Yksinäisen pieneläkeläisen joulupainajainen

Anonyymi-ap

Olen yksinäinen pieneläkeläinen. Olen joutunut tekemään ratkaisun,
että olen irtisanoutunut koko joulusta.
Vain muutaman joulukortin olen enää lähettänyt.
Vähät sukulaiseni asuvat aika kaukana.
Heitä ei elämäni kiinnosta vuoden mittaan.
Kun vain joulun alla otetaan yhteyttä, pistää miettimään,
mitkä mahtavat olla tarkoitusperät ?
Vaikka kuinka haluaisin ei minulla ole varaa joululahjoihin, hyvä jos rahani
riittävät omiin vaatimattomiin kuluihini.
Minulla ei ole ketään, joka minua auttaisi jos pulaan joudun.
Miksi minun odotetaan jakavan vähiä rahojani ja lahjoja ihmisille,
joille olen olemassa vain jouluna ?

Nykylasten joululahjatoivomuksetkin ovat hinnaltaan ylivoimaisia
pieneläkeläisilla toteuttaa.
Joskus tuntuu, että vanhemmat ostattaisivat jouluna muilla kaiken mikä kuuluisi heidän itse ostaa lapsilleen. Minä en voi tuloihini vaikuttaa, työikäiset voivat.
Ainakin on sellainen "paine" kuin odotettaisiin lahjoja ja rahaa ja
joku "sisäinen velvollisuudentunne" vaatii sitten toteuttamaan toiveita
ja omatunto kolkuttaa, kun ei ole varaa.
Miten tämän ristiriidan ratkaisee ?

Joulu on kauppiaitten juhla ja pienten lasten, jotka eivät vielä tajua, että lahjoja ei maksa joulupukki.

25

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Älä äänestä ikinä persuja tai kokoomusta!

• Anonyymi

Ei tulisi mieleenkään !

• Anonyymi

No, eipä tuolla ole väliä, ketä äänestää. Joulu, uusi vuosi, pääsiäinen, vappu, äitien päivä, juhannus, halloweeni, isän päivä... Älyttömäksi on mennyt juhlinta! Ja kyllä tuolta rapakon takaa tulee lisää paskaa. Kaikki hinnat nousee em juhlien alla taivaaisiin.
        Media toitottaa "hanki sitä, osta tätä", mainokset lyö silmille ja markkinointi paahtaa punasena! En yhtään ihmettele, että jotkut saa paineita ja vielä "siivous"fanaatikot iskee lisää paineita!
        Esim joulu on omalta osaltani rauhoittunut niin, että vain omat lapseni saa jotain. Ei ole antaa mihinkään keräyksiin "omille" muiden lapsille mitään. Pakko on kovettaa itsensä.

• Anonyymi

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta ostaa lahjoja.

• Anonyymi

Mulla on jo varmaan kymmes joulu kun en laita kellekää mitään, en edes enään joulukortteja,
      vain omien jlkeläisten kanssa soitellaan puhelimella joulu terveiset,

joulu on mulle painajainen ollu aina varsinki sen jälkeen kun puolisoni kuoli,
      mulla ei oe laitettua joulua, län tavallista arkea, ja lepään, olen vanhus vanha ihminen
      kuolemaa oottelen joululahjaksi, taitaa jättää senki lahjan väliin,
      joten koitan kituuttaa elämääni vielä vuoden jos sitten pääsen pois maanpäälisestä helvetistä.

• Anonyymi

Onneksi et edes odota kutsua sukuloimaan.

• Anonyymi

Joo. Mäkin lopetin joulukorttien lähetykset muutama vuosi sitten. Kiitos Posti! Tekstarit tulee halvemmaksi.

• Anonyymi

Joulu on paisunut sellaiseksi karnevaaliksi, että paineita tulee.

• Anonyymi

Sama juttu en lähetä yhtään korttia enkä osta yhtään lahjaa.
      Ja haluan olla kotona yksinäni enkä lähde lasten luokse kylään
      vaikka kuinka pyytävät.Siellä on koirat sussut ja lapsenlapset
      ja kamala meteli.Ja viimeksi jäin yötä niin tapella sai paikastaan
      sängyssä kun koirat tuppasivat mummon petiin,Kiitos mutta ei
      kiitos.Parhaar joulut on muistoissa kun lapset oli pieniä ja oltiin
      nuorempia ja jaksettiin,

• Anonyymi

Älä hyvä ihminen jakele niille , vain jouluna korkeintaan kortilla muistaville sukulaisillesi rahojas haaskaa , jos on vähän.
      Minä kyllä annan lapselle ja lapsenlapsille paljonkin, kun on mistä hyvin antaa.

• Anonyymi

Siitä on juuri kysymys. Elä tulojesi mukaan, äläkä toisten vaatimusten. Kun ei ole tuloja, niin menot pitää sopeuttaa niihin, eikä valittaa jotain hallitusta tai muuta vastaavaa.

• Anonyymi

Lapsen joululahjapyyntöä tuskin voi sanoa "vaatimukseksi". Se on toive.
        On vaikea olla toteuttamatta lapsen toivetta.

• Anonyymi

Nykyhallitus on p*rseestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole vaikeaa, jos rahat eivät riitä. Sen voi sanoa suoraan.
        Ei pieniä tuloja tarvitse hävetä. Ahneutta kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä sen tarvitse olle se toivekkaan ainakaan pienemmille. Pakettien määrä on ratkaiseva ja se oma pieni ostos voi olla vaikka kuinka mieluista. No, pehmeät oaketit (vaate) ei ehkä ole niin kiinnostavia?

• Anonyymi

Olen aina kummastellut sitä että joululahjatoivomukset koetaan vaatimuksina, jotka on toteutettava.
      Joulun ajatus on romuttunut, jos lahjasouvi aiheuttaa stressiä ja hätää.
      Suhtaudun myös epäilevästi väitteeseen, että koko vuoden poissa olleet omaiset ottavat vanhukseen yhteyttä joulun alla lahjojen toivossa. Eikö voida ajatella, että omaiset haluavat muistaa joulutervehdyksellä vanhaa sukulaista?
      En myöskään ymmärrä, miksi omatunto kolkuttaa,jos ei rahat riitä toivelahjaan. Eläke on tarkoitettu saajansa toimeentuloon, ei sukulaislasten hemmoitteluun.
      Ajattelen, että sukulaiset ovat tunnottomia ja alapuolella arvostelun, jos ostattavat sukulaismummolla kalliin tuotteen ihan saituuttaan.
      Asenne ratkaisee.

• Anonyymi

Monet pienellä eläkkeellä sinnittelevät ovat karsineet joulun runsaudesta. Parempituloisetkin jo jakavat juhlimisiaan vuoden varrelle. Jouluksi mennään matkoille tai mökille. Lahjoista on luovuttu. Joulunvietto on muuttanut muotoaan.
      Ikäihmisten on siihen vaikea sopeutua. Yhä arvelemme, että isovanhempien velvollisuus on osallistua lapsiensa joulunviettokustannuksiin, maksaa kalliita lahjoja ja tarjota jouluruuat kaikille. Kuitenkin tiedetään varsin hyvin että isovanhemmilla on pienet eläkkeet, eikä heille ole mitään tukia myönnetty.Koko joulunvietto pitäisi panna remonttiin.
      Mkr.

• Anonyymi

Kukin elää joulunsa tavallaan.

Itselleni on tärkeää, että jouluuni liittyvät tietyt, vanhanajan perinteiset tavat. Elän muistoissani.

Valmistaudun ja säästän tähän jo kuukausien ajan. Joulu ja pääsiäinen ovat vuoden ainoat juhlani.

Muutoin en juhli, esim. käy kapakoissa. Pienempiä juhlia, kuten juhannusta ja pyhäinpäivää vietän vaatimattomammin. En kummemmin juhli syntymäpäiviäni, itselleni ehkä ostan jotain.

• Anonyymi

Minullakin on joskus tullut ajatus, että ei tarvitsisi edes joulukortilla muistaa, kun eivät muista muulloinkaan. Mutta ehkä se joulukorttikin on parempi kuin ei mitään, ehkä joku oikeastikin muistaisi muulloinkin mutta kiireisessä elämänvaiheessa ei niin tule tehtyä.

Tärkeämpää kuin lahjat on muistaa joulun oikea merkitys. Sanoma Jeesuksesta, joka syntyi meidän kaikkien syntien sovittajaksi. Se on niin suuri asia, että sen vuoksi kannattaa edes yksi joulukynttilä sytyttää. Se tuo valoa mielelle ja tähän pimeään maailmaan... Yksinäisenä ja rahattomana ei joulu tunnu yksinäiseltä ja köyhältä, kun mahdollisuuksien mukaan käy joulukirkossa, kuuntelee joululauluja ja -konsertteja, kertaa Raamatusta jouluevankeliumin ilosanoman ja esim. psalmeista ja sananlaskuista löytyy paljon lohduttavia sanoja.

Aidon jouluilon sävyttämää joulua kaikille!

• Anonyymi

Mitä tarkoitat että olet "irtsutunut" joulusta , ja silti lähettelet joulukortteja. Minä en ole lähettänyt 15 vuoteen. Posti kerä niistä aimo tilin, turhuuden markkinoilta.
      Mitkä tarkoitusperät itselläsi on? Kalastelet kutsua kinkkupöytään?

• Anonyymi

Joulukortti on vanha perinne, joka ei kuulu nykyiseen markkinahulinaan,
        josta olen sanoutunut irti. Lähetän joulukortteja niille muutamille
        iäkkäille, jotka sitä vielä joulutervehdyksenä arvostavat ja jotka joulukortista
        ilahtuvat. Kortit eivät kalliiksi tule. Ne eivät minua köyhdytä.

Tiedoksesi: En ole menossa kenenkään joulupöytään. En edes jaksaisi matkustaa
        terveyteni takia. Lihaa esim. kinkkua en ole syönyt yli kymmeneen vuoteen.

PS. Postinkin on tarkoitus kannattaa ja kattaa kulunsa. Pitäisikö postin
        ihmisten sinun mielestäsi tehdä ilmaiseksi töitä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joulukortti on vanha perinne, joka ei kuulu nykyiseen markkinahulinaan,
        josta olen sanoutunut irti. Lähetän joulukortteja niille muutamille
        iäkkäille, jotka sitä vielä joulutervehdyksenä arvostavat ja jotka joulukortista
        ilahtuvat. Kortit eivät kalliiksi tule. Ne eivät minua köyhdytä.

Tiedoksesi: En ole menossa kenenkään joulupöytään. En edes jaksaisi matkustaa
        terveyteni takia. Lihaa esim. kinkkua en ole syönyt yli kymmeneen vuoteen.

PS. Postinkin on tarkoitus kannattaa ja kattaa kulunsa. Pitäisikö postin
        ihmisten sinun mielestäsi tehdä ilmaiseksi töitä ?

Postin tehtävä on kuljettaa postia. Jokaisesta kortista maksat kauppiaalle, ja ostat postimerkin. Kortteja kulkee joulun aikoina miljoonittain Suomen reunalta toiselle. Se on turhuuden markkinaa jos mikä.
        Näinä internetin aikoina jokainen voi somessa muistaa ystäviään ja ilahduttaa tervehdyksillä.
        Hyvää Joulunaikaa kaikille.

• Anonyymi

Itse lähetän 8 joulukorttia, mutta en saa yhtä monta.

Jouluni vietän yksin, teen sen itselleni. Kotoisen, perinteisen jouluni. Muualla asuvan sukulaiseni kanssa olen yhteydessä skypellä.

Joululahjoja en anna kellekään.

• Anonyymi

Olen ollut useana vuonna yhden lapsen perheessä jouluaaton illallisella. Sinne tulee aterian jälkeen pukki. Lahjoja jaetaan, hälistään, ihastellaan. Minä katson lempeästi vieressä. Olen sanonut etten halua mitään kun ostan itselle mitä tarvitsen, harvoin tarvitsen, vain jos joku tarve-esine menee rikki.
      Katselen rauhassa, ihastelen minäkin jotain lahjaa, eikä minua eikä ketään muutakaan haittaa tippaakaan vaikka itse en anna enkä ota.
      Sitten se mielestäni typeryys on ohi ja pääsemme kahvipöytään. Kaikilla hyvä mieli.

• Anonyymi

On ihan oma vika jos Joulu ahdistaa! Opin kytkemään sen käytännössä pois jo 50v sitten mielestäni.
      Lähetän joulukortit muutamalle läheiselleni. Joskus on soiteltukin. Heippa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      333
      8193
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2501
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      67
      2255
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1915
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1482
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1331
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1317
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      174
      1274
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1260
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1157
    Aihe