein. klikkaa 17.11.2024 09:11 olevaa linkkiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
just siitä on kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On skytismejä paljon muillakin. Tässä oli vaan vähän lisätwistiä.
Kukahan kirjoitti 2024-11-17 00:56:09 .
Tämän kommentin kirjoittaja on Tapio Huuhaa enkä tästä valittaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Ekiä nyt kuumottaa. Mitä jos asiakkaat kaikkoavat?
Eki tuhoaa bisneksen kirjainjekuilla, joita hän pyrkii uittamaan ja uitattamaan aina vaan helpommiksi merkittyihin ristikoihin. Kirjainjekkuilu edustaa minusta laadintakulttuurin syvää rappiotilaa. Rappiotilan ristikot tuskin tuleville polville maistuvat. Ainakin kynnys aloittaa vähänkin vaikeampia ristikoita nousee korkeaksi. Helpoissa ristikoissa kirjainjekkuilut vain aiheuttavat ihmetystä.
Ei kirjjainpelleilyistä nytkään aina pidetä:
"3. -skLainaa15.11.2024 klo 22:07
Typerää tälläinen kikkailu mielestäni. Kuten kirjainten lisäykset, tyyliin: (a)lind(t) = (a)kai(t)
4. PekkatyttöLainaa16.11.2024 klo 12:59
Nämä ovatkin laiskojenlaatijoiden paskavihjeytyksiä
Kun tulee vastaan niin roskis rapisee
5. clasLainaa16.11.2024 klo 13:22
Onhan se ymmärrettävää, että jotakuta risoo kun ei älli leikkaa, silloin on hyvä vierittää syy laatijalle.
"
clas ei ymmärrä, mistä on kyse. Jos rappioittavat kirjainjekkuilut hallitsevat, on kynnys aloittaa ristikoiden ratkontaa. Clas ei ymmärrä, että on ihmisiä, joita kirjainjekuilut oikeasti ällöttävät. Kyse ei ole hoksottomien puutteesta, jos kirjainjekkuilu ylipäätänsä tuntuu lapselliselta pelleilyltä. Pekkatyttö kanssa olen samaa mieltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On skytismejä paljon muillakin. Tässä oli vaan vähän lisätwistiä.
Kukahan kirjoitti 2024-11-17 00:56:09 .
Tämän kommentin kirjoittaja on Tapio Huuhaa enkä tästä valittaisi.Minusta siis vaikeimman pään ristikoissa ihan ok kuten myös monet muut aidot rakennevihjeet. Kirjainpelleilyjä pidän vain typerinä.
- Anonyymi
Nettituttu kertoi, että HP on palannut Suomeen palmun alta. Oli kuulemma kysellyt kaivataanko listaa vai onko Tapio kieltänyt sen.
- Anonyymi
No sitten tervetuloa takaisin HP! Kyllä täällä on listaasi kaivattukin, vaikka monet ei pidäkään siitä,että paljastetaan vihjeitä. Olen ajatellut että onko niitä pakko katsoa. Itse en katso kuin aina yhden kerrallaan, ja sillä tavalla olen oppinut. Mutta joskus menee aikaa,ennen kuin edes tajuan, missä tuo sana on. Nyt puuttuu oikeasta alakulmasta,ja voi kun saisi tuon "vihdoin" sanan.
- Anonyymi
Ongelmahan tässä oli mulle se, ettei aivotoiminta ni antanut periksi sen ymmärtämiselle, että "onot" voisi olla joku merkityksellinen sana. Nyt vasta hokasin, että kaipa se voi, ainakin Yokon sukulaisia muistellessa.
Yritin liikaa miettiä sitä Arto Kuivaseen itseensä liittyen. Tyhmyys taas kostautui. - Anonyymi
Ristikko oli pääsääntöisesti mulle 2+ -tasoa, mutta pari vihjettä vei sen vaikeammaksi. Sain toiseen apua nettitutulta. Myönnän, etten sen ideaa hoksannut itse.
Hän ehdotti vihjeen EI ISKE ensimmäisen piilokirjaimen vaihtamista. Mutta jos vaihdan laittamani kirjaimen sijalle ihan minkä tahansa muun kirjaimen, en saa kunnon sanaa. Sanarenki eikä ratkojat.fi ei ainakaan mitään muuta piilokirjainta hyväksy kuin laittamani.- Anonyymi
nEttituttu ehdotti yhtä kirjainta, mutta sitä Kielitoimiston sanakirja ei tunne enkä netistä löytänyt missään käytetyn. En ikinä ole hänenn ehdottamaansa sanaa tavannut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nEttituttu ehdotti yhtä kirjainta, mutta sitä Kielitoimiston sanakirja ei tunne enkä netistä löytänyt missään käytetyn. En ikinä ole hänenn ehdottamaansa sanaa tavannut.
Kyseessä on laatijan itse kehittämä sanajohdannainen. Itse keksityt sanat ovat joskus hankalia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on laatijan itse kehittämä sanajohdannainen. Itse keksityt sanat ovat joskus hankalia.
Ihan hyvä vihje, jossa ei ole mitään kikkailuja. Yksi sanan merkitys jäi huomaamatta., mikä on selvä moka.
- Anonyymi
nyt ei iske??kun en keksi iskeän kahta piilokirjainta?mitä ne olisi?
- Anonyymi
No voisko joku viisas sitten selittää tuon "onot-" sanan, kun en käsitä yhtään, miten se viittaisi vaikka Yoko Onoon, tai yhtään mihinkään tuossa.
Kaikki muut tässä ristikossa ymmärrän, mutta en tuota kohtaa.
Laatija-sana on kirjoitettu nurinpäin, joten jotain merkitystä pitäisi olla sillä tekijällä tässä. Pitääkö se onot lukea ylhäältä alas vai alhaalta ylös? Kumpikaan tapa ei kerro minulle mitään.
Miten se "oora" pitäisi käsittää?- Anonyymi
OORA on kyllä selitetty tässä säikeessä aika perusteellisesti.
ONOT on ratkaisusana, mutta ei sillä mitään suoran vihjeen kaltaista liittymää vihjeeseen ole, koska kyseessä oon rakennevihje, joka kysyy sitä, mitä on muutettu sanassa, josta lähdettiin siis sanassa ARTO. Kysytään millä tavoi ARTO eroaa (epä)sanasta TONO
- Anonyymi
ei iske..onko se vasaraton??
- Anonyymi
Niin kai. Yksi toinenkin sana kävisi, mutta on enemmän kaukaa haettu.
- Anonyymi
Miksi vasara olisi lähellekään ainoa asia jolla ylipätään voi iskeä?
Nyrkillä tai kirveellä voi hyvin iskeä, vaikka ei vasaraa omistaisikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi vasara olisi lähellekään ainoa asia jolla ylipätään voi iskeä?
Nyrkillä tai kirveellä voi hyvin iskeä, vaikka ei vasaraa omistaisikaan.niimpä lekalla,kankella ja silmälläkin voi iskeä!!
- Anonyymi
> Erittäin huono kuva. Leikatut valokuvat on huonoin mahdollinen kuvitustapa, jos
> tarkoituksena ei nimen omaisesti ole arvuutella sitä, että mitä kuva esittää.
Kuivasen ristikoiden tekemisen tapaa kuvataan kuvituksen osalta näin. Kerrotaan siis että nimenomaan kameransa kanssa hän tykkää hillua:
“Arto sekä laatii että toteuttaa ristikkonsa itse. Ristikoissa on paljon tekstivihjeitä.
Hän pitää puhekuplista ja kirjaimilla leikittelystä. Ristikoissa olevat valokuvat ovat
lähtöisin omasta kamerasta.”
> Tekoälyllä saisi siistin piirroksen, jos ei itse osaa piirtää.
Kuivanen vaikuttaa hallitsevan lähinnä keltaisten puhelkuplien piirtämisen. Muunlaisten kuvien monipuolinen piirtäminen, ja etenkin tekoälyn avulla piirtäminen alkaa olla Kuivasen ATK-ikäluokassa aika kaukaista asiaa. - Anonyymi
> Nyt puuttuu oikeasta alakulmasta,ja voi kun saisi tuon "vihdoin" sanan.
Ratkojissa on useita vaihtoehtoja tuohon vihdoin-juttuunkin. Valitse vaan siltä listalta sopiva sana, niin pääset eteenpäin. - Anonyymi
vihdoin..oisko saunova!?? ja alakulmaa ehkä oikein olisi alkukoti ja aamuteet??
- Anonyymi
Kumpi on oikein: "Kiireisen" ja pystyristiin "setämies", vaiko "Kiireisin" ja pystyristiin "setämäis" ?
- Anonyymi
vai olisiko "kiireiset" vai pitäiskö iskeä silmää!!?
- Anonyymi
Korvatunturin kiireisen tonttuarmeijan rivit sekaisin
honolulu, vasaraton, kastike, kisälli, tupakkalajike, avopaikat, saunova, rikastin, marista, asutuskeskus, tsättäävät, täiastiat, kantatila, setämies, pilailunenät, alkukoti, kauniit, koetin, ahaat, raitio- Anonyymi
Eikö "apilla katkoksia " muka ole "neat" ? (apneat ?). Siis jos tuo "kiireiset" pitää paikkansa, niin siihen tulisi te( )t.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö "apilla katkoksia " muka ole "neat" ? (apneat ?). Siis jos tuo "kiireiset" pitää paikkansa, niin siihen tulisi te( )t.
Anteeksi, en huomannut, että pääkuvasta tuleekin vaan yksi hyvin pitkä lause, eli "kiireisen" on oikein.
- Anonyymi
miksein "kiireiset" ei ole oikein??
- Anonyymi
Koska lause jatkuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1107197- 474986
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562821Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52328Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101328Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1861250Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921063Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai283945Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30876Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179850