Yksinkertaistettuna omalääkärimalli tarkoittaa, että tietyn alueen väestö jaetaan osiin, joista jokaiselle nimetään oma lääkäri alueen terveysasemalta.
– Tätä lähdetään nyt ihan oikeasti ajamaan sisään. Kyseessä on suomalaisille aivan valtava muutos. Ihmiset pääsisivät oikeasti hoitoon ja saisivat oman lääkärin, Juuso sanoo. IL 19.11.24
Jee Jippii lippikset ilmaan. Onhan ainakin itsellä ollut omalääkäri (suosikki lääkäri) jo iät ja ajat. Mitä tämä uusi himmeli sitten muuttaa.
Omalääkärimalli
32
560
Vastaukset
- Anonyymi
Ns. Suositut lääkärit eivät kerkiä jokapaikkaan, sitähän tuo tarkoittaa. Eli työtaakkaa tasataan näin kaikille lääkäreille.
- Anonyymi
En usko koko ajatukseen yhtään, asiakas sen lääkärin kumminkin itse valitsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko koko ajatukseen yhtään, asiakas sen lääkärin kumminkin itse valitsee.
Ei sen jälkeen valitse kunnallisessa.
- Anonyymi
Jotain se muuttaa. En tiedä kun en ole valittamassa lääkärillä turhanpäiväisiä kolotuksia.
- Anonyymi
Sinähän et muuta teekään munkin purija kotkkotikot
- Anonyymi
Sama juttu, työlääkäri homma ainakin toimii moitteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama juttu, työlääkäri homma ainakin toimii moitteita.
Kyllä työterveyshuollossa omalääkäri systeemi on toiminut hyvin.
Sieltä on aina saanut apua.
Tuo ei ole uusi juttu.
Tilanne on erilainen, kun siirryt eläkkeelle.
Verorahat kyllä kelpaa yhteiskunnalle...
- Anonyymi
Näinhän tämä ennenkin oli, ei ole mikään uusi juttu vaan palataan vanhaa
- Anonyymi
Tuokin vain unelmissas onneton
- Anonyymi
Minua ei varmasti pakoteta jollekki määrätylle lääkärille. Valitsen itse. Ystävälleni pakotettiin ei suomi-lääkäri. Eivät ymmärtäneet yhtään toisiaan. Lääkäri ei tiennyt edes perusasioita eikä osannut puhua niistä suomeksi. Potilasterveys vaarantui useita kertoja.
- Anonyymi
minä ainakin pelkään todella too Munch🧐😳🧐
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
minä ainakin pelkään todella too Munch🧐😳🧐
Ketä kiinnostaa
- Anonyymi
Siinä on juuri tämä ongelma, jos lääkäri ei puhu hyvin Suomea. Hoito voi vaarantua.
Ajattelen asiaa tässä omalääkäri mallissa myös toisinpäin. Kun on myös niitä ongelma potilaita.
Heitä ei jaksa hoitaa kovin monta päivässä.
Siksi julkiselta puolelta halutaan yksityiselle töihin. - Anonyymi
Miten julkisella pystyy nykyisin valitsemaan lääkärinsä, kun ei tahdo päästä edes hoitajalle?
Jos malla rahalla liikkuu, niin silloin toki. - Anonyymi
Sää met mihkä pääset. Hyvä juttu niille kellei mahdollista pääsyä työterveyteeen.
- Anonyymi
Menet yksityiselle sitten vinkumaan jatkossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten julkisella pystyy nykyisin valitsemaan lääkärinsä, kun ei tahdo päästä edes hoitajalle?
Jos malla rahalla liikkuu, niin silloin toki.Vittuun tommoset hoitajat tosta välistä, tulin lääkärin vastaanotolle en hoitajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vittuun tommoset hoitajat tosta välistä, tulin lääkärin vastaanotolle en hoitajan.
Ei ihme että sairaanhoitokulut karkaavat pilviin kun on kaikenmaailman väliportaita hidastamassa oikealle lääkärille pääsyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vittuun tommoset hoitajat tosta välistä, tulin lääkärin vastaanotolle en hoitajan.
Tsirp tsirp
- Anonyymi
Tarkoittaako se sitä, että tuohon kasaan laitetaan kädet, tuohon jalat, jne?
- Anonyymi
Sun äitiäs aasi
- Anonyymi
Olen elänyt aikaa, kun Jämsässä oli omalääkärimalli.
Se oli toimiva. Ja jos et jostain syystä halunnut alueesi lääkäriä omalääkäriksesi, oli mahdollista vaihtaa haluamaasi lääkäriin.
En vaan osaa kuvitella nykyisessä systeemissä, miten jatkuen vaihtuvista, hintavista evvk vuokralääkäreistä saisi sorvattua pysyviä omalääkäreitä. - Anonyymi
Varsinkaan kun sen läpiviemiseen ei anneta yhtään uutta rahaa
- Anonyymi
Pure munkki
Vanha temari sotemalli syrjään ja uutta järkevää toimintaa tilalle, omalääkäri ja se yli 65 vuotiaiden palvelu kela hinnoin, Uusi sote-keskus on mahdollisuus myös yksityisille terveysalan yrittäjille. Rakentamista ei ole vielä päätetty, nykyinen sairaala loppuu ensi elokuussa.
On hyvä, että Jämsän sote- toimintatilan arvio on nyt noussut lähemmäksi nykyistä, siis todellista tarvetta (JS netti 14.11). Kulttuuri tilojen pusertamisen sijaan nyt kannattaa panostaa yksityisiin terveysalan yrittäjiin, jäähän tähän julkisen hallinnon arvioon omasta tilantarpeesta vielä melkoinen vaje nykyiseen käytäntöön, sen voisi yksityiset täyttää. Hallitus kun on luvannut yli 65 vuotiaille yksityislääkäri palvelut kela hinnoin, se tietysti edellyttää, että kaupunki on kiinnostunut pilotista. Ikäluokassa on tuhansia potentiaalisia asiakkaita, joille mahdollistuu lähipalvelu.
Yksityiset terveys yritykset voivat hankkia potilaita hyvin laajalta alueelta, joten kyse on merkittävästä arvioidusta uudesta yritystoiminnasta jonka pitää kiinnostaa Jämsää. Nykyinen yhteisyritys on hankkinut potilaita hyvän laatumaineensa vuoksi Helsingistä Rovaniemelle haarukasta. Julkinen sote meidät jättää ja siirtyy Jyväskylään, tämä tietää kustannuksia ja aika hukkaa potilaille, mutta nyt tämä uusi hallituksen esittämä malli voisi osittain kompensoida syntyvän puutteen.
Käytäntö on näyttänyt, että molempia tarvitaan, yksityistä ja julkista. Parhaiten sen osoittaa joustava yksityinen hammaslääkäri toiminta joka korkealla laadulla on vallannut merkittävän asiakaskunnan. Julkinen valta on perustuslain 19 pykälän mukaan velvollinen palvelun järjestäjä mutta sen operatiivisen osan voi tehdä myös yksityinen jolle hallitus nyt antaa lisää mahdollisuuksia.- Anonyymi
Suuri muutos alkaa, sotesta on pakko luopua, se on perustuslain vastainen 121§.
- Anonyymi
Nyt taasen paikallispoliitikko on nousevassa vaalikiimassa lähtenyt tarinoimaan ja ajatuslentää, mutta faktoista viis.
Ihan muistutuksena, että kaupunki saa olla niin kiinnostunut kun haluaa erilaisista terveydenhuollon piloteista ja kaupunki saa olla kiinnostunut myöskin lentämään kuuhun tai rakentamaan oman autotehtaan.
Mutta siltikään mikään näistä ei kaupungin tehtäviin kuulu ei tule kuulumaan. - Anonyymi
Aattelitko, että nyt kun yksityinen puoli on "vallanut" ison osan julkisesta hammashuollosta, niin nyt muutetaan se tuostanoin julkiseksi, eli aletaan maksamaan ne laskut, mitä se yksityinen hammashuolto asiakkailleen antaa :)
Vai, että samalla tavalla laitetaan yksityinen puoli "valtaamaan" myös perusterveydenhuolto ja annetaan se tapahtua samalla tavalla, eli niin että asiakas maksaa esitetyn laskun.
- Anonyymi
Omalääkärijärjestelmä on toimiessaan erinomainen ja säästää yhteiskunnan rahaa. Ongelma on täällä Jämsässä vaan se alkuperäinen, miksi mallista luovuttiib, eli MISTÄ LÄÄKÄRIT ?
- Anonyymi
Ennen hyvinvointialuevaaleja televisiokeskustelussa Hjallis Harkimo oli ainoa, joka otti esille omalääkärimallin Norjasta saatujen kokemusten pohjalta. Tähän ei kukaan muu puoluejohtaja eikä myöskään toimittaja kiinnittänyt mitään huomiota. Ehdotus sivuutettiin täysin. Seuraavana aamuna radiossa toimittaja otti asian esille MUKAMAS OMANA IDEANAAN. Nyt omalääkärimallista puhutaan ainoana pelastuksena sote-vaivoihin. Hjallikselle ei muisteta antaa kunniaa.
- Anonyymi
Taputtaako pitäisi?
- Anonyymi
Kela kyydillä Kiminkisen vastaanotolle ja takaisin, kuuluu samaan hyvaks sairaanhoitoalueeseen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 473572
- 1053365
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342601Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262298- 201819
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51719- 1821688
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3841417- 261201
Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91068