.357 Mag/.44 Mag lajit?

Anonyymi-ap

En löytänyt täällä revolvereiden osastoa, joten kysyn nyt tällä palstalla.

Hankintaan tulee ensi vuoden alussa ysimillinen. Tämän jälkeen pian myös joko .357 Mag tai .44 Mag revolveri. Onko näille jokin oma lajinsa vai voiko kertoa ampuvansa esim. Reserviläisammunta 3 ja 4:ää? Toiminnallisia lajeja en harrasta. Tietyt poliisi ratkaisee, mutta voiko viranomainen pitää .44 Magnumia liian tehokkaana noille lajeille?

13

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Onko näille jokin oma lajinsa vai voiko kertoa ampuvansa esim. Reserviläisammunta 3 ja 4:ää?"

      Tutustu ensin ko. lajien sääntöihin. Ja erityisesti mitä siellä sanotaan ko. lajeissa käytettävästä aseesta.
      Siellä sanotaan mm. Alun perin, sotilaskäyttöön suunniteltu tai toimintaperiaatteeltaan sen kaltainen, olkatueton, avotähtäimillä ja vähintään 7 patruunan irrotettavalla lippaalla varustettu itselataava pistooli.
      Revolveri ei täytä tuota määritelmää, tuskin on olemassa itselataavaa, seitsemän patruunan irroitettavalla lippaalla olevaa revolveria.

      • Anonyymi

        Kun aloittaja ei kertonut millaisella a-radalla hänellä on mahdollisuus harrastaa niin vastaaminen hankaloituu :

        357 soveltuu ainakin 25m isopistooli-ammuntaan, siluettiin ja toiminnallisiin lajeihin.

        44 soveltuu siluettiin ja toiminnallisiin lajeihin.

        Jos reserviläisammunnoissa aseen suhteen on tosiaan noin "vaikeaa" kuten ylempänä kerrotaan, niin voi voi..
        Tasoitustahan revolverilla ampuva antaa, ei luulisi ketään haittaavan kun "huonommalla" ampuu..

        Onneksi reserviläiset eivät päätä esimerkiksi Skeet tai Trap ammunnasta, silloin olisi pakko olla eri pyssy kumpaankin lajiin, MM/EM/SM-tasolla aseen määrittely voi toki olla tarpeellista, mutta harjoitella saa vaikka hanallisella 1-piippuisella haulikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aloittaja ei kertonut millaisella a-radalla hänellä on mahdollisuus harrastaa niin vastaaminen hankaloituu :

        357 soveltuu ainakin 25m isopistooli-ammuntaan, siluettiin ja toiminnallisiin lajeihin.

        44 soveltuu siluettiin ja toiminnallisiin lajeihin.

        Jos reserviläisammunnoissa aseen suhteen on tosiaan noin "vaikeaa" kuten ylempänä kerrotaan, niin voi voi..
        Tasoitustahan revolverilla ampuva antaa, ei luulisi ketään haittaavan kun "huonommalla" ampuu..

        Onneksi reserviläiset eivät päätä esimerkiksi Skeet tai Trap ammunnasta, silloin olisi pakko olla eri pyssy kumpaankin lajiin, MM/EM/SM-tasolla aseen määrittely voi toki olla tarpeellista, mutta harjoitella saa vaikka hanallisella 1-piippuisella haulikolla.

        Ammun pienoispistoolia lukuun ottamatta seurani melko vatimattomalla ulkoradalla, jossa ei ole kääntyviä tauluja. Siellä on ratoja 25 metristä 100 metriin. Minulla on myös mahdollisuus ampua radalla, jos taulut ovat kääntyviä. Eli onko tuolle radalle jolla taulut eivät käänny olemassa lajiia noille kahdelle revolverille? Vai pitääkö käydä monipuolisemmalla radalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammun pienoispistoolia lukuun ottamatta seurani melko vatimattomalla ulkoradalla, jossa ei ole kääntyviä tauluja. Siellä on ratoja 25 metristä 100 metriin. Minulla on myös mahdollisuus ampua radalla, jos taulut ovat kääntyviä. Eli onko tuolle radalle jolla taulut eivät käänny olemassa lajiia noille kahdelle revolverille? Vai pitääkö käydä monipuolisemmalla radalla?

        Ratasi on ihan ok, kääntyvien taululaitteistojen puute ei ole iso asia.

        25 m radalla ihan normi isopistoolia, perustreeniä ja/tai siluetin ratapistooli-ammuntaa (viralliset matkat ulkomuistista lueteltuna 25,50,77 ja 100 metriä.

        100 m radalla voi harjoitella siluettiammuntaa, vaikkapa paperi/pahvitauluihin, kuvien ei ole harjoitteluissa mitenkään pakko olla kaatuvia, jos radallasi ns. taustavallit on sopivasti pysäyttämässä luodit niin myös nuo 25-100 m matkat on ihan virallisia kilpailumatkoja ja niitä voipi harjoitella.

        357 on monipuolisempi ja vähän halvempi/helpompi ammuttava.

        Ampumaratasi muut säännöt kannattaa selvittää, mutta se on sinun tehtäväsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratasi on ihan ok, kääntyvien taululaitteistojen puute ei ole iso asia.

        25 m radalla ihan normi isopistoolia, perustreeniä ja/tai siluetin ratapistooli-ammuntaa (viralliset matkat ulkomuistista lueteltuna 25,50,77 ja 100 metriä.

        100 m radalla voi harjoitella siluettiammuntaa, vaikkapa paperi/pahvitauluihin, kuvien ei ole harjoitteluissa mitenkään pakko olla kaatuvia, jos radallasi ns. taustavallit on sopivasti pysäyttämässä luodit niin myös nuo 25-100 m matkat on ihan virallisia kilpailumatkoja ja niitä voipi harjoitella.

        357 on monipuolisempi ja vähän halvempi/helpompi ammuttava.

        Ampumaratasi muut säännöt kannattaa selvittää, mutta se on sinun tehtäväsi.

        Voiko rekyyli hallinta olla myös perusteena .357 Mag/.44 Mag revolverin hankinnassa? Jos ja kun omistaa jo ysimillisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko rekyyli hallinta olla myös perusteena .357 Mag/.44 Mag revolverin hankinnassa? Jos ja kun omistaa jo ysimillisen.

        Rekyylin hallinnan opettelu ei vältsisti ole lupaperuste, huomaan että haluaisit 44 n saada ja ihan ok... ylempänä ja alempana on jo perusteita/perusteluja lueteltu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratasi on ihan ok, kääntyvien taululaitteistojen puute ei ole iso asia.

        25 m radalla ihan normi isopistoolia, perustreeniä ja/tai siluetin ratapistooli-ammuntaa (viralliset matkat ulkomuistista lueteltuna 25,50,77 ja 100 metriä.

        100 m radalla voi harjoitella siluettiammuntaa, vaikkapa paperi/pahvitauluihin, kuvien ei ole harjoitteluissa mitenkään pakko olla kaatuvia, jos radallasi ns. taustavallit on sopivasti pysäyttämässä luodit niin myös nuo 25-100 m matkat on ihan virallisia kilpailumatkoja ja niitä voipi harjoitella.

        357 on monipuolisempi ja vähän halvempi/helpompi ammuttava.

        Ampumaratasi muut säännöt kannattaa selvittää, mutta se on sinun tehtäväsi.

        Isopistooli kaliberit sijoittuvat 7.62 - 9.65 välille. Eli .44 Magnum ei käy. Mikä olisi siis tuon järeän tellun laji? Sellainen on haussa.


    • Anonyymi

      Siluettiammunta on ammuntaurheilun laji. Siluettiammunnassa ammutaan metallisiin eläinkuvioisiin maalitauluihin. Pisteen saa kun kuva kaatuu. Suorituksen aikana kilpailija ampuu neljälle matkalle ja joutuu säätämään tähtäimensä etäisyyden mukaan, mikä tuo lisävaikeutta

      .357 on minimi patruuna.

    • Anonyymi

      Nykyään ei taida pistooliluvat noin helpolla tulla ? Harrastusta vaaditaan enemmän ja todelliset perusteet.

      • Anonyymi

        Kaksi vuotta tulee täyteen pistooliammunta ammuntapäiväkirjalla allekirjoituksilla todistettuna. Lisäksi hankin ilmeisesti pakollisen ampumakouluttajan todistuksen pistooliammunnastani kahden vuoden ajalta. Näillä saamen ostoluvan pienoispistoolille ja ysimilliselle. Molemmilla on ampunut lukuisia kertoja, varsinkin pienoispistoolilla.

        Tämän jälkeen tarkoitus on hankkia joko .357 Mag tai .44 Magnum. Noiden kahden vaiheilla olen ja siksi täällä kyselen noista ja niiden lajeista. Pakko myöntää että kovahko rekyyli kiinnostaa. Niin että tuntuu ampuvansa järeällä aseella! Kummallakaan en ole koskaan ampunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi vuotta tulee täyteen pistooliammunta ammuntapäiväkirjalla allekirjoituksilla todistettuna. Lisäksi hankin ilmeisesti pakollisen ampumakouluttajan todistuksen pistooliammunnastani kahden vuoden ajalta. Näillä saamen ostoluvan pienoispistoolille ja ysimilliselle. Molemmilla on ampunut lukuisia kertoja, varsinkin pienoispistoolilla.

        Tämän jälkeen tarkoitus on hankkia joko .357 Mag tai .44 Magnum. Noiden kahden vaiheilla olen ja siksi täällä kyselen noista ja niiden lajeista. Pakko myöntää että kovahko rekyyli kiinnostaa. Niin että tuntuu ampuvansa järeällä aseella! Kummallakaan en ole koskaan ampunut.

        Kaupallisilla ampumaradoilla voit päästä maksua vastaan kokeilemaan 357 ja 44 onpa jossain ollut tarjolla mahdollisuus päästä paukuttelemaan 500 S&W reukullakin.

        45 ACP tehot jokseenkin samat kuin 9 mm, joten sen voinee jättää hankintalistalta.
        45 Long Colt ja 454 Casull riittää "puhtia", mutta niiden patruunahuolto on osin hankalaa ja hintavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupallisilla ampumaradoilla voit päästä maksua vastaan kokeilemaan 357 ja 44 onpa jossain ollut tarjolla mahdollisuus päästä paukuttelemaan 500 S&W reukullakin.

        45 ACP tehot jokseenkin samat kuin 9 mm, joten sen voinee jättää hankintalistalta.
        45 Long Colt ja 454 Casull riittää "puhtia", mutta niiden patruunahuolto on osin hankalaa ja hintavaa.

        Tämä voi olla hyvä vaihtoehto, harva on kovan rekyylin ystävä kovin kauan, siitä kertoivat ainakin aiemmin myyntiin tulleet vähän ammutut .44 Magnumit. Itse olen ampunut jonkun verran ,357:lla, joka sekin oli tiukemmilla patruunoilla terävärekyylinen, mieluummin tuli ammuttua .38:ja


    • Anonyymi

      45. on edelleen hyvä ja tehokas. Ja suht edullinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe