Kuvaruutukopioiden ja ristikoista otettujen valokuvien hyödyntäminen

Punainen Pelikaani 6/2024 meni isolta osin ristikoista otettavien kuvaruutukaappausten käsittelyyn. Hieman tuli esille myös skannatut ja valokuvatut ristikot.

Tähän säikeeseen voisi koota keskeisiä näkökulmia. Uudet asiaan liittyvät näkökulmat voisi esittää tässä säikeessä eikä enää PuPe-säikeessä.

14

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on kokemusta kahdesta laitteesta.

Huawei HD 1920x1200pikseliä, Android 8.

Laitteella saa kuvaruutukopion pystysuuntaista ristikosta. Kuvaruutukopiota voi pystysuunnassa vierittää.

Parhaat kopiot saa PDF-tiedostoista. Aukeamaristikot vaativat kahden kuvan yhdistelyä, mikä onnistuu minulta Magmassa tai ibisPaintX-sovelluksessa.

Vaakasuuntaisen kuvan ottamisessa on vaikeuksia, sillä vaakasuunnassa ei ole kuvaruutukopion vieritystä. IS:n sovelluksesta saa juuri ja juuri käyttökelpoisen kuvaruutukopion.

OnePlus 3 000 x 2 120 pikseliä (mainostetaan 3 K tarkkuutena). Tällä hetkellä Android 14, mutta päivittyy uudempaan.

Laitteella saa aina kaikista ristikoista riittävän hyvän kuvaruutukopion ristikoiden ratkontaan, laite vaakasuuntaan laitettuna myös aukeamaristikoista.

Valokuvattuja vääristyneitä ristikkokuvia voi oikoa ibisPaintX:ssä.

• Huaweilla IS: nettiversion ristikoista on vaikea saada kunnon kuvaruutukopiota, sillä kuvaa ei saa suurennettua maksimikokoiseksi, sillä kuva ei asetu suurennettaessa millään ihan keskelle. Kuvaa ei käytännössä voi suurentaa ollenkaan ennen kuvaruutukaappauksen ottamista. Maks. vaakaresoluutioksi jää 1094 pikseliä eli 106 pikseliä vähäisemmäksi kuin mitä vaakaresoluutio voi olla.

Kännykällä vaakaresoluutio in usein 1024px tms., jolloin ristikon vaakaresoluutioksi jäisi 918px, joka on melko alhainen. Kännykällä nimen omaisesti vaakaresoluutio on ongelma laadukkaiden kuvaruutukopioiden ottamisessa. 918 saattaa hyvien vihjekuvien kanssa riittää.

E-Kirjaston ja ePress ongelmaa ei ole kuten ei ole myöskään IS:n Android-sovelluksessa.

• Anonyymi
      • Anonyymi

En ole käyttänyt korvertio-ohjelmia pitkään aikaan. Vähän työläitä. Käytin Windows koneella kun oli pakko käyttää, koska oli joskus 1280x800 tablet-laite, jolla ei koskaan saanut kunnon kuvaruutukaappausta. Uudemmilla laitteilla olen pyrkinyt pärjäämään kuvaruutukopioilla.

• Anonyymi

Tapio puhuu koko ajan kuvaruutukopioista. Minä ymmärrän tuon termin niin, että otetaan kuva ruudulla näkyvästä osasta.
      - - -
      Windows -laitteella operoivalla on takataskussaan oivallinen kuvankaappaus -työkalu, joka käynnistyy kolmen näppäimen kombinaatiolla:
      -> 1) paina alas näppäin Win (neljä ikkunaruutua)
      -> 2) paina alas Shift/Vaihto
      -> 3) paina alas kirjain S (ässä)
      ->lopuksi vapauta kaikki kolme painiketta, jolloin kuvankaappaus -työkalu käynnistyy ja voit hiirellä rajata ruudulta haluamasi alueen. Hiirellä rajaaminen tapahtuu niin, että paina vaikkapa peukulla hiiren ykköspainike alas haluamasi alueen vasemmassa yläkulmassa. Sen jälkeen vedä hiirtä vaikkapa etusormella oikealle ja alas niin että haluamasi alue tulee rajatuksi. Hiiren vapauttamisen jälkeen rajaus hyppää kuvana leikepöydälle, mistä se on helppo viedä vaikkapa perus Paint -ohjelmaan tallennettavaksi tai lähetettäväksi sellaisenaan some-kanavissa ilman eri tallennusta.
      - - -
      Toinen "hyvä muistaa" -kikka on pitkien nettisivujen tallennus kuvaksi. Siinä hyödynnetään kehittyneiden selainten Developer Tools / Kehittäjän työkalupakkia.

Lyhyt oppimäärä:
      -> mene sivulle mistä haluat ottaa kuvakopion
      -> valitse näppäinkombo Ctrl + i (ii-kirjain)
      -> valitse näppäinkombo Ctrl + p (pee-kirjain)
      -> kirjoita valmiiksi vilkkuvaan ruutuun sana: screen
      -> valitse avautuvasta listasta "Capture Full Size Screenshot"
      -> tämän jälkeen kuva löytyy tod.näk. Ladatut tiedostot -kansiosta
      "< viimeistele kuva poistamalla esim. turhat reunukset ilmaispalvelussa os.
      https://www.iloveimg.com/crop-image

Edellä mainitussa ILoveImg -palvelussa on myös muita tarpeellisia kuvien käsittelyyn liittyviä sovelluksia. Kannattaa rauhassa tutustua niihin ja hyödyntää koko setti.
      - - -
      PS. Harjoitus tekee mestarin. Suosittelen kokeilemaan, niin huomaat, että "kuvaruutukopio" alias "PrintScreen" alkaa näyttää kaukaiselta muistolta liitukaudelta, tai jotain.

✍️(◔◡◔)

• Anonyymi

Hyvä varmaan Windowsin käyttäjille, mutta en nykyisin koskaan käytä Windows-laitetta ristikkokuvien tallennukseen. Hyvä, että siinä opastat.

Androidilla saa vain pystyvierityksiä. En ole kyllä tutkinut, löytyisikö jotain ohjelmaa, joka laajentaisi kopiota myös vaakasuuntaan.

Jos kännykän käyttöjärjestelmä tukee vaakasuunnassa vyörtystä, laadukkaan kuvan vaikka IS:n Kovis ja Pehmis -ristikoista saisi kuvaa laite leveyssuunnassa vyöryttäen. Resoluutiota olisi yllin kyllin, usein jopa liikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä varmaan Windowsin käyttäjille, mutta en nykyisin koskaan käytä Windows-laitetta ristikkokuvien tallennukseen. Hyvä, että siinä opastat.

Androidilla saa vain pystyvierityksiä. En ole kyllä tutkinut, löytyisikö jotain ohjelmaa, joka laajentaisi kopiota myös vaakasuuntaan.

Jos kännykän käyttöjärjestelmä tukee vaakasuunnassa vyörtystä, laadukkaan kuvan vaikka IS:n Kovis ja Pehmis -ristikoista saisi kuvaa laite leveyssuunnassa vyöryttäen. Resoluutiota olisi yllin kyllin, usein jopa liikaa.

"Vyörytys" näyttää olevan päivän sana.

Minkä ihmeen takia painia tabletin rajoittuneisuuden kanssa, kun miljardien ihmisten käytössä oleva Windows tekee asiat kehittyneemmin?!

Tuollainen itse itselleen ongelman kehittäminen ja siitä vielä netissä valittaminen on samaan aikaan sekä kyseenalaista että tyhmää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vyörytys" näyttää olevan päivän sana.

Minkä ihmeen takia painia tabletin rajoittuneisuuden kanssa, kun miljardien ihmisten käytössä oleva Windows tekee asiat kehittyneemmin?!

Tuollainen itse itselleen ongelman kehittäminen ja siitä vielä netissä valittaminen on samaan aikaan sekä kyseenalaista että tyhmää.

"Minkä ihmeen takia painia tabletin rajoittuneisuuden kanssa, kun miljardien ihmisten käytössä oleva Windows tekee asiat kehittyneemmin?!"

Käytän Windowsia vain pakon edessä. En halua ristikoiden takia nousta sohvalta viittä metriä kun tablet-laitteella saa riittävän hyvän kuvan kuvaruutukopiolla - yhdistellenkin, jos ei homma muuten toimi. Valitsin Huawein kanssa- mieluummin kahden kuvan yhdistelyn aukeamaristikon kohdalla. En Huawein kanssa tarvinnut vyörytystä.

• Anonyymi

Vai pyrkii joku nyt saamaan Pelikaanien ristikot mahdollisimman helposti - ja ilmaiseksi - omaan käyttöönsä.

• Anonyymi

Ei siitä ole kyse. En ole pitkään aikaa hyödyntänyt minulle lähettyjä tyhjiä PuPen ristikoita. 5/2024 päätin, etten ratko PuPen ristikoita toista auttaakseni, jos se edellyttäisi minulta sitä, että minun tulisi ratkoa ristikkoa itse paljon.

6/2024 tein päätöksen, etten myöskään hyödynnä toisen ratkojan ratkontoja siten, että antaisin toisen ratkojan onnistuneen ratkonnan perusteella vinkkejä muille. En halua että toisia ratkojia käytetään massiivisesti hyväksi. Jos auttaisin tällaisessa tilanteessa, koen että minua käytettäisiin hyväksi. Olen pannut stopin kaiken tyyppiselle toisten ratkojien hyväksikäytölle. Syytös on tätä hetkeä ajatellen täysin epäoikeutettu. Minusta tämä sivusto antaa tilaa toisten ratkojien osaamisen törkeään hyväksikäyttön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei siitä ole kyse. En ole pitkään aikaa hyödyntänyt minulle lähettyjä tyhjiä PuPen ristikoita. 5/2024 päätin, etten ratko PuPen ristikoita toista auttaakseni, jos se edellyttäisi minulta sitä, että minun tulisi ratkoa ristikkoa itse paljon.

6/2024 tein päätöksen, etten myöskään hyödynnä toisen ratkojan ratkontoja siten, että antaisin toisen ratkojan onnistuneen ratkonnan perusteella vinkkejä muille. En halua että toisia ratkojia käytetään massiivisesti hyväksi. Jos auttaisin tällaisessa tilanteessa, koen että minua käytettäisiin hyväksi. Olen pannut stopin kaiken tyyppiselle toisten ratkojien hyväksikäytölle. Syytös on tätä hetkeä ajatellen täysin epäoikeutettu. Minusta tämä sivusto antaa tilaa toisten ratkojien osaamisen törkeään hyväksikäyttön.

Jos ihan laiskuutta pyytää kohtuuttomasti apua palkintoristikohin, jotta oman ratkaisunsa voisi lähettää palkintokisaan, kyse on loisena toimimisesta ja toisten osaamisen väärinkäyttöä.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Vastaavaa voisi saada tekoälyllä, mutta tekijänoikeudellisista syistä Aku Ankka -tyyppisen kuvituksen käyttö olisi arveluttavaa.

• Anonyymi

Ja korjataanpa tuolla aiemmin oleva virhe:

-> valitse näppäinkombo Ctrl + i (ii-kirjain)
      -> valitse näppäinkombo Ctrl + p (pee-kirjain)

piti olla muodossa

-> valitse näppäinkombo Ctrl + Shift + i (ii-kirjain)
      -> valitse näppäinkombo Ctrl + Shift + p (pee-kirjain)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2162
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1426
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1058
    6. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      60
      1054
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      984
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe