On tavallista, että ruokahalu heikkenee vanhuksilla ikävuosien karttumisen myötä.
Syitä ruokahalun heikkenemiseen voi olla useita. Jos taustalla vaikuttaa perussairaus, ruoka ei välttämättä maistu entiseen tapaan. Myös jotkut lääkärin määräämät lääkkeet voivat aiheuttaa ruokahalun laskua.
Vanhukset viettävät paljon aikaa yksin. Yksinäisyyskin voi lisätä ruokahaluttomuutta.
Ateriointi on paljon muutakin kuin pelkkää energian tankkausta. Yksin olo
ja yksin syöminen voi aiheuttaa mielialan laskua, joka heijastuu ruokahaluun.
Sanotaan, että ruokahalu kasvaa syödessä, iäkkäällä se ei useinkaan mene niin.
Aterioita voi alkaa jäämään väliin, kun ruoka lakkaa maistumasta.
Ikäihmisen olisi hyvä syödä päivässä keskimäärin yhteensä viisi ateriaa: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Mikä on sinun tilanteesi ? Maistuuko ruoka ? Pystytkö syömään riittävästi ?
Minun ruokahaluni on vähitellen vähentynyt. Ruoka ei houkuta enää.
Yritän syödä, koska täytyy syödä.
Onko ruokahalusi vähentynyt ?
11
95
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
On. Millä sen herättelisi ?
- AnonyymiUUSI
En tiedä millä ruokahalun saisi herätettyä,
mutta olen huomannut, että liemiruoka menee paremmin alas
eli keitot maistuu paremmin.
Niitä saa helpommin syödyksi, ne maistuvat ruisleivän kanssa.
Ruisleivistäkin saan syötyä vain ei-happamia
eli Tosi Tummaa Reissumiestä ja Maalahden limppua,
muitakin varmaan on olemassa, mutta ei omassa kaupassani. - AnonyymiUUSI
On päiviä, ettei mikään maistu ja ruuan tuoksukin ällöttää, Minulla on aina jääkaapissa Valion proteiinirahkaa, vanukasta tai moussea, joissa on esim hedelmien makuja. Myös appelsiini tuoremehu maistuu aina ja kananmunatkin menee keitettynä. Leipänä ohut ruisnäkkäri.
- AnonyymiUUSI
Tuo proteiinimousse on todella hyvää, laitan siihen sekaan vielä marjoja. Minulle ruoka toistaiseksi maistuu ihan hyvin ja välillä olen jopa nälkäinen aamulla. Ruisleipää en voi syödä enkä muutakaan missä on gluteiinia, ainoastaan gluteiiniton kaura leipä käy.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo proteiinimousse on todella hyvää, laitan siihen sekaan vielä marjoja. Minulle ruoka toistaiseksi maistuu ihan hyvin ja välillä olen jopa nälkäinen aamulla. Ruisleipää en voi syödä enkä muutakaan missä on gluteiinia, ainoastaan gluteiiniton kaura leipä käy.
Onko noissa mousseissa paljon sokeria ?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko noissa mousseissa paljon sokeria ?
On niissä aika paljon sokeria, mutta sokeri antaa energiaa, kun muuten tulisi liian vähän kaloreita ja laihtuisi,
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On niissä aika paljon sokeria, mutta sokeri antaa energiaa, kun muuten tulisi liian vähän kaloreita ja laihtuisi,
Kaikki lisätty sokeri on pahasta, joten valitse toisin.
- AnonyymiUUSI
Kun maistuisi edes makea, mutta ei maistu sekään. Ajatus suklaavanukkaasta
saa melkein oksentamaan. Valion erilaiset rahkat maistuivat minulle kyllä
hyvin ennen ja proteiinirahkat, joissa ei ole lisättyä ovat kai aika terveellisiä ?
En moiti niitä millään lailla. Itselleni ei tahdo enää maistua mikään. - AnonyymiUUSI
Muuttaessamme 23 vuotta sitten ok:sta keskustan kerrostaloon, vaihdoimme täysikokoiset ruokalautaset jälkiruokakokoon.
Aamuisin hedelmämysliä rasvattoman maidon kera. Sokeriton kahvi.
Evääksi 3dl protskujuomaa sisältö noin 20g nettogrammaa.
2 tuntia ennen lounasta salaattia jäävuori, sipuli, tomaatti, neitsytöljy, vv etikka.
Jäävuorta noin 100 - 150g. Lisänä rasvatonta raejuustoa n. 140g - 200g seassa keitetty kananmuna, valkosipulin kynsiä, sinappia, tuoretta inkivääriä hienonnettuna, juoksevaa hunajaa.
Sopivissa väleissä 10%:n rasvaton rahka n. 250g.
Välipaloina reissareita päällä valkosipulivoita ja rasvatonta kinkkua tai emmentalia.
Molempia myös käsipaloina.
Närkkimiseen hillopullaa, sakasanpähkinöitä, 85% suklaata, täytekeksejä ja milloin mitäkin.
Paino vaan laskee!
Statiinilääkitys on näivettänyt reidet ja muutenkin on ukko kuihtunut. - AnonyymiUUSI
Minkä ikäisenä se ruoka lakkasi maistumasta teille? Minulla se oli 76 vuotiaana.
- AnonyymiUUSI
Ei ole, syön kuin hevoinen. Kannattaa muistaa nesteyttää itseään, ettei elimistö ala kuivumaan, Kuivahtanut kroppa ei enää ota vastaan eikä imeytä ravintoaineita sinne, minne pitää, solutasoa myöten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401