onko tikkurilan

pika-teho

pika-tuho vaiko paras ulkomaali!?

Kokemuksia ja mielipiteitä.

35

11573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öljymaalaaja

      Pika-tuho on mainio maali, jos aikomuksena on maalata tönö mahdollisimman halvalla, helposti ja nopeasti ja laittaa se parin vuoden päästä myyntiin. Koska keskimääräinen talonostaja ei ymmärrä hevon helkkaria maaleista ei julkisivupanelin pihatuhoaminen millään lailla laske talon myyntihintaa.

      Jos sen sijaan on mitään vaaraa, että jäät itse asumaan mökkiin kannattaa asiaa vielä miettiä. Edessä on parhaimmillaankin uudelleenmaalauksen alla helvetillinen raaputusurakka. Pahimmillaan mikäli panelin alla ei ole kunnon tuuletusrakoa, onnistut pilaamaan julkisivun vaihtokuntoon.

      • Pika- Tehoooooo

        On se kummaa höpätystä Pika-Teho maalista. Miksi kaikki sitä moittii. Hyvä maali se on ja Suomen suosituin talomaali !!!!!


      • edessä
        Pika- Tehoooooo kirjoitti:

        On se kummaa höpätystä Pika-Teho maalista. Miksi kaikki sitä moittii. Hyvä maali se on ja Suomen suosituin talomaali !!!!!

        Olen aloittanut Pika-Tuhon poiston ja on vähän helvetillinen urakka. Eihän uutta maalia voi vetää pintaan, joka on paikoin irti seinästä. Pahimmissa paikoissa joutuu uusimaan paneleitakin.


      • ****
        edessä kirjoitti:

        Olen aloittanut Pika-Tuhon poiston ja on vähän helvetillinen urakka. Eihän uutta maalia voi vetää pintaan, joka on paikoin irti seinästä. Pahimmissa paikoissa joutuu uusimaan paneleitakin.

        Pika-Teho on hyvä maali, oikeissa kohteissa, mutta jos sillä maalataan rintamamiestalon seinä, jossa ei ole tuuletusrakoa, niin lopputuloksen tietää. Sen jälkeen voidaan vain syyttää sitä maalin myyneen supermarketin kesäapulaista, kun hän ei osannut neuvoa asiakasta.

        Öljymaalin hyvyydestä voidaan olla montaa mieltä, allekirjoittanut maalaa mielummin vesiohenteisella, kiiltonsa säilyttävällä muovimaalilla, mikäli se vain kohteeseen ominaisuuksien puolesta sopii.


      • edessä
        **** kirjoitti:

        Pika-Teho on hyvä maali, oikeissa kohteissa, mutta jos sillä maalataan rintamamiestalon seinä, jossa ei ole tuuletusrakoa, niin lopputuloksen tietää. Sen jälkeen voidaan vain syyttää sitä maalin myyneen supermarketin kesäapulaista, kun hän ei osannut neuvoa asiakasta.

        Öljymaalin hyvyydestä voidaan olla montaa mieltä, allekirjoittanut maalaa mielummin vesiohenteisella, kiiltonsa säilyttävällä muovimaalilla, mikäli se vain kohteeseen ominaisuuksien puolesta sopii.

        Itse en ole tuota virhettä tehnyt vaan edellinen omistaja. Varoitetaanko Pika-Tuhopurkin kyljessä, että talon saa maalata sillä vain jos panelit on jätetty irti seinästä?

        Sitä paitsi irti se maalipinta on myöskin kuistin alla olevista paneleista vaikka takana on hyvin tuulettuva kuistinalunen.


      • Maalaaja
        Pika- Tehoooooo kirjoitti:

        On se kummaa höpätystä Pika-Teho maalista. Miksi kaikki sitä moittii. Hyvä maali se on ja Suomen suosituin talomaali !!!!!

        Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: kyllä p***a on hyvää!!!


      • ***
        edessä kirjoitti:

        Itse en ole tuota virhettä tehnyt vaan edellinen omistaja. Varoitetaanko Pika-Tuhopurkin kyljessä, että talon saa maalata sillä vain jos panelit on jätetty irti seinästä?

        Sitä paitsi irti se maalipinta on myöskin kuistin alla olevista paneleista vaikka takana on hyvin tuulettuva kuistinalunen.

        Ei varoiteta, mutta sehän on enemmän kuin loogista, jos taloon jonka kuuluu hengittää laitetaan tiivis kalvo, niin jossain välissä sitä kosteutta liikkuu seinärakenteessa niin paljon, että maalipinta ei kestä kiinni.

        Kuistin alla, siis liki maata.. todennäköisesti kosteus aiheuttanut.

        Edelleenkin olen sitä mieltä että jos ostaa maalia kysymättä muilta kuin "todellisilta ammattilaisilta", niin se on omaa hölmöyttä. Aina ei kannata ostaa tuotetta sen takia, että se on tarjouksessa.


      • urakka edessä
        **** kirjoitti:

        Pika-Teho on hyvä maali, oikeissa kohteissa, mutta jos sillä maalataan rintamamiestalon seinä, jossa ei ole tuuletusrakoa, niin lopputuloksen tietää. Sen jälkeen voidaan vain syyttää sitä maalin myyneen supermarketin kesäapulaista, kun hän ei osannut neuvoa asiakasta.

        Öljymaalin hyvyydestä voidaan olla montaa mieltä, allekirjoittanut maalaa mielummin vesiohenteisella, kiiltonsa säilyttävällä muovimaalilla, mikäli se vain kohteeseen ominaisuuksien puolesta sopii.

        Käykö se Pikateho hirsimökin seinään; 210 mm pyöröhirsi "honkarakenne"


      • edessä
        *** kirjoitti:

        Ei varoiteta, mutta sehän on enemmän kuin loogista, jos taloon jonka kuuluu hengittää laitetaan tiivis kalvo, niin jossain välissä sitä kosteutta liikkuu seinärakenteessa niin paljon, että maalipinta ei kestä kiinni.

        Kuistin alla, siis liki maata.. todennäköisesti kosteus aiheuttanut.

        Edelleenkin olen sitä mieltä että jos ostaa maalia kysymättä muilta kuin "todellisilta ammattilaisilta", niin se on omaa hölmöyttä. Aina ei kannata ostaa tuotetta sen takia, että se on tarjouksessa.

        vaan yli kahden metrin korkeudessa. Kuistilla tarkoitin parveketta. Kyseessä on rinnetontti ja kuistin alla on ovi kellarikerrokseen.

        Ja korostan vielä, että minä en ole tuota maalia laittanut enkä laittaisi minkäänlaisella rakenteella varustettuun taloon, koska uusintamaalaus tulee aikanaan joka tapauksessa turhan työlääksi.

        Minusta on kohtuutonta syyttää asiakasta hölmöksi. Kyllä valmistajan ja myyjän tulee informoida siitä, jos maalin nimellä myytävä tuote ei maaliksi sovellu talon seinään.

        Itsekin yrittäjänä toimivana tiedän, että asiakkaat voivat olla vaikka mitä huippuammattilaisia omalla alallaan, mutta jokapäiväisestä elämästään poikkeavissa asioissa saattavat olla hyvinkin hölmöjä.

        Siis muotoillaanpa uudelleen: Asiakkaat voivat olla hölmöjä, mutta heitä ei tulisi siitä syyttää vaan informoida.

        En minäkään ole perehtynyt kovin syvällisesti autoihin, mutta oletan että jos ostan moottoriöljyä tai jotain, myyjä tai pakkaus kertoo minulle, jos kyseinen tuote ei autooni sovellu tai on suorastaan vahingollinen.


      • ***
        edessä kirjoitti:

        vaan yli kahden metrin korkeudessa. Kuistilla tarkoitin parveketta. Kyseessä on rinnetontti ja kuistin alla on ovi kellarikerrokseen.

        Ja korostan vielä, että minä en ole tuota maalia laittanut enkä laittaisi minkäänlaisella rakenteella varustettuun taloon, koska uusintamaalaus tulee aikanaan joka tapauksessa turhan työlääksi.

        Minusta on kohtuutonta syyttää asiakasta hölmöksi. Kyllä valmistajan ja myyjän tulee informoida siitä, jos maalin nimellä myytävä tuote ei maaliksi sovellu talon seinään.

        Itsekin yrittäjänä toimivana tiedän, että asiakkaat voivat olla vaikka mitä huippuammattilaisia omalla alallaan, mutta jokapäiväisestä elämästään poikkeavissa asioissa saattavat olla hyvinkin hölmöjä.

        Siis muotoillaanpa uudelleen: Asiakkaat voivat olla hölmöjä, mutta heitä ei tulisi siitä syyttää vaan informoida.

        En minäkään ole perehtynyt kovin syvällisesti autoihin, mutta oletan että jos ostan moottoriöljyä tai jotain, myyjä tai pakkaus kertoo minulle, jos kyseinen tuote ei autooni sovellu tai on suorastaan vahingollinen.

        Uskotko, että esim. prisma, joka nykyisin myy maalia ja käsittääkseni melkoisia määriä palkkaa yhtä ammattitaitoisia myyjiä kuin joku esim. rautakauppa tai maalien myymiseen erikoistunut erikoisliike!? Itse valitsen mistä maalini ostan, saan palvelua. Ihmisillä vain on taipumus ostaa, mistä halvimmalla saa ja jos ei oikeasti tiedetä mitä ostetaan, niin lopputuloksia on monessa suomalaisessa kunnassa ja kaupungissa nähtävissä.

        En pyri niinkään puolustamaan Pika-Tehoa, se ei ole millään tavalla minun edun mukaista. Asiakas joka ostaa ulkomaalin sen takia että se on halvinta tai että naapuri suosittelee, selvittämättä sopiiko se kohteeseen saa, mitä tilaa. Ja kun harvalla on kyky myöntää oma virhe, niin syntipukki on helppo löytää muualta. Sinä et selvästikään tajua, että on olemassa useita erityyppisiä maaleja, jotka sopivat eri kohteisiin, ja ammattilainen kertoo millaisiin kohteisiin ne voidaan laittaa. Vai pitääkö joka maalipurkissa olla erilaisia varoituksia (esm. petrooliöljymaali ei sovi kiireisille(pitkä kuivumisaika), lapsiperheille (lapset ehtii viikon aikana sotata itsensä seinissä), syksyllä maalaukseen)

        Se ero onkin pienyrittäjän ja esim. mainitun suuryrityksen välillä, pienyrittäjän on oikeastí tiedettävä mitä palveluja tuottaa tai mitä tuotteita myy.


      • ***
        urakka edessä kirjoitti:

        Käykö se Pikateho hirsimökin seinään; 210 mm pyöröhirsi "honkarakenne"

        hirsiseinän pitää olla "hengittävä"


      • edessä
        *** kirjoitti:

        Uskotko, että esim. prisma, joka nykyisin myy maalia ja käsittääkseni melkoisia määriä palkkaa yhtä ammattitaitoisia myyjiä kuin joku esim. rautakauppa tai maalien myymiseen erikoistunut erikoisliike!? Itse valitsen mistä maalini ostan, saan palvelua. Ihmisillä vain on taipumus ostaa, mistä halvimmalla saa ja jos ei oikeasti tiedetä mitä ostetaan, niin lopputuloksia on monessa suomalaisessa kunnassa ja kaupungissa nähtävissä.

        En pyri niinkään puolustamaan Pika-Tehoa, se ei ole millään tavalla minun edun mukaista. Asiakas joka ostaa ulkomaalin sen takia että se on halvinta tai että naapuri suosittelee, selvittämättä sopiiko se kohteeseen saa, mitä tilaa. Ja kun harvalla on kyky myöntää oma virhe, niin syntipukki on helppo löytää muualta. Sinä et selvästikään tajua, että on olemassa useita erityyppisiä maaleja, jotka sopivat eri kohteisiin, ja ammattilainen kertoo millaisiin kohteisiin ne voidaan laittaa. Vai pitääkö joka maalipurkissa olla erilaisia varoituksia (esm. petrooliöljymaali ei sovi kiireisille(pitkä kuivumisaika), lapsiperheille (lapset ehtii viikon aikana sotata itsensä seinissä), syksyllä maalaukseen)

        Se ero onkin pienyrittäjän ja esim. mainitun suuryrityksen välillä, pienyrittäjän on oikeastí tiedettävä mitä palveluja tuottaa tai mitä tuotteita myy.

        >Sinä et selvästikään tajua, että on olemassa useita erityyppisiä maaleja, jotka sopivat eri kohteisiin, ja ammattilainen kertoo millaisiin kohteisiin ne voidaan laittaa.

        Kyllä ymmärrän, mutta kyllä maalipurkissa pitäisi kertoa että mihin MAALAUKSEEN maali ei sovellu. Sen sijaan muita kaikkia varoituksia ei tietenkään voi laittaa. Ei puukon pakkauksessakaan lue, että väärin käytettynä aiheuttaa vatsahaavan. Mutta jos puukossa on jokin vika, niin että se NORMAALIKÄYTÖSSÄ aiheuttaa vaaran tai jos mattopuukolla ei voi leikata mattoa, kyllä se olisi syytä kertoa.

        Siis ei Prisman tarvitse palkata ammattitaitoisia maalimyyjiä, mutta maalitehtaan pitää osata laittaa varoitus purkkiin, jos maali ei sovellu normaalikäytöksi oletettuun käyttöön.


      • ***
        edessä kirjoitti:

        >Sinä et selvästikään tajua, että on olemassa useita erityyppisiä maaleja, jotka sopivat eri kohteisiin, ja ammattilainen kertoo millaisiin kohteisiin ne voidaan laittaa.

        Kyllä ymmärrän, mutta kyllä maalipurkissa pitäisi kertoa että mihin MAALAUKSEEN maali ei sovellu. Sen sijaan muita kaikkia varoituksia ei tietenkään voi laittaa. Ei puukon pakkauksessakaan lue, että väärin käytettynä aiheuttaa vatsahaavan. Mutta jos puukossa on jokin vika, niin että se NORMAALIKÄYTÖSSÄ aiheuttaa vaaran tai jos mattopuukolla ei voi leikata mattoa, kyllä se olisi syytä kertoa.

        Siis ei Prisman tarvitse palkata ammattitaitoisia maalimyyjiä, mutta maalitehtaan pitää osata laittaa varoitus purkkiin, jos maali ei sovellu normaalikäytöksi oletettuun käyttöön.

        Eikö se olekkaan maalin myyjä jonka vastuulla on kertoa asiakkaalle, mihin maali sopii? Ja kyllä tietoa on saatavilla, esim. netistä saa tietoa (muualta kuin näiltä keskustelupaltoilta) ja jos on hiemankaan epävarma olo, niin kyseisen tuotteen valmistajalla on puhelinnumero, johon voi soittaa ja kysyä neuvoa.

        Ja miten määrittelet normaalikäytön? Äläkä vastaa, että seinän maalaus, koska seiniä on monenlaisia, alla olevat kerrokset ratkaisevat niin paljon, joten jos ihan oikeasti rupeat miettimään asiaa, ilman että hoet, että maalitehdas on vastuussa kaikesta, tajuat että talon maalaus vaatii ripauksen ammattitaitoa, olkoon se suunnittelijalta, maalinmyyjältä tai urakoitsijalta.

        Purkkiin voidaan laittaa riittävä määrä tekstiä, että kaikki ovat tyytyväisiä, mutta kukapa niitä tekstejä enää jaksaisi lukea.


      • peukku68
        Pika- Tehoooooo kirjoitti:

        On se kummaa höpätystä Pika-Teho maalista. Miksi kaikki sitä moittii. Hyvä maali se on ja Suomen suosituin talomaali !!!!!

        liekö asioilla joku yhteys??


      • raapii
        Pika- Tehoooooo kirjoitti:

        On se kummaa höpätystä Pika-Teho maalista. Miksi kaikki sitä moittii. Hyvä maali se on ja Suomen suosituin talomaali !!!!!

        Pika-Tuholla (vajaa 10 v sitten) maalattuja seiniä nyt kolmatta viikkoa. Ei ole kyllä hirveä työintoilija. Paikoin "maali" lähtee sormin nyppimällä irti ja alta paljastuu hyvin tumma, lähen musta, hyvän lahon vallassa olevaa lautaa. Paikoin "maali" on tiukemmassa ja lautakin voi alla paremmin. Mukavaa puuhaa vaakaponttiseinässä vaihtaa lautoja keskeltä seinää:(


      • edessä
        *** kirjoitti:

        Eikö se olekkaan maalin myyjä jonka vastuulla on kertoa asiakkaalle, mihin maali sopii? Ja kyllä tietoa on saatavilla, esim. netistä saa tietoa (muualta kuin näiltä keskustelupaltoilta) ja jos on hiemankaan epävarma olo, niin kyseisen tuotteen valmistajalla on puhelinnumero, johon voi soittaa ja kysyä neuvoa.

        Ja miten määrittelet normaalikäytön? Äläkä vastaa, että seinän maalaus, koska seiniä on monenlaisia, alla olevat kerrokset ratkaisevat niin paljon, joten jos ihan oikeasti rupeat miettimään asiaa, ilman että hoet, että maalitehdas on vastuussa kaikesta, tajuat että talon maalaus vaatii ripauksen ammattitaitoa, olkoon se suunnittelijalta, maalinmyyjältä tai urakoitsijalta.

        Purkkiin voidaan laittaa riittävä määrä tekstiä, että kaikki ovat tyytyväisiä, mutta kukapa niitä tekstejä enää jaksaisi lukea.

        No jos nyt otetaan Prisma esimerkiksi niin sehän on lähinnä itsepalvelumyymälä. Kyllä jokaisen lastenruokapurkin kyljessä pitää olla täsmällinen tuoteseloste, että ei aiheuteta ongelmia esim. maitoallergisille.

        >Ja miten määrittelet normaalikäytön? Äläkä vastaa, että seinän maalaus...

        Kyllä minä nimenomaan vastaan että seinämaalin käyttötarkoitus ON SEINÄN MAALAUS. Sitä normaali asiakas olettaa. Eri asia olemme me netissä roikkujat ja asioita itselleen ja toisilleen selvittäjät.

        Kuten edellä ilmaisin, ihminen voi olla vaikka huippukirurgi, mutta maalausala voi olla hänelle täysin outo asia ja hän OLETTAA LOGIIKAN TOIMIVAN eli jos maalia myydään seinämaalina, hän olettaa että sillä voi maalata sellaisenkin seinän, jossa pintalaudoitusta ei ole rakennettu irralleen seinästä.

        Jos haluat sälyttää vastuuta maalitehtaan lisäksi myös myyjälle, kyllä se minulle sopii.

        Ok. Myyjän on osattava kertoa kysyttäessä, mutta eihän jossain Prismassa asiakas välttämättä arvaa kysyä, koska luottaa purkin tekstiin.

        >jos on hiemankaan epävarma olo, niin kyseisen tuotteen valmistajalla on puhelinnumero, johon voi soittaa ja kysyä neuvoa.

        Joo, kaikki moottoriöljyn ostajat vain kysymään öljyn soveltuvuudesta heidän automerkkiinsä...

        Miksi yksinkertaisia asioita ei voida kertoa tuoteselosteessa?


      • edessä
        *** kirjoitti:

        Eikö se olekkaan maalin myyjä jonka vastuulla on kertoa asiakkaalle, mihin maali sopii? Ja kyllä tietoa on saatavilla, esim. netistä saa tietoa (muualta kuin näiltä keskustelupaltoilta) ja jos on hiemankaan epävarma olo, niin kyseisen tuotteen valmistajalla on puhelinnumero, johon voi soittaa ja kysyä neuvoa.

        Ja miten määrittelet normaalikäytön? Äläkä vastaa, että seinän maalaus, koska seiniä on monenlaisia, alla olevat kerrokset ratkaisevat niin paljon, joten jos ihan oikeasti rupeat miettimään asiaa, ilman että hoet, että maalitehdas on vastuussa kaikesta, tajuat että talon maalaus vaatii ripauksen ammattitaitoa, olkoon se suunnittelijalta, maalinmyyjältä tai urakoitsijalta.

        Purkkiin voidaan laittaa riittävä määrä tekstiä, että kaikki ovat tyytyväisiä, mutta kukapa niitä tekstejä enää jaksaisi lukea.

        Sanoit että netistä saa tietoa. Tutkin maalitehtaan omilta sivuilta Pika-Tehosta, mutta en löytänyt kohtaa, jossa olisi sanottu, että soveltuu vain sellaiseen lautaseinään, jossa lautojen takana on tuuletusrako.

        Siis netistä tutkimalla maalitehtaan omilta sivuilta asia ei selviä. Pitääkö minun siis haastaa maalitehdas oikeuteen, koska talooni (edelliselle omistajalle) on myyty maalia, joka ei taloon sovellu ja on aiheuttanut vaurioitakin?


      • ***
        edessä kirjoitti:

        Sanoit että netistä saa tietoa. Tutkin maalitehtaan omilta sivuilta Pika-Tehosta, mutta en löytänyt kohtaa, jossa olisi sanottu, että soveltuu vain sellaiseen lautaseinään, jossa lautojen takana on tuuletusrako.

        Siis netistä tutkimalla maalitehtaan omilta sivuilta asia ei selviä. Pitääkö minun siis haastaa maalitehdas oikeuteen, koska talooni (edelliselle omistajalle) on myyty maalia, joka ei taloon sovellu ja on aiheuttanut vaurioitakin?

        Kaikkeahan voi aina miettiä, jos asuisit jenkeissä suosittelisin oikeudenkäyntiä, saisit takuuvarmasti rahaa. Suomessa asia todennäköisesti kaatuisi siihen, että maalaajan oletetaan tietävän tiettyjä asioita, jos ei itse niin sitten pitää käyttää riittävän asiantuntevia myyjiä tai muita tietolähteitä (maalaisjärkeä). Tikkurilan sivuilta muuten löytyy seuraava vastuun pois sulkeva lausahdus (ennen käsitteyä): "Tarkista puupintojen kunto ja korjaa vauriot sekä rakennustekniset puitteet."

        Niin, palatakseni asiaan, jota jäin miettimään, meidän eroon kuluttajina, minä ostan palvelua, sinä tuotetta, eikö? Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos jotakuta kuuluu asian tiimoilta "syyttää" se on maalin myyjä, tai ostaja. Perustelen asiaa, maalin myyjällä on epävarmoissa tapauksissa "velvollisuus" tiedustella käyttökohde, mutta jos esim. myyjänä on ollut marketin kesäapulainen, niin mitä se auttaa, vaikka kuinka utelisi kun ei ole tietoa tuotteesta.

        Koska en ole ollut kärpäsenä katossa, niin en voi tietää, millä tavalla tämä sinun talosi edellinen omistaja on maalin ostanut ja rehellisesti sanottuna ei kiinnostakkaan, päinvastoin oma ostokäyttäytyminen tuntuu entistä järkemmältä.

        Kuten varmasti olet huomannut, maalit eivät ole yksiselitteinen asia, ei riitä, että päättää minkäväriseksi talon maalaa. Öljymaalikaan ei ole autuaaksi tekevä ratkaisu, sillä pellavaöljypohjaiset kun tunnetusti ovat hankalemmissa paikoissa herkkiä homehtumaan.


      • edessä
        *** kirjoitti:

        Kaikkeahan voi aina miettiä, jos asuisit jenkeissä suosittelisin oikeudenkäyntiä, saisit takuuvarmasti rahaa. Suomessa asia todennäköisesti kaatuisi siihen, että maalaajan oletetaan tietävän tiettyjä asioita, jos ei itse niin sitten pitää käyttää riittävän asiantuntevia myyjiä tai muita tietolähteitä (maalaisjärkeä). Tikkurilan sivuilta muuten löytyy seuraava vastuun pois sulkeva lausahdus (ennen käsitteyä): "Tarkista puupintojen kunto ja korjaa vauriot sekä rakennustekniset puitteet."

        Niin, palatakseni asiaan, jota jäin miettimään, meidän eroon kuluttajina, minä ostan palvelua, sinä tuotetta, eikö? Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos jotakuta kuuluu asian tiimoilta "syyttää" se on maalin myyjä, tai ostaja. Perustelen asiaa, maalin myyjällä on epävarmoissa tapauksissa "velvollisuus" tiedustella käyttökohde, mutta jos esim. myyjänä on ollut marketin kesäapulainen, niin mitä se auttaa, vaikka kuinka utelisi kun ei ole tietoa tuotteesta.

        Koska en ole ollut kärpäsenä katossa, niin en voi tietää, millä tavalla tämä sinun talosi edellinen omistaja on maalin ostanut ja rehellisesti sanottuna ei kiinnostakkaan, päinvastoin oma ostokäyttäytyminen tuntuu entistä järkemmältä.

        Kuten varmasti olet huomannut, maalit eivät ole yksiselitteinen asia, ei riitä, että päättää minkäväriseksi talon maalaa. Öljymaalikaan ei ole autuaaksi tekevä ratkaisu, sillä pellavaöljypohjaiset kun tunnetusti ovat hankalemmissa paikoissa herkkiä homehtumaan.

        että asiaa ei voi suoraan sanoa?

        Miten vastuun sulkee pois lausahdus: "Tarkista puupintojen kunto ja korjaa vauriot sekä rakennustekniset puitteet."

        Mistä se kirurgi tietää, mitkä ovat ne "rakennustekniset puitteet"? Siis mitkä puitteet pitää korjata? Miksei kerrota, että laudat pitää repiä irti seinästä, laitaa alle rimat ja naulata laudat (panelit) rimoituksen päälle, koska muuten maali ei pysy ja tuhoaa puun?

        >Perustelen asiaa, maalin myyjällä on epävarmoissa tapauksissa "velvollisuus" tiedustella käyttökohde,...

        Mutta jos ostaja ei oleta asiassa olevan mitään EPÄVARMAA kun hän on ostamassa ulkoseinämaalia ja purkissa ilmoitetaan tuotteen olevan ulkoseinämaalia.

        Jos joku ostaa wc-paperia, kyllä sen pitää soveltua kaikkien ihmisten p:iden pyyhkimiseen. Jos ei, asiasta pitää valistaa pakkauksessa. Tyhmyydestä voisi syyttää korkeintaan sitä, joka ostaa wc-harjan p:n pyyhkimiseen eikä tiedä, että se on tarkoitettu pöntön puhdistukseen.

        Edelleen puhut tyhmyydestä. Ok, jos ihmiset ovat tyhmiä eivätkä osaa ottaa asioista selvää, SITÄ SUUREMMALLA SYYLLÄ maalitehtaan pitäisi kertoa, jos ulkoseinämaali ei sovellu ulkoseinämaaliksi melko suuressa osuudessa Suomen rakennuskannasta. Virheitä on tehty jo tarpeeksi.

        Minä olen vain yksi monien joukossa, joka joudun tekemään tuntikausia täysin turhaa raaputustyötä siksi, että on myyty (talon edelliselle omistajalle) paskamaalia, joka ei sovellu kohteeseen.


      • ***
        edessä kirjoitti:

        että asiaa ei voi suoraan sanoa?

        Miten vastuun sulkee pois lausahdus: "Tarkista puupintojen kunto ja korjaa vauriot sekä rakennustekniset puitteet."

        Mistä se kirurgi tietää, mitkä ovat ne "rakennustekniset puitteet"? Siis mitkä puitteet pitää korjata? Miksei kerrota, että laudat pitää repiä irti seinästä, laitaa alle rimat ja naulata laudat (panelit) rimoituksen päälle, koska muuten maali ei pysy ja tuhoaa puun?

        >Perustelen asiaa, maalin myyjällä on epävarmoissa tapauksissa "velvollisuus" tiedustella käyttökohde,...

        Mutta jos ostaja ei oleta asiassa olevan mitään EPÄVARMAA kun hän on ostamassa ulkoseinämaalia ja purkissa ilmoitetaan tuotteen olevan ulkoseinämaalia.

        Jos joku ostaa wc-paperia, kyllä sen pitää soveltua kaikkien ihmisten p:iden pyyhkimiseen. Jos ei, asiasta pitää valistaa pakkauksessa. Tyhmyydestä voisi syyttää korkeintaan sitä, joka ostaa wc-harjan p:n pyyhkimiseen eikä tiedä, että se on tarkoitettu pöntön puhdistukseen.

        Edelleen puhut tyhmyydestä. Ok, jos ihmiset ovat tyhmiä eivätkä osaa ottaa asioista selvää, SITÄ SUUREMMALLA SYYLLÄ maalitehtaan pitäisi kertoa, jos ulkoseinämaali ei sovellu ulkoseinämaaliksi melko suuressa osuudessa Suomen rakennuskannasta. Virheitä on tehty jo tarpeeksi.

        Minä olen vain yksi monien joukossa, joka joudun tekemään tuntikausia täysin turhaa raaputustyötä siksi, että on myyty (talon edelliselle omistajalle) paskamaalia, joka ei sovellu kohteeseen.

        jos kirurgi ei tiedä, millainen seinän rakenteen kuuluisi olla, silloin hänen on syytä kysyä joltain asiaan vihkiytyneeltä. Näen omassa työssäni mitä ihmeellisimpiä virityksiä kun TI-miehet ovat asialla. Uteliaisuus on hyvästä monessa mielessä.

        Jos minä teen jotain esim. vaikka maalaan seinän, kyllä selvitän asiat etukäteen, ehkä soitan tuttavalle, jonka tiedän tuntevan asian, tai menen maalikauppaan. Selvitän eri maalien eroja, sen sijaan että katson tarjouksista halvimman seinämaalipurkin ja ostan sen, kun siinä luki, että ulkoseinämaalia!

        Edelleenkin meidän väittely johtuu ajatusmaailman erosta, sinä ostat tuotetta (todennäköisesti se joka kiertää sen halvimman tuotteen perässä) ja minä ostan palvelua, ok, se maksaa hieman enemmin kuin marketissa, mutta saan myyjältä vinkit ja "saan vieritettyä vastuuta".

        maalaamisessa ja vessapaperin käytössä on se yhtäläisyys että on syytä tietää, mitä on tekemässä muuten tulee likaista hommaa.


      • edessä
        *** kirjoitti:

        jos kirurgi ei tiedä, millainen seinän rakenteen kuuluisi olla, silloin hänen on syytä kysyä joltain asiaan vihkiytyneeltä. Näen omassa työssäni mitä ihmeellisimpiä virityksiä kun TI-miehet ovat asialla. Uteliaisuus on hyvästä monessa mielessä.

        Jos minä teen jotain esim. vaikka maalaan seinän, kyllä selvitän asiat etukäteen, ehkä soitan tuttavalle, jonka tiedän tuntevan asian, tai menen maalikauppaan. Selvitän eri maalien eroja, sen sijaan että katson tarjouksista halvimman seinämaalipurkin ja ostan sen, kun siinä luki, että ulkoseinämaalia!

        Edelleenkin meidän väittely johtuu ajatusmaailman erosta, sinä ostat tuotetta (todennäköisesti se joka kiertää sen halvimman tuotteen perässä) ja minä ostan palvelua, ok, se maksaa hieman enemmin kuin marketissa, mutta saan myyjältä vinkit ja "saan vieritettyä vastuuta".

        maalaamisessa ja vessapaperin käytössä on se yhtäläisyys että on syytä tietää, mitä on tekemässä muuten tulee likaista hommaa.

        >jos kirurgi ei tiedä, millainen seinän rakenteen kuuluisi olla, silloin hänen on syytä kysyä joltain asiaan vihkiytyneeltä.

        Miksi ihmeessä????? Ei seinän rakenteen tarvitse olla sellainen, että ulkolaudoitus on irti seinästä! Kyllä taloja on osattu tehdä ja maalata satoja vuosia ennen kuin paskamaalit tulivat markkinoille. Onhan ennenkin virheitä tehty, mutta on niistä opittukin.

        Jatkuvasti vetoat kuluttajien tyhmyyteen ja siihen, että heidän pitäisi hankkia tietoja. Tiedon hankinnassa ensisijainen apuväline pitäisi olla maalipurkin käyttöohjeet ja vähintäänkin valmistajan nettisivut. Mutta kumpikaan ei asiasta kerro!

        Kysymys ei ole siitä mitä minä ostan. Minä kyllä en Pika-Tuhoa osta.

        Ei myöskään kysymys siitä, miten sinä selvität, soittelet tuttavillesi, ym.

        Kysymys on siitä että tavallinen ihminen olettaa ulkoseinämaaliksi sanotun aineen sopivan ulkoseiniin ilman rajoituksia, ellei maalipurkin kyljessä muuta lue. MINÄ EN OLETA, koska tiedän asiat jo parin vuosikymmenen takaa.

        Taloni entinen omistajapariskunta olivat lähes seitsemänkymppisiä ostaessaan maalit reilut kymmenen vuotta sitten (ei internet-ihmisiä). Miehen ammattia en tiedä (täytyy kysyä, kyläläiset tietävät), nainen oli kodinkonemyyjä ja varmasti tiesi, että jääkaappi soveltuu jääkaapiksi ja mikrouuni mikrouuniksi, ei kissan kuivattamiseen, mutta sithän ei mainoksissa väitetäkään, mutta Pika-Tehoa väitetään ulkoseinämaaliksi.

        >Edelleenkin meidän väittely johtuu ajatusmaailman erosta, sinä ostat tuotetta

        Ei minä vaan ASIAKAS ostaa tuotetta. Kaikki eivät arvaa ostaa palvelua tai luulevat myyjän valistavan, jos aine ei sovellukaan maaliksi kuin tietyin rajoituksin.

        >maalaamisessa ja vessapaperin käytössä on se yhtäläisyys että on syytä tietää, mitä on tekemässä muuten tulee likaista hommaa.

        Ja ero on se, että wc-paperi soveltuu siihen tarkoitukseen johon sen oletetaan soveltuvan.

        Korostan vielä, että paskamaali ei suinkaan aina ole halvinta kuten sinä väität.

        Olet melko toivoton tapaus, koska vetoat aina ihmeisten valistuneisuuteen maalausasioissa, mutta kun he eivät kertakaikkiaan ole valistuneita, on täysin käsittämätöntä, jos maalin valmistaja ei ole niin vastuullinen, että kertoisi käyttöohjeessa rajoitukset, jolloin ulkoseinämaali ei sovellu ulkoseinään.

        Täytyy taas tästä lähteä jatkamaan pirullista raaputtelu-urakkaa.


      • ***
        edessä kirjoitti:

        >jos kirurgi ei tiedä, millainen seinän rakenteen kuuluisi olla, silloin hänen on syytä kysyä joltain asiaan vihkiytyneeltä.

        Miksi ihmeessä????? Ei seinän rakenteen tarvitse olla sellainen, että ulkolaudoitus on irti seinästä! Kyllä taloja on osattu tehdä ja maalata satoja vuosia ennen kuin paskamaalit tulivat markkinoille. Onhan ennenkin virheitä tehty, mutta on niistä opittukin.

        Jatkuvasti vetoat kuluttajien tyhmyyteen ja siihen, että heidän pitäisi hankkia tietoja. Tiedon hankinnassa ensisijainen apuväline pitäisi olla maalipurkin käyttöohjeet ja vähintäänkin valmistajan nettisivut. Mutta kumpikaan ei asiasta kerro!

        Kysymys ei ole siitä mitä minä ostan. Minä kyllä en Pika-Tuhoa osta.

        Ei myöskään kysymys siitä, miten sinä selvität, soittelet tuttavillesi, ym.

        Kysymys on siitä että tavallinen ihminen olettaa ulkoseinämaaliksi sanotun aineen sopivan ulkoseiniin ilman rajoituksia, ellei maalipurkin kyljessä muuta lue. MINÄ EN OLETA, koska tiedän asiat jo parin vuosikymmenen takaa.

        Taloni entinen omistajapariskunta olivat lähes seitsemänkymppisiä ostaessaan maalit reilut kymmenen vuotta sitten (ei internet-ihmisiä). Miehen ammattia en tiedä (täytyy kysyä, kyläläiset tietävät), nainen oli kodinkonemyyjä ja varmasti tiesi, että jääkaappi soveltuu jääkaapiksi ja mikrouuni mikrouuniksi, ei kissan kuivattamiseen, mutta sithän ei mainoksissa väitetäkään, mutta Pika-Tehoa väitetään ulkoseinämaaliksi.

        >Edelleenkin meidän väittely johtuu ajatusmaailman erosta, sinä ostat tuotetta

        Ei minä vaan ASIAKAS ostaa tuotetta. Kaikki eivät arvaa ostaa palvelua tai luulevat myyjän valistavan, jos aine ei sovellukaan maaliksi kuin tietyin rajoituksin.

        >maalaamisessa ja vessapaperin käytössä on se yhtäläisyys että on syytä tietää, mitä on tekemässä muuten tulee likaista hommaa.

        Ja ero on se, että wc-paperi soveltuu siihen tarkoitukseen johon sen oletetaan soveltuvan.

        Korostan vielä, että paskamaali ei suinkaan aina ole halvinta kuten sinä väität.

        Olet melko toivoton tapaus, koska vetoat aina ihmeisten valistuneisuuteen maalausasioissa, mutta kun he eivät kertakaikkiaan ole valistuneita, on täysin käsittämätöntä, jos maalin valmistaja ei ole niin vastuullinen, että kertoisi käyttöohjeessa rajoitukset, jolloin ulkoseinämaali ei sovellu ulkoseinään.

        Täytyy taas tästä lähteä jatkamaan pirullista raaputtelu-urakkaa.

        voisin pitää sinulle tarvittaessa luennon seinän rakenteesta, kuinka vanhan rintamamiestalon seinärakenteen lämpö-/kosteustekninen-toimivuus eroaa nykyisestä "pulloajattelutavasta".

        Kaikki maalit ovat paskamaaleja väärään paikkaan laitettuna, tosin tiedän monia rintamiestaloja jotka on maalattu lateksilla ja hyvin on pysynyt, syystä tai toisesta.

        Sinun mielestä maalaus on jokapojan oikeus johon ei tarvitse minkäälaista tietoa, näinhän se aiemmin olikin kun kaikki seinät olivat hengittäviä seiniä sai valita maalaako puna- vai keltamullalla vai öljymaalilla. Lateksit on paremman kestävyytensä takia kehitetty nimenomaan tuuletettuja seinärakenteita varten.

        Siinä olen kanssasi samaa mieltä, asioita ei kannata olettaa, ne kannattaa selvittää.


      • edessä
        *** kirjoitti:

        voisin pitää sinulle tarvittaessa luennon seinän rakenteesta, kuinka vanhan rintamamiestalon seinärakenteen lämpö-/kosteustekninen-toimivuus eroaa nykyisestä "pulloajattelutavasta".

        Kaikki maalit ovat paskamaaleja väärään paikkaan laitettuna, tosin tiedän monia rintamiestaloja jotka on maalattu lateksilla ja hyvin on pysynyt, syystä tai toisesta.

        Sinun mielestä maalaus on jokapojan oikeus johon ei tarvitse minkäälaista tietoa, näinhän se aiemmin olikin kun kaikki seinät olivat hengittäviä seiniä sai valita maalaako puna- vai keltamullalla vai öljymaalilla. Lateksit on paremman kestävyytensä takia kehitetty nimenomaan tuuletettuja seinärakenteita varten.

        Siinä olen kanssasi samaa mieltä, asioita ei kannata olettaa, ne kannattaa selvittää.

        Ei MINULLE tarvitsee pitää luentoa seinän rakenteesta.

        Jatkuvasti teet sen virheen että yrität opettaa MINUA. Olen sen verran törmännyt sekä vääriin maalivalintoihin (harmikseni omassakin talossani, että virheellisiin korjausrakentamisiin, että en esitelmiäsi tarvitse.

        Kysymys on siitä, että sinun pitäisi opettaa KAIKKI kuluttajat, jotka EIVÄT tiedä seinän rakenteesta ja hengittävyydestä tai pulloudesta.

        Milloin aiot pitää esitelmän TV:ssä tai kirjoittaa kaikkiin sanomalehtiin noista asioista? Sekään ei kyllä auta, koska onhan niitä TV-ohjelmia ollut ja sanomalehdetkin ovat käsitelleet asiaa.

        Talon maalaus on kuitenkin sellainen asia joka tulee monen kohdalle vain kerran elämässä ja jos ei juuri sillä hetkellä satu tulemaan asiaa käsittelevää informaatiota joukkotiedotusvälineistä, ei asioista tavallinen tossun kuluttaja välttämättä tiedä, vaan olettaa ulkomaalin soveltuvan ulkomaaliksi.

        Miksi ihmeessä vastustat sitä että kaikkein yksinkertaisimmin ja varmimmin tavoitettavissa oleva info eli maalipurkin kyljessä oleva KÄYTTÖOHJE kertoisi asian???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????


      • ***
        edessä kirjoitti:

        Ei MINULLE tarvitsee pitää luentoa seinän rakenteesta.

        Jatkuvasti teet sen virheen että yrität opettaa MINUA. Olen sen verran törmännyt sekä vääriin maalivalintoihin (harmikseni omassakin talossani, että virheellisiin korjausrakentamisiin, että en esitelmiäsi tarvitse.

        Kysymys on siitä, että sinun pitäisi opettaa KAIKKI kuluttajat, jotka EIVÄT tiedä seinän rakenteesta ja hengittävyydestä tai pulloudesta.

        Milloin aiot pitää esitelmän TV:ssä tai kirjoittaa kaikkiin sanomalehtiin noista asioista? Sekään ei kyllä auta, koska onhan niitä TV-ohjelmia ollut ja sanomalehdetkin ovat käsitelleet asiaa.

        Talon maalaus on kuitenkin sellainen asia joka tulee monen kohdalle vain kerran elämässä ja jos ei juuri sillä hetkellä satu tulemaan asiaa käsittelevää informaatiota joukkotiedotusvälineistä, ei asioista tavallinen tossun kuluttaja välttämättä tiedä, vaan olettaa ulkomaalin soveltuvan ulkomaaliksi.

        Miksi ihmeessä vastustat sitä että kaikkein yksinkertaisimmin ja varmimmin tavoitettavissa oleva info eli maalipurkin kyljessä oleva KÄYTTÖOHJE kertoisi asian???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

        Minun ei tarvtse opettaa ketään, paitsi silloin kun siihen on olemassa taloudellinen intressi.

        En usko, vaikka käyttöohjeissa lukisi mitä, että se menisi perille. Rintamamiestalon maalaus on käsitelty monessa mediassa (olikohan remonttireiskassakin), on olemassa netissä oma keskustelupalsta, jne. Ja lopputulos, kun pika-teho on tarjouksessa 39 €, niin se purkki ostetaan!? Tai sitten jos pellavaöljypohjainen öljymaali sattuu olemaan tarjouksessa, niin se ostetaan koska se on niin "luonnonmukaista" ja varjoisalla paikalla talon seinät on muutaman vuoden kuluttua home pisteitä täynnä.

        että jos saat kaiken ulkoseinien maalauksessa oleellisen laitettua etikettiin, niin hyvä on, varsinkin kun ammattilaisten keskuudessa ei vallitse syvä yhteisymmärrys eri maalien paremmuudesta.

        Minulta on unohtunut se oleellisin kysymys, oletko ollut yhteydessä tikkurilaan tapauksen pohjalta? Ja miksi ostit talon jos olet perillä asioista, eikö sinun olisi pitänyt huomata, että ei ole tuuletusrakoa ja maalattu lateksilla?


      • edessä
        edessä kirjoitti:

        Ei MINULLE tarvitsee pitää luentoa seinän rakenteesta.

        Jatkuvasti teet sen virheen että yrität opettaa MINUA. Olen sen verran törmännyt sekä vääriin maalivalintoihin (harmikseni omassakin talossani, että virheellisiin korjausrakentamisiin, että en esitelmiäsi tarvitse.

        Kysymys on siitä, että sinun pitäisi opettaa KAIKKI kuluttajat, jotka EIVÄT tiedä seinän rakenteesta ja hengittävyydestä tai pulloudesta.

        Milloin aiot pitää esitelmän TV:ssä tai kirjoittaa kaikkiin sanomalehtiin noista asioista? Sekään ei kyllä auta, koska onhan niitä TV-ohjelmia ollut ja sanomalehdetkin ovat käsitelleet asiaa.

        Talon maalaus on kuitenkin sellainen asia joka tulee monen kohdalle vain kerran elämässä ja jos ei juuri sillä hetkellä satu tulemaan asiaa käsittelevää informaatiota joukkotiedotusvälineistä, ei asioista tavallinen tossun kuluttaja välttämättä tiedä, vaan olettaa ulkomaalin soveltuvan ulkomaaliksi.

        Miksi ihmeessä vastustat sitä että kaikkein yksinkertaisimmin ja varmimmin tavoitettavissa oleva info eli maalipurkin kyljessä oleva KÄYTTÖOHJE kertoisi asian???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

        >Minun ei tarvtse opettaa ketään, paitsi silloin kun siihen on olemassa taloudellinen intressi.

        Eihän sinun tarvitse, mutta haluat evätä sen opettamisen myös maalin tuoteselosteelta!

        >En usko, vaikka käyttöohjeissa lukisi mitä, että se menisi perille.

        Ainakaan ei mene perille, jos sitä ei sanota! Jos tuoteselosteessa sanottaisiin, että Pika-Teho soveltuu käytettäväksi vain, jos ulkovuorilaudoitus on rakennettu irti seinästä jättäen tuuletusrako, kyllä se aika monelle menisi perille.

        >Rintamamiestalon maalaus on käsitelty monessa mediassa (olikohan remonttireiskassakin), on olemassa netissä oma keskustelupalsta, jne. Ja lopputulos, kun pika-teho on tarjouksessa 39 €, niin se purkki ostetaan!?

        Niin, sitähän juuri sanoin. Nuo oman ammattialueen ulkopuoliset mediatiedot menevät monelta ohi korvien ja JUURI SIKSI tuoteselosteen pitäisi asiasta kertoa.

        Jos ostat jonkin kodinkoneen, televisiostako (tai netistä) sinun pitäisi yrittää seurata sen KÄYTTÖOHJEITA?

        >että jos saat kaiken ulkoseinien maalauksessa oleellisen laitettua etikettiin, niin hyvä on, varsinkin kun ammattilaisten keskuudessa ei vallitse syvä yhteisymmärrys eri maalien paremmuudesta.

        Ammattilaisten keskuudessa vallitsee käsittääkseni yksimielisyys siitä, että on suuri riski laittaa pikatuhon kaltaista maalia lautaan, joka ei pääse tuulettumaan. Jos joku on asiasta eri mieltä, tuskin häntä ammattilaiseksi voi sanoa.

        Ei kaikkea tarvitse laittaa, mutta jos ulkoseinämaali ei sovellu varsin yleiseen seinärakenteeseen, kyllä sen kertominen olisi oleellisinta.

        >Minulta on unohtunut se oleellisin kysymys, oletko ollut yhteydessä tikkurilaan tapauksen pohjalta?

        En.

        >Ja miksi ostit talon jos olet perillä asioista, eikö sinun olisi pitänyt huomata, että ei ole tuuletusrakoa ja maalattu lateksilla?

        Ennen kaikkea paikan vuoksi. Rantapaikka hyvällä alueella. Vaihtoehtona oli myös talon purkaminen ja uuden rakentaminen.

        Talon rähjäinen ulkonäkö saattoi olla jopa eduksi, koska sain pudotettua hintaa pyydetystä, koska kukaan muu ei minun tarjoustani ylittänyt. Siinä mielessä pääsen raaputtaessa hyvälle tuntipalkalle, koska joitakin vauriokohtia lukuunottamatta laudoitusta ei tarvitse uusia. Maalin vaihtaminen riittää.

        Joten taidan valittaa (omalta osaltani) ihan turhaan...


      • rat

        Meillä maalattiin talo Pika-Teholla 1998 ja nyt vasta näyttää siltä että pitäis maalata uudelleen. Ei pahannäköinen vieläkään, mutta vaatii kunnostusta.


    • pikatehon ja teknoksen vast...

      Kyselin jo samalla palstalla aiemminkin (vastautsa saamatta) että mikä ero on tikkurilan pikateholla ja teknoksen vastaavalla tuotteella?? (Onkohan se nimeltään nordica?) Pikatehoa haukutaan jatkuvasti, mut teknoksesta ei pukahdeta mitään...

      • Purkkipää

        Maalit ovat puolivalmisteita eli lopputulosta on arvioitava valmiina kokonaisuutena. Pika-Tehon suosio perustuu valtavaan markkinointiin, jota Kemiran tytäryhtiö Tikkurila pystyy "yleisistä syistä" johtuen harrastamaan huomattavasti yksityisiä kilpailijoitaan runsaammin. Itse tuote on tästä syystä yksi kilpailluimmista ja erikoisliikkeet eivät sitä enää huonosta myyntikatteesta johtuen juuri ykkösvaihtoehtona tarjoa - vaikka sen kysyntä runsaasta mainonnasta johtuen suurta onkin.
        Terveessä ja oikeaoppisesti tehdyssä ulkoseinärakenteessa Pika-Teho toimii hyvin, mutta juuri mainituissa rintamamiestaloissa on riskinsä; usein Pika-Teho on maalattu vanhan öljymaalikalvon päälle, mikä lisää ja kärjistää ongelmia eli ulkovuorilaudoituksen lahoamista.
        Kiiltoasteeltaan Pika-Teho on himmeä eli varsinkin kaupunki-ilmastossa herkästi paskoittuva ja pilkkuhometta keräävä, minkä vuoksi pintaa saa jynssätä tarkoitukseen sopivilla pesuaineilla vuosittain. Nerokas Tikkurila on tähänkin tarkoitukseen tuonut markkinoille omat aineensa, jotka eivät juuri tavanomaisia yleispesuaineita tehokkaampia ole, mutta etiketit ovat kivoja ja tarkoitusperät käyvät etiketistä hyvin selville.
        Nordica Eko on ollut Suomen markkinoilla kymmenisen vuotta. Korkeana pysyvä kiiltoaste herätti aluksi oudoksuntaa ja vastustustakin, mutta asialla on kiistattomat puolensa; Nordican korkeakiiltoisuudesta johtuen pinta pysyy hyvin puhtaana ja ulkoverhous pysyy uuden näköisenä pitkään. Kauan maalien kanssa työskennelleenä tiedän mistä puhun, joten ellei halua taistella helposti paskoittuvien maalipintojen kanssa, korkeakiiltoisuuteen kannattaa satsata!


    • eivät kerro!

      Keittomaali lienee terveellisin, mutta muuten ei ole juurikaan suuria eroja.
      __________________________________
      >>>>
      4. Huomioi tämä: Hengittävää maalia ei ole olemassa! Joten esimerkiksi puupaneeli (-verhous) voidaan pinnoittaa vain ulkopuolelta ja pinnoitettavan paneelin alle on järjestettävä toimiva ilmanvaihto. Näin toteutettuna maalipinta kestää noin 50-vuotta, kun ympärimaalatun paneelin maalipinta kestää noin 5-vuotta!
      5. Huomioi tämä: Vesihöyry on kaasumaisessa muodossa oleva vesi, joka pystyy läpäisemään diffuusiosuojaamattoman (=kaasua läpäisevä) materiaalin; diffuusiosuojaamaton vesieriste, maali, jne.
      Kaasua läpäisevä pinta ei estä pinnan alla olevan materiaalin hidasta kostumista, mutta kaasua läpäisevä pinta estää pinnan alla olevan materiaalin kuivumisen!

    • KLam2

      Panu on paras! Etenkin uusi Panu .

      Huoltoväli parhaimmillaan jopa kolmekymmentävuoltta. Olen maalannut sillä itselle ja asiakkailleni. Jos kaupan tarjousmaali maksaa (ns kympinpönttö) 59€ ja Panu 79€, laitan mieluummin parikymppiä lisää laatumaaliin. Kyllä nimittäin ottaisi koteloon raaputella seiniä noin kymmen tai jopa viiden vuoden välein. Oman talon Panu on 15-vuoden jälkeen ehjä, tietysti pölyä on pinnassa, mutta maali on hyvin kiinni. Talo, autotalli, leikkimökki tms. aina vedän Panulla ainakin omaan käyttöön. Kaiteisiin, säystäslautoihin ja muihin hankalasti uudelleen maalattaviin tai vaativiin kohteisiin en suostu muulla maalaamaan. Ja kaksi sivelykertaa riittää. Nykyisin työvälineenä on Bosch 105- ruisku ja sillä saa täudellistä pintaa noin 15% ohennetulla Panulla esim. ulkovuoripaneeliin tai vaikka ikkunanpielilautaan, josta pitää maalata lape ja sivut. Ja hyvin on pysynyt!

    • Maalari maalaa taloa

      Minulla on pitkäaikainen erittäin hyvä kokemus. Talo on maalattu vuonna 1982 valkoisella Pika Teholla. Vuosien saatossa seinälle tarttui näkyvää likaa ulkoilmasta. Kun pesin sen toissa kesänä, alla oleva maalipinta oli erinomaisessa kunnossa, myös etelän auringon paahteen puolella. Tein silti nk. huoltomaaluksen päälle samalla maalilla. Vanhan maalipinnan pesu oli kyllä iso urakka, suuempi kuin huoltomaalus, koska en voinut käyttää paineesuria kuin vain pitkän kattolappeen alla.

    • Maalari maalsi taloa

      Erittäin hyvät kokemukset Pika Tehosta. Talo on maalattu valkalla sävyllä vuonna 1982 uutena. Aika toi ilman epäpuhtauksita näkyvää likaa maalipinnalle. Pesin toissa kesänä pinnan ja se oli lähes uuden veroinen myös ankaran paahteen puolelelta. Huoltomaalaus ei olisi ollut ihan välttämätön mutta tein senkin samalla maalilla. Tulen maalamaan aitankin sillä, koska kuultomaalien kanssa on ollut ongelmia lähinnä homeesta.

      • Vanhamaalari

        Nuo ongelmat mitä tuolla alussa on mainittu oli minulla "Teho" öljymaalin kanssa eli kesii irti ja homettuu kun taas "Pika-Teholla" vesiohenteisella ei ko. ongelmia ole ollut vanhan ulkovajan maalasin noin viisitoista vuotta sitten ja maali on vielä hyvä eikä yhtään hometta.
        En koskaan enää käytä ns. "Öljymaaleja" kaikki rakennukseni jotka olen maalannut Pika-Teholla on maalipinnat pysyneet siisteinä ja homeettomina.


      • Anonyymi
        Vanhamaalari kirjoitti:

        Nuo ongelmat mitä tuolla alussa on mainittu oli minulla "Teho" öljymaalin kanssa eli kesii irti ja homettuu kun taas "Pika-Teholla" vesiohenteisella ei ko. ongelmia ole ollut vanhan ulkovajan maalasin noin viisitoista vuotta sitten ja maali on vielä hyvä eikä yhtään hometta.
        En koskaan enää käytä ns. "Öljymaaleja" kaikki rakennukseni jotka olen maalannut Pika-Teholla on maalipinnat pysyneet siisteinä ja homeettomina.

        Kuulostat ihan "Moskovan trollilta". Tekstiä tulee kuin 'sudelta kuraa'.
        Lateksi on lateksia vaikka voissa paistais!


    • Anonyymi

      Hei.
      Kannattaa tutustua talon rakenteisiin ,rakennuksen valmistus vuoteen ,rakennusmääräyksiin ennenkuin maalaa. Pikateholla maalattu 14 v sitten nyt huoltomaalaus ei tarvi raaputella .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe