Opiskelu vaikeudet

Anonyymi-ap

Minä olen nyt kasi luokalla ja minulle koulu on tuottanut aina hiveästi paineita ja stressiä. Vaikka aloitan aina lukemisen niin ajoissa kuin voin ja luen niiin paljon kuin pystyn jaksan ja kerkeän. Varsinkin kuin koe alueet ovat pitki niin lukeminen vie aikaa ja yöunet jää lyhyemmäksi sen takia + haarstukset. Vaikka minä olen lukenutkin paljon niin minulla on silti sellainen tunne että en osaa oikeen mitään edes tärkeimpiä asioita ja että mikään ei riittää .En tiedä mitä voisin tehdä toisin olen yrittänyt monat eri opikelu tapaakin mutta tuntu että mikään ei toimi. Ja käyn tukiopetuksissa. matikka enkku ovat minulle kaikein vaikeimpia varsinkin kuin minulla on huono hahmotus kyky. Tai sitten olen vain taivoton tapaus koska opin niin hitaasti tuntuu että miks enää edes yrittää?Jos olet/ olet ollut saman tyylisessä tilaanteessa niin voitko auttaa miten saan numeroni nousuun/oppitua aisoita helpommin.Muuten minä varmaan joudun elämään koko elämini velojen tuoella.😭

2

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tilanteesi kuulostaa kyllä tosi kurjalta ja olen pahoillani, että olet joutunut tällaiseen kurimukseen. Itsellä ei ollut samanlaista tilannetta yläasteella, mutta lukio-opinnoissa tuli vastaan tällaista tavoitteellisuutta. Halusin tehdä asiat mahdollisimman hyvin ja perusteellisesti. Lukiossa oli se hyvä puoli, että on erilaisia ja vaihtoehtoisia tapoja hoitaa kurssit kuntoon: esimerkiksi oppimispäiväkirja on keinona hyvä. Se tosin vaatii hieman pitkäjänteisyyttä ja jaksamista enempi koko kurssin ajalta vs. että panostaa viimeisen viikon aikana tms.

      Mutta siis asiaan, sinulla on haastetta yläasteopinnoissa, ei vielä jatko-opinnoissa. Pari juttua, mitä tulee mieleen ihan ensimmäiseksi: oletko puhunut näistä tunteista ja ajatuksista opettajiesi kanssa tarkemmin? Tukiopetus on hyvä, hienoa kun olet ottanut asioista selvää ja päässyt mukaan näihin! Mietin kuitenkin myös, että olisiko tarpeen tehdä jonkinlaista lukivaikeuden arviointia tms. Tunsin yhden kaverin, jolla oli vaikeutta tekstien tuottamisessa ja jonkin verran muutenkin opiskelussa. Sitten hän kävi lukitestissä ja todettiin hankaluutta tällä puolella. Sen myötä hän sai joitain joustoja ja pääsi etenemään opiskelussa hyvin. Oli muuten ihan välkky tyyppi, tämä osio vaan vähän tökki. Ei olisi kenties myöskään pahitteeksi ottaa asioita puheeksi koulun tukiverkoston (terveydenhoitajan, kuraattorin tmv.) kanssa. Koululla on mielestäni edelleen työkaluja auttaa oppilaita ja niitä on hyvä ja hyödykästäkin käyttää. Jos ei muuten, niin ainakin kokeilumielessä!

      Miten muuten muu arkesi? Ei tässä tarvitse (eikä välttämättä kannattakaan) alkaa kertomaan sen tarkemmin, mutta sen olen huomannut, että jos on huolia tai murheita muuten elämässä, ne kyllä ennen pitkää näkyvät myös kouluasioissa. Jos huomaat näin olevan omalla kohdalla, kannustan erittäin lämpimästi kääntymään juuri noiden edellä mainitsemieni tahojen puoleen. 🙂

      Matikasta en oikein osaa sanoa mitään, itsekin painiskelin sen kanssa pitkään enkä oikein edelleenkään mielestäni osaa kuin perusjutut. Englannin osalta voisit kokeilla katsoa tuttuja sarjoja tai elokuvia ilman teksityksiä tai tekstit englanniksi. Tuo oli yksi, joka vahvisti omaa kielitaitoa runsaasti juuri noina yläasteen viimeisten vuosien aikana. Itse pidän myös lukemisesta, joten kylkiäisenä tuli enemmän tai vähemmän luonnostaan enkunkielisten kirjojen lukeminen. Ja jos koko kirjan lukeminen jännittää, voi aloittaa ihan pelkästä yhdestä luvusta tai artikkelista tms., joka kertoo jostain, mistä itse pidät.

      Pienenä sivuhuomautuksena vielä kieliasioihin: näissä on se haaste, että sitä tahtoo tarttua joko kielioppiin tai sanastoon, pahimmassa tapauksessa kumpaankin. Tarkoitan siis sitä, että jos esimerkiksi vastaan tulee jokin tuntematon sana, kuten adjektiivi, jätä se väliin ja jatka katsomista/lukemista normaalisti. Muutoin tulee jatkuvasti keskeytyksiä ja tämä on omiaan lannistamaan. Keskeytä eteneminen ainoastaan sellaisten sanojen kohdalla, jotka tuntuvat oleellisilta tarinan tai jutun ymmärtämisen kannalta.

      Lopuksi vielä haluan painottaa sitä, että yläaste on muutenkin hankalaa aikaa opiskelun osalta. Painostusta numeroiden osalta saattaa hyvinkin tulla sekä koulun että kodin osalta. Itselle on auttanut se, kun on tosissaan yrittänyt löytää sen kuuluisan kultaisen keskitien. Toisin sanoen, yritin puhua itselleni siten, etten stressaisi liikaa koulusta tai numeroista ylipäänsä, koska niillä ei ole myöhemmin mitään merkitystä. Kysyisin myös itseltäni, mitä oikeastaan haluan akateemiselta polultani, mihin tähtään. Ja nyt en tarkoita välttämättä ammattia, vaan ihan yleisesti. Haluatko esimerkiksi saada jokaisesta kokeesta ja aineesta erinomaisen (9-10) vai riittäisikö alempi arvosana (6-8)? Menetkö lukkoon tai iskeekö paniikki, jos saat tuollaisen alemman arvosanan? Miksi?

      Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat helpotusta näihin asioihin! Muista: vaikka koulu ja opiskelu ovat tärkeitä, eivät ne ole kaikki kaikessa. Ne eivät ole esimerkiksi sen arvoisia, että niiden vuoksi kannattaa menettää yöuniaan tai muutenkaan terveyttään! Koeta jaksaa, kohta on joululoma ja siinä ehtii vähän hengähtää! Tsemppiä vielä toistamiseen 👍

    • Anonyymi

      Kiitos.Arki sujuu muten ihan hyvin. Itse halusin saada numeroiksi 7,5-9 koitan noita vinkkejä. Hyvää joululomaa.👍

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe