Ihan v*maton kysymys (kun tuli taas viitattua T.Pratchettiin tuolla), että miten arvoisat kristityt suhtaudutte sci-fi- ja fantasiakirjallisuuteen (esim. Tolkienin tuotantoon) ja elokuviin, esim. Tähtien Sota trilogiaan.
Hups, aivan unohdin: Harry Potteristahan varmaan mielipide lohkeaa.
Mitä mieltä kulttuurista
14
370
Vastaukset
.
...mokomat mielikuvitushahmoista kertovat teokset.
Ei kukaan, joka rakastaa totuutta salatuimpaan saakka haaskaa aikaansa tuollaisia satuja lukemalla.
Raamattu on Sana Korkeimmalta ja se kertoo meille TODELLISESTA ELÄMÄSTÄ ja siitä, miten meidän tulee tämä lyhyt maallinen elämämme elää, voidaksemme valmistautua huolella sitä ihanaa edessämme olevaa iankaikkista elämää varten kírkkauden Valtakunnassa, taivaallisen Isämme ja Vapahtajamme Yeshuan luona.
Raamattua kannattaa lukea ja tutkistella päivät ja yöt sekä soveltaa sen opetusta käytäntöön.
Silloin ei jää edes aikaa mokomien mainitsemiesi satujen lukemiseen/katselemiseen.
Siunausta Yeshuassa !
.- Nasse
eri paketti.
Molemppin uskoviä hölmäjä kyllä löytyy - jaina
Nasse kirjoitti:
eri paketti.
Molemppin uskoviä hölmäjä kyllä löytyyPuhu vain omasta puolestasi: ei uskonnollisuus yleisesti lien se ainoa tapa suhtautua kirjallisuuteen.
Nasse kirjoitti:
eri paketti.
Molemppin uskoviä hölmäjä kyllä löytyy.
Totuuteen uskova ei ole hölmö, kun taas totuutta vierova on sellainen. :)
Siunausta Yeshuassa !
.- jaina
Yakov kirjoitti:
.
Totuuteen uskova ei ole hölmö, kun taas totuutta vierova on sellainen. :)
Siunausta Yeshuassa !
.Totuuksia uskottavaksi on tasan niin monta kuin on ihmisiäkin. Nääs, ehdotonta totuutta ei olekaan, kokemusta kertaamallakin muisti muuttaa sen toiseksi.
Totuus on (kollektiivinen) kuvitelma siitä, kuinka asiat ovat.
Rehellisyys on eri asia kuin totuus. jaina kirjoitti:
Totuuksia uskottavaksi on tasan niin monta kuin on ihmisiäkin. Nääs, ehdotonta totuutta ei olekaan, kokemusta kertaamallakin muisti muuttaa sen toiseksi.
Totuus on (kollektiivinen) kuvitelma siitä, kuinka asiat ovat.
Rehellisyys on eri asia kuin totuus..
Kyseessä on ihmisen olemassaolon todellinen syy ja aiheuttaja sekä elämämme tarkoitus.
Adonai Yeshua Messias sanoi: "Minä Olen tie ja TOTUUS ja elämä !"
Siis sinun sanasi on vastaan Hänen sanaansa, joka julisti olevansa TOTUUS. Hänen rinnallaan jäät myös sinä väitteinesi toiseksi. Hän on yksi ja siksi totuus on myös yksi ja ehdoton.
Ihmisten vajavaisuus ei himmennä totuutta, sillä Korkeimman eläväksi tekevä Henki Ruah HaKodesh kykenee kirkastamaan kaikille sukupolville SAMAN totuuden Raamatusta, vaikka se onkin vajavaisesti käännetty. Toisaalta uudet tekniikat auttavat meitä analysoimaan virheellisestikin käännettyjä raamatunkäännöksiä. Tällöin puntit aiempiin sukupolviin menevät tasan.
Mitä tulee klassiseeen virheelliseen väitteeseesi, ettei ehdotonta totuutta muka olisi olemassakaan, on se vain sellaisten ihmisten itselleen tekemä suojavarustus, jotka eivät edes tahdo tulla tuntemaan ABSOLUUTTISTA totuutta. Kirjoitan tämän huomioiden sen, että saatat loukkaantua. On kuitenkin parempi kompastua 'loukkauskiveen' kuin joutua Hänen murskaamakseen, kuten Yeshua asian ilmaisi.
Mitä tulee TOTUUTEEN, niin kyseessä ei ole tuulesta temmattu väite, vaan henkilökohtainen kokemus, jonka kanssani ovat jakaneet miljoonat Yeshuan Vapahtajakseen löytäneet ja tapahtumasarja jatkuu kunnes viimeinenkin Korkeimman edeltätuntema valittu on tullut sisälle pelastukseen.
Siunausta Yeshuassa !
.- jaina
Yakov kirjoitti:
.
Kyseessä on ihmisen olemassaolon todellinen syy ja aiheuttaja sekä elämämme tarkoitus.
Siis sinun sanasi on vastaan Hänen sanaansa, joka julisti olevansa TOTUUS. Hänen rinnallaan jäät myös sinä väitteinesi toiseksi. Hän on yksi ja siksi totuus on myös yksi ja ehdoton.
Ihmisten vajavaisuus ei himmennä totuutta, sillä Korkeimman eläväksi tekevä Henki Ruah HaKodesh kykenee kirkastamaan kaikille sukupolville SAMAN totuuden Raamatusta, vaikka se onkin vajavaisesti käännetty. Toisaalta uudet tekniikat auttavat meitä analysoimaan virheellisestikin käännettyjä raamatunkäännöksiä. Tällöin puntit aiempiin sukupolviin menevät tasan.
Mitä tulee klassiseeen virheelliseen väitteeseesi, ettei ehdotonta totuutta muka olisi olemassakaan, on se vain sellaisten ihmisten itselleen tekemä suojavarustus, jotka eivät edes tahdo tulla tuntemaan ABSOLUUTTISTA totuutta. Kirjoitan tämän huomioiden sen, että saatat loukkaantua. On kuitenkin parempi kompastua 'loukkauskiveen' kuin joutua Hänen murskaamakseen, kuten Yeshua asian ilmaisi.
Mitä tulee TOTUUTEEN, niin kyseessä ei ole tuulesta temmattu väite, vaan henkilökohtainen kokemus, jonka kanssani ovat jakaneet miljoonat Yeshuan Vapahtajakseen löytäneet ja tapahtumasarja jatkuu kunnes viimeinenkin Korkeimman edeltätuntema valittu on tullut sisälle pelastukseen.
Siunausta Yeshuassa !
.Ei ole olemassa muuta ehdotonta kuin absoluuttinen nollapiste.
Haloo! Realimailma kutsuu!
Et sattumalta ole koskaan kuullut eräästä herra Einsteinista ja hänen suhteellisuusteoriastaan? - Pasteur
Yakov kirjoitti:
.
Siunausta Yeshuassa !
.Aika takapajuista ajatella noita ehdottomia totuuksia... aika pitkään voisi tiedon mahdollisuudesta keskustella ja jopa kiistellä! Mutta mitäpä nyt siitä taistelemaan, kun reaktion jo ennalta tietää...
Enpä menisi itse edes mitään abs. nollapisteitä abs. totuutena pitämään - relativisti/konstruktivisti kun olen. Voipa hyvin olla, että 500 vuoden päästä ihmiset nauravat ajatuksillemme, kuten me nyt nauramme - tarkoitan lähinnä itseäni - kreationisteille!
Mutta kun nyt mm. Pratchettiin on viitattu niin kehottaisinpa jokaista, joka uskonsa ottaa vakavasti, lukemaan Pratchetin kirjan "hyviä enteitä", jota pitäisin hyvin vakavana tutkielmana uskonnon todelliseen absoluuttiin totuuteen. Pasteur kirjoitti:
Aika takapajuista ajatella noita ehdottomia totuuksia... aika pitkään voisi tiedon mahdollisuudesta keskustella ja jopa kiistellä! Mutta mitäpä nyt siitä taistelemaan, kun reaktion jo ennalta tietää...
Enpä menisi itse edes mitään abs. nollapisteitä abs. totuutena pitämään - relativisti/konstruktivisti kun olen. Voipa hyvin olla, että 500 vuoden päästä ihmiset nauravat ajatuksillemme, kuten me nyt nauramme - tarkoitan lähinnä itseäni - kreationisteille!
Mutta kun nyt mm. Pratchettiin on viitattu niin kehottaisinpa jokaista, joka uskonsa ottaa vakavasti, lukemaan Pratchetin kirjan "hyviä enteitä", jota pitäisin hyvin vakavana tutkielmana uskonnon todelliseen absoluuttiin totuuteen..
...Mutta me Yeshuaan uskovat olemme ensin uskottuamme Häneen - riippuen uskomme tasosta- saaneet, jotkut muutamia, jotkut satoja (jopa tuhansia) konkreettisia rukousvastauksia.
Ne myös todistavat, että meidän yläpuolellamme - ja tällä en tarkoita 3-ulotteisesti, vaan eri ulottuvuudessa - on paljon ihmistä korkeampi olento, joka voi samanaikaisesti seurata koko maailmankaikkeutta ja aina halutessaan puuttua tapahtumien kulkuun.
Vain ihmiset, jotka pyörivät oman napansa ympärillä - ja/tai ottavat toinen toiseltaan mielipiteitä, joita he sitten pitävät (ainakin lähinnä) totena - eivät ole tulleet tätä Totuutta tuntemaan.
Siunausta Yeshuassa !
.jaina kirjoitti:
Ei ole olemassa muuta ehdotonta kuin absoluuttinen nollapiste.
Et sattumalta ole koskaan kuullut eräästä herra Einsteinista ja hänen suhteellisuusteoriastaan?.
...ei vielä tiedä niinkuin tietää tulisi.
.
...Mutta me Yeshuaan uskovat olemme ensin uskottuamme Häneen - riippuen uskomme tasosta - saaneet, jotkut muutamia, jotkut satoja (jopa tuhansia) konkreettisia rukousvastauksia. Siis usko on ollut ovi uuteen ulottuvuuteen, jossa usko on vaihtunut tietämiseksi.
Rukousvastaukset myös todistavat, että meidän yläpuolellamme - ja tällä en tarkoita 3-ulotteisesti, vaan eri ulottuvuudessa - on paljon ihmistä korkeampi olento, joka voi samanaikaisesti seurata koko maailmankaikkeutta ja aina halutessaan puuttua tapahtumien kulkuun.
Vain ihmiset, jotka pyörivät oman napansa ympärillä - ja/tai ottavat toinen toiseltaan mielipiteitä, joita he sitten pitävät (ainakin lähinnä) totena - eivät ole tulleet tätä Totuutta tuntemaan, siis tietämään, miten asia todella on.
Siunausta Yeshuassa !
.jaina kirjoitti:
Ei ole olemassa muuta ehdotonta kuin absoluuttinen nollapiste.
Et sattumalta ole koskaan kuullut eräästä herra Einsteinista ja hänen suhteellisuusteoriastaan?.
Vanhetessaan hänkin viisastui senverran, että kun muuan reportteri kysyi häneltä:
"Miten teidänkaltaisenne kristitty juutalainen tiedemies voi uskoa kristinuskoon, sillä eikö se ole ristiriidassa tieteellisen maailmankatsomuksenne kanssa ?"
Tuohon Albert vastasi: "Olen vapaasta tahdostani nasaretilaisen vastustamattoman persoonan orja !"
Jos viitsisit sinäkin jättää vähemmän tärkeät touhut sivuun ja tutustua kunnolla tuohon vastustamattomaan nasaretilaiseen, niin kenties jonain päivänä tulet ymmärtämään Arbert'iakin enemmän...
Siunausta Yeshuassa !
.
- Kempiläinen
Tolkien ja Potter ovat suosikkejani. Tolkienillahan oli kristillinen maailmankuva, mutta hän ei (onneksi) saarnaa kirjoisaan. Rowlingilla taas on hyvin terve arvomaailma, mikä jää monilta kristityiltä huomaamatta: rohkeus, uskollisuus, ystävyys, suvaitsevaisuus, sorrettujen puolustaminen.
Suosikkilistaltani löytyvät myös Verne, A.C. Clarke, C.S.Lewis, Bradbury, le Guin, Tad Williams, Lewis Carroll...
Kristityt ovat kyllä aika iso ja moni-ilmeinen porukka. Kirjallisuusmakujakin lienee joka lajia. Vastaankin vain omasta puolestani, minä kyllä olen tämmöinen kerettiläinen. Viime aikoina olen kantapään kautta oppinut, että kannattaa olla varovainen kaikkien nimilappujen kanssa.- jaina
Lohdutukseksi voin paljastaa, että myös useimpien nykypakanoiden arvomaailma kukkii samasta arvojen lähteestä, tosin aika paljon kerettiläisempänä ;D
- Kempiläinen
jaina kirjoitti:
Lohdutukseksi voin paljastaa, että myös useimpien nykypakanoiden arvomaailma kukkii samasta arvojen lähteestä, tosin aika paljon kerettiläisempänä ;D
näen myös ystävilläni hinduilla, buddhalaisilla, muslimeilla ja ateisteilla. Ihmisyydestähän tässä on kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655410Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti842717- 2742521
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362399Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191884Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2311581Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai551197Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131123- 881105
- 901096