NYT Joulua miettimään,
Suomessa on 80-100v vanhuksia vielä suhteelisen terveitä
jotka viettää yksin joulun,
on myös vanhuksia jotka on unohdettu yksin viettämään joulun,
kysymys kuuluu :
Onko suomessa paikkoja joissa järjetetään yksin jääneille
vanhuksille joulun - aika maksua vastaan,
kuten kylpyliöissä, hotelleissa, tai vaikka maalaistalossa,
joulun tulisi olla lämminhenkinen turvallinen , rauhallinen,
tanssia, yhdessäoloa,
vanhus kokisi olevansa tervetuluut viettämään joulua,
hyvässä huolenpidossa,
-- seura voisi olla suurinpiirtein saman ikästä sama kuntoista ,
jonkinlaista juttuseuraa
ei välttämättä,
jos joku haluaa muutaman sanan sanoa
jotain sanoakseen,
tai vain olla porukassa mukana,
että
yksinäinen vanhus tuntisi kuuluvansa joukkoon,
järjestääkö mikään taho suomessa joulun vanhuksille m a k s u a vastaan
jos,,,, mitä maksaa joulu vanhukselle suomessa hyvässä turvallisessa hoivassa,
järjestääkö joku taho suomessa joulun, vanhuksille
jossa vanhus kokisi ikimusiteoisen joulun
jossa olisi jonkinlainen yhteisöllisyyden tunne muutamaksi päiväksi jouluna
vuonna 2024 ! ?
YKSINÄISEN VANHUKSEN JOULU !
74
685
Vastaukset
- Anonyymi
Miettikää
onko koiran kuolema tai kissan hautajaiset tärkeämpi
suurempi mielenkiino huolenaihe ja suru
kuin Suomessa kymmenien vuosien työelämän tehneet nyt 80 -100 vuotiaat vanhukset
unohdettuna viettävät yksinäistä jouluaan
kun jälkipolvet matkustaa
ja suree koiran tai kissan kuolemaa enemmän kuin oman isovanhempiensa
loppuelämän yksinäisyyttyä,
unohdettuna kotiinsa,
kuuinka suomen nuorempi kansanosa kehtaa katsoa itseään peilistä,
vanhemmat ja isovanhemmat ovat tehneet kaikkensa jotta jälkipolvet menestyisi ka kauan eläisi maanpäällä on hoivattu jarahotettu, ja kouluettu,
mutta kummasti omat vanhemmat ja isovanhemmat vaan unohtuu kokonaan heidän olemassa olo vaikka ehkä ovat vielä elossa ja kaipaavat suuresti omia rakkaita jälkeläisiään,
mitä suomen moraalille on tapahtunu,
muinoin sota-aikanaki kouluissa osattiin opettaa kunnioitusta ja huolenpitoa omia vanhuksiaan kohtaan, onko oppi kuluissaki unohdettu kun jälki on tämän näkököstä,
me sota-ajan työ-ihmiset pidimme hyvää huoltaa omaista sotaveteraaneista, mutta meidät suuret ikäluokat on UNOHDETTU yksinäisyyteen
minne katosi jälkeläisemme, maailman tuuliin suuressa itsekyydessään kai.
luoja heitä sinne suojelkoon ja antakoon viisautta heille loppuelämänsä rakentamiseen
kun me emme siihen pystyneet .- Anonyymi
On minulla kaksi lasta. Poika haluu aina olla anoppilassa kun on tossun alla ei uskalla vastustaa vaimoaan. Huhhh. Tytär on hieno perse ei vanhus enää sovi joulupöytään. Mutta aikoinaan raha ja apu kelpasi mutta hyviä tekoja kukaan ei muista jospa saavat haudattua minut kunnolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On minulla kaksi lasta. Poika haluu aina olla anoppilassa kun on tossun alla ei uskalla vastustaa vaimoaan. Huhhh. Tytär on hieno perse ei vanhus enää sovi joulupöytään. Mutta aikoinaan raha ja apu kelpasi mutta hyviä tekoja kukaan ei muista jospa saavat haudattua minut kunnolla.
Varo vaan jättävät maanpinnalle tai mättäälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun kaikki lapseni ovat töissä koko joulun ajan ,joten en odottele ketään nykyaika on hieman erilaista kun mitä oli ennen.
Ensinnäkin yhteiskunta kun muuttui 50 luvulla paljon kun naiset olivat töissä myös kosin ulkopuolella , meininki oli että kunnat huolehtii vanhuksista ja aiihen aikaan oli vanhainkoteja meidänkin mummo oli niin tyytyväinen. Oloonsa vanhainkodissa. Ja sai hyvän hoidon . Nyt on hoitopaikatkin muuttuneet ihan toiseksi mitä oli ennen ja raha on ainut mitä ajatellaan ja mitä vauraampi sitä parempi hoitopaikka , siinä ei oikein ole demokraattista ajatusta mukana . Ihmisiä laitetaan sinne missä on tilaa ihan kun olisivat jotain; tavaroita joita siirrellään . Yhteiskunnat voivat huonosti . Ei ole työtä sanovat, ennen oli ihmiset kekseliäämpiä moni alkoi yrittäjäksi ja pääsi niin pitkälle että saattoi palkata ihmisiä töihin , eikö kenelläkään ole ideoita .
Toiset ovat nirsoja siitäkin mikä työpaikka ei niinkun kiinnosta , ennen otettiin ensi hätiin mitä vaan työtä että pääsi palkoille ja sitten sai rauhassa katsella uutta työpaikkaa kun. Elatus on taattu. Ennen ei ollut minkäänlaisia avustuksia , ihmiset auttoivat toisiaan , tänään nekin asiat ovat toisin , mutta että avustuksiin saadaan rahaa on oltava veronmaksajia , aillä tyhjästä,ei voi nyhjäistä .
Joten ei asiat etene mihinkään suuntaan jos vaan netissä haukutaan hallitusta , koska nyt on hallitus mikä on ,ja jos eivät pahasti mokaa tulevat istumaan kautensa loppuun, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun poikani on ollut anoppilassa kaikki joulut hänen rouvansa halusi jatkaa joulu traditioita omien vanhempiensa kanssa , en ota pahakseni mitenkään tulevat aina päivää ennen tai jälkeen luokseni . Ymmärrän hänen vaimoaan , niin olisin varman itsekkin halunnut jos minulla olisi ollut jotain joulutraditioita perheeni kanssa , vaan kun ei ollut mitään erikoista . Pojan anoppi on joka joulu kutsunut minutkin heille vaan nyt on tullut jälkikasvua heidänkin kaikille. lapsilleen että talo on liiankin täynnä , joten mielummin olen kotona katselen TV ohjelmia se on minun jouluni . Ystäviltä olen saanut jo etukäteen lahjoja joten pakettejakin on . Oikein kun ajattelee niin sehän on vaan tavallinen päivä muiden päivien ketjussa .
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Varo vaan jättävät maanpinnalle tai mättäälle.
Ei haittaa. Silloin aion haista todella pahalle ja kauan!
- Anonyymi
Joskus viosia sitten näin mainoksia m a a l a i s Joulusta
aika mielenkiintoinen
nyt ajankohtainen
mietinnän aihe,
järjestääköhän joku jossaki maalais-joulua vanhuksille
täys-hoidon muodossa.- Anonyymi
Maatiloilla on näitä jouluja, voi vaan olla jo varattuja.
- Anonyymi
Kokeile Valamoa.
Yks tuttava ollut siellä muutaman joulun. Mimmi ei ole satavuotias, eikä mitenkään uskovainenkaan. Meinas vaan hyvä rauhallinen meininki, eikä jouluhulinaa, ei kiireitä. Saa niinkuin viettää sen ajan hyvässä ja rauhallisessa seurassa, syödä muutakin, kuin lanttulaatikko ja kuivaa kinkkua.
Kyllä luterilaiset kun jotain järjestävät, riippunee seurakunnasta.
Lisäks paikkakuntakohtaisesti voi olla erilaista tarjontaa vaikka leijonoitten, tai eläkeläisjärjestöjen toimesta.
Se vaan, kaikki tahtoo maksaa jotain.
=DW=
Noin muuten en tiedä muuta kuin ravintolat, niissä saa ainakin syödäkseen ja juodakseen. - Anonyymi
Mikäli olisi, niin miten sinne menisi? Taksillako?
- Anonyymi
Miten kaukana on Valamonluostari Rovaniemeltä katsottuna,
meikä meni omalla autolla jos se muuten olisi mahdollista,
matkan ja hinnan puolesta.- Anonyymi
Joulun vietto Valamossa 4 vrk on noin 400,€ täyshoito . Veljeni vietti viime Pääsiäisen ja oli tyytyväinen.
Matkan pituus taitaa olla useita satoja kilometrejä. Varmaan lähempääkin löytyisi joku mukava paikka kun alat aktiivisesti tiedustella.
tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joulun vietto Valamossa 4 vrk on noin 400,€ täyshoito . Veljeni vietti viime Pääsiäisen ja oli tyytyväinen.
Matkan pituus taitaa olla useita satoja kilometrejä. Varmaan lähempääkin löytyisi joku mukava paikka kun alat aktiivisesti tiedustella.
tepaEdullinen näyttää olevan jos kerran hinta-laatukin oli kohdallaan,
- Anonyymi
Mikäli minut voi katsoa vanhukseksi, niin: olen suuren osan aikuiselämääni viettänyt monia joulujani myös yksin. Kurjinta on ollut olla poissa kotoa, esim. töissä tai sitten hoidossa sairaalassa tai muualla vieraissa.
Minulla on joulumuistoni lapsuudestani ja nuoruudestani ja niiden muistojeni kanssa minä vietän omaa jouluani. Syön, katselen telkkaria, luen nettiä, käyn ehkä ulkona kävelemässä, yksinpuhelen vainajilleni. Saattaisin käydä vaikka joulusaunassa, viedä jyviä linnuille. Voisin myös kotona vaikka lauleskella yksinäni ja muistella kuinka muinoin aattona, minä mummun sylissä, lauloimme yhdessä joululauluja. Jouluradiosta tulee musiikkia.
Kirkossa en ole aikoihin käynyt, mutta voisin taas jonain adventtisunnuntaina käydäkin (pidän itseäni kuitenkin uskovaisena, vaikken niin paljon kirkossa käykään). Jouluyönä tulee telkusta ehkä messu Vatikaanista tai palvelus ortodoksikirkosta.
Tutut joulun tuoksut, kynttilät ja ikivanhat koristeet ja olen aina "kotona". - Anonyymi
Yksinäisen vanhuksen joulu on samanlainen kuin muutkin yksinäiset päivät.
Yksinäisen ihmisen arki ja juhla on muotoutunut vuosien varrella olosuhteiden mukaisiksi.
Ei yksinäinen joulu tule yllättäen.
Yksinelävä ihminen on järjestänyt elämisensä omien tarpeittensa mukaan, eikä muiden suinkaan ole tarpeellista osoittaa sääliä tai voivotella yksinäisyyttä. Elämä eletään.
Nuorena ja terveenä voi mennä matkalle, kutsua sukulaisia, eläkeläisenä kääriytyä torkkupeittoon tv:n eteen, käydä kirkossa, lenkillä, hautausmaalla sytyttämässä kynttilän. tehdä kaikkea sitä, mitä perheellisetkin.
Sanotaan, että yksin asuvien sinkkujen määrä vain lisääntyy.
Syntyvyys laskee, Emme enää tarvitse toisiamme, olemme löytäneet uuden elämänmuodon, yksin elämisen ja omassa seurassa viihtymisen.
Moni leskikin sanoo näinä aikoina, että elää parhaillaan rauhallisinta ja tyytyväisintä aikaansa.- Anonyymi
Oikeastaan missä iässä ihmset alkavat kuteåsua itseään vanhukseksi , minulla on ikää mutta en oikeastaan koskaan käytä itsestäni sanaa vanhus, siinä on hieman syyllisyyden tuntoa laitettu mukaan lapsille etteivät tule ”vanhuksen ” luokse . Minä olen vaan mummo ja en haluaisi itsestäsi käyttää sanaa vanhus enkä vetoa ikääni koskaan jos jotain asiaa hoidan ainoastaan silloin kun unohda pankkikortin koodin kaupan kassalla saatan sanoa että tälläistä se on kun ikääntyy , jotenkin sekin viestittää että ymmärtämään nyt että minä olen vanha , vaikka olen jo hyvin nuorena ollut aina hajamielinen luonteeltani.
Nämä on vaan ajatuksia mitä joskus mietin itsekseni , ettei vaan kukaan ymmärrä väärin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaan missä iässä ihmset alkavat kuteåsua itseään vanhukseksi , minulla on ikää mutta en oikeastaan koskaan käytä itsestäni sanaa vanhus, siinä on hieman syyllisyyden tuntoa laitettu mukaan lapsille etteivät tule ”vanhuksen ” luokse . Minä olen vaan mummo ja en haluaisi itsestäsi käyttää sanaa vanhus enkä vetoa ikääni koskaan jos jotain asiaa hoidan ainoastaan silloin kun unohda pankkikortin koodin kaupan kassalla saatan sanoa että tälläistä se on kun ikääntyy , jotenkin sekin viestittää että ymmärtämään nyt että minä olen vanha , vaikka olen jo hyvin nuorena ollut aina hajamielinen luonteeltani.
Nämä on vaan ajatuksia mitä joskus mietin itsekseni , ettei vaan kukaan ymmärrä väärin .jos olet dementoitunu
elät ikuista nuoruutta, niiki voi käydä,
mä koen itteni vanhukseksi, jopa tajua mulla ei ole elinaikaa enään kovin kauankaa,
toisaaltaan tuntuu että on liian kauan koska olen jo kovin
kipee ja uupunu,
haluis vaan kuolla pois,
- Anonyymi
Me mieheni kanssa mentiin kerran hotelliin joulun pyhiksi ja se oli hyvä joulu , hyvää ruokaa , ohjelmaa aina iltaisin, tanssia myös , ja saatiinpa. Jokain pieni joululahjakin
Ei maksanut maltaita - Anonyymi
Entäs miksi vertailet koiria ja kissoja jotenkin tähän asiaan. Kotieläimetkin kuuluvat monen elämään ja se joka ei ole eläinrakas ei voi tietenkään ymmärtää mitä eläimet merkitsevät eläinrakkaille ihmisille.
Muutamien lasten elämä vanhempien kanssa on ollut psyykkisesti rasittavaa, ne isät jotka viinan kanssa latrasivat pyhän ajat eivätkä ymmärtäneet että se jättää jälkensä lapsiin, ei oikein ole ilmeisesti halua edes muistella joulua eikä ajatustakaan että yrittäisi pakottaa itsensä rooliin se huolehtiva lapsi.
Remmikin on laulanut monessa kodissa ,joskus ei lapsi edes tiennyt mitä pahaa on tehnyt.kun sai selkäänsä. Sitten on niin että se joka lapsia hommaa on velvollinen kasvattamaan ne aikuisiksi ei siis kannata kertoilla miten on uhrautunut ja kasvattanut lapsensa, niinhän tuleekin kasvattaa ja kouluttaa koska ihan itse on heidät hommannut.
Mutta lapsilla ei ole lain mukaan mitään vastuuta vanhempiinsa nähden vaan siksi että joku on heidät hommannut maailmaan.
Siis yksinkertaiset selitykset koirista ja kissoista ovat naurettavia . Lapset hankkivat kotieläimiä tietyistä syistä ja siihenkin on laki olemassa eläimiä ei saa jättää heitteille .eläimiin kiintyy se joka niitä haluaa pitää kotonaan ,ennen kissoja potkittiin jos ei tarpeeksi nopeasti älynneet mennä sisälle oven raosta, nyt eläimet ovat osa monen arkipäivää ja tottakai niihin kiintyy.
Siis suhteet vanhempiin ovat erilaisia riipppouen millaisena lapsi on kokenut lapsuutensa
Sitten on Joulu monelle ihan vaan samanlainen päivä kun muutkin päivät .
Puhut yksinäisistä vanhuksista. Ja syyttelet heidän lapsiaan mustavalkoisella ajatusmallillasi etkä ajattele että kaikkiin asioihin on syyt.
Minäkin haluaisin että kenenkään vanhuksen ei tarvitsisi olla unohdettuna yksinään , vaan mitä on tehtävissä , ihmisten väliset suhteet eivät aina mene sillä mallilla että joku latelee miten niiden tulisi olla vaan on tiedettävä syyt siihen miksi asiat ovat menneet monen kohdalla kuten ne ovat.
Joten älä syytä kissoja ja koiria mitenkään, lemmikit ovat sentään antaneet monelle ihmisille lohtua vaan olemalla lähellä , sitä läheisyyttä ehkä aikuinen lapsi kaipasi lapsena vaan ei saanut.siis ei tuomita ketään yleistää sillä kaikkiin asioihin on omat syynsä.
Esim jos minun isäni eläisi niin en menisi häntä katsomaan edes, koska hän jätti tehtävänsä isänä kun olin alle kouluikäinen ja lähti häntä Heikin hommiin .niin että koti eläin on minulle ihan vaan tärkeämpi kun mitä hän oli milloinkaan, äitini kyllä kutsuin hänen eläessään aina meille jouluksi joskus ihan vaan tavan vuoksi, niin että ei voi koskaan vertailla mitenkään ja yleistää asioita sillä jokaisen elämä on ollut erilainen .- Anonyymi
Erittäin hyvä kirjoitus sinulta, kiitos!
- Anonyymi
Kansan Raamattuseuralla on Lohjan Vivamossa myös joulun viettoa. Ruokailut ja ohjelmat ja majoitus 3 päivältä vähän yli 400 e. Ihana rauhallinen paikka.
- Anonyymi
Minä vietän joulun kotonani eikä se maksa yhtään sen enempää kuin muutkaan päivät.
- Anonyymi
Pohjoisempana olettaisi olevan paljonkin tunnelmallisia joulunviettopaikkoja,
ettei tarvitsisi kauas lähteä, mutta toisaalta jouluksi tulee aika paljon
turisteja ulkomailta asti pohjoiseen, että varaukset saattavat olla jo täynnä
ja hinnat sesongin mukaiset. - Anonyymi
Menisin oman paikkakunnan lähimpään hotelliin, joka tarjoaisi hyvän
joulupaketin. - Anonyymi
Jouluhysteria on alkanut jälleen. Nyt pitää muistaa sitä yksin elävää vanhusta, joka elää ahdistunutta ja yksinäistä elämäänsä naapurirapussa. Nyt on tulossa se päivä vuodesta, jolloin pitää osoittaa myötätuntoa. Nyt miettimään! On tasan kuukausi aikaa miettiä.
Nyt pitää yksin elävän saada kutsu joulupöytään sukulaiselta, ettei tarvitse kertoa, että joutuu olemaan omissa oloissa.
Ehdotetaan, että yksinäinen vanhus etsisi tahon, joka järjestäisi ikimuistoisen joulun.
Eikö taho saman tien voisi järjestää ikimuistoisen vuoden, ihmisiä, ystäviä, iloa ja hyvää ruokaa, miksi pitää keskittyä jouluun?
Miksi joulua pitää niin pelätä, että on oltava tukijoukot ympärillä, että voi sen ottaa vastaan. - Anonyymi
Huomio !
Seurakunnat järjestää joulu-ruokailua
mtta
kuka tai kuinka auttaa " erakko " yksinäistä vanhusta EI erakkoluonteinen yksinäinen vanhus KEHTAA lähteä YKSIN edes seurakunan järjestämille aterahetkille,
yhteiskunassamme PITÄISI olla joku taho joka käy yksinäisen vanhuksen ovikelloa soittamassa ja kertomassa ruokailumahdollisuudesta jouluna seurakuntalaisten kanssa,
ja mahdollisesti myös sopia että joku tlee hakemaan määrättyyn aikaan,
monella ei ole autoa tai ei yksin edes pysty lähtemään syömäreissulle,
se olisi suuri joulu lahja yksimäiselle huonokntoiselle vanhukselle !- Anonyymi
Ei aina voi vedota siihen, ettei kehtaa yksin lähteä. Yksin tilaisuuksiin
menee moni muukin yksinäinen, nuori tai vanha. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
menee moni muukin yksinäinen, nuori tai vanha.Ei kehtaa hävetää niin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
menee moni muukin yksinäinen, nuori tai vanha.Miksi ei kehtaa? Pitäisikö aina olla seuralainen? Miksi häpeämme itseämme? Emmekö osaa käyttäytyä yksin liikkuessamme?
Miksi asenteemme on häpeä jos liikumme ilman kumppani?
Kotikasvatuksessa on ollut vikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei kehtaa? Pitäisikö aina olla seuralainen? Miksi häpeämme itseämme? Emmekö osaa käyttäytyä yksin liikkuessamme?
Kotikasvatuksessa on ollut vikaa.Ei meidän enää 80 vuotiaina kannata syyttää kotikasvatusta. On ollut aikaa opetella omia käytöstapojaan. Kehitysvammaiset voivat jäädä kotikasvatuksensa varaan ja syyttää kun äiti ei opettanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei kehtaa? Pitäisikö aina olla seuralainen? Miksi häpeämme itseämme? Emmekö osaa käyttäytyä yksin liikkuessamme?
Kotikasvatuksessa on ollut vikaa.Mietippä sitä, vielä 1960v asti ja yliki
oli suomessaki kielto mennä ravintolaan NAISEN YKSIN ilman seuraa, jos meni tai PÄÄSI sisään naista katsottiin piiiiiiiitkään outona tyyppimnä, silloin vielä EI ollu hyväksyttävää että nainen menee hyksin es, ravintolaan, ja varmaan se vaikutti ettei paljon muuallekka aninen menny ilman seuraa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei meidän enää 80 vuotiaina kannata syyttää kotikasvatusta. On ollut aikaa opetella omia käytöstapojaan. Kehitysvammaiset voivat jäädä kotikasvatuksensa varaan ja syyttää kun äiti ei opettanut.
Etkö tiedä, että käytöstapojen opettaminen on ala-arvoinen homma, joka tekee ihmisistä silmänpalvojan!
Tuskin tämän päivän ihmisille on opetettu kohteliaisuutta, hyvän päivän toivotuksia ja lähimmäisten kunnioitusta. Mietipä vain itse. Kuka kiittää, kun tulijalle avataan painava ovi, kuka antaa paikkansa ratikassa invalidille, ja jos antaa, kuka kiittää? Taistolalainen asennekasvatus kyllä ohjeisti aikuisväenkin katsoman nenänvartta pitkin sujuvakäytöksistä kansalaista. Nyt suuntausta jatkavat tasa-arvovaatimukset ja ennakkoluulot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietippä sitä, vielä 1960v asti ja yliki
oli suomessaki kielto mennä ravintolaan NAISEN YKSIN ilman seuraa, jos meni tai PÄÄSI sisään naista katsottiin piiiiiiiitkään outona tyyppimnä, silloin vielä EI ollu hyväksyttävää että nainen menee hyksin es, ravintolaan, ja varmaan se vaikutti ettei paljon muuallekka aninen menny ilman seuraa.Ei siellä seurakunnan joulun kahvitilaisuudessa alkoholia tarjoilla, jouluruokaa ja kahvit jälkkäriksi, oletan. Joten yksinäinen nainenkin varmasti on tervetullut. 60-luvun ravintolat oli eri asia, siellä kai oli niitä "huonomaineisia" naisia ja viinaa tarjoiltiin pöytiin.
Sitä en tiedä, onko seurakunnan tilaisuudet pelkästään köyhille?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siellä seurakunnan joulun kahvitilaisuudessa alkoholia tarjoilla, jouluruokaa ja kahvit jälkkäriksi, oletan. Joten yksinäinen nainenkin varmasti on tervetullut. 60-luvun ravintolat oli eri asia, siellä kai oli niitä "huonomaineisia" naisia ja viinaa tarjoiltiin pöytiin.
Sitä en tiedä, onko seurakunnan tilaisuudet pelkästään köyhille??Ei niissä kysellä varallisuutta eikä tarvitse olla edes seurakunnan jäsen. Kaikki ovat tervetulleita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siellä seurakunnan joulun kahvitilaisuudessa alkoholia tarjoilla, jouluruokaa ja kahvit jälkkäriksi, oletan. Joten yksinäinen nainenkin varmasti on tervetullut. 60-luvun ravintolat oli eri asia, siellä kai oli niitä "huonomaineisia" naisia ja viinaa tarjoiltiin pöytiin.
Sitä en tiedä, onko seurakunnan tilaisuudet pelkästään köyhille??Ainakin joillain Helsingin Ev.lut. seurakunnilla on mm. aulakahvioita, eli arkisin voi mennä tiettynä aikana istuskelemaan ja juttelemaan, kahvimaksu on vapaaehtoista (mutta kohteliasta, jos varaa on). On monenlaisia eläkeläiskerhoja ym.
https://www.helsinginseurakunnat.fi/
No, viinaa siellä ei tietysti tarjoilla.
Kirkossa ei kysytä, kuulutko itse kirkkoon vai et.
Itse olen eronnut kirkosta (sen jumalattomuuksien vuoksi), joskin tunnustan sen nk. hengellistä (vanhurskauttamis-) oppia. Osallistun lähiseurakunnassa erilaisiin yleisötapahtumiin, en tosin paljon, mutta piipahdan joskus, jos on mahdollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin joillain Helsingin Ev.lut. seurakunnilla on mm. aulakahvioita, eli arkisin voi mennä tiettynä aikana istuskelemaan ja juttelemaan, kahvimaksu on vapaaehtoista (mutta kohteliasta, jos varaa on). On monenlaisia eläkeläiskerhoja ym.
https://www.helsinginseurakunnat.fi/
No, viinaa siellä ei tietysti tarjoilla.
Kirkossa ei kysytä, kuulutko itse kirkkoon vai et.
Itse olen eronnut kirkosta (sen jumalattomuuksien vuoksi), joskin tunnustan sen nk. hengellistä (vanhurskauttamis-) oppia. Osallistun lähiseurakunnassa erilaisiin yleisötapahtumiin, en tosin paljon, mutta piipahdan joskus, jos on mahdollista.No, olisipas outoa jos viunaa tarjottais. Vanhukset olis ihan päissään parista lasillisesta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei meidän enää 80 vuotiaina kannata syyttää kotikasvatusta. On ollut aikaa opetella omia käytöstapojaan. Kehitysvammaiset voivat jäädä kotikasvatuksensa varaan ja syyttää kun äiti ei opettanut.
On ehkä ollut mahdollisuus opetella käytöstapoja mutta oppi on lapsena jo opetettu. Joulunvietto ehdottomasti näillä säännöillä. Ruoka perinteinen,muu on joulunvieton halveksimista.
Vieraiksi sukua. Pitää hävetä, jos on tyydyttävä ystäviin.
On arvosteltava kaikkea uutta.
- Anonyymi
Jokaisessa kuukaudessa on 20-26 päivänsä. Miksi pitäisi pysähtyä erikoisesti joulukuun päiviin?
Pääsee pienemmällä tressillä kun antaa päivän mennä, toisen tulla.
Joulukuulla on
se ainoa etunsa; vuorokautinen pimeneminen on pysähtynyt.
Mennään edes se puolivuotta valostuvalla pallon puoliskolla.- Anonyymi
Itse olen lapsesta asti rakastanut jouluja.
Vietän jouluni aina samalla tavalla.
Sellainen, omanlainen "topelius-joulu".
Melko vaatimattomasti, mutta monenlaista kyllä on.
Olen jo oppinut, ettei pidä hamstrata liikoja, sillä yksin ei jaksa paljon syödä.
Minulla muuten tummanpunainen amaryllis puhkesi jo täyteen kukkaan. 🌷 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen lapsesta asti rakastanut jouluja.
Vietän jouluni aina samalla tavalla.
Sellainen, omanlainen "topelius-joulu".
Melko vaatimattomasti, mutta monenlaista kyllä on.
Olen jo oppinut, ettei pidä hamstrata liikoja, sillä yksin ei jaksa paljon syödä.
Minulla muuten tummanpunainen amaryllis puhkesi jo täyteen kukkaan. 🌷Onnellinen sinä !
- Anonyymi
Googlatkaa: esim.. Vietä joulu kartanossa tai ,,, Vietä joulu Hotellissa. Houkuttele toinen vanhus mukaan.
Okei, joku heti sanoo, neon niin kalliita.
Vaan sitä minä olen aina ihmetellyt , että jos on elänyt yli kasikymppiseksi eikä ole rahaa esimerkiksi tuollaiseen, niin minne sen kaiken rahan on elämänsä aikana haaskannu.
Olen itse tavallinen keskikoulun ja ammattikoulun käynyt duunari. Töissä oli 40 vuotta ja kolmesta lapsesta välissä äitiyslomalla. Kumppani jäi sairaseläkkeelle 53 vuotiaana.
Molemmilla oli matkalaukku vaan tavaraa, kun lähti kumpikin kotoaan maailmalle.
Nyt on koti ja ns kakkoskoti hulppealla paikoilla, on runsaasti sijoitettuna ect.
Nautinto on tavallinen arki, liikunta minkä jaksaa ja terve kotiruoka.- Anonyymi
Kaikkien elämä ei mene suunnitellusti ja toiveitten mukaan.
- Anonyymi
Katso ” Joulun täysihoitopaketit”.
- Anonyymi
Vaahtoamista yksinäisistä vanhuksista. Minä voin mennä ihmisten seuraan, jos haluan.
Tykkään olla yksin ja nauttia rauhallisesta olosta. Katson telkusta ohjelmia ja minulla on YouTube Music ja videot joissa on tuhansia kohteita katsottavaksi.
Sukulaisia, jos pukkaa tulemaan niin suuri vaara saada joku pöpö niiltä. Riittää, jos soittavat ja kyselevät kuulumiisa. Samoin suuren hoivavietin omaaville ihmisille, jos isokin tarve niin lähes kaikilla vanhoilla on nykyään puhelin. Ei sinne vanhan kylkeen tarvitse tuppautua.
Joiutaan vain hoosiannaa kukin tahollamme ja nautitaan hyvistä ruuista.- Anonyymi
Huomaatko
kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä,
kaikki ei ole niin terveitäkää kuin sinä että VOISI lähteä jos jaksaisi jahaluaisi jonnekki missä muitaki olisi,
vanhuski on yksilö,
kaikilla meillä on omat kokemukset ja omat ahdistkset yksinäisyydestäki,
ja tuo että on puhelin,
onhan se mutta
kun ne kaverit ovat kuolleet joille ennen soiteltiin,
ja täysin tntemattomien kanssa juttu EI luista,
joten monella vanhuksella on tosi ikävä yksinäinen joulu taas vietettävänään,
joulunaika on muutenki aivan kahee ja synkkä,
pimeetä liukasta ja kylmää, vanhus ei pysy edes pystyssä tommosilla keleillä
onneksi on tämä kone ja täällä kuitenki aina joku samanlainen jutustelee omia huoliaan tai iloaan tuo julki muillekki. - Anonyymi
Sinä olet vielä kunnossa 11:28. Voit onnitella itseäsi !
Mitä jos opettelisit vielä asettautumaan joskus toistenkin ihmisten sijaan,
joilla ei ole samoja mahdollisuuksia kuin sinulla ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaatko
kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä,
kaikki ei ole niin terveitäkää kuin sinä että VOISI lähteä jos jaksaisi jahaluaisi jonnekki missä muitaki olisi,
vanhuski on yksilö,
kaikilla meillä on omat kokemukset ja omat ahdistkset yksinäisyydestäki,
ja tuo että on puhelin,
onhan se mutta
kun ne kaverit ovat kuolleet joille ennen soiteltiin,
ja täysin tntemattomien kanssa juttu EI luista,
joten monella vanhuksella on tosi ikävä yksinäinen joulu taas vietettävänään,
joulunaika on muutenki aivan kahee ja synkkä,
pimeetä liukasta ja kylmää, vanhus ei pysy edes pystyssä tommosilla keleillä
onneksi on tämä kone ja täällä kuitenki aina joku samanlainen jutustelee omia huoliaan tai iloaan tuo julki muillekki.11:48
Hei ystäväni, ymmärrän sinua niin hyvin !
Olen samassa tilanteessa terveytenikin kanssa,
joka on este monen asian toteuttamiseen
ja joulu on juhla, joka yhä vetoaa tunteisiin.
Jouluna yksinäisyys korostuu.
Näkee silmissään onnellisia perheitä yhdessä viettämässä joulua,
sellaista joulua, jota omassa perheessäkin oli tapana viettää
ja jota kaihoisasti ajattelee joka joulu, kun on yksin.
Yksin olen tämänkin joulun kotona.
Vaikka kuinka yrittäisin ajatella,
että se jouluaatto, se on yksi päivä vain,
kyllä se siinä menee ja sitten se ohi,
tuntuu silti surulliselta olla yksin kaivaten rakkaitaan,
joiden kanssa joulu oli joulu, yhdessäoloa.
Jos ei tässä muuta keksitä niin kirjoitellaan ainakin jouluna joka päivä !
Ja sitä ennenkin niin kuin nytkin ollaan kirjoiteltu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
11:48
Hei ystäväni, ymmärrän sinua niin hyvin !
Olen samassa tilanteessa terveytenikin kanssa,
joka on este monen asian toteuttamiseen
ja joulu on juhla, joka yhä vetoaa tunteisiin.
Jouluna yksinäisyys korostuu.
Näkee silmissään onnellisia perheitä yhdessä viettämässä joulua,
sellaista joulua, jota omassa perheessäkin oli tapana viettää
ja jota kaihoisasti ajattelee joka joulu, kun on yksin.
Yksin olen tämänkin joulun kotona.
Vaikka kuinka yrittäisin ajatella,
että se jouluaatto, se on yksi päivä vain,
kyllä se siinä menee ja sitten se ohi,
tuntuu silti surulliselta olla yksin kaivaten rakkaitaan,
joiden kanssa joulu oli joulu, yhdessäoloa.
Jos ei tässä muuta keksitä niin kirjoitellaan ainakin jouluna joka päivä !
Ja sitä ennenkin niin kuin nytkin ollaan kirjoiteltu.Onneksi on tämä kone,
se korvaa " entiset kaverit " joita ei enään ole keskuudessammme,
tuli hassu juttu mieleen:
tavallaan tämä kone on parempi kuin noi vieraat tuntemattomat kanssakulkijat vaikka asuvat samassa talossa,
mutta kun heitä ei tavallaan tunne
muuten kuin vain päällisinpuolin kohteliaasti vain pihalla tai ohimessä tervehditään ja jokunen sana sanotaan, tyyliin ( on ilmoja pidelly ) heh,
on aika hassua ettei nykyisin tunneta naapureitaan kerrostaloissa, tavallaan en ole hallunnukkaa hihin suuemmin tutustua,
kai se on vanhalle ihmiselle vaikeeta tutustua uusiin ihmisiin,
ne nuoruuden ystävät koulukaverit ja työkaverit on täysin eri asia kuin kerrostalon naapurusto, kaikki elää omaa elämäänsä,
ei ole sitä vanhan ajan yhteisöllisyyttä enään olemassakaan.
minäki olen pitkän elämäni varrella tavallaan erakoitunu kun puolisoki on kuollu, ja jälkeläiset elää omaa elämäänsä ,
joten olen yksin, ja oikeestaan viihdynki yksin,
en kaipaa vierailijoita enään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi on tämä kone,
se korvaa " entiset kaverit " joita ei enään ole keskuudessammme,
tuli hassu juttu mieleen:
tavallaan tämä kone on parempi kuin noi vieraat tuntemattomat kanssakulkijat vaikka asuvat samassa talossa,
mutta kun heitä ei tavallaan tunne
muuten kuin vain päällisinpuolin kohteliaasti vain pihalla tai ohimessä tervehditään ja jokunen sana sanotaan, tyyliin ( on ilmoja pidelly ) heh,
on aika hassua ettei nykyisin tunneta naapureitaan kerrostaloissa, tavallaan en ole hallunnukkaa hihin suuemmin tutustua,
kai se on vanhalle ihmiselle vaikeeta tutustua uusiin ihmisiin,
ne nuoruuden ystävät koulukaverit ja työkaverit on täysin eri asia kuin kerrostalon naapurusto, kaikki elää omaa elämäänsä,
ei ole sitä vanhan ajan yhteisöllisyyttä enään olemassakaan.
minäki olen pitkän elämäni varrella tavallaan erakoitunu kun puolisoki on kuollu, ja jälkeläiset elää omaa elämäänsä ,
joten olen yksin, ja oikeestaan viihdynki yksin,
en kaipaa vierailijoita enään.Ne, joilla on perhe tai kavereita eivät tule ajatelleeksi yksinäisiä.
He eivät "tarvitse " uusia ystäviä, mutta yksinäinen tarvitsisi yhdenkin.
- Anonyymi
Voi pyhä sylvi. Ihmisellä on varaa lähteä jonnekkin hotelliin tai muualle täysihoitoon. Hänellä on kyllä varaa ostaa käytetty läppäri ja laittaa siitä kuva televisioon niin jopa on ajankulua pyhien ajaksi.
Ei sielä täysihoidossa ole vanhalla tuttuja juttukavereita. Omat lapset ja lastenlapset ovat jutuissaan aivan toisella planeetalla, kuin me vanhat. Tommosia alle kouluikäisiä on hauska katsoa lahjojen jaossa mutta sekin hetki on toki hyvin lyhyt jouluna.- Anonyymi
on varaa
mtt ku ei yksin kehtaa
jos puoliso eläisi mentäis yhdessä,
kasin oli aina luonnollista yöpyä hotelleissaki,
- Anonyymi
No, otetaanpa sitten ja pidetään vanhukselle seuraa.
Puhe kääntyy kohta vanhoihin asioihin ja hetken päästä vanhus vaatii että korjaa sitä ja tätä ja voisit heittää kylän baariin samalla kun haet kaupasta laatikkoa
ja olette kaikki paskoja ja kyttäätte vain rahoja, olisi voinut poliisillekin puolustaa ettei korttia olisi viety ja tänne kylmään mökkiin on jätetty kiitokseksi voisi joku ottaa kotionsa sen verran tilaa on aina, mökkiä vaan haluatte, kuolisi pois kun opetatte omatkin kakaranne vihaamaan vanhoja.
Nähdään taas, ehkä kuukauden päästä. Hei hei.- Anonyymi
Mitähän tämä kaikki tarkoitti ? Syytettiinkö siinä lapsia vai vanhuksia ?
Onko auttaminen niin vaikeaa lapsille ? Jos vanhus pyytää apua, se on
"vaatimista". Fiksut älyää auttaa pyytämättä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän tämä kaikki tarkoitti ? Syytettiinkö siinä lapsia vai vanhuksia ?
Onko auttaminen niin vaikeaa lapsille ? Jos vanhus pyytää apua, se on
"vaatimista". Fiksut älyää auttaa pyytämättä.Aikoinaan kun olin itsekki työelämässä,
kävin jokapäivä moikkaamassa vanhempiani, kn he asuivat työmatkan varrellla,
hankin heille kotipalvelsta siivoksenki heidän omien tarpettensa mukaan,
he olivat aina iloisia kun kävi moikkaamassa vakka se oli usein pelkkä piipahdus,
samaa en ole saanu ikinä omilta jälkeläisiltäni,
ja jos apua olen tarvinnu olen tilannu jostaki firmasta siivoojan ja kun muuutin uuteen asuntoon tilasin muuttofirmasta ja kierrätyspisteestä apua tavaroitten tyhjennykseen ja hävitykseen,
kaikesta maksoin sen mitä palvelu maksoi,
jotenki olen just siitä syystä ollu surullinen kun omat eivät ole KAI EHTINEET tulla avuksi vaikka olisin tarvinnu,
monissaki asioissa nimen omaan omien apua, kuten uusien huonekalujen ostossa, kaverina arvostelemassa, ja uuden asunnon sisustamisessa, suunnittelussa,
nooo elämä on nyt eletty, meikä kouolee muutaman vuodenkuluttua tai pianki en enään tarvi heidän apua ja kun tarvin apua soitan vanhuspalveluun sieltä saa maksaa vastaan hoivaa ja apua ja tukea,
joten en ole huolissani kolenmastakaan
enkä yskinäisyydestä, tämä oli mun elämänkaaren lopppuvaihe, tämän näkönen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikoinaan kun olin itsekki työelämässä,
kävin jokapäivä moikkaamassa vanhempiani, kn he asuivat työmatkan varrellla,
hankin heille kotipalvelsta siivoksenki heidän omien tarpettensa mukaan,
he olivat aina iloisia kun kävi moikkaamassa vakka se oli usein pelkkä piipahdus,
samaa en ole saanu ikinä omilta jälkeläisiltäni,
ja jos apua olen tarvinnu olen tilannu jostaki firmasta siivoojan ja kun muuutin uuteen asuntoon tilasin muuttofirmasta ja kierrätyspisteestä apua tavaroitten tyhjennykseen ja hävitykseen,
kaikesta maksoin sen mitä palvelu maksoi,
jotenki olen just siitä syystä ollu surullinen kun omat eivät ole KAI EHTINEET tulla avuksi vaikka olisin tarvinnu,
monissaki asioissa nimen omaan omien apua, kuten uusien huonekalujen ostossa, kaverina arvostelemassa, ja uuden asunnon sisustamisessa, suunnittelussa,
nooo elämä on nyt eletty, meikä kouolee muutaman vuodenkuluttua tai pianki en enään tarvi heidän apua ja kun tarvin apua soitan vanhuspalveluun sieltä saa maksaa vastaan hoivaa ja apua ja tukea,
joten en ole huolissani kolenmastakaan
enkä yskinäisyydestä, tämä oli mun elämänkaaren lopppuvaihe, tämän näkönen.Usein tuntuu, ettei kukaan enää välitä mistään. Kaipaa ihmisiä, mutta ihmiset
ympäriltä ovat hävinneet ja ihmisyyskin taitaa olla hävinnyt jonnekin eikä
kukaan tunnu tarttuvan tilaisuuteen. Alan joskus jutella kauppakeskuksen
penkillä istuvien yksinäisten ikäluokkani edustajien kanssa. Siinä molemmat
lepuutamme jalkojamme ja rupattelemme niitä näitä.
Tapaan joskus samoja ihmisiä uudelleenkin ja he kaikki tuntuvat olevan iloisia,
kun joku alkaa jutella heidän kanssaan, mutta kukaan ei koskaan
ehdota vaihdettasiinko puhelinumeroita ja tavattaisiin ihan tarkoituksellakin.
Miksi ihmiset eivät tartu tilaisuuteen ? Onko se arkuutta vai väheksyvätkö
he itseään ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein tuntuu, ettei kukaan enää välitä mistään. Kaipaa ihmisiä, mutta ihmiset
ympäriltä ovat hävinneet ja ihmisyyskin taitaa olla hävinnyt jonnekin eikä
kukaan tunnu tarttuvan tilaisuuteen. Alan joskus jutella kauppakeskuksen
penkillä istuvien yksinäisten ikäluokkani edustajien kanssa. Siinä molemmat
lepuutamme jalkojamme ja rupattelemme niitä näitä.
Tapaan joskus samoja ihmisiä uudelleenkin ja he kaikki tuntuvat olevan iloisia,
kun joku alkaa jutella heidän kanssaan, mutta kukaan ei koskaan
ehdota vaihdettasiinko puhelinumeroita ja tavattaisiin ihan tarkoituksellakin.
Miksi ihmiset eivät tartu tilaisuuteen ? Onko se arkuutta vai väheksyvätkö
he itseään ?jaaaaa, vuosi sitten joku nuori nainen teki tuttavuutta jonkun asiakkaan kanssa kauppakeskuksessa,
kuinkas ollakaa kohde ei tykännykkään uudesta tuttavuudesta vaan kutsui vartiat paikalle,
ja sitten kuinkas kävikään,
vartiat kamppasi nuoren naisen nurin ja nainen kuoli vartioitten kovaotteisten seurauksena,
olipaljon uutisia tapahtumasta,
joten onkohan se tuttavuuden tekeminen kovinkaan turvallista kappakeskuksissa hymmmm,, ????????? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jaaaaa, vuosi sitten joku nuori nainen teki tuttavuutta jonkun asiakkaan kanssa kauppakeskuksessa,
kuinkas ollakaa kohde ei tykännykkään uudesta tuttavuudesta vaan kutsui vartiat paikalle,
vartiat kamppasi nuoren naisen nurin ja nainen kuoli vartioitten kovaotteisten seurauksena,
joten onkohan se tuttavuuden tekeminen kovinkaan turvallista kappakeskuksissa hymmmm,, ?????????Olen istunut usein penkillä jonkun vieressä kauppakeskuksessa sisällä,
jossa on paljon ihmisiä ympärillä, tuskin se turvatonta on.
Tuo yksi tapaus oli kyllä surullinen ja kauhea eikä se ehkä ollut ihan
"normaali" tuttavuudentekemistilanne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jaaaaa, vuosi sitten joku nuori nainen teki tuttavuutta jonkun asiakkaan kanssa kauppakeskuksessa,
joten onkohan se tuttavuuden tekeminen kovinkaan turvallista kappakeskuksissa hymmmm,, ?????????Vartijat toimivat aivan väärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joten onkohan se tuttavuuden tekeminen kovinkaan turvallista kappakeskuksissa hymmmm,, ?????????Ei tuo juttu nyt kyllä aivan noin mennyt. Miksi valehtelet?
Nainen oli henkisesti häiriintynyt, uskonnollinen fanaatikko joka ahdisteli kauppakeskuksen miesasiakkaita ja hänelle oli vartijat jo aiemminkin huomauttaneet, että jättää ohikulkijat rauhaan. Ei hän kenenkään "penkille viereen istumaan" mennyt, vaan seurasi erästä miestä, jota oli jo aiemminkin ahdistellut. Mies kutsui vartijat.
Nainen oli rotevaa sorttia, (tapahtuneesta oli videota netissä), eikä noudattanut vartijoiden käskytyksiä, vaan helluntailaisena uskoi olevansa joku Jumalan profeetta ja kaiken Suomen lain yläpuolella.
Oli vahvalihaksinen nainen ja pari vartijaa sai todella tehdä töitä, että lakia ja muiden ihmisten koskemattomuutta kunnioittamaton, väkivaltainen nainen saataisiin rautoihin. Siinä lihava nainen sitten ei sitten ilm. saanut kunnolla hengitettyä, jne... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo juttu nyt kyllä aivan noin mennyt. Miksi valehtelet?
Nainen oli henkisesti häiriintynyt, uskonnollinen fanaatikko joka ahdisteli kauppakeskuksen miesasiakkaita ja hänelle oli vartijat jo aiemminkin huomauttaneet, että jättää ohikulkijat rauhaan. Ei hän kenenkään "penkille viereen istumaan" mennyt, vaan seurasi erästä miestä, jota oli jo aiemminkin ahdistellut. Mies kutsui vartijat.
Nainen oli rotevaa sorttia, (tapahtuneesta oli videota netissä), eikä noudattanut vartijoiden käskytyksiä, vaan helluntailaisena uskoi olevansa joku Jumalan profeetta ja kaiken Suomen lain yläpuolella.
Oli vahvalihaksinen nainen ja pari vartijaa sai todella tehdä töitä, että lakia ja muiden ihmisten koskemattomuutta kunnioittamaton, väkivaltainen nainen saataisiin rautoihin. Siinä lihava nainen sitten ei sitten ilm. saanut kunnolla hengitettyä, jne...Olis kannattanut jättää toiset ihmiset rauhaan.
Vartijat joutuivat käyttämään kunnon voimaa kun riivattu (?) nainen vain huusi ja potki, ei totellut lainvartijoita.
https://www.youtube.com/watch?v=qkvcXu2twJs
* - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli vahvalihaksinen nainen ja pari vartijaa sai todella tehdä töitä, että lakia ja muiden ihmisten koskemattomuutta kunnioittamaton, väkivaltainen nainen saataisiin rautoihin. Siinä lihava nainen sitten ei sitten ilm. saanut kunnolla hengitettyä, jne...Ei se niin mennyt. Ei yhden naisen rauhoittamiseen tarvita viiden äijän
väkivaltaa, ellei äijät ole toooodella tyhmiä niinkuin ne "kaapit",
vartijat yleensä ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli vahvalihaksinen nainen ja pari vartijaa sai todella tehdä töitä, että lakia ja muiden ihmisten koskemattomuutta kunnioittamaton, väkivaltainen nainen saataisiin rautoihin. Siinä lihava nainen sitten ei sitten ilm. saanut kunnolla hengitettyä, jne...MIKSI VALEHTELET ?? IHMETYTTÄÄ,
se nainen oli kuvissa ihan tavallinen pieni nainen noin 160 sm
ja hulliut häiriintyneet varitat kävi sen kimppun, ja nainen kuoli niitten pristukseen,
sitäpitsi se asiakas saattoi tahallaan usuttaa hullut s en kimpuun niinkuin yleensä hullu koiraki hyökkää kun se usutetaan jonkn kimppuun,
jumakauta kun kaikenlaisi mielisairaita päästetäänki vartioitten tehtäviin,
ja jaiken huippu joku häiriiyny mielisairas vaino hullu tekee perättömän ilmoitksen tavallisesta ihmisestä,
sjuomi on HLLUJEN luvattu maa sisäsiitoinen, mielisairaita täynnä,
oletko itse hullu vartia, kyllä vartioillaki pitäisi olla NORMAALEITA ihmisiä eikä väkivaltasia pienen naisen tappajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MIKSI VALEHTELET ?? IHMETYTTÄÄ,
se nainen oli kuvissa ihan tavallinen pieni nainen noin 160 sm
ja hulliut häiriintyneet varitat kävi sen kimppun, ja nainen kuoli niitten pristukseen,
sitäpitsi se asiakas saattoi tahallaan usuttaa hullut s en kimpuun niinkuin yleensä hullu koiraki hyökkää kun se usutetaan jonkn kimppuun,
jumakauta kun kaikenlaisi mielisairaita päästetäänki vartioitten tehtäviin,
ja jaiken huippu joku häiriiyny mielisairas vaino hullu tekee perättömän ilmoitksen tavallisesta ihmisestä,
sjuomi on HLLUJEN luvattu maa sisäsiitoinen, mielisairaita täynnä,
oletko itse hullu vartia, kyllä vartioillaki pitäisi olla NORMAALEITA ihmisiä eikä väkivaltasia pienen naisen tappajia.Olemme sitten nähneet eri valokuvat siitä naisesta. Ei ollut mikään siro pikku neitonen, näkyyhän tuo osittain tuolla videollakin: iso takapuoli, paksut jalat joilla potkii vartijoita. Olen jollain videolla nähnyt kasvokuvankin. Roteva tyttö.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
joten onkohan se tuttavuuden tekeminen kovinkaan turvallista kappakeskuksissa hymmmm,, ?????????Tunnistin tapauksen. Ja käräjät on käyty: naisen murhanneille ei syytettä mistään. On aivan yleistä, että Poliisin ja Vartijoitten käsittelyssä vain asiakas menettää henkensä eikä ketään syytetä mistään paitsi mahdollisesti sitä asiakasta, joka kuoli.
Kuolinsyynähän on se, että vähintään yksi isoruhoinen painaa koko painollaan allekaadetun selkää. Elvytysohjeista tiedämme, etteä sydän puristuu kasaan eikä pysty pumppaamaan verta, minkä seurauksena tulee jo piankin kuolema. Jotkut pystyvät viime sanoikseen valittamaan, etteivät saa henkeä. Se pakollinen sydänpysäytys tuntuu tuolta.
Tätä murhatapaa käytetään hyvin yleisesti Suomen lisäksi muissakin maissa. Eikä murhaajia koskaan tuomita mistään, vaan kaikki on sen murhatun syytä.
Näin se meni tuossakin Ison Omenan murhajutussa.
- Anonyymi
Viiden miehen piti tappaa yksi pieni nainen, koska olivat niin pönttöjä.
Nainen ei ollut uhka kenenkään hengelle. - Anonyymi
Odottakaa nyt tuloksia mikä ko. naista vaivas. Kaikki varastamisesta kiinniotetut täälä vouhkaa vartijoita.
Saattaa olla ottanut jotain väkevää.- Anonyymi
OHOH taitaa 14:27:38 itte varastaa ,
onkos syytä alkaa tutkia sinun taustoja ?
oletko yksi niistä jotka HÖYNÄYTTÄÄ vartioita rehellisten ihmisten perään ja sillä aikaa ITSE KÄHMIT tavaraa ,
vartita juoksee rehellisten ihmisten perässä epäilyksinen
jotka i k i n ä ei ole varastan eikä taatusti ikinä tule varastamaan ,
mutta sillä aikaa
vartioitten höynääjä itse kähmii tavataa niin ettei taatusti vartian mielenkiinto herää oikeitten varkaitten hommiin,
tätä konstia harrastaa oikeat rikolliset
missä on REHELLISYYS, ??????
tänäänn aamu uutisissa sanottiin että henkilökuntaa on sanottu
valtavasti irti koska henkilökunta on menettäny luottamuksen,
jo on touhua,
vartioille KATSOKAA sitä henkilöä tarkempaan
mitä se todellisuudessa touhuaa tutkikaapa tarkempaan perättömän höynäyttäjän taustat,
joka teitä höynää tavallisen täysin rehellisen ihmisen kimppuun
sieltä voi löytyä melkonen yllätys,
pahimmassa tapauksessa rikkolisten vyyhti
suomessa on UNOHDETTU käskyt
ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI
väärä perätön juttu ON aina RIKOS,
ottakaa AINA SELVÄÄ MIKÄ ON TOTUUS ja katsokaa ympäristöä onko siellä apulaisia näille väärän lausunnon sanojilla,
valheet panettelut takana puhumiset EI OLE TOTTA,
se on aina rikos , - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OHOH taitaa 14:27:38 itte varastaa ,
onkos syytä alkaa tutkia sinun taustoja ?
oletko yksi niistä jotka HÖYNÄYTTÄÄ vartioita rehellisten ihmisten perään ja sillä aikaa ITSE KÄHMIT tavaraa ,
vartita juoksee rehellisten ihmisten perässä epäilyksinen
jotka i k i n ä ei ole varastan eikä taatusti ikinä tule varastamaan ,
mutta sillä aikaa
vartioitten höynääjä itse kähmii tavataa niin ettei taatusti vartian mielenkiinto herää oikeitten varkaitten hommiin,
tätä konstia harrastaa oikeat rikolliset
missä on REHELLISYYS, ??????
tänäänn aamu uutisissa sanottiin että henkilökuntaa on sanottu
valtavasti irti koska henkilökunta on menettäny luottamuksen,
jo on touhua,
vartioille KATSOKAA sitä henkilöä tarkempaan
mitä se todellisuudessa touhuaa tutkikaapa tarkempaan perättömän höynäyttäjän taustat,
joka teitä höynää tavallisen täysin rehellisen ihmisen kimppuun
sieltä voi löytyä melkonen yllätys,
pahimmassa tapauksessa rikkolisten vyyhti
suomessa on UNOHDETTU käskyt
ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI
väärä perätön juttu ON aina RIKOS,
ottakaa AINA SELVÄÄ MIKÄ ON TOTUUS ja katsokaa ympäristöä onko siellä apulaisia näille väärän lausunnon sanojilla,
valheet panettelut takana puhumiset EI OLE TOTTA,
se on aina rikos ,Tuo taktiikka on ollu katta-aikain mustalaisten ja muitten ammatti rikollisten keino saada huomio muualle ja sillä aikaa ITSE VASTAA
ulkomailla tuo kontsti on todella räikeää keino rosvota turisteja,
- se naisen tappoki voi olla perättömän lausunnon antamisen seurauksena kun tyhmät idiootit vartiat ei hoksaa että ilmiantaja oli tahallisesti höynäyttäny
vartioita,
höynäyttäjällä on ollu jotain hampaankolossa sitä naista kohtaan, ja seraukset oli karmeat sorastaan kahea , nainen menetti henkensä jonkn valehtelija takia.
- Anonyymi
Olen jo laitellut joulukoristeita sinne, tänne. Jouluisia liinoja. Jouluvaloja. Kaunis, tummanpunainen amarylliskin kukkii. Lauantai-iltana, adventin aattona, sytytän Beetlehemin tähden ikkunalle.
- Anonyymi
En laita joulua sen kummemmin kuin yleensä arjen pyörityksessä on pakko joskus tiskata ja pyykkiä pestä, pikkusen pölyjä sieltä täältä pyyhkästä, sänky petata, siinäpä se sitten onki,
ennen oli enne oli perhekki lapsilaumoineen huollettavana,
kaikki maailman tuuliin kadonneet, ja puoliso muutti taivaan kotiin,
yksin vietän kaikki päivät, mitä ny pikkusen joskus käyn pakollisilla asioilla,
olen vanha kuolen kohta muutenki, ikävään heh. - AnonyymiUUSI
On rauhallinen joulu, on. Vaikka ei kukaan sitä eikä mitään muutakaan toivota. Enkä minä muille tuputa mitään. Ei yhtään joulukorttia, ei puhelua, vain yksi Skypen tekstiviesti puolitutulta, joka kateuksissaan himoaa minun kolmivuorotyössä ansaitsemiani työeläke-"rikkauksiani".
Betonilokerikon muut asukkaat on poistuneet minne lienevätkään, eivät kolise yläkerran sarvikuonotkaan. Kinkkua en ostanut vaan savukirjolohen ja punalaputettuja ruokia. Pakastimeenkin silakkalaatikkoa ja lihapullia. Ja tarjouksesta jo viikko sitten saaristolaisleivän, jota tänään söin ja hyvää oli! Joulun jälkeen sitten laatikoita jos on vielä ja punalaputettuna myyvät.
En ole kuusta laittanut vuosiin enkä muutakaan jouluhömppää. Itse en niitä kaipaa ja muita ei täällä käy.
Joulukirkkoonkaan en mene sen lesbopapin valeita kuuntelemaan.- AnonyymiUUSI
Hauska juttu. Viimeistä lausetta myöten ja erikoisesti siksi.
- AnonyymiUUSI
Olen huonossakunnossa,
kuolen kai kohtapuoliin,
kirjoitelleen jos ollaan vielä elossa,- AnonyymiUUSI
Hei, mikä kaikki sinulla on huonosti tänään ?
Onko veto ihan poissa ?
Sydänhäiriöitä ?
Paljon muutakin ?
Jos olosi on niin huono, ettet pysty huolehtimaan itsestäsi, soita ambulanssi !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4711079
- 827489
- 755499
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445464Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764768Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334153- 483016
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412475- 402430