Minä olen nyt kasi luokalla ja minulle koulu on tuottanut aina hiveästi paineita ja stressiä. Vaikka aloitan aina lukemisen niin ajoissa kuin voin ja luen niiin paljon kuin pystyn jaksan ja kerkeän. Varsinkin kuin koe alueet ovat pitki niin lukeminen vie aikaa ja yöunet jää lyhyemmäksi sen takia + haarstukset. Vaikka minä olen lukenutkin paljon niin minulla on silti sellainen tunne että en osaa oikeen mitään edes tärkeimpiä asioita ja että mikään ei riittää .En tiedä mitä voisin tehdä toisin olen yrittänyt monat eri opikelu tapaakin mutta tuntu että mikään ei toimi. Ja käyn tukiopetuksissa. matikka enkku ovat minulle kaikein vaikeimpia varsinkin kuin minulla on huono hahmotus kyky. Tai sitten olen vain taivoton tapaus koska opin niin hitaasti tuntuu että miks enää edes yrittää?Jos olet/ olet ollut saman tyylisessä tilaanteessa niin voitko auttaa miten saan numeroni nousuun/oppitua aisoita helpommin.Muuten minä varmaan joudun elämään koko elämini velojen tuoella.😭
Opiskelu vaikeudet
2
160
Vastaukset
- Anonyymi
Tilanteesi kuulostaa kyllä tosi kurjalta ja olen pahoillani, että olet joutunut tällaiseen kurimukseen. Itsellä ei ollut samanlaista tilannetta yläasteella, mutta lukio-opinnoissa tuli vastaan tällaista tavoitteellisuutta. Halusin tehdä asiat mahdollisimman hyvin ja perusteellisesti. Lukiossa oli se hyvä puoli, että on erilaisia ja vaihtoehtoisia tapoja hoitaa kurssit kuntoon: esimerkiksi oppimispäiväkirja on keinona hyvä. Se tosin vaatii hieman pitkäjänteisyyttä ja jaksamista enempi koko kurssin ajalta vs. että panostaa viimeisen viikon aikana tms.
Mutta siis asiaan, sinulla on haastetta yläasteopinnoissa, ei vielä jatko-opinnoissa. Pari juttua, mitä tulee mieleen ihan ensimmäiseksi: oletko puhunut näistä tunteista ja ajatuksista opettajiesi kanssa tarkemmin? Tukiopetus on hyvä, hienoa kun olet ottanut asioista selvää ja päässyt mukaan näihin! Mietin kuitenkin myös, että olisiko tarpeen tehdä jonkinlaista lukivaikeuden arviointia tms. Tunsin yhden kaverin, jolla oli vaikeutta tekstien tuottamisessa ja jonkin verran muutenkin opiskelussa. Sitten hän kävi lukitestissä ja todettiin hankaluutta tällä puolella. Sen myötä hän sai joitain joustoja ja pääsi etenemään opiskelussa hyvin. Oli muuten ihan välkky tyyppi, tämä osio vaan vähän tökki. Ei olisi kenties myöskään pahitteeksi ottaa asioita puheeksi koulun tukiverkoston (terveydenhoitajan, kuraattorin tmv.) kanssa. Koululla on mielestäni edelleen työkaluja auttaa oppilaita ja niitä on hyvä ja hyödykästäkin käyttää. Jos ei muuten, niin ainakin kokeilumielessä!
Miten muuten muu arkesi? Ei tässä tarvitse (eikä välttämättä kannattakaan) alkaa kertomaan sen tarkemmin, mutta sen olen huomannut, että jos on huolia tai murheita muuten elämässä, ne kyllä ennen pitkää näkyvät myös kouluasioissa. Jos huomaat näin olevan omalla kohdalla, kannustan erittäin lämpimästi kääntymään juuri noiden edellä mainitsemieni tahojen puoleen. 🙂
Matikasta en oikein osaa sanoa mitään, itsekin painiskelin sen kanssa pitkään enkä oikein edelleenkään mielestäni osaa kuin perusjutut. Englannin osalta voisit kokeilla katsoa tuttuja sarjoja tai elokuvia ilman teksityksiä tai tekstit englanniksi. Tuo oli yksi, joka vahvisti omaa kielitaitoa runsaasti juuri noina yläasteen viimeisten vuosien aikana. Itse pidän myös lukemisesta, joten kylkiäisenä tuli enemmän tai vähemmän luonnostaan enkunkielisten kirjojen lukeminen. Ja jos koko kirjan lukeminen jännittää, voi aloittaa ihan pelkästä yhdestä luvusta tai artikkelista tms., joka kertoo jostain, mistä itse pidät.
Pienenä sivuhuomautuksena vielä kieliasioihin: näissä on se haaste, että sitä tahtoo tarttua joko kielioppiin tai sanastoon, pahimmassa tapauksessa kumpaankin. Tarkoitan siis sitä, että jos esimerkiksi vastaan tulee jokin tuntematon sana, kuten adjektiivi, jätä se väliin ja jatka katsomista/lukemista normaalisti. Muutoin tulee jatkuvasti keskeytyksiä ja tämä on omiaan lannistamaan. Keskeytä eteneminen ainoastaan sellaisten sanojen kohdalla, jotka tuntuvat oleellisilta tarinan tai jutun ymmärtämisen kannalta.
Lopuksi vielä haluan painottaa sitä, että yläaste on muutenkin hankalaa aikaa opiskelun osalta. Painostusta numeroiden osalta saattaa hyvinkin tulla sekä koulun että kodin osalta. Itselle on auttanut se, kun on tosissaan yrittänyt löytää sen kuuluisan kultaisen keskitien. Toisin sanoen, yritin puhua itselleni siten, etten stressaisi liikaa koulusta tai numeroista ylipäänsä, koska niillä ei ole myöhemmin mitään merkitystä. Kysyisin myös itseltäni, mitä oikeastaan haluan akateemiselta polultani, mihin tähtään. Ja nyt en tarkoita välttämättä ammattia, vaan ihan yleisesti. Haluatko esimerkiksi saada jokaisesta kokeesta ja aineesta erinomaisen (9-10) vai riittäisikö alempi arvosana (6-8)? Menetkö lukkoon tai iskeekö paniikki, jos saat tuollaisen alemman arvosanan? Miksi?
Tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat helpotusta näihin asioihin! Muista: vaikka koulu ja opiskelu ovat tärkeitä, eivät ne ole kaikki kaikessa. Ne eivät ole esimerkiksi sen arvoisia, että niiden vuoksi kannattaa menettää yöuniaan tai muutenkaan terveyttään! Koeta jaksaa, kohta on joululoma ja siinä ehtii vähän hengähtää! Tsemppiä vielä toistamiseen 👍 - Anonyymi
Kiitos.Arki sujuu muten ihan hyvin. Itse halusin saada numeroiksi 7,5-9 koitan noita vinkkejä. Hyvää joululomaa.👍
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa
Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p586672Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa
Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su3495754Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut
samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien1715375Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?
Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal1505153Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen
Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil204390Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"
Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite463085Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?
Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema202886Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)
Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill282707Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!
Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud32668- 792326