Kuinka kauan huomautus "moitittavasta toiminnasta" säilyy työttömän "rikosrekisterissä"? Lähteekö se sieltä koskaan? Seuraava toimenpidehän on sitten karenssi.
Minulle määrättin keskustelu/kuulustelu, jonka virkailija itse peruutti. Koska en mennyt paikalle hänen perumaansa tilaisuuteen sain huomautuksen.
Huomautukset
49
631
Vastaukset
- Anonyymi
En ole töissä työkkärissä, joten en tiedä minkälaiset tietojärjestelmät siellä on. Mutta selvästi tuossa on tapahtunut inhimillinen virhe joka pitää korjata. Ota ihan rauhallisesti ja kysy omalta virkailijalta vaikka sähköpostilla asiasta. Jos hän ei korjaa merkintää niin ota seuraavaksi yhteyttä kyseisen toimiston esimieheen. Ei tuosta heti tule mitään vaikeuksia joten korjaaminenkaan ei ole päivän päälle, kunhan korjaavat heti kun pystyvät.
- Anonyymi
Viestissä luki näin: "Päätöksestä ei saa valittaa"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viestissä luki näin: "Päätöksestä ei saa valittaa"
Onhan sinulla tallessa se viesti, jossa virkailija on peruuttanut tapaamisen. Näytä se viimeistään seuraavassa tapaamisessa hänelle ja vaadi poistamaan turha negatiivinen merkintä tiedoistasi.
- Anonyymi
12kk
- Anonyymi
Mistä tämä tieto on peräisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tämä tieto on peräisin?
Te-toimistosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Te-toimistosta.
9 § (30.12.2021/1380)
Työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyvä menettely
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen seitsemän päivän ajalta laiminlyönnin tai muun menettelyn jälkeen, jos hän työttömänä tai palkkatuetussa työssä ollessaan taikka saadessaan työttömyysetuutta 3 luvun 3 §:n 3 momentin perusteella ilman 11–14 §:ssä tarkoitettua taikka näihin pätevyydeltään rinnastettavaa syytä 12 kuukauden aikana toisen kerran:
1) jättää saapumatta työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 31 §:ssä taikka 32 §:n 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun alkuhaastatteluun tai työnhakukeskusteluun; (23.3.2023/385)
Työttömyysturvalaki 2a) moitittava menettely - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
9 § (30.12.2021/1380)
Työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyvä menettely
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen seitsemän päivän ajalta laiminlyönnin tai muun menettelyn jälkeen, jos hän työttömänä tai palkkatuetussa työssä ollessaan taikka saadessaan työttömyysetuutta 3 luvun 3 §:n 3 momentin perusteella ilman 11–14 §:ssä tarkoitettua taikka näihin pätevyydeltään rinnastettavaa syytä 12 kuukauden aikana toisen kerran:
1) jättää saapumatta työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 31 §:ssä taikka 32 §:n 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun alkuhaastatteluun tai työnhakukeskusteluun; (23.3.2023/385)
Työttömyysturvalaki 2a) moitittava menettelyTuossa on mainittu 12kk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
9 § (30.12.2021/1380)
Työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyvä menettely
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen seitsemän päivän ajalta laiminlyönnin tai muun menettelyn jälkeen, jos hän työttömänä tai palkkatuetussa työssä ollessaan taikka saadessaan työttömyysetuutta 3 luvun 3 §:n 3 momentin perusteella ilman 11–14 §:ssä tarkoitettua taikka näihin pätevyydeltään rinnastettavaa syytä 12 kuukauden aikana toisen kerran:
1) jättää saapumatta työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 31 §:ssä taikka 32 §:n 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun alkuhaastatteluun tai työnhakukeskusteluun; (23.3.2023/385)
Työttömyysturvalaki 2a) moitittava menettelyNäitä eriskummallisia lakeja löytyy varmasti vaikka kuinka, mutta tuossa esimerkissäsikin on nyt pari sellaista merkittävää puutetta, jotka pitää jokaisen työttömän tietää.
1) Suomessa on edelleenkin lakiin perustuva oikeus vapaaseen työn valintaan samoin kuin valtiolla on velvollisuus järjestää palvelunsa niin että tuo oikeus vapauteen (valita) toteutuu täydellisesti.
2) Viranomainen tekee myös huolestuttavan usein lainvastaisia päätelmiä siitä, että työtön olisi esim. työ- tai toimintakyvytön, ja käynnistelee niihin liittyviä suunnitelmatilaisuuksia ilman että on edes selvittänyt itselleen että tarvitaanko sellaisia edes.
Olkaapa tarkkoina työttömät, teitä huijataan ihan järjestelmällisesti ja todella laajassa mittakaavassa. Tavallinen viranomainen on tässä toiminnassa itsekin huijattavana, tekemään niitä asioita lainvastaisesti, mitä poliitikot ja johtavat virkamiehet haluavat.
Tavallisen virkamiehenkin kannattaa tämä asia huomata siksi, että jos tavallinen virkamies alkaa tekemään lainvastaisesti, voi joutua ilman omaa syytänsä ongelmiin kun käskyt on kuitenkin tulleet ylempää. Työttömienkin kannattaa tämä asia tajuta, riita lainvastaisuuksista kannattaa siirtää virkamiesportaassa ylemmälle tasolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä eriskummallisia lakeja löytyy varmasti vaikka kuinka, mutta tuossa esimerkissäsikin on nyt pari sellaista merkittävää puutetta, jotka pitää jokaisen työttömän tietää.
1) Suomessa on edelleenkin lakiin perustuva oikeus vapaaseen työn valintaan samoin kuin valtiolla on velvollisuus järjestää palvelunsa niin että tuo oikeus vapauteen (valita) toteutuu täydellisesti.
2) Viranomainen tekee myös huolestuttavan usein lainvastaisia päätelmiä siitä, että työtön olisi esim. työ- tai toimintakyvytön, ja käynnistelee niihin liittyviä suunnitelmatilaisuuksia ilman että on edes selvittänyt itselleen että tarvitaanko sellaisia edes.
Olkaapa tarkkoina työttömät, teitä huijataan ihan järjestelmällisesti ja todella laajassa mittakaavassa. Tavallinen viranomainen on tässä toiminnassa itsekin huijattavana, tekemään niitä asioita lainvastaisesti, mitä poliitikot ja johtavat virkamiehet haluavat.
Tavallisen virkamiehenkin kannattaa tämä asia huomata siksi, että jos tavallinen virkamies alkaa tekemään lainvastaisesti, voi joutua ilman omaa syytänsä ongelmiin kun käskyt on kuitenkin tulleet ylempää. Työttömienkin kannattaa tämä asia tajuta, riita lainvastaisuuksista kannattaa siirtää virkamiesportaassa ylemmälle tasolle.Taas kerran piti perrutuspölvästin päästä jorisemaan länkyttämisen vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas kerran piti perrutuspölvästin päästä jorisemaan länkyttämisen vuoksi.
"Työttömienkin kannattaa tämä asia tajuta, riita lainvastaisuuksista kannattaa siirtää virkamiesportaassa ylemmälle tasolle."
Viranomainen saa asiansa nettiin, jos kantelu julkaistaan nettisivuilla. Huomionhakuiselle henkilölle se on vain ansio, josta voi kehuskella.
- Anonyymi
Aloittajan kysymys on työkkärin toimintamallin kannalta ymmärrettävä mutta kansalaisten oikeusturvan kannalta aika kummallinen.
Siis, Suomessa on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä (tai ammattinsa tai elinkeinonsa) ja Suomen valtiolla on samalla myös lakiin perustuva velvollisuus järjestää _KAIKKI_ työttömille tarkoitetut toimet siten että tuo vapaa valinta toteutuu ehdottoman täydellisesti. (*
Miten ihmeessä tuommoinen "moitittava toiminta" oikein sopii tähän malliin, siis jos sinä teet vapaan valinnan (valita jotakin tai olla valitsematta esim. huonoa vaihtoehtoa), mitä ihmettä valtiolla tai sen järjestämillä palveluilla on arvostella lakiin perustuvan oikeuden käyttöä, saati sitten RANKAISTA lakiin perustuvan oikeuden käyttämisestä?
Tästä asiasta tultaneen vielä keskustelemaan oikeuslaitoksen kanssa, ja vahingonkorvauskysymykset lainvastaisesti toteutetusta palvelusta lienee myös hyvinkin mahdollisia tai jopa todennäköisiä. Kun kyse ei ole edes pelkästään perustuslaillisesta oikeudesta, vaan myöskin kansainvälisesti ratifioitujen sopimusten vastaisesta toiminnasta, jolloin oikeuslaitoksen politisoituminenkaan ei vielä estä kantelemasta koska kantelut voi viedä Euroopan neuvostolle, jossa epäilemättä Saksan 1940-luvulla antamien oppien mukaisesti tunnistetaan fasismi paljonkin herkemmin kuin Suomessa hesperpo-bonusten perässä juoksevien viranomaisten toimesta.
*) Vapaan valinnan lisäksi myös vapaa hyväksyntä käy, mutta kaikissa tapauksissa oikeus vapauteen on siis toteuduttava täydellisesti.- Anonyymi
Kylähullu lakiin työttömyysturvasta ei ole kirjattu peruutuslaillista oikeutta loisia eläkkeeseen asti työttömyyspäivärahalla laittamatta rikkaa ristiin kuten sinä olet vuosikymmenet tehnyt edes yritystäkään työllistyä.
- Anonyymi
Missäs yliopistossa luit lakia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missäs yliopistossa luit lakia?
Voit lukea lakia ihan itsekin, ei siihen yliopistoja tarvita lukemista opettamaan.
Suomessa toimitaan varsin järjestelmällisesti lainvastaisesti, se tapahtuu sillä hetkellä, kun viranomainen alkaa lukemaan lakeja väärin ja jättää PL sekä Suomen oikeusjärjestelmään ratifioitujen kv-sopimusten velvoitteet huomioimatta.
Työttömyysturvasta ei ole - eikä ole voitu - tehdä mitään sellaista kauppaa että jos saat työttömyysturvaa, olisit mukamas luopunut PL ja kv-sopimusten mukaisista oikeuksista (ja valtio lisäksi katsoisi olevansa vapaa kv-sopimusten velvoitteista).
Lukemisen voi aloittaa esim. Finlexistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylähullu lakiin työttömyysturvasta ei ole kirjattu peruutuslaillista oikeutta loisia eläkkeeseen asti työttömyyspäivärahalla laittamatta rikkaa ristiin kuten sinä olet vuosikymmenet tehnyt edes yritystäkään työllistyä.
Siinä tuli jo monta monta todella monta sanaa pelkkää sontaa - ja kaikki vielä täysin väärin.
Näitä trolleja on alkanut pyöriskelemään julkisuudessakin huomattavia määriä, pelkkää valhetta mitä heiltä suusta tulee ja niin sinultakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit lukea lakia ihan itsekin, ei siihen yliopistoja tarvita lukemista opettamaan.
Suomessa toimitaan varsin järjestelmällisesti lainvastaisesti, se tapahtuu sillä hetkellä, kun viranomainen alkaa lukemaan lakeja väärin ja jättää PL sekä Suomen oikeusjärjestelmään ratifioitujen kv-sopimusten velvoitteet huomioimatta.
Työttömyysturvasta ei ole - eikä ole voitu - tehdä mitään sellaista kauppaa että jos saat työttömyysturvaa, olisit mukamas luopunut PL ja kv-sopimusten mukaisista oikeuksista (ja valtio lisäksi katsoisi olevansa vapaa kv-sopimusten velvoitteista).
Lukemisen voi aloittaa esim. Finlexistä.Eli et ole lakia opiskellut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli et ole lakia opiskellut.
Voi hyvänen aika, kun hallinnon masinoiman virkamiestoiminnan töppäilyjä pitää selvitellä lain kautta harva se päivä.
Selvittelyllä on myös hyvin ilmeisesti vaikutusta, virkamiehetkin alkavat tajuamaan että lain rikkominen ei ole heidän oikeus. Rangaistustoimet sitten muualta.
- Anonyymi
Työkkärissä on alettu hyödyntää tekoälyä aiempaa enemmän. Automatisoitu päätöksenteko on ollut käytössä jo pidempään.
Järjestelmä tekee automaattisen päätöksen muistutuksesta ja karenssista, kun tapaaminen ei toteudu. Näin on käynyt kai aloittajan kohdalla, kun oma vastuuasiantuntija ei ole koodannut jollain sopivalla tavalla peruuntunutta tapaamista. Työmarkkinatorin uudessa järjestelmässä on vielä puutteita, joten tapaamisen peruminen järjestelmään voi olla hankalampi juttu.
Automatiikka on siis tehdyt automaattisen muistutuksen. Sen voi oma vastuuasiantuntija perua. - Anonyymi
Ensi vuoden alusta aloittaa uusi vain työkkärin toimiin keskittyvä eli työkkärin moitittavia menettelyjä lain tasolla arvioiva osasto.
Se on aluehallintovirastossa eli avi:ssa. Sinne kannattaa ilmoittaa kaikki työllisyyspalveluiden vähänkin epäilyttävät töppäilyt. Siellä on juristit hommissa arvioimassa ihan meitä työttömiä varten, että kaikki menee tarkalleen lain mukaan.- Anonyymi
Pitääkö paikkansa..
- Anonyymi
Tällaiselle asiantuntija-avulle on todellakin tilausta. Toivottavasti siellä on heti tarpeeksi henkilökuntaa.
- Anonyymi
Melkein naurattaa tämä :-) Oletkos nyt ihan varma että tuo osasto tulee tekemään asiat niinkuin ne laissa ja kv-sopimuksissa vaaditaan, vai onko sen osaston tehtävä keksiä nykyisille työvoiman väärinkohtelulle entistäkin kierompia sanavalintoja? :-)
Kun valtio on juristin palkan maksaja, ja valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön, voidaanko odottaa että juristi toimii tuon tahtotilan vastaisesti?
Ihan vain varoituksen sana siitä että oikeusjärjestelmän toiminnassakin on aina riski sen politisoitumisesta, ja vastaus siihen on se että kantelut pitää tehdä sitten Suomen kansainvälisten sopimusten rikkomisesta (Euroopassa se lienee Euroopan neuvosto?) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein naurattaa tämä :-) Oletkos nyt ihan varma että tuo osasto tulee tekemään asiat niinkuin ne laissa ja kv-sopimuksissa vaaditaan, vai onko sen osaston tehtävä keksiä nykyisille työvoiman väärinkohtelulle entistäkin kierompia sanavalintoja? :-)
Kun valtio on juristin palkan maksaja, ja valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön, voidaanko odottaa että juristi toimii tuon tahtotilan vastaisesti?
Ihan vain varoituksen sana siitä että oikeusjärjestelmän toiminnassakin on aina riski sen politisoitumisesta, ja vastaus siihen on se että kantelut pitää tehdä sitten Suomen kansainvälisten sopimusten rikkomisesta (Euroopassa se lienee Euroopan neuvosto?)Se kannattaa aina muistaa että lakia luetaan aina kuin piru raamattua silloin kun pitää saada aikaan poliittisesti haluttuja ratkaisuja, riippumatta siitä mitä laissa edellytetään.
Riittää, kun luetaan vaan kaikki sanat väärin ja luetaan ja kirjoitetaan asiat väärin, oikeus elämäänkin voi kohta tarkoittaa että on oikeus elämään jossain muualla kuin Suomessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein naurattaa tämä :-) Oletkos nyt ihan varma että tuo osasto tulee tekemään asiat niinkuin ne laissa ja kv-sopimuksissa vaaditaan, vai onko sen osaston tehtävä keksiä nykyisille työvoiman väärinkohtelulle entistäkin kierompia sanavalintoja? :-)
Kun valtio on juristin palkan maksaja, ja valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön, voidaanko odottaa että juristi toimii tuon tahtotilan vastaisesti?
Ihan vain varoituksen sana siitä että oikeusjärjestelmän toiminnassakin on aina riski sen politisoitumisesta, ja vastaus siihen on se että kantelut pitää tehdä sitten Suomen kansainvälisten sopimusten rikkomisesta (Euroopassa se lienee Euroopan neuvosto?)"valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön"
Taas valehtelemassa tapasi mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön"
Taas valehtelemassa tapasi mukaan.Voihan tekstiä toki aina kritisoida jos haluaa, tokihan Suomessa palkatonta pakkotyötä ei ole, vaan täällä on ainoastaan palveluksi nimitettyä työtä sanktion kannustamana. Voi tuon saman asian varmasti monella eri tavalla ilmaista.
Mutta mitäpä arvelet, mitä mahtaa Suomen kv-sopimukset sanoa siitä, jos niin PL kuin kv-sopimuksetkin edellyttää että vapaa valinta toteutuu täydellisesti, ja että valtiolla on lakiin perustuva vastuu järjestää myös palvelut siten että tuota vapautta ei loukata millään tavoin.
Rautalankaa: työmarkkinatuen tai TTL:n olemassaolo ei ole kumonnut PL tai kv-sopimuksia millään tavoin, eikä varsinkaan miltään sellaiselta osalta jossa sen oikeuden vapaaseen valintaan edellytetään toteutuvan täydellisesti.
Suomessa poliitikot laittaa virkamiehet tekemään likaisen työn ja muun sikailun, ja sitten viranomainenkin on ihmeissään kun ei ne poliitikon mielihalut olleetkaan lainmukaisia. Ihan retorisena kysymyksenä, ketä rankaistaan, viranomaista vai poliitikkoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan tekstiä toki aina kritisoida jos haluaa, tokihan Suomessa palkatonta pakkotyötä ei ole, vaan täällä on ainoastaan palveluksi nimitettyä työtä sanktion kannustamana. Voi tuon saman asian varmasti monella eri tavalla ilmaista.
Mutta mitäpä arvelet, mitä mahtaa Suomen kv-sopimukset sanoa siitä, jos niin PL kuin kv-sopimuksetkin edellyttää että vapaa valinta toteutuu täydellisesti, ja että valtiolla on lakiin perustuva vastuu järjestää myös palvelut siten että tuota vapautta ei loukata millään tavoin.
Rautalankaa: työmarkkinatuen tai TTL:n olemassaolo ei ole kumonnut PL tai kv-sopimuksia millään tavoin, eikä varsinkaan miltään sellaiselta osalta jossa sen oikeuden vapaaseen valintaan edellytetään toteutuvan täydellisesti.
Suomessa poliitikot laittaa virkamiehet tekemään likaisen työn ja muun sikailun, ja sitten viranomainenkin on ihmeissään kun ei ne poliitikon mielihalut olleetkaan lainmukaisia. Ihan retorisena kysymyksenä, ketä rankaistaan, viranomaista vai poliitikkoa?"Ihan retorisena kysymyksenä, ketä rankaistaan, viranomaista vai poliitikkoa?"
Annan tähän vastauksenkin jonka jo saattoi arvata.
Aina kun lainvastainen toiminta onnistuu, työtön on se jota rankaistaan (usein sellaisista valinnoista, jotka ovat työttömien lakiin perustuvia oikeuksia, aivan kuten on oikeus elämään, ja rankaistaisiin siitä että kehtaakin mokoma elää!).
Sitten kun lainvastainen toiminta EI onnistu, viranomainen on se jota rankaistaan.
Olennainen juttu on se, että poliitikkoa ei rankaista koskaan :-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön"
Taas valehtelemassa tapasi mukaan.""valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön"
Taas valehtelemassa tapasi mukaan."
Se oli muuten ihan itse Petteri Orpo, joka eduskunnan kyselytunnilla muistaakseni jo alkoi vaatimaan kansaa palkattomaan töihin. Ajankohta oli joitakin vuosia sitten, mutta mielihalut ovat varmasti pysyneet, vaikka julkisesti ei asiasta mitään pukahdettaisikaan.
Tarkat sanavalinnatkin on selvitettävissä, pitäisi löytyä Ylen Areenasta ja sentään Lindtman julkisesti asiaa jo ihmetteli.
Onnea matkaan vain näiden palvelujen lainvastaiseksi tekemisten kanssa, tästä asiasta tulee vielä vähän isompikin juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""valtio haluaa kansaa valtavat määrät palkattomaan pakkotyöhön"
Taas valehtelemassa tapasi mukaan."
Se oli muuten ihan itse Petteri Orpo, joka eduskunnan kyselytunnilla muistaakseni jo alkoi vaatimaan kansaa palkattomaan töihin. Ajankohta oli joitakin vuosia sitten, mutta mielihalut ovat varmasti pysyneet, vaikka julkisesti ei asiasta mitään pukahdettaisikaan.
Tarkat sanavalinnatkin on selvitettävissä, pitäisi löytyä Ylen Areenasta ja sentään Lindtman julkisesti asiaa jo ihmetteli.
Onnea matkaan vain näiden palvelujen lainvastaiseksi tekemisten kanssa, tästä asiasta tulee vielä vähän isompikin juttu.Niinvarmaan....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinvarmaan....
Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025. Asiakkaat ja palvelut siirtyvät TE-toimistoista ja kuntakokeiluista uusille työvoimaviranomaisille vuodenvaihteessa.
Aluehallintovirasto valvoo uusia työvoimaviranomaisia ja työvoimapalvelujen järjestämistä 1.1.2025 alkaen.
Kantelun ohjeet ja lomakkeet löytyy täältä.
https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/tyollisyyden-kuntakokeilut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025. Asiakkaat ja palvelut siirtyvät TE-toimistoista ja kuntakokeiluista uusille työvoimaviranomaisille vuodenvaihteessa.
Aluehallintovirasto valvoo uusia työvoimaviranomaisia ja työvoimapalvelujen järjestämistä 1.1.2025 alkaen.
Kantelun ohjeet ja lomakkeet löytyy täältä.
https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/tyollisyyden-kuntakokeilutVoimme antaa kokeilualueen kunnalle hallinnollista ohjausta toiminnan puutteiden korjaamiseksi. Valvonnan yhteydessä voimme myös antaa kokeilualueen kunnalle tai virheellisestä toiminnasta vastuussa olevalle virkamiehelle huomautuksen.
Nyt kuntakokeilu - ensi vuonna työllisyysalueet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voimme antaa kokeilualueen kunnalle hallinnollista ohjausta toiminnan puutteiden korjaamiseksi. Valvonnan yhteydessä voimme myös antaa kokeilualueen kunnalle tai virheellisestä toiminnasta vastuussa olevalle virkamiehelle huomautuksen.
Nyt kuntakokeilu - ensi vuonna työllisyysalueet.Tärkeimmät lait löytyy tuolta samalta nettisivulta. Ei tartte lähteä erikseen hakemaan. Hakivat aiemmin kolmea juristia tuonne töihin. Ilmeisesti odotellaan enemmänkin kanteluita.
Lakilinkit
Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta (1269/2020)
Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012)
Työttömyysturvalaki (1290/2002)
Laki kotoutumisen edistämisestä (1386/2010)
Laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001)
Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (1369/2014) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tärkeimmät lait löytyy tuolta samalta nettisivulta. Ei tartte lähteä erikseen hakemaan. Hakivat aiemmin kolmea juristia tuonne töihin. Ilmeisesti odotellaan enemmänkin kanteluita.
Lakilinkit
Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta (1269/2020)
Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012)
Työttömyysturvalaki (1290/2002)
Laki kotoutumisen edistämisestä (1386/2010)
Laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001)
Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (1369/2014)1.1.25 alkaen laki työvoimapalvelujen järjestämisestä 380/2023
Linkit jokaiseen lakiin löytyy erikseen.
Toivotaan puolueetonta arviointia. Tosin heillehän se on vaan lisää töitä, kun on lainvastaisuuksia. Jos kaikki menisi lain mukaan, ei olisi töitäkään. Tämähän se viranomaistoiminnan ongelma on. Kaikki työkkärin palveluja tarjoavat ovat täysin sen varassa, että löytyy palveluihin suostuvia työttömiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tärkeimmät lait löytyy tuolta samalta nettisivulta. Ei tartte lähteä erikseen hakemaan. Hakivat aiemmin kolmea juristia tuonne töihin. Ilmeisesti odotellaan enemmänkin kanteluita.
Lakilinkit
Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta (1269/2020)
Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012)
Työttömyysturvalaki (1290/2002)
Laki kotoutumisen edistämisestä (1386/2010)
Laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001)
Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta (1369/2014)Nuo eivät suinkaan ole ne tärkeimmät lait.
Tärkeimmät lait löytyy perustuslaista ja kansainvälisistä sopimuksista, joille nuo sinunkin mainitsemasi - usein poliittisesti kieroon väännetyt - lait ovat alisteisia.
Suomessa erityistä ongelmaa on varsinkin siinä että monialaisen palvelun merkeissä aletaan käyttämään viranomaistoimia väärin kansalaisten tahalliseen invalidisoimiseen jotta voitaisiin tehdä vakuutuspetos päivärahojen maksamisen katkaisun muodossa.
Toinen ongelma löytyy lailla taatusta työn vapaasta valinnasta, jota viranomainen itse saneleminensa suunnitelmiin ei suostu noudattamaan, vaikka viranomaisella on lakiin perustuva velvollisuus hoitaa ne toimensa tarkalleen siten kuin työttömien lakiin perustuva oikeus vapaaseen valintaan sanoo. Vapaa valinta (* on oltava aina vapaa valinta, mitään kieroiluja ohitse vapaiden valintojen ei saa tehdä viranomaistoimin, näin sanoo laki.
*) myös vapaa hyväksyntä on vapaan valinnan ohessa mahdollista, mutta aina kyse on oikeudesta vapauteen (valita tai hyväksyä - tai olla hyväksymättä tai valitsematta) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo eivät suinkaan ole ne tärkeimmät lait.
Tärkeimmät lait löytyy perustuslaista ja kansainvälisistä sopimuksista, joille nuo sinunkin mainitsemasi - usein poliittisesti kieroon väännetyt - lait ovat alisteisia.
Suomessa erityistä ongelmaa on varsinkin siinä että monialaisen palvelun merkeissä aletaan käyttämään viranomaistoimia väärin kansalaisten tahalliseen invalidisoimiseen jotta voitaisiin tehdä vakuutuspetos päivärahojen maksamisen katkaisun muodossa.
Toinen ongelma löytyy lailla taatusta työn vapaasta valinnasta, jota viranomainen itse saneleminensa suunnitelmiin ei suostu noudattamaan, vaikka viranomaisella on lakiin perustuva velvollisuus hoitaa ne toimensa tarkalleen siten kuin työttömien lakiin perustuva oikeus vapaaseen valintaan sanoo. Vapaa valinta (* on oltava aina vapaa valinta, mitään kieroiluja ohitse vapaiden valintojen ei saa tehdä viranomaistoimin, näin sanoo laki.
*) myös vapaa hyväksyntä on vapaan valinnan ohessa mahdollista, mutta aina kyse on oikeudesta vapauteen (valita tai hyväksyä - tai olla hyväksymättä tai valitsematta)Kunnon perutuspölvästelyt...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnon perutuspölvästelyt...
Sanopas tuo perustuslakia halventava ilmaisusi sitten esim. käräjäoikeudessa tuomarille, ja saattaa olla hyvinkin että tuomari laittaa sinulle siitä sakkoa oikeusjärjestelmän sekä tuomioistuimen halventamisesta.
Jos olet viranomainen, tuolla asenteella ei pitkälle pötkitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanopas tuo perustuslakia halventava ilmaisusi sitten esim. käräjäoikeudessa tuomarille, ja saattaa olla hyvinkin että tuomari laittaa sinulle siitä sakkoa oikeusjärjestelmän sekä tuomioistuimen halventamisesta.
Jos olet viranomainen, tuolla asenteella ei pitkälle pötkitä.Perustuslaissa tuskin on mitään vikaa, pölvästi oli sinulle jauhopää jolla on päässä naksahtanut viimeistään perutuslakia päntätessä. Ja pahasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustuslaissa tuskin on mitään vikaa, pölvästi oli sinulle jauhopää jolla on päässä naksahtanut viimeistään perutuslakia päntätessä. Ja pahasti.
No mutta nythän asiat alkavat aukeamaan mukavasti, kun työkkärinkin virkamiehiä aletaan auttamaan ihan kunnolla, hallintokanteluita kymmenittäin tai sadoittain jo nyt, ja seuraavaksi aluevalvontavirastoon juristeja selvittämään asiaa.
Vauhtia tulee vielä lisääkin, ei mitään huolta. Kun kerran viranomainen on saatu kiinni täysin järjestelmällisesti lainvastaisesta toiminnasta, siitä saakin aikaan oikein mukavasti jutunaihetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta nythän asiat alkavat aukeamaan mukavasti, kun työkkärinkin virkamiehiä aletaan auttamaan ihan kunnolla, hallintokanteluita kymmenittäin tai sadoittain jo nyt, ja seuraavaksi aluevalvontavirastoon juristeja selvittämään asiaa.
Vauhtia tulee vielä lisääkin, ei mitään huolta. Kun kerran viranomainen on saatu kiinni täysin järjestelmällisesti lainvastaisesta toiminnasta, siitä saakin aikaan oikein mukavasti jutunaihetta.Uutta avin palvelua kannattaa suositella kaikille sopiville tahoille. Mukaanlukien työkkärin työntekijät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1.1.25 alkaen laki työvoimapalvelujen järjestämisestä 380/2023
Linkit jokaiseen lakiin löytyy erikseen.
Toivotaan puolueetonta arviointia. Tosin heillehän se on vaan lisää töitä, kun on lainvastaisuuksia. Jos kaikki menisi lain mukaan, ei olisi töitäkään. Tämähän se viranomaistoiminnan ongelma on. Kaikki työkkärin palveluja tarjoavat ovat täysin sen varassa, että löytyy palveluihin suostuvia työttömiä."Kaikki työkkärin palveluja tarjoavat ovat täysin sen varassa, että löytyy palveluihin suostuvia työttömiä."
Niin, tähän se työllisyys perustuu meillä kaikilla muillakin, eli jollakin tavoin pitäisi pakottaa kysyntää ja rahoitusta esiin, jotta saadaan työmme ja palvelumme kaupaksi.
Jostakin ihmeen syystä valtion hallitus ei nyt oikein tajua että ei se ole se viranomaistyö jota pitää saada pakolla rahoitettua aina vain enemmän, vaan se on työttömien käyttämättä oleva työ, jolle pitää pakottaa kysyntä esiin.
Mieluiten viennin kaltaisille aloille ensin.
- Anonyymi
Et ole syyllistynyt moitittavaan toimintaan. Sait aiheettoman huomautuksen, TE-toimiston botti on tehnyt virheen. Jätä yhteydenottopyyntö, niin virkailija korjaa asian. Ei asian hoitaminen sen kummempaa viitseliäisyyttä sinulta vaadi.
- Anonyymi
Pizzaa tulee kehua kuten keisarin uusia vaatteita https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4bfdd135-b1c0-445d-98b2-d359410bd200
- Anonyymi
Eiköhän sieltä ole jo otettu sinuun yhteyttä ja kerrottu miten toimit. ROHKEASTI vaan käynti työkkäriin mars mars.
- Anonyymi
Ota rauhallisesti
..huomautus on ensimmäinen. Varoitus ja toisella kertaa tulee sitten jotain karenssin tykkää ...kolmannella kerralla katkeaa tuet mutta palaa takaisin kun osallistut johonkin ompelukurssolle tais osoitat että haet töitä- Anonyymi
Huomautus
Karenssi 7 päivää
Karenssi 14 päivää
Työssäolovelvoite/5 vuoden karenssi
Työttömyysturvalaki
- Anonyymi
Pötköuunohan voi työllistää itsensä, ottaa toiminimen ja alkaa tarjoamaan lainopillisia neuvoja kelpo korvausta vastaan.
- Anonyymi
Lämmittää mukavasti kun sonnat lötisevät housuun ja kusi sukkaan, tietysti savossa
t naapurin läski, savo. - Anonyymi
Vastaus ensimmäisen viestin kysymykseen: vähintään 4–5 vuotta.
Asiakkaan tiedot säilyvät työvoimahallinnon rekisterissä ensinnäkin niin kauan kuin hän on työvoimahallinnon asiakkaana.
Työnhaku päättyy, jos (a) siitä ilmoittaa itse TE-toimistoon tai kuntaan tai jos (b) siellä ei asioi 12 kuukauteen. Kun työnhaku on päättynyt, tietoja säilytetään neljä vuotta ja sen jälkeen ne poistetaan.
”Tietoa ei kuitenkaan tarvitse poistaa, jos se on tarpeen säännöksiin perustuvan tehtävän hoitamiseksi tai vireillä olevan asian johdosta.”- Anonyymi
"Työnhaku päättyy, jos (a) siitä ilmoittaa itse TE-toimistoon tai kuntaan tai jos (b) siellä ei asioi 12 kuukauteen. Kun työnhaku on päättynyt, tietoja säilytetään neljä vuotta ja sen jälkeen ne poistetaan."
Tuo 12 kuukauden "asioimattomuus" aikaraja lieneekin nyt uusi juttu, tai sitten kyse on vain propagandasta.
Ei ole mitään perustetta lakkauttaa te-toimiston asiakkuutta kun ei ole työpaikkaakaan löytynyt, ja valtiolla on lakiin perustuva velvollisuus järjestää työttömille tarvittavat palvelut.
Muistutetaan tässä edelleen siitä, että Suomessa kuten monissa muissakin läntisissä demokratioissa on lakiin perustuva oikeus vapaasti valita työnsä, ja tämän lisäksi myös valtiolla em. lakiin perustuva velvollisuus järjestää ne palvelut siten että työttömien lakiin perustuva oikeus vapaaseen valintaan toteutuu täydellisesti.
Missään laissa ei ole määritelty mitään 12 kuukauden aikarajaa jonka jälkeen valtiolla ei olisi enää velvollisuutta järjestää em. palveluita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1502019
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3201214Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.831019- 35898
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31839- 52819
- 71764
Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta18756Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44711Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos56709