Onko palstalla kokemuksia onko väittämä tosi.
Linuxin vaikea käytön omaksuminen.
25
235
Vastaukset
- Anonyymi
Ei sen käytön omaksuminen ole vaikeaa. Samalla tavalla sitä käytetään graafisen työpöydän kautta, kuin vaikka macOS:ää tai Windowssia.
- Anonyymi
Mutta myöskin kannattaa opetella komentotulkit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäisenä ei kuitenkaan kannata noita alkaa opetella. Opettelee ensin käyttämään sitä työpöytäjärjestelmää. Oli käytössä sitten KDE, Gnome, Cinnamon tmv. Näissä kaikissa on omat eronsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäisenä ei kuitenkaan kannata noita alkaa opetella. Opettelee ensin käyttämään sitä työpöytäjärjestelmää. Oli käytössä sitten KDE, Gnome, Cinnamon tmv. Näissä kaikissa on omat eronsa.
Ei jos on täysin aloittelija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Komentotulkin käyttöä ei ole estetty, niin kuin windowsissa on sen huonosta laadusta johtuen.
- Anonyymi
Ei ole tosi. Mun vanha, 81-vuotias äitinikin joka ei ole tietotekniikan nero, osaa käyttää linuxia!
- Anonyymi
Mullakin on tosin vasta 75-vuotias äiti joka käyttää Linux Minttiä😀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mullakin on tosin vasta 75-vuotias äiti joka käyttää Linux Minttiä😀
Cinnamon työpöydällä:)
- Anonyymi
En nyt sanoisi sitä vaikeaksi, se on muuten vain kehnosti viimeistelty plöräys.
- Anonyymi
Itse olet se plöräys. Mikäli kyseinen järjestelmä olisi tuollainen, niin servereissä käytettäisiin aivan jotain muuta järjestelmää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olet se plöräys. Mikäli kyseinen järjestelmä olisi tuollainen, niin servereissä käytettäisiin aivan jotain muuta järjestelmää.
Servereissä ei ensinnäkään tarvita työpöytää ja niissä ei muutenkaan pieni rosoisuus haittaa ainakaan siinä määrin kuin kuluttajatuotteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Servereissä ei ensinnäkään tarvita työpöytää ja niissä ei muutenkaan pieni rosoisuus haittaa ainakaan siinä määrin kuin kuluttajatuotteissa.
Se riippuu ihan käyttötarkoituksesta. On Windows Serveristä olemassa versio, missä hallinta tapahtuu pelkän PowerShellin kautta. Tässä on kyseessä Windows Server Core. Monilla ihmisillä on ongelmana se, että mitään uutta ei haluta oppia, ja se uusi tuomitaan heti paskaksi. Kyse on ihan siitä, että ei osata eikä haluta opetella mitään uutta.
- Anonyymi
Suurin osa käyttäjistä ei käytä muuta kuin nettiselainta.
- Anonyymi
Minä kyllä käytän muitakin ohjelmia kuin pelkkää selainta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä sinä ja muutama muu mutta suurimalle osalle taitaa se netin selaaminen olla se ainut. No ehkä muutama pelaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos käytät oikeasti, niin sinähän osaat kertoa kaksi kiusallista muutosta viimmeisessä järjestelmän pävityksessä. Kumpikin muutos tuottaa erroria mikäli ovat edelleen käutössä tavalla joita niitä on käytetty ainakin viimmeiset 10 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos käytät oikeasti, niin sinähän osaat kertoa kaksi kiusallista muutosta viimmeisessä järjestelmän pävityksessä. Kumpikin muutos tuottaa erroria mikäli ovat edelleen käutössä tavalla joita niitä on käytetty ainakin viimmeiset 10 vuotta.
En ymmärrä mitä ihmettä oikein tarkoitat, siis mitä hiton erroria??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten sulla on ongelma, kun niiden asentelussa menee kuukausia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten sulla on ongelma, kun niiden asentelussa menee kuukausia.
Taisit sotkea windows-asennukseen, mikä ei onnistu ennen kuin seuraava päivitys korjaa virheet? Mitään takuita toimivuudesta ei senkään jälkeen ole.
Asenna LTS-versio, jos haluat valmiiksi testattua - tai osallistu itse testaukseen ja asenna puolivuotis-julkaisu. Ei tarvitse mitään osata, riittää, että on normaalin käyttäjän kyvyt käyttää tietokonetta.
- Anonyymi
Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Itse olen käyttänyt Debiania kesästä 1998 alkaen ja edes sillon Linuxin käytön oppiminen ei ollut mitenkään vaikeaa. Ja sen jälkeen kehitystä on tapahtunut valtavasti. Edes sillon 26 vuotta sitten se ei ollut vaikeaa ja jos joku tänä päivänä väittää muuta niin tyypin pitää kyllä olla täysin kädetön. Linuxin käytön oppiminen ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin muidenkaan nykyisten yleisesti käytettyjen käyttisten. Jos joku muka ei nykyään opi Linuxia käyttämään niin ei se sitten opi muitakaan käyttiksiä käyttämään.
T. miksuh- Anonyymi
Nykyisin Linuxit paljon helppokäyttöisempiä kuin vanhat Linuxit?
- Anonyymi
Käyttis ei olekaan se isoin ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttis ei olekaan se isoin ongelma.
Isoin ongelma on windows-trollit, jotka puolustavat jostain syystä rahan nyhtämistä ihmisiltä, koneiden päivittämis kierrettä ja kieroutunutta toimintalogiikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoin ongelma on windows-trollit, jotka puolustavat jostain syystä rahan nyhtämistä ihmisiltä, koneiden päivittämis kierrettä ja kieroutunutta toimintalogiikkaa.
Oletko varma, etteivät ole maksettuja trolleja?
- Anonyymi
Kansalaisopistosta löytyy kursseja, joissa opastetaan Linux-maailman alkeista. Kuten asentaminen, ohjelmakirjastot, jne. Erillisistä ohjelmista taas löytyy kursseja yleensä koulutusyrityksiltä. Myös admin-tyylisiä lisenssejä on tarjolla, joihin liittyy sertifikaatti, jolla voi osoittaa hallitsevansa tietyn kokonaisuuden, esim. verkkoprotokollat, LAMP-arkkitehtuuri, ohjelmointikieli-kohtaiset todistukset, jne. Asiat voi itsekin opetella ja osallistua vain kokeeseen, jolla testataan pätevyys. Kurssit eivät välttämättä ole kovinkaan kalliita tällä tavalla suoritettuna, koska materiaalit ovat yleensä saatavissa verkosta.
Siinä mielessä olet oikeassa, että opeteltavaa riittää: Vaikka peruskäytön oppiikin helposti on välttävien admin-taitojen hallitseminen paljon laajempi kokonaisuus, koska se sisältää mm. sen, miten winkkari-koneet voivat olla osana verkkoa ja kuinka maksullisia windows-serveri-koneita voi korvata vapailla ohjelmistoilla ilman, että windows-koneet ovat tästä tietoisia.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 918358
- 926455
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586304Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344951- 453341
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo593310- 503285
- 442879
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512826- 532817